Actualitate
Momeala perfecta si “prosteala” pe fata

100 grame Salam de Sibiu feliat și ambalat în vid, poate fi cumpărat cu un preț ce variază de la 4,15 lei la 8,05 lei! Cum se justifică diferența mare de preț? Putem vorbi în acest caz de un raport calitate preț?
Asociația Pro Consumatori (fostă Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România – APC România) membră a Organizației Europene a Consumatorilor, a analizat prețul la 12 mărci de salam de Sibiu (Pikok, Bun şi Convenabil, Reinert, Salsi Sinaia, Gusturi Româneşti, Carrefour, Agricola, Auchan, Cora, Billa, Aldis şi Cris-Tim). Salamul de Sibiu comercializat sub cele 12 mărci este fabricat de către: SC Recunoștința Prodcom Impex (Cris-Tim), SC Salbac SA (Gusturi Româneşti, Pikok, Agricola), H&E Reinert SRL (Cora, Billa, Auchan, Carrefour, Bun şi convenabil, Reinert), SC Angst SRL (Salsi Sinaia – Salam de Sibiu). Acest studiu face parte din Campania Națională de Informare și Educare: ”Să învățăm să înțelegem eticheta!”. Prin această campanie, experții Asociației Pro Consumatori (APC) își propun să-i învețe pe consumatori să înțeleagă eticheta produselor astfel încât aceștia să facă achiziții în cunoștință de cauză.
Prețurile la Salamul de Sibiu feliat și ambalat în vid la 100 grame, fabricat de către procesatorii de carne din Asociația Producătorilor de Salam de Sibiu
Producător | Marca | Gramaj (grame) | Preț (lei) |
SC H&E Reinert SRL | Hanul Boieresc (Penny) | 100 | 4,15 |
Auchan | 100 | 5,55 | |
Bun și convenabil (Reinert) | 100 | 5,99 | |
Cora | 100 | 6 | |
Billa | 100 | 6,20 | |
Carrefour | 100 | 6,69 | |
Reinert | 100 | 7,59 | |
SC Salbac SA | Gusturi românești (Mega Image) | 100 | 8,05 |
Pikok (Lidl) | 150 | 9,99 | |
Agricola | 150 | 11,19 | |
SC Angst SRL | Salsi Sinaia | 100 | 7,52 |
SC Recunoștința Prodcom Impex | Cris -Tim | 100 | 6,69 |
Savanţii marketingului ne învaţă – şi dacă nu răspundem corect, nu trecem examenul – că piaţa este compusă şi din grupe mici de consumatori, orientate spre anumite cerinţe speciale; în piaţă există deci anumite „nişe”, pe care se targhetează, ăsta, voiam să zic se focusează, ptiu drace, adică se “incentivează” (asta e!) producătorii. Unii consumatori nu concep să cumpere decât anumite mărci, alţii – doar la preţuri maxime. Principiul este „io, dom’le, nu fac economii la mâncare! Io nu mă joc cu sănătatea mea, aşa căci cumpăr ce-i mai scump!”.
Pornind de la aceste fapte dovedite științific, producătorul Reinert ne oferă două soiuri de salam de Sibiu: la 5,99 lei suta de grame, şi la 7,59 lei suta. Care este diferenţa, dacă preţurile sunt diferite? Să analizăm eticheta! Ne punem mantaua cu pelerină, şapca cu nasture în creştet, aprindem pipa, scoatem o lupă uriaşă şi, deghizaţi astfel în Sherlock Holmes, citim:
Salam de Sibiu, feliat | Salam de Sibiu, bun şi convenabil |
Produs crud uscat, afumat cu fum natural | Produs crud uscat, afumat cu fum natural |
100 g de produs se obţin din 123 g carne de porc şi 37 g slănină | 100 g de produs se obţin din 123 g carne de porc şi 37 g slănină |
Ingrediente: carne de porc, slănină, sare, condimente, dextroză, sirop de glucoză, antioxidant (ascorbat de sodiu), conservant (nitrit de sodiu), cultură starter. | Ingrediente: carne de porc, slănină, sare, condimente, zaharuri (dextroză, sirop de glucoză), antioxidant (ascorbat de sodiu), conservant (nitrit de sodiu), cultură starter. |
Valoare energetică 1765 kJ … … … | Mai vreţi să continuăm? Nu merită, e la fel … |
Misterul este deci total! Singura explicaţie este nişa de piaţă: pentru nişa celor exigenţi, vă oferim salamul feliat, iar salamul bun şi convenabil, pentru ceilalţi. Cum spunea cineva, un pescar amator: dacă nu trage la râme, poate trage la porumb!
