Actualitate
Două treimi dintre români sunt pregătiți pentru cheltuieli neprevăzute

Conform celui mai recent sondaj derulat de CFA România, asociație a experților în finanțe, numărul celor care au declarat că sunt independenți financiar comparativ cu cei care spun că nu au reușit să ajungă în acest stadiu este relativ egal.
Astfel, 44% dintre aceștia pot fi considerați independenți financiar, declarând că își pot gestiona o mare parte dintre cheltuielile neprevăzute și investesc pentru perioada pensiei. Pe de altă parte, 43% dintre repondenți au declarat că sunt dependenți financiar, nefiind pregătiți să suporte cheltuieli neprevăzute, iar 13% dintre aceștia declarant un grad mediu de independență financiară.
Dacă însumăm răspunsurile pozitive, rezultă că două treimi dintre românii participanți la studiu stau bine și foarte bine la capitolul independență financiară. Rămâne însă un procent important al celor care, în cazul unor probleme de genul crizei economice, în care se reduc locurile de muncă ori veniturile, nu ar face față plăților curente ori cheltuielilor în plus apărute.
Pe de altă parte, din același sondaj rezultă că 40% dintre românii intervievați în cadrul studiului CFA România își țin economiile în bănci, iar restul în active imobiliare, alte plasamente și tradiționala „saltea”, adică acasă.
Câți bani au românii în depozite
Cele mai recente statistici ale Fondului de Garantare a Depozitelor Bancare din România (FGDBR) arată că numărul total al deponenților persoane fizice a scăzut, la finalul lunii septembrie 2020, undeva la 13,8 milioane, față de 14,2 milioane, câți se înregistrau la sfârșitul anului trecut.
Cele mai recente statistici ale Fondului de Garantare a Depozitelor Bancare arată că numărul total al deponenților persoane fizice a scăzut, la finalul lunii septembrie 2020, la aproximativ 13.800.000, față de circa 14.200.000, la sfârșitul anului trecut, ceea ce reprezintă o scădere de aproape 410.000 de deponenți. Totuși, o persoană care are depozite la mai multe instituţii de credit este luată în evidenţă de mai multe ori. Pe de altă parte, valoarea totală a depozitelor persoanelor fizice a crescut în septembrie 2020 la peste 213.700 de milioane de lei, față de circa 196.100 de milioane de lei, la finalul lui 2019. Diferența reprezintă un avans de aproximativ 17.600 de milioane de lei.
Scăderea de peste 410.000 de deponenți poate fi explicate din cel puțin două motive: pandemia a redus atât locurile de muncă, generând șomaj, dar și veniturile unora dintre angajați, astfel că aceștia nu și-au mai permis economii.
Adrian Codirlașu: „Un comportamentul optim în condiții de recesiune”
Adrian Codirlașu, analist financiar, consideră însă că, în vremuri de criză, cum este cea prin care trece economia mondială acum, este vorba despre „un comportament prudent de consum și economisire în această perioadă”.
Dar, care a fost cel mai important factor care i-a determinat pe români ca, într-o perioadă extrem de critică, să economisească cel puțin în aceeași măsură ca în anii anteriori, ba chiar un pic mai mult?
Adrian Codirlașu, analist financiar, vicepreședinte CFA, consideră că avem de-a face cu „un comportamentul optim în condiții de recesiune”, adică, persoanele care și-au păstrat veniturile în această perioadă, din prudență, au alocat mai mult din buget către economisire.
Totalul depozitelor gospodăriilor populației, în lei și în valută, a depășit, la finalul lunii noiembrie, suma de 252.000 de milioane de lei, conform datelor Băncii Naționale a României, publicate luni, față de aproximativ 250.000 de milioane de lei, în octombrie 2020.
Astfel, potrivit BNR, depozitele în lei ale gospodăriilor populaţiei s-au majorat cu 1% față de luna anterioară, până la aproape 147.500 de milioane lei, iar faţă de luna noiembrie 2019 au înregistrat o creştere de 15,3% (12,9% în termeni reali). Depozitele în valută ale gospodăriilor populaţiei, exprimate în lei, au crescut cu 0,8% faţă de luna octombrie 2020, până la 104.535,9 milioane lei, iar exprimate în euro, acestea au crescut cu 0,8 la sută. Comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, creșterea acestui indicator exprimat în lei a fost de 16,8% și de 14,5%, dacă indicatorul este exprimat în euro.
