Actualitate
Germania nu dorește ca Uniunea Europeană să se ralieze poziției Statelor Unite /Actul Ierusalim

Atât premierul Viorica Dăncilă, cât și președintele PSD și al Camerei Deputaților, Liviu Dragnea, sunt invitați azi în capitala Israelului, Ierusalim. De către premierul Netanyahu.
În urmă cu doar câteva zile, s-a făcut vorbire în mod oficial despre memorandumul Executivului, prin care se decide mutarea Ambasadei României de la Tel Aviv în capitala de 3000 de ani, începând cu regele David, a Israelului. La Washington DC, în Congresul SUA, în 1995, a fost adoptată o lege organică, denumită Jerusalem Act, prin care se recunoaște statutul orașului istoric de capitală unică a statului Israel. Recent, președintele Statelor Unite, Donald Trump și principalul nostru strateg geopolitic a semnat un document prin care se decide mutarea le Ierusalim a ambasadei acestui stat. La București, în ciuda deciziei Executivului, polemica merge mai departe. Și ia amploare
Pentru președintele Klaus Iohannis, indiscutabil e mai importantă Germania. Iar Germania nu dorește ca Uniunea Europeană să se ralieze poziției Statelor Unite. O poziție care deranjează Federația Rusă, cu care Berlinul s-a aliat netransparent. În toiul polemicii de la București, sunt aruncate în luptă, din direcția instituției prezidențiale, fel de fel de argumente năstrușnice. Pe unele am avut ocazia să le prezint demonstrând cât de șubrede sunt. Pe altele, încă nu. O voi face azi.
În definitiv, dincolo de intențiile reale și dincolo de motivele reale care determină asemenea intenții, trebuie văzut, în esență, pe ce argumente se bazează adversarii recunoașterii simbolice a legitimității Ierusalimului drept capitală a statului Israel. Ce susține președintele în mod direct, prin declarațiile pe care le face și, indirect, prin intermediul „avocaților” săi. Că o asemenea măsură, cum este cea preconizată de Guvernul Dăncilă, ar reprezenta o încălcare a dreptului internațional esențial, relevant, prin rezoluțiile ONU și Consiliului de Securitate. Mai sunt invocate prevederile acordurilor de la Oslo. Că lucrurile nu stau deloc așa, vom vedea în cele ce urmează.
1). Rezoluțiile ONU, dintre care niciuna nu interzice mutarea unor ambasade la Ierusalim, chiar dacă ar exista și nu ar fi doar invocate de președintele României, nu au caracter obligatoriu. Ele sunt simple recomandări. Prin urmare, nu există și nu pot exista sancțiuni în cazul în care vreun stat nu s-ar conforma acestor recomandări. Doar rezoluțiile Consiliului de Securitate ONU au caracter obligatoriu pentru toate statele membre. Ceea ce înseamnă că Președinția României, în bătălia ei pentru a susține poziția Germaniei, impusă temporar și altor state UE, induce în mod voit și vădit o confuzie între puterea juridică a rezoluțiilor ONU și puterea juridică a rezoluțiilor Consiliului de Securitate. În total, Consiliul de Securitate a adoptat de-a lungul timpului un număr de șapte rezoluții care au legătură cu tema în discuție. Singura reprezentativă pentru disputa din acest moment este cea care poartă numărul 242 din 22 .11.1967. A fost adoptată imediat după Războiul de Șase Zile, în baza dispozițiilor Capitolului 6 al Cartei 8 – soluționarea pașnică a conflictelor. Natura juridică a acestei rezoluții este însă aceea că, tocmai fiind luată, în baza Capitolului 6, nu are mecanisme de aplicare și nu este considerată a fi obligatorie în conformitate cu dreptul internațional. Să nu fi știut experții Președinției României acest detaliu, care se studiază la toate facultățile de drept? Dacă nu au știut, e grav și trebuie dați afară. Dacă au știut, e și mai grav, pentru că, iată, au indus în mod deliberat o a doua confuzie, prin care încearcă să manipuleze opinia publică.
