Connect with us

Actualitate

EXCLUSIV/Oare ce se poate intampla intr-o stare de fapt cand cele trei functii in stat nu pot comunica intre ele in probleme de securitate nationala si in luarea de decizii strategice de nivel inalt in domeniul militar, aparare a tarii si securitate nationala?

Publicat

pe

O noua surpriza este faptul ca si cei doi numiti in functia de demnitate publica respectiv presedintele Senatului si presedintele Camerei Deputatilor din cadrul Parlamentului Romaniei, chiar daca sunt alesi prin vointa populara, sunt in situatia legala de a nu putea sa aiba acces la informatii clasificate secret de stat in conformitate cu prevederile din Legea nr.51/1991 privind securitatea nationala a Romaniei, cu modificarile si completarile ulterioare:

 “art.10.  Activitatea de informaţii pentru realizarea securităţii naţionale are caracter secret de stat. Informaţiile din acest domeniu nu pot fi comunicate decît în condiţiile prezentei legi.

art.11 Informaţii din domeniul securităţii naţionale pot fi comunicate:

  1. a) preşedintelui Senatului, preşedintelui Adunării Deputaţilor, precum şi comisiilor permanente pentru apărare şi asigurarea ordinii publice ale celor două camere ale Parlamentului;
  2. b) miniştrilor şi şefilor departamentelor din ministere, cînd informaţiile privesc probleme ce au legătură cu domeniile de activitate pe care le coordonează sau de care răspund;
  3. c) prefecţilor, primarului general al Capitalei, precum şi conducătorilor consiliilor judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti, pentru problemele ce vizează competenţa organelor respective;
  4. d) organelor de urmărire penală, cînd informaţiile privesc săvîrşirea unei infracţiuni.

Comunicarea informaţiilor se aprobă de către conducătorii organelor cu atribuţii în domeniul securităţii naţionale.

Prevederile art. 10 privitoare la apărarea secretului de stat se aplică în mod corespunzător tuturor persoanelor prevăzute la alin. 1 lit. a)-d).”

De altfel, in conformitate cu art.1, alin (5) din Constitutia Romaniei se precizeaza ca orice cetatean indiferent de statul sau social “In Romania, respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este obligatorie.”, iar prin art.70 Mandatul deputatilor si al senatorilor, alin. (2) “Calitatea de deputat sau de senator incetează la data intrunirii legale a Camerelor nou alese sau in caz de demisie, de pierdere a drepturilor electorale, de incompatibilitate ori de deces.”, iar prin art. 71 Incompatibilitati, alin (3) din legea fundamentala se stipuleaza ca Alte incompatibilităti se stabilesc prin lege organică.

Pe acest fond si in corelatie cu cele de mai sus si prevederile Legii 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate, respectiv ale HG nr.585/2002 Standardele naţionale de protecţie a informaţiilor, in speta cele cuprinse in – art.160 “Constituie elemente de incompatibilitate pentru accesul solicitantului la informaţii secrete de stat oricare din următoarele situaţii:

  1. a) dacă în mod deliberat a ascuns, a interpretat eronat sau a falsificat informaţii cu relevanţă în planul siguranţei naţionale ori a minţit în completarea formularelor tip sau în cursul interviului de securitate;
  2. b) are antecedente penale sau a fost sancţionat contravenţional pentru fapte care indică tendinţe infracţionale;
  3. c) are dificultăţi financiare serioase sau există o discordanţă semnificativă între nivelul său de trai şi veniturile declarate;
  4. d) consumă în mod excesiv băuturi alcoolice ori este dependent de alcool, droguri sau de alte substanţe interzise prin lege care produc dependenţă;
  5. e) are sau a avut comportamente imorale sau deviaţii de comportament care pot genera riscul ca persoana să fie vulnerabilă la şantaj sau presiuni;
  6. f) a demonstrat lipsă de loialitate, necinste, incorectitudine sau indiscreţie;
  7. g) a încălcat reglementările privind protecţia informaţiilor clasificate;
  8. h) suferă sau a suferit de boli fizice sau psihice care îi pot cauza deficienţe de discernământ confirmate prin investigaţie medicală efectuată cu acordul persoanei solicitante;

Ca atare institutiile ce fac parte din sistemul national de aparare al tarii, in concret serviciile de informatii nominalizate prin Legea nr.51/1991, si organizate prin legi speciale cum ar fi Legea nr.14/1992 privind organizarea si functionarea Serviciului Roman de Informati, Legea nr. 1/1998 privind organizarea şi funcţionarea Serviciului de Informaţii Externe, etc, vor fi conform legii aplicabile obligate sa nu transmita nicio informatie clasificata secret de stat catre cei doi demnitari daca acestia nu indeplinesc si cerintele normative anterior citate.

