Actualitate
Scandalul SPP ia amploare: al cui cap va cadea?

Scandalul amorsat de Liviu Dragnea prin seria de declarații acuzatoare la adresa șefului SPP ia amploare: Parchetul general va face anchetă, Parlamentul la fel, apar declarații ceva mai concise, deși încă insuficient, și sunt toate șansele să ne îndreptăm spre un conflict serios, în care va fi antrenat, vrea/nu vrea, și șeful statului.
Ce spune șeful SPP, Lucian Pahonțu, confruntat cu acuzația că SPP e, de fapt, un fel de serviciu de casă al președintelui, specializat în spionarea adversarilor politici?
”Misiunea institutiei este foarte clar reglementata prin prevederi legale. Serviciul de Protectie si Paza a fost totusi uneori tinta unor acuzatii nedrepte, nesustinute de niciun fel de argumente din partea unor persoane publice. Nu pot decat sa remarc intentia acestora de a denigra activitatea institutiei, lasand loc unor speculatii neintemeiate la adresa cadrelor sale, ofiteri si subofiteri care cred si-au demonstrat de-a lungul timpului profesionalismul. De altfel, Comisiile de aparare ale Parlamentului, structuri abilitate prin lege sa controleze activitatea institutiei, au fost informate si au primit intotdeauna toate datele si argumentele pentru clarificarea oricarei situatii” afirmă generalul.
E necesară o precizare, ce-i drept: declarația de mai sus a fost făcută acum opt ani, într-un interviu.
Și atunci, SPP se confrunta cu acuzații similare celor de azi. Dan Voiculescu, spre exemplu, reclama public faptul că în interiorul SPP s-ar fi declanșat o acțiune de monitorizare permanentă a sa, în țară și în străinătate.
Serviciul nu rămînea dator:
„SPP apreciază că afirmaţiile senatorului Dan Voiculescu, potrivit cărora instituţia ar întreprinde acţiuni de monitorizare a acţivităţii parlamentarului, au un conţinut eminamente politic”.
După cum se vede, pe vremuri SPP era ceva mai limbut, măcar reacționa cînd era pus la zid.
Acum el tace mîlc.
Nu-i vorbă că și acuzațiile și acțiunile pesediștilor sunt cam aiuritoare.
Dacă ar fi să glumim un pic, am spune că renunță cu larghețe la serviciile de pază și protecție, dar tot ei se miră cînd găsesc microfoane prin pereți.
Premierul confirmă – cu mare întîrziere – informația că guvernul renunță la serviciile SPP – dar nu furnizează nici măcar o umbră de motiv.
Liviu Dragnea se menține pe poziții ambigui, trimițînd presa la Paul Stănescu, iar acesta bălmăjește ceva, dar nu e nici el foarte generos cu dezvăluirile.
Se înțelege, totuși, că SPP face niște lucruri rele și se amestecă în politică, profețind execuții și alte cele.
Europarlamentarul Norica Nicolai cere imediat o anchetă a parlamentului, președintele Comisiei SRI, Claudiu Manda, confirmă că vor avea loc audieri, Parchetul general se autosesizează.
În rest, nimeni nu prea înțelege nimic: nici de ce s-a declanșat, totuși, acest scandal, nici ce se urmărește.
Un lucru e dincolo de orice contestație: renunțarea ostentativă la serviciile SPP este o gravă lovitură de imagine administrată de guvern serviciului amintit, iar lucrurile nu pot rămîne astfel, pentru că e implicată siguranța națională.
SPP este un serviciu care, reamintim, prestează și pentru demnitari străini, ba chiar e implicat în misiuni internaționale în țări aflate în conflict, precum Irak sau Afganistan.
Cum se mai pot trimite în misiuni externe militari contestați zdravăn în propria țară?
În altă ordine de idei, se pune întrebarea în ce măsură un înalt demnitar român poate dispune după bunul plac de protecția care i se acordă? La urma-urmei, respectiva protecție se acordă, de fapt, nu atît unor persoane fizice, cît unor înalte instituții ale statului. Un premier, vicepreședinte al CSAT, ori un ministru de Interne ori al Apărării au acces la secrete de prim rang; dacă el sau un membru al familiei sale e răpit de teroriști, bunăoară, nu ajung în pericol respectivele secrete?
Trebuie spus, din acest punct de vedere, că SPP nu e singurul serviciu cu dureri de cap.
Peste ocean, de vreun an de zile e scandal mare de tot în jurul Secret Service, echivalentul SPP.
