Featured
Secretarul Apărării, Pete Hegseth, mărește controlul asupra contractelor IT ale Pentagonului

Inițiativă pentru reducerea dependenței de consultanță externă și consolidarea resurselor interne
Departamentul Apărării își concentrează resursele în interior
Secretarul Pete Hegseth a emis recent o notă internă care impune limitarea strictă a utilizării contractelor de consultanță IT și management, promovând înlocuirea acestora cu resurse interne ale Pentagonului. Potrivit documentului, această schimbare are ca scop creșterea eficienței financiare și întărirea capacității operaționale a Departamentului.
„Deși ne bazăm pe industria noastră vitală pentru tehnologie avansată și suport, trebuie să internalizăm mai mult expertiză și să valorificăm talentul unic al actualilor noștri specialiști pentru a deveni mai eficienți și mai puternici”, a afirmat Hegseth. „Vrem să eliminăm practici inutile și să redistribuim resursele pentru a ne consolidă poziția strategică.”
Noile reguli pentru contractele de consultanță și management IT
Conducătorii Pentagonului nu mai pot încheia noi contracte de consultanță IT sau servicii de management, nici pot emite ordine pentru task-uri cu integratori sau consultanți fără o justificare clară. Aceasta presupune dovada că nicio activitate din contract nu poate fi realizată de personalul existent al Departamentului sau de către un furnizor direct, fără implicarea unor terți agreați.
Mai mult, aceștia trebuie să obțină aprobare prealabilă de la vicepreședintele Apărării, Stephen Feinberg, sau un desemnat al său, cu cel puțin 30 de zile înainte de finalizarea contractului. Procesul de aprobare va include o analiză cost-beneficiu, evaluarea alternativei și justificarea faptului că activitățile respective nu pot fi realizate intern.
Excepții și limite în aplicarea noilor reguli
Hegseth a specificat și câteva excepții importante. Contractele de consultanță IT pentru sprijin direct al programelor de arme sau pentru mentenanța activităților programelor sunt scutite de aceste reguli. De asemenea, contractele mai mici de 10 milioane de dolari nu sunt supuse procedurilor, dar nu trebuie împărțite în multiple task-uri pentru a evita plafonul maxim.
Limite similare se aplică serviciilor de consultanță și asistență, precum cele din domenii precum analiză strategică, planificare, cercetare sau sprijin pentru decizii operaționale, fără a putea fi evitate obligațiile în privința transparenței și justificării.
Impactul asupra resurselor interne și controversele actuale
„Componentelor autorizate să execute contracte de consultanță și asistență li se poate retrage finanțarea pentru personalul intern cu competențe similare,” avertizează nota.
Această măsură vine după o directivă anterioară semnată în aprilie, prin care Hegseth a solicitat anularea unor contracte IT în valoare de aproape 5 miliarde de dolari. În același timp, departamentul a fost însărcinat să elaboreze un plan de însoțire pentru internalizarea serviciilor IT în termen de 30 de zile, însă Departamentul nu a comunicat dacă acest plan a fost finalizat sau cum se leagă de noile directive.
Perspectivă sceptică și critici privind implementarea
Experții sunt sceptici cu privire la eficiența acestor măsuri. David Berteau, fost președinte al Professional Services Council, a afirmat că externalizarea acestor servicii a fost justificată de economie și eficiență.
„Istoria arată că insourcing-ul acestor activități nu va fi mai ieftin decât contractele. În cele din urmă, costurile totale sunt de multe ori mai mari pentru guvern, mai ales dacă se lucrează cu personal permanent crescut,” a precizat Berteau.
La rândul său, Greg Williams de la Project on Government Oversight, a exprimat scepticism că Departamentul poate prelua contractele în mod real, mai ales în valoare de 4-5 miliarde de dolari.
Scepticism asupra capacității DoD de a prelua contractele în mod eficient
Greg Williams, directorul Centrului pentru Informații de Apărare la Project on Government Oversight, și-a exprimat reticența cu privire la viabilitatea salariului mult mai mare de insourcing al contractelor IT.
