Connect with us

Actualitate

Cum se manifestă „rezistența taxiurilor” în România?

Publicat

pe

În România, ca și în multe alte țări din lumea întreagă, taximetriștii au protestat împotriva firmei Uber. Un fenomen al ultimilor ani, ea se prezintă ca o „comunitate de șoferi”, menită să-i ajute pe oameni să se deplaseze rapid și mai ales ieftin, dar serviciile de transporturi tradiționale – mai ales șoferii de taxiuri – spun că este vorba de o concurență incorectă, aducând noua firmă mereu în fața justiției din diferite țări.

După protestul taximetriștilor și șoferilor de autocare și maxi-taxi împotriva Uber și Blabla car, compania Uber a anunțat că oferă reduceri semnificative până pe 31 august. Cea mai mare supărare este împotriva Uber, compania americană, prezentă în România din 2015, care folosește o aplicație pentru telefoane ce le permite clienților să se conecteze prin GPS cu cea mai apropiată mașină cu șofer aflată în baza de date.

Aproape orice posesor de permis de conducere și de mașină mai nouă de 10 ani și cu patru uși, poate deveni șofer Uber. Trebuie doar să aibă cazierul judiciar curat, cazierul auto cu un istoric al contravențiilor din care să rezulte că e un șofer ponderat, să aibă peste 21 de ani. Selecția finală se face în urma unui interviu și a inspecției mașinii, dar șoferii Uber sunt permanent notați de către clienți, care au posibilitatea să le acorde calificative în funcție de cât de mulțumiți au fost de ei. La finele săptămânii, în funcție de aprecierile clienților, șoferii Uber pot primi un supliment de bani sau, la o adică, dacă se strâng câteva nemulțumiri, pot fi chiar excluși din sistem.

Taximetriștii bucureșteni, dar și cei din Timișoara și Cluj sunt nemulțumiți de prezența Uber, care le fură tot mai mulți clienți. Utilizatorii sunt, în schimb, tot mai mulțumiți de șoferii Uber, care cel mai adesea nu fac o meserie din a fi șoferi, ci doar își împart mașina când fac diferite drumuri sau își completează veniturile practicând taximetria pentru câteva ore zilnic.

Spre deosebire de taxiurile clasice, în sistemul Uber nu sunt folosiți bani lichizi, nu se cer și cel mai adesea nici nu se dau bacșișuri. Cursa parcursă este plătită din cardul care este înregistrat în prealabil la Uber și clientul știe prețul imediat ce a comandat mașina prin aplicația pe care o are pe telefon. Prețul unei curse este variabil și se calculează printr-un algoritm în funcție de cererea și oferta care există la fiecare moment al zilei. În schimb, firmele de taxi din București au un tarif de circa 1,4 lei pe kilometru, un preț care pare să se mențină în mod forțat atât de jos.

Nemulțumirea oficială a taximetriștilor este legată de faptul că Uber nu este autorizat pe piața autohtonă ca transportator. Acuzația permanentă este aceea că Uber nu plătește taxele aferente unei companii de taximetrie și că în general încalcă legea taximetriei. Ca atare taximetriștii cer interzicerea Uber sau acreditarea ei cu acte în regulă ca orice societare de transport. Guvernul pare să le fi promis șoferilor o astfel de modificare legislativă, cu toate că detaliile nu sunt toate clare. Reprezentanții companiei Uber explică la rândul lor că din tariful unei curse între 75 și 80% rămâne la șoferul partener care colaborează pe baza unui contract (PFA sau SRL) și că absolut toate operațiunile sunt fiscalizate.

Ura taximetriștilor împotriva Uber este însă atât de mare încât la anul trecut la Cluj a degenerat într-un colnflict. Un șofer Uber a fost blocat la un moment dat de patru taximetre și după ce omul a sunat la poliție să spună că este agresat, mai mulți taximetriști au comandat prin Uber curse spre una din secțiile de poliție, pentru a demonstra că aceștia practică taximetria în mod neautorizat. Patru șoferi Uber au fost atunci amendați, fiecare cu peste 5000 de euro (25.000 de lei).

