Actualitate
CSM are o problemă cu Adina Florea, nesemnatară de protocol cu SRI

Pentru a 4-a oară, plenul CSM în care trebuia să se ia act de câștigarea concursului de șef al Secției de Investigare a Infracțiunilor în Justiție, a fost amânat. Spun doar atât: Dacă în 20 de ani de presă, o singură dată nu m-aș fi prezentat pentru a realiza emisiunile TV, o singură dată ar fi fost prea mult. Și încă ceva: plenul CSM nu a avut o problemă să se reunească și nici cu secția atunci când la conducerea ei a fost desemnat câștigător, în urma concursului, fostul adjunct de la Inspecția Judiciară – Gheorghe Stan , semnatar de protocol cu SRI (actual judecător constituțional). Dar are o problemă cu Adina Florea, nesemnatară de protocol cu SRI. Este un abuz de încredere publică ceea ce fac aceia care nu se prezintă, ca membrii, ai plenului CSM? În opinia mea, cei care refuză să se prezinte (și să își îndeplinească atribuțiile) nu fac decât să tergiverseze procesul de justiție. Nu cred că greșesc dacă afirm că puciștii prin absență dau o lumină și mai puternică studiului meu, în care am reliefat, pentru prima dată, proporția judecătorilor și procurorilor care nu dau doi bani pe lege, precizeaza pe pagina sa de socializare jurnalistul Radu Teodor Soviani.
Cel mai recent studiu al meu arată că, în căile definitive, 67% dintre judecătorii din Romania nu dau doi bani pe lege
În premieră vă anunț că lucrez la un model econometric privind proporția judecătorilor din România care respectă legea. Rezultatele intermediare ale modelului îmi indică faptul că 33% dintre judecători respectă legea integral, 17% mai închid ochii și respectă selectiv legea, iar 50% nu dau doi bani pe lege.
Modelul include sentințe în fond și în calea definitivă de atac. În ceea ce privește calea definitivă de atac, aflată în atenția specială a SRI, care și-a subordonat instituțiile din justiție, situația este mult mai rea: mai puțin de 20% dintre judecători respectă legea integral, 13% mai închid ochii și respectă selectiv legea, iar 67% dintre judecătorii din căile definitive nu dau doi bani pe lege. În model am folosit ca variabilă dummy subordonarea instanțelor de fond sau din calea definitivă față de SRI, prin protocoale. Economiștii știu că variabilele dummy sunt folosite în analiza econometrică a seriilor de date pentru a indica prezența foarte improbabilului, precum războiul. Nu am găsit o variabilă dummy mai bună decât protocoalele ticăloase cu SRI.
Modelul, care desigur este criticabil măcar pentru motivul că până la el nu a mai existat o modelare econometrică a judecătorilor care nu dau doi bani pe lege în România și nu există până la el o referință, folosește o metodologie relativ nouă ,,bucket approach” care în alte studii a reușit să estimeze rezultate care nu au putut fi estimate prin metodele clasice. Spre exemplu în cazul estimării multiplicatorului fiscal, abordarea narativă și bucket approach a reușit să estimeze rezultate chiar și pentru economia României, deși seriile de date sunt grav distorsionate.
Din model pot fie extrase rezultate și în ceea ce privește proporția procurorilor care nu dau doi bani pe lege, dar deocamdată nu le fac publice, întrucât rezultatele sunt, realmente, groaznice, și încerc să văd dacă nu s-a strecurat o eroare esențială.
Ca orice model care folosește instrumente statistice, derivat dintr-o abordare narativă, și modelul creat de mine este criticabil și prin prisma intervalului de referință ales (2015-2019),dar rezultatele preliminare indică o sensibilă îmbunătățire în instanțele civile, după ce SRI nu a mai acordat protecție tuturor magistraților din civil furnizori sau colaboratori ai serviciului, prin devoalarea publică a protocoalelor. Am convingere că, odată ce vor fi lustrați și primii furnizori/colaboratori din justiție ai SRI de către CNSAS, ponderea judecătorilor care nu dau doi bani lege se va reduce.
Ideea acestui model mi-a venit după o discuție cu persoana pe care o respect cel mai mult în domeniul economic și care m-a întrebat: Care crezi că este adevărata problemă a României, cea care ține economia în subdezvoltare? Am răspuns că mimarea luptei anti-corupție prin subordonarea justiției de către lichele și oameni fără căpătâi care doar mângâie pe creștet mari corupți (atunci când nu îi protejează) și mimarea bunei administrații. Mi-a răspuns: ai dreptate doar parțial. Principala problemă a României este că unei proporții mari din rândul populației nu îi pasă de respectarea legii, chiar și din neînțelegere, dar mai ales că o proporție și mai mare din rândul judecătorilor și procurorilor (raportată la ponderea populației nepăsătoare față lege), la rândul ei, nu dă doi bani pe lege.
