Connect with us

Anchete

La Bruxelles, Klaus Iohannis a dormit pe el

Publicat

pe

Președintele României lasă impresia că a făcut marele anunț. Despre o victorie obținută de domnia sa la Bruxelles. După zile și nopți de negocieri, ne spune că România ar fi obținut din fondurile destinate combaterii efectelor pandemiei 79,9 miliarde de euro. Și, înainte de a se aplauda singur, mai precizează că acești bani smulși Consiliului European vor fi utilizați pentru relansarea economică și pentru marile proiecte de infrastructură. De aici începe confuzia. Cât putem traduce și în ce fel din spusele președintelui?

Reprezentantul statului român în Consiiul European, domnul Klaus Iohannis a plecat la Bruxelles spre sfârșitul săptămânii trecute în postura de câine surd la vânătoare. Dac ăs-a dus să negocieze ceva în numele poporului român, ei bine atunci, ca să se știe, el ar fi trebuit să informeze națiunea asupra obiectivelor pe care le urmărim. Ce vrem de la Consiliul European? Câți bani vrem să aducem de acolo în beneficiul României? În ce condiții? Cum putem învinge obiecțiile unor state pro-austeritate cum sunt Austria, Danemarca, Suedia și Olanda? Cu ce argumente? Cum putem evita diversele capcane plantate de state din nucleul dur UE, pentru blocarea accesului la banii promiși? Dacă Klaus Iohannis s-a dus la Bruxelles în numele statului român, într-un moment atât de important, probabil crucial pentru viitorul nostru, ar fi fost moral și desigur constituțional ca, în prealabil, să se consulte cu liderii tuturor partidelor importante de la putere și din opoziție și să facă și diligențele necesare pentru a informa Parlamentul asupra concluziilor unei asemenea dezbateri. Și, desigur, în aceste condiții, întreaga suflare românească ar fi stat cu sufletul la gură, participând afectiv la importantul exercițiu politic al domnului Klaus Iohannis. Urmărind cu emoție modul în care acesta se confruntă apărând interesul național cu ceilalți lideri de state europene, care și ei apără interesele propriilor națiuni.

Dacă președintele Klaus Iohannis ar fi fost în urmă cu câteva zile sau ar fi în acest moment conștient de importanța uriașă a meciului la care au participat reprezentanții a 27 de state, el nu s-ar rezuma la a ne informa succint că a obținut o mare victorie în sensul atragerii pentru România a 80 de miliarde de euro. Klaus Iohannis ar fi trebuit să ne spună cu subiect și predicat – și mai poate să o facă și acum – ce reprezintă acești bani. Sunt 80 de miliarde de euro din fondul de 750 de miliarde convenit pentru Consiliul European și destinat strict ameliorării dezastrelor economice provocate de pandemie? Sau cele 80 de miliarde provin și din acest fond, dar și din bugetul comunitar, care a fost stablit pentru viitori șapte ani, în sumă de 1.074 de miliarde de euro? Domnul Klaus Iohannis este, deliberat sau nu, confuz. Singura precizare pe care ne-o oferă nu face altceva decât să ne bage și mai adânc în ceață. Repet afirmația lui. Acești bani, 80 de miliarde de euro, sunt destinați relansării economice, dar și marilor proiecte de infrastructură. Ar fi o noutate absolută. Ar fi pentru prima dată în ultimele săptămâni când destinația acestui fond de combatere a efectelor pandemiei asupra economiilor statelor membre ar fi deturnată și către alte obiective. Cum ar fi, așa cum ne anunță Klaus Iohannis, marile proiecte de infrastructură. Nu cumva marilor proiecte de infrastructură, care ar putea fi finanțate de Uniunea Europeană, provind din altă parte? Nu cumva ele provin, așa cum ar fi rațional, din bugetul comunitar de 1.074 de miliarde defalcat pe viitorii șapte ani? Dacă această confuzie lansată în spațiul public de Klaus Iohannis este intenționată, atunci avem de-a face cu o șmecherie prezidențială. Sau, cum îi place domniei sale să se exprime, cu o piruetă politică. Dacă așa stau lucrurile, atunci victoria anunțată se traduce printr-o înfrângere. Și iată de ce. Sunt 27 de state ale Uniunii Europene. Conform suprafeței și totalului populației, România este al optulea membru ca importanță. Conform principiilor coeziunii, care guvernează Uniunea Europeană, importanța României este mult mai mare. Pentru că aducerea treptată a Românei la nivelul de dezvoltare al statelor importante din Uniunea Europeană presupune în mod obligatoriu investiții uriașe. Deci către România ar trebui să fie dirijate fonduri mult mai mari decât în cazul altor state. Iar dacă facem, așa cum sugerează președintele, o marmeladă între bugetul comunitar și cei 750 de miliarde destinați ameliorării crizei economice din UE, atunci rezultă o sumă totală de peste 1.800 de miliarde de euro. Iar din această marmeladă, României îi este oferit, ierați-mă, doar praful de pe tobă.

