Connect with us

Actualitate

EXPLOZIV/Pentru ce ambasadoarea franceză a incalcat uzanțele și a transmis ministrului Le Drian că e musai să o primească pe Kovesi?

Publicat

pe

COMENTARIU DE BOGDAN TIBERIU IACOB (PRELUARE INPOLITICS)

Unul dintre cele mai fierbinți evenimente ale ultimei săptămîni, totodată cel mai enigmatic, e întrevederea insuficient explicată dintre șefa DNA și ministrul francez de Externe, Jean-Yves Le Drian, aflat într-o vizită oficială în țara noastră, parte a unui turneu european. O întrevedere neprogramată și care a încălcat toate normele diplomatice imaginabile. Miza trebuie să fi fost uriașă. Aparent cei doi nu au nimic în comun: realitatea e alta, însă, după cum vom arăta în rîndurile care urmează.

După ce informația despre misterioasa întîlnire a apărut în presă pe surse, a venit, cu chiu, cu vai, și confirmarea oficială. Un rol s-ar putea să-l fi jucat chiar premierul Viorica Dăncilă, despre care se aude că l-ar fi întrebat direct pe Le Drian dacă s-a văzut cu Laura Kovesi, iar acesta a confirmat.
Fără apariția în presă a știrii, nu e exclus ca întîlnirea să fi rămas secretă.
Există, de asemenea, informații demne de încredere că întrevederea nu era programată și că ea a avut loc la cererea expresă a lui Kovesi, grație unui lobby făcut de ambasadoarea franceză la București.
O altă informație, că demnitarul francez ar fi primit un exemplar tradus al protocolului dintre SRI și Ministerul Public a fost dezmințită oficial de către DNA.

Rămîne întrebarea: ce anume a dorit Kovesi să-i transmită lui Le Drian atît de important încît să se încalce toate uzanțele diplomatice?
Ipoteza deja lansată, că șefa DNA a implorat sprijinul francezilor în scandalul în care capul său e aproape să cadă e cît se poate de viabilă.
Singurul lucru neclar e de ce a apelat pentru asta la ministrul francez de Externe, de care, aparent, nu o leagă nimic.
De ce nu a transmis rugămintea de a fi ajutată prin ambasadoarea franceză la București?

Răspunsul ar putea avea două componente, în opinia noastră.
Prima, că nu am avut de a face cu o rugăminte.
A doua, că e falsă ideea că Laura Kovesi nu are nimic în comun cu Le Drian.

Kovesi are foarte mult în comun cu el, de fapt.

Amîndoi au avut un rol uriaș în sprijinirea în momente grele a unui gigant francez, Airbus.

Să o luăm metodic.

Pînă anul trecut, actualul externist francez a fost, ani de zile, ministrul apărării.
În această calitate – poate și altele – el a dus o campanie susținută de sprijinire a Airbus, care a trecut în ultimii cîțiva ani prin anumite momente dificile.

Una dintre probleme a fost de ordin economic, mai ales în 2016, cînd una dintre marile componente ale consorțiului, divizia de elicoptere, a fost aproape în colaps.
A doua mare problemă s-a numit EADS, Airbus fiind, alături de Daimler, propietar al companiei pomenite.

EADS a intrat în scandaluri uriașe de corupție, în ultimul deceniu, din cauza practicilor de șpăguire a unor oficiali în schimbul contractelor, și nu doar în România.

Putregaiul s-a extins atît de mult încît nemții de la Daimler și-au vîndut în 2013 participația, iar francezii au decis să schimbe numele EADS, în 2014, considerat prea compromis pentru a fi reabilitat. Șeful EADS, Tom Enders, a fost adus la cîrma companiei-mamă, Airbus, iar următorul pas a fost decizia de a se debarasa de acțiunile deținute la EADS, la fel ca cei de la Daimler. Pentru că EADS devenise o emblemă a corupției, motiv pentru care în 2014 îi fusese schimbat și numele, în Airbus DS.
Acum doi ani, presa relata că, deși Angela Merkel ar fi dorit ca EADS să fie vîndută germanilor de la Rheinmetall Grupul Düsseldorf, Tom Enders a negociat cu fondurile de investiţii americane Kohlberg Kravis Roberts-KKR şi CARLYLE. Anul trecut, în februarie, tranzacția s-a efectuat, finalmente, KKR plătind 1,1 miliarde euro pentru o parte consistentă a EADS.

