Connect with us

Administratie

Femeile -aviatoare românce, înregimentate în Escadrila Albă, dispreţuind pericolele, au participat direct la operaţiunile militare ale Armatei române

Publicat

pe

Femeile pilot din perioada 1940-1945 merita sa fie recunoscute de catre istorici pentru deosebita contributie avuta. In ciuda glumelor si a spiritului de regula anti feminist caracteristic aviatiei militare, istoria poate dezvălui viaţa şi pericolele prin care acestea au trecut.
Suntem fericiţi să putem face o descriere “completă” a activitatii femeilor pilot romance, care au luptat in al Doilea Razboi Mondial.
La inceputurile sale, Unitatea Medicală reprezenta o forţă insignifiantă. Avea doar două Monospar cu bimotor şi patru locuri, echipate cu comanda dublă. Unitatea Medicală reusea să işi crească rezerva de materiale în ciuda repetatelor atacuri Poloneze. Conform listei de avioane poloneze capturate, Armata Română a recuperat douăzecişitrei de RWD-13 si trei RWD-13S. Aceste avioane în extrem de bună stare au fost transferate Unitaţii Medicale. Pe 22 iunie 1941, Escadrila Albă a primit avioanele RWD-13 pe care le-a folosit pentru a efectua pană la patru misiuni zilnic, reuşind astfel să transporte numeroşi răniţi.

In anii celui de-al Doilea Razboi Mondial, România a fost singura ţară din lume care a dispus de avioane sanitare pilotate de femei – vestita Escadrila Alba. Totul a început în 1935, când Mariana Drăgescu – care pe atunci avea 23 de ani – a obţinut brevetul de pilot. La vremea aceea, puţine femei se puteau lauda cu astfel de performanţe.
Aviaţia, armă de elită, a fost prima care a intrat în luptă la 22 iunie 1941 pentru dezrobirea Basarabiei, a Bucovinei de Nord şi a Ţinutului Herţa de sub ocupaţia sovietică.
Femeile -aviatoare românce, înregimentate în Escadrila Albă, dispreţuind pericolele, au participat direct la operaţiunile militare ale Armatei române, îngrijind sau transportând răniţii cu avioanele RWD-13 în spitalele de campanie sau din ţară.
În cele ce urmează, încerc să fac o descriere a activităţii a acestor minunate doamne, care au luptat în anii celui de-al Doilea Război Mondial, spre gloria Aripilor Româneşti.
În anul 1938, conducerea Ministerului Aerului şi Marinei s-a interesat de femeile-pilot brevetate în şcolile civile de aviaţie existente în ţară. Acestea au fost solicitate să execute zboruri în cadrul manverelor militare de la Galaţi.

După două săptămâni de „ campanie”, aviatoarele Mariana Drăgescu, Nadia Russo Bossie şi Virginia Thomas au primit certificate prin care erau considerate apte pentru a participa la misiuni de război.
Înfiinţarea primei unităţi de aviaţie având un personal majoritar feminin a aparţinut prinţesei Marina Ştirbey, aviatoare, proprietară a unui avion de turism tip ICAR.. Pornind de la modelul organizaţiei finlandeze Lotta Sward, prinţesa Marina Stirbey a avut ideea infiinţării unei escadrile sanitare pentru transportul raniţilor cu avioane pilotate de femei, după ce aceasta a efectuat un raid aviatic în Suedia şi Finlanda.
La întoarcerea în ţară, a redactat un memoriu către conducerea aviaţiei militare, în care propunea înfiinţarea unei escadrile de aviaţie feminine inspirată de modelul finlandez.
La 25 octombrie 1940 din ordinul subsecretarului de Stat al Aerului, comandorul av.Gheorghe Jienescu, s-a constituit Escadrila Sanitară cu sediul pe aerodromul de la Băneasa. Trei aviatoare au fost afectate noii unităţi: Mariana Drăgescu,Virginia Thomas şi Nadia Russo, fiind asimilate gradului de sublocotenent de aviaţie cu solda echivalentă.. Supranumele de Escadrila Alba venea de la faptul ca avioanele – tip RWD-13, de fabricatie poloneză, relativ mici – iniţial au fost vopsite în alb, pe aripi şi pe partea laterală a fuzelajului au fost pictate cruci roşii, iar culorile tricolorului au fost desenate spre extremităţi.Ulterior, din cauza faptului că sovieticii nu ţineau cont de faptul că erau avioane sanitare şi le bombardau, spre sfârşitul anului 1941 avioanele au fost vopsite în culori de camuflaj.
La înfiinţare,unitatea de aviaţie sanitară avea o dotare modestă dispunând numai de două avioane bimotoare tip Monospar ST 25 cu patru locuri,neechipate cu dublă comandă. Din nefericire, în scurt timp, aceste două aparate de zbor vor fi scoase din uz ,în urma unor accidente.
Autorităţile militare române au ales dintre avioanele poloneze venite în ţară la sfârşitul lunii septembrie 1939, avionul RWD-13 S, un momoplan conceput de polonezi în 1937 ca avion de sanitar, aparat de zbor inspirat după avionul DH-Puss Moth englezesc. Avionul polonez câştigase locul I la un concurs internaţional de aparate de zbor sanitare ţinut la Luxemburg în anul 1938.
Avionul sanitar RWD-13 S, era dotat cu un motor de 130 CP, atingea o viteză maximă de 210 km/oră, putând să transporte un rănit şi un infirmier, având o autonomie de zbor de 900 km.

