Actualitate
Percepția eronată a serviciilor speciale determină o percepție eronată din partea politicienilor
In august 2014, presa germană a dezvăluit că secretarul de Stat american Hillary Clinton, și ulterior succesorul său, John Kerry, ar fi fost spionați de către serviciile secrete germane
Dar raporturile dintre factorii de decizie și serviciile de informații sunt de multe ori dificile. Politicienii afirmă constant că au nevoie de date exacte și relevante, ceea ce este adevărat. Pe de altă parte, atunci când acestea nu le convin din diferite motive, au tendința de a considera, pur și simplu, că furnizorul este incompetent, situație în care veștile nedorite sunt ignorate. La rândul lor, furnizorii de informații au uneori tendința de a produce evaluări care să vină în întâmpinarea așteptărilor superiorilor, cu ignorarea evidențelor.29 Alteori, materialul furnizat de experți poate fi folosit de oamenii de stat doar pentru a justifica măsuri adoptate din cu totul alte rațiuni.
Nu trebuie uitat nici faptul că serviciile de informații nu sunt infailibile. Au existat, în istorie, nenumărate cazuri în care au fost blamate pentru că au eșuat în misiunea lor (atacul japonezilor asupra bazei americane din Pearl Harbor în 1941 sau atacurile teroriste din 11 septembrie 2001 fiind printre cele mai invocate exemple).
Prin urmare, percepția eronată a serviciilor special determină o percepție eronată din partea politicienilor.
În plus, mintea unui decident în politica externă nu este tabula rasa, ea conține tipare complicate și interdependente, precum credințe, atitudini, valori, experiențe, emoții, stil, memorie, concepții personale despre lume și viață etc.
Oracestea sunt elemente subiective care condiționează și influențează percepția. De aceea, există riscul ca elita conducătoare a unui stat să devină prizoniera propriilor ideologii, viziuni, aprehensiuni și chiar prejudecăți, pe care le poate proiecta ergaomnes, viciind realitatea. Astfel, ideologia marxistă, de pildă, a marcat iremediabil perspectiva liderilor sovietici asupra politicii externe. Extinzând și aplicând conceptul „luptei de clasă” la nivelul relațiilor internaționale, sovieticii au dezvoltat un veritabil complex al „cetății asediate”, presupunând că sunt permanent victimele unei conspirații capitaliste vizând distrugerea „patriei proletariatului învingător”.
La 17 martie 1948, la Bruxelles, Marea Britanie, Franța, Belgia, Olanda și Luxemburg (alarmate de lovitura de stat comunistă din Cehoslovacia) au încheiat un tratat prin care era creată Uniunea Europei Occidentale, alianță politico‐militară cu caracter strict defensiv. Iată cum era aceasta privită de către Moscova: „Prin conținutul său, tratatul de la Bruxelles poate fi împărțit în două părți principale.
Prima parte cuprinde obligațiile reciproce de ordin militar ale țărilor semnatare și dezvăluie rolul lui de instrument de provocare a unui război împotriva Uniunii Sovietice și a țărilor de democrație populară. Partea a doua conține obligațiile reciproce ale țărilor semnatare în vederea menținerii bazelor zdruncinate ale capitalismului european, precum și a luptei comune împotriva mișcării democratice și antiimperialiste, în permanentă creștere, a popoarelor din Europa și din țările coloniale și dependente”.
În mod paradoxal, aceeași dogmă marxist‐leninistă mai proclama însă și că istoria a condamnat definitiv capitalismul, care ar fi intrat în etapa crizei finale, ceea ce presupunea că între „statele imperialiste” existau tensiuni majore care urmau să conducă, în mod inexorabil, la un război autodistructiv al sistemului (de altfel, Moscova punea ambele conflagrații mondiale pe seama„ascuțirii contradicțiilor dintre imperialiști”).
În consecință, Kremlinul nu credea inițial în soliditatea legăturilor euroatlantice sau în dorința benevolă a statelor din Vestul Europei de a se plasa sub umbrela de securitate a Statelor Unite, idee infirmată mai târziu de constituirea și succesul NATO.
