Actualitate
Revocarea „se face”, nu „se POATE face”, nu se negocieaza, nu se apreciaza/ Dana Gîrbovan confirma dezvaluirile Incisiv de Prahova
Președintele Uniunii Naționale a Judecătorilor din România (UNJR), Dana Gîrbovan, vine cu precizări importante în ceea ce privește refuzul de revocare prezentat de Iohannis:
Poate sau nu poate Presedintele sa refuze propunerea Ministrului Justitiei de revocare din functie a unui procuror-sef?
Aceasta intrebare a starnit ample dezbateri in spatiul public, dezbateri dominate, dupa cum ne-am obisnuit, nu de opinii de specialitate, ale profesorilor sau practicienilor dreptului, ci de opinii pseudo- stiintifice ale diversilor autoproclamati experti in drept.
In treacat spun ca, asa cum esti circumspect la consultatiile medicale oferite de un mecanic, cei interesati ar trebui sa fie circumspecti la opiniile juridice ale nespecialistilor, oricat de mult ar abunda spatiul public de ele. Nu spun ca cineva care nu e specialist in drept sa nu participe la dezbateri, ci spun ca audienta sa fie circumspecta si sa treaca prin filtrul critic orice astfel de opinie.
In drept, interpretarea legii nu e mereu facila, iar chestiunea precum cea in cauza naste dispute si controverse la nivel doctrinar, caracterizate prin evidentierea unor aspecte subtile sau argumente juridice complexe, departe de nivelul simplelor pareri aruncate in spatiul public, de multe ori si acelea vadit subiective, in functie de tabara politica sustinuta de autor.
Revenind la subiectul in discutie, subliniez o prima chestiune extrem de importanta, deja remarcata de colega mea, judecatoarea Adina Daria Lupea. Revocarea din functia de procuror-sef nu este, potrivit legii interne, si nu poate fi, conform standardelor europene, o chestiune de „oportunitate politica”.
Culmea, aceasta teorie este sustinuta de unii care se pretind mari aparatori ai independentei procurorilor.
Sustinerea ca revocarea procurorilor-sefi este o chestiune de „oportunitate politica” echivaleaza cu negarea, subminarea conditiei de baza a independentei procurorilor-sefi in exercitarea atributiilor lor.
Conform acestei sustineri inseamna ca, din considerente pur politice, pe baza unei intelegeri de culise, spre exemplu, intre Ministrul Justitiei si Presedinte, un procuror-sef ar putea fi debarcat din functie pentru ca asa au decis cei doi, din oportunitate politica.
In sprijinul acestei idei, am vazut ca este adus argumentul „simetriei” dintre procedura de numire si revocare. Desi acest argument pare unul substantial, la o privire atenta se dovedeste a fi fals.
Daca va uitati in Legea 303/2004 veti gasi ca procedura de revocare nu este deloc in „simetrie” cu aceea de numire.
Legea 303/2004 prevede o marja larga de apreciere si oportunitate, adica de subiectivism, atat pentru Ministrul Justitiei, cat si pentru Presedinte atunci cand numesc un procuror-sef.
De exemplu, art. 54 alin. (1) din Legea 303/2004 prevede ca procurorii-sefi de la PG, DNA si DIICOT, adjunctii lor si procurorii sefi de sectie de la acestea „SUNT NUMITI de Președintele României, la propunerea ministrului justiției, cu avizul Consiliului Superior al Magistraturii, dintre procurorii care au o vechime minimă de 10 ani în funcția de judecător sau procuror, pe o perioada de 3 ani, cu posibilitatea reînvestirii o singură dată”.
Asadar, singurele conditii exterioare pentru numire sunt ca procurorii sa aiba o vechime de 10 ani, in rest fiind aprecierea Ministrului Justitiei pe cine propune si a Presedintelui daca numeste, Presedintele putand refuza motivat propunerea Ministrului Justitiei.
Istoria recenta a dovedit ca, in aceste conditii, numirea procurorilor poate fi usor rezultatul unui blat politic, celebre fiind numirile facute in 2013, in urma pactului de coabitare Ponta-Basescu. Situatia este si mai problematica atunci cand Ministrul Justitiei si Presedintele fac parte din aceeasi tabara politica.