Poate că cele de mai sus sunt simple speculații, pe care mi le pot asuma în calitate de analist, în condițiile în care președintele nu ne oferă nici infomații clare, nici informații suficiente. Dar dacă speculațiile acestea se confirmă?

Să trecem la următorul subiect. Aceste miliarde, multe, puține, câte sunt și în ce interval de timp vor putea fi accesate, nu ne cad din cer. Nucleul dur al Uniunii Europene a reușit să impună, în pofida obiecțiilor formulate de Ungaria și de Polonia, state care știu să-și apere cu adevărat prin reprezentanții lor interesul național, o clauză care în viitor ar putea fi utilizată ca un levier pentru blocarea accesului la fondurile repartizate teoretic. Este așa-numita clauză a statului de drept. Noi am văzut foarte bine că atunci când un stat cu mare influență în Uniunea Europeană vrea să obțină ceva de la un stat mai slab, recurge la un șantaj politic. Utilizează conceptul statului de drept, îl aplică pe harta unei țări, acuzând-o că are deviații și împiedică respectiva țară să obțină cuvenitele drepturi, invocând faimosul articol 7 din pseudo-Constituția UE. Acest concept al statului de drept s-a convenit să fie utilizat și în ceea ce privește accesul la cele două pachete financiare europene. Ca să fiu și mai exact, dacă Olanda vrea musai să pună mâna pe Portul Constanța, vital în arhitectura geopolitică a acestui stat, atunci de fiecare dată când România va încerca să stea în rând cu celelalte state europene, politicienii de la Haga vor invoca faptul că România nu îndeplinește condiițile statului de drept. Precedentul a fost creat și de acum este dovedit. România a rămas singurul stat din Uniunea Europeană căruia i se refuză participarea la spațiul Schengen, pe motiv că nu îndeplinește criteriul statului de drept. Este de altfel, după opinia mea, și cel mai usturător eșec al regimurilor Băsescu și Klaus Iohannis. Precedentul a fost așadar creat. Dacă la insistențele Olandei, statele europene au convenit că, în ceea ce privește spațiul Schengen, România nu întrunește condițiile statului de drept, atunci este floare la ureche ca această ștampilă să se extindă și asupra accesării fondurilor UE. Chestionat de un jurnalist asupra modului în care a negociat în interesul statului român această clauză periculoasă, Klaus Iohannis a răspuns fără a se tulbura că România nu are o problemă cu statul de drept. Adică ne-a mințit în față. E cazul sau nu să-i atrag atenția că, atâta timp cât el, ca președinte, și-a permis într-un trecut nu prea îndepărtat să pună sub semnul întrebării deciziile Curții Constituționale, dar și ale altor instituții independente ale statului român, și când exemplul său a fost urmat de într-un mod și mai violent zilele trecute chiar de către primul-ministru al României, oricând și în orice condiții clauza despre care am relatat va putea fi invocată de orice stat european, pentru a ne bloca accesul la fondurile, pe care, așa confuz cum se exprimă, Klaus Iohannis le prezintă ca fiind o mare victorie personală? Și ni se va aplica pur și simplu „Mecanismul Blocărilor de Urgență”, așa cum este definită clauza despre care relatez.

Nu știu ce a transportat Klaus Iohannis în cocheta și voluminoasa servietă cu care s-a plimbat prin Bruxelles. Poate nu au fost acolo doar sandvișuri. Poate a avut asupra sa documente importante. Să spunem studii făcute de experți și destinate să confere seriozitate și greutate negocierilor inițiate de președintele român cu șefii celorlalte state. Poate că acolo s-a aflat muniția pe care Klaus Iohannis a utilizat-o pentru a obține victoria pe care tocmai e-a anunțat-o. Ar fi bine să fie așa. Dar atunci ce-l împiedică să ne explice și nouă, muritorilor de rând, ce și cum? În caz contrar, nu pot să trag altă concluzie decât că, la Bruxelles ,președintele a dormit pe el. Sau, mă rog, cu capul pe servietă.

