Exclusiv
Structurile de combatere a criminalității informatice, sistematic devalorizate
O analiză alarmantă a Sindicatului Polițiștilor „Diamantul” dezvăluie incompetența și neglijarea sistematică a structurilor de combatere a criminalității informatice, punând în pericol siguranța publică în era digitală.
Într-o analiză devastatoare, Vitalie Josanu de la Sindicatul Polițiștilor „Diamantul” expune managementul defectuos și incompetența vădită din Poliția Română, care au condus la devalorizarea sistematică a structurilor de combatere a criminalității informatice. Analiza trage un semnal de alarmă cu privire la o amenințare ignorată și o siguranță publică deliberat compromisă.
Amenințare ignorată, siguranță publică compromisă
În era digitală, securitatea cibernetică a devenit o componentă fundamentală a siguranței naționale, iar eșecul autorităților de a răspunde eficient criminalității informatice echivalează cu un abandon al funcțiilor primare ale statului.
Sindicatul „Diamantul” subliniază că protejarea cetățenilor, a infrastructurii critice și a economiei de amenințările cibernetice reprezintă o datorie esențială a statului modern. Eșecul autorităților de a oferi un răspuns adecvat la explozia criminalității informatice este considerat o lacună administrativă gravă și un abandon al funcțiilor primare ale statului.
Criza acută în combaterea criminalității informatice
România se confruntă cu o criză acută în combaterea criminalității informatice, rezultatul unor decizii manageriale profund eronate și al unei politici de personal viciate.
Analiza sindicatului demonstrează că această criză nu este rezultatul complexității fenomenului, ci consecința directă a unor decizii manageriale eronate. O politică de personal viciată, care devalorizează munca specializată, a sabotat din interior capacitatea statului de a lupta împotriva criminalității informatice.
Date alarmante: Creștere exponențială a infracțiunilor informatice
Datele oficiale obținute de Sindicatul „Diamantul” conturează imaginea unui sistem de aplicare a legii copleșit de o presiune infracțională în continuă creștere, cu epicentre în marile centre urbane.
În 2024, în București au fost înregistrate 8.097 de infracțiuni informatice, un indicator al faptului că municipiul a devenit epicentrul criminalității cibernetice din România. Peste 21.000 de dosare penale având ca obiect infracțiuni informatice zac nerezolvate la nivel național, o mărturie a colapsului funcțional al sistemului.
Incompetență managerială la vârful MAI și IGPR
Sindicatul „Diamantul” susține că situația catastrofală nu poate fi imputată lipsei de dedicare a polițiștilor, ci managementului defectuos și incompetenței vădite la nivelul conducerii MAI și IGPR.
Analiza demonstrează că eșecul este rezultatul direct al unei politici de personal viciate, care devalorizează munca specializată și complexă, sabotând capacitatea statului de a lupta împotriva criminalității informatice.
Structuri specializate „doar pe hârtie”
În fața avalanșei de dosare complexe, răspunsul logic ar fi fost consolidarea structurilor specializate, dar realitatea demonstrează o stare de precaritate și subdimensionare cronică ce a anihilat orice capacitate de răspuns eficient.
Situația este critică în București, unde Serviciul Combaterea Infracțiunilor Informatice funcționează la doar 49% din capacitate. Gestionarea a peste 8.000 de dosare penale cu o structură încadrată la jumătate reprezintă un colaps operațional programat.
Politică salarială perversă: Birocrația prioritizată în detrimentul muncii operative
Cauza subdimensionării cronice a unităților de combatere a criminalității informatice este o politică de personal deliberată și profund viciată, care a transformat pozițiile operative complexe în „funcții mici”, neatractive din punct de vedere salarial.
Funcțiile din structurile de combatere a criminalității informatice sunt prevăzute cu coeficienți de ierarhizare extrem de mici, penalizând financiar și profesional polițiștii specializați în acest domeniu. Structurile de contabilitate, resurse umane, cabinet sau logistică au funcții mult mai mari și motivante decât cele din compartimentele de combatere a infracționalității informatice, demonstrând o ierarhie a valorilor inversată.
Discrepanța dintre discursul public și realitatea alocării de resurse
Conducerea MAI și IGPR menționează constant combaterea criminalității informatice printre obiectivele strategice, dar aceste declarații sunt golite de conținut, deoarece nu sunt susținute de o realocare strategică a resurselor.