Situatia se schimba insa in ceea ce priveste procedura revocarii, deoarece legea prevede, la art. 54 alin. (4) din Legea 303/2004, expres si limitativ in ce conditii SE FACE revocarea din functie a unui procuror sef.
Legiuitorul foloseste imperativul „se face” tocmai pentru a exclude orice factor subiectiv, personal din acest proces.
Odata indeplinite conditiile din lege, revocarea „se face”, nu „se POATE face”, nu se negocieaza, nu se apreciaza.
Solutia legiuitorului este fireasca, pentru ca cel numit trebuie ferit de presiunile ulterioare ale celor ce l-au numit, iar cea mai mare presiune ar fi tocmai posibilitatea revocarii sale pe criterii de „oportunitati politice”.
Introducerea in ecuatie a criteriului „oportunitatii politice” ar fi sursa unei potentiale surse de santaj si presiune asupra procurorului-sef, fapt ce trebuie, in mod incontestabil, evitat.
In aceleasi sens sunt si recomandarile Comisiei de la Venetia, aceasta stipuland in mod expres ca este necesar ca revocarea procurorilor sa se faca in cazuri specifice prevazute de lege.
Potrivit art. 54 alin. (4) raportat la art. 51 alin. (2) din Legea 303/2004, revocarea din functia de procuror-sef se face pentru urmatoarele motive:
„a) în cazul în care nu mai îndeplinesc una dintre condițiile necesare pentru numirea în funcția de conducere;
- b) în cazul exercitării necorespunzătoare a atribuțiilor manageriale privind organizarea eficientă, comportamentul și comunicarea, asumarea responsabilităților și aptitudinile manageriale;
- c) în cazul aplicării uneia dintre sancțiunile disciplinare.”
Limitele de decizie ale Presedintelui sunt mai usor de inteles daca ne referim la lit. a) si c).
Astfel, daca un procuror-sef este sanctionat disciplinar, chiar si cu o sanctiune usoara, gen avertisment, revocarea din functie, potrivit legii, „se face” obligatoriu.
Singura situatie in care Presedintele ar putea refuza revocarea ar fi cea in care s-ar dovedi ca sanctiunea disciplinara nu exista, fie pentru ca nu a fost aplicata, fie pentru ca a fost ulterior anulata.
Mai simplu spus, Presedintele NU are un drept propriu de apreciere cu privire la oportunitatea masurii revocarii, aprecierea sa sub acest aspect fiind irelevanta. Daca procurorul-sef a fost sanctionat disciplinar, revocarea „se face”.
Concluzia este valabila pentru toate cele trei cazuri de revocare: decizia Presedintelui trebuie sa se limiteze la verificarea existentei conditiei prevazute de lege si atat.
Daca in situatia lit. a) si c) situatia este mai clara, stabilirea existentei conditiei prevazute la lit. b) impune o verificare, ce se va finaliza printr-un raport.
Cel ce face aceasta verificare este Ministrul Justitiei – sub a carui autoritate isi desfasoara activitatea procurorii –, acesta fiind singurul in drept sa propuna revocarea, declansand in acest fel procedura.
In urma verificarilor, Ministrul Justitiei trebuie, pe baza acestora, sa concluzioneze daca este indeplinita conditia „exercitării necorespunzătoare a atribuțiilor manageriale privind organizarea eficientă, comportamentul și comunicarea, asumarea responsabilităților și aptitudinile manageriale”.
In mod inevitabil, aceasta concluzie implica o doza de subiectivism, insa aceasta trebuie sa fie una extrem de limitata, pentru ca orice verificare se refera la FAPTE si nu la opinii sau aprecieri personale.
Aceeasi concluzie este valabila si in cazul Presedintelui care, avand raportul de verificare al Ministrului Justitiei si avizul sectiei de procurori al CSM, trebuie sa analizez foarte serios si pe deplin toate motivele de revocare invocate si, in consecinta, sa decida daca sunt sau nu sunt indeplinite conditiile de la lit. b) pentru revocare.