În orașele mari, Uber e pe cale să câștige competiția cu obișnuitele taximetre, adesea vechi, murdare, cu șoferi nepoliticoși, îmbrăcați prost sau chiar murdar, obișnuiți să refuze cursele prea scurte sau cele nedorite, care se uită urât dacă bacșișul nu e potrivit sau dacă i se cer bonuri fiscale. Practic, o parte semnificativă din munca taximetriștilor este nefiscalizată. În schimb, șoferii de la Uber dacă nu sunt politicoși, corect îmbrăcați și cu mașina curată pot fi amendați pe loc de clienții lor prin butonul de pe aplicația telefonică în care li se acordă o notă de la unu la cinci. În plus, banii ajung electronic din conturile clienților în cele ale companiei, deci sunt complet transparenți și în întregime fiscalizați.

Guvernul român a promis să decidă în favoarea taximetriștilor și împotriva Uber alegând din nou trecutul împotriva viitorului. Dar lucrurile nu sunt încă bătute în cuie. Din 2015 de când a venit în România Uber a avut peste 250.000 de utilizatori din care 200.000 în capitală și restul în Cluj, Timișoara și Brașov.

Actualitate

Space Force dezvăluie programul „Orbital Watch” pentru protejarea spațiului comercial

Publicat

pe

De

Cooperare între forțele spațiale și comunitatea de informații

Astăzi, Space Force a lansat un nou program denumit Orbital Watch, destinat să împărtășească informații neclasificate despre amenințările din orbită cu peste 900 de operatori comerciali înregistrați la Front Door al Comandamentului Sistemelor Spațiale (SSC). Acesta este realizat prin cooperarea cu Comunitatea de Informații, Comandamentul Spațial al SUA (SPACECOM) și Biroul de Politică Spațială al Pentagonului.

„Pe măsură ce amenințările spațiale continuă să evolueze — de la intruziuni cibernetice și război electronic la activități ostile pe orbită — Orbital Watch intenționează să comunice informații neclasificate critice pentru a asigura capacitatea furnizorilor comerciali de a construi sisteme reziliente și de a atenua amenințările”, conform unei fișe informative oferite de serviciu către Breaking Defense.

Colaborare și schimb de informații critice

Col. Richard Kniseley, șeful Biroului Comercial Spațial al SSC, care administrează Front Door, a explicat într-un interviu că programul reprezintă o modalitate prin care operatorii comerciali pot înțelege natura amenințărilor și pot apela la guvern în caz de observare a unor activități suspecte. Inițiativa Orbital Watch a fost inspirată de interesul Oficiului Directorului Național de Informații (ODNI).

Implementare în etape și implicarea comunității comerciale

Inițial, ODNI a solicitat Biroului de Politică Spațială al Secretarului de Apărare să exploreze uneltele disponibile pentru a distribui informații despre amenințări către industrie. După discuții între IC, Politica Spațială și COMSO, o versiune timpurie a Orbital Watch a fost pusă în funcțiune pe 21 martie.

Potrivit anunțului Space Force, Orbital Watch va fi implementat în etape. Prima fază, sau faza beta, se concentrează pe transmiterea de informații trimestriale către industrie cu evaluări ale riscurilor din domeniul spațial. Pe măsură ce Front Door consolidează sursele neclasificate de informații, frecvența de distribuție va crește pentru a asigura furnizarea de informații la timp și acționabile pentru operatorii comerciali.

Portal comercial și schimb de informații în siguranță

Faza completă de operare a Orbital Watch va introduce un „Portal Comercial” securizat, care va permite schimbul bidirecțional de informații despre amenințări între guvern și furnizorii comerciali considerați critici pentru operațiunile Space Force. Kniseley a menționat că COMSO va colabora cu Celula de Integrare Comercială a SPACECOM pentru a intensifica efortul.