Alegerea lui Trump a adus probleme în premieră. Familia președintelui e foarte mare, vreo 18 membri care trebuie protejați, deci cheltuieli masive. Pe de altă parte, fiii lui Trump sunt oameni de afaceri și umblă pe tot globul în acest sens. Cu SS-ul după ei, însă.
Alt necaz: Trumpii cei mici nu mai vor să permită SS accesul în clădirea Trump Tower, unde au birourile, pe motiv că vor să-și protejeze secretele de business; trebuie, deci, improvizată o soluție, SS fiind nevoit să stea în afara clădirii, dar cu implicații negative asupra traficului din zonă.
Soția președintelui stă mai mult la New York, deci e necesar un dispozitiv complet separat, iar Trump obișnuiește să meargă, în week-end, în Palm Beach. Numai un singur week-end de acest gen reclamă costuri de pază de sute de mii de dolari. În plus, prezența SS în zonă și măsurile de precauție necesare au început să falimenteze businessurile private din zonă, spre disperarea localnicilor.
Pentru acest an, SS a cerut suplimentare de fonduri de 60 de milioane de dolari, din banii contribuabililor.
Clasa politică de peste ocean, mass-media, societatea se întreabă ce ar fi de făcut.
Răspunsul nu e lesnicios, însă.
Un fost agent din dispozitivul lui Obama spune, în presa americană, că, pe fondul renunțării eventuale la pază, din motive de economie, o nedorită răpire sau asasinare a unui fiu al președintelui poate avea impact direct devastator asupra psihicului liderului SUA, spre exemplu. Își permite America un asemenea risc?
În 1994, grija pentru banul public a împins congresul să reducă paza SS acordată foștilor președinți la doar 10 ani după încheierea mandatului. Tragedia din 2001, însă, a readus lucrurile în vechea matcă.
În consecință, îngrijorarea mare pentru cheltuirea banului public se ciocnește, în SUA, cu nevoia de protejare a președintelui și, implicit, a țării; de aici o dilemă foarte mare și lipsa aparentă a unor soluții mulțumitoare deși se dezbate amplu și în congres și în media.
Legea nu permite nici renunțarea de către familia președintelui la paza SS, nici plata din buzunarul propriu – gras, ce-i drept – a serviciilor acestuia.
Paza și protecția înalților demnitari nu e, în consecință, o joacă.
Din păcate, felul cum e tratată la noi problema contrazice această teorie.
Decizia aiuritoare și neexplicată oficial a guvernului Dăncilă relevă, încă o dată, un adevăr amar, anume că politicienii români refuză să respectele minimele reguli ale democrației, ceea ce implică și perceperea protecției ca pe o necesitate – chiar venită la pachet cu anumite constrîngeri – și nu ca pe un moft.
SPP, la rîndul lui, nu se omoară să spulbere imaginea de serviciu complet netransparent, plasat în afara oricărui control serios și cu preocupări cam alăturea cu legea, cu care se confruntă de foarte mulți ani.
De-o parte, reprezentații unei puteri în stat aduc acuzații foarte grave, directe și indirecte, unui serviciu secret.
De cealaltă, respectivul serviciu refuză să reacționeze, iar cel care-l tutelează, președintele țării, e extrem de lapidar: ”Mi se pare o non-problemă. Nu m-a preocupat”.
Pînă acum, ar fi trebuit să avem de mult o ședință de urgență a CSAT care să clarifice lucrurile.
Decizia nemotivată a guvernului transmite un mesaj grav către public și chiar către exteriorul țării, întărind atît conceptul de stat paralel, cît și pe cel de clasă politică iresponsabilă.
Adică o situație de tip lose-lose de care chiar nu aveam nevoie. (Bogdan Tiberiu Iacob)
Actualitate
Forțele Spațiale independente și inovatoare: inițiative pentru combatul orbital și operațiuni dinamicie

Un pachet de programe pentru a răspunde amenințărilor spațiale
Oficiul pentru Capacități Rapide în Spațiu (Space RCO) desfășoară în prezent aproximativ o duzină de programe menite să contracareze amenințările orbitale. Potențial, aceste inițiative vor conduce la dezvoltarea unei „game de produse” de subsisteme, ce vor permite Forței Spațiale să lanseze rapid noi nave spațiale cu mobilitate superioară, a declarat directorul Space RCO, Kelly Hammett.