Clenciul este că tocmai în baza acestei rezoluții neobligatorii a Consiliului de Securitate, Germania a impus Uniunii Europene teza privind statutul Ierusalimului, respectiv necesitatea existenței a două state, care să coexiste pașnic în interiorul granițelor stabilite înainte de izbucnirea Războiului de Șase Zile, cu împărțirea orașului ca fiind capitală comună pentru cele două state. Teza UE este aceea ca viitorul stat palestinian să cuprindă teritoriile West Bank, Gaza și Ierusalimul de Est. UE nu recunoaște alte schimbări referitoare la Ierusalim, fără o înțelegere între cele două state aflate în conflict. Iată, așadar, în esență, pe ce se întemeiază poziția UE, pe care România Guvernului PSD plus ALDE o încalcă, optând pentru poziția Statelor Unite.
Cine are dreptate? Strict juridic, Guvernul Dăncilă. Și asta întrucât UE își fundamentează, cum arătam, doctrina pe o rezoluție a Consiliului de Securitate numărul 242, care, la rând ei, nu are caracter obligatoriu. Dar există și un argument de bun simț. La fel cum nu a fost pace mii de ani pe acest teritoriu atât de disputat, nu va fi pace nici într-un viitor cât de cât previzibil. Să însemne asta că, pe cale de consecință, nicicând în viitor statul Israel, care are drept capitală legitimă și istorică Israelul de 3000 de ani și care de altfel și-a mutat de mult timp capitala la Ierusalim, nu va putea beneficia, tot la Ierusalim, și de colaborarea și cooperarea cu ambasadele celor mai relevante state?
2). Tot Președinția României, împreună cu cei care susțin poziția lui Iohannis, invocă acordurile de la Oslo din 1993. Ce sunt acele acorduri? La Oslo au avut loc negocieri între israelieni și palestinieni, soldate într-adevăr cu un acord final, care s-a semnat la Washington în septembrie același an. Pentru a se putea consuma acest moment istoric, în mod deliberat, cele două părți, în cursul negocierilor, au lăsat de-o parte ca subiecte de discuție, pentru negocieri ulterioare, problema Ierusalimului, securitatea frontierelor și coloniile israeliene. De vreme ce la Oslo nu s-a stabilit nimic, de vreme ce în acordul de la Washington nu s-a prevăzut nimic legat de statutul Ierusalimului, rezultă că acordul nu a fost și nu este încălcat. Iar Președinția României și susținătorii ei, aducând această temă în discuție, încearcă să inducă în mod intenționat o a treia confuzie în rândul opiniei publice.
Așa că, obiectiv vorbind, nu ne rămâne decât să aplaudăm inițiativa Guvernului României, să o susținem și să sperăm că vizita doamnei Dăncilă și a lui Liviu Dragnea la Ierusalim se va bucura de un succes deplin. Și dacă așa va fi, ei bine, atunci îndrăznesc să sper că prin poarta magică a Orașului Sfânt ne vom croi în curând drum și spre Casa Albă.
Sorin Rosca Stanescu
Actualitate
Realimentarea flotei aeriene americane: KC-46 Pegasus, singura opțiune viabilă până la apariția NGAS

Forțele Aeriene ale SUA se confruntă cu o nevoie stringentă de a-și moderniza flota de avioane cisternă, iar KC-46 Pegasus de la Boeing pare a fi singura soluție disponibilă pe termen scurt, până la introducerea aeronavei de generație următoare, NGAS, la mijlocul anilor 2030. Cu toate acestea, problemele legate de lanțul de aprovizionare și drepturile de acces la date ar putea reprezenta obstacole pe termen lung, conform unui document recent al serviciului.
Decizia controversată de a achiziționa mai multe KC-46
Conform unei notificări de justificare și aprobare (J&A) publicată de Forțele Aeriene pe 2 octombrie, decizia de a comanda până la 75 de aeronave KC-46 suplimentare a fost motivată de nevoia de a înlocui flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker și de a acoperi intervalul de timp până la disponibilitatea NGAS. Această decizie a necesitat o justificare, deoarece serviciul contractează cu Boeing pentru mai multe avioane cisternă fără o competiție deschisă.
