Anchete
Indiferent daca iti convine de un om sau nu, calitatea de „colaborator” sau „informator” al Securitatii nu poate fi stabilita decat in instanta

Vad ca raportul Securitatii publicat de Revista 22, prin care se devoala o lista lunga de persoane care ar fi fost colaboratori sau informatori de-ai fostei Securitati comuniste, document scos de la CNSAS, a starnit controverse.
Indiferent daca iti convine de un om sau nu, calitatea de „colaborator” sau „informator” al Securitatii nu poate fi stabilita decat in instanta, in baza unei proceduri contradictorii respectandu-se dreptul la aparare, dupa cum a spus CCR.
Va aduc aminte ca initial era CNSAS cel care dadea verdicte cu privire la cei care au fost sau nu informatori ai Securitatii, insa legea respectiva a fost gasita ca fiind neconstitutionala, deoarece facea din CNSAS o autoritate jurisdictionala extraordinara, care nu-i dadea omului sansa sa se apere cum trebuie.
Pentru acest motiv legea a fost modificata si i s-a luat CNSAS-ului atributia jurisdictionala, acesta emitand un act administrativ care poate fi contestat in instanta prin respectarea tuturor drepturilor procesuale in vederea aflarii adevarului.
Spun „aflarea adevarului”, deoarece chiar CCR a spus ca nu pot fi toate actele emise de Securitate luate de bune, judecata trebuind a se face „minutios”.
De exemplu, termenul de „colaborator al Securităţii” era definit in OUG 24/2008, art. 2 lit. b) astfel:
„persoana care a furnizat informaţii, INDIFERENT SUB CE FORMA, precum note şi rapoarte scrise, RELATARI VERBALE CONSEMNATE DE LUCRATORII SECURITATII, prin care se denunţau activităţile sau atitudinile potrivnice regimului totalitar comunist şi care au vizat îngrădirea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului. […]”
Sintagma „relatari verbale consemnate de lucratorii Securitatii” a fost contestata la CCR pe motiv ca existau dosare unde singurele mijloace de proba cu privire la colaborarea persoanei erau astfel de rapoarte/consermnari facute de ofiterii de-ai Securitatii, fara alte mijloace de proba (angajamente semnate de mana proprie, etc).
Iata ce spune CCR in Decizia 672/2012, prin care a constatat neconstitutionalitatea acelei sintagme:
„Constatarea calităţii de colaborator al Securităţii trebuie să fie rezultatul unei analize MINUTIOASE din partea instanţei asupra întregului material depus de Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii şi nu poate fi stabilită numai pe baza „relatărilor verbale consemnate de lucrătorii Securităţii”
[…]
Prin urmare, Curtea constată că pentru a da eficienţă dreptului la un proces echitabil, şi implicit dreptului la apărare, „relatările verbale consemnate de lucrătorii Securităţii” nu pot fi administrate şi apreciate, INDIVUDUAL, ca probe unice.
Cu alte cuvinte, asemenea documente nu pot avea forţă probantă luate izolat şi, ca atare, nu pot servi ca temei al admiterii acţiunii în constatare, decât dacă, pe calea unei atente şi complete analize, sunt coroborate cu datele sau informaţiile provenite din alte documente sau rezultate din administrarea altui mijloc de probă.”
Or fi toti cei din lista respectiva colaboratori sau informati ai Securitatii? Idee nu am.
Toate acele persoane, insa, ar trebui verificate de catre CNSAS iar daca se constata ca au fost informatori sau colaboratori, sa spuna asta iar cei care se considera lezati sa apeleze in instanta sa se apere.
Nu e normal, insa, ca pe un document emis de Securitate care mentioneaza o lista nume, si fara alte mijloace de proba, sa spui ca toti in bloc din lisa respectiva ar fi fost colaboratori sau informatori.
Trebuie luat fiecare caz individual si vazut ce si cum. (Chris Terhes, presedintele Romanian Community Coalition, cunoscuta in Romania si sub numele de „Coalitia romanilor pentru combaterea coruptiei”).
Decizia 672/2012 integral aici:
http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocumentAfis/140350
Anchete
Polițista Dana Cristina, erou în timpul liber: A salvat o femeie de 82 de ani pe centura Timișoarei
Anchete
M.A.I. în reconfigurare: Discuții intense cu sindicatele pentru „reforma” anunțată de Guvern

Conducerea M.A.I. s-a întâlnit cu reprezentanții sindicatelor pentru a discuta despre „reconfigurarea” ministerului, în contextul reformei anunțate de prim-ministrul Ilie Bolojan și ministrul afacerilor interne Cătălin Predoiu.
La sediul M.A.I. a avut loc o întâlnire importantă între conducerea ministerului și sindicate, având ca subiect principal „reconfigurarea” M.A.I., în contextul „Reformei M.A.I.” anunțată anterior de premierul Ilie Bolojan și ministrul Cătălin Predoiu.
