Actualitate
Inovația Raytheon: Un pas înainte în războiul electronic cognitiv și siguranța echipajelor aeriene

Una dintre cele mai mari companii de apărare din lume a dezvăluit o mică actualizare care ar putea avea un impact semnificativ asupra ratelor de supraviețuire ale echipajelor aeriene din SUA. Prin implementarea unui dispozitiv AI suficient de puternic pentru utilizare militară și suficient de compact pentru a fi retrofitat pe un avion de vânătoare, noul Sistem de Implementare a Algoritmilor Cognitive (CADS) de la Raytheon reprezintă un pas major către realizarea mult dorită a „războiului electronic cognitiv”.
Provocarea radarurilor digitale adaptabile
Problema pe care CADS o ajută să o rezolve devine din ce în ce mai urgentă: adversari precum Rusia folosesc și exportă tot mai mult radare digitale reprogramabile, capabile să reconfigureze rapid semnalele pentru a localiza, urmări și doborî avioane. Aceste modificări rapide pun într-o situație dificilă sistemele de avertizare radar din Occident, care funcționează prin compararea fiecărui semnal detectat cu o bază de date preîncărcată a amenințărilor cunoscute. Raytheon răspunde prin îmbunătățirea sistemelor sale de avertizare cu ajutorul AI, permițându-le să analizeze și să identifice pericolul în timp real și, cu un pic de noroc, să alerteze pilotul înainte de a fi prea târziu pentru a evita atacul.
Miniaturizarea hardware-ului și software-ului eficientizat
Exploatând hardware-ul din ce în ce mai miniaturizat și software-ul eficientizat, CADS de la Raytheon poate rula algoritmi de analiză radar pe un modul electronic suficient de compact pentru a fi integrat în receptorul de avertizare radar ALR-69A existent. Peste 600 din aceste receptoare sunt deja folosite pe avioane mai vechi din SUA și din alte țări, inclusiv pe transportorul turboprop C-130, pe imensul KC-46 și pe avionul de vânătoare F-16. Aceste avioane de generație a patra nu beneficiază de stealth, senzori sau puterea de calcul a avionului F-35 de generație a cincea. Astfel, adăugarea CADS ar putea reprezenta o actualizare defensivă simplă pentru o flotă tot mai vulnerabilă de avioane de generație a patra.
Flexibilitate și ușurință în integrare
„Este un receptor de avertizare radar digital foarte flexibil”, a declarat Michael Baladjanian, vicepreședinte al sistemelor de război electronic la Raytheon. „Poate fi montat pe orice tip de F-16”, a spus el, de exemplu, sau pe numeroase alte avioane.
ALR-69A este compus din patru senzori instalați în jurul aeronavei protejate; configurația exactă depinde de tipul avionului, și un procesor central amplasat în fuselaj. Acest procesor a fost construit cu spațiu pentru actualizări viitoare, astfel că echipa lui Baladjanian a proiectat modulul CADS pentru a se integra ușor, fără modificări necesare ale ALR-69A în sine.
Compatibilitate și actualizări rapide
Baladjanian a explicat că adaptarea modulului CADS este simplă: „Partea cu adevărat interesantă este că poate susține aplicații de la terți.” CADS este proiectat folosind o „arhitectură deschisă” menită să accommodate noi pachete software de la diferiți furnizori, nu doar de la Raytheon, cu condiția să respecte anumite standarde tehnice (detaliile acestor standarde, spre deosebire de majoritatea proiectelor „open source”, sunt clasificate).
Testele de zbor și perspectivele viitoare
Raytheon și Garda Națională Aeriană au testat deja zborul unui ALR-69A actualizat cu CADS, utilizând trei algoritmi diferiți de analiză radar. Testele de zbor vor continua pe parcursul acestui an. Compania și Forțele Aeriene poartă în prezent negocieri pentru achiziționarea CADS, astfel că este prea devreme pentru a cunoaște detalii despre numere, prețuri sau termene, în special în contextul incertitudinii bugetului Pentagonului.
Baladjanian are deja în vedere avansuri suplimentare. Adăugarea de algoritmi noi și mai buni la instrumentele digitale CADS este primul pas evident. Dar, în viitorul apropiat, își imaginează extinderea capacităților AI de la identificarea pasivă a semnalelor radar la contracararea activă a acestora. El spune că „se uită la atacuri electronice”.
