Anchete
EXCLUSIV/Cei doi numiti in functia de demnitate publica, respectiv presedintele Senatului si presedintele Camerei Deputatilor din cadrul Parlamentului Romaniei, sunt in situatia legala de a nu putea sa aiba acces la informatii clasificate secret de stat/SRI stat in stat!

O noua surpriza este faptul ca si cei doi numiti in functia de demnitate publica respectiv presedintele Senatului si presedintele Camerei Deputatilor din cadrul Parlamentului Romaniei, chiar daca sunt alesi prin vointa populara, sunt in situatia legala de a nu putea sa aiba acces la informatii clasificate secret de stat in conformitate cu prevederile din Legea nr.51/1991 privind securitatea nationala a Romaniei, cu modificarile si completarile ulterioare:
“art.10. Activitatea de informaţii pentru realizarea securităţii naţionale are caracter secret de stat. Informaţiile din acest domeniu nu pot fi comunicate decît în condiţiile prezentei legi.
art.11 Informaţii din domeniul securităţii naţionale pot fi comunicate:
a) preşedintelui Senatului, preşedintelui Adunării Deputaţilor, precum şi comisiilor permanente pentru apărare şi asigurarea ordinii publice ale celor două camere ale Parlamentului;
b) miniştrilor şi şefilor departamentelor din ministere, cînd informaţiile privesc probleme ce au legătură cu domeniile de activitate pe care le coordonează sau de care răspund;
c) prefecţilor, primarului general al Capitalei, precum şi conducătorilor consiliilor judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, pentru problemele ce vizează competenţa organelor respective;
d) organelor de urmărire penală, cînd informaţiile privesc săvîrşirea unei infracţiuni.
Comunicarea informaţiilor se aprobă de către conducătorii organelor cu atribuţii în domeniul securităţii naţionale.
Prevederile art. 10 privitoare la apărarea secretului de stat se aplică în mod corespunzător tuturor persoanelor prevăzute la alin. 1 lit. a)-d).”
De altfel, in conformitate cu art.1, alin (5) din Constitutia Romaniei se precizeaza ca orice cetatean indiferent de statul sau social “In Romania, respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este obligatorie.”, iar prin art.70 Mandatul deputatilor si al senatorilor, alin. (2) “Calitatea de deputat sau de senator incetează la data intrunirii legale a Camerelor nou alese sau in caz de demisie, de pierdere a drepturilor electorale, de incompatibilitate ori de deces.”, iar prin art. 71 Incompatibilitati, alin (3) din legea fundamentala se stipuleaza ca “Alte incompatibilităti se stabilesc prin lege organică.”
Pe acest fond si in corelatie cu cele de mai sus si prevederile Legii 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate, respectiv ale HG nr.585/2002 Standardele naţionale de protecţie a informaţiilor, in speta cele cuprinse in – art.160 “Constituie elemente de incompatibilitate pentru accesul solicitantului la informaţii secrete de stat oricare din următoarele situaţii:
a) dacă în mod deliberat a ascuns, a interpretat eronat sau a falsificat informaţii cu relevanţă în planul siguranţei naţionale ori a minţit în completarea formularelor tip sau în cursul interviului de securitate;
b) are antecedente penale sau a fost sancţionat contravenţional pentru fapte care indică tendinţe infracţionale;
c) are dificultăţi financiare serioase sau există o discordanţă semnificativă între nivelul său de trai şi veniturile declarate;
d) consumă în mod excesiv băuturi alcoolice ori este dependent de alcool, droguri sau de alte substanţe interzise prin lege care produc dependenţă;
e) are sau a avut comportamente imorale sau deviaţii de comportament care pot genera riscul ca persoana să fie vulnerabilă la şantaj sau presiuni;
f) a demonstrat lipsă de loialitate, necinste, incorectitudine sau indiscreţie;
g) a încălcat reglementările privind protecţia informaţiilor clasificate;
h) suferă sau a suferit de boli fizice sau psihice care îi pot cauza deficienţe de discernământ confirmate prin investigaţie medicală efectuată cu acordul persoanei solicitante;
Ca atare institutiile ce fac parte din sistemul national de aparare al tarii, in concret serviciile de informatii nominalizate prin Legea nr.51/1991, si organizate prin legi speciale cum ar fi Legea nr.14/1992 privind organizarea si functionarea Serviciului Roman de Informati, Legea nr. 1/1998 privind organizarea şi funcţionarea Serviciului de Informaţii Externe, etc, vor fi conform legii aplicabile obligate sa nu transmita nicio informatie clasificata secret de stat catre cei doi demnitari daca acestia nu indeplinesc si cerintele normative anterior citate.
