Featured
Japonia pariază totul pentru contractul din Australia: Transfer de proprietate intelectuală pentru Fregatele Mogami

Mitsubishi Heavy Industries oferă Australiei acces complet la tehnologia fregatei Mogami, într-o mișcare strategică menită să câștige un contract crucial și să marcheze o premieră istorică pentru exporturile de armament japoneze.
Într-o încercare de a câștiga Programul Frigatei de Uz General al Australiei, Mitsubishi Heavy Industries (MHI) este pregătită să cedeze Canberra drepturile de proprietate intelectuală pentru fregata sa din clasa Mogami. Această decizie este rezultatul unei presiuni majore din partea guvernului japonez, care speră că partajarea IP-ului va asigura victoria Mogami, reprezentând primul export major de armament al Japoniei de la Al Doilea Război Mondial. Această mișcare marchează o abatere bruscă de la 80 de ani de dezvoltare a armamentului strict defensiv, destinat exclusiv Forței Japoneze de Auto-Apărare.
Proprietatea intelectuală: Un obstacol depășit?
Conceptul de cumpărare a proprietății intelectuale – achiziționarea de informații, date, brevete și rezultatele cercetării și dezvoltării unei companii – pare simplu, dar s-a dovedit a fi o problemă spinoasă pentru majoritatea companiilor în trecut. Un exemplu relevant este recenta atribuire a contractului pentru F-47, unde Pentagonul a insistat ca guvernul să dețină toată sau cea mai mare parte a proprietății intelectuale, spre deosebire de programul F-35, unde deținerea majorității IP-ului programului de către Lockheed Martin sau subcontractanții săi a încetinit adesea capacitatea guvernului de a face îmbunătățiri și a crescut costurile programului.
Oferirea întregului IP al Mogami ar putea fi „un model destul de bun” pentru modul în care Japonia va aborda exporturile militare majore în viitor, potrivit lui Sayako Sumomo, șeful Agenției Japoneze de Achiziții, Tehnologie și Logistică (ATLA). Consiliul de Securitate Națională al Australiei urmează să ia o decizie cu privire la următoarea fază a competiției pentru fregate, care pune MHI împotriva ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) din Germania, în orice moment, spun surse apropiate programului.
Un semnal puternic din partea Japoniei
Dacă Japonia va reuși să vândă Mogami, a declarat Sumomo, acest lucru va contribui la „a arăta cât de serios este guvernul, inclusiv liderii politici de rang înalt, cum ar fi prim-ministrul, ministrul apărării, ministrul de externe, ministrul economiei”, cu privire la exportul de arme, și va ajuta Japonia să creeze un fel de program Foreign Military Sales.
Sumomo și alți oficiali japonezi au vorbit săptămâna trecută în timpul a trei zile de briefinguri despre programul Mogami și propusa sa vânzare către Australia. Breaking Defense, ca și alte publicații, a acceptat cheltuielile de călătorie și cazare pentru această deplasare.
Întrebarea cheie: Va cumpăra Australia Fregata Mogami?
Experții spun că marina australiană și Ministerul Apărării au două preocupări majore cu privire la Fregata de Uz General în acest moment: dacă fiecare companie livrează primele trei sau patru nave la timp și în buget, și cât de mult risc implică fiecare companie în livrarea și integrarea navelor sale în flota australiană.
Oferirea IP-ului către Australia ar fi „un semn semnificativ al unei evoluții suplimentare în favoarea Japoniei”, notează Euan Graham, un expert în Japonia și Indo-Pacific de la Australian Strategic Policy Institute (ASPI) din Canberra.
Peter Dean, un expert în apărare de la US Studies Center din Sydney, a fost de acord, spunând că partajarea IP-ului MHI cu Australia și alte măsuri „arată cât de serioasă este Japonia și cum acesta este un efort al întregului sector de apărare (industrie și guvern) din Japonia.”
„Ei văd acest lucru ca pe un parteneriat strategic pe termen lung, nu doar ca pe o vânzare comercială pe termen scurt, și acesta este cel mai bun mod pentru ei de a se poziționa pentru a fi cât mai competitivi posibil”, a scris Dean într-un e-mail.
Viteza de livrare: Un factor decisiv?