Conform listei avioanelor poloneze capturate, Armata română a recuperat 28 de aparate RWD-13 şi 3 RWD-13S. Aceste avioane au fost trimise la Fabrica de Construcţii Aeronautice ICAR din Bucureşti, unitate industrială înfiinţată în anul 1932 de inginerii Mihail Racoviţă şi Otto Apel.
În această fabrică se realizau după licenţe germane şi autohtone avioane de turism, dar şi avioane militare şi comerciale.
Cele trei avioane sanitare RWD-13 S şi patru avioane RWD-13 aflate în stare bună de funcţionare au fost transferate la Escadrila Sanitară.
Avioanele sanitare puteau să îndeplinească misiuni de salvare, fiind numerotate de la 1 la 3 si repartizate astfel:
– nr.1, aviatoarei Nadia Russo;
– nr.2, aviatoarei Marianei Drăgescu;
– nr.3, aviatoarei Virginiei Thomas.
În perioada noiembrie 1940 – iunie 1941, cele trei aviatoare au executat unele transporturi cu răniţi şi cu diferite materiale sanitare,antrenându-se şi îmbunătăţind munca în echipă.
Cu o zi înainte de mobilizare, Escadrila Albă a primit ordin să se deplaseze împreună cu un detaşament de militari din aviaţie pe aerodromul de la Focşani.
La intrarea ţării în război,în ziua de 22 iunie 1941, Escadrila Albă s-a mutat pe aerodromul militar de la Tecuci, iar avioanele RWD-13 au îndeplinit până la patru misiuni pe zi, transportând numeroşi răniţi. Aviatorele au fost nevoite de multe ori să aterizeze pe terenuri neamenajate, pe câmpuri şi şosele pentru a îmbarca răniţi ca apoi să-i ducă în centrele de primire şi spitale.
De cele mai multe ori întrega operaţiune se desfăşura sub focul inamic.
Escadrila Albă a primit în rândurile sale o nouă aviatoare pe Virgina Duţescu.
Începând cu 21 august 1941, unitatea s-a mutat pe aerodromul de la Tighina şi, întrucât avioanele sovietice de vânătoare au atacat în câteva rânduri avioanele sanitare, acestea au fost revopsite în culoarea verde pe suprafeţele superioare şi cu bleu pe suprafeţele inferioare,iar crucile roşii au fost încadrate într-un cerc alb. Din cauza stresului şi neputându-se acomoda cu frontul şi pericolele inerente, aviatoarea Virginia Duţescu s-a îmbolnăvit şi a părăsit escadrila la 1 septembrie 1941.
După ocuparea Odessei de către trupele române, la 16 octombrie 1941, aviatoarele şi-au continuat misiunile de luptă transportând răniţi şi materiale.