Din partea Federației Sindicatelor Democratice din România au participat președintele Gabriel GÎRNIȚĂ și prim-vicepreședintele SIDEPOL Cristian GLODEAN.
Principalele puncte de discuție:
Întâlnirea a abordat patru teme majore:
- Reconfigurarea M.A.I. și a structurilor subordonate: Restructurarea ministerului și eficientizarea activității.
- Siguranța rutieră: Măsuri pentru reducerea accidentelor rutiere.
- Intervenția la evenimentele semnalate prin SNUAU 112: Îmbunătățirea răspunsului la urgențe.
- Securizarea frontierei în contextul Schengen: Consolidarea securității granițelor.
Reconfigurarea M.A.I.: Etapă cu etapă
Cu privire la reconfigurarea structurală și funcțională a M.A.I., s-au stabilit următoarele:
- Formarea grupului de lucru: 10.10.2025;
- Prima ședință a grupului de lucru: 15.10.2025;
- Ședință pentru stabilirea unor repere destinate inspectoratelor generale: 21.10.2025;
- Data finală pentru prezentarea planului de „recalibrare”: 15.12.2025.
Direcții principale ale reconfigurării:
- Inventarierea și evaluarea activităților pentru evitarea paralelismelor;
- Stabilirea a 3 niveluri ierarhice de management;
- Preluarea unui domeniu prin comasarea structurilor cu atribuții similare;
- Dimensionarea adecvată a activităților prin debirocratizare și digitalizare;
- Recalibrarea structurilor suport pe verticală de la centru în teritoriu prin digitalizare.
Siguranța rutieră: Digitalizare și răspundere
Pentru siguranța rutieră, se vor implementa proiecte și programe care să conducă la reducerea accidentelor:
- Proiect pentru digitalizarea soluționării accidentelor ușoare soldate doar cu pagube materiale;
- Procedura simplificată pentru folosirea unui mecanism de răspundere a proprietarului auto;
- Digitalizarea comunicării între polițiști și cetățeni.
Intervenția la 112: Tehnologie de ultimă oră
În ceea ce privește intervenția la 112, s-au discutat următoarele:
- Raportarea digitalizată care va simplifica colectarea datelor;
- Dezvoltarea componentei eDAC;
- Accesarea de fonduri europene pentru dezvoltarea digitală a componentei 112;
- Implementare unui nou flux audio-video între polițiști și dispecerat, pentru a cunoaște în timp real istoricul stării conflictuale, profilul sau istoricul victimei sau agresorului;
- Comasarea dispeceratelor de la subunitățile cu un număr mic de apeluri și transferul polițiștilor către operativ.
Securizarea frontierelor: Comasări și tehnologie avansată
În contextul Schengen, se dorește:
- Comasarea dispeceratelor prin digitalizare și transferul polițiștilor de frontieră de la dispecerate către frontieră;
- Montarea de sisteme LPR (License Plate Recognition) pe partea de frontieră externă și auto pe partea de frontieră internă;
- Se discută comasarea IGPF (Inspectoratul General al Poliției de Frontieră) cu IGI (Inspectoratul General pentru Imigrări).
SIDEPOL își promovează propunerile
Sindicatul SIDEPOL își va promova pachetul de propuneri, urmând a dezvolta un set complet de măsuri pentru reformarea ministerului, bazat pe experiența din teritoriu și pe modelele europene. Sindicatul invită membrii să transmită propuneri până pe data de 27.10.2025 pentru a le include în pachetul de propuneri. (Irinel I.).
Anchete
Polițistul Gabriel Lupu mobilizează comunitatea: Donează sânge, salvează vieți!
-
Exclusivacum 2 zile
Burcu acuză: „SNPP transformă angajații în carne de tun pentru răzbunări personale! – Nu apără, ci exploatează!”
-
Ancheteacum 3 zile
ANP liniștește spiritele: Salariile polițiștilor de penitenciare nu sunt în pericol, restructurările nu implică disponibilizări
-
Administratieacum 3 zile
Penitenciarul de Femei Ploiești – Târgșorul Nou: O abordare proactivă pentru reintegrarea socială, cu beneficii concrete pentru angajatorii din Prahova
-
Administratieacum 15 ore
Băicoi: Primăria asigură verificări gratuite ale instalațiilor de gaz, prioritizând siguranța locuitorilor
-
Exclusivacum 2 zile
Protest divizat în penitenciare: Acuzații de deturnare și manipulare în SNPP – Reacția polițiștilor de penitenciare
-
Exclusivacum 2 zile
Jilavawood: Minciuni, padocuri și proteste de carton – Clanul Teoroc joacă teatru ieftin pe scena Justiției!
-
Exclusivacum 3 zile
Spitalul fantomă de la Târgu Ocna: Salarii grase pentru nimeni, pacienți trimiși la plimbare!
-
Exclusivacum 4 zile
ÎCCJ clarifică drepturile funcționarilor publici în cazul sancțiunilor disciplinare: Cercetare prealabilă și audiere obligatorii chiar și pentru „mustrarea scrisă”