Războiul electronic cognitiv: o nouă frontieră
Astfel de tehnologii de bruiaj controlate de AI sunt ceva ce tehnologiștii și tacticienii au căutat de-a lungul anilor. Cunoscut în domeniu ca război electronic cognitiv, este văzut ca o modalitate de a descurca războiul electronic de analiza lentă, bazată pe sol. În procesul tradițional, centrele de informații emit un Fișier de Date pentru Misiune cu amenințări cunoscute, pe care avioanele trebuie să le încarce înainte de decolare. Apoi, dacă întâlnesc un semnal necunoscut, ele pot doar să colecteze datele, fără a putea acționa; iar la aterizare, trebuie să le trimită centrului de informații pentru analiză și dezvoltarea de contramăsuri – un proces care poate dura ore, zile sau chiar luni. În contrast, o aeronavă cu AI la bord ar putea analiza semnalul necunoscut în timp real și genera contramăsuri personalizate în zbor.
Concluzie
Inovația Raytheon cu CADS reprezintă o îmbunătățire semnificativă a capacităților de apărare ale aeronavelor de generație mai veche, oferind o soluție adaptabilă și eficientă în fața amenințărilor moderne. Prin integrarea rapidă a noilor tehnologii și algoritmi, Raytheon se află pe drumul spre o apărare aeriană mai inteligentă și mai reactivă, ceea ce ar putea transforma modul în care avioanele interceptează și contracarează amenințările emergente.
Actualitate
Startup-ul Shield AI dezvăluie X-BAT, un nou concept de dronă de luptă cu inteligență artificială
Actualitate
Armata SUA intensifică producția de piese 3D, depășind restricțiile de proprietate intelectuală

Lipsa drepturilor de proprietate intelectuală asupra multor componente ale echipamentelor militare împiedică armata să le reproducă rapid și eficient prin imprimare 3D. Astfel, armata intenționează să producă singură mai multe piese.
Armata SUA întâmpină dificultăți în reproducerea și imprimarea 3D a pieselor necesare pentru arme și platforme, deoarece nu deține proprietatea intelectuală a acestora. Din acest motiv, armata ar putea începe să fabrice mai multe piese prin imprimare 3D, fără a utiliza proprietatea intelectuală a furnizorilor, a declarat șeful interimar al Comandamentului de Materiale al Armatei, pentru Breaking Defense.
Lipsa proprietății intelectuale, o problemă costisitoare și timidă
Generalul-locotenent Christopher Mohan, comandantul adjunct și comandantul interimar al AMC, a declarat că industria nu ar trebui să fie surprinsă dacă armata va începe să producă mai multe piese prin imprimare 3D, fără a utiliza proprietatea intelectuală a furnizorilor. Scopul este de a repune în funcțiune tancurile, elicopterele și alte platforme mai rapid. El a recunoscut că acest lucru face industria „îngrijorată și obosită”, dar a adăugat că a fost transparent cu furnizorii cu privire la dificultățile armatei.
„Nu mai putem aștepta”
„Am fost foarte deschiși cu ei și i-am spus ieri unuia dintre partenerii noștri din industrie, nu fiți surprinși dacă veți vedea că facem lucruri pentru că nu putem aștepta. Nu putem aștepta”, a declarat Mohan într-un interviu acordat la conferința anuală AUSA de săptămâna trecută.
„Recunosc că proprietatea lor intelectuală este proprietatea lor intelectuală”, a spus Mohan despre furnizori. „Ne este rușine că nu am cumpărat-o de la început, ceea ce este o prostie, o misiune prostească.”
Exemplu concret: O valvă de anvelopă
Ca exemplu, Mohan a spus că, în urmă cu câteva luni, unul dintre vehiculele armatei nu funcționa din cauza unei probleme provenite de la o mică valvă din anvelopă, așa că a cerut furnizorului principal datele tehnice pentru a face inginerie inversă asupra valvei. Cu toate acestea, furnizorul nu deținea datele tehnice, deoarece aparțineau celui care a fabricat valva cu aproximativ două sau trei niveluri sub principal, așa că a durat și mai mult pentru a repara piesa.
„Nu putem trăi așa, nu-i așa? Așa că, din nou, am spus să nu fiți surprinși dacă începem să facem lucruri”, a spus Mohan, adăugând: „trebuie să existe un fel de model care să spună: ‘Hei, putem cumpăra drepturile doar pentru piesa pe care trebuie să o imprimăm. Nu trebuie să cumpărăm întregul sistem de vehicule sau orice altceva.”