La 6 noiembrie 1941,avioanele RWD-13 s-au întors în ţară pe aerodromul militar de la Pipera, intrând în revizie generală. Cele trei „luptătoare aeriene” transportaseră peste 700 de răniţi în decursul a patru luni de război.
La 1 aprilie 1942, prin Ordinul nr.14734/1942 al Subsecretariatului de Stat al Aerului s-a înfiinţat Grupul Aero Transport Militar care avea misiunea să deservească frontul în ceea ce priveşte aprovizionarea cu muniţie şi materiale, să realizeze legături şi să transporte personal militar ,etc.
La comanda grupului a fost numit provizoriu, căpitanul ( r ) av.Ioan Popa, subordonându-se Bazei Regionale nr.3.
În noile condiţii, la 10 aprilie 1942, Escadrila Albă a fost dizolvată, înfiinţându-se Escadrila 108 Transport Uşor subordonată Grupului Aero Transport Militar. Cele trei aviatoare menţionate au rămas în serviciu comandat, noua escadrilă primind în rândurile sale piloţi militari şi personal tehnic de întreţinere. Sporirea personalului navigant a fost necesară întrucât dotarea Escadrilei 108 Transport Uşor ajunsese la 10 avioane RWD-13, la care se adăugau şi cele trei RWD-13 S.
În luna august 1942, operaţiunile militare au îniantat spre Stalingrad ; Escadrila 108 a fost trimisă pe front în două formaţii. Din prima au făcut parte şi cele trei aviatoare.
Această formaţie va ajunge la 18 august 1942 pe aerodromul de la Kutelnikovo situat la 60 km de Stalingrad, care va deveni unul de tranzit; militarii grav răniţi vor fi transportaţi cu avioanele RWD-13 S şi duşi la Tiraspol.
Aviatorele noastre au executat şi alte misiuni, unele de recunoaştere deosebit de periculoase. Astfel, în ziua de 4 septembrie 1942, Mariana Drăgescu a executat o recunoaştere la bordul unui aparat de zbor RWD-13 pentru identificarea unui nou teren de zbor pentru aviaţia de vânătoare. ,,Acea campanie a fost cea mai dificilă dintre toate. Dormeam de cele mai multe în corturi şi atacurile aviaţiei sovietice neprevăzute erau frecvente. Spre sfarşit, frigul era ascuţit şi confortul inexistent”.
Efectiv, cele trei aviatoare au îndurat bombardamentele aeriene şi terestre sovietice începând cu 6 septembrie 1942, ulterior vitezele noastre luptătoare aeriene se vor deplasa pe aerodromul de la Plodovitoje, aflat la 40 km de Stalingrad.
Pe frontul de la Stalingrad,Escadrila Alba a fost completată cu noi aviatoare, precum Victoria Pokol, Maria Nicolae si Smaranda Brăescu
Din cauza condiţiilor deosebit de grele in care locuiau , Nadia Russo s-a imbolnavit si a plecat, la un moment dat, la spitalul de la Nicolaev.
Zborurile pe front erau periculoase nu numai din cauza atacurilor aviaţiei de vânătoare inamice dar şi din cauza unor răniţi care au creat incidente destul de grave la bordul RWD-urilor.

Iată ce mărturiseşte aviatoarea Mariana Drăgescu:

,, Într-una din zilele de la începutul lui octombrie 1942, am îmbarcat în avionul meu doi răniţi,care sufereau de leziuni grave la nivelul capului. În timpul zborului, unul dintre ei şi-a recăpătat conştiinţa (cunoştinţa,n.n.) şi,înebunit de durere, a desprins chinga cu care îi era mobilizat braţul. A început să lovească pe celălalt rănit încă inconştient,care a început să geamă. Când m-am întors spre el pentru a-l calma, mi-a apucat braţul şi avionul a început să se mişte în toate direcţiile. Spre norocul tuturor, forţele rănitului s-au epuizat prin toate acele eforturi brutale şi s-a întins din nou pe targă. Cu o mână am redresat avionul, iar cu cealaltă am strâns bine chinga imobolizând rănitul pentru a preveni o nouă criză.
Din fericire, nu au mai fost incidente până la încheierea celui zbor”.
Cea de-a doua formaţie a Escadrilei 108 dotată cu 7 avioane RWD-13 şi un Bucker Jungmann ajunge la 30 august 1942 la Tiraspol şi apoi la Stalino. În acel timp, Victoria Pokol era singura aviatoare din formaţie care se înrolase voluntar împreună cu avionul său – Bucker.
Prin Ordinul de Zi nr. 52633 din 23 septembrie 1942 al Comandamentului Statului Major al Aerului –Secţia a V-a, aviatoarea Maria Nicolae a fost încadrată pilot de legătură în Escadrila sanitară (108 Transport Uşor) începând cu data de 1 septembrie 1942.
În ordinea de bătaie a unităţii apare, începând cu 10 septembrie 1942 şi Smaranda Brăescu – Ordin de Zi nr.115 a Statului Major al Aerului din 13 septembrie 1942.
Prin Ordinul de Zi nr.251 din 1 noiembrie 1942 căpitanul av. Panu Răsvan a fost numit la comanda Escadrilei 108 Transport uşor.
Transportul răniţilor va continua, cele cinci aviatoare au executat numeroase misiuni în condiţii grele, când deja primele semne ale iernii ruseşti apăruseră. Din cauza atacurilor aviaţiei sovietice, formaţia se va deplasa de pe aerodromul de la Morozovskaia pe cel de la Rostov, începând cu 15 noiembrie 1942. Conform Ordinului de Zi de Comandament nr.348 din 13 ianuarie 1943, aviatoarea Smaranda Brăescu a fost detaşată la Escadrila 105 Transport Greu, la postul de triere a răniţilor.
Ce de-a doua formaţie s-a întors în ţară la 8 ianuarie 1943, stabilindu-se din nou pe aerodromul de la Băneasa, aviatoarele escadrilei au primit ordinul să urmeze Şcoala de Infirmiere Voluntare la Spitalul Militar „Regina Elisabeta”.

