Actualitate
Oamenii lui Coldea, judecători din umbră, nelipsiți din instanțe
Secretarul de Stat Ovidiu Puțura s-a spovedit în fața Justiției Britanice, dezvaluie Evz.
Fostul secretar de stat în Ministerul Justiției, Ovidiu Puțura, a fost adus din penitenciar, ieri, pentru a fi audiat prin videoconferință de către un magistrat din Marea Britanie în dosarul omului de afaceri Puiu Popoviciu. Ovidiu Puțura a dat detalii despre „culoarele justiției”, despre intervențiile SRI în dosare și despre o listă cu nume de politicieni și oameni de afaceri în dreptul cărora figurau condamnări sau achitări cu mult timp înainte ca judecătorii să se pronunțe în cazul lor.
Ovidiu Puțura susține că un ofițer SRI i-a prezentat lista „spre sfârșitul anului 2015, începutul anului 2016 în virtutea unor relații personale”. Ofițerul, al cărui nume fostul secretar de stat nu l-a dezvăluit, i-ar fi arătat lista pentru a se convinge că pedeapsa pe care Puțura urma să o primească este „sigură”. Ovidiu Puțura execută 5 ani de închisoare pentru dare de mită după o condamnare definitivă din 2017. Fostul secretar de stat a fost audiat de un judecător britanic, prin videoconferință, în legătură cu două interviuri pe care le-a acordat din închisoare. Printre persoanele despre care Ovidiu Puțura a susținut că s-au aflat pe liste pe care ofițerul SRI i-a arătat-o s-a numărat și Puiu Popoviciu. Omul de afaceri a fost condamnat, definitiv, de Înalta Curte la 7 ani de închisoare cu executare în dosarul privind fraudele cu terenurile Universității de Medicină Veterinară și Științe Agricole, după ce, inițial, Curtea de Apel i-a dat o pedeapsă de 9 ani. Așa scria și pe lista pe care Ovidiu Puțura o văzuse încă din 2016: numele lui Puiu Popoviciu, iar în dreptul lui: „7-9”.
Ce i-a spus ministrul Cazanciuc
Fostul secretar de stat a dezvăluit în ședință publică de judecată că generalul Dumitru Dumbravă i-a cerut – pe vremea în care primul era secretar de stat în Ministerul Justiției, iar ultimul lucra la SRI sub comanda lui Florian Coldea – să îi predea „o parte din atribuții”. Puțura a refuzat, l-a informat pe ministrul de atunci, Robert Cazanciuc, iar după câteva luni și-a pierdut funcția și i s-a deschis dosar penal.
Puțura: Pe vremea când eram secretar de stat la MJ generalul Dumbravă a vrut să preia anumite atribuții de la mine. Am refuzat. Mi s-a spus că domnul general Coldea o să se supere.
Întrebare partea britanică: Generalul Coldea era la SRI?
Puțura: Da, era șeful operativ, șeful lui Dumbravă. Am comunicat asta ministrului de atunci (n.r. – Robert Cazanciuc, ministrul Justiției între 2013 și 2015), ministrul a spus că era mai bine să accept. Era în noiembrie-decembrie 2013, iar după refuz am fost schimbat din funcție.
Ovidiu Puțura a dat detalii despre ce anume făcea la Ministerul Justiției, pentru a fi mai clar și ce fel de atribuții urmărea generalul Dumbravă să preia de la el. „Am coordonat direcția IT din cadrul ministerului. Acest compartiment coordona la nivel național sistemul ECRIS și repartizarea aleatorii. Am aflat, astfel, care sunt punctele slabe. E o chestiune tehnică, sunt mai multe modalități, despre care am informat CSM. Concluzia e că în momentul în care o persoană cunoaște vulnerabilitățile poate să facă în așa fel încât o cauză să fie repartizată anumitor judecători. Chestiunea era cunoscută de SRI. Ei făceau în așa fel ca cifrele de pe listă să se adeverească prin repartizarea la anumiți judecători”, a declarat Ovidiu Puțura în fața instanței.
Dumbravă, surprins „pe coridoarele justiției”. La propriu, nu la figurat
Partea britanică a droit să știe de ce Ovidiu Puțura a spus că dosarul lui și cel al lui Puiu Popoviciu sunt două cauze în care au fost pronunțate condamnări politice, sub influența unor ofițeri SRI. Fostul secretar de stat a spus că l-a văzut pe generalul Dumitru Dumbravă în sala de judecată, în dosarul în care el era judecat pentru dare de mită, apoi l-a văzut ducându-se „pe un coridor care ducea la birourile judecătorilor”. Puțura a precizat că știe toate aceste detalii întrucât episodul s-a petrecut în aceeași instanță în care a fost adus și acum pentru audiere, adică la Curtea de Apel București. Un coridor aflat între sala Secția I și sala Secția a II-a Penală de la CAB duce la sălile Judecătoriei Sectorului 5 (spre stânga) și spre birourile judecătorilor (spre dreapta), unde accesul publicului este restricționat.
Vulnerabilitățile magistraților, speculate de Binom
În contextul precizărilor legate de „coridoarele justiției”, de prezența în instanță a generalului Dumbravă și de repartizarea cauzelor, partea britanică a dorit să afle de la Ovidiu Puțura (foto) la ce s-a referit în mod exact.
Reproducem dialogul de ieri, din sala de judecată. Partea britanică: Ați vorbit despre judecătorul Tudoran (n.r. – Corneliu Bogdan Ion Tudoran de la CAB) si rolul dânsului în cazul lui Popoviciu. Ații spus că un ofițer SRI a fost prezent la Curte. Continuați dvs.!
Puțura: Da. Așa am spus. Știam de la persoana care m-a informat despre domnul Dumbravă. Exemplul cu domul Popoviciu a fost pur întâmplător, pentru că eram în aceeași sală (n.r. – de judecată)
Judecător britanic: Ați spus că a fost prezent un ofițer de la SRI.
Puțura: Da.
Judecător: l-ați văzut?
Puțura: Da.
Judecător: Ce rost avea să fie prezent un ofițer al SRI?
Puțura: Nu știu, monitoriza, punea presiune pe judecători, nu stiu.
Judecător: când era (prezent – n.r.) judecătorul Tudoran era și ofițerul SRI?
Puțura: Da.
Judecător: Cum cum l-ați descrie pe judecătorul Tudoran? Ați folosit o expresie: a judge of the system (n.r. – un judecător al sistemului).
Puțura: L-am descries în interviu ca pe un om al sistemului.
Judecător: spuneați că domnul Tudoran avea o problemă cu băiatul lui.
Puțura: Da, îmi amintesc. Când eram la minister a fost un incident cu domnul Tudoran. O problemă pe care a avut-o băiatul acestuia cu Poliția. Nu a fost vorba de o îndulcire a situației băiatului, situația s-a rezolvat întru totul: dosarul a fost închis.
Judecător: Când dvs. ați spus că judecătorul Tudoran a devenit permisiv față de presiunile sistemului la asta v-ați referit?
Puțura: Da, am dat exemple despre astfel de vulnerabilități.
Judecător. Ați fost întrebat și în al doilea interviu despre listă. Ați fost întrebat despre faimoasa listă de ținte cu nume de cetățeni pe coloana din stânga și pedepse din dreapta. Ați spus și nume de persoane
Puțura: da.
Judecător (citește în engleză): V-ați referit Bica, Nicușor Constantinescu, David, da? V-ați referit și la dvs. Ați spus că unii erau politicieni, dar erau și oameni de afaceri.
Puțura. Da. Unul dintre nume era Popoviciu.
Judecător: La închisoare ați spus colegilor de cameră ca i se va reduce pedeapsa de la 9 la 7 ani.
Puțura: Am stat cu un procuror și cu un avocat în cameră. Și le-am spus, discutam chestiuni profesionale.
Judecător: Pe baza a ceea ce ați văzut pe listă?
Puțura: Da. Eu nu stiu ce acuzații a avut Popoviciu.