Progrese în imprimarea 3D la scară largă
Deși lipsa deținere a proprietății intelectuale a furnizorilor rămâne o problemă pentru armată, Mohan a spus că armata a făcut progrese în utilizarea fabricației aditive la scară largă. Ca parte a unuia dintre „sprinturile” de imprimare 3D ale armatei, serviciul este pe cale să creeze 60 de piese în 60 de zile, deși Mohan nu a precizat pentru ce vor fi piesele. De obicei, ar dura săptămâni pentru a face o singură piesă.
În plus, serviciul a creat un depozit digital care are piese „simpliste” care sunt ușor de imprimat pentru soldații de pe câmpul de luptă, cum ar fi grile de ventilator, mânere de uși și multe altele.
„Este un magazin containerizat. [Soldații] au putut să treacă prin rețelele tactice până la capăt, să se conecteze la depozitul digital, să descarce piesa și să o imprime pe teren, așa că știm că funcționează”, a spus Mohan. „Nu este atât de ușor pe cât ne-am dorit, dar știm că avem capacitatea de a face asta.”
Economii substanțiale și piese mai rezistente
Secretarul armatei, Dan Driscoll, a făcut ecou sentimentelor lui Mohan, arătând unei mulțimi de la AUSA o aripioară pentru rezervorul de combustibil extern al unui Black Hawk pe care serviciul a creat-o fără proprietatea intelectuală a companiei.
„Acest lucru poate suna banal, dar simpla posibilitate de a ne face sau repara propriile piese poate economisi milioane de dolari și poate salva vieți”, a spus Driscoll în timpul discursului său de deschidere la AUSA săptămâna trecută.
„Sunt construite ieftin, așa că se strică des. Furnizorul percepe peste 14.000 de dolari pentru o înlocuire. Echipa noastră o poate face mai bine. Au scanat-o 3D, au făcut inginerie inversă, au imprimat prototipuri și au efectuat validarea structurală în doar 43 de zile”, a adăugat el, ținând piesa în mână.
El a spus că armata a reușit să fabrice piesa cu puțin peste 3.000 de dolari, adăugând că piesa fabricată de armată era „cu 300% mai puternică și cu 78% mai ieftină”.
Autorizarea soldaților de a repara pe câmpul de luptă
În plus, în septembrie, Driscoll a dat soldaților autoritatea de a repara ceea ce trebuie reparat pe câmpul de luptă, în cadrul anumitor linii directoare create de armată.
De exemplu, dacă există un risc mic de a repara ceva, soldații nu trebuie să treacă printr-un proces birocratic mai înalt pentru a obține aprobarea, dar dacă există un risc „mediu” sau „mare”, soldații vor trebui să treacă printr-un proces de aprobare lung. Acest nou sistem este benefic, a spus Mohan, deoarece anterior exista o abordare „unică pentru toți” pentru a obține aprobarea de a repara ceva pe teren, astfel încât soldații nu puteau repara nimic, chiar dacă era „risc scăzut”.
„Sunt în armată de mult timp. Nu am văzut niciodată pe nimeni să aibă probleme pentru că a reparat ceva, nu-i așa? a spus Mohan. „Trebuie să schimbăm modul în care gândim.”
Actualitate
Baza Aeriană din SUA devine poligon de antrenament pentru Qatar: Un semnal geopolitic puternic
-
Exclusivacum 3 zile
Burcu acuză: „SNPP transformă angajații în carne de tun pentru răzbunări personale! – Nu apără, ci exploatează!”
-
Ancheteacum 3 zile
ANP liniștește spiritele: Salariile polițiștilor de penitenciare nu sunt în pericol, restructurările nu implică disponibilizări
-
Administratieacum o zi
Băicoi: Primăria asigură verificări gratuite ale instalațiilor de gaz, prioritizând siguranța locuitorilor
-
Administratieacum 3 zile
Penitenciarul de Femei Ploiești – Târgșorul Nou: O abordare proactivă pentru reintegrarea socială, cu beneficii concrete pentru angajatorii din Prahova
-
Exclusivacum 3 zile
Protest divizat în penitenciare: Acuzații de deturnare și manipulare în SNPP – Reacția polițiștilor de penitenciare
-
Exclusivacum 2 zile
Jilavawood: Minciuni, padocuri și proteste de carton – Clanul Teoroc joacă teatru ieftin pe scena Justiției!
-
Exclusivacum 16 ore
Penitenciarul Ploiești si eternul Valentin Matei: Comisar-Șef, influencer de ocazie și păzitorul mistic al mormanului de gunoi
-
Exclusivacum 3 ore
Circul Teoroc își joacă ultima reprezentație: Lacrimi sindicale pentru „Finu” și un grad de chestor confiscat de la obraz!