Anchete
Cine l-a propus si de ce e secret? – Comisarul de Prahova
Vineri dimineata, am fost martorii unui nou conflict institutional, intre presedinte si Guvern, in jurul unei presupuse decizii a Cabinetului Dancila de a reloca ambasada Romaniei in Israel, de la Tel Aviv la Ierusalim. Spunem „presupuse”, pentru ca pe lista actelor adoptate de Guvern la ultimele sedinte nu figura un astfel de memorandum si nici purtatorul de cuvant al Guvernului nu stia nimic despre existenta acestuia.
Singurul care stia era presedintele PSD, Liviu Dragnea, care a si anuntat hotararea Executivului de a muta reprezentanta diplomatica in Ierusalim, o decizie care contrazicea pozitia adoptata de Romania pana in prezent, alaturi de celelalte state europene.
Am incercat sa aflam, totusi, cine a scris acest memorandum si cine isi asuma consecintele acestuia, intr-o zi cand premierul nu ii raspunde presedintelui la telefon, iar ministrul de Externe e plecat in Tunisia. Nu e de ignorat faptul ca, nici la sedinta in care documentul a fost adoptat, Teodor Melescanu nu a participat.
Am cerut memorandumul mai intai Guvernului. Acesta ne-a comunicat ca documentul a fost initiat de Ministerul Afacerilor Externe si ca ramane secret.
„Caracterul documentului este stabilit de catre initiator, potrivit legislatiei si normelor de tehnica legislativa. In cazul la care faceti referire, Ministerul Afacerilor Externe a decis sa inainteze Memorandumul spre dezbatere, in sedinta de guvern, la categoria „Documente confidentiale”. Decizia de clasificare a documentului in aceasta categorie a fost luata din considerente de politica externa si pozitionare a Romaniei, pana la momentul finalizarii procesului de consultare si adoptare a deciziei finale”, se arata in raspunsul Executivului remis la solicitarea Ziare.com.
Pe de alta parte, MAE precizeaza ca a fost lansat un proces de analiza si evaluare privind relocarea Ambasadei Romaniei de la Tel Aviv la Ierusalim, dar aminteste si ca Romania a avut intotdeauna o pozitie echilibrata in gestionarea dosarului israeliano-palestinian.
Intr-un punct de vedere remis Ziare.com, Ministerul Afacerilor Externe nu isi asuma, transant, o responsabilitate in ceea ce priveste memorandumul confidential adoptat de Guvern si anuntat de Liviu Dragnea, privind mutarea ambasadei.
„Prin initierea acestui demers, se urmareste identificarea celui mai potrivit mod de pozitionare/actiune a Romaniei, tinand cont de ultimele evolutii in acest dosar, precum si de un proces de consultare si coordonare, consistent si aplicat, cu partenerii si aliatii strategici ai Romaniei”, se arata in documentul MAE.
Ministerul Afacerilor Externe precizeaza, totusi, ca Romania a avut o pozitie echilibrata in gestionarea dosarului israeliano-palestinian, fapt confirmat inclusiv de recunoasterea, in plan bilateral, de mai bine de trei decenii a statului palestinian.
„Reamintim ca pozitia echilibrata este sustinuta inclusiv de preocuparea constanta a tarii noastre, in ceea ce priveste comunitatea originara din Romania aflata atat in statul Israel, cat si in Palestina”, se arata in document.
Ce nu spune, insa, raspunsul Ministerului Afacerilor Externe, este daca memorandumul anuntat de Liviu Dragnea este redactat cu consultarea prealabila a ministrului de Externe si daca are semnatura lui Teodor Melescanu.
Sunt intrebari pe care Ziare.com le-a adresat MAE, dar care nu au primit, pana acum, un raspuns.
De altminteri, nici presedintele Klaus Iohannis nu a fost consultat sau anuntat si nici nu a reusit sa afle detalii, vineri, pentru ca premierul Viorica Dancila nu i-a raspuns la telefon.
Potrivit unui comunicat al Administratiei Prezidentiala, Klaus Iohannis sustine in continuare asa-numita „solutie a celor doua state”.
„Presedintele Klaus Iohannis considera ca initiativa Guvernului Romaniei poate reprezenta, eventual, cel mult inceputul unui proces de evaluare in materie, care poate fi finalizat doar in momentul incheierii negocierilor privind Procesul de Pace din Orientul Mijlociu, in cadrul caruia statutul Ierusalimului reprezinta o tema centrala. Acest statut poate fi stabilit numai in urma incheierii unui acord direct si final intre parti”, transmite Administratia Prezidentiala.
Mai mult, Presedintia aminteste ca rolul prim-ministrului este „unul de executie, asadar, unul derivat, si nu originar, cum este cel al presedintelui Romaniei”, asa cum a stipulat si Curtea Constitutionala.
Pe baza art.80 alin. (1) din Constitutie, care afirma ca presedintele Romaniei reprezinta statul roman, Curtea Constitutionala, prin deciziile 784/26.09.2012 si 683/27.06.2012, a aratat ca „regimul politic consacrat de Constitutie trebuie sa fie calificat ca fiind unul semiprezidential si ca, potrivit art.80 alin. (1) din Constitutie, presedintele Romaniei reprezinta statul roman, ceea ce inseamna ca in planul politicii externe conduce si angajeaza statul”.