Comercializarea aceluiași sortiment de Salam de Sibiu care aparțin aceluiași producător, sub două mărci (Bun și convenabil, Reinert), având aceeași compoziție, aceeași declarație nutrițională, dar preț diferit, fără a se oferi vreo justificare în acest sens, este de natură a induce consumatorii în eroare, aceștia crezând că au de a face cu două produse diferite calitativ. Prin urmare, această practică poate fi considerată a fi una înșelătoare în raport cu definiția din art. 6, alin. 1, lit. d) – O practică comercială este considerată ca fiind acțiune înșelătoare dacă aceasta conține informații false sau, în orice situație, inclusiv în prezentarea generală, induce în eroare sau este susceptibilă să inducă în eroare consumatorul mediu, astfel încât, în ambele ipoteze, fie îl determină, fie este susceptibilă a-l determina pe consumator să ia o decizie de tranzacționare pe care altfel nu ar fi luat-o, chiar dacă informațiile sunt, în fapt, corecte în raport cu unul sau mai multe dintre următoarele elemente: d) prețul sau modul de calcul al prețului ori existența unui avantaj specific al prețului;
„Din păcate, tot mai mulți consumatori folosesc prețul ca unic criteriu de alegere a produselor alimentare, fără a-și pune întrebări legate de structura costurilor care au dus la formarea acelui preț. În România, calitatea produselor alimentare este stabilită de către marile rețele comerciale, nicidecum de consumatori, așa cum ar fi firesc într-o economie de piață. După 27 de ani de democraţie nu au avut loc schimbări importante în privinţa respectării drepturilor consumatorilor de către operatorii economici. Cei care fac afaceri în România nu au înţeles cât de important este consumatorul pentru business-ul lor. Majoritatea afacerilor din România nu au ca element central consumatorul, ci realizarea cu orice preţ, în orice condiţii şi într-un interval de timp cât mai scurt a unor profituri uriaşe. La această stare de fapt a contribuit şi statul român, care prin instituţiile sale nu a întreprins suficiente măsuri atât în plan legislativ, cât şi din punct de vedere al supravegherii pieței, ca să protejeze drepturile și interesele consumatorilor români.”conf. univ. dr. Costel Stanciu – președinte APC.
„Salamul de Sibiu este unul din cele mai notorii produse alimentare realizate în spațiul românesc. Ca orice produs notoriu, are parte și de numeroase controverse legate de origine, rețetă, autenticitate, consum ș.a.m.d. Aceste elemente necesită lămuriri fără patimă și cu destulă detașare de vreun interes. Autenticitatea salamului de Sibiu a devenit o temă larg disputată în ultimele decenii, în contextul sporirii interesului pentru drepturile de proprietate industrială/intelectuală. Ce elemente actuale de referință avem pentru a considera autenticitatea salamului de Sibiu realizat de un producător sau altul? Evident, puține. Pentru că trebuie considerat și faptul că materiile prime au cunoscut schimbări (bunăoară, carnea de porc de la fermele actuale, chiar „tradiționale“, este departe de ceea ce era carnea de porc de acum peste o sută de ani, când porcii crescuți pentru vânzare erau fără excepție îngrășați toamna și iarna cu ghindă și jir). Or, la produsele din această categorie, limitarea geografică a recunoașterii indicației geografice protejate are în vedere faptul că doar în aria protejată își mențin specificitatea elementele microscopice antrenate în tehnologia produsului – bacterii, ciuperci, mucegaiuri; aceste componente tehnologice își pierd specificitatea la scurt timp după „mutarea“ lor în alte coordonate geografice, așa cum s-a observat în urma unor studii serioase asupra elementelor specifice folosite la realizarea brânzeturilor cu mucegai, iaurtului bulgăresc și altor produse notorii. Dar, interesele economice au avut totdeauna trecere. Cu privire la consumul salamului de Sibiu, remarcăm o ignorare majoră a rosturilor acestui produs, respectiv faptul că este un produs conservat, salam de iarnă (motiv pentru care nu este firesc un consum cotidian al produsului, mai ales în sezonul cald) și un aliment foarte concentrat (motiv pentru care nu este sănătos consumul cotidian, uneori exclusiv, ostentativ, mai ales de către consumatorii care nu depun efort fizic major.”(Ultima ora – Prof. Univ. Dr. Ion Schileru – Departamentul de Business, Științele Consumatorului și Managementul Calității, ASE București).
