Connect with us

Administratie

Audierile din comisii NU pot asigura o supraveghere efi­cace a Serviciilor Secrete /  Metodă inadecvată

Publicat

pe

Sa invatam din democratiile autentice cum se face un control si o supraveghere eficace a SERVICIILOR SECRETE.

Cel mai important impediment pentru o supraveghere eficace este reţinerea legislatorilor în a adopta şi aplica măsuri pentru tragerea la răspundere a ra­murii executive. În statele în tranziţie, unde, anterior, ramura executivă nu a fost trasă la răspundere, de regulă, legislatorii trebuie să experimenteze o di­versitate de abordări înainte de a stabili care e metoda cea mai bună pentru ei. A se baza numai pe audierile din comisii pentru a asigura o supraveghere efi­cace se va dovedi, probabil, o metodă inadecvată. Experienţa a arătat că sunt, de asemenea, necesare munca staffului, studiile de cercetare, vizitele pe teren şi audierile in camera.

UN PROCES DIFICIL DE ÎNVĂŢARE

Activităţile din domeniile securităţii şi intelligence diferă de majoritatea celor­lalte funcţii ale guvernului prin aceea că afectează şi/sau implică aproape toate departamentele sau ministerele. Deoarece o supraveghere corespunzătoare necesită un grad ridicat de familiarizare cu funcţiile şi practicile serviciilor de informaţii şi cu modalităţile complexe în care ele interacţionează cu alte agenţii guvernamentale, procesul de învăţare este lent şi, deci, dificil pentru legislatori, care au de rezolvat multe alte solicitări, ce le ocupă timpul şi aten­ţia. Dezvoltarea expertizei necesare ia timp, în special dacă avem în vedere reticenţa generală a ofiţerilor de informaţii în a-şi împărtăşi în detaliu cunoştinţele.

LIPSA DE ÎNCREDERE

Dacă serviciile de informaţii şi organismele de supraveghere a acestor servicii nu au încredere unele în altele, nu pot exista discuţii sincere, schimburi semni­ficative de informaţii şi nici o supraveghere eficace. Pentru construirea unor relaţii de încredere, organismele externe de supraveghere (în special comisiile legislative) trebuie să evite să se concentreze exclusiv pe respectarea legii. Li­mitarea în acest fel a supravegherii generează un mediu conflictual, pe princi­piul „noi împotriva lor” şi descurajează personalul din domeniul intelligence să vadă vreun beneficiu pe care i l-ar putea aduce procesul de supraveghere. Dimpotrivă, cel puţin în faza iniţială, el percepe doar dificultăţi considerabile.

Pentru ca o supraveghere să fie eficace, e necesar ca serviciile de informaţii să cunoască şi beneficiile acesteia. De exemplu, un accent pe eficacitate poate aduce beneficii unui serviciu prin recomandări care încurajează executivul să-i pună la dispoziţie mai multe resurse. Serviciul poate, de asemenea, să vadă beneficiile supravegherii atunci când o comisie legislativă sau un organism specializat de supraveghere corectează o relatare de presă, care acuză în mod eronat membri ai serviciului de conduită incorectă sau pune sub semnul între­bării eficacitatea lor.

REFUZAREA ACCESULUI LA PERSOANE, LOCURI, DOCUMENTE ŞI ÎNREGISTRĂRI

Cel mai important obstacol în calea unei supravegheri eficace este refuzarea accesului la persoane, locuri, documente şi înregistrări. Fără un asemenea ac­ces, organismele de supraveghere nu pot funcţiona în mod adecvat (a se ve­dea şi Nathan – Instrumentul 3). Ele nu pot verifica dacă informaţiile pe care le primesc din partea executivului sunt exacte şi nici nu pot să dezvolte un plan corespunzător de investigare pe o anumită temă. Dimpotrivă, se pot baza nu­mai pe ceea ce li se spune şi pe ceea ce obţin din surse deschise.

