Featured
Inflația și problemele lanțului de aprovizionare cresc prețul avioanelor F-35, amenințând achiziția elvețiană
Pentagonul invocă inflația, costurile în creștere ale materiilor prime și problemele lanțului de aprovizionare ca fiind cauzele unei „creșteri semnificative a prețului” lotului 18 de avioane de luptă F-35, inclusiv cele aflate în negocieri cu armata elvețiană.
În urma unei dispute cu Elveția privind costurile, care amenință să reducă achiziția planificată de 36 de avioane F-35A, un oficial al apărării a explicat într-o declarație pentru Breaking Defense luna trecută că „costurile asociate cu programul F-35, în special pentru fuselaje și motoare, au avut o tendință mai mare decât estimările inițiale prezentate în Scrisoarea de Ofertă și Acceptare (LOA) F-35” pe care Elveția a semnat-o în 2022.
Creșteri de preț atribuite factorilor globali
Creșterea costurilor este „atribuită în principal inflației, creșterilor semnificative ale prețurilor globale pentru materiile prime și întreruperilor lanțului de aprovizionare”, a declarat oficialul. „LOA F-35 din 2022 a Elveției se confruntă cu o creștere proiectată a prețului de 610 milioane de dolari din cauza creșterilor semnificative ale prețurilor din contractul de producție Lot 18, care este finalizat de Biroul Programului Comun (JPO)”, a adăugat el.
Negocieri în curs între JPO și Lockheed Martin
Afirmația oficialului cu privire la creșterea prețurilor pentru Lot 18 vine pe fondul negocierilor în curs între JPO și producătorul F-35, Lockheed Martin, căruia i-a fost atribuit în decembrie un contract nedefinitizat de 11,8 miliarde de dolari – ceea ce înseamnă că sumele în dolari și cantitățile nu au fost stabilite – pentru a demara producția pe măsură ce detaliile erau puse la punct. Nu este clar dacă prețurile în creștere erau deja incluse în acel contract, care a fost emis înainte de un război comercial global inițiat de administrația Trump în aprilie, care amenință să crească prețurile materialelor critice.
Lockheed Martin redirecționează întrebările către JPO și guvernele elvețian și american
Lockheed a redirecționat întrebările despre negocierile Lot 18 către JPO și întrebările despre comanda Elveției către guvernele elvețian și american.
JPO susține că prețul pe aeronavă este sub indicii de inflație
Un purtător de cuvânt al JPO a declarat într-o declarație pentru Breaking Defense că „costul pe aeronavă variază în funcție de cantitate, mixul de variante și forțele economice”. „Economia globală a înregistrat presiuni inflaționiste semnificative de la semnarea contractului Lot 15-17. Cu toate acestea, Biroul Programului Comun F-35 și Lockheed Martin au ajuns la un cost pe vehicul aerian” – o estimare limitată doar la fuselaj și exclude componente cheie precum motorul – „sub indicii de inflație relevanți, subliniind angajamentul Enterprise-ului F-35 de a controla costurile.”
Costuri comparabile cu loturile anterioare după ajustarea pentru inflație
Ajustând pentru inflație, purtătorul de cuvânt a adăugat că „costul pe vehicul aerian” în Lot 18 „este în concordanță cu costul celor din Lot 15-17” și a spus că informații mai detaliate „vor fi disponibile odată ce Lot 18-19 vor fi definitivate”. Producătorul de motoare F-35, Pratt & Whitney, a redirecționat o solicitare de comentarii despre prețurile motoarelor către JPO.
Diferențe între estimările Pentagonului și cele elvețiene
Estimarea Pentagonului privind creșterea prețului de 610 milioane de dolari este vizibil mai mică decât cea oferită de oficialii elvețieni, care luna trecută au proiectat un interval de 650 de milioane până la 1,3 miliarde de franci elvețieni (la momentul respectiv, aproximativ 807 milioane de dolari până la 1,6 miliarde de dolari). Departamentul elvețian de achiziții de armament, sau armasuisse, a explicat pentru Breaking Defense că cifrele „se aliniază” după luarea în considerare a „creșterilor interne de costuri”, inclusiv impozitele, ratele de schimb și „cheltuielile sporite” pentru infrastructură la bazele aeriene elvețiene.