Actualitate
UE exclude SUA din pachetul de finanțare SAFE de 150 de miliarde de euro: drumul spre autonomia strategică

Inițiativa SAFE, parte a programului Readiness 2030, marchează o schimbare semnificativă în politica de apărare europeană, prioritizând reînarmarea și reducerea dependenței de Washington.
Uniunea Europeană a exclus Statele Unite din accesul la noul pachet de finanțare de 150 de miliarde de euro (163 de miliarde de dolari) pentru acțiuni de securitate în Europa (SAFE), demonstrând angajamentul său față de autonomia strategică, reînarmarea accelerată și o mai mică dependență de Statele Unite pentru armament. Inițiativa SAFE face parte din programul mai amplu Readiness 2030, anunțat de Comisia Europeană. Finanțarea se va realiza prin intermediul piețelor de capital, iar fondurile vor fi redistribuite statelor membre sub formă de împrumuturi, în funcție de cerere și de planurile naționale de înarmare.
Autonomie strategică și achiziții comune
SAFE va permite statelor membre să își mărească semnificativ investițiile în apărare prin achiziții comune din industria europeană de apărare, concentrându-se pe capabilitățile prioritare. Acest lucru va contribui la interoperabilitate, predictibilitate și reducerea costurilor pentru o bază industrială europeană de apărare puternică. Achizițiile comune SAFE necesită implicarea a cel puțin două țări, una dintre acestea fiind membră UE. Pe lângă statele membre UE, sunt eligibile Ucraina, țările Asociației Europene a Liberului Schimb (EFTA) – Islanda, Liechtenstein, Norvegia și Elveția – și țările Spațiului Economic European (SEE). SUA și Regatul Unit sunt excluse.
Îndoieli privind dependența de sistemele de armament americane
Decizia de a exclude SUA reflectă îngrijorările legate de independența operațională a unor sisteme de armament americane, precum avioanele de luptă F-35. Vicepreședintele Comisiei Europene, Kaja Kallas, a subliniat necesitatea ca armata să aibă „mâini libere” în situații de criză, sugerând limitări impuse de utilizarea armelor străine.
Pachetul ReArm Europe și noul document alb de apărare
SAFE reprezintă o parte importantă din pachetul ReArm Europe de 800 de miliarde de euro, restul urmând să fie alocat în patru ani printr-o clauză de excepție pentru bugetele naționale de apărare, până la maximum 1,5% din PIB. Noul document alb de apărare al UE se concentrează pe închiderea decalajelor de capacitate, consolidarea bazei industriale de apărare, sprijinirea Ucrainei și creșterea rapidă a gradului de pregătire până la sfârșitul deceniului. Documentul evidențiază ritmul accelerat al retragerii aliaților tradiționali, inclusiv SUA, de pe scena europeană, subliniind decizia ca fiind mai rapidă decât anticipat. Acest lucru este corelat cu declarațiile pro-ruse ale președintelui Donald Trump, precum și cu suspendarea ajutorului militar și a schimbului de informații cu Ucraina.
Priorități și proiecte viitoare
Printre decalajele de capacitate vizate se numără sistemele de apărare aeriană și antirachetă, munițiile, sistemele anti-drone, dronele, echipamentele de război electronic și tehnologiile emergente precum inteligența artificială și calculul cuantic. Documentul propune o serie de proiecte comune de apărare, detaliile urmând a fi stabilite ulterior de statele membre. Comisarul european pentru apărare și spațiu, Andrius Kubilius, a menționat că Consiliul European își propune să prezinte opțiuni pentru proiecte comune de apărare statelor membre în jurul lunii iunie. Documentul subliniază importanța programelor collaborative pentru a accelera livrarea echipamentelor și pentru a spori capacitatea de producție a industriei europene de apărare. Kubilius a evitat să ofere ținte precise pentru cheltuielile de apărare ale statelor membre, sugerând totuși că o cotă de peste 2% din PIB este în concordanță cu un „nou nivel de ambiție”.