Acestea vor primi în rândurile lor o nouă colegă, pe aviatoarea Ştefania Silvia Iupceanu,care a fost încadrată ca pilot de legătură începând cu 3 martie 1943.
După revizia generală a avioanelor,realizată la Fabrica I.C.A.R din Bucureşti, în mai 1943, Escadrila 108 pleacă din nou pe front, toate aviatorele au fost concentrate în prima formaţie cu o singură excepţie: Nadia Russo care nu a putut suporta viaţa dură de pe front, astfel ca a demisionat din motive de sănătate.
Pe 8 iulie 1943, cinci aviatoare: Mariana Drăgescu, Virginia Thomas, Stela Huţan, Victoria Pokol şi Maria Nicolae s-au deplasat pe calea aerului pe aerodromul din Simferopol – Crimeea,fiind folosite în misiuni numai şase avioane: 3 RWD-13 şi 3 RWD-13S. Aviatorele au transportat răniţi de pe frontul din Kuban la Simferopol,transportând într-un timp relativ scurt peste 200 de grav răniţi.
La 13 iulie 1943, echipajul aflat la bordul avionului RWD-13 nr.2, format din Mariana Drăgescu – pilot, Smaranda Brăescu şi Stela Huţanu, a executat o recunoaştere pe ruta: Simferopol- Sarabuz- Simferopol, iar a vionul RWD-13 nr.9 pilotat de Virginia Thomas a executat o misiune de recunoaştere avându-l la bord pe generalul Petrescu.
În ziua de 14 iulie 1943, Mariana Drăgescu aflată la manşa avionului RWD-13 nr.1 a executat împreună cu Stela Huţanu o recunoaştere aeriană pe ruta: Simferopol- Kerci- Simferopol.
Aviatoarea Smaranda Brăescu a îndeplinit cu avionul RWD-13 nr.5, în ziua de 19 iulie 1943, o misiune de recunoaştere pe traseul: Simferopol- Kerci- Simferopol, fiind însoţită de Stela Huţan Palade-Palade.
La 22 septembrie 1943 se sfârşeşte cea de-a treia campanie a Escadrilei Sanitare.
O parte dintre aviatoare vor fi încadrate la Centrul de Antrenament al Aviaţiei de la Clinceni.
Mariana Drăgescu se întorce pe front în vara anului 1944 unde execută misiuni până în luna august 1944. La transportul aerian al răniţilor nu va mai participa nicio aviatore.

Dupa instaurarea regimului comunist, rasplata lor a fost inchisoarea, eliminarea din aviaţie şi marginalizarea. Celebre în anii războiului, aceste aviatoare au intrat intr-un complet anonimat în primele decenii postbelice, pentru a fi redescoperite mult dupa 1989. Mariana Drăgescu, ajunsă la o vârstă venerabilă, se pare ca este azi singura supravieţuitoare a Escadrilei Albe şi reprezintă un adevarat simbol feminin al aviaţiei române. Dacă mulţi piloţi din Aviaţia Regală au înfundat puşcăriile comuniste în anii postbelici, (amintesc de Tudor Greceanu, Horia Agarici, Hariton Duşescu, Sorin Tulea, Gheorghe Spulbatu,Virginia Duţescu, Nadia Russo – Bossie (dupa casatoria cu Ghe.Bossie pe care l-a cunoscut la Lătesti in Bărăgan unde avea domiciliul forţat) , doamna Drăgescu se poate considera… norocoasă.
A scapat “usor”, numai cu excluderea din aviaţie în 1955, când a fost pur şi simplu dată afară fară nicio explicaţie. ”

 

BIBLIOGRAFIE

– Valeriu Avram, Contribuţia aviaţiei la progresul societăţii româneşti, la afirmarea sa pe plan înternaţional,între anii 1920-1940, Teză de doctorat susţinută la Facultatea de Istorie- Universitatea Bucureşti în ziua de 9 iulie 1999, p.242
– Ibidem.
– Serviciul Istoric al Armatei-S.I.A, Fond Subsecretariatul de Stat al Aerului-SSA,dosar 537,f.34.Valeriu Avram, Teză de doctorat,p.242
– S.I.A.,F.803, dosar 21,f.85,f 87
– Jurnalul celebrei Smaranda Brăescu, Ed.Vremea, Bucureşti, 2010,p.61 ( Eleonora ARBĂNAŞ)

 

Administratie

CONSILIUL JUDETEAN PRAHOVA ARE O CAMPIOANA LA FOTBAL FETE !/Mândria CONSILIUL JUDETEAN PRAHOVA!

