Actualitate
Supravegherea culegerii de informaţii/ IMPACTUL CULEGERII DE INFORMAŢII ASUPRA DREPTURILOR OMULUI

Scopul acestui instrument este de a examina rolul pe care îl joacă organismele de supraveghere în monitorizarea funcţiilor de culegere a informaţiilor de către serviciile de informaţii. Produsul de intelligence este rezultatul unui proces cu mai multe etape, care presupune trasarea sarcinilor, planificarea, culegerea de informaţii, analizarea şi diseminarea lor. Însă, din toate aceste etape, culegerea de informaţii, în special prin mijloace secrete, rămâne trăsătura definitorie a serviciilor de informaţii, cel puţin în accepţiunea publică. Culegerea de informaţii este unul din cele mai controversate aspecte ale activităţii în domeniul intelligence şi prezintă o serie de provocări ieşite din comun pentru organismele de supraveghere, care au datoria de a susţine idealurile democratice.
Prima parte a prezentului instrument va analiza câteva dintre metodele prin care serviciile de informaţii obţin informaţii. După care, vor fi studiate modalităţile prin care ţările democratice pot utiliza legislaţia, autorizarea şi supravegherea pentru a se asigura că drepturile omului sunt respectate ori de câte ori se folosesc metode secrete.
SURSELE ŞI METODELE DE CULEGERE A INFORMAŢIILOR
Produsul de intelligence se bazează pe informaţii culese din diferite surse. Dat fiind că nicio sursă unică nu e în măsură să ofere îndeajuns de multe informaţii pentru deplina înţelegere a unei anumite probleme, serviciile de informaţii folosesc surse multiple pentru a ajunge la cea mai precisă imagine a evenimentelor. Aceste surse sunt împărţite pe categorii, în funcţie de tipul lor:
- informaţii din surse umane (HUMINT), aşa cum sunt informatorii;
- informaţii din semnale (SIGINT), aşa cum sunt interceptările unor comunicaţii; informaţii din surse deschise (OSINT), aşa cum sunt relatările mass- mediei;
- informaţii din imagini (IMINT), aşa cum sunt fotografiile din satelit.
Metodele de culegere a informaţiilor pot fi la vedere sau sub acoperire. Metodele la vedere sunt cel mai adesea folosite pentru a strânge OSINT, deoarece informaţiile sunt deţinute în mod deschis şi sunt disponibile public. În cazul metodelor sub acoperire sau clandestine, culegerea informaţiilor despre ţinte se face în secret, fără ştiinţa acestora. Metodele sub acoperire pot include folosirea informatorilor, urmărirea electronică, interceptarea comunicaţiilor, urmărirea fizică şi imagini culese de la distanţă. Atunci când asemenea metode sunt folosite într-un mod care încalcă dreptul unei persoane la viaţă privată, ele sunt denumite „metode intruzive de investigare.” Iar tehnicile aferente sunt numite „măsuri speciale de investigare” sau „tehnici speciale de investigare.”
Consiliul Europei a definit tehnicile speciale de investigare drept „tehnici aplicate de autorităţile competente în contextul cercetărilor penale, având ca scop depistarea şi investigarea unor infracţiuni grave şi a suspecţilor, şi care urmăresc culegerea de informaţii în aşa fel, încât persoanele ţintă să nu intre în alertă.” 1 În acest context, autorităţi competente pot fi ori serviciile de informaţii, ori agenţiile de aplicare a legii. E important să se observe că, în multe ţări, serviciile de informaţii folosesc astfel de măsuri nu numai în cadrul cercetărilor penale, dar şi în investigaţiile preventive, legate de securitatea naţională. Ca principiu general, metoda utilizată pentru culegerea de informaţii trebuie să se bazeze pe tipul de informaţie necesar, pe scopul efortului de culegere şi pe contextul operaţional, legal şi politic în care acţionează serviciile de informaţii.