Ca atare, chiar daca sunt informatii ca nivel de informare pentru cele doua functii de demnitate public in statul Roman, respectiv a doua si a treia functie statala dupa cea a presedintelui Romaniei, totusi conducerea serviciilor de informatii, inclusiv cele departamentale si SPP, nu vor putea sa le comunice intrucat s-ar incalca legile privind protectia informatiilor clasificate secret de stat si chiar Constitutia Romaniei, cu toate consecintele negative ce ar pot decurge dintr-un astfel de demes institutional.

Astfel, chiar daca prin art.7 din Legea nr.182/2002 accesul la astfel de documente clasificate ca secret de stat, este garantat de depunerea juramantului etc.., accesul nu este implicit ci este conditionat de prevederile /reglementarile normative anterior mentionat si de principiul “nevoia de a sti”, sens in care intr-o atare situatie cei doi demnitari sunt pusi in situatia de a nu isi indeplini roulul functiei ocupate si, implicit al mandatului de parlamentar stabilit prin Constitutie si regulamentele celor doua camere parlamentare. Pe acest fond se ridica o problemea majora in sfera separatiilor puterii in stat cand cele doua functii nu se pot indeplini in integrum, fiind limitate de blocarea temporara a accesului la informatii clasificate secret de stat, prin actiunea de nefurnizarea a acestora in sensul respectarii legii aplicabile, iar presedintele tarii si al CSAT poate fi informat cu aspectele ce tin de competenta sa dar nu poate discuta cu cei doi reprezentanti ai statului in Parlament pe problemele ridicate in sistem clasificat etc…..Oare ce se poate intampla intr-o astfel de stare de fapt cand cele trei functii in stat nu pot comunica intre ele in probleme de securitate nationala si in luarea de decizii strategice de nivel inalt in domeniul militar, aparare a tarii si securitate nationala?  Dar in comunicarea cu cei doi parlamentari, respectiv cu un premier persoane care pot intra sub incidenta unor  posibile incompatibilitati ale statului lor prevazute prin legi si hotarari de guvern?

(a se vedea si o serie de decizii ale Curtii Constitutionale cum ar fi Decizia CCR nr.1440/2012 unde se precizeaza:

    “…în cazul de faţă, Curtea observă că îngrădirile aduse accesului la informaţii sunt prevăzute de lege – Legea nr.182/2002 -, au un scop legitim – protecţia informaţiilor clasificate şi a surselor confidenţiale ce asigură acest tip de informaţii, prin instituirea sistemului naţional de protecţie a informaţiilor -, şi sunt necesare într-o societate democratică. În consecinţă, reglementarea criticată îndeplineşte atât condiţiile prevăzute de art. 10 paragraful 2 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, cât şi pe cele ale art. 19 paragraful 3 din Pactul internaţional cu privire la drepturile civile şi politice, potrivit cărora „Exercitarea libertăţilor prevăzute la paragraful 2 al prezentului articol comportă îndatoriri şi răspunderi speciale. În consecinţă, ea poate fi supusă anumitor limitări care trebuie însă stabilite în mod expres prin lege şi care sunt necesare: a) respectării drepturilor sau reputaţiei altora; b) apărării securităţii naţionale, ordinii publice, sănătăţii sau moralei publice.” Totodată, Curtea observă că reglementarea criticată respectă şi prevederile art. 7 din Acordul dintre România şi Uniunea Europeană privind procedurile de securitate pentru schimbul de informaţii clasificate, semnat la Bruxelles la 22 aprilie 2005, ratificat prin Legea nr. 267/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 903 din 10 octombrie 2005, potrivit cărora 1. Părţile se vor asigura că toate persoanele care, în îndeplinirea îndatoririlor oficiale, necesită acces sau ale căror îndatoriri ori funcţii pot permite accesul la informaţiile clasificate furnizate sau schimbate în temeiul prezentului acord sunt verificate corespunzător înainte de a li se acorda accesul la astfel de informaţii. 2. Procedurile de verificare vor stabili dacă o persoană poate avea acces la informaţii clasificate, ţinând cont de loialitatea, încrederea şi onestitatea sa”, precum şi pe cele ale art. 3 din Acordul dintre părţile la Tratatul Atlanticului de Nord pentru securitatea informaţiilor, adoptat la Bruxelles la 6 martie 1997, la care România a aderat prin Legea nr. 423/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 993 din 28 octombrie 2004, potrivit cărora (1) Părţile se vor asigura că toţi cetăţenii lor, care, în îndeplinirea îndatoririlor oficiale, necesită sau pot avea acces la informaţii clasificate «CONFIDENŢIAL» (SECRET) şi de nivel superior, sunt verificaţi corespunzător înainte de preluarea îndatoririlor. (2) Procedurile de verificare de securitate vor fi concepute pentru a stabili dacă, ţinând cont de loialitatea şi încrederea sa, o persoană poate avea acces la informaţii clasificate fără ca acest lucru să constituie un risc inacceptabil de securitate.

(3) La cerere, fiecare dintre părţi va coopera cu celelalte părţi la realizarea procedurilor proprii de verificare de securitate.” (Ec Adrian Radu).

 

Actualitate

Ministrul german al apărării: Armata germană poate asigura securitatea într-o zonă demilitarizată din Ucraina

Publicat

pe

De

Ministrul german al apărării, Boris Pistorius, a declarat pentru publicația Suddeutsche Zeitung că armata germană poate asigura securitatea într-o posibilă zonă demilitarizată din Ucraina, în contextul unui acord de încetare a păcii discutat în ultimele luni, conform Pravda Ukrainska.

Dislocarea trupelor germane
Întrebat despre dislocarea trupelor germane în zona tampon dintre Ucraina și Rusia, Pistorius a afirmat: „Acest lucru va fi discutat când va veni vremea.”

Responsabilitatea în cadrul NATO
„Suntem cel mai mare partener al NATO în Europa. Deci, evident, vom juca un rol și ne vom asuma responsabilitatea,” a adăugat ministrul german.

Crearea unui nivel de securitate pentru Ucraina
Pistorius a subliniat că principala problemă consta în crearea unui nivel de securitate pentru Ucraina care să prevină o nouă invazie a teritoriului ucrainean de către Rusia, în viitor. De asemenea, a menționat că va călători în curând în SUA pentru a discuta cu Administrația Trump despre acest subiect.

Confirmarea ideii unei misiuni de menținere a păcii
Ideea unei misiuni de menținere a păcii în Ucraina, în contextul unor posibile negocieri, a fost confirmată și de președintele Zelenski în decembrie 2024. Până acum, statele baltice și Franța au sugerat că ar putea participa la o astfel de misiune.

Citeste in continuare

Actualitate

Miopie vs. hipermetropie: cum să recunoști semnele la copilul tău

Publicat

pe

De

Vederea joacă un rol esențial în dezvoltarea copiilor, influențându-le performanțele școlare, relațiile sociale și activitățile zilnice. Două dintre cele mai frecvente probleme de vedere la copii sunt miopia (vederea slabă la distanță) și hipermetropia (vederea slabă de aproape). Deși par opuse, ambele condiții pot avea un impact semnificativ asupra calității vieții copilului tău.

 

Hai să descoperim diferențele dintre miopie și hipermetropie, cum poți identifica semnele fiecărei afecțiuni și ce opțiuni de tratament sunt disponibile.

Ce este miopia?

Miopia, cunoscută și ca „vederea slabă la distanță”, apare atunci când ochiul este mai lung decât ar trebui. Acest lucru determină focalizarea luminii înaintea retinei, ceea ce face ca obiectele aflate la distanță să pară neclare. Este una dintre cele mai frecvente afecțiuni oculare la copii și, de obicei, apare între 6 și 14 ani.