Ca atare, chiar daca sunt informatii ca nivel de informare pentru cele doua functii de demnitate public in statul Roman, respectiv a doua si a treia functie statala dupa cea a presedintelui Romaniei, totusi conducerea serviciilor de informatii, inclusiv cele departamentale si SPP, nu vor putea sa le comunice intrucat s-ar incalca legile privind protectia informatiilor clasificate secret de stat si chiar Constitutia Romaniei, cu toate consecintele negative ce ar pot decurge dintr-un astfel de demes institutional.
Astfel, chiar daca prin art.7 din Legea nr.182/2002 accesul la astfel de documente clasificate ca secret de stat, este garantat de depunerea juramantului etc.., accesul nu este implicit ci este conditionat de prevederile /reglementarile normative anterior mentionat si de principiul “nevoia de a sti”, sens in care intr-o atare situatie cei doi demnitari sunt pusi in situatia de a nu isi indeplini roulul functiei ocupate si, implicit al mandatului de parlamentar stabilit prin Constitutie si regulamentele celor doua camere parlamentare. Pe acest fond se ridica o problemea majora in sfera separatiilor puterii in stat cand cele doua functii nu se pot indeplini in integrum, fiind limitate de blocarea temporara a accesului la informatii clasificate secret de stat, prin actiunea de nefurnizarea a acestora in sensul respectarii legii aplicabile, iar presedintele tarii si al CSAT poate fi informat cu aspectele ce tin de competenta sa dar nu poate discuta cu cei doi reprezentanti ai statului in Parlament pe problemele ridicate in sistem clasificat etc…..Oare ce se poate intampla intr-o astfel de stare de fapt cand cele trei functii in stat nu pot comunica intre ele in probleme de securitate national si in luarea de decizii strategice de nivel inalt in domeniul militar, aparare a tarii si securitate nationala. Dar in comunicarea cu cei doi parlamentari, respectiv cu un premier persoane care pot intra sub incidenta unor posibile incompatibilitati ale statului lor prevazute prin legi si hotarari de guvern?
(a se vedea si o serie de decizii ale Curtii Constitutionale cum ar fi Decizia CCR nr.1440/2012 unde se precizeaza:
“…în cazul de faţă, Curtea observă că îngrădirile aduse accesului la informaţii sunt prevăzute de lege – Legea nr.182/2002 -, au un scop legitim – protecţia informaţiilor clasificate şi a surselor confidenţiale ce asigură acest tip de informaţii, prin instituirea sistemului naţional de protecţie a informaţiilor -, şi sunt necesare într-o societate democratică. În consecinţă, reglementarea criticată îndeplineşte atât condiţiile prevăzute de art. 10 paragraful 2 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, cât şi pe cele ale art. 19 paragraful 3 din Pactul internaţional cu privire la drepturile civile şi politice, potrivit cărora „Exercitarea libertăţilor prevăzute la paragraful 2 al prezentului articol comportă îndatoriri şi răspunderi speciale. În consecinţă, ea poate fi supusă anumitor limitări care trebuie însă stabilite în mod expres prin lege şi care sunt necesare: a) respectării drepturilor sau reputaţiei altora; b) apărării securităţii naţionale, ordinii publice, sănătăţii sau moralei publice.” Totodată, Curtea observă că reglementarea criticată respectă şi prevederile art. 7 din Acordul dintre România şi Uniunea Europeană privind procedurile de securitate pentru schimbul de informaţii clasificate, semnat la Bruxelles la 22 aprilie 2005, ratificat prin Legea nr. 267/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 903 din 10 octombrie 2005, potrivit cărora 1. Părţile se vor asigura că toate persoanele care, în îndeplinirea îndatoririlor oficiale, necesită acces sau ale căror îndatoriri ori funcţii pot permite accesul la informaţiile clasificate furnizate sau schimbate în temeiul prezentului acord sunt verificate corespunzător înainte de a li se acorda accesul la astfel de informaţii. 