În psihologie este un bun câștigat faptul că interesele influențează în mod semnificativ selecția perceptivă, astfel încât există tendința de a vedea ceea ce ne convine și de a remarca mai greu ceea ce contravine așteptărilor și aspirațiilor noastre. În mod similar, și în relațiile internaționale percepția unui actor asupra altuia este afectată de propriul interes. Prin urmare, același eveniment poate fi receptat în mod distinct de către diferite capitale.
Pentru ilustrare, revoluția portocalie din Ucraina (2004‐2005) este relevantă. Moscova a privit desfășurările de la Kiev cu îngrijorare pronunțată, considerându‐le inspirate de SUA, care ar fi acționat pentru a instala un guvern pro‐occidental. Din perspective Kremlinului, americanii ar fi urmărit nu doar izolarea Federației Ruse, ci chiar „contaminarea” cetățenilor din acest stat cu „virusul protestelor”, în vederea umilirii sau chiar schimbării regimului.
La 18 decembrie 2012, secretarul Consiliului de Securitate al Federației Ruse, generalul Nikolai Platonovici Patrușev, a acuzat Occidentul – într‐un interviu acordat cotidianului Komsomolskaia Pravda – că se implică în organizarea diverselor mișcări de contestare populară din spațiul ex‐sovietic: „Revoluțiile sunt importate din străinătate, iar scenariile sunt pregătite cu grijă de specialiștii occidentali”. El a continuat: „Condițiile nu sunt întrunite pentru o «revoluție a culorilor» în Rusia […], iar noi nu vom permite ca scenarii similare să fie realizate în țara noastră”.
În schimb, administrația George W. Bush a salutat Revoluția portocalie, ca pe un episode al democratizării regiunii, și a propus un modest ajutor financiar pentru Ucraina.
Nu‐i de mirare că aceeași retorică a revenit recent, în contextul anexării peninsulei Crimeea de către Federația Rusă.
De pildă, la 24 aprilie 2014, ministrul rus de Externe, Serghei Lavrov, a repetat acuzațiile binecunoscute la adresa Vestului:
„SUA și UE – haideți să spunem lucrurilor pe nume – au încercat să creeze o nouă «revoluție colorată», de schimbare a regimului, contrar Constituției”. El a mai susținut că „puțini analiști serioși au ubii că în joc nu este atât soarta Ucrainei, cât faptul că aceasta a fost pur și simplu folosită și se încearcă în continuare folosirea sa drept pion într‐un joc geopolitic”.
De la sine înțeles, Casa Albă a acuzat conduita Moscovei. La 2 mai 2014, președintele american Barack Obama a afirmat că Rusia este cea care destabilizează Ucraina: „Pe măsură ce forțele ucrainene acționează pentru restabilirea ordinii în estul Ucrainei, este evident pentru întreaga lume că aceste grupuri susținute de ruși nu sunt formate din protestatari pașnici. Sunt militanți înarmați până în dinți care primesc sprijin semnificativ din partea Rusiei”.
Persistența acestui tip de discurs dă seamă despre continuitatea interesului. În același timp, semnalează și continuitatea percepției. După cum sublinia Robert Jervis, odată ce o persoană (sau un actor al relațiilor internaționale) a proiectat o anumită imagine despre altul, și mai ales dacă această imagine este ostilă, va deforma și va decupa informațiile ulterioare, chiar dacă acestea nu sunt concludente, pentru a se potrivi în puzzle. (Alexandru Purcăruș).
Actualitate
Tot ce trebuie să știți despre aeronavele de luptă colaborative (CCA)
Poate că niciun program al Forțelor Aeriene SUA nu a atras atât de multă atenție în ultimul an ca efortul dedicat aeronavelor de luptă colaborative (CCA).
Așa cum este imaginat de liderii serviciului, CCA va duce la utilizarea dronelor de tip „wingman” care zboară alături de avioane de vânătoare, un multiplicator de forță care va constitui fundamentul aerian al viitoarei armate americane. Nu este o surpriză că un astfel de program este complex și vine cu multe întrebări despre modul în care aceste sisteme vor fi utilizate, dacă tehnologia va fi pregătită și cine le va produce.