Tabelul comparativ al resurselor și al presiunii operaționale ilustrează o alocare ilogică a resurselor. În epicentrul crizei, București, structura este la jumătate din capacitate și sufocată de dosare, în timp ce în alte zone cu presiune mai mică, gradul de ocupare este mai bun.
Decalaj tehnologic: O luptă inegală
În timp ce grupările criminale folosesc un arsenal tehnologic de ultimă generație, polițiștii sunt trimiși la luptă cu mâinile goale, o realitate confirmată la nivel național.
Structurile de combatere a criminalității informatice nu achiziționează programe sau aplicații software specializate din bugete proprii, bazându-se exclusiv pe soluții distribuite centralizat și pe unelte gratuite. Polițiștii sunt adesea nevoiți să folosească laptopuri depășite tehnologic și chiar telefoanele personale pentru a efectua sarcini esențiale de investigare.
Siguranța cetățeanului, victimă colaterală
Impactul criminalității informatice se traduce în pierderi financiare directe pentru cetățeni și companii, dar generează și costuri sociale și economice indirecte, cum ar fi erodarea încrederii, costuri emoționale și disfuncționalități operaționale.
Acest cumul de efecte negative poate fi conceptualizat ca o „taxă invizibilă pe digitalizare”, care subminează direct succesul demersului de digitalizare a României.
Apel la responsabilitate: Schimbare de leadership
Sindicatul „Diamantul” cere demiterea sau demisia de onoare a conducerii actuale a Ministerului Afacerilor Interne și a Inspectoratului General al Poliției Române, considerând că aceasta este singura cale pentru a debloca sistemul și pentru a iniția o reformă reală.
Sindicatul susține că este necesară o regândire fundamentală a strategiei, a alocării resurselor și a modului de operare, începând cu revalorizarea muncii operative, crearea de mecanisme pentru atragerea și menținerea profesioniștilor în domeniile critice și reconstruirea capacității Poliției Române de a-și îndeplini misiunea fundamentală în secolul XXI. (Cerasela N.).
Exclusiv
MILIARDUL EVAPORAT ÎN NORI ȘI BIROCRAȚIE: Cum ne-a lăsat SNACP cu buza umflată și buzunarele goale!
Exclusiv
IPJ Prahova: Școala de falși polițiști, filiala „Gonflabila” – Absolvenți cu opt clase și mentori în uniformă!
Exclusiv
Poliția Capitalei: SAS-ul bâjbâie, sefii manelizează, subalternii patimesc! O poveste cu inel magic și psihologi „dotați”!
EXCLUSIV & FĂRĂ PERDEA: Cronica hărțuirii și abuzurilor într-o unitate de elită unde „inelul magic” decide soarta, iar „colegialitatea” e un sport extrem de periculos.
Când vine vorba de forțele de ordine, ne așteptăm la integritate, profesionalism și respect. Dar ce se întâmplă atunci când chiar în inima Poliției Capitalei, în rândurile Serviciului pentru Acțiuni Speciale (SAS), se țese o pânză de abuzuri, intimidări și o hărțuire demnă de cele mai întunecate scenarii? Un agent șef, Wilhelm Constantin Bendriș, a avut „tupeul” să rupă tăcerea, transformând o sesizare oficială către Comisia pentru cercetarea abuzurilor, corupției și pentru petiții din Camera Deputaților într-un act de acuzare devastator. Documentul, o cronică de aproape cinci ani de presiuni, dezvăluie o structură putredă, unde „șefii” joacă de-a Dumnezeul, iar subalternii sunt simpli pioni într-un joc murdar de putere.
Facebook, sindicatul și „cazul Pian”: Cât de subțire e gheața sub papucii sefilor?
EXCLUSIV: Abuzuri și hărțuire în Serviciul pentru Acțiuni Speciale al Poliției Capitalei – Un polițist rupe tăcerea! (II) – (aici)
Totul a început, aparent, de la nimicuri. Un comentariu pe Facebook („mai bine ați verifica legăturile de familie”) și participarea la o manifestație sindicală, fapte de o „gravitate” cosmică în viziunea unor superiori. Conform documentului trimis Parlamentului României, acestea au fost picătura care a umplut paharul pentru cms.-șef Daniel Giurgiuveanu și cms.-șef Remus Dumitrescu. Se pare că și simpla discutare a „cazului Pian” – un subiect care, probabil, zgâria orgoliile unora – a contribuit la transformarea lui Bendriș în țintă. Un polițist care gândește și vorbește liber? Inacceptabil!