Daca aceste conditii sunt indeplinite, Presedintele nu mai are nici o marja de apreciere proprie, nici un criteriu de „oportunitate politica”, ci este obligat „sa faca” revocarea.
Daca, in urma analizei, constata ca nu sunt indeplinite conditiile de la lit. b), Presedintele trebuie sa respinga revocarea, inlaturand argumentat/motivat concluziile verificarilor facute de Ministrul Justitiei.
In concluzie, decizia de revocare nu este in nici un caz una de „oportunitate politica”, Presedintele neputand respinge cererea pentru ca asa apreciaza el ca e oportun, dupa cum nu este nici obligat sa admita automat cererea de revocare.
Presedintele este tinut strict sa verifice, obiectiv si tehnic, daca sunt sau nu indeplinite conditiile prevazute de lege pentru a „se face” revocarea; in cazul in care conditiile sunt indeplinite acestea trebuie sa dea curs propunerii de revocare, iar daca conditiile nu sunt indeplinite, sa motiveze punctual de ce ar fi astfel. (Irinel I.).
Actualitate
Ce trebuie să știi despre alegerea încălțămintei ortopedice pentru copii în sezonul rece
Sezonul rece vine cu multe provocări, mai ales când vine vorba de sănătatea celor mici. Pe lângă hainele groase și căciulița perfectă, încălțămintea joacă un rol esențial în asigurarea confortului și sănătății copiilor.
Ei bine, nu e vorba doar de a-i proteja de frig, ci despre alegerea unor pantofi care să le susțină dezvoltarea corectă a piciorului.
De ce este atât de importantă?
Pentru cei mai mulți părinți, confortul și căldura sunt criteriile principale atunci când cumpără ghete de iarnă pentru copii. Și da, aceste lucruri sunt importante! Dar, pe lângă ele, există un alt factor la fel de crucial: suportul ortopedic. De ce? Ei bine, în timp ce copilul tău crește, o pereche de încălțări care nu oferă susținerea corectă poate provoca deformări ale piciorului sau probleme de postură. Acestea nu se văd imediat, dar pe termen lung, pot afecta modul în care copilul tău merge și chiar dezvoltarea sa generală.
Atenție, părinți!
E ușor te lași furat de modelele de ghete frumoase sau de ofertele avantajoase, dar nu uiti: nu toate încălțările sunt la fel. Încălțămintea ortopedică oferă acel extra suport de care piciorul în creștere al copilului are nevoie. Mai mult, o pereche de ghete nepotrivite poate duce la complicații, cum ar fi platfusul, dureri de genunchi sau probleme cu coloana vertebrală.
Așadar, când vine vorba de alegerea încălțămintei în sezonul rece, încearcă să privești dincolo de aspectul estetic și să te gândești la sănătatea pe termen lung a copilului.
Caracteristicile esențiale ale încălțămintei ortopedice pentru sezonul rece
Dacă ne gândim la încălțămintea pentru copii în sezonul rece, calitatea materialelor este absolut crucială. Vrei ca micuțul tău să aibă piciorușele uscate și calde, nu-i așa? Așadar, alege întotdeauna pantofi realizați din materiale de calitate, rezistente la apă, dar care permit și respirabilitatea. Un pantof impermeabil va ține la distanță umezeala de la zăpadă sau ploaie, dar este important ca materialul să permită și aerului să circule, astfel încât piciorul să nu transpire. Nimeni nu vrea un copil cu picioarele ude, mai ales în zilele friguroase!
Stabilitatea și susținerea sunt alte două elemente esențiale de luat în considerare. Încălțămintea ortopedică vine cu un plus de suport pentru picior, ceea ce înseamnă că micuțul tău va avea o stabilitate mai bună pe suprafețele alunecoase, precum gheața sau zăpada. O susținere adecvată poate face diferența între un copil care se joacă în voie și unul care riscă să alunece și să se lovească. Este bine să ai în vedere acest aspect când alegi încălțămintea de iarnă.
Pe lângă susținere, flexibilitatea și confortul sunt cruciale. Chiar dacă încălțămintea ortopedică oferă stabilitate, aceasta trebuie să fie și suficient de flexibilă pentru a permite copilului să se miște în voie. Pantofii rigizi pot împiedica dezvoltarea naturală a piciorului, așa că e important să alegi modele care oferă suport, dar și libertate de mișcare.