Sorin Rosca Stanescu

 

 

Anchete

Verdict final în cazul procurorului Alin Mocioi: Cariera în magistratură se incheie după decizia ÎCCJ!

Publicat

pe

De

O pagină importantă din cariera judiciară a procurorului Alin Mihăiță Mocioi, de la Parchetul Judecătoriei Constanța, este pe cale să se încheie. Potrivit informațiilor dezvăluite de publicația Lumea Justiției, Sectia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) a transmis Președintelui României, Nicușor Dan, propunerea oficială privind eliberarea din funcție a magistratului. Acest demers survine în urma unei decizii irevocabile a Înaltei Curți de Casație și Justiție.

Excludere din sistem: O decizie fără drept de apel

Soarta profesională a procurorului Mocioi a fost pecetluită în urmă cu doar câteva zile, când Înalta Curte de Casație și Justiție a menținut hotărârea Sectiei pentru procurori a CSM în materie disciplinară. Această hotărâre viza, conform surselor citate, excluderea din magistratură a lui Alin-Mihăiță Mocioi, confirmând astfel sancțiunea disciplinară supremă. Măsura subliniază rigoarea și intransigența sistemului judiciar în fața abaterilor grave.

Ultimul pas: De la CSM la Palatul Cotroceni

Transmisia propunerii de eliberare din funcție către Președintele României reprezintă ultimul pas formal în încheierea carierei de magistrat. Odată ce decretul prezidențial va fi semnat, Alin Mihăiță Mocioi nu va mai face parte din sistemul judiciar. Această succesiune de evenimente marchează nu doar deznodământul unui caz individual, ci și reiterarea principiului responsabilității profesionale în magistratură, un pilon esențial pentru credibilitatea justiției. (Irinel I.).

Citeste in continuare

Anchete

CSM își alege conducerea pentru 2026: Tradiția invinge suspansul, fără contracandidați

Publicat

pe

De

Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) se pregătește pentru momentul anual al alegerii conducerii, însă ediția din acest an, programată pentru azi- joi, 27 noiembrie 2025, se anunță lipsită de orice urmă de suspans. Potrivit dezvăluirilor publicației Lumea Justiției, competiția electorală va fi, din nou, inexistentă, consolidând o cutumă ce a marcat recenta istorie a instituției.

O „alegere” fără emoții: Sistemul consolidat al desemnărilor

În contradicție cu vremurile trecute, când mai mulți candidați își disputau fotoliile de președinte și vicepreședinte, scena politică internă a CSM pare să fi atins un echilibru, caracterizat de absența candidaturilor multiple. Această realitate, semnalată de Lumea Justiției, sugerează o înțelegere tacită sau o rotație prestabilită a funcțiilor, eliminând elementul competitiv din procesul de selecție.

Președinția CSM: O rotire predictibilă la nivelul Curților de Apel

Urmând o cutumă bine stabilită, după ce funcția de președinte al CSM a fost deținută succesiv de reprezentanți ai Înaltei Curți de Casație și Justiție (judecătorii Daniel Grădinaru și Denisa Stanisor) și apoi de un reprezentant al curților de apel (judecătoarea Elena Costache), rolul de lider al Consiliului va reveni unui alt judecător de la curțile de apel. Conform informațiilor, este vorba despre judecătorul Liviu Odagiu, un nume familiar în rândul magistraților.

Vicepreședinția: Continuitate asigurată de procurori

Nici în privința funcției de vicepreședinte nu se anticipează surprize. După ce aceasta a fost ocupată de procurori din diverse structuri – Daniel Horodniceanu (reprezentant al parchetelor de pe lângă ÎCCJ), Emilia Ion (reprezentantă a parchetelor curților de apel) și Claudiu Sandu (reprezentantul parchetelor tribunalelor) – tradiția se va menține. Viitorul vicepreședinte va fi desemnat din rândul procurorilor de la parchetele de pe lângă tribunale, funcția urmând să-i revină procurorului Bogdan Staicu.

Acest mod de operare, departe de a fi o competiție deschisă, ridică întrebări despre dinamica internă a CSM și despre modul în care sunt garantate reprezentativitatea și pluralismul de opinii în cadrul forului menit să asigure independența justiției. Alegerile de joi vor oficializa aceste desemnări, consolidând structura de conducere a CSM pentru anul 2026. (Irinel I.).