Actualitate
Armata SUA va continua transformarea rapidă a tehnologiei, în ciuda bugetului provizoriu
Actualitate
Caseta de directie are probleme si trebuie reconditionata?

Caseta de directie este una dintre cele mai importante piese de pe o masina. indiferent ca este mecanica asistata de o pompa hidraulica, electrica sau electro-hidraulica sau de o coloana electrica, ca este hidraulica sau electrica o caseta de directie face parte dintr-un ansamblu si este in directa relationare cu axul coloana volan, cu conducte sau cablaje, cu pompa sau coloana electrica cu vas de servo si asa mai departe. Dar cel mai important de stiut lucru este ca rolul ei este sa te ajute in virarea masinii, nu sa absoarba socurile gropilor de pe strazi sau sa compenseze cauciucuri uzate, jante deformate, rulmenti care huruie, discuri de frana ovalizate sau alte elemente defecte de pe masina.
Caseta de directie este gandita sa fie protejata de articulatia masinii! Rolul nostru de proprietari de autoturism ce circula pe drumurile publice si raspund de viata sau integritatea celorlalti participanti la trafic fie ei pietoni, conducatori auto sau pasageri este sa pastram masina in conditii tehnice cat mai bune! Ansamblul directie, alaturi de cel de franare au un statut special in reglementarile legale si anume fac parte din elementele de siguranta a circulatiei, daca nu avem grija macar de aceste elemente sa fie in conditii bune suntem un pericol public.
Am facut un studiu si am cautat pe internet pe site-ul RAR serviceurile autorizate din Romania sa repare casete de directie, cel mai mare si cu cel mai mare numar de recenziii de la clienti este service Tureal Steering Solutions din Bucuresti,Sector 1 alaturi de el in capitala mai exista inca trei serviceuri autorizate dar pe internet isi mai fac reclama inca 3 serviceuri neautorizate pentru operatiunea B1.4- reparatie caseta de directie si componentele acesteia. Am sunat la serviceurile neautorizate incercand sa luam un punct de vedere dar unul auzind ca sunt de la ziar a inchis telefonul iar al doi-lea a injurat spunand ca nimeni nu are ce sa-i faca ca au toate autoritatile la degetul mic iar vidul legislativ ce nu confera putere RAR de a face control la atelierele neautorizate le permite acestora sa functioneze iar cand fac greseli grave nu ai de fapt pe cine sa tragi la raspundere. Concluziile le trageti dumneavoastra!
Care sunt simptomele unei casete de directie defecte:
Caseta de directie hidraulica curge, bate sau are joc, caseta de directie electrica bate sau are joc, huruie sau nu mai functioneaza servodirectia, casetele de directie pot merge mai greu sau chiar mai usor doar in una dintre parti. Nu va jucati cu directia caci alaturi de franare sunt cele mai importante elemente de siguranta ale unei masini si pot pune in pericol nu doar pe ocupantii masinii dumneavoastra ci si pe ceilalti participanti la trafic, soferi sau pietoni!
O caseta de directie se poate strica din mai multe motive dar cel mai des intalnite defecte sunt circulatia cu articulatia fata defecta sau dezetansarea burdufelor de protectie aflate pe caseta de directie si pe bieleta de directie.
Cum evitam aceste defecte?