Angajamentul Elveției față de achiziția F-35A
„De asemenea, am dori să subliniem că guvernul elvețian rămâne angajat în achiziționarea F-35A. Armasuisse și omologii săi din guvernul SUA lucrează îndeaproape pentru a continua implementarea acestei achiziții”, a adăugat purtătorul de cuvânt. În general, guvernul elvețian a subliniat că acordul ar trebui să fie fixat la 6 miliarde de franci elvețieni, sau peste 7,4 miliarde de dolari în dolari actuali.
Imposibilitatea de a calcula cu precizie costul total
Când oficialii elvețieni au anunțat impasul privind prețurile fixe pentru comanda lor F-35, un comunicat de presă al guvernului elvețian a spus că „nu este posibil în prezent să se calculeze cu precizie costul total al achiziției”, estimând că prețul final „va depinde de o serie de factori, cum ar fi inflația în SUA, evoluția prețurilor mărfurilor pe piețele globale și alți factori, cum ar fi creșterile de preț din cauza tarifelor impuse de SUA la nivel mondial”.
Tarifele Trump afectează Elveția
Elveția, în special, a fost afectată de tarifele Trump, după ce a fost lovită cu o taxă șocantă de 39%, ceea ce a determinat unii parlamentari elvețieni să ceară respingerea achiziției F-35.
Note speciale și transparență în procesul de achiziție
În august, oficialul american al apărării a spus că „Elveția a solicitat o notă specială în LOA F-35 pentru a clarifica faptul că aeronava va fi achiziționată folosind contracte cu preț fix odată ce cazul Vânzărilor Militare Externe intră în procesul de achiziție.” Cu toate acestea, oficialul a spus: „[c]ontractele cu preț fix țin cont de inflație și oferă predictibilitate a costurilor, dar nu garantează că prețul estimat al LOA se va potrivi cu prețul final al contractului, o distincție subliniată în LOA și în mesajele însoțitoare pentru transparență. În conformitate cu legislația SUA, cumpărătorii de Vânzări Militare Externe (FMS) trebuie să plătească costurile reale suportate de guvernul SUA (USG) pentru a achiziționa articole și servicii de apărare.”
„Guvernul SUA recunoaște importanța menținerii încrederii și transparenței în procesul de achiziție elvețian F-35, în special având în vedere relațiile bilaterale productive de lungă durată cu Elveția”, a continuat oficialul. „SUA rămân angajate să lucreze îndeaproape cu Elveția pentru a aborda orice preocupări și pentru a consolida relația bilaterală de apărare dintre națiunile noastre.”
Calendarul livrărilor și contractele în curs
Primul F-35 al Elveției era inițial așteptat să fie predat în 2027, cu livrări care continuă până în 2030.
Contractul Lot 18 din decembrie dintre Lockheed și Pentagon a acoperit în mod specific 145 de fuselaje și era de așteptat anterior să fie finalizat în primăvară, dar oficialii Lockheed prezic acum că acordul va fi încheiat în a doua jumătate a acestui an, a declarat directorul financiar Evan Scott în timpul unei teleconferințe privind câștigurile în iulie.
JPO a emis de atunci un contract nedefinitizat de peste 2,8 miliarde de dolari pentru 141 de motoare Lot 18 – cu patru mai puține decât numărul de fuselaje și o cifră pe care Pratt a spus-o într-un comunicat de presă că include piese de schimb.
Se așteaptă, de asemenea, ca JPO să exercite o atribuire pentru Lot 19 ca parte a unui acord de producție „combinat” în jurul momentului finalizării contractului Lot 18, deși valorile și cantitățile pentru lotul ulterior nu au fost dezvăluite.
Reduceri propuse pentru achiziția F-35 de către administrația Trump
Bugetul fiscal 2026 al administrației Trump a redus în mod vizibil achiziția de F-35 a Pentagonului, reducând practic la jumătate achizițiile Forțelor Aeriene. Legiuitorii și-au indicat sprijinul pentru restabilirea unora dintre aceste aeronave, deși un buget FY26 nu a fost încă finalizat de Congres.
Administratie
Alertă de apă ridicată în Șirna: Locuitorii din Tăriceni pot consuma lichidul vital fără griji!
Exclusiv
IPJ Prahova: Circul ielelor, trompeților și „ofițerilor” reciclați! Balul mascat al incompetenței atinge noi culmi de patos!