Citeste in continuare

Anchete

Hidroelectrica, gigantul bursier, fără conducere permanentă: Selecția CEO, un eșec răsunător

Publicat

pe

De

Hidroelectrica, cea mai valoroasă companie listată la Bursa de Valori București, a confirmat miercuri seara, printr-un anunț oficial transmis investitorilor, eșecul procedurii de selecție pentru funcția de director general (CEO). Decizia validă informațiile anterioare vehiculate pe surse, inclusiv de către Mediafax, și subliniază dificultatea gigantului energetic de a identifica un lider pe măsura exigențelor.

Un proces riguros, un rezultat neașteptat

Procedura de recrutare, desfășurată conform rigorilor Ordonanței de Urgență a Guvernului 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice – o obligație legală pentru companiile cu capital majoritar de stat – a fost supervizată de un expert independent. Raportarea oficială arată că acesta a finalizat evaluarea candidaților fără a propune, însă, nicio persoană pentru numire în funcție.

Standarde inalte, niciun candidat la inălțime

Analiza detaliată a inclus declarații de intenție și interviuri, bazate pe criterii clar definite anterior. Cu toate acestea, în ședința din 26 noiembrie 2025, Consiliul de Supraveghere a Hidroelectrica a constatat că niciunul dintre candidații rămași în cursă nu corespundea pe deplin cerințelor funcției de director general, având în vedere contextul operațional și strategic actual al companiei. „Menținerea standardelor de competență este o obligație legală, nu o opțiune”, se arată în comunicatul transmis de companie, care reiterează angajamentul pentru o „guvernanță solidă, transparentă și performantă”. Menționăm că procesul inițial a vizat atât funcția de director general, cât și pe cea de director financiar, însă niciun candidat nu a îndeplinit criteriile impuse.

Pe muchie de cuțit: Reluarea de urgență și conducerea interimară

Ca urmare a acestui eșec, Consiliul a decis reluarea imediată a procedurii de selecție, într-o cursă contra-cronometru pentru identificarea viitorilor CEO și CFO. Pentru a asigura continuitatea operațională, Hidroelectrica va menține măsurile interimare de conducere, atât pentru poziția de director general, cât și pentru cea de director financiar, până la finalizarea noii proceduri. Decizia Consiliului a survenit cu doar două zile înainte de termenul oficial de finalizare a selecției, stabilit pentru 28 noiembrie. Potrivit informațiilor Mediafax, doi candidați rămăseseră în cursa finală: Mihai Aniței și Radu Ioan Constantin.

Context tulbure: Scăderi de producție și schimbări de management

Acest moment delicat se înscrie într-un context complicat pentru Hidroelectrica. Primele nouă luni din 2025 au marcat o scădere atât a producției, cât și a profitului net, rezultate influențate de condițiile meteorologice nefavorabile și de o serie de schimbări succesive de management. Aceste turbulențe au fost, de asemenea, corelate cu cerințele de reformă impuse prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), adăugând presiune suplimentară asupra companiei de stat, care rămâne un pilon strategic al economiei românești. (Irinel I.).

Citeste in continuare

Aveți un PONT?

Cel mai complet ziar de investigații dedicat cititorilor din România. Aveți un pont despre fapte de corupție la nivel local și/sau național? Garantăm confidențialitatea! Scrie-ne la Whatsapp: 0735.085.503 Sau la adresa: incisiv.anticoruptie@gmail.com Departament Investigații - Secția Anticorupție

Știri calde

Exclusiv12 ore ago

IPJ Prahova: Circul ielelor, trompeților și „ofițerilor” reciclați! Balul mascat al incompetenței atinge noi culmi de patos!

Prahova fierbe, iar Poliția Română, în filială locală, pare să-și fi asumat rolul de cel mai fidel circ ambulant, oferind...

Exclusiv12 ore ago

Circul ‘secretelor’ de la Neamț: Cum lenea mai-marilor MAI transformă legea într-o farsă comic-amară!

Asistați, dragi cititori, la o nouă reprezentație grotescă din teatrul absurdului românesc, acolo unde uniforma, mai-marele și… lenea crasă se...

Exclusiv2 zile ago

Circul macabru al absurdității la Poliția Capitalei: SAS-ul bâjbâie, sefii manelizează, iar adevărul e declarat „delict”! Saga agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș

O poveste cu sânge, lacrimi și „rapoarte prealabile” pe post de ciocan, unde un luptător SAS e tăvălit de un...

