Actualitate
EXPLOZIV/Dovada oficiala ca SRI a condus anchetele DNA (Document)

Seful DNA Targu Mures Nicolae Onea confirma imixtiunea SRI in dosarele penale: “S-a constituit o echipa comuna in vederea documentarii faptei, conform art. 3 lit g din Protocol… Au fost furnizate informatii catre DNA de catre Directia Judeteana de Informatii pe parcursul anchetei… Directia Judeteana de Informatii a acordat sprijin prin desfasurarea de activitati de investigatii” , precizeaza cei de la Lumea Justiei.
Dovada clara ca SRI a actionat ca un organ de urmarire penala in dosarele DNA si ca a condus anchetele parchetului anticoruptie.
Dovada a fost oferita chiar de procurorul Onea de la DNA. Nu este vorba despre celebrul Lucica Onea, ci de seful DNA Targu Mures Tiberiu Nicolae Onea (foto). Acesta a dat detalii despre colaborarea dintre DNA si SRI in cadrul unui dosar cu pretinse infractiuni de evaziune fiscala, spalare de bani si constituire de grup infractional organizat, relatand cum ofiterii SRI nu s-au limitat doar la punerea in executare a mandatelor de supraveghere, ci au lucrat cot la cot cu procurorii pentru probarea presupuselor fapte.
Intr-un raspuns acordat in ianuarie 2019 Tribunalului Mures, unde dosarul se afla in camera preliminara, seful DNA Targu Mures Nicolae Onea recunoaste colaborarea cu SRI in cadrul unor echipe mixte procurori-ofiteri. Practic, Onea dezvaluie ca intregul dosar a fost instrumentat in baza Protocolului PICCJ-SRI din 2009 semnat de Laura Kovesi (foto centru), George Maior (foto primul din stanga) si Florian Coldea (foto al doilea din stanga), declarat neconstitutional in urma cu cateva zile de CCR, dupa ce anterior Curtea Militara de Apel stabilise ca acesta este ilegal, adaugand in mod obscur la procedura penala. Protocol urmat de un altul tot ilegal incheiat in 2016 de seful SRI Eduard Hellvig (foto primul din dreapta) si Procurorul General Augustin Lazar (foto al doilea din dreapta).
Nu doar atat insa. Acelasi procuror Nicolae Onea dezvaluie ca SRI a acordat sprijin SRI inclusiv prin activitati de investigatii pe care le-a derulat, atentie, in timpul anchetei. Or derularea de catre SRI de activitati de investigatii este altceva decat un act de urmarire penala realizat de catre SRI, lucru interzis de lege. De asemenea, potrivit lui Onea, tot in timpul anchetei care trebuia sa fie facuta doar de procurorii DNA, SRI a oferit informatii clasificate.
Nulitatea actelor de urmarire penala
Raspunsul acordat de DNA privind colaborarea cu SRI, pe care il prezentam integral la finalul articolului, este unul exploziv si fara precedent din cate cunoastem noi, procurorul Nicolae Onea fiind in acest sens de felicitat ca nu a incercat sa bage sub pres imixtiunea Serviciului in dosar si in actul de urmarire penala. In acelasi timp, raspunsul in care DNA recunoaste colaborarea cu SRI nu poate avea decat o singura urmare. Si anume inlaturarea tuturor probelor care au fost obtinute de echipele mixte in baza Protocolului PICCJ-SRI din 2009. Spunem asta in conditiile in urma cu doar cateva zile CCR a stabilit ca Protocolul PICCJ-SRI din 2009 este ilegal, in totalitatea sa. Practic, in opinia noastra, instanta nu are alta solutie decat sa constate nulitatea absoluta a actelor de urmarire penala pentru nerespectarea dispozitiilor privind competenta materiala si functionala a organului de urmarire penala.
Pe de alta parte, in acest raspuns se poate observa cum procurorul Nicolae Onea nu a putut oferi toate informatiile cree ii fusesera solicitate. Iar asta pe motiv ca nu le-ar detine. Acest aspect nu face altceva decat sa confirme ca SRI este obligat, mai ales in urma deciziei CCR privind ilegalitatea Protocoalelor SRI-PICCJ, sa puna la dispozitia instantelor si Comisiei parlamentare de control a activitatii Serviciului intreaga arhiva care priveste colaborarea cu procurorii pe protocoale. Fiind o strunctura militarizata, este cert ca SRI pastreaza toate evidentele. In cazul in care SRI va refuza sa faca acest lucru, Guvernul poate emite o Ordonanta de Urgenta prin care sa oblige Serviciul sa isi deschida arhiva privind activitatea pe protocoalele incheiate cu parchetele si sa o puna la dispozitia instantelor si a Comisiei parlamentare de control.