Prahova fierbe, iar Poliția Română, în filială locală, pare să-și fi asumat rolul de cel mai fidel circ ambulant, oferind reprezentații gratuite de la baluri mascate cu interlopi la promovări scandaloase, culminând acum cu o nouă „bijuterie” managerială. Cetățenii se întreabă, pe bună dreptate: mai există vreo urmă de decență sau profesionalism în acest spectacol al absurdului, sau ne îndreptăm cu toții spre desființarea întregii instituții? (aici), (aici), (aici, (aici), etc
De la postul de doi bani la tronul Comandantului: Rețeta succesului la IPJ Prahova!
În vreme ce poporul român tânjește după o Poliție competentă și incoruptibilă, la IPJ Prahova, sub bagheta „vizionară” a domnului Ginel Preda – eternul interimar și a maestrului „gonflabilelor” – se pregătește o nouă „lovitură” de proporții, gata să dinamiteze și ultimele firimituri de încredere. Potrivit unor informații incendiare obținute de Incisiv de Prahova, cea mai mare subunitate de poliție din județ riscă să cadă pe mâinile unui personaj de o școala, de o școală… post-comunistă, și anume, domnul Vîrlan Florin.
Un nume nou în galeria „perlelor” prahovene, Vîrlan Florin este un fost subofițer de la obscurul Post de Poliție Tișița, Vrancea, catapultat în rândul ofițerilor în 2015 printr-un „simulacru de examen” derulat, culmea ironiei, prin intermediul Școlii de Subofițeri de Poliție Câmpina. De parcă promovarea lui Marcel Bălan, polițistul care dansa pe mese cu hoții și apoi a ajuns adjunct la IPJ Prahova, nu era de ajuns, iată că Ginel Preda ne arată că are încă ași în mânecă. Anul trecut, în 2024, domnul Vîrlan a fost deja împuternicit și titularizat în funcția de adjunct al șefului Secției de Poliție nr. 1 Ploiești. Acum, țintește mai sus, mult mai sus, într-un avânt demn de un acrobat al birocrației – adjunct la POLIŢIA MUNICIPIULUI PLOIEŞTI.
„Sifonul” instituțional și „antreprenorii” în uniformă: Cine să-i mai „vâre” la IPJ Prahova?
Se pare că această ascensiune meteorică nu este deloc întâmplătoare. Surse din interiorul sistemului ne șoptesc că Vîrlan Florin ar fi unul dintre „sifoanele” preferate ale lui Ginel Preda. Nu e de mirare, având în vedere că Ginel l-a mai „plimbat” și pe la Serviciul Rutier Prahova, de unde, cu sârg și devotament, „transmitea informații despre șefi și colegi”. Un fel de „ureche” cu uniformă, mereu la datorie, dar nu pentru cetățean, ci pentru… alte interese. Ne întrebăm retoric, la fel ca în cazul conexiunilor dubioase ale lui Mirițescu cu controversatul Anastasescu, oare cât de transparente sunt aceste legături ombilicale?
Și, dacă tot vorbim de interese, rămâne întrebarea arzătoare: oare SIPI Prahova are cunoștință despre „veleitățile antreprenoriale” ale personajului Vîrlan Florin și, mai ales, ale socrului acestuia? Dar DGA Prahova? Știu oare aceste instituții că domnul Vîrlan, fostul șef de post „vopsit” ofițer „la apelul bocancilor”, este o fire conflictuală și un „reclamagiu” notoriu? Sau, așa cum spunea Sindicatul Diamantului, „analfabetismul funcțional și idioțenia fudulă” au cuprins toate palierele, lăsând loc liber pentru astfel de „cariere” spectaculoase?
Tupeul nemărginit: Cazul remorcii fantomă și accesul ilegal în Sistem!

Că tupeul este moneda forte la IPJ Prahova o demonstrează un episod savuros din august 2024, când, culmea ironiei, domnul Vîrlan Florin, pe când era încă la Rutieră, și-a etalat măiestria în arta reclamagiului. Folosindu-se de funcția sa (adică, probabil, de „accesul ilegal la sistemul informatic de serviciu în interes personal”), a reclamat un vecin din Cartierul Eden (din spatele Spitalului Județean Ploiești) pentru o biată remorcă parcată pe… drumul public. Detaliul picant? „Drumul” era, în fapt, doar pământ și pietriș, o stradă care nici măcar nu exista! Ce mai, o operațiune de anvergură, demnă de cele mai lăudabile realizări ale IPJ Prahova, precum „rezolvarea” cazului păpușii gonflabile!
Această „acțiune” palidă, demnă de un „Dorel de la IPJ Prahova” care se crede mai presus de deciziile ICCJ, contrastează izbitor cu ignorarea „bona M.A.I. hoțomane dovedite video” (aici) sau a altor cazuri reale de infracțiuni, așa cum am relatat în repetate rânduri la Incisiv de Prahova.