În paralel cu aceste negocieri pentru vînzarea EADS, cei de la Airbus au negociat din greu și cu ministrul Le Drian.
Cu succes, am spune, pentru că acesta le-a pus în mînă în repetate rînduri contracte babane cu armata franceză. Anul trecut, presa din Hexagon scria chiar că Le Drian le-a făcut un cadou de adio – înainte a părăsi ministerul, devenind ulterior ministru de externe – celor de la Airbus, respectiv un contract de 190 de elicoptere. În martie, Le Drian a vizitat personal sediul Airbus Group, în Marignane, Bouches-du-Rhone, unde a fost întîmpinat ”ca un prieten”, conform mass-media, de președintele diviziei, Guillaume Faury. În 2012, același Le Drian își exprima public regretele pentru eșecul fuziunii EADS-BAE Systems, semn că omul chiar punea suflet în afacerile Airbus. Să mai amintim că în octombrie 2016 Le Drian își anulase o vizită oficială în Polonia de nervi că că aceasta renunțase la o comandă masivă pentru Airbus?

El vizitase, în schimb, în 2015, sediul EADS din Toulouse, nu mult după rebrănduirea firmei, probabil pentru a da un semnal de încredere în viitorul acesteia.

Și acum, marea întrebare: oare ce impact ar fi avut detonarea internațională, de către DNA, a dosarului de corupție EADS, în ultimii 3-4 ani, cînd, așa cum am arătat mai sus, francezii au făcut eforturi să mențină prestigiul firmei pentru a o putea vinde cît mai avantajos și, totodată, pentru a nu crea probleme firmei-mamă, Airbus? Anul trecut, reamintim, Austria a declanșat o anchetă de corupție în legătură cu Airbus, acuzată că a umflat un contract de avioane Eurofighter, între suspecți fiind și fostul șef al EADS, Tom Enders. În plus, austriecii cer returnarea a aproape 200 de milioane de euro.

Fără îndoială, efectul ar fi fost devastator. Sufocată de mai multe anchete de corupție și cu probleme economice majore, Airbus ar fi putut rata vînzarea EADS și alte obiective.

Din fericire, cineva din România a avut grijă ca firma ”prietenă” a lui Le Drian să nu aibă nicio problemă de corupție la noi. Mai ales că orice problemă a Airbus s-ar fi spart în capul lui Le Drian, marele lor furnizor de contracte din bani publici.

Vînzarea EADS a mers șnur.

Acum, însă, acel ”cineva” are propriile probleme majore.
Cum să nu ceri sprijinul celui căruia i-ai dat o mînă de ajutor în momente grele?
Pentru ca ambasadoarea franceză să încalce uzanțele și să îi transmită ministrului Le Drian că e musai să o primească pe Kovesi, trebuie ca ea să fi știut că subiectul implică chestiuni extrem de grele.
Atît de grele încît nu e clar dacă Laura Kovesi o fi venit la întîlnire cu rugăminți sau, dimpotrivă, cu amenințări. (Irinel I.).

 

Actualitate

Schimbări drastice în achizițiile armatei: Îngrijorări și speculații în industria de apărare

Publicat

pe

De

Mesajul clar al Generalului: Tehnologiile se transformă

În inima Deșertului Mojave din California, Șeful Statului Major al Armatei, generalul Randy George, a transmis un mesaj clar industriei de apărare: un cutremur tehnologic se preconizează, iar acesta ar putea afecta profund programele de achiziție la scară largă, inclusiv vehiculele de luptă terestre.

„Sunt legat de capacitatea generală”, a declarat generalul cu patru stele pentru publicația Breaking Defense, într-un interviu recent. „Modul în care facem asta probabil se va schimba… [și] cu ce echipament.”

George a evidențiat rapiditatea cu care tehnologia a evoluat în ultimii ani, sugerând că Armata ar putea reconsidera achizițiile pe care le-a realizat de-a lungul timpului.

Speculații cu privire la reduceri substanțiale

Comentariile sale vin într-un context în care circulă zvonuri larg răspândite că Armata ar putea face reduceri semnificative în portofoliul vehiculelor de luptă terestre. Cu toate că serviciul nu a confirmat încă astfel de măsuri, contractanții din domeniul apărării se pregătesc deja pentru vești proaste, conform surselor din industrie.

„Reduceri sunt doar zvonuri până când nu devin realitate”, a afirmat un oficial din industrie.

Îngrijorări fundamentele pe baza raportului Marathon Initiative

Pentru a înțelege îngrijorările existente, trebuie să ne întoarcem la 2023, când Marathon Initiative, o organizație non-profit axată pe subiecte de securitate națională, a publicat un raport care propunea schimbări drastice în achiziții pentru toate serviciile armate. Raportul recomanda reducerea formatiunilor și a achizițiilor de armament, inclusiv sisteme precum Armored Multi-Purpose Vehicle (AMPV) și progresele în programul de obuzier autopropulsat Paladin Integrated Management (PIM).