Pentru a ajunge la esența a ceea ce reprezintă CCA-urile și cum vor funcționa, Breaking Defense a adunat un panel — format din jurnaliștii Michael Marrow și Valerie Insinna, alături de Stacie Pettyjohn, de la think tank-ul Center for a New American Security — pentru a explica ceea ce fiecare cititor trebuie să știe.
În videoclipul de mai sus, veți găsi primul din cele patru videoclipuri din acea discuție. Îl numim „Tot ce trebuie să știți despre CCA, dar v-a fost frică să întrebați” și surprinde exact acest lucru: informațiile de bază despre ce este un CCA și care membri ai industriei sunt pregătiți să le producă. În săptămânile următoare, vom publica videoclipuri suplimentare, concentrate pe utilizarea operațională a acestor sisteme, eforturile internaționale de a replica un program de tip „wingman” atât din partea partenerilor, cât și a potențialilor adversari, precum și tehnologia care va permite zborul CCA-urilor.
Actualitate
Usi albe de interior pentru spatii mici: Cum sa maximiezi iluzia de spatiu
Designul interior al spațiilor mici reprezintă o provocare unică, iar alegerea ușilor potrivite poate face o diferență semnificativă în percepția dimensiunilor camerei. Ușile albe de interior sunt o soluție elegantă și practică pentru a crea iluzia de spațiu și lumină în încăperile de dimensiuni reduse.
De ce să alegi uși albe pentru spații mici?
Ușile albe au capacitatea remarcabilă de a reflecta lumina și de a crea o senzație de deschidere în orice încăpere. În spațiile mici, această caracteristică devine crucială pentru a evita senzația de claustrofobie și pentru a maximiza percepția dimensiunilor camerei. Iată câteva motive pentru care ușile albe sunt ideale pentru spațiile mici:
- Reflectă lumina: Ușile albe acționează ca niște oglinzi, reflectând atât lumina naturală, cât și cea artificială, făcând camera să pară mai luminoasă și mai spațioasă.
- Creează continuitate: Într-un spațiu mic, ușile albe se îmbină perfect cu pereții, creând o suprafață continuă care nu întrerupe vizual fluxul camerei.
- Versatilitate în design: Albul este o culoare neutră care se potrivește cu orice stil de design interior, de la minimalist la tradițional.
- Ușurință în întreținere: Ușile albe sunt ușor de curățat și întreținut, un aspect important în spațiile mici unde fiecare element este mai vizibil.
Strategii de design pentru maximizarea spațiului cu uși albe
- Alegerea stilului potrivit
Când selectezi uși albe interior de la allegno.ro, ia în considerare stilul care se potrivește cel mai bine spațiului tău. Ușile plane, fără ornamente, sunt ideale pentru un look modern și curat, în timp ce ușile cu inserții de sticlă pot adăuga profunzime și pot permite luminii să circule între camere.
- Utilizarea ușilor glisante
În spațiile foarte mici, ușile glisante pot fi o soluție excelentă. Acestea economisesc spațiul necesar pentru deschiderea unei uși tradiționale și pot fi integrate perfect în perete atunci când sunt deschise.
- Jocul cu texturi
Deși albe, ușile pot avea texturi subtile care adaugă interes vizual fără a compromite efectul de spațiu deschis. Texturi ușoare sau modele geometrice discrete pot adăuga profunzime și caracter.
- Combinarea cu oglinzi
Amplasarea strategică a oglinzilor lângă ușile albe poate amplifica efectul de deschidere și lumină. O oglindă mare pe peretele opus unei uși albe poate dubla vizual dimensiunea camerei.
- Iluminarea corectă
Folosește iluminatul pentru a accentua ușile albe și a maximiza efectul lor de reflexie a luminii. Spoturi orientate spre uși sau benzi LED ascunse pot crea un efect dramatic și spațios.
- Unificarea culorilor
Pentru un efect maxim, consideră vopsirea tocurilor și plintelor în aceeași nuanță de alb ca și ușile. Acest lucru va crea o tranziție lină între uși și pereți, contribuind la senzația de spațiu deschis.