IMPACTUL CULEGERII DE INFORMAŢII ASUPRA DREPTURILOR OMULUI
Serviciile de informaţii culeg informaţii pentru a-i ajuta pe oficialii guvernamentali să elaboreze politici şi să ia decizii strategice şi operaţionale. Modul în care obţin informaţiile trebuie să fie compatibil cu priorităţile şi valorile [1]
Strângerea de informaţii despre ameninţările la adresa securităţii poate avea un impact direct asupra drepturilor fundamentale ale indivizilor.[3] În conformitate cu raportul din 2008 al Comisiei ministeriale de verificare a serviciilor de informaţii din Africa de Sud, care investiga presupuse abuzuri de putere săvârşite de Agenţia Naţională de Informaţii, „metodele intruzive de investigare pot avea un rol crucial în aducerea la lumină a activităţilor şi conspiraţiilor criminale, însă ele pot fi folosite şi în mod incorect pentru a submina procesul democratic, a interveni în activitatea politică şi socială legală şi pentru a avantaja, în mod incorect, anumiţi politicieni şi partide.” [4]
societăţii pe care o servesc.[2] În ţările democratice, serviciile de informaţii trebuie să respecte drepturile omului, statul de drept şi principiile guvernanţei democratice, inclusiv responsabilitatea, transparenţa şi participarea la luarea deciziilor. Munca de informaţii trebuie să se desfăşoare între aceşti parametri, de la atribuirea sarcinilor până la diseminarea informaţiilor.
Cu toate că utilizarea de către stat a metodelor intruzive este întotdeauna sensibilă din punct de vedere constituţional şi politic, folosirea lor de către serviciile de informaţii trebuie tratată cu deosebită prudenţă. Motivele pentru o asemenea prudenţă, enumerate de raportul Comisiei ministeriale de verificare,[5] includ următoarele:
- □ Ţinta unei investigaţii poate să nu afle niciodată despre utilizarea metodelor intruzive şi, în consecinţă, nu va fi capabilă să obiecteze în privinţa lor şi nici să le conteste validitatea în instanţă Înaltul nivel de secretizare ce însoţeşte metodele intruzive reduce capacitatea organismelor de supraveghere de a monitoriza utilizarea lor şi de a detecta posibile abuzuri şi ilegalităţi.
- Măsura în care metodele intruzive încalcă dreptul individului la viaţă privată poate fi mult mai mare decât este necesar sau se intenţionează.
- Pe lângă încălcarea vieţii private a ţintei, metodele intruzive afectează adesea drepturile la viaţă privată ale unor indivizi cu care ţinta intră în contact, chiar dacă aceşti indivizi nu sunt supuşi investigaţiei.
- Informaţiile sensibile referitoare la ţintă şi la persoanele cu care aceasta intră în contact sunt înregistrate şi păstrate de serviciile de informaţii pe o perioadă de timp mai mare decât cea a investigaţiei şi, uneori, sunt folosite pentru alte scopuri.
Uneori, se face o distincţie între utilizarea în străinătate şi utilizarea pe plan intern a tehnologiei de interceptare, deoarece, pe plan intern, există pericolul ca executivul să folosească sisteme clandestine de interceptare în scopuri partizane, spre exemplu, pentru spionarea oponenţilor politici. Pe de altă parte, interceptarea comunicaţiilor în străinătate nu periclitează în general ordinea democratică internă.
În ţările democratice, organismele de supraveghere a serviciilor de informaţii au dreptul legitim şi, deseori, responsabilitatea legală de a se asigura că serviciile au o conduită compatibilă cu ordinea constituţională. Responsabilitatea organismelor de supraveghere se extinde de obicei asupra întregului proces de intelligence, însă zona culegerii de informaţii necesită o atenţie specială, date fiind pericolele la care sunt expuse valorile democratice prin folosirea metodelor sub acoperire, intruzive. Mai precis, organismele de supraveghere trebuie să monitorizeze îndeaproape utilizarea tuturor metodelor de acest tip pentru a se asigura că serviciul respectiv de informaţii îşi menţine conduita în limitele legii.
Africa de Sud, Comisia ministerială de verificare a serviciilor de informaţii, Intelligence in a Constitutional Democracy: Fnal Rieport to the Minister for Intelligence Services, the Honourable Mr. Ronnie Kasrils, MP [Intelligence într-o democraţie constituţională: Raport final în atenţia miniQrului pentru Eferviaile de informaţii, Hon. Mr. Ronnie Kasrils, MP] (10 septembrie 2008)
Actualitate
Armata SUA intensifică producția de piese 3D, depășind restricțiile de proprietate intelectuală

Lipsa drepturilor de proprietate intelectuală asupra multor componente ale echipamentelor militare împiedică armata să le reproducă rapid și eficient prin imprimare 3D. Astfel, armata intenționează să producă singură mai multe piese.
Armata SUA întâmpină dificultăți în reproducerea și imprimarea 3D a pieselor necesare pentru arme și platforme, deoarece nu deține proprietatea intelectuală a acestora. Din acest motiv, armata ar putea începe să fabrice mai multe piese prin imprimare 3D, fără a utiliza proprietatea intelectuală a furnizorilor, a declarat șeful interimar al Comandamentului de Materiale al Armatei, pentru Breaking Defense.
Lipsa proprietății intelectuale, o problemă costisitoare și timidă
Generalul-locotenent Christopher Mohan, comandantul adjunct și comandantul interimar al AMC, a declarat că industria nu ar trebui să fie surprinsă dacă armata va începe să producă mai multe piese prin imprimare 3D, fără a utiliza proprietatea intelectuală a furnizorilor. Scopul este de a repune în funcțiune tancurile, elicopterele și alte platforme mai rapid. El a recunoscut că acest lucru face industria „îngrijorată și obosită”, dar a adăugat că a fost transparent cu furnizorii cu privire la dificultățile armatei.
„Nu mai putem aștepta”
„Am fost foarte deschiși cu ei și i-am spus ieri unuia dintre partenerii noștri din industrie, nu fiți surprinși dacă veți vedea că facem lucruri pentru că nu putem aștepta. Nu putem aștepta”, a declarat Mohan într-un interviu acordat la conferința anuală AUSA de săptămâna trecută.
„Recunosc că proprietatea lor intelectuală este proprietatea lor intelectuală”, a spus Mohan despre furnizori. „Ne este rușine că nu am cumpărat-o de la început, ceea ce este o prostie, o misiune prostească.”
Exemplu concret: O valvă de anvelopă
Ca exemplu, Mohan a spus că, în urmă cu câteva luni, unul dintre vehiculele armatei nu funcționa din cauza unei probleme provenite de la o mică valvă din anvelopă, așa că a cerut furnizorului principal datele tehnice pentru a face inginerie inversă asupra valvei. Cu toate acestea, furnizorul nu deținea datele tehnice, deoarece aparțineau celui care a fabricat valva cu aproximativ două sau trei niveluri sub principal, așa că a durat și mai mult pentru a repara piesa.
„Nu putem trăi așa, nu-i așa? Așa că, din nou, am spus să nu fiți surprinși dacă începem să facem lucruri”, a spus Mohan, adăugând: „trebuie să existe un fel de model care să spună: ‘Hei, putem cumpăra drepturile doar pentru piesa pe care trebuie să o imprimăm. Nu trebuie să cumpărăm întregul sistem de vehicule sau orice altceva.”
Progrese în imprimarea 3D la scară largă
Deși lipsa deținere a proprietății intelectuale a furnizorilor rămâne o problemă pentru armată, Mohan a spus că armata a făcut progrese în utilizarea fabricației aditive la scară largă. Ca parte a unuia dintre „sprinturile” de imprimare 3D ale armatei, serviciul este pe cale să creeze 60 de piese în 60 de zile, deși Mohan nu a precizat pentru ce vor fi piesele. De obicei, ar dura săptămâni pentru a face o singură piesă.
În plus, serviciul a creat un depozit digital care are piese „simpliste” care sunt ușor de imprimat pentru soldații de pe câmpul de luptă, cum ar fi grile de ventilator, mânere de uși și multe altele.
„Este un magazin containerizat. [Soldații] au putut să treacă prin rețelele tactice până la capăt, să se conecteze la depozitul digital, să descarce piesa și să o imprime pe teren, așa că știm că funcționează”, a spus Mohan. „Nu este atât de ușor pe cât ne-am dorit, dar știm că avem capacitatea de a face asta.”
Economii substanțiale și piese mai rezistente
Secretarul armatei, Dan Driscoll, a făcut ecou sentimentelor lui Mohan, arătând unei mulțimi de la AUSA o aripioară pentru rezervorul de combustibil extern al unui Black Hawk pe care serviciul a creat-o fără proprietatea intelectuală a companiei.
„Acest lucru poate suna banal, dar simpla posibilitate de a ne face sau repara propriile piese poate economisi milioane de dolari și poate salva vieți”, a spus Driscoll în timpul discursului său de deschidere la AUSA săptămâna trecută.
„Sunt construite ieftin, așa că se strică des. Furnizorul percepe peste 14.000 de dolari pentru o înlocuire. Echipa noastră o poate face mai bine. Au scanat-o 3D, au făcut inginerie inversă, au imprimat prototipuri și au efectuat validarea structurală în doar 43 de zile”, a adăugat el, ținând piesa în mână.
El a spus că armata a reușit să fabrice piesa cu puțin peste 3.000 de dolari, adăugând că piesa fabricată de armată era „cu 300% mai puternică și cu 78% mai ieftină”.
Autorizarea soldaților de a repara pe câmpul de luptă
În plus, în septembrie, Driscoll a dat soldaților autoritatea de a repara ceea ce trebuie reparat pe câmpul de luptă, în cadrul anumitor linii directoare create de armată.
De exemplu, dacă există un risc mic de a repara ceva, soldații nu trebuie să treacă printr-un proces birocratic mai înalt pentru a obține aprobarea, dar dacă există un risc „mediu” sau „mare”, soldații vor trebui să treacă printr-un proces de aprobare lung. Acest nou sistem este benefic, a spus Mohan, deoarece anterior exista o abordare „unică pentru toți” pentru a obține aprobarea de a repara ceva pe teren, astfel încât soldații nu puteau repara nimic, chiar dacă era „risc scăzut”.
„Sunt în armată de mult timp. Nu am văzut niciodată pe nimeni să aibă probleme pentru că a reparat ceva, nu-i așa? a spus Mohan. „Trebuie să schimbăm modul în care gândim.”
Actualitate
Baza Aeriană din SUA devine poligon de antrenament pentru Qatar: Un semnal geopolitic puternic
Actualitate
Germania și Japonia se aliază pentru rachete de croazieră cu rază extinsă
-
Exclusivacum o zi
Burcu acuză: „SNPP transformă angajații în carne de tun pentru răzbunări personale! – Nu apără, ci exploatează!”
-
Exclusivacum 4 zile
Penitenciarul Ploiești: Comisarul Matei – De la „apt-limitat” la „infrat-nelimitat”?
-
Ancheteacum 2 zile
ANP liniștește spiritele: Salariile polițiștilor de penitenciare nu sunt în pericol, restructurările nu implică disponibilizări
-
Administratieacum 2 zile
Penitenciarul de Femei Ploiești – Târgșorul Nou: O abordare proactivă pentru reintegrarea socială, cu beneficii concrete pentru angajatorii din Prahova
-
Exclusivacum 5 zile
Pușcăria românească: Între reforme ‘pe hârtie’ și orgoliile umflate ale sefilor ANP – Va exploda sistemul?
-
Exclusivacum o zi
Protest divizat în penitenciare: Acuzații de deturnare și manipulare în SNPP – Reacția polițiștilor de penitenciare
-
Exclusivacum 2 zile
Spitalul fantomă de la Târgu Ocna: Salarii grase pentru nimeni, pacienți trimiși la plimbare!
-
Exclusivacum 16 ore
Jilavawood: Minciuni, padocuri și proteste de carton – Clanul Teoroc joacă teatru ieftin pe scena Justiției!