Vestea bună este că începe să se diminueze ponderea populației care nu dă doi bani pe lege. Am achiesat, integral și am început să lucrez la model, inspirat și de o intenție a CSM anunțată la finalul anului trecut, de îmbunătățire a imaginii justiției. Concluziv, primele rezultate îmi arată că, în căile definitive, 67% dintre judecători nu dau doi bani pe lege, 13% respectă selectiv legea și doar 20% o respectă integral. Am convingerea că la acest rezultat contribuie lipsa reală a răspunderii magistraților. Vestea bună este că totuși, 20% dintre judecători o respectă, integral.
Notă: Perioada de după denunțarea protocoalelor cu SRI este prea scurtă pentru a avea relevanță statistică și nu poate fi relevantă atâtat timp cât rețelele din justiție subordonate în trecut prin protocol tind să se subordoneze unui soi de mafie, în interesul altor rețele decât cele ,,supravegheate” de SRI.
Later edit:
În România sunt aproximativ 4500 de judecători. Întăresc rezultatele preliminare ale studiului:
Un judecător de la Cluj – Cristi Dănileț. Dacă l-am întreba ce se întâmplă în situațiile când la motivare îș dă seama că a greșit soluția, greu am găsi un alt răspuns decât că nu dă doi bani pe lege, din moment ce a pronunțat o soluție greșită
Un alt judecător, dintr-o altă instanță, judecând pe excepții și care nu intrase pe fond ,,Oricum ar fi, noi trebuie să dăm termen, pentru că noi avem două apeluri, și nu știu cum le resping”.
Un alt judecător, dintr-o altă instanță și care se ghidează și promovează mesajul:,,cunoaște legea ca să știi cum să o încalci”.
Un alt judecător, de la București, care, după ce e întrebat de justițiabil în ședință publică dacă consideră necesar să se abțină și răspunde nu, după ce justițiabilul depune cerere de recuzare, pe care o timbrează cu 100 de lei, în timpul judecării cererii de recuzare își aduce aminte că e incompatibilă și vâră o cerere de abținere, iar apoi recuzarea este respinsă ca rămasă fără obiect, dar suta justițiabilului este pierdută.
Un alt judecător, tot de la București care, atunci când justițiabilul îi argumentează cu o decizie a Curții Constituționale în privința unei executări silite îi explică: ,,Dacă nici noi la judecătoria…. nu știm cum se face o executare silită….’
Un alt judecător, de la Arad care îi spune unei colege judecătoare:: ,fă-te că nu vezi. Dacă nu vezi, nu poți fi acuzată de abuz în serviciu”.
Un alt judecător, de la București, care pronunțându-se pe o cerere de a nu fi amânată judecata, găsește ca argument: ,,n-ați avut noroc cu soțul”.
Un alt judecător, tot de la București, care își judecă singur cererea de recuzare și tot el își scrie motivarea, uitând pentru ce era cererea pe care nu el, ci completul următor era învestit să o judece. Pentru celeritate.
Un alt judecător, dintr-o altă instanță: ,,Eu dacă am greșit o soluție, Curtea de Apel vine și o schimbă în calea de atac”. E atât de simplu! Și dacă pronunți o hotărâre într-o cale definitivă, cine o mai schimbă? Adina Daria Lupea?
Un alt judecător, dintr-o altă instanță, de la Cluj: Adina Daria Lupea: ,,În vremurile tenebroase de altă dată când între noi mai exista colegialitate, respect și normalitate, solicitam un dosar pe cale scurtă. În vremurile reformate și iluminate, ne amendăm colegii de la alte instanțe pentru nerăspunsul la termen la o adresă”. Doamna Lupea, vă recuz! La fel interpretați și probele din dosare cum vă pronunțați pe internet? Este superioară colegialitatea interesului superior al justițiabilului sau prevederilor legale care prevăd că o revizuire se judecă cu celeritate și cu precădere? Cum apreciați respectarea justițiabililor când 3 termene la rând ,,colega” uită să trimită dosarul și nici măcar nu răspunde la adrese? Cum apreciați faptul că justițiabilul vine special în țară, din vacanța cu familia, doar că să vadă că nici la acest al treilea termen de ,,celeritate și precădere” colega nu a trimis dosarul?
Sincer, dacă considerați că e prioritară colegialitatea față de in justițiabil, nici nu vreau să îmi închipui câți bani dați pe lege, într-o revizuire. (Irinel I.).
Actualitate
Generalul Kenneth Wilsbach, ales de Donald Trump pentru a conduce Forțele Aeriene ale SUA, pe fondul controverselor și al tensiunilor cu China

Într-o decizie surprinzătoare, președintele Donald Trump l-a selectat oficial pe generalul Kenneth Wilsbach pentru a ocupa funcția de șef de Stat Major al Forțelor Aeriene, conform unei notificări transmise Congresului. Anunțul vine după o perioadă de incertitudine marcată de dezbateri intense și campanii neobișnuite în cadrul comunității aviatice.