Urmareste Ziare.com si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Ziare.com.
Anchete
Verdict final în cazul procurorului Alin Mocioi: Cariera în magistratură se incheie după decizia ÎCCJ!
Anchete
CSM își alege conducerea pentru 2026: Tradiția invinge suspansul, fără contracandidați
Anchete
Hidroelectrica, gigantul bursier, fără conducere permanentă: Selecția CEO, un eșec răsunător
Hidroelectrica, cea mai valoroasă companie listată la Bursa de Valori București, a confirmat miercuri seara, printr-un anunț oficial transmis investitorilor, eșecul procedurii de selecție pentru funcția de director general (CEO). Decizia validă informațiile anterioare vehiculate pe surse, inclusiv de către Mediafax, și subliniază dificultatea gigantului energetic de a identifica un lider pe măsura exigențelor.
Un proces riguros, un rezultat neașteptat
Procedura de recrutare, desfășurată conform rigorilor Ordonanței de Urgență a Guvernului 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice – o obligație legală pentru companiile cu capital majoritar de stat – a fost supervizată de un expert independent. Raportarea oficială arată că acesta a finalizat evaluarea candidaților fără a propune, însă, nicio persoană pentru numire în funcție.
Standarde inalte, niciun candidat la inălțime
Analiza detaliată a inclus declarații de intenție și interviuri, bazate pe criterii clar definite anterior. Cu toate acestea, în ședința din 26 noiembrie 2025, Consiliul de Supraveghere a Hidroelectrica a constatat că niciunul dintre candidații rămași în cursă nu corespundea pe deplin cerințelor funcției de director general, având în vedere contextul operațional și strategic actual al companiei. „Menținerea standardelor de competență este o obligație legală, nu o opțiune”, se arată în comunicatul transmis de companie, care reiterează angajamentul pentru o „guvernanță solidă, transparentă și performantă”. Menționăm că procesul inițial a vizat atât funcția de director general, cât și pe cea de director financiar, însă niciun candidat nu a îndeplinit criteriile impuse.
Pe muchie de cuțit: Reluarea de urgență și conducerea interimară
Ca urmare a acestui eșec, Consiliul a decis reluarea imediată a procedurii de selecție, într-o cursă contra-cronometru pentru identificarea viitorilor CEO și CFO. Pentru a asigura continuitatea operațională, Hidroelectrica va menține măsurile interimare de conducere, atât pentru poziția de director general, cât și pentru cea de director financiar, până la finalizarea noii proceduri. Decizia Consiliului a survenit cu doar două zile înainte de termenul oficial de finalizare a selecției, stabilit pentru 28 noiembrie. Potrivit informațiilor Mediafax, doi candidați rămăseseră în cursa finală: Mihai Aniței și Radu Ioan Constantin.
Context tulbure: Scăderi de producție și schimbări de management
Acest moment delicat se înscrie într-un context complicat pentru Hidroelectrica. Primele nouă luni din 2025 au marcat o scădere atât a producției, cât și a profitului net, rezultate influențate de condițiile meteorologice nefavorabile și de o serie de schimbări succesive de management. Aceste turbulențe au fost, de asemenea, corelate cu cerințele de reformă impuse prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), adăugând presiune suplimentară asupra companiei de stat, care rămâne un pilon strategic al economiei românești. (Irinel I.).
-
Exclusivacum 5 zileSINAIA, MONARHIA ABSOLUTĂ MARCA OPREA: Sora „impăratului” cade în cap, Prefectul se „trezește” la Parchet, iar PNL Prahova fierbe în suc propriu!
-
Exclusivacum 2 zileCircul macabru al absurdității la Poliția Capitalei: SAS-ul bâjbâie, sefii manelizează, iar adevărul e declarat „delict”! Saga agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș
-
Exclusivacum 5 zileLegea pumnului în gură la SAS: Cum a devenit „vagabond” un delict de 20% din salariu, sub privirea ironică a manualului de Mobbing al MAI! Saga agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș
-
Exclusivacum 3 zilePrahova, tărâmul reîncarnării: „Metoda Portocală” revine, dar acum e sub licență politică!
-
Exclusivacum 10 oreIPJ Prahova: Circul ielelor, trompeților și „ofițerilor” reciclați! Balul mascat al incompetenței atinge noi culmi de patos!
-
Featuredacum 5 zileScandal de proporții la vârful Poliției Române: Sindicatul Diamantul cere DNA să ancheteze o mușamalizare de patru ani
-
Exclusivacum 5 zileCIRCUL JUSTIȚIEI ROMÂNE: Dosarul POP IONUȚ-COSTIN, RECLASAT LA CATEGORIA „PROBLEME REZOLVATE… DE NOI” – CHIAR ȘI CU INSTANȚA LA UȘĂ!
-
Exclusivacum 5 zileJustiția Română: Spectacolul absurd continuă! Procuratura clasează, justificând incălcări flagrante! moștenitorii, nu morții, plătesc biletul!



