Connect with us

Administratie

Omul providenţial a fost atunci generalul Averescu

Publicat

pe

Primele alegeri de după constituirea României Mari, desfăşurate după sisteme diferite în Vechiul Regat şi în provinciile unite, au însemnat victoria coaliţiei „Blocului Democratic”, reunind, practic, cele mai importante formaţiuni politice, decise să-i conteste lui Brătianu controlul puterii: Partidul Naţional Român (din Transilvania), Partidul Ţărănesc, Partidul Naţionalist-Democrat condus de N. Iorga, al cărui prestigiu politic era, după stăruitoarea sa luptă pentru Unire, la apogeu. Victoria „Blocului Democratic” şi eşecul liberalilor putea să apară ca un semn de ingratitudine faţă de Ion I. C. Brătianu, artizanul Marii Uniri, cum îl prezenta propaganda liberală. Ca şi Clemenceau, după primul război mondial, şi Churchill, după cel de al doilea, Brătianu constata cu amărăciune că electoratul îşi întorcea faţa de la el: prea proaspete erau, în amintirea tuturor, răspunderile PNL pentru eşecurile României în război, şi prea mult atotputernicia Brătianului se exercitase în ţară, pentru ca acum, în condiţiile noului „inaugural”, opinia politică să nu dorească „la vremuri noi, oameni noi”.

Alianţă eterogenă, Blocul Democratic nu putea face faţă fluxului de greve şi demonstraţii de stânga, care ameninţau stabilitatea socială şi politică a ţării. Omul providenţial a fost atunci generalul Averescu. Capitalul său de popularitate a fost un adevărat stăvilar de care s-au spulberat talazurile revoluţionare. Devenit prim-ministru în martie 1920, el a rezistat grevei generale din octombrie 1920, punându-i capăt prin mijloace dure (la 21 octombrie, a doua zi după declanşarea ei, au fost arestaţi liderii sindicali şi cei ai Partidului Socialist), iar la 17 iulie 1921 a fost adoptată legea pentru definitivarea reformei agrare în Vechiul Regat, începutul fiind făcut, în prezenţa generalului, la Gurbăneşti-Ilfov. într-o ţară cu o populaţie rurală atât de numeroasă ca România, agitaţia de stânga nu mai avea nici o şansă de îndată ce setea de pământ a ţăranului era — fie şi temporar — astâmpărată. Omul tranşeelor, părintele soldaţilor se dovedea, o dată pacea revenită, şi părintele ţăranilor. România datorează generalului Averescu un Mărăşti social şi politic, în 1920-1921, mai important decât Mărăştiul militar din 1917, în înţelesul că prin persoana sa generalul Averescu a blocat curentele de stânga şi extrema-stângă.

„Maurul şi-a făcut datoria, maurul poate să plece”, a fost calculul lui Brătianu, care nu ar fi fost el, dacă nu ar fi fost decis să revină la putere, pentru a modela România Mare, privită de el ca o creaţie a ostenelilor sale. După o scurtă guvernare a lui Take Ionescu — acestei strălucite inteligenţe politice destinul ostil nu i-a îngăduit să fie prim-ministru, ceea ce îşi dorise o viaţă întreagă, decât o lună —, Brătianu şi liberalii au preluat cârma pentru patru ani.

Marea guvernare liberală (1922-1926) a fost încercarea sistematică a clasei burgheze de a-şi da puterea economică şi politică în noul stat românesc, născut din Marea Unire. Principiul de bază a fost „prin noi înşine”, adică făurirea economiei capitaliste prin puterile burgheziei naţionale concurate de capitalul străin. Artizanul modest, dar tenace al acestei politici a fost fratele primului-ministru, Vintilă Brătianu, a cărei discreţie a ascuns statura sa politică, nu mai puţin importantă decât a ilustrului său frate. Aşa cum a observat un analist contemporan, „Vintilă Brătianu a făcut pentru ţară mai mult decât toţi naţionaliştii la un loc. A fost aproape singurul om politic care a lucrat zi de zi şi în chip efectiv la propăşirea economiei naţionale”. Drama sa a fost că efortul lăudabil şi remarcabil pe care l-a întreprins nu s-a bucurat de sprijinul beneficiarilor, căci, aşa cum observă acelaşi analist, „Clasa burgheză, în loc să-l secondeze cu elan şi cu credinţa, a preferat sa rămână indiferentă. N-a avut nici instinctul, nici maturitatea să-şi dea seama că interesele sale îi dictau să-l susţină din răsputeri” (Sterie Diamandi). Cântecul de sirenă al capitalului străin a acoperit apelul lui Vintilă Brătianu de a edifica un capitalism naţional.