Colaborare pentru o abordare standardizată în construcția sateliților
Hammett a indicat posibilitatea unei convergențe și parteneriate între Oficiul pentru Conștientizarea Domeniului Spațial și Operațiuni de Luptă (purtați de Col. Byron McClain, de la Space Systems Command) și Space RCO, pentru a adopta o strategie de tip „product line”, adică module și componente standardizate, pentru operațiuni dinamicie în spațiu. Aceasta presupune dezvoltarea de platforme, sarcini utile și interfețe definite, pentru a evita crearea unor sateliți „la comandă” și pentru a avansa spre o abordare repetabilă, agilă și scalabilă în stilul Space Development Agency.
De la personalizări istorice la soluții agile și comerciale
Ideea centrală, explicată de Hammett, este mutarea de la programele unicat, costisitoare și lent de dezvoltare, către platforme predefinite, reutilizabile, pentru operațiuni spațiale dinamice, precum cele utilizate de agențiile și companiile spațiale comerciale. Acest concept va permite diversificarea misiunilor, de la supraveghere la apărare și evitare a coliziunilor, prin utilizarea de „buse” (platforme operative) standardizate.
Proiecte precum Prime Fusion și înlocuirea GSSAP
Hammett a menționat că programul Prime Fusion Pilot Accelerator, implementat în colaborare cu FedTech, are ca scop accelerarea startup-urilor finanțate de capital de risc și integrarea lor cu contractorii consacrați pentru a dezvolta tehnologii de protecție pentru sateliți, precum și sisteme de evaluare și diagnoză bazate pe inteligență artificială și software de procesare video.
Un alt proiect, de natură similară, vizează contractarea de platforme „agile” pentru operațiuni dinamicie în spațiu, inclusiv pentru înlocuirea constelației GSSAP, destinat monitorizării spațiului geostaționar. Oficiul a emis o solicitare de informații pentru producția de platforme autonome, capabile să opereze minimum 48 de ore „near” geostaționar, cu funcții de întreținere orbitala, dezafectare și operațiuni de proximitate, cu termene de răspuns până pe 2 mai.
Software-ul R2C2 – viitorul operațiunilor spațiale
Pentru gestionarea flotelor de sateliți dinamicie, Space RCO dezvoltă software-ul de comandă și control bazat pe cloud, denumit Rapid Resilient Command and Control (R2C2). Acest sistem va deveni standard pentru toate sateliții operaționali, urmând să fie implementat în Delta 9 după 2026 – un nou centru al Forței Spațiale, destinat generării de forțe de război orbital și serviciului de proiecție a forțelor în spațiu.
Învățarea și integrarea în era războiului orbital
Hammett a avertizat că nu fiecare sistem personalizat tradițional va fi compatibil cu Delta 9 și procesul de integrare în R2C2. Astfel, industria trebuie să se adapteze pentru a-și demonstra capabilitatea de a se integra în platforma unică și agilă a Forței Spațiale, pentru a răspunde noilor provocări și operațiuni strategice din spațiu.
Actualitate
DIU și US Northern Command lansează două noi oportunități pentru dezvoltarea capabilităților împotriva dronelor mici de tip UAS

Inițiative pentru combaterea sistemelor neautorizate de aer
Unitatea pentru Inovație în Apărare (DIU), în colaborare cu Comandamentul Northern al SUA (NORTHCOM) și Biroul pentru contracararea UAS-urilor mici (JCO), a anunțat astăzi două noi oportunități pentru industrie pentru dezvoltarea de soluții în domeniul contracarării sistemelor neautorizate de aer (cUAS).
Solicitare pentru capacități de protecție cu impact redus
Prima inițiativă are în vedere o solicitare pentru „capabilități de protecție cu impact redus” (LCD), care să se extindă în întreaga coaliție militară și să integreze actualele programe de contrat UAV de mici dimensiuni. Potrivit DIU, aceste soluții vor contribui la cea de-a doua fază a efortului Replicator al Pentagonului, care urmărește să răspundă la creșterea amenințărilor militare ale Chinei.
Contextul și obiectivele programului Replicator
Primul program, anunțat în august 2023, prevedea distribuirea a mii de sisteme autonome, coste redus, pentru a contracara agresiunea chineză în următorii doi ani. A doua etapă, denumită Replicator 2, se concentrează în special pe soluții cUAS, iar DIU intenționează ca noile capabilități să minimizeze riscurile pentru trupele, civilii și infrastructurile sensibile, atât în interiorul, cât și în afara teritoriului național.