Mizeria umană: Când copiii bolnavi devin „pretext”, iar colegii, turnători sub presiune
Imaginați-vă: copilul dumneavoastră e bolnav, are febră și dificultăți de respirație. Soția plânge, panicată. Ce face un șef „luminat” al SAS? Refuză o învoire absolut necesară, deși subalternul avea ore suplimentare de recuperat! Așa s-a întâmplat pe 11 ianuarie 2021, când cms.-șef Remus Dumitrescu a refuzat, cu nonșalanță, cererea lui Bendriș, trimițându-l de la Ana la Caiafa. „Nu mă interesează… sună-l pe Giurgiuveanu,” ar fi replicat Dumitrescu, potrivit raportului lui Bendriș. O demonstrație de empatie și profesionalism demnă de un manual de management toxic!
Mai mult, imediat după acest episod, același Dumitrescu ar fi cerut colegilor lui Bendriș să completeze formulare despre „comportamente dezadaptative” ale acestuia. Unii, cu coloană vertebrală, au refuzat. Alții au cedat presiunii, generând rapoarte identice sau semnate de colegi care abia interacționaseră cu Bendriș. E limpede, nu se căuta adevărul, ci un pretext pentru a-l elimina pe „indezirabil”. De la poliția de elită la poliția politică internă, drumul e, iată, scurt.
Psihologii la ordine: Diagnostice „la comandă” și retragerea armelor ca armă psihologică
Aici începe un capitol desprins parcă dintr-un film prost. După ce a fost declarat „apt” la evaluarea psihologică anuală în februarie 2023, brusc, în iulie, șefii ierarhici au depus o nouă sesizare de „comportament dezadaptativ”. Rezultatul? „Apt condiționat” și, mai grav, retragerea dreptului de a purta armă!
Cireașa de pe tort? În august 2023, când Bendriș a cerut reprogramarea unei evaluări psihologice pentru că nu se simțea bine (migrenă puternică), psihologul Horia Bejenariu ar fi refuzat brutal, amenințându-l cu suspendarea și insinuând că polițistul ar fi consumat alcool! Când „experții” devin marionete, iar sănătatea mintală un instrument de represiune, chiar și cetățeanul de rând ar trebui să tremure.
„Inelul magic” și paza pe termen nedefinit: Când umilirea devine politică de cadre
„Dacă aș avea un inel magic, aș roti de el ca tu să nu mai fii aici!” Aceasta este perla de înțelepciune administrativă rostită de comandantul SAS, conform sesizării agentului Bendriș, într-o discuție din aprilie 2023. O declarație ce subliniază nu doar disprețul față de subaltern, ci și o mentalitate medievală, în care puterea e absolută și fără responsabilitate.
Iar „magia” s-a manifestat rapid: Bendriș a fost trimis, pe perioade ce depășesc orice rațiune și normă (iunie-iulie, apoi noiembrie, apoi iarăși trei luni, cu amenințarea de „șase luni” sau „până ies eu la pensie”), la paza unității. O muncă ce ar fi trebuit să-i revină la fiecare trei ani, nu de mai multe ori pe an! „Așa vreau eu” a devenit argument suprem, transformând umilirea într-o nouă fișă a postului.
„Cutia Pandorei”: Agresiuni fizice mușamalizate și insulte demne de „birjari interbelici”
Nu doar psihologică, dar și fizică. Un coleg, Cătălin Dănăilă, l-ar fi agresat pe Bendriș în sala de sport, un incident la care au asistat toți. Reacția șefilor? „O să deschizi o cutie a Pandorei” și o concluzie hilară: „fapta nu există, atâta timp cât nu am prezentat semne vizibile.” Oare trebuie să vină poliția cu medic legist la fiecare bătaie internă pentru ca „fapta” să fie recunoscută?
Nu mai puțin revoltătoare sunt insultele primite de la ofițeri superiori, inclusiv cms.-șef Ionuț Mărgean, care, potrivit raportului, i s-a adresat lui Bendriș cu „cuvinte injurioase, demne mai degrabă de birjarii interbelici, nu de un ofițer al Poliției Române.” Când șefii urlă, înjură și agresează, mediul de lucru devine o hazna, nu o forță de elită.
Gaz lacrimogen în mașină și râsete cinice: Ce mai contează viața unui polițist?