Schimbări de strategie și priorități
Documentul detaliază planurile inițiale ale Forțelor Aeriene de a recapitaliza flota de avioane cisternă prin intermediul programului KC-135 Tanker Recapitalization Program, pentru care au fost primite răspunsuri din partea mai multor companii, inclusiv un parteneriat între Lockheed Martin și Airbus, care concura cu Boeing. Forțele Aeriene au constatat că doar Airbus și Boeing (după retragerea Lockheed din parteneriat) ar putea „îndeplini parțial cerințele preliminare” ale programului, inclusiv cerința ca o soluție să fie gata de implementare până în anul fiscal 2031.
Cu toate acestea, la începutul anului 2025, Forțele Aeriene și-au schimbat direcția, deoarece „amenințările globale în evoluție și prioritățile concurente ale DoD” au transformat NGAS într-o „prioritate”. În acest proces, documentul menționează că Forțele Aeriene au constatat că atât Boeing, cât și Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă” pentru a îndeplini cerințele programului inițial de recapitalizare. Prin urmare, Forțele Aeriene au considerat că opțiunea de recapitalizare este prea costisitoare, deoarece era necesară și finanțarea dezvoltării platformei NGAS.
Astfel, serviciul a renunțat la cerințele pentru un nou efort de avioane cisternă și a optat, în schimb, pentru utilizarea celor deja existente pentru KC-46 până când NGAS va fi disponibil, conform documentului. Această decizie a deschis practic calea pentru Boeing, deoarece A330 MRTT propus de Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă pentru a îndeplini cerințele obligatorii”.
Timpul, factorul decisiv
Un factor cheie în decizia de a utiliza cerințele KC-46, conform documentului, a fost timpul. Forțele Aeriene înlocuiesc în prezent flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker cu KC-46, dar livrările Pegasus în baza unui contract existent sunt programate să se încheie în 2030 – cu aproximativ șase ani înainte ca NGAS să fie gata cel mai devreme. Pentru a continua înlocuirea KC-135 cu avioane cisternă mai noi, Forțele Aeriene au nevoie de un avion cisternă care să poată acoperi acest interval de șase ani, ceea ce, conform serviciului, doar KC-46 poate face.
Problemele persistă
Cu toate acestea, achiziționarea mai multor KC-46 va veni cu probleme. Boeing „va trebui să rezolve” problemele legate de diminuarea surselor de producție și lipsa de materiale (DMSMS), împreună cu uzura pieselor, care, conform documentului, afectează atât programul KC-46 actual, cât și extinderea acestuia. În plus, documentul ridică problema negocierii pentru mai multe drepturi asupra datelor tehnice și a software-ului, în special atunci când drepturile actuale sunt „inferioare nivelului necesar” pentru extinderea producției KC-46.
Airbus rămâne în joc
Într-o declarație pentru Breaking Defense, Airbus a afirmat: „Ne menținem soluția noastră dovedită de avioane cisternă și evoluția sa, MRTT+. Airbus rămâne angajat alături de USAF, pe măsură ce aceștia continuă să evalueze soluția lor de realimentare aeriană de generație următoare.”
NGAS: Înapoi în viitor
Soarta NGAS a fost incertă până de curând, deoarece oficialii din administrația Biden au declarat că platforma ar putea fi prea costisitoare, în timp ce bugetul FY26 al Forțelor Aeriene a alocat resurse limitate pentru eforturile de cercetare și dezvoltare.
După cum reiese clar din document, Forțele Aeriene tratează acum NGAS ca pe o nevoie critică, deși se menționează că „calea finală către NGAS nu a fost încă definită, având în vedere prioritățile concurente ale apărării”. Programul a finalizat o analiză a alternativelor, se arată în document, deși sunt în curs de desfășurare activități suplimentare de colectare a informațiilor pentru a rafina cerințele.
Conform generalului John Lamontagne, șeful Comandamentului de Mobilitate Aeriană al Forțelor Aeriene, serviciul a examinat o gamă largă de platforme potențiale – de la avioane de afaceri la aeronave cu corp fuzelat și avioane cisternă stealth, cu „semnătură gestionată” – pentru misiunea NGAS. Se așteaptă ca platforma să opereze în medii periculoase, cum ar fi Indo-Pacificul, unde pistele de aterizare sunt puține, iar sistemele de apărare aeriană sunt formidabile.
Industria se pregătește pentru NGAS
Industria se pregătește să ofere Forțelor Aeriene candidați pentru realimentarea de generație următoare. Conform lui Roderick McLean, vicepreședinte și director general al misiunilor de mobilitate aeriană și maritime la Lockheed, compania se așteaptă ca un avion nou, capabil să supraviețuiască, să fie necesar pentru misiune.
Actualitate
Armata SUA recunoaște și remediază problemele de securitate cibernetică la Platforma NGC2

Armata SUA a anunțat că a atenuat o serie de riscuri de securitate cibernetică descoperite într-o versiune incipientă a platformei sale Next Generation Command and Control (NGC2), potrivit unui memo intern obținut de Breaking Defense.
Alarma trasă de ofițerul sef pentru tehnologie
Documentul, datat 5 septembrie și semnat de Gabriele Chiulli, ofițerul șef pentru tehnologie din cadrul Biroului Șefului pentru Informații al Armatei, avertiza că platforma NGC2 „în starea sa actuală, prezintă deficiențe critice în ceea ce privește controalele fundamentale de securitate, procesele și guvernanța.”
Chiulli a scris că armatei „îi lipsește vizibilitatea și controalele necesare pentru a asigura securitatea și integritatea platformei”. El a adăugat că „se pare că există o grabă de a introduce capabilități în sistem fără o supraveghere reală sau un proces adecvat, ceea ce crește riscul pe măsură ce acest sistem îl amplifică și mai mult.”
Reacție rapidă și măsuri corective
Cu toate acestea, oficialii armatei au declarat pentru Breaking Defense că, în cele trei săptămâni de la redactarea și distribuirea documentului, problemele au fost rezolvate. „Problemele au fost atenuate imediat”, a declarat Leonel Garciga, șeful pentru informații al armatei, într-un comunicat. El a adăugat că „procesele simplificate de securitate cibernetică au fost capabile să identifice rapid și să asiste biroul programului și furnizorul în trierea vulnerabilităților de securitate cibernetică și în implementarea măsurilor de atenuare.”
Integrarea securității cibernetice de la inceput
Generalul-locotenent Jeth Rey, șeful adjunct de stat major la G-6, departamentul armatei responsabil cu securitatea cibernetică și rețelele, a susținut că identificarea timpurie a acestor deficiențe face parte din procesul intenționat al serviciului și că au fost luate măsuri pentru a le corecta.
„Trebuie să includem securitatea cibernetică de la început în proces și cred că asta am făcut”, a spus Rey într-un interviu recent. „Aceasta este o nouă capacitate și am găsit un risc și l-am atenuat imediat. Cred că este o veste bună pentru noi în viitor. Dacă vom continua să privim lucrurile în acest mod și procesele noastre funcționează, sunt mulțumit.”
NGC2: Prioritatea numărul unu pentru modernizare
NGC2 este prioritatea numărul unu a serviciului în materie de modernizare și este conceput pentru a oferi comandanților și unităților o nouă abordare a gestionării informațiilor, a datelor și a comandamentului și controlului cu arhitecturi agile și bazate pe software.
În iulie, armata a acordat aproape 100 de milioane de dolari companiei Anduril și unei echipe de furnizori pentru a dezvolta un prototip al sistemului, care va fi extins la nivelul întregii divizii la Project Convergence Capstone 6 în această vară, cu Divizia 4 Infanterie. Un prototip a fost testat la evenimentul de anul trecut la nivel de batalion. Mai recent, Lockheed Martin și echipa sa au obținut, de asemenea, un contract pentru a dezvolta un strat de date integrat cu Divizia 25 Infanterie.
Ivy Sting: Testare incrementală și adăugare de capabilități
Pe măsură ce armata urmărește să extindă prototipul Anduril la nivelul întregii divizii, Divizia 4 Infanterie a început o serie de evenimente de tip sprint între acum și Project Convergence pentru a adăuga incremental capabilități. Aceste evenimente sunt numite seria Ivy Sting.