Politica de consolidare a statului român, astfel cum apărea după unirea Basarabiei, Bucovinei, Transilvaniei şi Banatului, şi de asigurare a deţinerii pârghiilor economiei naţionale de către burghezie a făcut obiectul unei ample legislaţii înfăptuite de guvernul Brătianu. În fruntea ei s-a aflat noua constituţie, care o înlocuia pe cea din 1866.

* Florin Constantiniu – O istorie sinceră a poporului român, Partea a IV-a – Istoria contemporană, Cap. 1 – România Felix?, p. 330-332, Editura Univers Enciclopedic, București, 1997

 

 

Administratie

Sindicatul „Forța Legii” critică planul Guvernului de reorganizare a sistemului sanitar: „Nu se poate reduce totul la costuri!”

Publicat

pe

De

Intenția guvernului de a reorganiza rețeaua sanitară prin evaluarea numărului de paturi, internări și transferuri între spitale este o temă recurentă și necesară, dar aceasta nu poate avea ca unic obiectiv reducerea costurilor, se arată într-un comunicat de presă al Sindicatului Național „Forța Legii”. Sindicatul avertizează că numărarea paturilor și a internărilor fără a analiza cauzele acestor cifre poate conduce la decizii greșite.

Reorganizarea trebuie să țină cont de nevoile reale ale populației și de accesul la servicii de calitate

Reorganizarea sistemului sanitar „trebuie să fie fundamentată pe: nevoile reale de sănătate ale populaţiei, accesul echitabil la servicii medicale de calitate și respectarea statutului profesional al personalului medical și reziliența sistemului în fața unor crize sanitare (precum pandemia COVID-19)”, se arată în comunicatul de presă semnat de vicepreședintele Sindicatului Național „Forța Legii”, Marius Sepi.

Legarea salariilor medicilor de „performanța” spitalului, o măsură inechitabilă

În ceea ce privește intenția Guvernului de a modifica mecanismul de salarizare a personalului medical, corelând veniturile acestora cu activitatea desfășurată de spitale, SNFL este de părere că legarea veniturilor medicilor de „performanța” spitalului riscă să accentueze inechitățile între unități mari și mici, între centre universitare și spitale din mediul rural. „Este esențial ca salarizarea să reflecte complexitatea muncii, competențele, responsabilitățile și riscurile profesionale – nu doar indicatorii financiari sau statistici decuplați de realitatea de la patul bolnavului”, precizează SNFL.

Risc de descurajare a personalului medical și de scădere a calității actului medical

În plus, deși scopul declarat al acestor măsuri este „reducerea risipei”, Sindicatul Național „Forța Legii” avertizează că implementarea lor fără o consultare reală cu specialiștii din domeniu și cu organizațiile reprezentative ale salariaților poate avea efecte nedorite, precum descurajarea personalului medical din spitalele mai mici sau slab finanțate, ceea ce poate accentua exodul către centre mari, sectorul privat sau străinătate, și scăderea calității actului medical, acolo unde presiunea pe „performanță financiară” va duce la externalizări grăbite sau la refuzul unor internări necesare, pentru a evita costuri „nejustificate”.

Sindicatul solicită transparență, dialog social real și fundamentare profesională

Sindicatul Național „Forța Legii” solicită Guvernului transparență, dialog social real și fundamentare profesională în procesul de reformă sanitară. Personalul medical trebuie să fie partener în acest proces, nu doar o „variabilă de ajustare” în ecuația bugetară. „O reformă sustenabilă în Sănătate trebuie să urmărească în primul rând binele pacientului și siguranța salariaților, nu doar optimizarea financiară pe termen scurt”, subliniază Sindicatul Național „Forța Legii”. (Paul D.).

Citeste in continuare

Administratie

Simina Tănăsescu, noul președinte al CCR: Un nou capitol pentru justiția constituțională din România?

Publicat

pe

De

Alegerea unui nou președinte al Curții Constituționale (CCR) este un moment crucial pentru sistemul juridic românesc. Simina Tănăsescu, cu o carieră academică solidă și experiență în drept constituțional, a fost recent investită în această funcție importantă. Numirea sa ridică întrebări despre viitorul CCR și direcția pe care o va lua instituția sub noua conducere.

Simina Tănăsescu: Un profil academic solid și experiență în drept constituțional

Simina Tănăsescu a fost aleasă noul președinte CCR cu cinci voturi din nouă, un moment semnificativ pentru Curtea Constituțională a României. Considerată o voce a reformei în cadrul CCR, ea aduce o vastă experiență în drept constituțional și european. Născută în 1968, Simina Tănăsescu a absolvit Facultatea de Drept a Universității din București în 1991 și a obținut titlul de doctor cu distincție la Universitatea „Aix-Marseille III” din Franța, în 1997. Activitatea sa academică este remarcabilă, fiind autoarea a peste 75 de studii, articole și cronici publicate în reviste de specialitate din țară și din străinătate. Printre lucrările sale notabile se numără „Principiul egalităţii în dreptul românesc” (1998), „Interpretarea Constituţiei. Teorie şi practică” (2002) și „Reforma constituţională: analiză şi proiecţii” (2012).

Cum se alege președintele CCR? Un proces democratic și echilibrat

Conform Constituției României, Curtea Constituțională este formată din nouă judecători, fiecare având un mandat de nouă ani, fără posibilitatea de prelungire. Trei judecători sunt numiți de Camera Deputaților, trei de Senat și trei de Președintele României, asigurând un echilibru instituțional esențial. Președintele CCR este ales prin vot secret, pentru un mandat de trei ani, cu majoritatea voturilor judecătorilor, în termen de cinci zile de la înnoirea Curții. În cazul în care niciun candidat nu obține majoritatea în primul tur, se organizează un al doilea tur între primii doi clasați.

Rolul președintelui CCR: Coordonare, conducere și reprezentare

Președintele CCR joacă un rol crucial în coordonarea și conducerea activității Curții Constituționale, asigurând funcționarea eficientă și imparțială a acestei instituții fundamentale. Printre responsabilitățile președintelui CCR se numără gestionarea ședințelor, coordonarea activității judecătorilor și reprezentarea instituției în relațiile cu alte autorități. Având în vedere experiența sa anterioară ca și consilier prezidențial și judecător CCR din 2019, Simina Tănăsescu este pregătită să gestioneze aceste responsabilități complexe.

Impactul numirii: Spre o CCR mai modernă și eficientă?

Alegerea Siminei Tănăsescu ca noul președinte CCR ar putea reprezenta un nou capitol în activitatea Curții Constituționale. Considerată o promotoare a reformei, numirea sa sugerează o potențială direcție către modernizarea și eficientizarea proceselor decizionale ale instituției. Un aspect important al acestei alegeri este susținerea transpartinică de care s-a bucurat Simina Tănăsescu. Pe lângă sprijinul președintelui Nicușor Dan, ea a primit voturi și din partea unor judecători apropiați PSD, precum Cristian Deliorga și Giani Stan, demonstrând abilitatea sa de a construi consens dincolo de liniile politice. Experiența sa academică solidă și publicațiile sale indică faptul că activitatea CCR sub conducerea sa va fi caracterizată de o abordare riguroasă și bine fundamentată teoretic a problemelor constituționale complexe.

Ce urmează? Următorii ani, decisivi pentru rolul CCR în statul de drept

Numirea Siminei Tănăsescu în funcția de președinte al CCR deschide un nou capitol pentru Curtea Constituțională. Experiența sa academică și susținerea transpartinică sugerează o abordare pragmatică și orientată spre reformă. Următorii ani vor fi cruciali pentru a observa modul în care viziunea sa se va concretiza în deciziile și activitatea CCR, consolidând astfel rolul instituției în statul de drept din România.

Citeste in continuare

Administratie

Prutul, baraj în calea migrației ilegale: Români și moldoveni, umăr la umăr împotriva traficului de migranți

Publicat

pe

De

Cooperarea transfrontalieră, cheia succesului în combaterea migrației ilegale

Un grup de șase persoane de origine afro-asiatică a fost oprit în timp ce încerca să treacă ilegal râul Prut, din Republica Moldova în România. Datorită schimbului operativ de date dintre autoritățile de frontieră de pe ambele maluri ale râului, tentativa de trecere ilegală a fost dejucată. Acest incident demonstrează, încă o dată, importanța crucială a cooperării transfrontaliere dintre România și Republica Moldova în prevenirea și combaterea migrației ilegale.

Intervenție rapidă și eficientă: Colaborare pe ambele maluri ale Prutului

În urma unei informări transmise rapid de către autoritățile de frontieră din Republica Moldova, polițiștii de frontieră din cadrul Sectorului Poliției de Frontieră Rădăuți Prut – ITPF Iași au intervenit prompt și eficient, într-o acțiune coordonată desfășurată pe ambele maluri ale râului Prut.

Depistarea migranților: Sri Lanka și Irak, destinația finală – Vestul Europei

Colaborarea transfrontalieră a dus la depistarea grupului format din șase persoane de origine afro-asiatică (Sri Lanka și Irak) în timp ce încercau să treacă ilegal frontiera de stat dinspre Republica Moldova în România, traversând râul Prut. Migranții au declarat că intenționau să ajungă într-un stat din vestul Europei.

Filiera destructurată: Reținuți doi cetățeni români implicați în trafic de migranți

În cadrul aceleiași acțiuni, polițiștii de frontieră români au reușit identificarea și reținerea a doi bărbați, cetățeni români, care urmau să preia cetățenii afro-asiatici cu scopul de a îi transporta spre vestul Europei. Cei doi bărbați au fost prinși în momentul în care așteptau într-un autoturism parcat în apropierea râului Prut pentru a prelua migranții, cărora le-au transmis în prealabil coordonatele prin telefon.

Angajament ferm: Combaterea migrației ilegale și menținerea siguranței la frontieră

Intervenția promptă a polițiștilor de frontieră români a fost posibilă datorită unui schimb eficient de informații și a unui nivel ridicat de coordonare între structurile responsabile de supravegherea și securitatea frontierei din cele două state, reflectând angajamentul ferm al ambelor părți pentru combaterea migrației ilegale și menținerea ordinii și siguranței la frontiera comună.

Cercetări în curs și readmisia migranților

Polițiștii de frontieră continuă cercetările pentru săvârșirea infracțiunilor de trecere frauduloasă a frontierei de stat și trafic de migranți, iar migranții au fost preluați de către autoritățile moldovene în baza acordului de readmisie.

Parteneriat strategic consolidat: România și Moldova, împreună pentru securitate

Această acțiune reconfirmă importanța colaborării transfrontaliere în gestionarea provocărilor comune și întărește parteneriatul strategic dintre instituțiile de aplicare a legii din România și Republica Moldova. (Sava N.).

Citeste in continuare

Aveți un PONT?

Cel mai complet ziar de investigații dedicat cititorilor din România. Aveți un pont despre fapte de corupție la nivel local și/sau național? Garantăm confidențialitatea! Scrie-ne la Whatsapp: 0735.085.503 Sau la adresa: incisiv.anticoruptie@gmail.com Departament Investigații - Secția Anticorupție

Știri calde

Exclusiv7 ore ago

Culmea nesimțirii: De la dans cu hoții, direct adjunct la IPJ Prahova!

„Iubirea nu are limite”, dar tupeu ca ăsta rar mai vezi! Păi cum să mai aibă încredere cetățeanul în Poliția...

Exclusiv8 ore ago

Scandal în Poliția Penitenciară: Acuzații grave de corupție și influență mafiotă la Târgu Ocna

Un scandal de proporții zguduie Poliția Penitenciară, cu acuzații grave de corupție, influență mafiotă și aranjamente ilegale la Școala Națională...