Citeste in continuare

Actualitate

Schimbări drastice în achizițiile armatei: Îngrijorări și speculații în industria de apărare

Publicat

pe

De

Mesajul clar al Generalului: Tehnologiile se transformă

În inima Deșertului Mojave din California, Șeful Statului Major al Armatei, generalul Randy George, a transmis un mesaj clar industriei de apărare: un cutremur tehnologic se preconizează, iar acesta ar putea afecta profund programele de achiziție la scară largă, inclusiv vehiculele de luptă terestre.

„Sunt legat de capacitatea generală”, a declarat generalul cu patru stele pentru publicația Breaking Defense, într-un interviu recent. „Modul în care facem asta probabil se va schimba… [și] cu ce echipament.”

George a evidențiat rapiditatea cu care tehnologia a evoluat în ultimii ani, sugerând că Armata ar putea reconsidera achizițiile pe care le-a realizat de-a lungul timpului.

Speculații cu privire la reduceri substanțiale

Comentariile sale vin într-un context în care circulă zvonuri larg răspândite că Armata ar putea face reduceri semnificative în portofoliul vehiculelor de luptă terestre. Cu toate că serviciul nu a confirmat încă astfel de măsuri, contractanții din domeniul apărării se pregătesc deja pentru vești proaste, conform surselor din industrie.

„Reduceri sunt doar zvonuri până când nu devin realitate”, a afirmat un oficial din industrie.

Îngrijorări fundamentele pe baza raportului Marathon Initiative

Pentru a înțelege îngrijorările existente, trebuie să ne întoarcem la 2023, când Marathon Initiative, o organizație non-profit axată pe subiecte de securitate națională, a publicat un raport care propunea schimbări drastice în achiziții pentru toate serviciile armate. Raportul recomanda reducerea formatiunilor și a achizițiilor de armament, inclusiv sisteme precum Armored Multi-Purpose Vehicle (AMPV) și progresele în programul de obuzier autopropulsat Paladin Integrated Management (PIM).

Chiar dacă documentul are aproape doi ani iar nu este o publicație guvernamentală, a câștigat tracțiune recentă în cercurile industriei de apărare, în special datorită ascensiunii autorilor săi în structurile de decizie ale Pentagonului.

Încercări de adaptare și inovație

Generalul James Rainey, șeful Comandamentului Viitor al Armatei, ajută la clarificarea acestor întrebări de cerințe și a utilizat experimente precum Proiectul Convergence Capstone 5 pentru a aduce perspective utile conducerii superioare.

„Șeful urăște un anumit tip de echipament. Mi-a spus: ‘Vreau să-l distrug.’ Și eu am răspuns: ‘Nu-ți face griji, a murit deja la PCC5. … [A trecut] de la verde la roșu ca o broască într-un blender’”, a relatat Rainey recent pe scenă.

Așteptări statice în fața incertitudinii bugetare

Industria se pregătește acum să observe ce va fi păstrat și ce va fi eliminat din categorii ce par a se îndrepta spre un viitor incert. „Industria trebuie să stea liniștită și să aștepte următoarele 90 de zile pentru a vedea cum se desfășoară lucrurile… [pentru că] se schimbă constant”, a subliniat generalul în rezervă John Ferrari.

Cu toate acestea, unele surse din industrie afirmă că este provocator să se ia decizii de afaceri până la publicarea cererii de buget pentru FY26. „Speculațiile se schimbă zi de zi”, a menționat o sursă.

Riscurile reducerilor și impactul asupra lanțului de furnizare

Sursele din industrie subliniază că, dacă Armata decide să oprească o linie de producție activă, efectele negative se vor extinde asupra întregului lanț de furnizare.