Chiar dacă documentul are aproape doi ani iar nu este o publicație guvernamentală, a câștigat tracțiune recentă în cercurile industriei de apărare, în special datorită ascensiunii autorilor săi în structurile de decizie ale Pentagonului.

Încercări de adaptare și inovație

Generalul James Rainey, șeful Comandamentului Viitor al Armatei, ajută la clarificarea acestor întrebări de cerințe și a utilizat experimente precum Proiectul Convergence Capstone 5 pentru a aduce perspective utile conducerii superioare.

„Șeful urăște un anumit tip de echipament. Mi-a spus: ‘Vreau să-l distrug.’ Și eu am răspuns: ‘Nu-ți face griji, a murit deja la PCC5. … [A trecut] de la verde la roșu ca o broască într-un blender’”, a relatat Rainey recent pe scenă.

Așteptări statice în fața incertitudinii bugetare

Industria se pregătește acum să observe ce va fi păstrat și ce va fi eliminat din categorii ce par a se îndrepta spre un viitor incert. „Industria trebuie să stea liniștită și să aștepte următoarele 90 de zile pentru a vedea cum se desfășoară lucrurile… [pentru că] se schimbă constant”, a subliniat generalul în rezervă John Ferrari.

Cu toate acestea, unele surse din industrie afirmă că este provocator să se ia decizii de afaceri până la publicarea cererii de buget pentru FY26. „Speculațiile se schimbă zi de zi”, a menționat o sursă.

Riscurile reducerilor și impactul asupra lanțului de furnizare

Sursele din industrie subliniază că, dacă Armata decide să oprească o linie de producție activă, efectele negative se vor extinde asupra întregului lanț de furnizare.

Ferrari a avertizat împotriva ideii că Armata ar putea relua producția de vehicule noi după reducerile actuale: „Dacă oprești o linie și în doi ani vrei să construiești un nou vehicul, acesta nu funcționează. Vei afecta iremediabil nu doar baza industrială de primă mână, ci și lanțul de furnizare.”

Această dinamică complexă sugerează că orice decizie privind reducerea programelor existente trebuie să fie bine fundamentată, având în vedere impactul pe termen lung asupra capacităților Armatei și a industriei de apărare în ansamblu. O abordare echilibrată, care să ia în considerare atât modernizarea, cât și menținerea capacităților existente, este esențială pentru a asigura succesul operațiunilor militare viitoare. Într-un climat de incertitudine bugetară și schimbări rapide în tehnologie, liderii din domeniul apărării se văd nevoiți să facă alegeri dificile, menținând în același timp angajamentele față de securitatea națională și parteneriatele internaționale.

Citeste in continuare

Actualitate

Lockheed Martin iși numeste un nou director financiar: Evan Scott preia misiunea

Publicat

pe

De

Un veteran la timona finanțelor

Lockheed Martin, gigantul din domeniul apărării, a anunțat astăzi numirea lui Evan Scott ca nou director financiar, efectiva imediat. Scott va prelua funcția de la Jesus “Jay” Malave, care a decis să își caute alte oportunități.

Experiență vastă în finanțe

Cu o carieră de 26 de ani la Lockheed Martin, Scott a ocupat în mare parte funcții în domeniul financiar, inclusiv aceea de trezorier al companiei și director financiar al două unități de afaceri. În prezent, el era CFO al diviziei de rachete și controlul focului, rol pe care l-a început în ianuarie 2024, conform profilului său de LinkedIn.

Încrederea conducerii

„Evan a câștigat respectul maxim ca lider experimentat în finanțe și operațiuni, având o înțelegere profundă a afacerii și misiunii noastre. Sunt sigur că este alegerea potrivită pentru a susține creșterea continuă a companiei și pentru a conduce organizația financiară cu excelență,” a declarat CEO-ul Lockheed, Jim Taiclet.

Schimb Ariate în conducere

Jay Malave a fost numit CFO în februarie 2022 și, spre deosebire de Scott, a venit din afara Lockheed, unde a ocupat ultima dată funcția de CFO la L3Harris.

Perspectivele financiare ale companiei

Lockheed Martin va face publice rezultatele financiare pentru primul trimestru din 2025 pe 22 aprilie. Investitorii care așteaptă detalii despre cum perspectiva financiară a companiei a fost afectată de pierderile înregistrate în programul de avion de luptă de generație a VI-a al Forțelor Aeriene și de tarifele impuse de fostul președinte Donald Trump ar putea fi dezamăgiți, deoarece executivii Lockheed „vor reafirma estimările pentru 2025, fără a include impactul evolutiv al tarifelor și anunțul recent privind Next Generation Air Dominance”, se arată într-un comunicat al companiei.