Semnele miopiei la copii:

– Strângerea din ochi pentru a vedea mai bine la distanță

– Apropierea foarte mult de televizor, cărți sau jucării

– Plângeri de dureri de cap sau oboseală oculară

– Frecarea frecventă a ochilor

– Acoperirea unui ochi sau clipitul excesiv

 

Miopia este în creștere la nivel global, afectând un număr tot mai mare de copii din cauza timpului petrecut la ecrane și a lipsei de expunere la lumina naturală.

Ce este hipermetropia?

Hipermetropia, sau „vederea slabă de aproape”, este opusul miopiei. Ochiul este mai scurt decât normal, ceea ce determină focalizarea luminii în spatele retinei. Copiii cu hipermetropie pot vedea obiectele aflate la distanță mai clar decât cele apropiate.

Semnele hipermetropiei la copii:

– Dificultăți de concentrare asupra obiectelor apropiate

– Ochii obosiți sau dureri oculare după citit sau alte activități de aproape

– Iritabilitate sau nervozitate după perioade prelungite de concentrare

– Vedere dublă

– Lipsa de interes pentru activități care implică focalizare aproape

Pot copiii să fie atât miopi, cât și hipermetropi?

Este rar, dar posibil ca un copil să fie miop la un ochi și hipermetrop la celălalt. Această condiție, deși neobișnuită, poate duce la dificultăți de focalizare și probleme în dezvoltarea vederii binoculare. Dacă observi că cel mic înclină capul pentru a vedea mai bine sau își folosește mai des un singur ochi, este important să consulți un oftalmolog pediatru.

Cum afectează aceste afecțiuni viața copilului tău?

Problemele de vedere pot avea un impact negativ asupra performanțelor școlare și asupra interacțiunilor sociale. Un copil care nu vede bine poate întâmpina dificultăți în a citi, în a urmări lecțiile la tablă sau în a participa la activități sportive. În plus, disconfortul vizual poate duce la frustrare, iritabilitate și chiar scăderea încrederii în sine.

Ce ar trebui să faci dacă suspectezi o problemă de vedere?

Primul pas este programarea unei consultații oftalmologice complete. Un specialist va evalua sănătatea ochilor copilului tău, va diagnostica problema și va recomanda soluțiile potrivite, cum ar fi ochelarii sau lentilele de contact.

Când ar trebui să îți duci copilul la oftalmolog?

– Între 6 și 12 luni, pentru o evaluare inițială

– La 3-5 ani, pentru o examinare completă înainte de a începe școala

– La fiecare 2 ani, dacă nu sunt necesare corecții vizuale

– Anual, dacă copilul poartă ochelari sau lentile de contact

Cum pot fi prevenite sau gestionate aceste probleme?

➔Timp în aer liber

Expunerea la lumina naturală ajută la sănătatea ochilor și poate reduce riscul dezvoltării miopiei. Încurajează-ți copilul să petreacă cel puțin 2 ore pe zi afară.

 

➔Limitarea timpului la ecrane

Regula 20-20-20 este extrem de utilă: la fiecare 20 de minute petrecute în fața unui ecran, copilul ar trebui să privească timp de 20 de secunde un obiect aflat la cel puțin 6 metri distanță.

 

➔Somnul adecvat

Un somn de calitate este esențial pentru sănătatea generală, inclusiv pentru ochi. Asigură-te că micuțul tău doarme cel puțin 8 ore pe noapte.

 

➔Consultații regulate

Examinările oftalmologice regulate sunt cheia pentru depistarea timpurie a problemelor și pentru gestionarea lor eficientă.

 

➔Ochelari sau lentile de contact

În funcție de diagnostic, medicul poate recomanda corecții optice pentru a îmbunătăți vederea și a preveni agravarea problemei.

Concluzie: Fii atent la semnalele copilului tău

Indiferent dacă este vorba despre miopie sau hipermetropie, depistarea timpurie și intervenția rapidă pot face o diferență enormă în viața copilului tău. Problemele de vedere nu trebuie să fie un obstacol în calea învățării, a jucatului sau a activităților zilnice.