Deficiențe identificate în Memo-ul Chiulli
Memo-ul Chiulli, care a fost redactat cu 10 zile înainte de primul eveniment, enumera o serie de preocupări, al căror „efect cumulativ” era că NGC2 părea mai degrabă o „cutie neagră” în care serviciul nu putea controla ce utilizatori fac sau văd pe rețea.
„Lipsa de guvernanță înseamnă că nu există o persoană sau o entitate responsabilă pentru acceptarea acestui risc în numele armatei”, se arată în document. „Având în vedere postura actuală de securitate a platformei și a aplicațiilor terțe găzduite, probabilitatea ca un adversar să obțină acces persistent nedetectabil la platformă necesită ca sistemul să fie tratat ca fiind cu risc foarte ridicat.”
Problemele enumerate includ lipsa controlului accesului și a responsabilității, codul sursă neverificat și vulnerabil pentru aplicațiile terțe, lacune critice în guvernanță și igiena de bază a securității și lipsa guvernanței datelor.
Prima deficiență evidențiată a menționat că sistemul nu avea control al accesului bazat pe roluri, ceea ce înseamnă că, odată ce unui utilizator i se acordă acces, acesta ar avea acces nerestricționat la toate aplicațiile și la toate datele – o anatema pentru principiile mai largi de încredere zero ale Pentagonului. Memo-ul a descris acest lucru ca fiind o defecțiune critică de securitate care ar putea duce la un potențial acces și utilizare abuzivă a informațiilor clasificate.
În ceea ce privește aplicațiile terțe, memo-ul notează că Serviciul Federal de Cloud Palantir care găzduiește aplicațiile într-o metodologie de găzduire a containerelor nu a fost evaluat de armată sau de o politică a CIO a armatei care să susțină funcția de conductă deținută/operată de contractant. Niciuna dintre aplicații nu a fost supusă scanării de rutină a securității aplicațiilor web.
Memo-ul a susținut că sistemul funcționează cu vulnerabilități cunoscute, neatinuate, similar cu desfășurarea unui sistem de arme cu defecte cunoscute. Fără un proprietar clar al misiunii care să își asume responsabilitatea pentru securitatea operațională a sistemului, memo-ul a avertizat că securitatea va fi compromisă.
Măsuri concrete și rezultate pozitive
Oficialii armatei nu au precizat exact cum sau când a fost abordată fiecare presupusă deficiență, dar, la Ivy Sting pe 15 septembrie, NGC2 a funcționat bine, potrivit lui Garciga. El a menționat că procesele simplificate de securitate cibernetică au permis ca Ivy Sting 1 să „avanseze fără întârziere.”
Maiorul Sean Minton, un purtător de cuvânt al armatei, a declarat că „armata este într-o transformare unică în generație pentru a oferi soldaților noștri capabilitățile de care au nevoie rapid.”
„După cum s-a demonstrat în acest caz, postura noastră proactivă de securitate cibernetică este concepută pentru a identifica riscurile și a le atenua, minimizând în același timp efectele asupra forței”, a spus el.
Actualitate
Cursa pentru motoare mai mici: Companiile se luptă pentru contracte pe piața UAV-urilor attritabile, în ciuda incertitudinilor privind CCA
-
Exclusivacum 4 zile
PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!
-
Exclusivacum 4 zile
Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!
-
Exclusivacum 15 ore
Dezamăgire în Poliție: Tineri polițiști vor să renunțe din cauza presiunii, lipsei de sprijin și salarizării precare
-
Exclusivacum 3 zile
Justiția imobiliară română: O nouă modă – Morții dau case, judecătorii pupă cruci, poliția acoperă hoții!
-
Exclusivacum 3 zile
Marioara „ciuruitoarea”, Nichita „smecherul” și justiția „somnoroasă”: Ploieștiul, capitala fraudelor imobiliare?
-
Exclusivacum 5 zile
Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților
-
Exclusivacum 2 zile
Prahova sub asediu: Cum mafia imobiliară ne vinde sicrie cu vedere. „White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare
-
Exclusivacum 4 zile
Coca-Cola: Sifonul penalității de la Ploiești – Cum Nan și gașca au transformat „băutura fericirii” într-un cocktail Molotov de otrăvuri și minciuni!