„Mi se pare improbabil să existe în prezent personal suficient de calificat și disponibil pentru a prelua efectiv în mod complet acea muncă de 4-5 miliarde de dolari,” a declarat Williams luna trecută. „Dacă totuși există persoane cu timpul și competența necesară, e bine, însă ideea că s-ar putea prelua toate aceste contracte instantaneu este irealistă.”
El a adăugat că implementarea unei astfel de strategii ar putea necesita mult mai mult timp și resurse decât pare la prima vedere, iar o mutare bruscă ar putea chiar avea efecte adverse asupra operationalității.
Reacții și implicații suplimentare
Mai mult, Hegseth a emis un alt ordin recent, în același scop, în privința evaluării prealabile a aproape tuturor contractelor neclasificate înainte de acordare. Această măsură se aplică, însă, excepțional pentru operațiuni externe, anumite contracte cu valoare sub un milion de dolari și cele de performanță în afara SUA.
Mai exact, Department of Geopolitical Engagement (DOGE) va revizui mai întâi aceste pachete, concentrându-se pe domenii precum comunicații, utilități și servicii de consultanță. Review-ul trebuie să se finalizeze în maxim două zile, deși nu este specificat dacă DOGE va avea autoritatea de a anula în mod direct contractele.
Această inițiativă survine într-un moment în care evreu de afaceri și miliardarul Elon Musk începe să se retragă din poziția de „special government employee” al agenției, exprimând intențiile de a reduce risipa de resurse publice în contextul politicii și administrației americane.
Concluzii: o schimbare de paradigmă în gestionarea contractelor Pentagonului
Noile ordine ale lui Hegseth reflectă o strategie clară de a reduce externalizarea serviciilor IT și de a maximiza utilizarea resurselor interne, sub pretextul creșterii eficientei și a consolidării controlului asupra cheltuielilor Pentagonului.
Cu toate acestea, scepticii atrag atenția că această abordare poate întâmpina dificultăți serioase de implementare, având în vedere complexitatea și vasta scală a contractelor de tehnologie și consultanță în domeniu, precum și experiența anterioară care indică faptul că externalizarea poate fi uneori mai eficientă pentru stat.
Rămâne de văzut dacă aceste măsuri vor aduce adevărata reformă dorită sau dacă vor rămâne doar inițiative ambițioase pe hârtie. În orice caz, Pentagonul pare decis să-și redefinească modul de gestionare a serviciilor IT și strategiei de achiziție, într-un efort de a deveni mai transparent, mai eficient și mai pregătit pentru provocările viitorului.
Exclusiv
Corul antigrindină: De la incantațiile antice la bugetul umflat – O Românie care tună… a pagubă!
Exclusiv
Șeful de la Evidența Persoanelor, acuzat de analfabetism funcțional! Un nou scandal zguduie MAI!
Anchete
Agent de poliție din Timiș, model de integritate: A refuzat mită de două ori și a fost recompensat de IGPR
-
Exclusivacum 2 zile
Haos în Izvoarele: Un șef de post „pierde” un cartuș și găsește altul la „promoție”?
-
Exclusivacum 4 zile
Dezamăgire în Poliție: Tineri polițiști vor să renunțe din cauza presiunii, lipsei de sprijin și salarizării precare
-
Exclusivacum 4 zile
Jilava, Mioveni – aceeași mizerie! Baroneasa Whatsapp și tunurile penitenciarelor românești
-
Exclusivacum o zi
În Urbea lui Caragiale: Borfașii dau cu subsemnatul la defilarea nerușinării
-
Exclusivacum 2 zile
Alerta în Poliție! Reducerea „Bayraktar” ascunsă: Sindicalistul Emil Păscuț deschide Cutia Pandorei
-
Exclusivacum 2 zile
Bomba în sistemul penitenciar: Comasări forțate și regionalizare ascunsă? Sindicatele acuză manipulare și amenință cu proteste masive
-
Exclusivacum o zi
Scandal sindical în Poliție: SNPPC revendică victorii, dar Emil Păscuț (Diamantul) pune la îndoială veridicitatea informațiilor
-
Exclusivacum 3 zile
Polițist sancționat disciplinar pentru participarea la un protest sindical în uniformă; Recursul IGPR, judecat în curând