Publicat

pe

De

Acs Prahova Ploiești campioană under 15 seria a 4 a FRF !
Au stat 15 etape pe locul 2 ! Ultima etapă locul 1!
Președintele știe să calculeze cum se căștigă titlul !
83 – 5 golaveraj ! Cel mai bun atac și cea mai bună apărare din România la under 15 din 28 echipe!
Aici sunt banii investiți cu cap și găndire profesionistă primiți de la Consiliul Județean Prahova pe legea 350 privind dezvoltarea fotbalului feminin !
Citeste in continuare

Administratie

Poliţiştii de frontieră au descoperit şi indisponibilizat pentru continuarea cercetărilor un autoturism de lux, care figura în bazele de date ca fiind furat din Marea Britanie

Publicat

pe

De

Poliţişti de frontieră din cadrul Inspectoratului Teritorial al Poliţiei de Frontieră Iaşi, pe timpul unei misiuni specifice, au oprit în trafic, pentru control, un autoturism marca BMW X6, condus de un cetăţean român, domiciliat pe raza județului Vaslui, în vârstă de 58 de ani.

Deoarece au avut suspiciuni cu privire la situaţia juridică a mijlocului de transport, autoturismul şi şoferul au fost conduşi la sediul instituţiei pentru continuarea cercetărilor. În urma verificărilor specifice efectuate, poliţiştii de frontieră au constatat că autoturismul figurează în bazele de date ca fiind furat din Marea Britanie.

Cu privire la aspectele constatate, bărbatul a declarat că a achiziţionat autoturismul în rate şi nu s-a gândit că ar putea avea probleme dacă nu mai plăteşte ratele.

Poliţiştii de frontieră efectuează cercetări în cauză pentru săvârşirea infracţiunii de tăinuire, iar autoturismul, în valoare de peste 150.000 de lei, a fost indisponibilizat în vederea continuării cercetărilor, mai transmite sursa citata. (Paul D.).

Citeste in continuare

Administratie

Reguli privind efectuarea cercetării administrative

Publicat

pe

De

Continuăm prezentarea unor prevederi din Instrucțiunile de aplicare în MApN a OG nr. 121/1998 privind răspunderea materială a militarilor, aprobate prin Ordinul ministrului apărării naționale nr. M.64 și publicate în Monitorul Oficial nr. 359, din 17 aprilie 2024. De data aceasta, informații privind modul de desfășurare a cercetării administrative.

Pentru a se efectua cercetarea administrativă, se constituie o comisie formată dintr-un număr impar de membri, dar nu mai puțin de 3 persoane din cadrul unității militare în care s-a produs paguba, nominalizate de comandantul/șeful unității militare.

Există și situații în care cercetarea administrativă se efectuează de o comisie numită de comandantul/șeful eșalonului ierarhic superior al unității militare în care s-a produs paguba. Astfel de cazuri sunt când comandantul/șeful unității militare este implicat în producerea pagubei și cauzele care au stat la baza producerii pagubei sunt complexe, precum:

♦ valoarea prejudiciilor depășește pragul de 100.000 lei;

♦ prejudiciile vizează pierderi, sustrageri sau distrugeri de armament, tehnică de luptă, dispozitive militare și muniții, cu excepția elementelor de muniție consumate la trageri;

♦ pagubele sunt produse prin pierderea, distrugerea sau degradarea bunurilor din stocul de mobilizare și stocul de luptă;

♦ pagubele sunt produse de persoane încadrate în unități militare diferite;

♦ comisiile de control/audit intern constată că pagubele sunt produse de persoane care fac parte din echipa de comandă a unității.

În alte situații decât cele prezentate, la cererea temeinic motivată a comandantului/șefului unității militare în care s-a produs paguba, comandantul/șeful eșalonului ierarhic superior poate dispune măsurile necesare pentru detașarea/delegarea personalului din subordine la unitatea militară anterior amintită, în vederea completării comisiei de cercetare administrativă.

În cazul în care comandantul/șeful unității militare ia cunoștință, în orice mod, că vreuna din persoanele numite pentru efectuarea cercetării administrative are legătură cu paguba produsă sau se află în relații de rudenie, subordonare sau coordonare, cu autorul/autorii pagubei, acesta este obligat să o înlocuiască.

Comisia are obligația de a efectua cercetarea administrativă în termen de cel mult 180 de zile, calculat de la data constatării pagubei sau, după caz, a luării la cunoștință. Până la expirarea termenului respectiv, procesul-verbal de cercetare administrativă trebuie să fie finalizat, semnat de membrii comisiei și înregistrat la compartimentul documente clasificate.