- Utilizarea ușilor cu geam
Ușile albe cu inserții de sticlă sau geamuri mari permit luminii să treacă dintr-o cameră în alta, creând o senzație de continuitate și deschidere între spații.
Întreținerea ușilor albe în spații mici
Menținerea aspectului proaspăt al ușilor albe este esențială pentru păstrarea efectului de spațiu deschis. Iată câteva sfaturi de întreținere:
- Curățare regulată: Șterge ușile în mod regulat cu o cârpă moale și umedă pentru a îndepărta praful și amprentele.
- Evită produsele abrazive: Folosește detergenți blânzi pentru a preveni zgârierea sau deteriorarea suprafeței.
- Retușuri prompte: Repară orice zgârietură sau ciobire cât mai curând posibil pentru a menține aspectul impecabil.
- Protecție UV: Dacă ușile sunt expuse la lumina directă a soarelui, consideră utilizarea unor perdele sau folii de protecție UV pentru a preveni îngălbenirea.
Personalizarea ușilor albe
Chiar și în spațiile mici, poți adăuga personalitate ușilor albe fără a compromite efectul de deschidere:
- Mânere și accesorii: Alege mânere și balamale în nuanțe metalice deschise pentru un contrast subtil.
- Accentuează cu culoare: Folosește culori vii în decorațiuni sau accesorii în jurul ușilor pentru a crea puncte focale interesante.
- Rame decorative: Adaugă rame subțiri în jurul ușilor pentru un aspect mai elaborat, menținând în același timp predominanța albului.
Integrarea ușilor albe în designul general
Pentru a maximiza efectul ușilor albe în spațiile mici, ia în considerare următoarele aspecte de design general:
- Scheme de culori deschise: Menține o paletă de culori deschise în întreaga cameră pentru a complimenta ușile albe.
- Mobilier multifuncțional: Alege piese de mobilier care servesc mai multor scopuri pentru a economisi spațiu și a menține un aspect deschis.
- Organizare verticală: Utilizează spațiul vertical pentru depozitare, lăsând mai mult spațiu liber la nivelul podelei.
- Transparență: Încorporează elemente transparente sau translucide în design pentru a menține fluxul vizual.
Alegerea ușilor albe de interior pentru spațiile mici este o decizie inteligentă care poate transforma radical percepția și utilizarea spațiului. Prin implementarea strategiilor de design menționate și alegerea ușilor potrivite de la furnizori de încredere precum allegno.ro, poți crea un mediu care se simte mai spațios, mai luminos și mai primitor. Ușile albe nu sunt doar un element funcțional, ci devin o parte integrantă a designului, contribuind la crearea unui spațiu de locuit armonios și confortabil, indiferent de dimensiunile sale.
Actualitate
Provocări și oportunități în programul avioanelor colaborative de luptă ale forțelor aeriene
În iunie 2023, membrii Comitetului pentru Servicii Armate al Camerei Reprezentanților din SUA au încercat să impună niște limite în legislația anuală privind politica de apărare, vizând eforturile inițiale ale Forțelor Aeriene și Marine de a dezvolta flote de drone acompaniatoare.
Legea dorea în special să definească trei categorii pentru viitoarele programe de Avioane Colaborative de Luptă (CCA), atașând definiții funcționale și plafoane de preț pentru fiecare. După ce a primit o critică puternică din partea secretarului Forțelor Aeriene, Frank Kendall, ideea nu a fost adoptată — Congresul a optat în schimb să ceară matrice detaliate de costuri și praguri pentru factura de politică fiscală din 2024. Între timp, oficialii Forțelor Aeriene au fost nevoiți să ceară permisiunea legislatorilor de a direcționa mai mulți bani către acest efort, motivând că o strategie de achiziție recent aprobată a determinat serviciul să își refineze estimările.
În acest context, Rob Wittman, Republican din Virginia și președinte al subcomitetului pentru forțele aeriene și terestre, a declarat pentru Breaking Defense că nu are îngrijorări legate de costurile CCA.
„Nu am rezerve în privința accesibilității CCA, deoarece cred că, prin natura lor, vor fi mult mai puțin costisitoare,” a spus Wittman, referindu-se probabil la costurile comparative ale avioanelor de vânătoare cu pilot.