Pe de altă parte, reducerea numărului deponenților, cu aproape o jumătate de million, ar putea fi explicate prin faptul că în acest an, criza Covid – 19 a dus la pierderea unui număr de peste 130.000 de joburi, prin urmare și la reduceri de venit. Este de presupus că aceste persoane, pentru a-și susține cheltuielile curente, au apelat și la economii.
Cum economisesc românii? Depozitul bancar rămâne vedeta
Asociația CFA Romania a realizat un sondaj cu privire la comportamentul de economisire al românilor și, conform rezultatelor, 29% din respondenți nu economisesc deloc din veniturile lunare, 15% și-ar dori să economisească, însă cheltuielile lunare sunt mai mari decât nivelul venitului, în timp ce 14% ar putea economisi, însă nu fac acest lucru. La polul opus, 29% din respondenți economisesc peste 20% din veniturile lunare.
Faptul că 40% dintre aceștia preferă totuși depozitul bancar în detrimentul altor forme de economisire se explică rămâne unul dintre instrumentele cu un grad de risc scăzut. Mai mult, în cazul depozitelor de până la valoarea de 100.000 de euro. În același timp, din cauza impactului economic al pandemiei, incertitudinea este la cote foarte mari. Prin urmare, un comportament prudent de consum și economisire în această perioadă este calea de a elimina riscul de a intra în imposibilitate de plată, în sensul de reducere a cheltuielilor neesențiale și de economisire a unui procent cât mai mare din venit.
În România, gradul de educație financiară a populației (22%) este cel mai redus dintre țările Uniunii Europene, potrivit statisticilor oficiale, unde media este 52%. Danezii și seuedezii au cel mai ridicat nivel de educatie financiară, respectiv 71%.
Mai educat financiar înseamnă mai bine pregătit pentru viitor
Prin urmare, gradul de economisire crește pe măsură ce crește educația financiară, astfel că și șansele ca mai mulți români să ajungă la o anume independență financiară sunt mai mari.
Este vorba, în final, despre a lua decizii în cunoștință de cauză și nu sub imboldul de moment, chiar dacă anumite perspective se arată benefice unor câștiguri mari, rapide.
Potrivit cellor mai recente date al Institutului Național de Statistică (INS), în 2019, suma medie lunară pe care o gospodărie a depus-o la în bănci era de 48,36 de lei din cheltuielile totale medii de 4.091,83 lei. Cu alte cuvinte, românii au pus deoparte, anul trecut, puțin peste 1% din veniturile lunare ale familiei.
Ce se va întâmpla cu economisirea în anul următor?
„Anticipațiile sunt de ieșire, în partea a doua a anului 2021, din criza medicală și, ideal ar fi ca, odată cu majorarea veniturilor, să crească și ponderea din bugatul individual alocată economisirii, însă nu cred că acest lucru se va întâmpla”, este de părere Adrian Codirlașu. Îmbunătățindu-se perspectivele de evoluție pozitivă economică, încrederea în economie va crește. Consecința va fi un apetit mai mare pentru consum, deci o sumă mai mică dedicată economisirii, adaugă acesta.
Actualitate
Realimentarea flotei aeriene americane: KC-46 Pegasus, singura opțiune viabilă până la apariția NGAS

Forțele Aeriene ale SUA se confruntă cu o nevoie stringentă de a-și moderniza flota de avioane cisternă, iar KC-46 Pegasus de la Boeing pare a fi singura soluție disponibilă pe termen scurt, până la introducerea aeronavei de generație următoare, NGAS, la mijlocul anilor 2030. Cu toate acestea, problemele legate de lanțul de aprovizionare și drepturile de acces la date ar putea reprezenta obstacole pe termen lung, conform unui document recent al serviciului.
Decizia controversată de a achiziționa mai multe KC-46
Conform unei notificări de justificare și aprobare (J&A) publicată de Forțele Aeriene pe 2 octombrie, decizia de a comanda până la 75 de aeronave KC-46 suplimentare a fost motivată de nevoia de a înlocui flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker și de a acoperi intervalul de timp până la disponibilitatea NGAS. Această decizie a necesitat o justificare, deoarece serviciul contractează cu Boeing pentru mai multe avioane cisternă fără o competiție deschisă.