Pentru a afla si opinia unui specialist, am facut o cercetare si am aflat ca in Bucuresti exista cel mai mare atelier specializat in reparatia casetelor de directie din Europa de Est, TUREAL CASETE DIRECTIE, autorizat de RAR pentru reparatii de casete de directie, cu o experienta de peste 20 de ani in domeniu si i-am rugat sa ne spuna ce am putea face pentru a nu ajunge in situatia in care sa platim o suma mare pentru reparatia casetei de directie:
“Pentru a menține siguranța și durabilitatea sistemului de direcție, este esențial ca starea tehnică a articulației față să fie verificată periodic într-un atelier autorizat, dotat cu echipamente capabile să simuleze condițiile reale de drum – denivelări, treceri peste bumpere etc. Evitarea acestor verificări pe baza sfatului unui mecanic care spune că „mai merge și așa” doar pentru că nu dispune de uneltele sau expertiza necesară nu face decât să agraveze problema pe termen lung. Astfel, clientul riscă defectarea ireversibilă a casetei de direcție sau a altor componente costisitoare. Dacă bucșele uzate ar fi încă funcționale, producătorii le-ar proiecta direct în această stare. La fiecare frânare, greutatea vehiculului se transferă spre față, iar elementele menite să protejeze caseta de direcție, motorul și cutia de viteze nu își mai îndeplinesc rolul. Pe termen lung, acest lucru duce la costuri mai mari pentru client, care nici măcar nu-l poate trage la răspundere pe mecanicul ce și-a ascuns nepriceperea sub pretextul că îi protejează bugetul. În realitate, acesta preferă să efectueze doar operațiuni simple și să încaseze bani regulat, evitând reparațiile mai complexe ce ar necesita realinierea geometriei roților – un serviciu pentru care nu este pregătit.
În plus, verificarea periodică a burdufurilor de protecție este crucială. Acestea trebuie să fie etanșe, astfel încât atunci când sunt apăsate, să transmită mișcarea și către celălalt burduf, semn că aerul rămâne sigilat în interior. Problema reală nu este pierderea aerului, ci infiltrarea particulelor străine care pot compromite funcționarea casetei de direcție.” Multumim domnului Dorel Grab – Director General TUREAL CASETE DIRECTIE care a avut amabilitatea de a ne transmite aceste sfaturi.
Cat de grav este un defect la caseta de directie si cum trebuie sa procedez pentru reparatie?
In primul rand trebuie sa ne selectam un atelier specializat si autorizat RAR care sa raspunda de calitatea lucrarilor prestate. Pentru asta acel atelier trebuie sa aiba autorizatia RAR B1.4 unde B1 INSEAMNA AUTORIZARE PENTRU REPARATIILE COMPONENTELEOR AUTO IAR PUNCTUL 4 INSEAMNA SISTEMUL DE DIRECTIE. Au voie sa umble in caseta de directie alte serviceuri care nu au aceasta autorizare? NU! Pentru ca daca doresc sa se autorizeze trebuie sa faca dovada a doua lucruri simple: ca au documentatia de la producator, uneltele necesare si desigur testere profesionale pentru a verifica si elimina eventualele greseli si riscuri. Taxa catre RAR este de 80 lei/an, deci nu luati in considerare scuza ca din aceasta cauza nu se autorizeaza, realitatea este ca fac experiente pe siguranta noastra a tuturor!
Ulterior sunam, facem programare si incercati sa eliminati si cauzele care au dus la aceasta defectare a casetei de directie. Piesa noua fiind foarte scumpa in comparatie cu costul de 10-15% din valoarea piesei noi in cazul reconditionarii casetei de directie!
-
Exclusivacum 2 zile
Scandal electoral în penitenciar: Acuzații grave de manipulare și presiuni
-
Exclusivacum o zi
Ministrul Justiției, Radu Marinescu, vizită inedită la Penitenciarul Deva: un semnal puternic pentru reforma sistemului penitenciar
-
Exclusivacum 3 zile
Ploiești: Cătălin Stavri, pseudo jurnalistul-mafiot în serviciul primarului Volosevici – O analiză amplă a rețelei de corupție
-
Exclusivacum 4 zile
Apocalipsa „Portocalei” – inculpatul Cătălin Stavri, pseudo-jurnalistul infractor sub asediul justiției
-
Exclusivacum 2 zile
Muntele corupției: Iepuri și capcane în Vălenii de Munte
-
Exclusivacum 2 zile
Scenariul fraudelor imobiliare: Figuri si umbre în dosarul White Tower & City Gate
-
Exclusivacum 3 zile
Turnul Babel al fraudei imobiliare: Cristi Ciolan, pionul necunoscut din scandalul White Tower & City Gate
-
Exclusivacum 4 ore
Haos și bădărănie în Penitenciarul Botoșani: un ofițer ANP jignit de colegi