„Ceea ce vreau să mă asigur este că nu încercăm să transformăm un CCA, care este o platformă de bază, adăugându-i costuri suplimentare, din cauza fenomenului de căutare a cerințelor,” a continuat el, susținând necesitatea de a evita adăugarea nejustificată de cerințe. „Așadar, cred că, atâta timp cât păstrează lucrurile simple și directe, cred că se poate menține în acel domeniu al accesibilității.”
Menținerea costurilor rezonabile pentru acest program va fi critică, afirmă oficialii, deoarece dacă prețul unitar al dronelor este prea ridicat, Forțele Aeriene nu vor putea produce suficiente unități. Totuși, în același timp, serviciul are cerințe de capacitate pe care trebuie să le îndeplinească, ceea ce poate duce adesea la costuri mai mari.
Găsirea acestui echilibru va fi o provocare pentru programul nascent CCA al Forțelor Aeriene, care are deja doi furnizori, General Atomics și Anduril, sub contract, alături de o bază paralelă (și secretizată) de dezvoltatori de software. Dar, deși există implicații reale de costuri pentru reducerea performanței, acest lucru nu înseamnă că guvernul ar trebui să ofere o scutire industriei pentru a găsi alte modalități de a evita prețurile mari, conform unui raport recent publicat de Centrul pentru Studii Strategice și Internaționale (CSIS).
„Dacă [Forțele Aeriene] vor cheltui 30 de milioane de dolari pentru un avion, și vor obține ceva care este de 10 ori mai bun decât un F-35, ei bine, este greu de spus că fac o afacere proastă, nu?” a afirmat Gregory Allen, directorul Centrului Wadhwani pentru AI și Tehnologii Avansate de la CSIS, coautor al raportului.
„Dar dacă vor cheltui 30 de milioane de dolari pentru un avion — care este cam o treime din costul unui F-35 — și vor obține ceva care este doar o treime din performanța unui F-35, cred că este echitabil să ne întrebăm, este aceasta strategia corectă?”
Costuri și Capacitate
În loc să sacrifice neapărat capacitatea, Allen și coautorul său, Isaac Goldston, susțin că programul ar trebui să ofere oportunități pentru a găsi modalități inovatoare de a reduce prețurile.
„…[A]proape toată discuția despre reducerea costurilor în jurul CCA și al succesoarelor sale s-a concentrat pe sacrificarea performanței și duratei de viață, mai degrabă decât pe simpla îmbunătățire a eficienței operaționale a unei baze industriale aerospațiale și de apărare care este frecvent supraîncărcată și lentă,” scriu ei. „Economiile de costuri rezultate din sacrificarea performanței și duratei de viață sunt reale: un motor destinat să dureze 50 de ani va costa, desigur, mai mult decât unul destinat să dureze câteva luni. Dar acest program este, de asemenea, o oportunitate pentru Forțele Aeriene de a cere mai mult de la industrie și de a folosi presiunea competitivă pentru a obține rezultate mai bune.”
Allen și Goldston dau exemplul SpaceX, al cărei intrare pe piața dominată de ULA în urmă cu opt ani a contribuit rapid la reducerea prețurilor fără a sacrifica calitatea. Dezvoltările de acest tip, susțin ei, înseamnă că Pentagonul „ar trebui să fie sceptic” atunci când companiile afirmă că reducerile de costuri pot veni doar cu sacrificiul performanței.
„Natura succesului SpaceX a fost o dedicație fanatică față de reducerea costurilor și o disponibilitate de a integra vertical și de a dezvolta tehnologii în jurul seturilor de probleme existente care erau rezolvate într-un mod costisitor,” a spus Allen. Acest lucru a inclus gândirea inovativă, adăugând un exemplu în care SpaceX a evitat necesitatea unor cipuri scumpe, rezistente la radiații, alegând în schimb avionică redundantă alimentată de semiconductori disponibili comercial.