Ferrari a avertizat împotriva ideii că Armata ar putea relua producția de vehicule noi după reducerile actuale: „Dacă oprești o linie și în doi ani vrei să construiești un nou vehicul, acesta nu funcționează. Vei afecta iremediabil nu doar baza industrială de primă mână, ci și lanțul de furnizare.”

Această dinamică complexă sugerează că orice decizie privind reducerea programelor existente trebuie să fie bine fundamentată, având în vedere impactul pe termen lung asupra capacităților Armatei și a industriei de apărare în ansamblu. O abordare echilibrată, care să ia în considerare atât modernizarea, cât și menținerea capacităților existente, este esențială pentru a asigura succesul operațiunilor militare viitoare. Într-un climat de incertitudine bugetară și schimbări rapide în tehnologie, liderii din domeniul apărării se văd nevoiți să facă alegeri dificile, menținând în același timp angajamentele față de securitatea națională și parteneriatele internaționale.

Citeste in continuare

Actualitate

Lockheed Martin iși numeste un nou director financiar: Evan Scott preia misiunea

Publicat

pe

De

Un veteran la timona finanțelor

Lockheed Martin, gigantul din domeniul apărării, a anunțat astăzi numirea lui Evan Scott ca nou director financiar, efectiva imediat. Scott va prelua funcția de la Jesus “Jay” Malave, care a decis să își caute alte oportunități.

Experiență vastă în finanțe

Cu o carieră de 26 de ani la Lockheed Martin, Scott a ocupat în mare parte funcții în domeniul financiar, inclusiv aceea de trezorier al companiei și director financiar al două unități de afaceri. În prezent, el era CFO al diviziei de rachete și controlul focului, rol pe care l-a început în ianuarie 2024, conform profilului său de LinkedIn.

Încrederea conducerii

„Evan a câștigat respectul maxim ca lider experimentat în finanțe și operațiuni, având o înțelegere profundă a afacerii și misiunii noastre. Sunt sigur că este alegerea potrivită pentru a susține creșterea continuă a companiei și pentru a conduce organizația financiară cu excelență,” a declarat CEO-ul Lockheed, Jim Taiclet.

Schimb Ariate în conducere

Jay Malave a fost numit CFO în februarie 2022 și, spre deosebire de Scott, a venit din afara Lockheed, unde a ocupat ultima dată funcția de CFO la L3Harris.

Perspectivele financiare ale companiei

Lockheed Martin va face publice rezultatele financiare pentru primul trimestru din 2025 pe 22 aprilie. Investitorii care așteaptă detalii despre cum perspectiva financiară a companiei a fost afectată de pierderile înregistrate în programul de avion de luptă de generație a VI-a al Forțelor Aeriene și de tarifele impuse de fostul președinte Donald Trump ar putea fi dezamăgiți, deoarece executivii Lockheed „vor reafirma estimările pentru 2025, fără a include impactul evolutiv al tarifelor și anunțul recent privind Next Generation Air Dominance”, se arată într-un comunicat al companiei.

Citeste in continuare

Aveți un PONT?

Cel mai complet ziar de investigații dedicat cititorilor din România. Aveți un pont despre fapte de corupție la nivel local și/sau național? Garantăm confidențialitatea! Scrie-ne la Whatsapp: 0735.085.503 Sau la adresa: incisiv.anticoruptie@gmail.com Departament Investigații - Secția Anticorupție

Știri calde

Exclusiv15 ore ago

Mesaj de Paște de la Echipa Incisiv de Prahova

Dragi cititori, Cu ocazia Sfintelor Sărbători de Paște, vă transmitem cele mai calde urări de sănătate, liniște sufletească și bucurii...

Exclusiv2 zile ago

Sâmbăta Mare: Tradiții, obiceiuri și ce nu trebuie să faci in această zi

Pregătiri pentru Învierea Domnului Sâmbăta Mare este ziua de dinaintea Învierii Domnului, un moment de tihnă și pregătire spirituală pentru...