Actualitate
NGA alocă 708 milioane de dolari Startup-ului Enabled Intelligence: Viziunea artificială, cheia noii generații de informații geospațiale!
Agenția Națională de Informații Geospațiale (NGA) a acordat startup-ului Enabled Intelligence un contract masiv, evaluat la până la 708 milioane de dolari pe o perioadă de maxim șapte ani. Parteneriatul strategic vizează antrenarea sistemelor de viziune computerizată bazate pe inteligență artificială, un pilon esențial pentru viitorul informațiilor geospațiale americane.
Programul Sequoia: Etichetarea datelor pentru ochiul AI din spațiu
Sub umbrela programului Sequoia, Enabled Intelligence va furniza servicii de etichetare a datelor. Această sarcină fundamentală permite sistemelor de inteligență artificială (AI) și învățare automată (ML) să discrimineze cu precizie între diverse obiecte în imagini. Concret, efortul implică învățarea sistemelor să proceseze imagini satelitare complexe și să identifice ținte de interes specifice, o capacitate crucială pentru monitorizarea globală.
O investiție record: Cel mai mare proiect de etichetare AI al Guvernului SUA
Efortul de etichetare a datelor reprezintă o capacitate fundamentală, în special pentru vastul program Maven al NGA. Oficialii NGA confirmă că acest contract reprezintă cel mai mare proiect de etichetare a datelor AI al guvernului american până în prezent. NGA a preluat gestionarea programului Maven de la Departamentul Apărării în 2022, integrând astfel această componentă vitală în strategia sa.
Contribuția NGA și parteneriatele strategice
„Contractul SEQUOIA va sprijini activitățile de etichetare a datelor pentru capabilitățile de AI și învățare automată (AI/ML) în domeniul informațiilor geospațiale (GEOINT) în cadrul mai multor programe și direcții din cadrul NGA și al membrilor comunității mai largi a Departamentului de Război (DoW) și a Comunității de Informații,” se arată într-un comunicat de presă emis luni de Enabled Intelligence. NGA, responsabilă cu colectarea și analiza imaginilor satelitare și aeriene, diseminează produse GEOINT, precum hărți 3D, către utilizatori din întregul guvern american, inclusiv lideri ai DoD și comandanți militari.
Un Startup specializat, in miezul securității naționale
Fondată în 2020 și finanțată prin capital de risc, Enabled Intelligence, cu sediul în Virginia, este specializată în etichetarea datelor AI pentru sistemele clasificate. Pentru programul Sequoia, firma a încheiat parteneriate strategice cu giganți precum BAE Systems, Vantor (fostul Maxar Intelligence), Whiteboard Federal și alți jucători importanți din industrie, consolidându-și astfel rolul esențial în modernizarea infrastructurii de informații a Statelor Unite.
Actualitate
Alertă de la supraveghetori: Programul naval de miliarde al Gărzii de Coastă, riscă blocaje și costuri exorbitante
Un organism de supraveghere guvernamental trage un semnal de alarmă serios cu privire la programul de construcție navală al Gărzii de Coastă, destinat să livreze o nouă clasă de nave esențiale pentru misiuni de aplicare a legii și de căutare-salvare. Biroul de Responsabilitate Guvernamentală (GAO) avertizează că decizia Gărzii de Coastă de a începe construcția înainte de a avea un design stabil al navelor Offshore Patrol Cutter (OPC) amenință cu „reparări costisitoare” și „întârzieri de program”.
Programul în cauză vizează înlocuirea vaselor învechite cu o nouă clasă de nave OPC, vitale pentru operațiunile de patrulare și siguranță maritimă. Pentru realizarea acestora, Garda de Coastă a contractat două companii: Eastern Shipbuilding Group din Florida pentru faza 1 și Austal USA din Alabama pentru faza 2.