Prezentam fragmente din raspunsul acordat de seful DNA Targu Mures Tiberiu Nicolae Onea si procurorul Radu Cristian Mihai la intrebarile formulate de inculpati, care poate fi citit integral la finalul articolului:
“- Pe parcursul urmaririi penale s-a constituit intre DNA ST Targu Mures si Directia Judeteana de Informatii Mures o echipa operativa comuna care a actionat in vederea documentarii faptei, conform art. 3 lit. g din Protocol;
– Directia Judeteana de Informatii Mures a comunicat catre DNA ST Targu Mures informatii obtinute din derularea activitatilor operative care prezinta relevanta si pot valorificate in cadrul procesului penal privind dosarul cu nr. 162/P/2015, conform art. 15 din Protocol;
– Da, Directia Judeteana de Informatii Mures a acordat sprijin DNA ST Targu Mures pentru completarea informatiilor prin desfasurarea de activitati de investigatii si supraveghere operativa privind dosarul cu nr. 162/P/2015, conform art. 14 alin. (1) si (2) din Protocol;
– Nu am cunostinta daca Directia Judeteana de Informatii Mures a pus la dispozitia DNA ST Targu Mures informatii obtinute in virtutea protocoalelor incheiate cu alte institutii conform art. 17 alin. (3) din Protocol, raportat la dosarul cu nr. 162/P/2015;
– Directia Judeteana de Informatii Mures a pus la dispozitia DNA ST Targu Mures date, informatii si documente care pot sprijini documentarea cauzei in lucru conform art. 13 din Protocol raportat la dosarul cu nr. 162/P/2015;
– Dosarul penal cu nr. 162/P/2015 a fost catalogat de catre DNA ST Targu Mures ca fiind o cauza complexa, in sensul art. 14, 22 si 49 din cadrul Protocolului, avand in vedere intinderea activitatii infractionale, numarul persoanelor implicate si cuantumul prezumat al prejudiciului cauzat;
– In dosarul penal cu nr. 162/P/2015 al DNA ST Targu Mures si Directia Judeteana de Informatii Mures, nu s-a realizat un plan comun de actiune potrivit art. 19, 22 si 36 din Protocol;
– DNA ST Targu Mures si Directia Judeteana de Informatii Mures nu au convenit, in functie de dinamica starii functionale si asupra altor domenii de cooperare, conform art. 61 din Protocol in cadrul dosarului penal cu nr. 162/P/2015;
– Da, au fost furnizate informatii catre DNA ST Targu Mures de catre Directia Judeteana de Informatii Mures pe parcursul anchetei in baza dispozitiilor legale, informatii cuprinse in documente clasificate;
– Cooperarea dintre DNA ST Targu Mures prin procurorul de caz si Directia Judeteana de Informatii Mures s-a materializat prin: sprijin informativ (furnizare de informatii) si tehnic (punerea in executare a mandatelor de supraveghere tehnica) din partea SRI; informatia este clasificata sub aspectul persoanei desemnate din cadrul Directiei Judetene de Informatii Mures;
– Directia Judeteana de Informatii Mures a acordat sprijin tehnic specializat pentru punerea in executare a mandatelor de supraveghere tehnica;
– Sprijinul tehnic conferit de Directia Judeteana de Informatii Mures a constat in punerea in aplicare a mandatelor de supraveghere tehnica;
– Informatiile puse la dispozitie de catre Directia Judeteana de Informatii Mures la dispozitia Directiei Nationale Anticoruptie – Serviciul Teritorial Targu Mures au fost informatii clasificate; Nu am cunostinta de alte Protocoale care sa fi stat la baza obtinerii acestor informatii;
– A existat o solicitare scrisa din partea DNA – Serviciul Teritorial Targu Mures catre Directia Judeteana de Informatii Mures de cooperare in vederea documentarii faptelor;
– Directia Judeteana de Informatii Mures a furnizat informatii pe parcursul anchetei;
– Da, Directia Judeteana de Informatii Mures a asigurat sprijin tehnic pentru inregistrarea si transcrierea comunicarilor efectuate, dar transcrierea realizata de SRI nu s-a materializat in mijloace de proba”
Actualitate
Realimentarea flotei aeriene americane: KC-46 Pegasus, singura opțiune viabilă până la apariția NGAS

Forțele Aeriene ale SUA se confruntă cu o nevoie stringentă de a-și moderniza flota de avioane cisternă, iar KC-46 Pegasus de la Boeing pare a fi singura soluție disponibilă pe termen scurt, până la introducerea aeronavei de generație următoare, NGAS, la mijlocul anilor 2030. Cu toate acestea, problemele legate de lanțul de aprovizionare și drepturile de acces la date ar putea reprezenta obstacole pe termen lung, conform unui document recent al serviciului.