În această etapă, nu este clar exact ce va putea realiza CCA pe baza informațiilor publice, a spus Allen, evidențiind o lipsă de detalii despre caracteristici precum stealth și rază. Și există alte considerații de cost, cum ar fi R&D și întreținerea, care nu sunt capturate în mod clar într-un preț unitar, cu acestea din urmă reprezentând, tradițional, cea mai mare parte a costurilor unui program.
CCA, totuși, poate fi un program care, prin natura sa, poate schimba ecuația tradițională a costurilor.
Oficiali precum generalul David Allvin, șeful Statului Major al Forțelor Aeriene, au discutat despre eliminarea unor lungi lanțuri logistice de la CCA — însemnând probabil că dronelor le va lua în mod special mai puțin timp să fie înlocuite decât avioanele standard. Acest lucru poate însemna costuri mai mari de procurare pe măsură ce dronele sunt rapid înlocuite, dar atâta timp cât volumul de producție este suficient de mare, prețurile ar trebui să scadă datorită economiilor de scară, a rezonat Allen.
„Indiferent dacă obțin un bun raport calitate-preț, îmi rezerv dreptul de a păstra o opinie rezervată în această etapă,” a spus Allen. Totuși, el a remarcat că jocurile de război sofisticate desfășurate de CSIS sugerează că vasta majoritate a avioanelor vor fi distruse la sol, în loc de aer, în scenarii de tip război cu China, avioanele F-35 fiind la fel de vulnerabile ca CCA în acel scenariu. Având în vedere acest lucru, „probabil că nu avem nevoie de un avion care să fie și mai uluitor de capabil decât F-35, ceea ce avem cu adevărat nevoie sunt mai multe avioane.”
Certo, Allen și Goldston subliniază în raportul lor că Forțele Aeriene fac multe lucruri bine în abordarea lor CCA, cum ar fi separarea achiziției hardware și software, includerea firmelor non-tradiționale și angajarea în competiție continuă. Totuși, dacă Pentagonul va obține capabilitățile de care are nevoie pentru a câștiga o luptă viitoare, Allen a subliniat că industria trebuie să își asume riscuri, în special cele care ar putea pune în pericol profiturile.
Unele dintre acestea se întâmplă deja, a spus Allen, cum ar fi decizia Anduril de a lansa o nouă fabrică cu fonduri de investitori care ar putea produce platforme, precum CCA, din competiții pe care compania nu le-a câștigat încă. În mod similar, Northrop Grumman a avansat evident în propriile teste de zbor pentru avionul Model 437, produs de subsidiarele Scaled Composites, deși compania este secretizată în legătură cu planurile sale.
„Cred că este o validare incredibilă a înțelepciunii acestei abordări. Felicitări, Northrop, pentru că s-au crezut pe sine și au fost dispuși să investească banii investitorilor lor în asta,” a spus Allen. „DoD are nevoie ca companiile să fie dispuse să își asume riscuri financiare.”
-
Exclusivacum 4 zile
Fiasco la IJP Prahova: mobilizarea ireală sub comanda lui Ginel Preda/MOBEX PH-DB-24
-
Exclusivacum 3 zile
Teapa oferită de operatorul de salubritate UWS/Rosal Ploiesti: Impasibilitatea autorităților ADI și CJ Prahova și legăturile cu foști ofițeri SRI
-
Exclusivacum 3 zile
Dublu standard în Poliție: Abuzurile de la IPJ Prahova și Justiția Selectivă
-
Exclusivacum 4 zile
Scandalul WHITE TOWER continuă: Mesaje halucinante și umilințe în afaceri imobiliare
-
Exclusivacum 4 zile
Controversele din CSM Ploiești: Dănuț Burghelea și acuzele de abuz și umilință
-
Exclusivacum 4 zile
Încercarea de a mascara Justiția:incompatibilități și abateri în cazul judecătorului C5 de la Judecătoria Vălenii de Munte (II)
-
Exclusivacum 4 zile
În spatele cortinei: Cum rețelele mafiote controlează sănătatea publică în România – scandalul Sterileco și indiferența autorităților
-
Exclusivacum 5 zile
Controversă în justiție: un judecător cere recunoașterea vechimii în magistratură pentru activitatea la Garda Financiara