Așadar, dacă un astfel de individ, cu un trecut dubios, veleități de „sifon” și tupeu nemărginit, ajunge să managerieze o subunitate-cheie, înseamnă că poliția prahoveană nu mai are niciun profesionist, ofițer de carieră, care să ocupe o astfel de funcție. Poate că, în aceste condiții, reorganizarea ar trebui să dispună direct desființarea întregului inspectorat!
Prahova, noul Caracal al absurdității: O „circoitecă” fără sfârșit!
Este timpul să ne întrebăm serios: ce credibilitate mai are o instituție care promovează în funcții de conducere personaje de calibrul lui Marcel Bălan (cel care chefuia cu interlopi) și acum, pare-se, pe „sifonul” Vîrlan Florin, „ofițerul” cu „simulacru de examen” și veleități de „reclamagiu”? Am văzut cum IPJ Prahova a găzduit cu brațele deschise un „fals polițist” de meserie, Costin Oprea, care a operat din interior un an și jumătate, în timp ce se laudă cu prinderea a doi „falși polițiști” de carton. Am râs (amar!) cu episodul „mașina la vale” de la Vălenii de Munte (aici) și am plâns de indignare la auzul aberațiilor „Dorelului” care nu recunoaște deciziile ICCJ.
Concluzia lui Emil Pascaut de la Sindicatul Diamantului, preluată și susținută de Incisiv de Prahova, rămâne crunt de actuală: „Suntem pierduți, condamnați la un viitor sumbru din cauza acestei armate de troglodiți cocoțați în funcții care le depășesc cu mult capacitățile intelectuale.” Iar „circoiteca” continuă la IPJ Prahova, cu Ginel Preda și Marcel Bălan în rolurile principale, iar acum cu Vîrlan Florin pe post de „viitor speranță.”
Cine plătește pentru acest circ grotesc, pentru incompetența crasă și abuzurile perpetrate? Banii noștri, siguranța noastră, viitorul copiilor noștri! Prahova rămâne, din păcate, noul Caracal al bunului simț și al legii.
Incisiv de Prahova promite să rămână cu ochii pe acești „cascadori” ai legii, până când „generațiile distruse moral și falsificate intelectual” vor dispărea din funcțiile publice. Până atunci, dragi cetățeni, luați loc și bucurați-vă de spectacol! Deși, e mai degrabă o tragedie antică în cheie comică, la care suntem cu toții spectatori și, din păcate, victime. Vom reveni! (Cristina T.).
Exclusiv
Circul ‘secretelor’ de la Neamț: Cum lenea mai-marilor MAI transformă legea într-o farsă comic-amară!
-
Exclusivacum 5 zileSINAIA, MONARHIA ABSOLUTĂ MARCA OPREA: Sora „impăratului” cade în cap, Prefectul se „trezește” la Parchet, iar PNL Prahova fierbe în suc propriu!
-
Exclusivacum 2 zileCircul macabru al absurdității la Poliția Capitalei: SAS-ul bâjbâie, sefii manelizează, iar adevărul e declarat „delict”! Saga agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș
-
Exclusivacum 5 zileLegea pumnului în gură la SAS: Cum a devenit „vagabond” un delict de 20% din salariu, sub privirea ironică a manualului de Mobbing al MAI! Saga agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș
-
Exclusivacum 10 oreIPJ Prahova: Circul ielelor, trompeților și „ofițerilor” reciclați! Balul mascat al incompetenței atinge noi culmi de patos!
-
Exclusivacum 3 zilePrahova, tărâmul reîncarnării: „Metoda Portocală” revine, dar acum e sub licență politică!
-
Featuredacum 5 zileScandal de proporții la vârful Poliției Române: Sindicatul Diamantul cere DNA să ancheteze o mușamalizare de patru ani
-
Exclusivacum 5 zileCIRCUL JUSTIȚIEI ROMÂNE: Dosarul POP IONUȚ-COSTIN, RECLASAT LA CATEGORIA „PROBLEME REZOLVATE… DE NOI” – CHIAR ȘI CU INSTANȚA LA UȘĂ!
-
Exclusivacum 5 zileJustiția Română: Spectacolul absurd continuă! Procuratura clasează, justificând incălcări flagrante! moștenitorii, nu morții, plătesc biletul!