Decizia controversată de a achiziționa mai multe KC-46
Conform unei notificări de justificare și aprobare (J&A) publicată de Forțele Aeriene pe 2 octombrie, decizia de a comanda până la 75 de aeronave KC-46 suplimentare a fost motivată de nevoia de a înlocui flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker și de a acoperi intervalul de timp până la disponibilitatea NGAS. Această decizie a necesitat o justificare, deoarece serviciul contractează cu Boeing pentru mai multe avioane cisternă fără o competiție deschisă.
Schimbări de strategie și priorități
Documentul detaliază planurile inițiale ale Forțelor Aeriene de a recapitaliza flota de avioane cisternă prin intermediul programului KC-135 Tanker Recapitalization Program, pentru care au fost primite răspunsuri din partea mai multor companii, inclusiv un parteneriat între Lockheed Martin și Airbus, care concura cu Boeing. Forțele Aeriene au constatat că doar Airbus și Boeing (după retragerea Lockheed din parteneriat) ar putea „îndeplini parțial cerințele preliminare” ale programului, inclusiv cerința ca o soluție să fie gata de implementare până în anul fiscal 2031.
Cu toate acestea, la începutul anului 2025, Forțele Aeriene și-au schimbat direcția, deoarece „amenințările globale în evoluție și prioritățile concurente ale DoD” au transformat NGAS într-o „prioritate”. În acest proces, documentul menționează că Forțele Aeriene au constatat că atât Boeing, cât și Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă” pentru a îndeplini cerințele programului inițial de recapitalizare. Prin urmare, Forțele Aeriene au considerat că opțiunea de recapitalizare este prea costisitoare, deoarece era necesară și finanțarea dezvoltării platformei NGAS.
Astfel, serviciul a renunțat la cerințele pentru un nou efort de avioane cisternă și a optat, în schimb, pentru utilizarea celor deja existente pentru KC-46 până când NGAS va fi disponibil, conform documentului. Această decizie a deschis practic calea pentru Boeing, deoarece A330 MRTT propus de Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă pentru a îndeplini cerințele obligatorii”.
Timpul, factorul decisiv
Un factor cheie în decizia de a utiliza cerințele KC-46, conform documentului, a fost timpul. Forțele Aeriene înlocuiesc în prezent flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker cu KC-46, dar livrările Pegasus în baza unui contract existent sunt programate să se încheie în 2030 – cu aproximativ șase ani înainte ca NGAS să fie gata cel mai devreme. Pentru a continua înlocuirea KC-135 cu avioane cisternă mai noi, Forțele Aeriene au nevoie de un avion cisternă care să poată acoperi acest interval de șase ani, ceea ce, conform serviciului, doar KC-46 poate face.
Problemele persistă
Cu toate acestea, achiziționarea mai multor KC-46 va veni cu probleme. Boeing „va trebui să rezolve” problemele legate de diminuarea surselor de producție și lipsa de materiale (DMSMS), împreună cu uzura pieselor, care, conform documentului, afectează atât programul KC-46 actual, cât și extinderea acestuia. În plus, documentul ridică problema negocierii pentru mai multe drepturi asupra datelor tehnice și a software-ului, în special atunci când drepturile actuale sunt „inferioare nivelului necesar” pentru extinderea producției KC-46.
Airbus rămâne în joc
Într-o declarație pentru Breaking Defense, Airbus a afirmat: „Ne menținem soluția noastră dovedită de avioane cisternă și evoluția sa, MRTT+. Airbus rămâne angajat alături de USAF, pe măsură ce aceștia continuă să evalueze soluția lor de realimentare aeriană de generație următoare.”
NGAS: Înapoi în viitor
Soarta NGAS a fost incertă până de curând, deoarece oficialii din administrația Biden au declarat că platforma ar putea fi prea costisitoare, în timp ce bugetul FY26 al Forțelor Aeriene a alocat resurse limitate pentru eforturile de cercetare și dezvoltare.