Faza 2: Început sub amenințarea instabilității designului
Conform raportului GAO publicat marți, constructorul din faza 2, Austal USA, și Garda de Coastă au adoptat unele „bune practici” în timpul dezvoltării designului pentru faza a doua, inclusiv revizuiri colaborative care au facilitat decizii rapide. Însă, avertismentul principal al GAO este că „construcția OPC 5 a început în august 2024 fără un design stabil”. Continuarea construcției altor nave OPC din faza a doua înainte de stabilizarea designului, așa cum intenționează Garda de Coastă, „mărește riscul ca și faza a doua să se confrunte cu reparații costisitoare și întârzieri de program”.
Miliarde de dolari și intârzieri cronice
Programul de construcție navală, care prevede achiziționarea a 25 de nave OPC, va costa Departamentul de Securitate Internă (DHS) peste 17 miliarde de dolari. Raportul GAO a fost elaborat la solicitarea Comitetului pentru Transport și Infrastructură al Camerei Reprezentanților.
Anterior, în acest an, Garda de Coastă a oprit construcția a două dintre cele patru nave OPC pe care Eastern Shipbuilding le avea contractate ca parte a primei faze. Mai mult, programul pentru prima navă este întârziat cu cinci ani, conform GAO, semne îngrijorătoare ale problemelor structurale din program.
Faza 3: Decizii premature și lipsa de testare
Serviciul maritim plănuiește un contract pentru o a treia fază „după testarea dacă designurile existente îndeplinesc obiectivele de performanță ale OPC, ceea ce este în concordanță cu politica Departamentului de Securitate Internă”, se arată în raport.
Cu toate acestea, „este puțin probabil ca programul să aibă rezultatele testelor înainte de a începe activitățile de achiziție pentru faza 3, cum ar fi dezvoltarea cererii de propuneri”, se subliniază în noul raport. GAO sugerează că „încorporarea cunoștințelor dobândite din testare – precum și alte practici de vârf în construcția navală – în procesul de achiziție pentru faza 3 ar putea ajuta Garda de Coastă să ia decizii de investiții mai bune și ar putea îmbunătăți punctualitatea livrărilor viitoare de OPC.”
Reacția DHS: Respingere și flexibilitate asumată
Jeffrey Bobich, directorul de management financiar al DHS, a apărat decizia agenției de a autoriza construcția în faza a doua înainte de atingerea parametrilor de stabilitate a designului sugerați de GAO. El a susținut că Garda de Coastă a stabilit „cerințe minime suficiente pentru maturitatea designului înainte de construcție”.
De asemenea, Bobich nu a fost de acord cu o recomandare GAO de a stabili un acord formal privind modul în care atât Marina, cât și Garda de Coastă vor supraveghea activitățile de construcție ale Austal pe viitor. „Garda de Coastă menține că coordonarea existentă cu supraveghetorul de construcție, conversie și reparații este suficientă și prezintă un front unit contractorului”, conform unui răspuns scris inclus în raportul GAO.
Totuși, Bobich a fost de acord cu două recomandări separate: revizuirea obiectivelor de cost de bază ale programului și evaluarea planurilor pentru un contract de faza a treia, ținând cont de problemele apărute până în prezent. „Ca parte a acestei evaluări, orice planuri dezvoltate pentru Faza 3 trebuie să rămână flexibile pentru a ține cont de condițiile în evoluție ale programului”, a scris el.
Actualitate
Planul de pace Trump pentru Ucraina: Garanțiile de securitate, piatra de incercare a unui acord secret
Zvonurile privind un acord preliminar între Ucraina și Statele Unite pentru a pune capăt războiului cu Rusia au agitat scena internațională marți, însă marea întrebare rămâne forma viitoarelor garanții de securitate, potrivit analiștilor de la Atlantic Council. Săptămâna trecută, administrația Trump a șocat lumea, prezentând Kievului un „plan de pace” în 28 de puncte. Acesta includea cereri controversate, considerate de unii parlamentari americani drept o „listă de dorințe” a Rusiei, cum ar fi cedarea de către Ucraina a unor teritorii pe care Moscova nu le controlează în prezent și interdicția de a adera la NATO.
Haosul inițial și rafinarea diplomatică
O serie de activități diplomatice intense au urmat, culminând cu întâlniri la nivel înalt la Geneva și Abu Dhabi. Oficiali americani și ucraineni au semnalat că au depășit unele dintre cele mai spinoase puncte de divergență. Cu toate acestea, alte aspecte rămân de rezolvat, iar acest lucru se întâmplă înainte ca Moscova să-și exprime oficial punctul de vedere. Karoline Leavitt, secretarul de presă al Casei Albe, a declarat pe platforma X că „există câteva detalii delicate, dar nu insurmontabile, care trebuie soluționate și vor necesita discuții suplimentare între Ucraina, Rusia și Statele Unite.”
În timp ce negocierile continuă, experți de la Atlantic Council au oferit o actualizare a situației. Deși nimeni nu a văzut planul actual, redus la 19 puncte, în totalitate, există sentimentul că acesta ar putea reprezenta un moment de cotitură în război. Daniel Fried, fost ambasador american în Polonia și Asistent al Secretarului de Stat pentru Europa, a rezumat reacția inițială la plan: „Proiectul inițial a fost un haos total.” Totuși, el și-a exprimat speranța că „conturul unui acord sustenabil există. Haosul, graba, titlurile sunt distracții… nu este prima dată când o administrație americană se angajează într-o diplomație grăbită.”
Scepticismul Kievului și lipsa angajamentului Rusiei
Desigur, în ciuda modului în care s-au desfășurat negocierile, acesta nu este un plan de pace între SUA și Ucraina, ci unul între Ucraina și Rusia. În acest sens, a existat un scepticism generalizat că Moscova va accepta altceva decât capitularea totală la cererile sale. „Din perspectiva ucraineană, ei nu văd acest plan în 19 puncte ca pe ceva pe care Rusia îl va accepta,” a declarat Myroslava Gongadze, cercetător asociat în Ucraina, menționând că a petrecut noaptea într-un adăpost antiaerian din cauza atacurilor rusești. „Cu toate acestea, scopul acestui exercițiu nu a fost exact de a ajunge la un acord, ci de a respinge acel plan în 28 de puncte și de a include unele interese ucrainene într-o posibilă negociere și de a arăta că Ucraina este cu adevărat dispusă să discute pacea.”
Garanțiile de securitate: Nodul gordian al păcii
Cea mai mare întrebare, au convenit experții, a fost cum ar arăta o garanție de securitate dacă Ucraina nu poate adera la NATO. Este esențial ca aceasta să asigure o siguranță reală pentru Kiev, atât din partea SUA, cât și a Europei. Planul inițial de 28 de puncte discuta garanțiile de securitate pentru Ucraina, dar într-un mod vag. „Din perspectiva mea, întrebarea esențială pe care trebuie să o punem aici este cea a garanțiilor de securitate. Cine va oferi aceste garanții? Cine va fi responsabil?” a spus Gongadze. „Deci, dacă răspunsurile sunt slabe și nu clare, atunci Ucraina este pregătită pentru o nouă criză.”
Fried a subliniat că orice garanție de securitate trebuie să includă atât SUA, cât și Europa. „Indiferent dacă SUA lucrează cu Coaliția Celor Dispuși sau cu NATO, sau cu ambele, garanțiile de securitate vor trebui să fie definite într-un mod credibil,” a declarat Fried. „Putin le va urî. Va încerca să ia acest acord ostatic pentru a le elimina. Așadar, în cele din urmă, Trump va trebui să-l înfrunte pe Putin pentru a obține acordul său într-o formă decentă.”