Nu în ultimul rând, talpa joacă un rol vital. O talpă antiderapantă este un adevărat salvator în zilele cu gheață sau zăpadă, iar izolația bine realizată va păstra piciorul cald fără a compromite sănătatea ortopedică a copilului tău.
Branduri de încălțăminte ortopedică de încredere: Biomecanics și Garvalin
Când vine vorba de sănătatea piciorușelor celor mici, e important să alegi branduri de încredere, iar Biomecanics este unul dintre cele mai recomandate de kinetoterapeuți. De ce? Simplu! Încălțămintea Biomecanics este creată special pentru a oferi suport ortopedic, stabilitate și confort maxim. Încălțările de la Biomecanics ajută la dezvoltarea corectă a piciorului copilului, prevenind apariția problemelor ortopedice pe termen lung, cum ar fi platfusul sau durerile de genunchi. Practic, Biomecanics se asigură că fiecare pas al copilului este unul sănătos și în siguranță, indiferent de vreme!
Dar să nu uităm de Garvalin! Dacă vrei să îmbini stilul modern cu suportul ortopedic, Garvalin este alegerea ideală. Această încălțăminte nu doar că arată bine, dar oferă și aceleași beneficii esențiale pentru susținerea sănătății picioarelor copiilor. Ca și Biomecanics, Garvalin asigură stabilitate și confort în timpul mersului, fiind perfectă pentru zilele reci. Pe lângă suportul oferit, Garvalin se distinge prin design-uri atractive, ceea ce înseamnă că micuțul tău va fi și în pas cu moda.
Atât Biomecanics, cât și Garvalin sunt recomandate de kinetoterapeuți datorită beneficiilor lor ortopedice. Specialiștii subliniază importanța unei încălțăminte corecte pentru prevenirea problemelor de postură și mers. Așadar, alegerea acestor branduri înseamnă o investiție în sănătatea și bunăstarea pe termen lung a copilului tău.
Sfaturi pentru alegerea încălțămintei ortopedice în sezonul rece
Primul lucru de care trebuie să ții cont când alegi încălțămintea ortopedică pentru sezonul rece este măsura potrivită. Asigură-te că pantoful este suficient de spațios pentru a permite creșterea naturală a piciorului, dar și pentru a încăpea o pereche de șosete groase. Un spațiu prea mic poate afecta dezvoltarea piciorului, în timp ce unul prea mare poate compromite stabilitatea și confortul.
Apoi, caută încălțăminte versatilă. Pe vremea rece, copilul tău are nevoie de pantofi care să fie potriviți atât pentru zilele uscate, cât și pentru cele ploioase sau cu zăpadă. Optează pentru modele impermeabile, dar respirabile, astfel încât piciorul să fie protejat de umezeală și să se simtă confortabil întreaga zi.
Și nu uita de întreținerea corectă! Curățarea regulată și uscarea încălțămintei la temperatura camerei (nu pe calorifer!) ajută la prelungirea duratei de viață a pantofilor.
Actualitate
Problemele de modernizare ale GPS-ului: intârzieri și provocări ale Pentagonului
După aproape două decenii de dezvoltare, efortul amplu al Pentagonului de a face semnalele GPS mai greu de blocat continuă să se confrunte cu întârzieri repetate în toate segmentele – spațiu, teren și echipamente utilizator, conform unui nou raport al Biroului de responsabilitate guvernamentală (GAO).
„Multe dintre programele care fac parte din efortul de modernizare a GPS-ului s-au confruntat cu provocări semnificative în dezvoltare, ceea ce a dus la depășiri de costuri și întârzieri de mulți ani în implementarea capacității M-code. Aceste întârzieri cresc riscurile pentru combatanți, întrucât adversarii continuă să dezvolte și să desfășoare tehnologie capabilă să compromită semnalele GPS,” afirmă raportul, intitulat „Modernizarea GPS-ului: Întârzieri continue în livrarea unor capabilități mai sigure pentru luptători,” publicat astăzi.
Pentru a agrava lucrurile, conform organismului de supraveghere guvernamental, Departamentul Apărării se confruntă acum cu o posibilă penurie de microcipuri și plăci de procesare, care să permită vehiculelor terestre, navelor și avioanelor să acceseze GPS-ul.
Forța Spațială este responsabilă pentru segmentul spațial și a făcut unele progrese în remedierera „câteva provocări tehnice și de producție” în dezvoltarea sateliților GPS III și GPS IIIF, destinați să înlocuiască versiunile mai vechi. Totuși, din cauza acestor remedieri, serviciul se apropie acum de limitele programului său. „Întârzieri suplimentare ar putea pune în pericol obiectivul DOD de a avea 24 de sateliți capabili de M-code în operațiune continuă până în anii 2030,” se menționează în raport. De asemenea, serviciul este responsabil pentru noul sistem terestru de comandă și control al acestor sateliți, numit Sistemul de Control Operațional de Generație Next (OCX). Dezvoltat de RTX (fostul Raytheon), OCX este necesar pentru a permite unor 700 de sisteme de armament din întreaga armată a SUA să acceseze pe deplin M-code. Totuși, programul a devenit un exemplu de achiziții eșuate, fiind planificat inițial să înceapă operațiunile cu mai bine de un deceniu în urmă, iar dezvoltarea sa continuă să creeze probleme Forței Spațiale, conform raportului GAO. Deși unele teste cheie au fost încheiate, data planificată pentru acceptarea operațională a OCX a fost retrasă acum până în decembrie 2025, de la obiectivul său recent din iulie 2025, în ciuda progresului realizat de Raytheon în testare.
Forța Spațială este, de asemenea, responsabilă pentru dezvoltarea microcipurilor și plăcilor de microelectronică care se interfacează cu semnalele M-code, deși fiecare serviciu individual este responsabil pentru construcția recepitoarelor/radiourilor specifice acestora. Incapacitatea DOD de a desfășura kitul utilizator M-code, dezvoltat în cadrul programului Echipamente GPS pentru Utilizatori Militare (MGUE), a fost una dintre problemele principale ale programului GPS de mai bine de două decenii, conform raportului repetat de GAO și al Biroului pentru Testare și Evaluare al Pentagonului.
„Deși Forța Spațială a făcut progrese în dezvoltarea echipamentului utilizator, riscurile semnificative rămân în livrarea capabilităților pentru combatanți. După ani de întârzieri, prima etapă de echipamente utilizator — microcipuri și plăci care procesează semnalele M-code — se apropie de ultimele teste. Totuși, descoperirea unor deficiențe suplimentare amenință programul,” găsește noul raport. Efortul MGUE are două părți. MGUE Increment 1 dezvoltă cipurile și plăcile ASIC unice pentru integrarea inițială cu vehiculele Stryker ale Armatei și vehiculele ușoare tactice ale Marinei, precum și pentru bombardierele B-2 ale Forței Aeriene și distrugătoarele de clasă DDG ale Marinei. MGUE Increment 2 dezvoltă un cip ASIC mai mic și mai puternic pentru utilizare în radiouri portabile și muniții ghidate de precizie, care „combină o serie de modele comerciale cu funcții militare sensibile care să fie adăugate în programare,” explică GAO.
Ambele eforturi sunt încă pline de riscuri, constată raportul.
„După ani de întârzieri, programul MGUE Increment 1 al Forței Spațiale se apropie de ultima serie de teste. Totuși, descoperirea unor deficiențe suplimentare ar putea adăuga un risc suplimentar la program. Deși două dintre contractanții MGUE Increment 2 au început revizuirea designului critic pentru plăcile lor receptor, programul este în pericol să depășească intervalul de 5 ani asociat cu programele care utilizează calea de achiziții de nivel mediu,” afirmă GAO.