După cum reiese clar din document, Forțele Aeriene tratează acum NGAS ca pe o nevoie critică, deși se menționează că „calea finală către NGAS nu a fost încă definită, având în vedere prioritățile concurente ale apărării”. Programul a finalizat o analiză a alternativelor, se arată în document, deși sunt în curs de desfășurare activități suplimentare de colectare a informațiilor pentru a rafina cerințele.
Conform generalului John Lamontagne, șeful Comandamentului de Mobilitate Aeriană al Forțelor Aeriene, serviciul a examinat o gamă largă de platforme potențiale – de la avioane de afaceri la aeronave cu corp fuzelat și avioane cisternă stealth, cu „semnătură gestionată” – pentru misiunea NGAS. Se așteaptă ca platforma să opereze în medii periculoase, cum ar fi Indo-Pacificul, unde pistele de aterizare sunt puține, iar sistemele de apărare aeriană sunt formidabile.
Industria se pregătește pentru NGAS
Industria se pregătește să ofere Forțelor Aeriene candidați pentru realimentarea de generație următoare. Conform lui Roderick McLean, vicepreședinte și director general al misiunilor de mobilitate aeriană și maritime la Lockheed, compania se așteaptă ca un avion nou, capabil să supraviețuiască, să fie necesar pentru misiune.
Actualitate
Armata SUA recunoaște și remediază problemele de securitate cibernetică la Platforma NGC2

Armata SUA a anunțat că a atenuat o serie de riscuri de securitate cibernetică descoperite într-o versiune incipientă a platformei sale Next Generation Command and Control (NGC2), potrivit unui memo intern obținut de Breaking Defense.
Alarma trasă de ofițerul sef pentru tehnologie
Documentul, datat 5 septembrie și semnat de Gabriele Chiulli, ofițerul șef pentru tehnologie din cadrul Biroului Șefului pentru Informații al Armatei, avertiza că platforma NGC2 „în starea sa actuală, prezintă deficiențe critice în ceea ce privește controalele fundamentale de securitate, procesele și guvernanța.”
Chiulli a scris că armatei „îi lipsește vizibilitatea și controalele necesare pentru a asigura securitatea și integritatea platformei”. El a adăugat că „se pare că există o grabă de a introduce capabilități în sistem fără o supraveghere reală sau un proces adecvat, ceea ce crește riscul pe măsură ce acest sistem îl amplifică și mai mult.”
Reacție rapidă și măsuri corective
Cu toate acestea, oficialii armatei au declarat pentru Breaking Defense că, în cele trei săptămâni de la redactarea și distribuirea documentului, problemele au fost rezolvate. „Problemele au fost atenuate imediat”, a declarat Leonel Garciga, șeful pentru informații al armatei, într-un comunicat. El a adăugat că „procesele simplificate de securitate cibernetică au fost capabile să identifice rapid și să asiste biroul programului și furnizorul în trierea vulnerabilităților de securitate cibernetică și în implementarea măsurilor de atenuare.”
Integrarea securității cibernetice de la inceput
Generalul-locotenent Jeth Rey, șeful adjunct de stat major la G-6, departamentul armatei responsabil cu securitatea cibernetică și rețelele, a susținut că identificarea timpurie a acestor deficiențe face parte din procesul intenționat al serviciului și că au fost luate măsuri pentru a le corecta.
„Trebuie să includem securitatea cibernetică de la început în proces și cred că asta am făcut”, a spus Rey într-un interviu recent. „Aceasta este o nouă capacitate și am găsit un risc și l-am atenuat imediat. Cred că este o veste bună pentru noi în viitor. Dacă vom continua să privim lucrurile în acest mod și procesele noastre funcționează, sunt mulțumit.”
NGC2: Prioritatea numărul unu pentru modernizare
NGC2 este prioritatea numărul unu a serviciului în materie de modernizare și este conceput pentru a oferi comandanților și unităților o nouă abordare a gestionării informațiilor, a datelor și a comandamentului și controlului cu arhitecturi agile și bazate pe software.
În iulie, armata a acordat aproape 100 de milioane de dolari companiei Anduril și unei echipe de furnizori pentru a dezvolta un prototip al sistemului, care va fi extins la nivelul întregii divizii la Project Convergence Capstone 6 în această vară, cu Divizia 4 Infanterie. Un prototip a fost testat la evenimentul de anul trecut la nivel de batalion. Mai recent, Lockheed Martin și echipa sa au obținut, de asemenea, un contract pentru a dezvolta un strat de date integrat cu Divizia 25 Infanterie.