Schimbări de strategie și priorități
Documentul detaliază planurile inițiale ale Forțelor Aeriene de a recapitaliza flota de avioane cisternă prin intermediul programului KC-135 Tanker Recapitalization Program, pentru care au fost primite răspunsuri din partea mai multor companii, inclusiv un parteneriat între Lockheed Martin și Airbus, care concura cu Boeing. Forțele Aeriene au constatat că doar Airbus și Boeing (după retragerea Lockheed din parteneriat) ar putea „îndeplini parțial cerințele preliminare” ale programului, inclusiv cerința ca o soluție să fie gata de implementare până în anul fiscal 2031.
Cu toate acestea, la începutul anului 2025, Forțele Aeriene și-au schimbat direcția, deoarece „amenințările globale în evoluție și prioritățile concurente ale DoD” au transformat NGAS într-o „prioritate”. În acest proces, documentul menționează că Forțele Aeriene au constatat că atât Boeing, cât și Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă” pentru a îndeplini cerințele programului inițial de recapitalizare. Prin urmare, Forțele Aeriene au considerat că opțiunea de recapitalizare este prea costisitoare, deoarece era necesară și finanțarea dezvoltării platformei NGAS.
Astfel, serviciul a renunțat la cerințele pentru un nou efort de avioane cisternă și a optat, în schimb, pentru utilizarea celor deja existente pentru KC-46 până când NGAS va fi disponibil, conform documentului. Această decizie a deschis practic calea pentru Boeing, deoarece A330 MRTT propus de Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă pentru a îndeplini cerințele obligatorii”.
Timpul, factorul decisiv
Un factor cheie în decizia de a utiliza cerințele KC-46, conform documentului, a fost timpul. Forțele Aeriene înlocuiesc în prezent flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker cu KC-46, dar livrările Pegasus în baza unui contract existent sunt programate să se încheie în 2030 – cu aproximativ șase ani înainte ca NGAS să fie gata cel mai devreme. Pentru a continua înlocuirea KC-135 cu avioane cisternă mai noi, Forțele Aeriene au nevoie de un avion cisternă care să poată acoperi acest interval de șase ani, ceea ce, conform serviciului, doar KC-46 poate face.
Problemele persistă
Cu toate acestea, achiziționarea mai multor KC-46 va veni cu probleme. Boeing „va trebui să rezolve” problemele legate de diminuarea surselor de producție și lipsa de materiale (DMSMS), împreună cu uzura pieselor, care, conform documentului, afectează atât programul KC-46 actual, cât și extinderea acestuia. În plus, documentul ridică problema negocierii pentru mai multe drepturi asupra datelor tehnice și a software-ului, în special atunci când drepturile actuale sunt „inferioare nivelului necesar” pentru extinderea producției KC-46.
Airbus rămâne în joc
Într-o declarație pentru Breaking Defense, Airbus a afirmat: „Ne menținem soluția noastră dovedită de avioane cisternă și evoluția sa, MRTT+. Airbus rămâne angajat alături de USAF, pe măsură ce aceștia continuă să evalueze soluția lor de realimentare aeriană de generație următoare.”
NGAS: Înapoi în viitor
Soarta NGAS a fost incertă până de curând, deoarece oficialii din administrația Biden au declarat că platforma ar putea fi prea costisitoare, în timp ce bugetul FY26 al Forțelor Aeriene a alocat resurse limitate pentru eforturile de cercetare și dezvoltare.
După cum reiese clar din document, Forțele Aeriene tratează acum NGAS ca pe o nevoie critică, deși se menționează că „calea finală către NGAS nu a fost încă definită, având în vedere prioritățile concurente ale apărării”. Programul a finalizat o analiză a alternativelor, se arată în document, deși sunt în curs de desfășurare activități suplimentare de colectare a informațiilor pentru a rafina cerințele.