PRESIUNEA TIMPULUI ŞI EFECTUL EI ASUPRA VERIFICĂRII

Presiunea timpului, resimţită de legislatori, poate avea un efect negativ asupra tipului de examinare pe care o întreprind. Studiile comisiilor de supraveghere din Congresul SUA au arătat că legislatorii, în loc să identifice ei înşişi proble­mele, sunt înclinaţi mai degrabă să preia probleme care au atras deja atenţia opiniei publice – şi au motive întemeiate să procedeze astfel. Deoarece legislatorii sunt oameni ocupaţi, cu multe responsabilităţi (inclusiv propria lor realegere), ei au tendinţa să urmărească acele probleme care le oferă, cu cea mai mare probabilitate, un beneficiu politic personal. Verificarea serviciilor de informaţii, dat fiind că se desfăşoară arareori în public, le oferă prea puţine oportunităţi de beneficii politice.

Capacitatea legislatorilor de a supraveghea serviciile de informaţii este obstrucţionată şi de însăşi natura ramurii legislative. Timpul disponibil pentru supraveghere este limitat nu numai de munca pe care toţi legislatorii trebuie să o desfăşoare, ci şi de şedinţele forului legislativ. În cele mai multe jurisdicţii, activitatea legislativă se opreşte atunci când forul legislativ nu e în sesiune şi în perioada alegerilor. O soluţie parţială la această problemă este încredinţarea responsabilităţii de supraveghere unui organism specializat.

PARTIZANATUL

Procesul de supraveghere poate fi mult prea uşor obstrucţionat de partizanat. De pildă, în SUA, când partizanatul devine excesiv, el poate zădărnici eforturile opoziţiei de a verifica un serviciu de informaţii prin amânarea sau controlarea activităţii comisiilor de supraveghere din Congres.[1] În mod asemănător, în cele mai multe sisteme parlamentare, partidul aflat la guvernare controlează agenda tuturor comisiilor legislative prin intermediul reprezentării majoritare. Pentru a contracara această dominaţie, ce reprezintă regula generală, unele sisteme solicită ca preşedintele comisiei pentru supravegherea informaţiilor să fie un membru al unui partid de opoziţie.

Alternarea preşedinţiei în acest mod şi selectarea membrilor comisiei pe baza echilibrului corect între guvern şi opoziţie sunt modalităţi importante prin care partizanatul poate fi diminuat, iar cooperarea – promovată. În general, supra­vegherea funcţionează cel mai bine atunci când membrii comisiilor de supra­veghere colaborează într-un efort colectiv de obţinere a unor rezultate ce slu­jesc interesului naţional.

RAPOARTE PREZENTATE CU ÎNTÂRZIERE DE ORGANISMELE SPECIALIZATE DE SUPRAVEGHERE

În situaţia în care sunt înfiinţate organisme specializate pentru a efectua dife­rite forme de verificare, proactive şi de rutină, este foarte important ca ra­poartele şi analizele lor să fie puse la dispoziţia legislatorilor la momentul oportun. Indiferent care sunt aspectele concrete din sfera intelligence pe care legislatorii le examinează ei înşişi, aceştia au totuşi nevoie să-şi facă o imagine cât mai cuprinzătoare posibil pentru a duce la îndeplinire responsabilităţi ex­trem de importante, precum alocarea fondurilor publice şi examinarea legisla­ţiei în vigoare. Dacă legislatorii nu pot primi rapoarte la momentul oportun şi nu-i pot chestiona pe membrii organismelor specializate cu privire la reco­mandările pe care le fac, capacitatea celor dintâi de a-şi îndeplini responsabili­tăţile ce le revin va fi serios afectată.

RESURSE NECORESPUNZĂTOARE

Capacitatea legislatorilor de a efectua o supraveghere eficace depinde în mare măsură de resursele care li se pun la dispoziţie. Cele mai importante resurse în acest sens sunt stafful şi accesul. Aşa cum s-a arătat mai înainte, legislatorii sunt oameni ocupaţi, cu o sferă largă de responsabilităţi. Fără ajutorul unui staff permanent, cu înaltă calificare şi fără atitudini partizane, care să aibă cunoştinţe vaste despre comunitatea de informaţii, legislatorii vor efectua, cel mai probabil, o supraveghere care, în cel mai bun caz, va fi limitată, axându-se mai curând pe audierile în comisie decât pe activitatea de investigare. Mai mult, pentru a efectua o supraveghere eficace, legislatorii au nevoie şi de ac­ces la o gamă extinsă de informaţii, inclusiv la servicii de cercetare şi capacităţi de auditare.

Constituirea unui staff permanent de suport, fără atitudini partizane, poate contribui şi la dezvoltarea şi păstrarea unei memorii instituţionale. Dat fiind că expertiza în domeniul intelligence se obţine în timp îndelungat, ritmul schim­bării legislatorilor (care poate fi considerabil în unele sisteme) duce deseori la o pierdere de cunoştinţe şi experienţă. Din motive evidente, prezenţa unui staff permanent nepartizan diminuează acest obstacol în calea unei suprave­gheri eficace.

 

Administratie

Palatul Victoria, epicentrul viziunilor pentru viitor: Bucharest Leaders’ Summit lansează „Foaia de parcurs a României” și anuarul „European Movers & Shakers 2025”!

Publicat

pe

De

Palatul Victoria devine, începând de luni, gazda „Bucharest Leaders’ Summit: A Roadmap to the Future”, un eveniment de anvergură dedicat definirii viitorului României, organizat în cadrul celei de-a XXXII-a ediții a proiectului „Împreună protejăm România”.

Lideri din toate domeniile, uniți pentru a schița viitorul României

Summitul reunește lideri din administrația publică, mediul academic, economie, armată și diplomație, pentru a defini împreună „foaia de parcurs către viitorul României”, oferind o platformă amplă de dialog și reflecție asupra priorităților naționale într-un context global marcat de schimbări economice, tehnologice și geopolitice profunde.

Anul 2025, momentul resetării totale?

Organizatorii afirmă că anul 2025 poate fi anul resetării totale, momentul în care România își reconfigurează obiectivele strategice și lansează noi proiecte de țară, bazate pe cooperare, sustenabilitate și inovație.

Dezbateri în toate sectoarele-cheie ale societății

„Bucharest Leaders’ Summit” reunește dezbateri din domenii cheie ale societății – sănătate, educație, cultură, cercetare, industrie, energie, agricultură, construcții, transporturi, apărare, securitate națională, digitalizare și inovare.

Scopul: Un cadru coerent de dezvoltare și modernizare a României

Scopul acestor sesiuni este de a aduce împreună idei, soluții și modele de bună practică, pentru a defini un cadru coerent de dezvoltare și modernizare a României în următorul deceniu.

Peste 300 de speakeri: Viziuni, experiențe și propuneri pentru consolidarea rolului României

Ediția din acest an reunește peste 300 de speakeri – reprezentanți ai instituțiilor europene și naționale, ai mediului economic, diplomatic și universitar – care vor contribui cu viziuni, experiențe și propuneri concrete privind consolidarea rolului României în Europa și în lume.

Citeste in continuare

Administratie

Guvernul Bolojan analizează cu prudență creșterea salariului minim – Efectele „din pix” pot fi dezastruoase!

Publicat

pe

De

Deputatul PNL Raluca Turcan a subliniat importanța unei abordări responsabile în ceea ce privește majorarea salariului minim, avertizând asupra riscurilor deciziilor populiste și artificiale.

Creșterea „din pix” poate distruge locuri de muncă și genera inflație

„Orice majorare „din pix” poate aduce efecte negative, chiar dacă pe moment pare o veste bună”, a avertizat Turcan, subliniind necesitatea unui dialog onest între Guvern, Parlament și partenerii sociali, nu un instrument de campanie.

Întrebări esențiale înainte de a lua o decizie: Sustenabilitate economică, suportabilitate pentru antreprenori, echitate salarială

Înainte de a lua o decizie, trebuie să răspundem onest la următoarele întrebări, a punctat deputatul PNL:

  • Poate economia să susțină o nouă creștere fără a crea șomaj sau inflație cu două cifre?
  • Pot antreprenorii români, mai ales cei mici, să suporte costurile?
  • Este corect ca doar salariul minim să crească, în timp ce profesiile calificate rămân în urmă?

Creștere salarială bazată pe performanță, nu pe populism

O creștere artificială a salariului minim poate duce la o egalizare nedreaptă între un angajat necalificat și un specialist cu ani de pregătire, a avertizat Turcan, pledând pentru creșteri salariale bazate pe performanță și competitivitate, nu pe decizii populiste.

Citeste in continuare

Administratie

Manole, între ajutorul de încălzire pentru vulnerabili și amânarea salariului minim: Inflația erodează veniturile, dar Bolojan frânează „din motive economice”!

Publicat

pe

De

Ministrul Muncii, Petre-Florin Manole, a reamintit că persoanele și familiile cu venituri mici pot depune cereri pentru ajutorul de încălzire și suplimentul pentru energie, acordate pe perioada sezonului rece și pe tot parcursul anului.

Între dorință și realitate: Salariul minim, o decizie amânată de Bolojan

Pe de altă parte, ministrul Manole a recunoscut că premierul Ilie Bolojan a amânat decizia privind majorarea salariului minim, o măsură pe care o consideră „înțeleaptă” având în vedere dezacordul partenerilor sociali.

Va crește sau nu salariul minim? Confuzie și întrebări fără răspuns

„Până la urmă, ce să înțeleagă oamenii? Va crește salariul minim? Va merge PSD-ul până la capăt cu această măsură? Sau cedăm și îl ascultăm pe Ilie Bolojan și nu va crește salariul minim?”, a întrebat jurnalista de la Antena 3 CNN.

Inflația, un argument puternic pentru majorare

Ministrul a subliniat că există argumente economice care susțin creșterea salariului minim, invocând inflația ridicată și scăderea puterii de cumpărare a populației.

Măsuri parțiale: Tichete de masă majorate

Manole a menționat și alte măsuri parțiale, cum ar fi majorarea cuantumului tichetelor de masă de la 40 la 50 de lei, propunere susținută de patronate și sindicate, care poate sprijini veniturile populației cu venituri reduse.

Bolojan invocă costurile cu energia și impactul asupra companiilor

Ministrul a explicat că disputa dintre PSD și Guvern privind salariul minim continuă, premierul argumentând că economia nu își permite în prezent o majorare, din cauza costurilor la energie și a impactului acestora asupra prețurilor și profitabilității companiilor.

„Este rolul nostru să argumentăm în favoarea lucrătorilor”

„Orice ministru al muncii va dori mereu ca salariul minim să crească. Este rolul nostru să argumentăm în favoarea lucrătorilor”, a conchis Florin Manole.

Citeste in continuare

Aveți un PONT?

Cel mai complet ziar de investigații dedicat cititorilor din România. Aveți un pont despre fapte de corupție la nivel local și/sau național? Garantăm confidențialitatea! Scrie-ne la Whatsapp: 0735.085.503 Sau la adresa: incisiv.anticoruptie@gmail.com Departament Investigații - Secția Anticorupție

Știri calde

Exclusiv14 ore ago

O rază de speranță în sistemul penitenciar: Penitenciarul Botoșani, un model de succes apreciat de Ministrul Justiției și lăudat

În timp ce multe penitenciare din România sunt ținta criticilor, Incisiv de Prahova a găsit un exemplu pozitiv demn de...

Exclusiv14 ore ago

„Cata mizerie, cata mizerie!”: Pășcuț (Diamantul) denunță abuzurile din metodologia Bayraktar și încalcarea principiului „Non bis in idem”!

Emil Pășcuț, de la Sindicatul Diamantul, a dezvăluit un fragment dintr-o cerere de chemare în judecată pentru recuperarea majorării Bayraktar,...

Exclusiv14 ore ago

Haos în jurul Lukoil: Consiliul Concurenței susține că nu a fost notificat despre vânzare, în timp ce Ministerul Energiei vorbește de evaluare! Tranzacție la vedere sau manevre subterane?

În timp ce Ministerul Energiei anunță o „evaluare a tranzacției” privind activele Lukoil din România, Consiliul Concurenței dă o replică...

Exclusiv14 ore ago

PSD și USR, complot pentru Cenzura Medicală! Proiect Halucinant pentru a Reduce la Tăcere Medicii „Eretici”!

Cotidianul Național, sub semnătura jurnalistei Claudia Marcu, trage un semnal de alarmă: parlamentarii PSD și USR au pus la cale...