Graham adaugă că el crede că „‘Viteza de a ajunge la capacitate’ este cel mai important criteriu pentru SEA3000, și un angajament de a livra nava 1 în 2028, dacă totul rămâne pe program, ar fi un avantaj major.” Aceasta ar fi o veste bună pentru oficialii japonezi, care au garantat că navele din clasa Mogami vor fi livrate la timp.
Osamu Nishiwaki, comisar adjunct al ATLA, a declarat reporterilor în timpul a trei zile de briefinguri la Tokyo și la șantierul naval Nagasaki al MHI, că guvernul are „încredere că Mitsubishi Heavy Industry din Japonia are deja experiență în transferul de metodologie și tehnologie de construcție navală către alte companii.”
„Credem că pot transfera acest lucru către șantierele navale din Australia de Vest, și în special tehnologia lor digitală de ultimă generație de construcție navală către Australia de Vest”, a spus Nishiwaki.
Integrarea în flota australiană: O provocare cheie
Dar Jennifer Parker, un expert naval de la Universitatea din New South Wales, susține că cele mai importante criterii pentru decizia Australiei nu sunt capacitățile, partajarea IP-ului sau producția, ci cât de repede și de eficient poate fi integrat câștigătorul programului Frigatei de Uz General în Marina Regală Australiană.
Având în vedere că flota de combatere de suprafață a Australiei va scădea la nouă nave anul viitor, a spus ea, „prioritatea este de a introduce o navă în flotă cât mai repede posibil.” Ea spune că, deși Mogami este în mod clar o navă mai capabilă decât Meko A-200 de la TKMS (o versiune modernizată a navelor din clasa ANZAC ale RAN), faptul că Japonia nu a lucrat niciodată cu o altă țară pentru a integra o armă în armata sa ar putea crea riscuri.
Parker spune că „omogenitatea echipamentului, integrarea lanțului de aprovizionare și faptul că funcționează similar cu modul în care ne operăm în prezent navele” contează mai mult pentru RAN, unde a lucrat timp de peste 20 de ani. Din această perspectivă, ar putea părea că TKMS are un avantaj clar, deoarece a furnizat nave Meko A-200 către Algeria, Africa de Sud și Egipt și are o lungă istorie de export de nave de război.
Dar Parker spune că răspunsul la întrebarea care navă este cel mai bine poziționată pentru a câștiga „nu este cunoscut pe baza a ceea ce se află în domeniul public.”
Administratie
Apele Române: Control fără precedent dezvăluie deficiențe grave și activitate de inspecție blocată
Administratie
România obține amânarea inchiderii termocentralelor, salvând locuri de muncă și asigurând securitatea energetică
Administratie
Târgu Mureș: Ministerul Sănătății construiește un Centru Chirurgical Cardiovascular de top
-
Exclusivacum 2 zile
Burcu acuză: „SNPP transformă angajații în carne de tun pentru răzbunări personale! – Nu apără, ci exploatează!”
-
Ancheteacum 2 zile
ANP liniștește spiritele: Salariile polițiștilor de penitenciare nu sunt în pericol, restructurările nu implică disponibilizări
-
Administratieacum 3 zile
Penitenciarul de Femei Ploiești – Târgșorul Nou: O abordare proactivă pentru reintegrarea socială, cu beneficii concrete pentru angajatorii din Prahova
-
Administratieacum 13 ore
Băicoi: Primăria asigură verificări gratuite ale instalațiilor de gaz, prioritizând siguranța locuitorilor
-
Exclusivacum 2 zile
Protest divizat în penitenciare: Acuzații de deturnare și manipulare în SNPP – Reacția polițiștilor de penitenciare
-
Exclusivacum 2 zile
Jilavawood: Minciuni, padocuri și proteste de carton – Clanul Teoroc joacă teatru ieftin pe scena Justiției!
-
Exclusivacum 3 zile
Spitalul fantomă de la Târgu Ocna: Salarii grase pentru nimeni, pacienți trimiși la plimbare!
-
Exclusivacum 4 zile
ÎCCJ clarifică drepturile funcționarilor publici în cazul sancțiunilor disciplinare: Cercetare prealabilă și audiere obligatorii chiar și pentru „mustrarea scrisă”