Ivy Sting: Testare incrementală și adăugare de capabilități
Pe măsură ce armata urmărește să extindă prototipul Anduril la nivelul întregii divizii, Divizia 4 Infanterie a început o serie de evenimente de tip sprint între acum și Project Convergence pentru a adăuga incremental capabilități. Aceste evenimente sunt numite seria Ivy Sting.
Deficiențe identificate în Memo-ul Chiulli
Memo-ul Chiulli, care a fost redactat cu 10 zile înainte de primul eveniment, enumera o serie de preocupări, al căror „efect cumulativ” era că NGC2 părea mai degrabă o „cutie neagră” în care serviciul nu putea controla ce utilizatori fac sau văd pe rețea.
„Lipsa de guvernanță înseamnă că nu există o persoană sau o entitate responsabilă pentru acceptarea acestui risc în numele armatei”, se arată în document. „Având în vedere postura actuală de securitate a platformei și a aplicațiilor terțe găzduite, probabilitatea ca un adversar să obțină acces persistent nedetectabil la platformă necesită ca sistemul să fie tratat ca fiind cu risc foarte ridicat.”
Problemele enumerate includ lipsa controlului accesului și a responsabilității, codul sursă neverificat și vulnerabil pentru aplicațiile terțe, lacune critice în guvernanță și igiena de bază a securității și lipsa guvernanței datelor.
Prima deficiență evidențiată a menționat că sistemul nu avea control al accesului bazat pe roluri, ceea ce înseamnă că, odată ce unui utilizator i se acordă acces, acesta ar avea acces nerestricționat la toate aplicațiile și la toate datele – o anatema pentru principiile mai largi de încredere zero ale Pentagonului. Memo-ul a descris acest lucru ca fiind o defecțiune critică de securitate care ar putea duce la un potențial acces și utilizare abuzivă a informațiilor clasificate.
În ceea ce privește aplicațiile terțe, memo-ul notează că Serviciul Federal de Cloud Palantir care găzduiește aplicațiile într-o metodologie de găzduire a containerelor nu a fost evaluat de armată sau de o politică a CIO a armatei care să susțină funcția de conductă deținută/operată de contractant. Niciuna dintre aplicații nu a fost supusă scanării de rutină a securității aplicațiilor web.
Memo-ul a susținut că sistemul funcționează cu vulnerabilități cunoscute, neatinuate, similar cu desfășurarea unui sistem de arme cu defecte cunoscute. Fără un proprietar clar al misiunii care să își asume responsabilitatea pentru securitatea operațională a sistemului, memo-ul a avertizat că securitatea va fi compromisă.
Măsuri concrete și rezultate pozitive
Oficialii armatei nu au precizat exact cum sau când a fost abordată fiecare presupusă deficiență, dar, la Ivy Sting pe 15 septembrie, NGC2 a funcționat bine, potrivit lui Garciga. El a menționat că procesele simplificate de securitate cibernetică au permis ca Ivy Sting 1 să „avanseze fără întârziere.”
Maiorul Sean Minton, un purtător de cuvânt al armatei, a declarat că „armata este într-o transformare unică în generație pentru a oferi soldaților noștri capabilitățile de care au nevoie rapid.”
„După cum s-a demonstrat în acest caz, postura noastră proactivă de securitate cibernetică este concepută pentru a identifica riscurile și a le atenua, minimizând în același timp efectele asupra forței”, a spus el.
Actualitate
Cursa pentru motoare mai mici: Companiile se luptă pentru contracte pe piața UAV-urilor attritabile, în ciuda incertitudinilor privind CCA
-
Exclusivacum 4 zile
PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!
-
Exclusivacum 4 zile
Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!
-
Exclusivacum 11 ore
Dezamăgire în Poliție: Tineri polițiști vor să renunțe din cauza presiunii, lipsei de sprijin și salarizării precare
-
Exclusivacum 3 zile
Justiția imobiliară română: O nouă modă – Morții dau case, judecătorii pupă cruci, poliția acoperă hoții!
-
Exclusivacum 3 zile
Marioara „ciuruitoarea”, Nichita „smecherul” și justiția „somnoroasă”: Ploieștiul, capitala fraudelor imobiliare?
-
Exclusivacum 5 zile
Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților
-
Exclusivacum o zi
Prahova sub asediu: Cum mafia imobiliară ne vinde sicrie cu vedere. „White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare
-
Exclusivacum 4 zile
Coca-Cola: Sifonul penalității de la Ploiești – Cum Nan și gașca au transformat „băutura fericirii” într-un cocktail Molotov de otrăvuri și minciuni!