Conform generalului John Lamontagne, șeful Comandamentului de Mobilitate Aeriană al Forțelor Aeriene, serviciul a examinat o gamă largă de platforme potențiale – de la avioane de afaceri la aeronave cu corp fuzelat și avioane cisternă stealth, cu „semnătură gestionată” – pentru misiunea NGAS. Se așteaptă ca platforma să opereze în medii periculoase, cum ar fi Indo-Pacificul, unde pistele de aterizare sunt puține, iar sistemele de apărare aeriană sunt formidabile.
Industria se pregătește pentru NGAS
Industria se pregătește să ofere Forțelor Aeriene candidați pentru realimentarea de generație următoare. Conform lui Roderick McLean, vicepreședinte și director general al misiunilor de mobilitate aeriană și maritime la Lockheed, compania se așteaptă ca un avion nou, capabil să supraviețuiască, să fie necesar pentru misiune.
Actualitate
Armata SUA recunoaște și remediază problemele de securitate cibernetică la Platforma NGC2

Armata SUA a anunțat că a atenuat o serie de riscuri de securitate cibernetică descoperite într-o versiune incipientă a platformei sale Next Generation Command and Control (NGC2), potrivit unui memo intern obținut de Breaking Defense.
Alarma trasă de ofițerul sef pentru tehnologie
Documentul, datat 5 septembrie și semnat de Gabriele Chiulli, ofițerul șef pentru tehnologie din cadrul Biroului Șefului pentru Informații al Armatei, avertiza că platforma NGC2 „în starea sa actuală, prezintă deficiențe critice în ceea ce privește controalele fundamentale de securitate, procesele și guvernanța.”
Chiulli a scris că armatei „îi lipsește vizibilitatea și controalele necesare pentru a asigura securitatea și integritatea platformei”. El a adăugat că „se pare că există o grabă de a introduce capabilități în sistem fără o supraveghere reală sau un proces adecvat, ceea ce crește riscul pe măsură ce acest sistem îl amplifică și mai mult.”
Reacție rapidă și măsuri corective
Cu toate acestea, oficialii armatei au declarat pentru Breaking Defense că, în cele trei săptămâni de la redactarea și distribuirea documentului, problemele au fost rezolvate. „Problemele au fost atenuate imediat”, a declarat Leonel Garciga, șeful pentru informații al armatei, într-un comunicat. El a adăugat că „procesele simplificate de securitate cibernetică au fost capabile să identifice rapid și să asiste biroul programului și furnizorul în trierea vulnerabilităților de securitate cibernetică și în implementarea măsurilor de atenuare.”
Integrarea securității cibernetice de la inceput
Generalul-locotenent Jeth Rey, șeful adjunct de stat major la G-6, departamentul armatei responsabil cu securitatea cibernetică și rețelele, a susținut că identificarea timpurie a acestor deficiențe face parte din procesul intenționat al serviciului și că au fost luate măsuri pentru a le corecta.
„Trebuie să includem securitatea cibernetică de la început în proces și cred că asta am făcut”, a spus Rey într-un interviu recent. „Aceasta este o nouă capacitate și am găsit un risc și l-am atenuat imediat. Cred că este o veste bună pentru noi în viitor. Dacă vom continua să privim lucrurile în acest mod și procesele noastre funcționează, sunt mulțumit.”
NGC2: Prioritatea numărul unu pentru modernizare
NGC2 este prioritatea numărul unu a serviciului în materie de modernizare și este conceput pentru a oferi comandanților și unităților o nouă abordare a gestionării informațiilor, a datelor și a comandamentului și controlului cu arhitecturi agile și bazate pe software.
În iulie, armata a acordat aproape 100 de milioane de dolari companiei Anduril și unei echipe de furnizori pentru a dezvolta un prototip al sistemului, care va fi extins la nivelul întregii divizii la Project Convergence Capstone 6 în această vară, cu Divizia 4 Infanterie. Un prototip a fost testat la evenimentul de anul trecut la nivel de batalion. Mai recent, Lockheed Martin și echipa sa au obținut, de asemenea, un contract pentru a dezvolta un strat de date integrat cu Divizia 25 Infanterie.
Ivy Sting: Testare incrementală și adăugare de capabilități
Pe măsură ce armata urmărește să extindă prototipul Anduril la nivelul întregii divizii, Divizia 4 Infanterie a început o serie de evenimente de tip sprint între acum și Project Convergence pentru a adăuga incremental capabilități. Aceste evenimente sunt numite seria Ivy Sting.