2. Procedurile de verificare vor stabili dacă o persoană poate avea acces la informaţii clasificate, ţinând cont de loialitatea, încrederea şi onestitatea sa”, precum şi pe cele ale art. 3 din Acordul dintre părţile la Tratatul Atlanticului de Nord pentru securitatea informaţiilor, adoptat la Bruxelles la 6 martie 1997, la care România a aderat prin Legea nr. 423/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 993 din 28 octombrie 2004, potrivit cărora (1) Părţile se vor asigura că toţi cetăţenii lor, care, în îndeplinirea îndatoririlor oficiale, necesită sau pot avea acces la informaţii clasificate «CONFIDENŢIAL» (SECRET) şi de nivel superior, sunt verificaţi corespunzător înainte de preluarea îndatoririlor. (2) Procedurile de verificare de securitate vor fi concepute pentru a stabili dacă, ţinând cont de loialitatea şi încrederea sa, o persoană poate avea acces la informaţii clasificate fără ca acest lucru să constituie un risc inacceptabil de securitate.
(3) La cerere, fiecare dintre părţi va coopera cu celelalte părţi la realizarea procedurilor proprii de verificare de securitate.”). Simona T.
Anchete
România, de la cel mai mare producător de gaze la cel mai mare importator

Importurile de gaze au explodat în primele trei luni ale anului, în timp ce producția internă a rămas aproape constantă
Potrivit datelor publicate de Institutul Național de Statistică și preluate de Cotidianul Național, în primul trimestru al anului 2025, importurile de gaze naturale ale României au crescut cu 107% față de aceeași perioadă din 2024. Surprinzător, producția internă de gaze a rămas stabilă, în jur de 1.920 mii tone echivalent petrol (tep), atât în 2023, cât și în 2024, însă volumul de gaze importate a fost de aproape trei ori mai mare decât în perioada similară din 2023 și de peste două ori față de 2024. Jurnalista Claudia Marcu de la Cotidianul Național menționează că explicația principală pentru această diferență masivă este livrarea de gaze către Republica Moldova, în contextul crizei energetice.
Explicația incontestabilă a creșterii importurilor: livrările către Republica Moldova
Analiza realizată de Cotidianul Național arată că, deși producția internă de gaze a fost stabilă, importurile au crescut masiv pentru a asigura necesarul de gaze al vecinului nostru. Astfel, cele mai recente statistici indică faptul că aceste importuri de gaze sunt utilizate în principal pentru a susține livrările către Republica Moldova, adâncind și mai mult deficitul balanței comerciale.
Primul trimestru 2025: creștere majoră a importurilor de gaze
Jurnalista Claudia Marcu evidențiază în articol că, în perioada ianuarie-martie 2025, importurile au crescut cu 107% față de aceeași perioadă a anului trecut, în timp ce producția internă a rămas aproape neschimbată. Datele INS indică o producție de circa 1.918 mii tep, similară cu cea din 2024, dar importurile au crescut de peste două ori față de aceeași perioadă din 2024 și de aproape trei ori față de 2023.
Investiții în sectorul de exploatare, dar cu rezultate limitate
Ministrul Energiei, Sebastian Burduja, a afirmat că anul trecut, România a devenit pentru prima dată cel mai mare producător de gaze din Uniunea Europeană, datorită investițiilor masive la zăcământul de la Caragele. În 2024, producția de la Caragele a crescut cu 22,48% față de anul anterior, consolidând poziția zăcământului în ponderea totală a producției Romgaz. Burduja a precizat că Romgaz va continua investițiile în proiecte de mare adâncime, cu un buget de peste 1,3 miliarde lei, pentru forarea de noi sonde și extinderea infrastructurii.
Situația energetică internă: creșteri, scăderi și provocări
Cotidianul Național, citând date ale INS, evidențiază că, în perioada ianuarie-martie 2025, resursele de energie primară au crescut cu 5,7%, însă producția internă a scăzut cu 6,1%, atingând circa 4.209,2 mii tep. În același timp, importurile de energie au crescut cu peste 22%, depășind 3.952 mii tep.
De asemenea, producția de energie electrică a scăzut față de aceași perioadă a anului trecut, însă importurile de energie au crescut aproape dublu, indicând o situație tensionată pe piața internă.
Scăderi semnificative în producția din sectorul eolian și solar
Conform articolului semnat de Claudia Marcu, producția din centralele eoliene a fost cu 526,6 milioane kWh mai mică în primele trei luni ale anului, iar energia solară a crescut la 665,4 milioane kWh — o creștere cu aproape 170 milioane kWh față de aceeași perioadă din 2024.
Percepția consumului și a exporturilor
Cotidianul Național, citând datele INS și semnate de jurnalista Claudia Marcu, menționează că, în primul trimestru al anului 2025, consumul final de energie electrică a crescut cu 1,3% față de aceeași perioadă din 2024, ajungând la 13.081,6 milioane kWh. În timp ce consumul intern a crescut, exporturile au înregistrat o scădere ușoară de 25,5 milioane kWh, ceea ce ar putea indica o situație dificilă pe piața internă, precum și o reducere a serviciilor de export, accentuând problemele generale ale sectorului energetic românesc.
Concluzii
Cotidianul Național, în analiza semnată de Claudia Marcu, subliniază că România traversează o perioadă complicată în domeniul energetic, fiind de facto cel mai mare importator de gaze naturale, deși înainte era recunoscută ca unul dintre cei mai mari producători. Creșterea importurilor, combinată cu stagnarea producției interne și reducerea producției din centralele eoliene și solare, indică provocări majore în asigurarea securității energetice și în echilibrul balanței externe.
De asemenea, importurile masive pentru a susține livrările către Republica Moldova adâncesc deficitul comercial și arată că România devine tot mai dependentă de sursele externe, ceea ce ridică semne de întrebare despre strategia pe termen lung a sectorului energetic național.
Anchete
Dezvăluiri incendiare: Concubina lui Nicușor Dan, implicată financiar în blocarea unui proiect imobiliar
Anchete
Rezultatele verificării condițiilor de participare la admiterea la Școala Națională de Grefieri
-
Exclusivacum 5 zile
Secția-fantomă de la Penitenciarul Târgșor: milioane risipite și o stare de criză repetată
-
Exclusivacum 3 zile
Scandalul imobiliar al secolului la Ploiești și București: mafie, escrocherie și impostură pe ruinele Legii!
-
Exclusivacum 2 zile
Poluare suspectă la Coca-Cola HBC Ploiești: Autoritățile, în alertă!
-
Actualitateacum o zi
Frauda electorală în Republica Moldova: o criză în plină desfășurare
-
Exclusivacum 4 zile
Un elev de poliție din Câmpina demonstrează curaj și responsabilitate în Târgu-Jiu
-
Ancheteacum 5 zile
Primul judecător de la Înalta Curte de Casă și Justiție care se pensionează după anunțul creșterii vârstei de pensionare
-
Exclusivacum 5 zile
Inspecția Muncii din IGPR, un exemplu de ineficiență și birocrație
-
Exclusivacum 3 zile
Organizarea ilegală a serviciului de permanență la Poliția de Frontieră: un abuz care încalcă drepturile angajaților