 

La clinica KidOptik din București, specializată în oftalmologie pediatrică, medicii sunt pregătiți să îți ofere cele mai bune soluții pentru sănătatea vizuală a copilului tău. Programează o consultație astăzi și asigură-te că cel mic vede lumea clar și fără dificultăți!

Citeste in continuare

Actualitate

Mario Diaz-Balart, noul vicepreședinte al Comitetului de Aproprieri al Camerei Reprezentanților

Publicat

pe

De

Miercuri, 17 ianuarie 2025, reprezentantul Floridei, Mario Diaz-Balart, a fost numit noul vicepreședinte al Comitetului de Aproprieri al Camerei Reprezentanților, o poziție cheie pentru a rezolva problema bugetului pentru exercițiul fiscal 2025 și pentru a lucra la un pachet major de reconciliere susținut de președintele ales Donald Trump.

Provocări majore
Diaz-Balart a recunoscut într-un interviu acordat Breaking Defense că aceste provocări vor necesita multă abilitate. „Marjele noastre sunt atât de strâmte încât va fi o sarcină foarte, foarte grea,” a declarat el referitor la ușoara majoritate republicană în Cameră, „și există o serie de persoane care au istoria de a vota împotriva unei propuneri, nu din cauza conținutului acestuia, ci din cauza a ceea ce nu conține.”

Optimizarea negocierilor
Cu toate acestea, Diaz-Balart speră să reinițializeze negocierile pentru anul fiscal 2025 înainte ca Rezoluția Continuă să expire în mijlocul lunii martie. „Nu există niciun motiv pentru care ar trebui să așteptăm până în martie”, a spus el, subliniind că este optimist că se va ajunge la un acord rapid pentru a permite comisiei de aproprieri să înceapă lucrările.

Provocările 
Cu toate că apreciază conceptul de flexibilitate în bugetare, el evidențiază că Ministerul Apărării nu a reușit să treacă auditul financiar de rutină, ceea ce este îngrijorător. „Îmi place conceptul, dar având în vedere cantitatea uriașă de bani și faptul că este cea mai mare birocrație din lume, cum putem să ne asigurăm că nu avem, știți, ciocane de un milion de dolari sau alte exemple similare?” a spus el.

Obiectivele de evaluare
Diaz-Balart a menționat că ar dori să implementeze un buget bazat pe performanță, subliniind nevoia de a know exact ce se obține din investițiile financiare. Acesta a recunoscut că, deși se pot face îmbunătățiri, provocările legate de audituri și transparența cheltuielilor continuă să fie obstacole semnificative.

Legătura cu Libanul
În ceea ce privește sprijinul financiar pentru Forțele Armate Libaneze, Diaz-Balart a exprimat rezerve. „Forțele armate libaneze au fost una dintre puținele lucruri stabile acolo, dar sunt îngrijorat de influența pe care Hezbollah o are asupra țării,” a afirmat el.

Concluzie
Diaz-Balart este conștient de complexitatea situației din Liban și subliniază că orice suport financiar ar trebui să fie strict reglementat pentru a evita ca fondurile să ajungă în mâinile greșite. El a concluzionat că efectele situației din Liban sunt complexe și necesită o evaluare atentă înainte de a decide asupra unui sprijin suplimentar.

Citeste in continuare

Aveți un PONT?

Cel mai complet ziar de investigații dedicat cititorilor din România. Aveți un pont despre fapte de corupție la nivel local și/sau național? Garantăm confidențialitatea! Scrie-ne la Whatsapp: 0735.085.503 Sau la adresa: incisiv.anticoruptie@gmail.com Departament Investigații - Secția Anticorupție

Știri calde

Exclusiv2 ore ago

Indignați de ignorare. MAI ignoră protestele: Polițiștii cer leadership responsabil

Sindicatul Diamantul subliniază reacția indignată a polițiștilor în urma celui mai mare protest din 2010 încoace, acuzând Ministerul Afacerilor Interne...

Exclusiv2 ore ago

Polițiștii infruntă ‘Ordonanța Trenuleț‘: Continuarea protestelor pentru drepturi

Polițiștii protestează impotriva ‘Ordonanței Trenuleț‘: O luptă pentru drepturi Sindicatul Sidepol anunță continuarea protestelor polițiștilor, demarate la finalul anului 2024,...