Deficiențe identificate în Memo-ul Chiulli
Memo-ul Chiulli, care a fost redactat cu 10 zile înainte de primul eveniment, enumera o serie de preocupări, al căror „efect cumulativ” era că NGC2 părea mai degrabă o „cutie neagră” în care serviciul nu putea controla ce utilizatori fac sau văd pe rețea.
„Lipsa de guvernanță înseamnă că nu există o persoană sau o entitate responsabilă pentru acceptarea acestui risc în numele armatei”, se arată în document. „Având în vedere postura actuală de securitate a platformei și a aplicațiilor terțe găzduite, probabilitatea ca un adversar să obțină acces persistent nedetectabil la platformă necesită ca sistemul să fie tratat ca fiind cu risc foarte ridicat.”
Problemele enumerate includ lipsa controlului accesului și a responsabilității, codul sursă neverificat și vulnerabil pentru aplicațiile terțe, lacune critice în guvernanță și igiena de bază a securității și lipsa guvernanței datelor.
Prima deficiență evidențiată a menționat că sistemul nu avea control al accesului bazat pe roluri, ceea ce înseamnă că, odată ce unui utilizator i se acordă acces, acesta ar avea acces nerestricționat la toate aplicațiile și la toate datele – o anatema pentru principiile mai largi de încredere zero ale Pentagonului. Memo-ul a descris acest lucru ca fiind o defecțiune critică de securitate care ar putea duce la un potențial acces și utilizare abuzivă a informațiilor clasificate.
În ceea ce privește aplicațiile terțe, memo-ul notează că Serviciul Federal de Cloud Palantir care găzduiește aplicațiile într-o metodologie de găzduire a containerelor nu a fost evaluat de armată sau de o politică a CIO a armatei care să susțină funcția de conductă deținută/operată de contractant. Niciuna dintre aplicații nu a fost supusă scanării de rutină a securității aplicațiilor web.
Memo-ul a susținut că sistemul funcționează cu vulnerabilități cunoscute, neatinuate, similar cu desfășurarea unui sistem de arme cu defecte cunoscute. Fără un proprietar clar al misiunii care să își asume responsabilitatea pentru securitatea operațională a sistemului, memo-ul a avertizat că securitatea va fi compromisă.
Măsuri concrete și rezultate pozitive
Oficialii armatei nu au precizat exact cum sau când a fost abordată fiecare presupusă deficiență, dar, la Ivy Sting pe 15 septembrie, NGC2 a funcționat bine, potrivit lui Garciga. El a menționat că procesele simplificate de securitate cibernetică au permis ca Ivy Sting 1 să „avanseze fără întârziere.”
Maiorul Sean Minton, un purtător de cuvânt al armatei, a declarat că „armata este într-o transformare unică în generație pentru a oferi soldaților noștri capabilitățile de care au nevoie rapid.”
„După cum s-a demonstrat în acest caz, postura noastră proactivă de securitate cibernetică este concepută pentru a identifica riscurile și a le atenua, minimizând în același timp efectele asupra forței”, a spus el.
Actualitate
Cursa pentru motoare mai mici: Companiile se luptă pentru contracte pe piața UAV-urilor attritabile, în ciuda incertitudinilor privind CCA
-
Exclusivacum 4 zile
PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!
-
Exclusivacum 4 zile
Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!
-
Exclusivacum 15 ore
Dezamăgire în Poliție: Tineri polițiști vor să renunțe din cauza presiunii, lipsei de sprijin și salarizării precare
-
Exclusivacum 3 zile
Justiția imobiliară română: O nouă modă – Morții dau case, judecătorii pupă cruci, poliția acoperă hoții!
-
Exclusivacum 3 zile
Marioara „ciuruitoarea”, Nichita „smecherul” și justiția „somnoroasă”: Ploieștiul, capitala fraudelor imobiliare?
-
Exclusivacum 5 zile
Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților
-
Exclusivacum 2 zile
Prahova sub asediu: Cum mafia imobiliară ne vinde sicrie cu vedere. „White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare
-
Exclusivacum 4 zile
Coca-Cola: Sifonul penalității de la Ploiești – Cum Nan și gașca au transformat „băutura fericirii” într-un cocktail Molotov de otrăvuri și minciuni!