O nominalizare atipică, presărată cu obstacole
Breaking Defense a raportat în premieră, pe 26 septembrie, că Wilsbach era alegerea lui Trump pentru a-l înlocui pe generalul David Allvin, care a anunțat neașteptat luna trecută că se va retrage din funcția de ofițer uniformat de rang înalt al serviciului în noiembrie, la jumătatea mandatului său de patru ani.
Drumul lui Wilsbach spre funcția de șef de stat major a fost unul neobișnuit, comparativ cu procesul tipic de nominalizare birocratică. Totul a început când a demisionat din funcția de șef al Comandamentului de Luptă Aeriană în august. Generalul cu patru stele a anunțat la momentul respectiv că intenționează să se pensioneze, însă, când Allvin și-a anunțat plecarea câteva zile mai târziu, Wilsbach a apărut ulterior ca favorit pentru acest post.
Controverse legate de politicile DEI și o campanie inedită
Candidatura generalului a părut apoi blocată după ce conturi de social media au denunțat declarațiile anterioare ale lui Wilsbach privind diversitatea, echitatea și incluziunea (DEI), susținând în schimb pe șeful Comandamentului de Grevă Globală al Forțelor Aeriene, generalul Thomas Bussiere, pentru funcția de conducere a serviciului. Bussiere fusese anterior ales să ocupe funcția de viceșef al Forțelor Aeriene, dar Aviation Week a raportat că nominalizarea sa a fost retrasă.
Această campanie fără precedent pentru rolul militar de conducere al Forțelor Aeriene a devenit subiectul principal de discuție în cadrul comunității aviatice și a fost un subiect fierbinte printre participanții la conferința Asociației Forțelor Aeriene și Spațiale de săptămâna trecută. Secretarul Forțelor Aeriene, Troy Meink, într-o conferință de presă cu reporterii pe 22 septembrie, a minimalizat îngrijorările conform cărora serviciul ar rămâne fără lider în funcția sa uniformată de conducere, spunând că „esențialul este că nu vom rămâne fără un șef”.
Depășirea blocajului și tensiuni geopolitice
Apoi, pe 26 septembrie, surse au declarat pentru Breaking Defense că candidatura lui Wilsbach pentru funcția de șef de stat major a depășit blocajul și că nominalizarea generalului pentru acest post era așteptată în zilele următoare. Senatul a primit oficial nominalizarea sa luni seara, conform notificării transmise Congresului.
Wilsbach este pilot de vânătoare, pilotând aeronave precum F-22 Raptor, F-15 și F-16. Dacă va fi confirmat, el va ghida Forțele Aeriene printr-o serie de transformări în curs sub administrația Trump și va servi într-o perioadă critică, pe măsură ce cresc temerile că China ar putea invada Taiwanul și ar invoca un răspuns din partea SUA.
Atenționări privind interceptările aeriene chineze
În nume propriu, Wilsbach a comandat forțe în timpul a ceea ce el a numit interceptări „complet neprofesionale și total nesigure” de către piloții chinezi.
„Ceea ce este deranjant este că… răspunsul lor tipic este: ‘Este vina ta, pentru că acest lucru nu s-ar fi întâmplat dacă nu erai aici'”, a declarat Wilsbach reporterilor în septembrie 2023, referindu-se la cazurile în care oficialii americani au reușit să-i confrunte pe omologii lor chinezi cu privire la interceptări.
„Faceți-o în siguranță, faceți-o profesional și totul va fi bine”, a spus Wilsbach. „Nu vom avea o eroare de calcul. Nu vom avea un dezastru.”
Actualitate
Războiul modern cere arme noi: Anduril și RTX lansează rachete sol-sol și atrag atenția Pentagonului

Contractorii din domeniul apărării răspund cererii tot mai mari de muniție, prezentând versiuni lansate de la sol ale armelor existente.
La conferința AFA din apropierea Washingtonului, contractorii din domeniul apărării, Anduril și RTX, au dezvăluit versiuni lansate de la sol ale munițiilor existente, semnalând o cerere tot mai mare de astfel de arme pe piață, în contextul testelor de pe câmpul de luptă modern.
Suport politic rapid și finanțare potențială
La doar o zi după încheierea conferinței, majoritatea republicană din Comisia pentru Servicii Armate a Senatului a lăudat oferta Anduril, angajându-se că un program militar dedicat va achiziționa noua capacitate.
„În prezent, nu există niciun program pentru aceste tipuri de rachete, dar va exista în curând”, a postat contul Republican SASC pe X, adăugând că 25 de milioane de dolari puși deoparte în „One Big Beautiful Bill” al președintelui Donald Trump vor „accelera dezvoltarea” acestei clase de arme.