Leslie Shedd, cercetător asociat al Consiliului, a menționat că, în funcție de modul în care este formulată o garanție de securitate, aceasta ar putea necesita ratificarea Senatului SUA. Chiar dacă nu este o cerință legală, ar trimite un semnal important dacă Congresul și-ar arăta sprijinul. „Implicarea atât a Camerei Reprezentanților, cât și a Senatului ar putea fi un mesaj chiar mai puternic decât simpla ratificare a unui tratat prin Senat. Cred că acesta este un pas crucial. Cred, de asemenea, că ar trece cu un sprijin bipartizan semnificativ în ambele camere,” a spus ea. „Rămâne o mare parte a oamenilor de ambele părți ale spectrului politic care sunt foarte frustrați de Rusia, care nu cred că Rusia este prietenul nostru, și, prin urmare, cred că ar exista sprijin pentru asta.” Potrivit Financial Times, acordul va plafona forțele militare ale Ucrainei la 800.000 de soldați. Deși un plafon al forțelor ar părea o victorie pentru Rusia, există întrebări serioase dacă Ucraina ar putea menține oricum o forță atât de mare pentru o perioadă lungă de timp în afara războiului activ.
Ascensiunea lui Dan Driscoll: Secretarul Armatei, jucător cheie neașteptat
De-a lungul acestui proces, Secretarul Armatei, Dan Driscoll, a apărut ca un interlocutor cheie, o apariție rară pentru un secretar de ramură. Driscoll a livrat planul Ucrainei, s-a deplasat la Geneva pentru negocieri cu națiunile europene, iar apoi a călătorit la Abu Dhabi pentru consultări directe cu rușii și ucrainenii. Rolul lui Driscoll în această negociere este puțin probabil să liniștească zvonurile din Washington care îl indică drept viitor secretar al apărării, dacă Pete Hegseth ar părăsi Pentagonul.
Shedd l-a numit pe Driscoll „o stea în ascensiune a administrației,” care a „câștigat încrederea președintelui” până la punctul în care este lăsat să participe la negocieri. „Sunt de acord că este cu siguranță neconvențional, dar Președintele Trump tinde să conducă un cabinet neconvențional, o administrație neconvențională. Și, știți, cred că adesea există părți foarte bune în asta,” a spus Shedd. „Nu vrei să trimiți aceiași oameni în mod repetat dacă simți că a existat un blocaj în negociere.” Fried a fost de acord că Driscoll pare să aibă influență în cadrul administrației și a declarat că, în cele din urmă, este un lucru bun că se află acolo. Cu toate acestea, „aș adăuga că ai nevoie de cineva ca Driscoll, care înțelege detaliile, deoarece rușii se pot aștepta să arunce diverse șiretlicuri deghizate în oferte tentante. Ai nevoie de cineva care să detecteze bombele mirositoare în ambalajul frumos.”
-
Exclusivacum 5 zileSINAIA, MONARHIA ABSOLUTĂ MARCA OPREA: Sora „impăratului” cade în cap, Prefectul se „trezește” la Parchet, iar PNL Prahova fierbe în suc propriu!
-
Exclusivacum 2 zileCircul macabru al absurdității la Poliția Capitalei: SAS-ul bâjbâie, sefii manelizează, iar adevărul e declarat „delict”! Saga agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș
-
Exclusivacum 5 zileLegea pumnului în gură la SAS: Cum a devenit „vagabond” un delict de 20% din salariu, sub privirea ironică a manualului de Mobbing al MAI! Saga agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș
-
Exclusivacum 14 oreIPJ Prahova: Circul ielelor, trompeților și „ofițerilor” reciclați! Balul mascat al incompetenței atinge noi culmi de patos!
-
Exclusivacum 4 zilePrahova, tărâmul reîncarnării: „Metoda Portocală” revine, dar acum e sub licență politică!
-
Featuredacum 5 zileScandal de proporții la vârful Poliției Române: Sindicatul Diamantul cere DNA să ancheteze o mușamalizare de patru ani
-
Exclusivacum 5 zileCIRCUL JUSTIȚIEI ROMÂNE: Dosarul POP IONUȚ-COSTIN, RECLASAT LA CATEGORIA „PROBLEME REZOLVATE… DE NOI” – CHIAR ȘI CU INSTANȚA LA UȘĂ!
-
Exclusivacum 5 zileJustiția Română: Spectacolul absurd continuă! Procuratura clasează, justificând incălcări flagrante! moștenitorii, nu morții, plătesc biletul!