În situația în care structurile de audit public intern/alte structuri de control, în cadrul misiunilor specifice, iau cunoștință despre existența unor pagube produse prin neefectuarea/efectuarea cercetării administrative de către persoanele desemnate, fără respectarea instrucțiunilor sau prin invocarea nejustificată ori neîntemeiată a unor prevederi legale, ce au avut drept consecință reducerea cuantumului prejudiciului sau stabilirea inexistenței vreunei pagube, vor sesiza, prin documentele întocmite, comandantul/șeful eșalonului superior al unității militare care a efectuat cercetarea administrativă sau șeful Direcției de prevenire și investigare a corupției și fraudelor, după caz, în vederea dispunerii măsurilor pentru recuperarea acestora.

În situația în care, din motive temeinic justificate, nu sunt îndeplinite condițiile pentru finalizarea cercetării administrative în termenul de 180 de zile, comandantul sau șeful eșalonului superior poate aproba suspendarea cercetării administrative până la eliminarea cauzei care a împiedicat efectuarea acesteia.

Cererea de suspendare se face în termenul menționat și va fi însoțită de documente doveditoare ale motivului invocat. Sunt considerate motive temeinice pentru solicitarea suspendării cercetării administrative, dar fără a se limita la acestea, cazurile:

♦ efectuarea unei expertize tehnice;

♦ efectuarea unor traduceri autorizate;

♦ imposibilitatea obiectivă și dovedită prin documente justificative de a se prezenta la sediul unității, pentru ascultare și exercitarea dreptului la apărare, a persoanelor care au produs sau au favorizat producerea pagubei;

♦ existența pe rolul instanței a unei cauze conexe de a cărei soluționare depinde finalizarea cercetării;

♦ incidența unei situații de forță majoră;

♦ lipsa motivării hotărârii judecătorești definitive în situația răspunderii materiale a personalului care a produs pagube terțelor persoane fizice sau juridice din vina lui și în legătură cu îndeplinirea serviciului.

Suspendarea cercetării se solicită comandantului/șefului eșalonului superior prin raport întocmit de președintele comisiei de cercetare administrativă și semnat de comandantul/șeful unității militare în care s-a produs paguba și operează doar în situația în care raportul este aprobat în interiorul termenului de 180 de zile.

De regulă, cercetarea administrativă se efectuează la sediul unității militare în care s-a produs paguba. În situația în care se efectuează de o comisie desemnată de comandantul/șeful eșalonului ierarhic superior al unității militare în care s-a produs paguba sau de structuri de control specializate, cercetarea administrativă se poate efectua atât la sediul unității militare în care s-a produs paguba, cât și la sediul unității militare din care fac parte membrii comisiei.

Reguli privind efectuarea cercetării administrative:

♦ se analizează actul prin care a fost constatată (sesizată) paguba; 

♦ se identifică documentele care trebuie verificate; 

♦ ori de câte ori se impune, la cererea motivată a președintelui comisiei de cercetare administrativă, se dispun măsuri pentru efectuarea inventarierii generale a conturilor sau reperelor ce formează obiectul pagubei; 

♦ se determină data producerii pagubei pe bază de dovezi (documente, expertize, martori etc.); 

♦ se stabilește valoarea pagubelor, întocmindu-se documentația din care să rezulte calculul valorii acestora; 

♦ persoanele care, prin acțiunea sau inacțiunea lor, au produs ori au favorizat producerea pagubelor și orice alte persoane care pot da relații asupra împrejurărilor în care s-au produs pagubele se cheamă, de regulă, la sediul unității militare în cadrul căreia se desfășoară cercetarea, pentru ascultare, explicații, declarații și prezentarea actelor legale justificative.

În adresele de chemare, se arată motivele chemării, data, ora și locul prezentării. Pentru persoanele care nu mai au raporturi de muncă sau de serviciu cu MApN, chemarea se face printr-o notificare care cuprinde informațiile menționate și care se transmite prin poștă, de structura de resurse umane a unității militare în care s-a produs paguba, la ultima adresă cunoscută sau prin orice mijloace care asigură confirmarea primirii notificării.

Pentru clarificarea circumstanțelor în care a fost produsă paguba, comisia de cercetare administrativă formulează întrebări, iar răspunsurile la acestea, precum și orice alte detalii și informații care au legătură cu paguba se consemnează într-o notă explicativă.

Dacă o persoană nu se poate prezenta în fața comisiei de cercetare administrativă, din motive întemeiate și dovedite prin documente justificative, dar consimte să răspundă la întrebări, acestea se înscriu într-un chestionar ce se transmite persoanei în cauză, care are obligația de a răspunde printr-o notă explicativă, însoțită de eventualele documente justificative, în termen de cel mult 10 zile de la data primirii chestionarului.

Comisia de cercetare administrativă nu are dreptul să refuze primirea de la persoanele implicate în producerea prejudiciului a documentelor care pot ajuta la stabilirea circumstanțelor în care s-a produs paguba.

Nicio persoană nu poate fi constrânsă, în niciun fel, să prezinte comisiei de cercetare administrativă explicații scrise.

Neprezentarea, în alt caz decât cel referitor la imposibilitatea obiectivă și dovedită prin documente justificative de a se prezenta la sediul unității, refuzul persoanelor chemate pentru prezentarea de explicații, precum și nerespectarea obligației de a răspunde la întrebări printr-o notă explicativă se menționează în mod obligatoriu și detaliat în procesul-verbal al cercetării și nu se interpretează în defavoarea acestora și nu împiedică finalizarea cercetării administrative.

În asemenea situații, comisia de cercetare administrativă efectuează și finalizează cercetarea administrativă pe baza documentelor și informațiilor avute la dispoziție. Oricare dintre persoanele implicate în producerea pagubei sau care pot avea cunoștință despre împrejurările în care aceasta s-a produs poate fi chemată pentru a da explicații în fața comisiei de cercetare administrativă ori de câte ori este necesar.

Comisia de cercetare administrativă este obligată să asigure persoanelor cercetate dreptul la apărare.

Rezultatul cercetării administrative se consemnează într-un proces-verbal, iar comisia are obligația de a informa persoanele implicate în producerea pagubei că au dreptul să ia cunoștință, sub semnătură, de conținutul procesului-verbal și să își exprime, în scris, eventualele observații ori obiecții, într-un termen ce nu poate depăși 3 zile lucrătoare.

Procesul-verbal poate fi studiat numai în prezența unui membru al comisiei, la sediul unității militare unde comisia își desfășoară activitatea. În cazul în care observațiile ori obiecțiile sunt întemeiate, comisia modifică procesul-verbal în mod corespunzător, iar dacă acestea sunt considerate neîntemeiate, comisia completează procesul-verbal cu o notă exprimându-și punctul de vedere, fundamentat, cu privire la fiecare dintre observațiile sau obiecțiile formulate.

Atunci când cei în cauză nu se prezintă sau refuză să ia cunoștință de conținutul procesului-verbal, comisia de cercetare administrativă consemnează situația în procesul-verbal, anexând și dovada înștiințării persoanelor respective.

Evaluarea pagubelor produse MApN prin lipsuri ori degradări de bunuri, pentru care se stabilesc răspunderi materiale ori obligații de restituire, potrivit ordonanței, se face în conformitate cu prevederile actelor normative în vigoare, aplicându-se măsura imputării la valoarea lor de înlocuire, la data constatării pagubelor.

În cazul pagubelor produse prin fapte ce constituie infracțiune, evaluarea acestora se face la valoarea de înlocuire a bunurilor lipsă ori degradate, la care se adaugă foloasele nerealizate de către unitatea militară păgubită.

Prin valoare de înlocuire, se înțelege costul de achiziție al unui bun cu caracteristici și grad de uzură similare celui lipsă în gestiune la data constatării pagubei, care cuprinde prețul de cumpărare practicat pe piață, la care se adaugă taxele nerecuperabile, inclusiv TVA, cheltuielile de transport, aprovizionare și alte cheltuieli, accesorii necesare pentru punerea în stare de utilitate sau pentru intrarea în gestiune a bunului respectiv. (I. Nedelcu).

Citeste in continuare

Aveți un PONT?

ARTEHNIS

Cel mai complet ziar de investigații dedicat cititorilor din România.
Aveți un pont despre fapte de corupție la nivel local și/sau național?
Garantăm confidențialitatea!

Scrie-ne la Whatsapp: 0735.085.503
Sau la adresa: incisiv.anticoruptie@gmail.com
Departament Investigații - Secția Anticorupție

TOP KINETO MEDICAL Ploiesti

Știri calde

Exclusiv4 ore ago

Compromisul (in)justitiei prahovene versus Forţa Dreptei, Orban, vrăjitoria, clanul Fabian si „imaculatul” George Ionescu

Suspecții crimei de la Padina, scoși din închisoare de judecători! Compromisul (in)justitiei prahovene Curtea de Apel Ploiești a dispus saptamana...

Exclusiv4 ore ago

Politia Locala Ploiesti utilizata in campania electorala a PSD-istului Andrei Volosevici

Dupa ce Andrei Volosevici a facut presiuni asupra liderilor de sindicat din TCE pentru a face declarații publice de susținere...

Exclusivo zi ago

„În urmă cu doar câțiva ani – și ca să fiu mai exact, cam până la Guvernul Câțu – opțiunea tinerilor pentru structurile MAI se afla undeva după Facultatea de Drept sau Medicină.”

Motivele erau evidente pentru oricine: în ciuda vieții cazone și a restricțiilor specifice, tânărul avea perspectiva unui loc de muncă...

Exclusiv3 zile ago

Penitenciarul Ploiești câmp de război!

Nu mai este nimic de mirare. Totul se poate întâmpla în Penitenciarul Ploiești manageriat de comisarul șef Valentin Matei. In...

Exclusiv3 zile ago

Structurile din ordine si aparare ( MAI, MAN, SRI, etc) pot sa faca demersuri pentru acordarea cu textele directivei europene pe salarizare/7 iunie 2026 este doar termenul final de executare!

A fost publicata si a intrat in vigoare cea mai importanta directiva europeana pe salarizare din ultimii 10 ani si...

Exclusiv3 zile ago

Swinging-ul politic si protectia „divina” pentru aceasta grupare de criminalitate economico-financiar organizata din Prahova (I)

Pe noi, cei de la Incisiv de Prahova ne intriga aceasta secventa de subminare a economiei nationale, inca de pe...

D.N.A.4 zile ago

Coruptie la Prefectura Prahova/Un nou dosar penal/Vizat chiar Virgiliu Nanu – fost șef la OCPI, fost prefect de Prahova din partea PSD și candidat la postul de șef al Consiliului Județean Prahova (II)

Asa cum va dezvaluiam, in data de 09.05.2024, sub nr R33/459 a fost inregistrata plangerea penala la Parchetul de pe...

Exclusiv4 zile ago

Elevii Școlii de Agenți de Poliție din Câmpina au rămas fără pista de atletism iar normele de securitate la incendiu și iscirizare sunt încălcate!

Aceasta a fost distrusă în timpul lucrărilor la o sală de sport. Din această cauză, elevii sunt nevoiți acum să...

Exclusiv4 zile ago

Se confirmă faptul că răzbunările maleficului Ilie Marian au avut ca scop mazilirea directorului adjunct de la Penitenciarul de Femei Ploiesti Târgșorul Nou

Spectacolul evadărilor din poliția penitenciară băștinașă ar putea descalifica orice țară europeană de pe podiumul rușinii. Cu toate acestea, Franța...

Exclusiv4 zile ago

Din cauza unor judecatoare din TMB-Sectia contencios administrativ care aveau soti pilosi, cu influenta in PSD, s-a modificat in 2018, art 10 din legea 554/2004, astfel incat sa poata fi distruse dosarele colective ale sindicatelor

Cautand prin niste hotarari judecatoresti mai vechi, am dat de urmatoarea explicatie ( vezi foto) data de un judecator din...

Exclusiv4 zile ago

Raze de Soare ascunse prin municipiul Slobozia/Swinging-ul politic similar celui de la municipiul Ploiesti?

Dragos Soare este actualul primar al municipiului Slobozia care in anul 2023 recunostea public ca “i-a fost teribil de greu...

Exclusiv5 zile ago

Coruptie la Prefectura Prahova/Un nou dosar penal/Vizat chiar Virgiliu Nanu – fost șef la OCPI, fost prefect de Prahova din partea PSD și candidat la postul de șef al Consiliului Județean Prahova (I)

In data de 09.05.2024, sub nr R33/459 a fost inregistrata plangerea penala la Parchetul de pe Langa Inalta Curte de...

Exclusiv5 zile ago

După ce a fost deconspirat ca „marioneta secreta” a „Clanului Cosma”, domnul candidat a fost surprins cum „mângâia” afisul de campanie a lui Bogdan Cristian Nica, candidatul PNL la Primăria Ploiești.

După ce a fost deconspirat ca „marioneta secreta” a „Clanului Cosma”, domnul candidat a fost surprins cum „mângâia” afisul de...

Exclusiv5 zile ago

Noile condiții introduse pentru transportul săptămânal și bilunar, nu fac decât să limiteze accesarea acestui drept de către personalul care momentan beneficiază

Proiectul de Hotărâre de Guvern pentru modificarea HG  nr. 1198/2022 privind drepturile de transport, pe teritoriul național, ale personalului din instituțiile...

Exclusiv6 zile ago

Cu obraznicia și tupeul marca PSD, Andrei Volosevici se filmează pozând în salvatorul cetății

Consilierul local Cristian Ganea, despre comportamentul primarului Volosevici care descopera…apa calda si se lauda cu proiecte incepute în mandatul trecut:...

Partener media exclusiv

stiri actualizate Raspandacul

Parteneri

Top Articole Incisiv