Marina SUA abordează un nou capitol în dezvoltarea navelor de suprafață fără echipaj (USV), adoptând o strategie inovatoare pentru programul Modular Attack Surface Craft (MASC). Interesul industriei este în creștere, dar schimbarea aduce și provocări.
Asaltul contractorilor la adunarea Marinei
Întâlnirea Marinei SUA cu industria, organizată la începutul verii, a stârnit un interes enorm. Numărul contractorilor dornici să participe a fost de aproape trei ori mai mare decât la evenimentul similar de anul trecut, conform unui oficial.
MASC: Un concept modular și adaptabil
Programul MASC vizează dezvoltarea unei nave USV capabilă să transporte diverse încărcături utile, fiind ușor de construit și reparat în masă. Marina a evitat să impună cerințe stricte de design, preferând să invite firmele de apărare să propună soluții inovatoare care să răspundă nevoilor sale.
Disconfortul inovării: O schimbare de paradigmă
Abordarea Marinei, care se abate de la mandatele stricte de design, a generat disconfort în rândul unor participanți. Căpitanul Matthew Lewis, managerul de program pentru sistemele fără echipaj, a declarat pentru Breaking Defense că acest disconfort era anticipat, deoarece Marina provoacă status quo-ul.
Lecții de la DIU: Flexibilitate și concentrare pe soluții
Marina se inspiră din modelul Defense Innovation Unit (DIU), agenția Pentagonului care conectează armata cu Silicon Valley. DIU renunță la cerințele prescriptive, concentrându-se pe definirea problemei și schițarea soluțiilor dorite.
Riscuri calculate: Agilitate și investiții private
Lewis și Dorothy Engelhardt, oficial superior în cadrul Marinei, recunosc preocupările industriei, dar subliniază necesitatea asumării unor „riscuri calculate” pentru a opera cu agilitatea cerută. Această abordare permite Marinei să valorifice investițiile deja realizate de companii în cercetare și dezvoltare independentă.
O curbă de invățare enormă: De la XLUUV la MASC
MASC reprezintă o direcție nouă față de viziunile anterioare ale Marinei pentru o flotă hibridă. Prioritatea este o navă „non-exquisite”, conformă standardelor comerciale și ușor de produs și reparat în număr mare.
Engelhardt, implicată în programele de sisteme fără echipaj din 2015, recunoaște o „curbă de învățare enormă” în transpunerea viziunilor în realitate, referindu-se la programe mai vechi precum XLUUV. Problemele includ software-ul necesar, aspectele politice legate de libertatea de navigație și integrarea tehnologiei în toate domeniile (DOTMLPF).
Politici precedente: Echipaj opțional și standarde ABS
Deciziile politice luate în programele timpurii de sisteme fără echipaj vor influența programele viitoare și alegerile industriei.
Conceptul de „echipaj opțional”, care presupune construirea unei nave capabile să găzduiască marinari, dar și să opereze autonom, este analizat critic. Deși reduce costurile, eliminarea facilităților pentru echipaj poate limita riscurile pe care inginerii sunt dispuși să le asume.
Solicitarea Marinei ca navele propuse să fie „construite conform standardului American Bureau of Shipping (ABS)” a generat ecouri în comunitatea sistemelor fără echipaj. ABS este o agenție internațională de certificare care inspectează și aprobă navele comerciale, fiind respectată de serviciile maritime și industrie.
Saronic și Saildrone: Primii pași spre certificare ABS
Producătorul de USV-uri Saronic a semnat un memorandum de înțelegere cu ABS pentru a obține certificarea capacităților sale autonome. Saildrone a anunțat că nava sa Surveyor a primit „clasificarea completă” de la ABS, o premieră pentru o navă fără echipaj.
Richard Jenkins, CEO-ul Saildrone, consideră că includerea cerinței ABS în solicitarea Marinei influențează interesul producătorilor de sisteme fără echipaj pentru certificare.
Oportunitatea scalării
Proliferarea tehnologiei, deciziile politice și schimbarea modului în care Marina achiziționează nave autonome creează un context favorabil succesului programului MASC, conform lui Lewis.
„Există un nexus al tehnologiei la nivelul potrivit. Există energie, suport și interes din partea industriei, care sunt în creștere. Există o nevoie operațională exprimată de comandanții de luptă, iar acum avem finanțare. Toate acestea se combină pentru a crea un mediu în care putem face acest lucru la o scară semnificativă”, a conchis Lewis.