Leverage pentru inovație rapidă și adaptabilă
Solicitarea va folosi procesul DIU de deschidere către soluții comerciale (CSO), care permite colaborarea mai flexibilă și mai rapidă cu companii non-tradiționale din domeniul apărării. DIU speră ca această abordare să reducă timpul necesar pentru inovare și să elimine blocajele sistemice în achiziția de capabilități LCD. Aceasta se aliniază cu ordinul executiv recent, „Modernizarea Achizițiilor de Apărare și Stimularea Inovației în Industria de Apărare“, din luna trecută, ce urmărește accelerarea procesului de achiziție și simplificarea procedurilor pentru cumpărări rapide de tehnologii militare.
Termen și viitoare provocare de inovare
Termenul pentru depunerea ofertelor din partea industriei este 16 mai. În același timp, DIU a anunțat că intenționează să lanseze, în colaborare cu NORTHCOM, o competiție cu premii pentru soluții inovatoare în detectarea, identificarea și urmărirea UAS-urilor, deși detalii suplimentare nu au fost furnizate în acest moment.
Actualitate
Reconfigurare strategică: Armata SUA oprește două programe majore

Încetarea investițiilor: Motorul T901 și FTUAS
Pe măsură ce ies la iveală detalii suplimentare despre reducerile programelor Armatei SUA, un purtător de cuvânt al serviciului a confirmat planurile de a încheia lucrările pentru un nou motor de elicopter și pentru Sistemul Viitor Tactic Aerian fără Pilot (FTUAS). „Oprim investițiile și achizițiile în aceste două programe ca parte a inițiativei de transformare a armatei pentru a elibera resurse și a le reinvesti,” a declarat purtătorul de cuvânt.
Provocările motorului T901 și impactul deciziilor recente
De asemenea cunoscut sub numele de motor T901, Programul de Motor Turbina Îmbunătățită (ITEP) era destinat alimentării elicopterelor UH-60 Black Hawk și AH-64 Apache, oferind cu 50% mai multă putere și o eficiență a consumului de combustibil cu 25% mai bună. Însă, dezvoltarea a întâmpinat obstacole în ultimii ani. În ciuda planurilor Armatei de a închide proiectul, GE continuă dezvoltarea, concentrându-se pe atingerea obiectivelor contractului activ, inclusiv pregătirile pentru primul zbor din acest an.
Sfârșitul FTUAS și schimbarea de strategie
Programul FTUAS, destinat să înlocuiască RQ-7 Shadow, a întâmpinat de asemenea întârzieri, deși companiile Griffon și Textron erau încă în cursa pentru contract. În cadrul unei audieri a Comitetului pentru Servicii Armate al Senatului, senatorul Jack Reed a dezvăluit că Armata a oprit planurile pentru FTUAS. O parte din fondurile economisite va fi direcționată către dezvoltarea accelerată a Bell’s Future Long-Range Assault Aircraft (FLRAA).
Prioritizarea FLRAA: o nouă direcție
Armata a solicitat Bell o strategie pentru a accelera programul FLRAA, cu scopul de a aduce aparatul în dotarea soldaților cât mai curând posibil. „Încercăm să canalizăm resursele spre FLRAA pentru a devansa cronologia de implementare cu ani de zile. Avem nevoie de o aeronavă care să zboare de două ori distanța, cu dublă viteză și capacități superioare”, a menționat purtătorul de cuvânt.
-
Exclusivacum o zi
De trei ani, Incisiv de Prahova avertiza: Iată adevărul despre corupția din Penitenciarul Ploiești
-
Exclusivacum 3 zile
Dezastru în tabăra lui Nicușor Dan: campanie de dezinformare și atacuri neacoperite
-
Exclusivacum 3 zile
Ordinul MAI [S/7/2018] contrazice deciziile judecătorești privind plata sporurilor în concediu
-
Exclusivacum 2 zile
Scandal la Interne: Sindicatul Diamantul acuză abuzuri grave în acordarea majorărilor salariale „Bayraktar”
-
Featuredacum o zi
Unsprezece comercianți suspectați de fraudare a Sistemului de Garanție-Returnare: verificări în curs și semne de întrebare despre „musterii” din Prahova
-
Featuredacum 3 zile
Prioritizare analiză mutări polițiști promoția iunie 2025 pentru reîntregirea familiei
-
Ancheteacum 3 zile
Startul concesiunilor pentru proiecte hidroenergetice: o nouă etapă periculoasă pentru resursele României
-
Exclusivacum 8 ore
Teatru de proastă calitate și impostori de doi bani în Ploiești: Escrocheria anului – doi farisei care-și fură „icoanele” și-și joacă rolurile de-adevărate prosteală