Exclusiv2 zile ago

Reflectii asupra indiferenței sociale

Provocare la meditație Vitalie Josanu, reprezentant al Sindicatului Diamantul, invită la o profundă meditație asupra valorilor morale și a responsabilității...

Exclusiv2 zile ago

Procurorul „aruncat”: Mâna nevăzută a senatorului „Melcilor” asupra justiției

Teatrul absurdității în afacerile cu deșeuri Un circ în jurul gunoaielor (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), (aici), etc Într-o...

Exclusiv3 zile ago

Analiză juridică asupra inaplicabilității interdicțiilor din proiectul de lege privind mercenariatul pentru polițiștii suspendați

Considerații preliminare Analiza se concentrează asupra aplicabilității interdicțiilor incluse în proiectul de lege ce modifică diverse acte normative din domeniul...

Exclusiv3 zile ago

Mușamalizarea organizată: Răspunsuri insălătoare și coordonate de la vârful IGPR

Context și scopul analizei În ultimele luni, Sindicatul Polițiștilor “Diamantul” a identificat un model sistematic de dezinformare și disimulare a...

Exclusiv3 zile ago

Alerta roșie: FSANP cere acțiuni imediate pentru siguranța penitenciarelor din România

Context internațional și precedent alarmant Recenta serie de atacuri asupra închisorilor din Franța a generat un semnal de alarmă în...

Exclusiv3 zile ago

Destructurarea unei rețele internaționale de inșelăciune în domeniul suplimentelor alimentare

Sprijin internațional în combaterea infracționalității Poliția Română, în colaborare cu specialiști din cadrul EUROPOL, a oferit asistență ofițerilor de investigație...

Exclusiv3 zile ago

Percheziții în Pogoanele: Trei persoane reținute pentru inșelăciune în domeniul relațiilor online

Acțiune coordonată împotriva infracțiunilor economice Polițiștii Serviciului de Investigații Criminale Buzău, sub coordonarea Parchetului de pe lângă Judecătoria Pogoanele, au...

Exclusiv4 zile ago

CSM acordă certificat de bună purtare foștilor procurori de la DNA Ploiești/„Dezvăluiri de noaptea minții”

Secția pentru procurori în materie disciplinară din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) a emis un nou certificat de bună...

Exclusiv5 zile ago

Corupția în sistem: Legătura dintre inculpatul pseudo-jurnalist spagar si santajist Cătălin Stavri și forțele de ordine

Corupția în sistem: Legătura dintre INFRACTORUL – INCULPAT spagar si santajist Cătălin Stavri și forțele de ordine Cum site-ul de...

Exclusiv5 zile ago

Corupția în justiție: Cazul inculpatului pseudo – jurnalist spagar si santajist  Cătălin Stavri și murdăriile din White Tower

Scandalul White Tower: Între escrocherii și complicități neimaginabile Miza imobiliară care scoate la iveală colapsul moral al justiției Într-un nou...

Exclusiv5 zile ago

Suspiciuni în IGPR: Director cercetat pentru o afacere discretă cu Bolt?

Emil Pascut de la Sindicatul Diamantul a dezvăluit informații intrigante privind un director din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române...

Exclusiv5 zile ago

Sindicatul Europol răspunde IGPR: Dovada lipsei de carburant este adevărată

Sindicatul Europol reamintește reacția inițială a IGPR în legătură cu acuzațiile privind lipsa de carburant. Atunci, conducerea Poliției Române a...

Exclusiv6 zile ago

Cătălin Stavri: Pseudo-jurnalistul infractor al sit-ului de denigrare și șantaje Incomod.ro – Dezvăluiri explozive și inregistrări despre corupție

Cazul Cătălin Stavri: Pseudo-jurnalistul implicat în santaj și corupție – Dezvăluiri explozive și inregistrări revelatoare Un infractor sub presiune: Revelații...

Partener media exclusiv

stiri actualizate Raspandacul

Parteneri

Top Articole Incisiv