Connect with us

Actualitate

Departamentul Trianon 100, înființat de Ungaria/ Demnitatea de a fi român

Publicat

pe


4 iunie 1920, Palatul Marele Trianon de la Versailles. Atunci și acolo a fost semnat bine cunos­cutul tratat care stabilește până azi granițele multor state europene. Prin acest act, României i-au fost recunoscute ca părți integrante ale teritoriului ei Transilvania, Banatul, Crișana și Maramureșul, consfințind realitatea existentă pe teren. Academicianul Ioan Aurel Pop, rectorul Universității Babeș Bolyai din Cluj, ne vorbește, pornind de la Tratatul de la Trianon, despre națiune, identitate românească și europenism.

Domnule rector, se împlinesc astăzi 97 de ani de la semnarea Tratatului de la Trianon între Puterile Aliate, învingătoare în Primul Război Mondial și Ungaria. Ce stipulează acest tratat? Ce a reprezentat el pentru statele europene și mai ales pentru România de la semnarea lui până astăzi?

Tratatul este un document foarte detaliat și greu de rezumat aici, dar esența sa este următoarea: Ungaria, țară învinsă în Marele Război, revenea la granițele sale etnice, adică recunoștea – silită de puterile aliate și asociate (Anglia, Franța, SUA, Italia, Japonia și multe altele) – că o mare parte din fostele sale „provincii istorice”, cu majorități altele decât cea maghiară, aveau să facă parte din Croația, Cehoslovacia, România, Austria. Prin urmare, Transilvania, Banatul, Crișana și Maramureșul deveneau din punctul de vedere al dreptului internațional părți integrante ale României, așa cum hotărâseră românii înșiși, în mod democratic, la 18 noiembrie/ 1 decembrie 1918, la Alba Iulia. Prin urmare, Tratatul de la Trianon, din 4 iunie 1920, ca de altminteri tot sistemul de tratate de la Paris, din anii 1919-1920, nu a făcut decât să recunoască justețea deciziilor luate de românii înșiși. Conferinta de pace de la Paris a fixat noua hartă a Europei valabilă, în multe privințe, până astăzi și reprezintă prima decizie din istorie a marilor puteri, care au ținut seamă, în mare măsură, de voința popoarelor (polonez, ceh, slovac, român, sârb, croat, sloven, lituanian, leton, eston), consfințind și destrămarea imperiilor multinaționale (german, austro-ungar, rusesc, otoman). Pentru România, Trianonul a însemnat recunoașterea granițelor etnice aproape firești ale statului nostru înspre vest. Actul respectiv a consfințit controlul oficial al statului român asupra a încă circa 100.000 km pătrați. Să nu uităm că România antebelică avea doar 137.000 km pătrați (Oltenia, Muntenia, Dobrogea și Moldova dintre Carpați și Prut, fără Bucovina și fără Basarabia) și că după Marea Unire avea 296.000 km pătrați. Tratatul de la Trianon a pus o anumită ordine în regiunea Europei Central-Orientale, dând Slovacia slovacilor, Croația croaților și Transilvania românilor, în acord cu dreptul popoarelor majoritare la autodeterminare.

Departamentul Trianon 100, înființat de Ungaria.

De fapt, nu este vorba despre un departament guvernamental, cum înțelesesem și eu inițial, și cum a preluat greșit presa noastră, prin analogie cu ceea ce s-a petrecut în România. Ungaria nu face asemenea erori de ima­gine. Este, de drept, un departament de „cercetare”, intitulat modest „grup de lucru” sau „echipă de cercetare”, plasat în cadrul Academiei Ungare de Științe, care a câștigat un „grant” guvernamental eșalonat pe cinci ani. Numele său oficial ales, „Elan-Trianon 100″. Cu alte cuvinte, acest colectiv de aproape 25 de oameni are bani de cercetare și de diseminare în Ungaria și în lume a rezultatelor „cercetării”. Uniunea Europeană nu se amestecă în asemenea chestiuni, pentru că problemele de acest fel – bine gândite – nici nu vizează în mod oficial propaganda ostilă cuiva. Dar noi, care nu ne-am născut ieri, știm care este poziția de fond a Ungariei în ultimul secol: de a nu accepta apartenența Transilvaniei la România, de a vorbi mereu de drepturile sale „istorice” asupra Transilvaniei, de a susține emigrarea târzie a românilor din Balcani, ca păstori necivilizați etc. Eu însumi am participat la multe întâlniri de acest fel în Europa și SUA, după 1989, în care istorici și oameni politici din țara vecină prezentau lucrurile în acest fel. Or, ceea ce s-a întâmplat la Trianon în 1920 este un fapt foarte simplu și fără ambiguități: marile puteri de atunci au recunoscut ceea ce românii deciseseră în acord cu dreptul internațional; este clar că, dacă românii ar fi greșit, comunitatea interna­țională nu ar fi făcut Transilvania cadou României! Mai mult, după al Doilea Război Mondial, la Conferința de pace de la Paris din 1946-1947 și în alte câteva împrejurări, instanțele interna­ționale acceptate și legiuite au recunoscut același lucru, anume apartenența Transilvaniei la România. Prin urmare, cercetarea împrejurărilor în care s-a adoptat Tratatul de pace de la Trianon – deși tema este foarte bine cunoscută – se poate face oricând (mereu ies la iveală noi surse și se pot propune noi linii interpretative, în limitele adevărului), dar nu în scopuri revizioniste, de reorientare a opiniei publice inter­na­ționale. Până acum, din păcate, asemenea inițiative ale țării vecine, ale unor organizații și persoane din țara vecină au utilizat adesea datele istoriei în chip interesat, ca să lovească în România. Cea mai elocventă dovadă este directiva dată de guvernul ungar, prin MAE de la Budapesta, ca diplomații maghiari să nu participe la evenimentele legate de celebrarea Zilei Națio­nale a României. Or, Ziua Na­țională a României se sărbă­torește la 1 Decembrie tocmai în amintirea unirii Transilvaniei cu România! Dacă acest eveniment îi jignește pe oficialii unguri, cum să ne așteptăm la o tratare obiectivă din partea ungară a deciziei democratice luate la Alba Iulia acum un secol și ratificate pe plan internațional de Conferința Păcii de la Paris, din 1919-1920?

Tipuri de națiuni în Europa

Unii consideră națiunile drept alcătuiri politice statale recente, formate prin voința deliberată a oamenilor. Pentru aceștia, statul se confundă cu națiunea. Alți exegeți văd evoluția îndelungată a comunităților etnice până la stadiul de națiune, adică privesc națiunile ca unități organice, născute de-a lungul secolelor, începând cu Evul Mediu sau chiar cu Antichitatea, și bazate pe limba, originea, credința, obiceiurile, tradițiile comune. Primul set de opinii invocate fac parte din viziunea modernistă, care consideră națiunile drept realități limitate și temporare, aflate acum pe cale de disoluție, într-o lume globală. Celălalt set de teorii se bazează pe primordialism sau perenialism, susținând că na­țiunile s-au născut dincolo de voința unor indivizi și că au o existență îndelungată, care nu poate fi decisă de organele statelor sau de cele suprastatale. De exemplu, Franța este prototipul sta­tului-națiune, în care toți locuitorii care au documente oficiale de francezi sunt consi­derați „de naționalitate franceză”. Cu alte cuvinte, aici cetă­țenia și națio­nalitatea se confundă. În multe alte locuri de pe pământ, na­țiunea se leagă de stat, dar nu se confundă cu acesta. De exemplu, în cazul României, este corect să se spună că circa 90% dintre cetățenii săi sunt români, circa 6% sunt maghiari, 2,5% romi (țigani), cam 1,5% slavi. În definirea unei națiuni de tip organicist nu predomină un singur element, ci se iau în considerare mai multe, de la limbă și origine până la credință și cultură. „Sângele”, adică originea biologică, nu are, practic, nici o importanță fără educație, iar absolutizarea acestei caracteristici conduce, de regulă, la teorii rasiale. De aceea, anumite întrebări vulgarizatoare („Cât la sută suntem daci, sau romani, sau cumani, sau slavi?) nu au nici o legătură cu realitatea și nu trebuie puse. Toate națiunile din lumea asta sunt amestecuri etnice și nu există nici o „națiune pură”. Dacă azi iau un copil român de doi ani – care spune „mamă” și „tată” în românește – și îl duc în Spania, încredințându-l unei familii de spanioli să-l crească și să-l dea la școală, la douăzeci de ani, el va fi un bun spaniol; iar dacă nu-i va spune nimeni că s-a născut român, nu va avea nimic de-a face vreodată cu România și cu națiunea sa de origine. Altfel spus, sentimentul apartenenței naționale se dobândește prin educație, nu automat, prin naștere, deși există cele mai mari șanse ca, dacă te naști român, să rămâi și să fii de naționalitate română. Teritoriul are mare importanță în teoriile organiciste, dar nu neapărat teritoriul organizat politic drept stat, deși statul național este principalul instrument de organizare, de protecție și de conservare a unei națiuni. De ce spun asta? Pentru că un român din Ucraina de azi se simte, de regulă, membru al națiunii române și nu al celei ucrainene, așa cum un maghiar din Slovacia sau România se consideră membru al națiunii maghiare, nu al celei slovace sau, respectiv, române. Eu consider că viziunea perenialistă asupra națiunilor – dacă nu este exagerată și absolutizată – definește mai bine comunitățile despre care vorbim aici.

O națiune antagonizată este ușor manipulabilă

Intelectualii și politicienii (elitele) nu sunt „făcători” de na­țiuni, dar au un rol foarte important în modelarea națiunilor, în orientarea lor, în formarea profilului național al unor grupuri din cadrul națiunilor. Românii au fost un popor vitregit de soartă în această parte de Europă, nu au ajuns niciodată să formeze o mare putere, nu au dobândit sentimentul de stăpâni care să le confere o anumită siguranță, o aroganță sau o prestanță în raport cu alții. S-au tot zbătut să existe ca națiune egală cu altele și să aibă și ei un stat al lor. Au reușit până la urmă, dar cu mare greutate, și au rămas, poate, copleșiți de ideea națională, de reușita ei, de afirmarea ei, de recunoașterea ei de către alții. Chiar sub comunism, după circa un deceniu rușinos, când am trăit sub „interna­țio­nalism proletar”, de fapt sovietic, și când aproape toate valorile românești erau prohibite, am avut alt deceniu de oarecare echilibru, pentru ca, strânși cu ușa tot dinspre Răsărit, să alunecăm încet spre acel „naționalism comunist” care ne-a făcut mult rău și pentru care ni s-a pus în Occident un stigmat greu de eliminat chiar și azi. După căderea comunismului, mulți intelectuali au crezut că este de bonton să se dezică de valorile naționale, demonizând națiunea română, din pricina căreia – chipurile! – se produseseră multe crime, nedreptăți etc. Faptul s-a petrecut, pe de o parte, pe fondul luptei sincere pentru „integrare europeană și euroatlantică” (majoritatea românilor voiau să scape de capcana comunismului, a URSS, a Rusiei, a Estului), iar pe de alta, al intervenției copioase a unor ONG-uri interna­țio­naliste, globaliste din Occident și Orient, dornice să submineze rapid statele naționale și na­țiunile ca forme de coeziune. Aceste organizații, aparent nevinovate, umaniste, democratice, au venit și cu bugete generoase, cu fundații și asociații, cu burse grase, cu idei de reviste și de școli înalte, în care limba țării să nu mai fie acceptată. Era, până la urmă, normal ca intelectualii care s-au înfruptat și se înfruptă lacom din aceste fonduri globalizatoare „dezinteresate” să fie globaliști, să-i condamne pe români ca fiind nemernici, leneși, gregari. O națiune cu o coeziune puternică este ea însăși o entitate puternică și demnă, greu de clintit, pe când una slăbită, antagonizată, divizată, dezorientată ajunge o trestie în bătaia vântului, manipulabilă, modelabilă, simplu de umilit. Acești intelectuali despre care vorbiți se pretează la acest joc foarte serios, majoritatea din interes bine alimentat periodic, puțini din naivitate și spirit de frondă, din teribilism adolescentin, din dorința de a fi în vogă. Pe măsură ce se ridică „edificiul” lor globalizator, se surpă marea unitate și admirabila coeziune a națiunii române. În tot acest timp, în lume, din Regatul Unit și până în SUA și din Polonia până în Olanda se întăresc națiunile, se fortifică sentimentele de solidaritate și de opoziție față de integrări forțate și de internaționalisme prost gândite. Ca să construiești bine Uniunea Europeană ai nevoie de subiecți, de entități pe care să le pui laolaltă, iar aceste entități valabile sunt, în acest moment, națiunile și statele care adăpostesc câte o națiune sau mai multe națiuni. Nu poți desființa națiunile prin decret prezidențial sau prin hotărâre de guvern!

Demnitatea de a fi român

In lumea noastră, care se vrea globală, națiunile sunt entitățile care ar putea alcătui globalitatea, dacă am ști cum s-o facem. Din păcate, nu știm destul de bine! Lumea globală previzibilă va fi formată tot din națiuni, convinse că este bine să alcătuiască un concert și să trăiască într-o lume simfonă. Altminteri, tot efortul va fi de prisos. Dacă lumea globală viitoare va fi imaginată din simpli atomi fără personalitate și fără voință, atunci trebuie să ne emendăm ima­ginația, fiindcă nu conduce la nimic fezabil sau conduce la utopii. Națiunile ne fac mai siguri de noi, mai umani, mai compatibili cu lumea. Nu cred că putem fi universali dacă nu suntem și naționali.

Identitatea națională

Identitatea națională românească sau felul de a fi român „în cuget și-n simțiri” se referă la aspecte foarte complexe, care nu sunt mereu identice și nici imuabile. Mulți români se simt români fiindcă vorbesc româ­nește, alții fiindcă se roagă românește și merg în biserici ortodoxe românești, alții fiindcă se consideră urmașii romanilor, alții fiindcă doinesc și jelesc ca pe la noi, alții pentru „codrii verzi de brad și câmpurile de mătasă” etc. Partea economică a iden­tității noastre a fost absolutizată de comuniști – sub impulsul URSS -, care vorbeau de „piața națională unică”, dar ea există. Cultivatorii de pământ și păstorii noștri și-au menținut identitatea românească arând, semănând, săpând, cosind, culegând, mergând la seceră și la coasă, crescând animale, adică „vite mari și mici”. Omul este singura ființă care muncește, adică desfășoară o activitate conștientă, ca să aibă din ce să trăiască. Dar și munca se face după obiceiurile grupului, ale comunității și poate deveni o marcă a identității.

Poate exista identitate fără suveranitate?

Categoric! Identitatea românească s-a format în timp, încă din finalul etnogenezei românilor, adică de prin secolele al IX-lea și al X-lea încoace, în vremuri când foarte mulți români trăiau sub stăpâniri străine. Cu alte cuvinte, identitatea noastră s-a manifestat și atunci când elita dominantă, instituțiile statului și bisericile oficiale nu erau românești. Să ne gândim la românii din Transilvania care, exceptând scurta perioadă de domnie a voievodului Gelou, „un anumit român” (care a domnit peste o regiune mică din zona Cluj, Dăbâca, Sălaj), s-au aflat sub suveranitatea Regatului Ungariei, apoi în vremea principatului autonom, sub suveranitate otomană, în exterior și sub dominația celor „trei națiuni și patru religii” neromânești, în interior, apoi sub habsburgi etc. Să ne gândim la românii din cetățile de la Dunăre, din Dobrogea, din Cetatea Albă și Tighina, din Banat, care s-au aflat sub turci; la cei din Bucovina, de sub habsburgi, din Basarabia, de sub ruși. Cu toții au rămas români, s-au purtat ca români și au transmis mai departe românitatea, fără să aibă avantajul unei clase politice românești respectate și puternice. Pentru mulți dintre ei, singura instituție rămasă românească a fost biserica, iar preoții și diecii le-au fost singurii învățători și susținători ai na­țio­nalității. Dar asta nu înseamnă că se poate trăi la nesfârșit așa. Fără suveranitate, națiunile se împuținează, iar oamenii ajung, în parte, să se rătăcească pe căi abătute. Toate națiunile s-au luptat, de-a lungul vremii, pentru libertate națională și pentru stat național suveran și independent. Firește, suveranitatea și independența sunt relative, ca orice lucru omenesc, dar s-a tins mereu spre ele.

Europa nu este formată din vid sau din indivizi amorfi, ci din varii comunități de oameni, între care, de departe, predomină națiunile și statele naționale. Când România a fost acceptată, acum zece ani, în UE, ea nu a fost un subiect anonim, ci o țară cu cetățeni români și cu etnici români (circa 90% dintre cetă­țenii României sunt de națio­nalitate română). Prin urmare, am devenit europeni (în sens de membri ai UE) ca români și nu ca cetățeni ai universului. Și nici nu ne-a cerut Bruxelles-ul și Strasbourg-ul – până în prezent – să ne autodes­ființăm, să ne aneantizăm, să ne facem altceva decât români. Dar lipsindu-ne unora dintre noi demnitatea de a fi români, ne lipsește și calitatea de europeni. Este evident că sunt și păreri opuse, adică sunt oameni și forțe care pretind să ne lepădăm de neamul nostru, ca să devenim europeni, să ne uităm limba, stirpea, credința, țara. Dacă am avea cultura necesară, dacă am mai acumula cunoștințe, dacă am mai avea spirit critic, dacă am discerne și dacă am putea distinge valoarea de nonvaloare și adevărul de minciună, ne-ar fi simplu. Așa însă plutim mulți dintre noi în ape tulburi, amăgiți de aparențe și de primul venit. (Augustin Păunoiu).

 

Actualitate

În total, în țară intră anual în acest fel circa 36 de miliarde de euro.

Publicat

pe

De

Rețineți o cifră. Cifra 36. Adăugați-i zerourile necesare. Ca să iasă 36 de miliarde. Și scrieți la capătul lor „euro”. Aceasta este suma calculată de experți, ca intră în România în fiecare an de pe urma concetățenilor noștri care muncesc în străinătate. Un aport uriaș, care ar putea fi destinat dezvoltării României. Dar niciodată în mod direct. Așa cum ar fi mulți tentați să creadă.

Banii trimiși din străinătate de milioane de români plecați la muncă peste hotare, cei mai mulți în Uniunea Europeană, reprezintă anual o sumă uriașă. Să vedem unde se duc acești bani, cum se întorc ei în UE, cât pierdem și cât câștigăm de pe urma depopulării României. Și mai ales să vedem dacă există vreo cale de a întoarce în folosul nostru circuitul acestor bani.

Pentru a mă face cât mai bine înțeles, voi preciza că mă aflu într-o scurtă vacanță de câteva zile, pe care am decis să o petrec itinerant într-o rulotă închiriată, în special în Bucovina. O zonă de o frumusețe cu adevărat răvășitoare, extrem de bogată, dacă ne gândim la ceea ce îi oferă relieful, natura și mai ales oamenii ei. Trec prin sate frumoase, spectaculoase chiar, în care au fost construite în ultimii ani un număr impresionant de mare de case cochete și bine îngrijite. Totul sclipește de curățenie și uneori mă gândesc dacă nu cumva am aterizat în vreuna dintre cele mai pitorești localități din Elveția sau din Franța. Din păcate, pe străzi nu zăresc decât oameni în vârstă. Foarte puțini tineri. Și mai puțini copii. Și pretutindeni unde mă opresc să vorbesc cu bucovinenii, le citesc tristețea din priviri și din vorbe. Localitățile, deși arată spectaculos, sunt depopulate. Fii și nepoții oamenilor vârstnici cu care discut nu se mai întorc în România decât rareori. În vizită. Pentru a-și vedea neamurile. Iar neamurile îmbătrânesc și mor cu zile. Aceasta este introducerea. Să vedem și care ar fi explicația.

Pretutindeni aflu două lucruri extrem de importante. Primul e că oamenii au plecat și pleacă în continuare din țară, pentru că aici, în afară de munca câmpului, nu mai au alte locuri de muncă. Asta se întâmplă pentru că România s-a dezindustrializat cu o viteză uluitoare după decembrie 1989. Oprindu-mă rând pe rând în diverse localități, aflu ce a existat ca mică și mare industrie și ceea ce azi nu mai există. Prin urmare, în esență, aceasta este cauza vidului de populație în putere din mai toate localitățile Bucovinei. Extrapolând, cam așa ceva se întâmplă în întreaga țară.

Al doilea lucru important pe care-l aflu este că, legați afectiv de locurile în care s-au născut și de bătrânii pe care i-au lăsat în urmă, românii plecați în străinătate, care între timp au dat acolo naștere unor copii pe care-i cresc în altă cultură, făcând însă eforturi să le conserve strămoșeasca limbă română, trimit o parte din banii câștigați în țară. Fac chiar investiții modeste în beneficiul părinților lor. Și sume consistente sunt alocate pentru construcția și îngrijirea spectaculoaselor vile, cele mai multe păstrând notele arhitecturii tradiționale, pe care am șansa să le admir. Vile în care însă în loc să locuiască cu mic cu mare o întreagă familie, nu stau decât unul-doi bătrâni.

Și acum să încercăm să facem un calcul. De fapt, l-au făcut alții. Oameni specializați în așa ceva. În total, în țară intră anual în acest fel circa 36 de miliarde de euro. O bună parte din acești bani, care vin cumva din Uniunea Europeană, se întorc tot în statele partenere. Pentru că, în absența unei industrii, care să susțină asemenea dezvoltări urbanistice, cele mai multe materiale de construcții și unelte provin din state ale Uniunii Europene. Ca și întreaga tehnologie necesară. Bătrânii care trăiesc în Bucovina, la fel ca și bătrânii care trăiesc în alte zone ale României, nu-și acoperă toate necesitățile în regim de subzistență. Treptat, oricât de harnici sunt, ei nu mai au capacitatea de a munci și de a-și procura toate alimentele necesare de pe urma exploatării pământurilor pe care le dețin. Ca să nu mai vorbesc de restul produselor necesare într-o gospodărie. Aproape toate mărfurile sunt de import. Ele sunt aduse în țară prin intermediul rețelelor comerciale provenite din state europene partenere. Așa că, una peste alta, cei mai mulți bani sosiți în țară se întorc cam de unde au plecat, fără ca în România ei să producă valoare adăugată. Dar să mergem cu raționamentul și mai departe.

Este evident că familiile de români care muncesc în străinătate și care trimit într-o formă sau alta circa 500 de euro pe an în România rețin mult mai mult din câștig pentru ei înșiși. Se întrețin, își cresc copiii cu acești bani și pleacă în diverse vacanțe. Prin urmare, cea mai mare parte a veniturilor milioanelor de români rămân în străinătate. Ca să nu mai vorbim de profiturile substanțiale pe care le realizează de pe urma lor societățile din Europa de Vest.

Și acum să încercăm să tragem o concluzie extrem de simplă. Am auzit o mulțime de oameni politici și am citit chiar și programele unor partide prin care se propun fel de fel de soluții, care de care mai spectaculoase, pentru ca România să recupereze această uluitoare forță de muncă de milioane de români, care au ales să plece în străinătate generând cea mai mare migrațiune din istorie a unui popor care nu a trecut prin vreo uriașă calamitate naturală sau printr-un război pustiitor. Una dintre soluții, care e este prezentată cel mai frecvent, este ca statul român să aloce de la buget o consistentă sumă de bani pentru orice familie de români care alege să se reîntoarcă în țară pentru a-și întemeia aici o afacere. De fapt, toate aceste soluții se dovedesc a fi simple paleative. Dacă românii au plecat din țară în număr de milioane, din motivul că România, prin prostiile liderilor ei, s-a dezindustrializat, soluția de a recupera cumva această dramatică pierdere de oxigen uman este pur și simplu ca partidele politice, în urma unei înțelegeri pe termen lung, a unui proiect adecvat de țară, să decidă reindustrializarea României. După care, găsind aici locuri de muncă – pentru că trebuie să reținem că nu toți cei patru milioane de români sunt antreprenori – conaționalii noștri se vor întoarce în mod natural în țară, copiii acestora vor învăța să vorbească limba română fără accent străin, școlile noastre din sate se vor dezvolta, iar grădina Maicii Domnului va prospera.

Sorin Rosca Stanescu

Citeste in continuare

Actualitate

Rent a car o solutie de mobilitate in oras

Publicat

pe

De

În căutarea unei soluții rapide și avantajoase pentru transport, sau în situația în care propria mașină este în service și aveți nevoie de o alternativă eficientă, serviciile de închirieri auto devin opțiunea ideală. Indiferent dacă sunteți rezident al Bucureștiului sau vizitator străin, acest tip de serviciu se adaptează nevoilor tuturor. Companiile specializate în inchirieri auto din capitală oferă o gamă variată de vehicule, de la modele compacte ideale pentru deplasări ușoare în oraș, până la mașini de dimensiuni medii potrivite pentru călătorii mai lungi sau grupuri mai mari de pasageri.

Flexibilitatea este unul dintre principalii avantaje ale acestor servicii, acoperind atât necesitățile persoanelor fizice, cât și ale celor juridice. Indiferent dacă aveți nevoie de o mașină pentru o zi, o săptămână sau chiar mai mult timp, puteți găsi o ofertă adecvată, adaptată fiecărei situații. Alegerea unei companii de încredere este esențială pentru a beneficia de condiții clare și transparente, evitând surprizele neplăcute legate de tarife ascunse sau de servicii necorespunzătoare.

În București, capitala vibrantă a României, serviciile de închirieri auto sunt extrem de populare datorită cererii constante din partea localnicilor și a vizitatorilor. Într-o metropolă aglomerată unde mobilitatea rapidă și eficientă este crucială, închirierea unei mașini oferă libertatea de a explora orașul și împrejurimile sale în propriul ritm. De la vizite la atracțiile turistice celebre precum Palatul Parlamentului sau Muzeul Național de Artă al României, până la escapade în natură în Parcul Herăstrău sau pe malurile râului Dâmbovița, o mașină închiriată facilitează accesul la toate aceste locuri fără griji legate de transport.

Pe lângă beneficiile evidente în ceea ce privește mobilitatea locală, închirierea unei mașini în București devine o opțiune atrăgătoare și pentru cei care doresc să exploreze frumusețile naturale ale României în afara capitalei. De exemplu, munții Carpați oferă o panoramă spectaculoasă și numeroase posibilități pentru turiștii aventurieri. Trasee celebre precum Transfăgărășanul sau Transalpina sunt accesibile mult mai ușor cu propriul vehicul, permițând descoperirea peisajelor pitorești și a satelor tradiționale.

Pentru turiștii străini care ajung în București prin intermediul aeroportului, serviciile de închirieri auto sunt adesea prima opțiune pentru a începe călătoria fără întârzieri. Companiile oferă opțiuni de rent-a-car direct la Aeroportul Internațional Henri Coandă (Otopeni), facilitând preluarea imediată a mașinii la sosirea în țară. Acest aspect este crucial mai ales pentru cei care nu doresc să depindă de taxiuri sau de transportul public în primele momente ale șederii lor în România.

Beneficiile închirierii unei mașini nu se limitează doar la confortul și libertatea de mișcare în oraș și în afara acestuia, ci includ și aspecte legate de economie și de siguranță. Companiile serioase asigură flote de vehicule bine întreținute, dotate cu tehnologii moderne de siguranță și confort, precum sisteme avansate de navigație GPS și dotări de siguranță activă și pasivă. Acest lucru contribuie la o experiență de condus mai sigură și mai relaxantă pentru toți clienții, indiferent de destinațiile alese sau de durata șederii în țară.

În concluzie, serviciile de închirieri auto din București sunt esențiale pentru oricine caută o soluție flexibilă și convenabilă de transport în capitala României și în regiunile înconjurătoare. Indiferent dacă sunteți turist în căutare de aventuri sau rezident care are nevoie de o alternativă temporară pentru mașina personală, opțiunile variate de închiriere vă permit să găsiți exact ceea ce vă potrivește. Cu o planificare adecvată și alegerea unei companii de încredere, experiența dumneavoastră în România poate fi mai plăcută și mai lipsită de stres, beneficiind de toate avantajele oferite de acest serviciu versatil și indispensabil.

În momentul în care pășim pe pământ românesc prin Aeroportul Internațional Henri Coandă din Otopeni, ne întâmpină oportunități variate pentru închirierea unei mașini direct în incinta aeroportului. Această facilităte reprezintă un avantaj major pentru călătorii care doresc să își înceapă aventura în România fără întârzieri sau complicații legate de transportul de la aeroport. Companiile de rent a car oferă un spectru larg de opțiuni, de la mașini compacte potrivite pentru deplasări în oraș, până la vehicule de dimensiuni medii sau mari, ideale pentru familii sau grupuri mai mari de călători.

Beneficiul principal al serviciilor de închirieri auto disponibile la Aeroportul Otopeni este accesibilitatea imediată și comoditatea. După sosirea în terminal, călătorii pot rezerva și prelua rapid o mașină direct din incinta aeroportului, evitând astfel necesitatea de a căuta alte mijloace de transport sau de a face rezervări complicate din timp. Această soluție este extrem de apreciată de către turiștii și oamenii de afaceri care apreciază eficiența și flexibilitatea oferită de o mașină personală în timpul șederii lor în țară.

Mai mult decât atât, variatele opțiuni disponibile în cadrul serviciilor de închirieri auto la Aeroportul Otopeni permit călătorilor să aleagă mașini în funcție de nevoile specifice ale fiecăruia. De exemplu, cei care călătoresc singuri sau în cuplu pot opta pentru modele compacte sau economice, care sunt perfecte pentru explorarea orașului și pentru deplasările de scurtă durată. Pe de altă parte, familiile sau grupurile mai mari pot alege mașini de dimensiuni medii sau mari, care oferă confortul și spațiul necesar pentru călătorii mai lungi sau pentru transportul bagajelor voluminoase.

Companiile de rent a car Otopeni pun la dispoziție clienților lor nu doar mașini moderne și bine întreținute, ci și o gamă variată de servicii suplimentare, menite să îmbunătățească experiența de conducere și să asigure o călătorie sigură și confortabilă. Printre aceste servicii se numără inclusiv asigurările complete pentru mașină și pasageri, asistența rutieră 24/7 în caz de nevoie și posibilitatea de a adăuga accesorii utile precum scaune auto pentru copii sau sistem de navigație GPS.

În plus față de aspectele practice, închirierea unei mașini de la Aeroportul Otopeni oferă și beneficii semnificative în ceea ce privește economia de timp și costuri. Comparativ cu alte opțiuni de transport, cum ar fi taxiurile sau transportul public, închirierea unei mașini poate să fie mai convenabilă și mai rentabilă, în special pentru călătorii care doresc să exploreze diverse destinații sau să aibă libertatea de a alege propriile rute și opriri pe durata șederii lor în România.

În concluzie, opțiunile de rent a car disponibile la Aeroportul Otopeni sunt esențiale pentru toți cei care ajung în România și doresc să își gestioneze transportul într-un mod eficient și fără stres. Prin facilitarea accesului la mașini moderne și diverse, aceste servicii contribuie la confortul și flexibilitatea călătoriilor, facilitând explorarea tuturor frumuseților și atracțiilor pe care România le oferă. Daca aveti nevoie de o oferta de rent a car bucuresti avantajoasa va stam la dispozitie in orice moment.

Citeste in continuare

Actualitate

De ce trebuie sa alegi informat un serviciu de inchirieri auto

Publicat

pe

De

Sezonul estival aduce in Romania mii de turisti straini dornici sa exploreze aceasta minunata tara, cunoscuta pentru peisajele sale variate, bogatia culturala si istoria fascinanta. Majoritatea acestor turisti aleg sa calatoreasca cu avionul pana in Romania, iar aeroporturile internationale, in special Aeroportul Henri Coanda (Otopeni) din Bucuresti, devin principalele puncte de sosire. Odata ajunsi aici, acesti vizitatori sunt in cautarea unor alternative de transport care sa le permita sa se deplaseze rapid si confortabil catre destinatiile lor preferate, fie ca vorbim de litoralul Marii Negre, frumusetea naturala a Carpatilor sau orasele istorice precum Brasov, Sibiu si Sighisoara. In acest context, ofertele companiilor de inchirieri auto din Bucuresti se dovedesc a fi cele mai rapide si mai avantajoase solutii pentru a asigura o mobilitate optima.

Companiile de inchirieri auto din Bucuresti au reusit sa isi adapteze serviciile pentru a raspunde nevoilor diverse ale turistilor, oferind o gama larga de vehicule, de la masini economice la SUV-uri si vehicule de lux. Diversitatea ofertelor permite fiecarui turist sa gaseasca masina potrivita pentru nevoile sale, indiferent daca calatoreste singur, in cuplu, cu familia sau in grupuri mai mari. De asemenea, flexibilitatea contractelor de inchiriere, care pot varia de la cateva zile la cateva saptamani sau chiar luni, contribuie la atractivitatea acestor servicii.

Un aspect important care contribuie la popularitatea inchirierilor auto in Bucuresti este accesibilitatea si usurinta cu care se poate rezerva o masina. Majoritatea companiilor ofera posibilitatea de a face rezervari online, prin intermediul unor platforme intuitive si usor de utilizat. Aceste platforme permit compararea rapida a ofertelor, vizualizarea detaliilor despre fiecare vehicul disponibil si efectuarea unei rezervari in doar cateva minute. In plus, multe companii ofera si aplicatii mobile, facilitand astfel procesul de inchiriere pentru cei care prefera sa gestioneze totul de pe smartphone-ul lor.

Siguranta si confortul sunt prioritati esentiale pentru companiile de inchirieri auto din Bucuresti. Flotele de vehicule sunt intretinute in mod regulat si dotate cu echipamente moderne de siguranta. Majoritatea masinilor sunt echipate cu sisteme de navigatie GPS, permitand turistilor sa se deplaseze cu usurinta chiar si in zonele necunoscute. In plus, multe companii ofera asistenta rutiera 24/7, asigurandu-se ca clientii lor beneficiaza de suport in caz de incidente sau probleme tehnice, indiferent de ora sau locul in care se afla.

Un alt avantaj major al inchirierilor auto in Bucuresti este reprezentat de ofertele speciale si pachetele promotionale disponibile in perioada sezonului estival. Aceste oferte includ reduceri substantiale pentru inchirierile pe termen lung, pachete care includ asigurari suplimentare sau optiuni de inchiriere cu kilometraj nelimitat. Astfel, turistii pot alege varianta cea mai avantajoasa pentru bugetul si planurile lor de calatorie, beneficiind totodata de un serviciu de inalta calitate.

Turistii care sosesc pe Aeroportul Otopeni au avantajul suplimentar de a putea inchiria o masina imediat dupa aterizare. Numeroase companii de inchirieri auto au birouri si puncte de preluare direct in incinta aeroportului, facilitand astfel procesul de inchiriere pentru cei care doresc sa isi inceapa calatoria fara intarziere. Indiferent de ora de aterizare, fie ca este vorba de zboruri matinale sau sosiri tarzii in noapte, aceste servicii sunt disponibile non-stop, asigurand astfel o mobilitate constanta si accesibila.

Inchirieri auto aeroport Otopeni ofera si avantajul de a putea explora imediat Bucurestiul si imprejurimile sale. Capitala Romaniei este un oras vibrant, plin de atractii turistice, de la faimoasa Casa Poporului, unul dintre cele mai mari si impresionante edificii administrative din lume, pana la parcurile linistite si muzeele bogate in istorie si arta. O masina inchiriata permite turistilor sa viziteze aceste locuri in ritmul lor, fara a fi constransi de orarele transportului public.

Pentru cei care doresc sa exploreze mai departe, inchirierea unei masini ofera libertatea de a vizita unele dintre cele mai frumoase destinatii ale Romaniei. De la Castelul Bran, cunoscut drept Castelul lui Dracula, pana la Transfagarasan, unul dintre cele mai spectaculoase drumuri din lume, si Delta Dunarii, un paradis al biodiversitatii, Romania are multe de oferit si merita explorata in detaliu. Inchirierea unei masini ofera flexibilitatea necesara pentru a descoperi aceste comori ascunse, permitand opriri spontane si itinerarii personalizate.

Companiile de inchirieri auto Bucuresti Otopeni pun un accent deosebit pe calitatea serviciilor oferite si satisfactia clientilor. Personalul este bine instruit si pregatit sa ofere asistenta si sfaturi utile, asigurandu-se ca fiecare client beneficiaza de o experienta placuta si fara probleme. De la explicarea detaliata a conditiilor de inchiriere si pana la recomandari privind cele mai bune trasee si destinatii de vizitat, echipele de suport sunt dedicate sa transforme fiecare inchiriere intr-o experienta de neuitat.

In concluzie, sezonul estival in Romania atrage un numar impresionant de turisti straini, iar companiile de inchirieri auto din Bucuresti ofera solutii ideale pentru a raspunde nevoilor acestora. Cu o gama variata de vehicule, oferte avantajoase, si servicii de inchiriere disponibile non-stop la Aeroportul Otopeni, inchirierea unei masini devine cea mai rapida si mai convenabila metoda de a explora frumusetile Romaniei. Siguranta, confortul si flexibilitatea oferite de aceste servicii asigura o experienta de calatorie placuta si fara stres, permitand turistilor sa se bucure pe deplin de sejurul lor in aceasta tara minunata. Indiferent daca planurile de calatorie includ descoperirea oraselor vibrante, aventuri in natura sau vizite la obiective turistice istorice, inchirierea unei masini reprezinta solutia perfecta pentru a maximiza timpul si libertatea de miscare. Daca doriti sa beneficiati de cea mai avantajoasa optiune de rent a car otopeni puteti sa va alegeti o masina online de pe inchirieriauto-bucuresti.com

Citeste in continuare

Aveți un PONT?

ARTEHNIS

Cel mai complet ziar de investigații dedicat cititorilor din România.
Aveți un pont despre fapte de corupție la nivel local și/sau național?
Garantăm confidențialitatea!

Scrie-ne la Whatsapp: 0735.085.503
Sau la adresa: incisiv.anticoruptie@gmail.com
Departament Investigații - Secția Anticorupție

TOP KINETO MEDICAL Ploiesti

Știri calde

Exclusiv20 de ore ago

Polițiștii cu familii monoparentale pot refuza, în mod legal , planificarea și munca în ture de noapte

Polițiștii cu familii monoparentale pot refuza munca de noapte ! Modificarea codului muncii Din 31 mai 2024, persoanele singure din...

Exclusiv20 de ore ago

Romaqua Group da in judecata sistemul RetuRO, considerandu-l nefunctional si profitabil doar pentru unii

Cel mai mare producator de bauturi din Romania, Romaqua Group, a cerut in instanta anularea Sistemului Garanție- Returnare RetuRo. Directorul...

Diverse4 zile ago

Fundatie fara beton gata intr-o zi si gata refolosibila

Întreaga lume e în mişcare. Bineînţeles că ştiam asta încă de la faimosul “Eppur şi muove”, dar totuşi parcă ritmul...

Exclusiv5 zile ago

Practici santajiste ale unor sefi de IPJ impotriva sindicatului, prin folosirea art.304 Cod Penal

A venit momentul sa dezvaluim si sa detaliem, pentru prima oara, practici santajiste reale carora sunt supusi uneori, reprezentantii sindicatului,...

Exclusiv6 zile ago

Sefa SRU de la IPJ Vaslui a incalcat de mai multe ori un text foarte clar dintr-o lege in vigoare

Abuzatoarea de la IPJ Vaslui, dezvaluie Emil Pascut de la Sindicatul Diamantul! Conduita abuziva a sefei de resurse umane de...

Exclusiv7 zile ago

„La IPJ Galati au nevoie de timp suplimentar, ca sa activeze fiecare, cate doua celule nervoase”

La Galati, exista sefi cu creier de broasca testoasa, dezvaluie cei de la Sindicatul Diamantul! Desi termenul limita de actualizare...

Exclusivo săptămână ago

Hora șmecheriei/Mafia deșeurilor și statul paralel/Mafia deșeurile prin turnătorul șef reușește sa închidă firma Gentoil/Care este legătura între firma Geodis și Recop?

Returo este un mecanism sofisticat, profitabil pentru unii, complicat pentru alții, care învîrte bani și adună ambalaje. SGR Returo au...

Exclusivo săptămână ago

„Alba neagra” cu drepturile si libertatile cetatenesti/Amantlâc la o Sectie de poliţie dintr-un oras din Prahova (III)

Ziarul Incisiv de Prahova continua sa dezvaluie o investigatie complexa, in mai multe episoade, pentru a deslusi impreuna cu dumneavoastra...

Exclusivo săptămână ago

Maurul – Gerard Georgescu- și-a făcut datoria, inca o data!/Semnal de alarma privind razbunarea „Wlăduț & Volosevici” si Organigrama Politiei Locale Ploiesti

Maurul – Gerard Georgescu, pe pagina sa de socializare: „Eu am fost bucuros că Volosevici a plecat, dar bucuria a...

Exclusiv2 săptămâni ago

Paraciosul si sifonul politistilor corupti din IPJ Prahova a facut un accident grav azi in Ploiesti/Solicitam oficial testul antidrog pentru Catalin Muresan cel din mafia deseurilor

Mureșan Catalin de la Recop Pleasa care este implicat în mafia deseurilor a accidentat pe trecerea de pietoni o persoana,...

Exclusiv2 săptămâni ago

Cum ajunge la Vaslui, sef serviciu resurse, o incompetenta si ” sora” de incompetenta, la IPJ Braila

Cum ajunge la Vaslui, sef serviciu resurse, o incompetenta? Se numeste Sandu Monica, comisar sef, dezvaluie Emil PASCUT de la...

Exclusiv2 săptămâni ago

„Alba neagra” cu drepturile si libertatile cetatenesti/Amantlâc la o Sectie de poliţie dintr-un oras din Prahova (II)

Comportamentul abuziv al politistilor fata de cetateni care in general respecta legea si comportamentul favorabil fata de infractori! Despre politisti corupti din...

Exclusiv2 săptămâni ago

Mafia deșeurilor, statul paralel și politicienii

Mai multe spitale din Prahova dau contractele, la troc, unui personaj controversat Amenință șantajează sau mituiesc pe cei ce nu...

Exclusiv2 săptămâni ago

De ce ai nevoie de sefi sa propuna cand e clar ca beneficiarii sunt personalul de conducere si consilierii de integritate?

S-a emis ordinul MAI nr. S/84/31.05.2024 pentru completarea OMAI S /7/2018 cu reglementari privind acordarea majorarii anticoruptie de 12.5% din...

Exclusiv2 săptămâni ago

PROMO/Amantlâc la o Sectie de poliţie dintr-un oras din Prahova. Soţul înşelat a utilizat iar politia si subordonatii in scop de razbunare (I)

Comportamentul abuziv al politistilor fata de cetateni care in general respecta legea si comportamentul favorabil fata de infractori! Despre politisti corupti din...

Partener media exclusiv

stiri actualizate Raspandacul

Parteneri

Top Articole Incisiv