Exclusiv23 de ore ago

Puterea maselor în influentarea deciziilor guvernamentale: Declarația Sindicatului Decus

Puterea maselor în influențarea deciziilor guvernamentale Declarația Sindicatului Decus Sindicatul Decus a subliniat importanța puterii maselor în influențarea deciziilor, inclusiv...

Exclusiv23 de ore ago

Acțiune a Poliției de Frontieră Nădlac: Depistarea cetățenilor străini fără drept de călătorie în Spațiul Schengen

Polițiștii de frontieră din cadrul Sectorului Poliției de Frontieră Nădlac au depistat, în urma unor controale nesistematice efectuate în zona...

Actualitateo zi ago

Tractări Auto Brașov: Partenerul Dumneavoastră de Încredere pentru Servicii de Tractare Non-Stop în Zona Brașov și Împrejurimi

În traficul aglomerat de astăzi, incidentele rutiere pot apărea în orice moment, fie că este vorba de o pană de...

Exclusiv2 zile ago

Protestul polițiștilor: O mobilizare impresionantă și solidară/Tandra abordare în timpul protestului

Emil Pascut de la Sindicatul Diamantul a descris recent o fotografie din timpul protestelor polițiștilor ca fiind „cea mai romantică...

Exclusiv2 zile ago

Sindicatul Europol reacționează la Ordonanța „Trenuleț”

Sindicatul Europol a criticat dur decizia guvernanților de a semna ordonanța cunoscută ca „Trenuleț,” subliniind că aceasta a distrus respectul...

Exclusiv3 zile ago

Inculpatul Cătălin Stavri: Pseudojurnalistul care a ingenuncheat justiția și a santajat afacerile locale/ Cazul White Tower și abuzurile din Ploiești

Poluarea și corupția în Prahova: Un sistem complex de abuz și infracțiuni O problematică endemică Poluarea și corupția au fost...

Exclusiv3 zile ago

Emil Pascut: Sondajul polițiștilor asupra activității conducerii a fost manipulat

Experiența cu Google Forms Emil Pascut, reprezentant al Sindicatului Diamantul, a relatat dificultățile întâmpinate în realizarea unui sondaj pentru polițiști,...

Exclusiv3 zile ago

Polițiștii din intreaga tară protestează pentru drepturi salariale

Avertismente și apeluri la acțiune Sindicatul Sidepol a anunțat că polițiștii din toată țara continuă să își exprime nemulțumirile sub...

Exclusiv3 zile ago

Plângere penală impotriva adjunctului Penitenciarului Spital Rahova

FSANP denunță abuzurile și haosul din sistem Federația Sindicatelor din Administrația Națională a Penitenciarelor (FSANP) a formulat o plângere penală...

Exclusiv4 zile ago

Secretele dosarului White Tower/De ce informațiile sensibile din dosarul White Tower „transpirau” la gruparea de criminalitate economico-financiar organizată?

Transformarea Poliției și Impactul asupra Justiției în România Originea și Evoluția Miliției Populare La 22 ianuarie 1949, Poliția a fost...

Exclusiv4 zile ago

Afacerile clandestine ale lui Cătălin Mureșan: O poveste de corupție și interlopi

Miliardarul de carton și afacerile cu deșeuri Povestea din spatele afacerii „Bomba ecologică de la Pleașa” este demnă de un...

Exclusiv4 zile ago

Emil Pascut de la Sindicatul Diamantul denunță manipulările din cadrul MAI și îndeamnă la proteste

Creșterea nemulțumirii în rândul polițiștilor Emil Pascut, reprezentant al Sindicatului Diamantul, a observat o creștere exponențială a videoconferințelor cu conducerea...

Exclusiv4 zile ago

Sindicatul Național Decus anunță proteste împotriva eliminării drepturilor salariale

 Eliminarea drepturilor salariale prin OUG „TRENULȚUL” Sindicatul Național Decus a semnalat că Ordonanța de Urgență cunoscută sub numele de „trenulețul”...

Partener media exclusiv

stiri actualizate Raspandacul

Parteneri

Top Articole Incisiv