Exclusiv2 zile ago

Opacitatea legală: Sindicatul polițiștilor denunță „reperele interne” ale MAI ca „perversitate și devianță mintală”

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) și Inspectoratul General al Poliției Române (IGPR) sunt ținta unor acuzații dure privind sustragerea de la...

Exclusiv3 zile ago

IGPR, acuzat de „inchiziție internă”: Proceduri secrete transformă polițiștii în „vite fără drepturi”

Inspectoratul General al Poliției Române (IGPR) este ținta unor acuzații extrem de grave lansate de Emil Pascut, reprezentant al Sindicatului...

Exclusiv4 zile ago

Prahova, tărâmul reîncarnării: „Metoda Portocală” revine, dar acum e sub licență politică!

Se spune că istoria nu se repetă, dar rimează. În Prahova, însă, istoria nu doar rimează, ci pare că își...

Exclusiv4 zile ago

MAI, templul incompetenței aprobate: De la principiul Peter la ‘pricipitul polițienesc’ – Când ierarhia e o farsă, iar bunul simț, o glumă proastă.

Când ierarhia devine o farsă și bunul simț o glumă proastă Cunoașteți, desigur, Principiul Peter, acea axiomă nemiloasă, formulată de...

Exclusiv4 zile ago

Reforma MAI sub lupă: Sindicatul Europol demască „demagogia” din spatele anunțurilor ministeriale

Vicepremierul și Ministrul Afacerilor Interne, Marian Cătălin Predoiu, a anunțat, pe 18 noiembrie, cu mare fast, ceea ce a descris...

Exclusiv5 zile ago

Legea pumnului în gură la SAS: Cum a devenit „vagabond” un delict de 20% din salariu, sub privirea ironică a manualului de Mobbing al MAI! Saga agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș

În culisele întunecate ale Serviciului pentru Acțiuni Speciale (SAS), unde „inelul magic” al abuzului continuă să rotească destinele, iar „psihologii...

Exclusiv5 zile ago

Justiția Română: Spectacolul absurd continuă! Procuratura clasează, justificând incălcări flagrante! moștenitorii, nu morții, plătesc biletul!

În România anului 2025, justiția a depășit granițele ridicolului, transformându-se într-un circ macabru unde clovnii, odinioară gardieni ai legii, se...

Exclusiv5 zile ago

CIRCUL JUSTIȚIEI ROMÂNE: Dosarul POP IONUȚ-COSTIN, RECLASAT LA CATEGORIA „PROBLEME REZOLVATE… DE NOI” – CHIAR ȘI CU INSTANȚA LA UȘĂ!

Cazul fostului Comandant Descarcerare Petrobrazi – Pop Ionuț-Costin (III) În analele deja supraîncărcate ale absurdului juridic românesc, dosarul domnului Pop...

Exclusiv5 zile ago

SINAIA, MONARHIA ABSOLUTĂ MARCA OPREA: Sora „impăratului” cade în cap, Prefectul se „trezește” la Parchet, iar PNL Prahova fierbe în suc propriu!

În orașul unde legea pare să fie un simplu moft, iar democrația o glumă proastă, piesa de teatru absurd a...

Exclusiv5 zile ago

Penitenciarul Târgșor: UN NOU ÎNCEPUT DEZVĂLUIT! Interviu EXCLUSIV și reportaj incendiar cu Adrian Grigoroiu, liderul EQUITAS – Marca Incisiv de Prahova

Penitenciarul Târgșor: Răsăritul unei noi ere – O reformă jurnalistică de amploare Redacția Incisiv de Prahova vă prezintă o analiză...

Exclusiv6 zile ago

Verdict clar al justiției: Actele administrative Nu pot infrânge legea. Sindicatul Diamantul prezintă decizii fundamentale

Sindicatul „Diamantul” a dezvăluit recent o serie de „extrase bune de ținut minte” din jurisprudența înaltelor instanțe românești, care clarifică...

Exclusiv6 zile ago

Intervenție fulger la Mioveni: Studenta-polițist, alături de colegii săi, prinde criminalul unui taximetrist

O acțiune promptă și coordonată a trei polițiști, printre care și o elevă stagiară, a condus la prinderea rapidă a...

Partener media exclusiv

stiri actualizate Raspandacul

Parteneri

Criptomonede Taxi Heathrow London

Top Articole Incisiv