Într-un episod aproape tragic, o butelie cu gaz lacrimogen s-a declanșat într-o autospecială. Bendriș a raportat incidentul, subliniind riscul imens. Răspunsul „șefilor”? „Ce mă? ți-a fost pusă viața în pericol?” sau „Cere daune de 1 milion de dolari!”. Cinismul atinge cote olimpice. Viața subalternilor pare să nu valoreze nici cât o ceapă degerată, atâta timp cât șefii își păstrează pozițiile și orgoliile intacte.
„Luna tatălui” anulată și evaluări falsificate: O mașinărie a injustiției
Dreptul legal la „luna tatălui” (concediu pentru creșterea copilului) i-a fost pur și simplu anulat, cu argumente birocratice absurde. La fel și evaluarea profesională: un „BINE” venit după o perioadă de „SATISFĂCĂTOR” și o altă perioadă de „BINE”, contrazis de o comisie internă care a cerut reluarea evaluării din cauza nerespectării procedurilor. Culmea abuzului: șeful direct, cms.-șef Daniel Giurgiuveanu, ar fi semnat evaluarea înaintea șefului nemijlocit, sugerând o instrucțiune directă pentru acordarea unui calificativ defavorabil. O posibilă faptă penală, ce demonstrează cum se joacă pe sub masă cu carierele oamenilor.
Epilogul hărțuirii: Excluderea din echipă, transferul la logistică și deconectarea de la realitate
Finalul hărțuirii este predictibil și dureros: retragerea accesului la informații clasificate și transferul la Serviciul de Logistică, practic o marginalizare totală. Ironia sorții? Pentru cele trei luni petrecute la Logistică, Bendriș a primit calificativul „FOARTE BINE”, față de „Satisfăcător” la SAS. Concluzia e simplă: sistemul SAS era cel „dezadaptativ”, nu polițistul.
Și, ca o palmă finală peste obrazul șefilor, Structura de Securitate a comunicat în februarie 2025 că niciun element incriminator nu i-a fost reținut în sarcina lui Bendriș în urma cercetării privind posibile înregistrări audio din biroul șefului SAS. Deci, toate abuzurile, presiunile, evaluările trucate, intimidările s-au bazat pe…? Pe nimic! Pe aroganță, incompetență și o sete patologică de putere.
Este momentul ca Comisia pentru petiții și, de ce nu, DNA-ul și Parchetul să intervină. Sistemul SAS, așa cum este descris în acest document, nu mai este o forță de elită, ci o mașinărie de tocat oameni și cariere, cu „șefi” ce merită să fie nu la comanda unei unități speciale, ci la catedra de „Abuzuri și Toxicomanie Managerială”. Această „cutie a Pandorei” trebuie deschisă până la capăt, iar responsabilii trași la răspundere. Altfel, Poliția Română va rămâne, așa cum o descriu aceste fapte, o glumă proastă cu epoleți, unde „profesionalismul” e doar o literă moartă pe o hârtie semnată de un șef autocrat. Vom reveni. (Cristina T.).
-
Exclusivacum 4 zileMAFIA DIPLOMATICĂ: CUM MINISTERUL DE EXTERNE A DEVENIT FEUDA „SIRENEI” ȘI A „CONSULILOR” DE PLASTIC, CU PARLAMENTUL PE POST DE TEATRU DE PĂPUȘI!
-
Exclusivacum 3 zileJilava, pușcăria statului: Între clanuri, cadavre și caricatura justiției!
-
Exclusivacum o ziVălenii de Munte: Imperiul crăiesc al corupției și micul dejun ilegal al elitelor!
-
Exclusivacum o ziI.P.J. PRAHOVA, DE LA DOREL LA CARACAL: MAEȘTRII CIRCULUI, SUB BAGHETA GONFLABILĂ A INCOMPETENȚEI! (VIDEO)!
-
Exclusivacum o ziVălenii de Munte: Pălinca de prună și jecmăneala de om! Festivalul foamei „Împăratului”, Ediția XXVI!
-
Exclusivacum 2 zileȘefi din Poliția Română, sub lupa procurorilor
-
Featuredacum 4 zileUmilință la vârf: IGPR, acuzat că iși maltratează candidații la concursuri
-
Exclusivacum o zi„Român contra român”: Cum operațiunea politică de dezbinare fragmentează societatea și transformă cetățenii în tinte vii