Exclusiv14 ore ago

Facturi mai grele pentru români: Căldura și curentul se scumpesc din nou! ANRE lovește buzunarele cu o nouă taxă majorată cu 62%!

Din 1 noiembrie, românii sunt loviți de o nouă rundă de scumpiri la căldură și curent, după ce Autoritatea Națională...

Exclusivo zi ago

Instagramul Poliției Penitenciare: Albumul de selfie-uri al neamului Prost(!) sau cum să ratezi total o pagina oficială

„Hemoragie de pupincurism, falsitate și zero neuroni despre pușcărie” – asta ar trebui să scrie mare pe pagina de Instagram...

Exclusiv2 zile ago

Mărgineni – Clanul abuzurilor: Unde directorul e naș, adjunctul e fin și angajații… sclavi pe plantatie!

Motto: „În România, penitenciarele sunt afaceri de familie… pe banii noștri!” Mărgineni – Feudă medievală în Secolul XXI: Evadări ca-n comedii,...

Exclusiv2 zile ago

Lupta pentru Pământ: Cum fermierii luptă cu mafia antigrindină, apărați de o justiție incă sperăm dreaptă și uniți în căutarea soluțiilor sustenabile!

Motto: „În România, pământul este o comoară, iar fermierii sunt gardienii ei! Dar uneori, comoara e atacată de hoți și...

Exclusiv2 zile ago

Coseco Waste: Reciclare cu foc și tupeu – Garda de Mediu Prahova, complice în stil Coca Cola la dezastrul prahovean!

Un an de minciuni, flăcări și aroganță – Coseco Waste sfidează Prahova, asemenea Coca Cola, sub ocrotirea Gărzii de Mediu...

Exclusiv2 zile ago

Sindicatul Diamantul acuză: IPJ Neamț, dirijat de IGPR, a încercat să intimideze sindicatul printr-o sesizare penală abuzivă, în timp ce fapte penale grave erau „mușamalizate”

Emil Pășcuț, de la Sindicatul Diamantul, acuză IPJ Neamț, sub dirijarea unor oficiali numiți Coman și Barbosanu, că a făcut...

Exclusiv3 zile ago

De la Jilavawood la Rahova: Hoții strigă hoții, iar Neacșu de la DNA dă lecții de moralitate penitenciară! (sau cum să furi ca-n codru și să te mai dai și sfânt)

Mihaela Neacșu, inculpată DNA și apostol al moralității penitenciare? Un circ penitentiar de râsu’-plânsu’ (cu clowns, jonglerii și mulți bani...

Exclusiv3 zile ago

Spionaj tehnologic și neîncredere în interiorul Poliției Române, după o circulară controversată a lui Benone Matei

Vitalie Josanu (Sindicatul Diamantul) dezvăluie un caz de supraveghere ilegală în IPJ Botoșani și acuză o „boală a neîncrederii” amplificată...

Exclusiv4 zile ago

ANTIGRINDINA S.R.L. – REȚETA PERFECTĂ PENTRU UN JAF CU APROBARE GUVERNAMENTALĂ: HOTĂRÂREA NR. 256, UN BILET DIRECT SPRE MALDIVE!

HG 256/2010: Hârtia ilegalității, biblia mafiei antigrindină Hotărârea Guvernului nr. 256 din 24 martie 2010, ar fi trebuit să fie...

Exclusiv4 zile ago

DNA Ploiești: De la „portocală” la „lămâie” și-napoi? Previziunile sumbre ale Babei Vanga pentru Lefter Cătălin!

Ploieștiul, odată raiul corupției, transformat miraculos în „Ținutul făgăduinței” sub bagheta magică a lui Lefter? (aici), (aici), (aici), (aici), (aici),...

Exclusiv4 zile ago

Apocalipsa după Matei: De la inimioare pe instagram la groapa de gunoi a justiției!

„Adio, Matei! Sau, mai bine, la gunoi cu tine!” După luni de telenovelă penală, cu abuzuri, amantlâcuri și combinații demne...

Partener media exclusiv

stiri actualizate Raspandacul

Parteneri

Criptomonede Taxi Heathrow London

Top Articole Incisiv