Citeste in continuare

Actualitate

Avertisment pentru Industria de Apărare: Tarifele impuse de Trump pun în pericol capacitatea de achiziție a Pentagonului

Publicat

pe

De

Efecte devastatoare asupra micilor companii din sectorul apărării

Senatoarea Jeanne Shaheen, membră senior a Comitetelor pentru Servicii Armate și Aprobatări din Senat, a tras un semnal de alarmă cu privire la impactul pe care tarifele impuse de administrația Trump îl pot avea asupra industriei de apărare. Aceasta avertizează că prețurile mai mari ar putea slăbi puterea de cumpărare a Departamentului Apărării, afectând în special micile firme din domeniu.

Într-o scrisoare adresată secretarului apărării, Pete Hegseth, Shaheen subliniază că tarifele vor amplifica presiunile financiare cu care se confruntă deja Pentagonul, ceea ce ar putea duce la o creștere a bugetului fără a aduce beneficii suplimentare în ceea ce privește capabilitățile.

Costuri în creștere pentru lanțul de aprovizionare în apărare

„Tarifele anunțate vor crește pe termen scurt costurile pentru companiile din lanțul de aprovizionare al apărării din SUA,” a declarat aceasta în scrisoare. „Companiile din sectorul apărării și furnizorii lor ar putea fi nevoiți să suporte aceste costuri, ceea ce ar putea determina mai multe companii și locuri de muncă să iasă din acest lanț de aprovizionare, sufocând astfel inovația.” Pe termen lung, tarifele vor duce la creșterea costurilor de contractare și achiziție ale Pentagonului, limitând puterea de cumpărare a acestuia și afectând pregătirea militară.

Senatoarea a pus la îndoială capacitatea Pentagonului de a evalua impactul complet al acestor tarife asupra lanțului său de aprovizionare, având în vedere că aproximativ 12.000 de companii din SUA fac parte din sectoare secundare și terțiare ale industriei aerospațiale, multe dintre ele situate în afara Statelor Unite.

Incertitudini în rândul industriei

Scrisoarea lui Shaheen a fost trimisă în contextul desfășurării conferinței anuale Sea Air Space, unde discuțiile despre tarifele anunțate pe 2 aprilie au fost intense. Reacțiile din industrie au fost timide, iar specialiștii din domeniu se străduiesc să înțeleagă impactul real al acestor măsuri asupra sănătății industriei și asupra puterii de cumpărare a miliție americane.

Pe parcursul conferinței, a fost anunțată o suspendare de 90 de zile a tuturor tarifelor reciproce, cu excepția celor aplicate Chinei, ceea ce a amplificat confuzia în rândul planificatorilor din industrie. „Este încă totul nou,” a afirmat George Whittier, CEO al Fairbanks Morse Defense. „Nimeni nu va accepta să suporte costurile și tarifele. Totul se va răsfrânge asupra Navy, care va cheltui mai mult.”

Perspectiva unei soluții în cadrul contractelor

Unii experți din industrie sunt de părere că tarifele ar putea activa clauze de ajustare economică a prețului în cadrul contractelor, forțând Pentagonul să compenseze costurile mai mari. Ei speră, de asemenea, că administrația Trump va introduce o excepție care să scutească produsele de apărare de sub incidența acestor tarife.

„Avem protecție în contractele noastre împotriva tarifelor,” a declarat un executiv din industria de apărare. „Există contracte cu preț fix afectate, dar în majoritate nu suntem foarte îngrijorați.” Deși constrângerile din lanțul de aprovizionare în sectorul de apărare par să se reducă, tarifele adaugă un strop de incertitudine.

În concluzie, chiar dacă acțiunile lui Trump au suscitat anxietăți în industrii precum aerospațiala comercială și automotive, în sectorul apărării acțiunile de pe piață s-au comportat relativ bine, iar perspectivele bugetare favorabile ar putea oferi un refugiu în mijlocul riscurilor macroeconomice și tarifelor.

Citeste in continuare

Aveți un PONT?