Exclusiv22 de ore ago

EXCLUSIV! Fermierii prahoveni DEMASCĂ mafia antigrindină printr-o sesizare-BOMBĂ: „Furt de ploaie” și infracțiuni grave!

Dezvăluiri incendiare: O sesizare beton argumentată, intrată în posesia Incisiv de Prahova, zguduie din temelii sistemul antigrindină și scoate la...

Exclusiv22 de ore ago

Alarmă în Poliție: Sindicatul „Diamantul” avertizează asupra riscului de violență din cauza condițiilor de muncă precare

„Sună Familiar?” – Întrebarea care zguduie sistemul Sindicatul „Diamantul” trage un semnal de alarmă cutremurător cu privire la starea actuală...

Exclusiv22 de ore ago

Polițiști, eroi la un incendiu: Au stins flăcările după ce pompierii au ajuns în efectiv redus

Un banal apel la 112 privind un incendiu de vegetație în zona Prelungirea Gării Cățelu s-a transformat într-o intervenție eroică...

Exclusiv22 de ore ago

România, teatrul absurdului: Cum autoritățile se calcă pe cap pentru a proteja Coca-Cola!

Un uragan de scandaluri a lovit fabrica Coca-Cola din Ploiești, dezvăluind un imperiu al mizeriei, poluării și abuzurilor. Dar reacția...

Exclusiv2 zile ago

FSANP către magistrați: „A venit și rândul vostru! Ați fost complici, nu ați acționat în numele legii”

Președintele Federației Sindicatelor din Administrația Națională a Penitenciarelor (FSANP), Cosmin Dorobanțu, lansează un atac dur la adresa magistraților, acuzându-i de...

Exclusiv3 zile ago

MAI întărește securitatea datelor personale: Măsuri noi pentru protecția cetățenilor

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a publicat spre consultare publică un proiect de instrucțiuni privind măsurile organizatorice și tehnice pentru asigurarea...

Exclusiv3 zile ago

Antigrindina, o bombă cu ceas pentru agricultura prahoveană: Prefectul Nicodim promite, dar fermierii rămân în alertă!

Un sistem antigrindină disfuncțional, contracte ilegale și suspiciuni de corupție zguduie agricultura din Prahova. După dezvăluirile explozive ale Incisiv de...

Exclusiv3 zile ago

Fermierii români se mobilizează pentru a salva subvențiile UE: Petiție crucială pentru viitorul agriculturii

Alianța pentru Agricultură și Cooperare (AAC), un grup influent format din organizații agricole majore, lansează o petiție amplă pentru a...

Exclusiv4 zile ago

Sindicatul Diamantul acuză Guvernul că refuză să ofere informații despre „majorarea de excelență” și se consideră deasupra legii

Emil Pășcuț, de la Sindicatul Diamantul, dezvăluie că Guvernul refuză să ofere informații despre „majorarea de excelență” și se comportă...

Exclusiv5 zile ago

Sistemul Antigrindină sub lupa: Adevăruri incomode și intâlniri decisive

Dezvăluiri explozive: Sistemul Antigrindină, un fiasco legal Într-o intervenție surprinzătoare la B1 TV (09.07.2025), ministrul Agriculturii, Florin Barbu, a confirmat...

Exclusiv5 zile ago

Sistemul Penitenciar, impotmolit in trecut: „Groparii” incă păzesc cimitirul ANP, Directorul General Burcu, singur impotriva „grelei moșteniri”

Federația Sindicatelor din Administrația Națională a Penitenciarelor (FSANP) critică dur situația actuală din sistemul penitenciar, afirmând că, deși a fost...

Exclusiv5 zile ago

România are mai puțini polițiști în stradă in 2025

Sindicatul Diamantul trage un semnal de alarmă: în 2025, România se confruntă cu un deficit acut de polițiști în stradă,...

Exclusiv6 zile ago

ANPC, campioana controalelor fantomă! Coca-Cola, protejată ca ursul brun, firmele românești, bune de plată!

ANPC, eroina noastră! Un control, un om, o victorie! După ce alte două instituții, cu același obiect de activitate, au...

Partener media exclusiv

stiri actualizate Raspandacul

Parteneri

Criptomonede Taxi Heathrow London

Top Articole Incisiv