Între timp, Consiliul de Supraveghere a Poziționării, Navigației și Sincronizării (PNT) al DOD încearcă să găsească soluții pentru „posibilele penurii de cipuri și plăci GPS,” adaugă raportul. „DOD se confruntă cu o potențială lacună în disponibilitatea plăcilor de recepție GPS, deoarece unele dintre plăcile actuale nu mai pot fi produsem iar înlocuirile care suportă M-code au fost amânate. În plus, oficialii Armatei au declarat că vânzările externe de echipamente GPS către aliați și parteneri străini epuizează de asemenea stocurile de plăci.”
În ceea ce privește dezvoltarea receptorilor, GAO constată că Armata și Marina au făcut progrese în direcția desfășurării, dar Forța Aeriană întâmpină întârzieri semnificative.
„Din cauza problemelor de dezvoltare, receptorii GPS M-code ai Forței Aeriene sunt semnificativ întârziți, întârziind desfășurarea capacității M-code pentru multiple platforme aeriene ale Forței Aeriene și Marinei. Pentru a atenua unele dintre aceste întârzieri, Marina și Forța Aeriană planifică o soluție intermediară care ar oferi capacitate M-code cu unele dintre recepțioarele lor actuale,” detaliază raportul.
„Armata face progrese cu receptorii săi pentru vehicule terestre, portabile și aviație, cu planuri de desfășurare în platforme în anii fiscali 2024 și 2025. Marina depinde de Forța Aeriană pentru dezvoltarea receptorilor săi pentru platformele aeriene, în timp ce planurile pentru receptorii maritimi vor finaliza testele operaționale în anul fiscal 2025. În cele din urmă, Corpul Marinar plănuiește să folosească receptorul M-code al Armatei pentru vehiculele sale terestre și nu a ales încă o opțiune pentru noile sale sisteme GPS portabile,” adaugă acesta.
Problema radiourilor portabile M-Code scoate totuși în evidență dificultățile pe care Pentagonul le-a avut în coordonarea diferitelor eforturi ale serviciilor. Forța Spațială a acordat în iulie 2023 un contract la Technology Advancement Group pentru prototiparea unei radiouri portabile folosind cipul și placa planificate MGUE Increment 2, în cadrul unui proiect estimate să coste 149,2 milioane de dolari în 2020, potrivit raportului GAO.
Aceasta, în ciuda faptului că cel mai mare client pentru radiourile GPS portabile, Armata, a declarat că nu are intenția de a achiziționa receptorul Forței Spațiale și urmărește propriile opțiuni, inclusiv apelarea la furnizori comerciali. De asemenea, un alt utilizator potențial cheie, Corpul Marin, a afirmat că dorește să aibă o competiție deschisă, conform raportului GAO. Astfel, agenția de supraveghere a recomandat anul trecut, având în vedere lipsa unui „caz de afaceri solid”, ca Forța Spațială să renunțe pur și simplu la prototip.
Pentagonul „a fost de acord cu această recomandare, dar a raportat o atribuție pentru receptorul portabil în iulie 2023, fără a fi stabilit mai întâi un caz de afaceri suficient. Prin urmare, am încheiat recomandarea având în vedere că nu mai era validă,” afirmă GAO.
Actualitate
Armata își accelerează procesul de integrare a rețelelor, având ca obiectiv un singur sistem unificat
-
Exclusivacum o zi
Mafia deșeurilor și Statul Paralel: corupție prin abonarea la banii publici din Prahova (II)
-
Exclusivacum o zi
Scandalul WHITE TOWER (XXXIX): adevărul ingropat al corupției imobiliare în Ploiești
-
Ancheteacum o zi
Justiția în criză: proteste și abuzuri în Ploiești
-
Featuredacum o zi
Justiția intunecată: incompatibilități și abateri în cazul judecătorului C5 de la Judecătoria Vălenii de Munte (III)
-
Ancheteacum o zi
Regimul clientelar: controlul informațiilor în Poliția Municipiului Ploiești (I)
-
Exclusivacum o zi
Scandalul deșeurilor: profesionalismul IPJ Arad vs. protecția coruptă a IPJ Prahova în fața Statului Paralel
-
Exclusivacum 3 zile
Sindicatul „Diamantul” denunță obstrucționarea acordurilor colective în MAI
-
Exclusivacum 2 zile
DIICOT Iași: sapte inculpați reținuți în dosarul de contrabandă cu tigarete