Cel mai complet ziar de investigații dedicat cititorilor din România. Aveți un pont despre fapte de corupție la nivel local și/sau național? Garantăm confidențialitatea! Scrie-ne la Whatsapp: 0735.085.503 Sau la adresa: incisiv.anticoruptie@gmail.com Departament Investigații - Secția Anticorupție

Știri calde

Exclusiv9 ore ago

Sâmbăta Mare: Tradiții, obiceiuri și ce nu trebuie să faci in această zi

Pregătiri pentru Învierea Domnului Sâmbăta Mare este ziua de dinaintea Învierii Domnului, un moment de tihnă și pregătire spirituală pentru...

Exclusiv9 ore ago

Reflectii asupra indiferenței sociale

Provocare la meditație Vitalie Josanu, reprezentant al Sindicatului Diamantul, invită la o profundă meditație asupra valorilor morale și a responsabilității...

Exclusiv19 ore ago

Procurorul „aruncat”: Mâna nevăzută a senatorului „Melcilor” asupra justiției

Teatrul absurdității în afacerile cu deșeuri Un circ în jurul gunoaielor (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), etc Într-o...

Exclusivo zi ago

Analiză juridică asupra inaplicabilității interdicțiilor din proiectul de lege privind mercenariatul pentru polițiștii suspendați

Considerații preliminare Analiza se concentrează asupra aplicabilității interdicțiilor incluse în proiectul de lege ce modifică diverse acte normative din domeniul...

Exclusivo zi ago

Mușamalizarea organizată: Răspunsuri insălătoare și coordonate de la vârful IGPR

Context și scopul analizei În ultimele luni, Sindicatul Polițiștilor “Diamantul” a identificat un model sistematic de dezinformare și disimulare a...

Exclusivo zi ago

Alerta roșie: FSANP cere acțiuni imediate pentru siguranța penitenciarelor din România

Context internațional și precedent alarmant Recenta serie de atacuri asupra închisorilor din Franța a generat un semnal de alarmă în...

Exclusivo zi ago

Destructurarea unei rețele internaționale de inșelăciune în domeniul suplimentelor alimentare

Sprijin internațional în combaterea infracționalității Poliția Română, în colaborare cu specialiști din cadrul EUROPOL, a oferit asistență ofițerilor de investigație...

Exclusivo zi ago

Percheziții în Pogoanele: Trei persoane reținute pentru inșelăciune în domeniul relațiilor online

Acțiune coordonată împotriva infracțiunilor economice Polițiștii Serviciului de Investigații Criminale Buzău, sub coordonarea Parchetului de pe lângă Judecătoria Pogoanele, au...

Exclusiv2 zile ago

CSM acordă certificat de bună purtare foștilor procurori de la DNA Ploiești/„Dezvăluiri de noaptea minții”

Secția pentru procurori în materie disciplinară din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) a emis un nou certificat de bună...

Exclusiv3 zile ago

Corupția în sistem: Legătura dintre inculpatul pseudo-jurnalist spagar si santajist Cătălin Stavri și forțele de ordine

Corupția în sistem: Legătura dintre INFRACTORUL – INCULPAT spagar si santajist Cătălin Stavri și forțele de ordine Cum site-ul de...

Exclusiv3 zile ago

Corupția în justiție: Cazul inculpatului pseudo – jurnalist spagar si santajist  Cătălin Stavri și murdăriile din White Tower

Scandalul White Tower: Între escrocherii și complicități neimaginabile Miza imobiliară care scoate la iveală colapsul moral al justiției Într-un nou...

Exclusiv3 zile ago

Suspiciuni în IGPR: Director cercetat pentru o afacere discretă cu Bolt?

Emil Pascut de la Sindicatul Diamantul a dezvăluit informații intrigante privind un director din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române...

Exclusiv3 zile ago

Sindicatul Europol răspunde IGPR: Dovada lipsei de carburant este adevărată

Sindicatul Europol reamintește reacția inițială a IGPR în legătură cu acuzațiile privind lipsa de carburant. Atunci, conducerea Poliției Române a...

Exclusiv4 zile ago

Cătălin Stavri: Pseudo-jurnalistul infractor al sit-ului de denigrare și șantaje Incomod.ro – Dezvăluiri explozive și inregistrări despre corupție

Cazul Cătălin Stavri: Pseudo-jurnalistul implicat în santaj și corupție – Dezvăluiri explozive și inregistrări revelatoare Un infractor sub presiune: Revelații...

Exclusiv4 zile ago

„Adio, Halchin!”. Ieri, a fost ultima zi a Directorului General al ANP/Urmeaza Valentin Matei de la Penitenciarul Ploiesti?

Pe 14 aprilie 2025, la ora 16:00, Dan Halchin si-a încheiat mandatul în funcția de director general al Administrației Naționale...

Partener media exclusiv

stiri actualizate Raspandacul

Parteneri

Top Articole Incisiv