Anduril Barracuda-500: O rachetă de croazieră adaptată pentru lansare de la sol
Anduril a anunțat la conferința AFA că actualizează racheta de croazieră Barracuda-500 pentru a fi lansată de la sol. Versiunea lansată din aer a Barracuda-500, anunțată anul trecut, ar putea oferi o rază de acțiune de peste 500 de mile marine și poate transporta o încărcătură de peste 100 de lire sterline.
„În ultimele luni, a fost foarte clar că prioritatea” pentru Pentagon și conducerea Congresului „este corectarea decalajului nostru de muniție”, a declarat Diem Salmon, vicepreședinte Anduril pentru Air Dominance and Strike, într-un briefing cu reporterii marți. „Cred că acest lucru s-a intensificat de fapt în ceea ce privește prioritizarea și concentrarea recent, iar dorința este de a remedia în cele din urmă ceea ce a fost o problemă în inventarul nostru de rachete, care are deja zeci de ani.”
RTX StormBreaker: Precizie adaptabilă de la sol
RTX, prin filiala sa Raytheon, a adaptat și una dintre propriile muniții existente pentru un rol lansat de la suprafață și a dezvăluit-o la AFA: GBU-53/B StormBreaker, cunoscută și sub denumirea de Small Diameter Bomb II de 250 de lire sterline, care poate fi lansată de pe aeronavele Forțelor Aeriene și Marinei.
„Conflictele globale recente au evidențiat necesitatea unei arme inteligente, lansate de la sol, cu lovitură de precizie, care să poată funcționa în zonele contestate de GPS”, a declarat Sam Deneke, președintele Air & Space Defense Systems de la Raytheon, într-un comunicat de presă publicat miercuri. „StormBreaker este o armă componibilă, ceea ce îi permite să fie personalizată pentru a satisface cerințele misiunii. Utilizarea componentelor de bază ale StormBreaker lansat din aer ne-a permis să ne mișcăm mai repede ca niciodată, trecând de la concept la zborul de testare în mai puțin de două luni.”
Pentagonul și clienții străini au arătat un interes deosebit pentru StormBreaker. De exemplu, o notificare a Forțelor Aeriene publicată anul trecut, care prezenta un plan pentru următoarele duzini de loturi de producție, a stabilit o rată anuală de producție țintă de până la 2.240 de unități.
Lecții din Ucraina și cooperare internațională
Războiul din Ucraina, în special, a evidențiat necesitatea diferitelor muniții și a modurilor de lansare a acestora, care pot lovi ținte la distanță lungă. Firma ucraineană de apărare Fire Point, de exemplu, a dezvăluit recent o rachetă de croazieră lansată de la sol numită Flamingo, care poate transporta un focos de aproximativ 2.500 de lire sterline și poate călători peste 1.800 de mile.
Steve Milano, directorul senior Anduril pentru efecte avansate, a declarat alături de Salmon în briefingul de marți că compania este pregătită să producă mii de Barracuda-500 încă de anul viitor, avertizând că „cererea trebuie să se solidifice pentru ca noi să facem investițiile necesare”.
O oportunitate cheie, potrivit lui Milano, este noul program Family of Affordable Mass Missiles al Forțelor Aeriene, care, conform documentelor bugetare pentru anul fiscal 2026, arată dorința de a cumpăra aproximativ 3.000 de unități folosind fonduri din „One Big Beautiful Bill”, cunoscut și sub denumirea de reconciliere. Dincolo de Pentagon, Milano a spus că există „multă” cerere din partea clienților internaționali, ceea ce a dus la acorduri de co-dezvoltare, cum ar fi cel aflat în desfășurare cu Taiwan.
Actualitate
Stellantis recheamă peste 123.000 de vehicule în SUA din cauza unor probleme de siguranță
-
Exclusivacum o zi
Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!
-
Exclusivacum 2 zile
Prahova penală: Cum un sef de poliție transformă mita în… inșelăciune!
-
Exclusivacum 12 ore
PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!
-
Exclusivacum 3 zile
Penitenciarele românești: Circul groazei continuă!
-
Exclusivacum 2 zile
ANP: Paradisul pensionarilor sau infernul angajaților? Un sondaj socant dezvăluie realitatea din spatele gratiilor
-
Exclusivacum 2 zile
Ciuruitorul de Ploiești revine la Notariat! Lupu Marioara, Nichita și ‘fleacul’ de sute de inimi frânte
-
Exclusivacum 2 zile
EXCLUSIV: Președintele FSANP trage un semnal de alarmă cutremurător din interiorul sistemului penitenciar: „ANP are nevoie de terapie urgentă!”
-
Exclusivacum o zi
Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților