Connect with us

Actualitate

EXCLUSIV/ Scoala de Agenti de Politie Vasile Lascar Campina LA UN PAS DE IMPLOZIE/ILEGALITATI GRAVE SI DISCRIMINARI PENTRU ACOPERIREA ALTOR ILEGALITATI

Publicat

pe

Scoala de Agenti de Politie Vasile Lascar Campina sta pe un butoi cu pulbere, INSTITUTIA fiind pe punctul de a se dezintegra. In acest context, pentru acoperirea unor ilegalitati grave si a modalităților inumane în care angajați M.A.I. au tratat candidații înscriși la concursul pentru admiterea în această instituție de învățământ, ONOR conducere incearca cu disperare musamalizarea situatiei prin alte ilegalitati mai grave si prin actiuni discriminatorii.

Astfel, dupa ce scandalul a luat amploare, Scoala de Agenti de Politie Vasile Lascar Campina ne raspunde la solicitare si recunoaste faptul ca, cele dezvaluite de noi sunt reale (in articolul din data de 16.01.2018 – https://www.incisivdeprahova.ro/2018/01/16/exclusiv-suspiciuni-privind-derularea-examenului-proba-sportiva-admitere-scoala-de-agenti-de-politia-campina-sesiunea-ianuarie-2018/ ).

2018-01-18 093020

In raspunsul primit (atasat), Scoala de Agenti de Politie Vasile Lascar Campina da “vina” pe o problema tehnica omitand cu buna stiinta sa precizeze daca ne pune la dispozitie (conform solicitarii oficiale) inregistrarile audio/video de la probele sportive, incercand sa musamalizeze ilegalitatile semnalate.

Scandalul a luat amploare prin sesizarea noastra oficiala a MINISTERULUI AFACERILOR INTERNE si A INSPECTORATULUI GENERAL AL POLITIEI ROMANE.

Pentru a incerca cu disperare sa musamalizeze intreg scandalul, Scoala de Agenti de Politie Vasile Lascar Campina se DETONEAZA, confirmand faptul ca, liderii acestei institutii sunt  in degringolada.

Daca pana in prezent, la sesizarile primite de la candidati, ONOR conducere a institutiei declara SEC ca nu se pot face CONTESTATII si concursul nu poate fi reprogramat, dupa izbucnirea scandalului acestia s-au razgandit.

In atentia tuturor candidatilor/candidatelor respinsi la aceasta proba:

Incisiv de Prahova va indeamna sa sesizati oficial MINISTERUL AFACERILOR INTERNE si  INSPECTORATUL GENERAL AL POLITIEI ROMANE (eventual ca urmare a sesizarilor ziarului nostru nr 102/18.01.2018 si 103/18.01.2018) si sa solicitati de urgenta anularea concursului si reluarea acestuia. Sesizarile pot fi transmise la urmatoarele adrese:

petitii@politiaromana.ro ; comunicare@mai.gov.ro ;petitii@mai.gov.ro.

Acest indemn se bazeaza pe DISCRIMINAREA la care au fost supusi toti candidatii/candidatele care au fost respinsi datorita motivelor semnalate de noi in articolele anterioare.

Concret, in fapt, pentru musamalizarea unei sesizari, ONOR conducere a institutiei sus mentionate a PERMIS si a chemat un candidat pentru a sustine din NOU proba respectiva. Nu conteaza ca acest candidat a fost chemat din teritoriu cu cateva ore inainte, in bataie de joc, ca sa fie RESPINS din nou si pentru a se incerca musamalizarea scandalului. Conteaza ca, ONOR conducere, a DISCRIMINAT ceilalti candidati respinsi. In mod normal trebuiau chemati toti candidatii respinsi care au beneficiat de modalitățile inumane în care angajați M.A.I. au tratat candidații înscriși.

Va prezentam in EXCLUSIVITATE acest caz HALUCINANT:

“Buna seara. Astazi de dimineata v-am trimis sesizarea mea (N.R. – 18.01.2018) in care am semnalat neregurile de la examenul de admitere de la Scoala de Agenti de Politie Vasile Lascar Campina, la probele sportive ce au avut loc sambata, 13.01.2018. Astazi in jurul orei 10: 30 am fost sunata de catre  un comisar de la Scoala de Agenti de Politie Vasile Lascar Campina care m-a informat ca in urma sesizarii mele, sunt asteptata astazi la Sala din Baicoi sa sustin inca o data proba sportiva. I-am spus ca este imposibil sa ajung, deoarece nu pot fi anuntata in aceeasi zi de acest fapt, ca este destul de greu sa ajung si sa si sustin proba, insa a spus ca e ultima zi in care aceste probe pot fi sustinute . Am lasat totul balta, asta dupa ce tocmai ajunsesem acasa din tura de noapte de la locul de munca, m-am urcat in masina si am ajuns cat am putut de repede acolo, la intrare in sala de sport afland ca o sa dam ultimele proba, dupa ce termina toti baietii. Am stat vreo 3 ore sa asteptam, eu cu inca doua concurente, obosite de atata condus si surprinse ca in aceeasi zi in care am fost anuntate a si trebuit sa dam proba. Am sustinut proba, insa niciuna nu a reusit sa scoata timpul prevazut in regulament pentru a promova. Consider ca nu este normal sa fim anuntate pe ultima suta de metri, ca era normal sa fim anuntate macar cu o zi inainte, stresul si oboseala spunandu-si cuvantul in efectuarea traseului. Va rog sa verificati daca este normal modul in care s-a procedat, deoarece consider ca este destul de greu sa poti fi apta pentru a sustine proba sportiva, din punct de vedere fizic si psihic, anuntata fiind cu cateva ore inainte, mai ales ca astazi am sunat la M.A.I., iar termenul pentru rezolvarea acestei sesizari mi s-a spus ca este de pana la 30 zile, astfel ca nici prin cap nu mi-a trecut ca in decurs de o ora voi fi sunata si chemata sa si sustin proba. Modul in care au procedat cu noi nu imi da de inteles decat ca s-au gandit ca noi nu vom scoate timpul prevazut in regulament dupa atata drum si luate pe nepregatite si ca dansii altfel vor putea sa afirme ca si-au facut datoria in ceea ce priveste sesizarea facuta. Va multumesc si va rog sa veniti cu un raspuns cat mai rapid!”.

Iata sesizarea transmisa la Ministrul M.A.I:

 

In atentia doamnei Ministru a M.A.I.

 

Subsemnata B. M. C., domiciliata ____ identificata prin CI serie ___ nr ____+_, CNP_____ va aduc la cunostinta ca in data de 13.01.2017 s-a petrecut urmatorul fapt referitor la modul de desfasurare a examenului probelor sportive de la Scoala de Politie Vasile Lascar Campina: am fost inscrisa la Scoala de Agenti de Politie Vasile Lascar Campina, astazi am sustinut proba sportiva la Sala de sport Baicoi, iar membrul comisiei de examinare m-a declarat nepromovata din motive pe care eu nu le consider conforme cu regulamentul concursului. In timpul probei, ajunsa la elementul nr 6 al traseului, am sarit peste obstacol, am cazut dupa trecerea peste acesta, iar in momentul in care am vrut sa-mi continui traseul, membrul comisiei de examinare mi-a spus: abandon. Conform regulamentului, trecerea peste acest obstacol in orice alt mod decat cel prevazut ca fiind corect inseamna penalizarea cu 3 secunde, ceea ce s-a si intamplat cu celelalte candidate dinaintea mea, dar nu si la mine. Nepromovat inseamna doar refuzul  candidatului de a parcurge obstacolul sau ocolirea acestuia, ceea ce nu a fost cazul meu, si totusi membrul comisiei nu m-a lasat sa-mi continui proba. In momentul in care i-am sesizat aceasta si i-am spus ca vreau sa contest, raspunsul a fost ca nu se face contestatie si ca:”ii contest pe ei?” . Daca cele dinaintea mea erau penalizate la fel ca si mine, acum nu va scriam. Insa faptul ca admiterea nu se face conform regulamentului ma face sa va scriu, sa va relatez acest fapt, dovada fiind probele video in care puteti vedea cum s-a desfasurat traseul si cum pe celelalte candidate doar le-a penalizat iar mie mi s-a spus:abandon.

Ulterior, am citit din nou regulamentul, am rugat un membru al comisiei sa ma asculte, sa ma indrume, raspunsul fiind negativ, iar un domn politist mi-a spus sa parasesc sala.

Am sunat la Scoala de Agenti de Politie Vasile Lascar Campina, am vorbit cu purtatorul de cuvant de acolo, mi-a spus ca nu am ce sa fac inafara de o sesizare la MAI sau IGPR,insa i-am spus ca situatia trebuie rezolvata acum, deoarece concursul nu se desfasoara conform regulamentului si nu imi permit sa pierd aceasta sansa si de a participa la examenul scris din cauza unei nedreptati. Discutia s-a incheiat, am apelat 112 si am relatat cele intamplate, m-a directionat la ofiterul de serviciu IPJ Prahova care a solicitat o patrula de politie la fata locului, ceea ce s-a si intamplat, insa practic fara nici o rezolvare inafara faptului ca am mers la Politia din Baicoi unde s-a intocmit un proces verbal cu cele intamplate. Am mers apoi la Campina si am intrebat daca se poate sa intru in audienta la directorul scolii pentru a-i relata intamplarile. Acesta m-a primit din :”bun simt”, explicandu-mi ca proba sportiva nu se contesta si ca nu are ce masura sa ia deoarece este la latitudinea membrilor comisiei examinarea candidatului, dansul neputandu-si da cu parerea despre felul in care se face examinarea.

Problema sta in felul urmator: consider ca este absolut normal si firesc ca aceste probe sportive sa se desfasoare conform regulamentului, iar toti candidatii sa aiba sanse egale in parcurgerea traseului. De ce eu sunt eliminata din concurs pentru acelasi lucru pe care alte cateva candidate l-au facut, acestea primind doar penalizare? Un alt exemplu fiind la sala din Blejoi unde unele candidate au fost doar penalizate si nu declarate:abandon pentru faptul ca prin orice alt mod decat cel descris in regulament s-a executat trecerea peste obstacol, dovada fiind probele video. Nu este posibil ca la  aceeasi proba, cu diferite comisii, sa difere regulamentul.

Va rog sa verificati probele video pentru a vedea modul de desfasurare a concursului si diferentele dintre candidate pe care cei din comisie le-au facut la aceeasi proba.

Este soarta unui om la mijloc, consider ca am fost neindreptatita, tind sa cred ca tot ce se spunea inaintea examenului referitor la modul de desfasurare si ca inca se merge pe sistemul preferential este adevarat.

Va rog sa luati masurile care se impun, de urgenta.

 

 

Nume                                                     Data:

B.M.C                            13.01.2018

Prezentam alte sesizari pe care le vom transmite organelor competente:

“Bună ziua!  În data de 15.01.2018 am susținut proba sportiva la Câmpina pentru sesiune din luna aceasta . Am scos timpul de 2.22 +2 penalizări dintre care o penalizare a fost dată pe nedrept ( la săritură peste capră am fost penalizată deoarece  am atins cu fundul de capră ) în regulament scrie  clar ca nu se penalizează. Celelalte comisii nu a penalizat pe nimeni care a făcut ca mine . Răspunsul celor de la Câmpina prin Mail a fost ca nu se admit contestații, apoi m.au chemat sa vin sa dau din nou și pe drum m.au sunat sa nu mai vin ca iarăși nu se admit contestații. Filmarea din timpul probei fizice dovedește ca am dreptate și pentru o penalizare pe nedrept nu am fost (promovat ) Îndrumați-mă cui sa mă adresez  mai departe ..Mulțumesc!”

“Bună seara!

  1. N. L. este numele meu. Nr. candidat 4003.

Mă adresez domnilor din comisie.

În legătură cu proba sportivă… țin să specific că în timpul probei sportive, a intervenit un moment care a făcut să pic aceasta proba.

Am început traseul, am parcurs o parte din probe fără greșeală, mai puțin la penultima probă. Acolo am o neînțelegere, am luat prima minge si am lovit panoul… cum era normal, am trecut la următoarea proba, aproape când să ajung la primul jalon, s-a  fluierat, spunandu-mi ca am calcat linia, s-a fluierat târziu, m-am întors am aruncat cu cea de a 2a minge si am continuat, am luptat până la final, dar a fost în zadar, timpul scos a fost de 2′ 27″ fără nici o penalizare.

Aveți filmările, ați putea verifica.

Vă rog să luați măsuri, este în joc viitorul unui tânăr român!

Mulțumesc!”.

Incisiv de Prahova va sesiza de urmare conducerea M.A.I si INSPECTORATUL GENERAL AL POLITIEI ROMANE pentru a se lua masuriel legale care se impun. (Cerasela N.).

 

Actualitate

Realimentarea flotei aeriene americane: KC-46 Pegasus, singura opțiune viabilă până la apariția NGAS

Publicat

pe

De

Forțele Aeriene ale SUA se confruntă cu o nevoie stringentă de a-și moderniza flota de avioane cisternă, iar KC-46 Pegasus de la Boeing pare a fi singura soluție disponibilă pe termen scurt, până la introducerea aeronavei de generație următoare, NGAS, la mijlocul anilor 2030. Cu toate acestea, problemele legate de lanțul de aprovizionare și drepturile de acces la date ar putea reprezenta obstacole pe termen lung, conform unui document recent al serviciului.

Decizia controversată de a achiziționa mai multe KC-46

Conform unei notificări de justificare și aprobare (J&A) publicată de Forțele Aeriene pe 2 octombrie, decizia de a comanda până la 75 de aeronave KC-46 suplimentare a fost motivată de nevoia de a înlocui flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker și de a acoperi intervalul de timp până la disponibilitatea NGAS. Această decizie a necesitat o justificare, deoarece serviciul contractează cu Boeing pentru mai multe avioane cisternă fără o competiție deschisă.

Schimbări de strategie și priorități

Documentul detaliază planurile inițiale ale Forțelor Aeriene de a recapitaliza flota de avioane cisternă prin intermediul programului KC-135 Tanker Recapitalization Program, pentru care au fost primite răspunsuri din partea mai multor companii, inclusiv un parteneriat între Lockheed Martin și Airbus, care concura cu Boeing. Forțele Aeriene au constatat că doar Airbus și Boeing (după retragerea Lockheed din parteneriat) ar putea „îndeplini parțial cerințele preliminare” ale programului, inclusiv cerința ca o soluție să fie gata de implementare până în anul fiscal 2031.

Cu toate acestea, la începutul anului 2025, Forțele Aeriene și-au schimbat direcția, deoarece „amenințările globale în evoluție și prioritățile concurente ale DoD” au transformat NGAS într-o „prioritate”. În acest proces, documentul menționează că Forțele Aeriene au constatat că atât Boeing, cât și Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă” pentru a îndeplini cerințele programului inițial de recapitalizare. Prin urmare, Forțele Aeriene au considerat că opțiunea de recapitalizare este prea costisitoare, deoarece era necesară și finanțarea dezvoltării platformei NGAS.

Astfel, serviciul a renunțat la cerințele pentru un nou efort de avioane cisternă și a optat, în schimb, pentru utilizarea celor deja existente pentru KC-46 până când NGAS va fi disponibil, conform documentului. Această decizie a deschis practic calea pentru Boeing, deoarece A330 MRTT propus de Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă pentru a îndeplini cerințele obligatorii”.

Timpul, factorul decisiv

Un factor cheie în decizia de a utiliza cerințele KC-46, conform documentului, a fost timpul. Forțele Aeriene înlocuiesc în prezent flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker cu KC-46, dar livrările Pegasus în baza unui contract existent sunt programate să se încheie în 2030 – cu aproximativ șase ani înainte ca NGAS să fie gata cel mai devreme. Pentru a continua înlocuirea KC-135 cu avioane cisternă mai noi, Forțele Aeriene au nevoie de un avion cisternă care să poată acoperi acest interval de șase ani, ceea ce, conform serviciului, doar KC-46 poate face.

Problemele persistă

Cu toate acestea, achiziționarea mai multor KC-46 va veni cu probleme. Boeing „va trebui să rezolve” problemele legate de diminuarea surselor de producție și lipsa de materiale (DMSMS), împreună cu uzura pieselor, care, conform documentului, afectează atât programul KC-46 actual, cât și extinderea acestuia. În plus, documentul ridică problema negocierii pentru mai multe drepturi asupra datelor tehnice și a software-ului, în special atunci când drepturile actuale sunt „inferioare nivelului necesar” pentru extinderea producției KC-46.

Airbus rămâne în joc

Într-o declarație pentru Breaking Defense, Airbus a afirmat: „Ne menținem soluția noastră dovedită de avioane cisternă și evoluția sa, MRTT+. Airbus rămâne angajat alături de USAF, pe măsură ce aceștia continuă să evalueze soluția lor de realimentare aeriană de generație următoare.”

NGAS: Înapoi în viitor

Soarta NGAS a fost incertă până de curând, deoarece oficialii din administrația Biden au declarat că platforma ar putea fi prea costisitoare, în timp ce bugetul FY26 al Forțelor Aeriene a alocat resurse limitate pentru eforturile de cercetare și dezvoltare.

După cum reiese clar din document, Forțele Aeriene tratează acum NGAS ca pe o nevoie critică, deși se menționează că „calea finală către NGAS nu a fost încă definită, având în vedere prioritățile concurente ale apărării”. Programul a finalizat o analiză a alternativelor, se arată în document, deși sunt în curs de desfășurare activități suplimentare de colectare a informațiilor pentru a rafina cerințele.

Conform generalului John Lamontagne, șeful Comandamentului de Mobilitate Aeriană al Forțelor Aeriene, serviciul a examinat o gamă largă de platforme potențiale – de la avioane de afaceri la aeronave cu corp fuzelat și avioane cisternă stealth, cu „semnătură gestionată” – pentru misiunea NGAS. Se așteaptă ca platforma să opereze în medii periculoase, cum ar fi Indo-Pacificul, unde pistele de aterizare sunt puține, iar sistemele de apărare aeriană sunt formidabile.

Industria se pregătește pentru NGAS

Industria se pregătește să ofere Forțelor Aeriene candidați pentru realimentarea de generație următoare. Conform lui Roderick McLean, vicepreședinte și director general al misiunilor de mobilitate aeriană și maritime la Lockheed, compania se așteaptă ca un avion nou, capabil să supraviețuiască, să fie necesar pentru misiune.

Citeste in continuare

Actualitate

Armata SUA recunoaște și remediază problemele de securitate cibernetică la Platforma NGC2

Publicat

pe

De

Armata SUA a anunțat că a atenuat o serie de riscuri de securitate cibernetică descoperite într-o versiune incipientă a platformei sale Next Generation Command and Control (NGC2), potrivit unui memo intern obținut de Breaking Defense.

Alarma trasă de ofițerul sef pentru tehnologie

Documentul, datat 5 septembrie și semnat de Gabriele Chiulli, ofițerul șef pentru tehnologie din cadrul Biroului Șefului pentru Informații al Armatei, avertiza că platforma NGC2 „în starea sa actuală, prezintă deficiențe critice în ceea ce privește controalele fundamentale de securitate, procesele și guvernanța.”

Chiulli a scris că armatei „îi lipsește vizibilitatea și controalele necesare pentru a asigura securitatea și integritatea platformei”. El a adăugat că „se pare că există o grabă de a introduce capabilități în sistem fără o supraveghere reală sau un proces adecvat, ceea ce crește riscul pe măsură ce acest sistem îl amplifică și mai mult.”

Reacție rapidă și măsuri corective

Cu toate acestea, oficialii armatei au declarat pentru Breaking Defense că, în cele trei săptămâni de la redactarea și distribuirea documentului, problemele au fost rezolvate. „Problemele au fost atenuate imediat”, a declarat Leonel Garciga, șeful pentru informații al armatei, într-un comunicat. El a adăugat că „procesele simplificate de securitate cibernetică au fost capabile să identifice rapid și să asiste biroul programului și furnizorul în trierea vulnerabilităților de securitate cibernetică și în implementarea măsurilor de atenuare.”

Integrarea securității cibernetice de la inceput

Generalul-locotenent Jeth Rey, șeful adjunct de stat major la G-6, departamentul armatei responsabil cu securitatea cibernetică și rețelele, a susținut că identificarea timpurie a acestor deficiențe face parte din procesul intenționat al serviciului și că au fost luate măsuri pentru a le corecta.

„Trebuie să includem securitatea cibernetică de la început în proces și cred că asta am făcut”, a spus Rey într-un interviu recent. „Aceasta este o nouă capacitate și am găsit un risc și l-am atenuat imediat. Cred că este o veste bună pentru noi în viitor. Dacă vom continua să privim lucrurile în acest mod și procesele noastre funcționează, sunt mulțumit.”

NGC2: Prioritatea numărul unu pentru modernizare

NGC2 este prioritatea numărul unu a serviciului în materie de modernizare și este conceput pentru a oferi comandanților și unităților o nouă abordare a gestionării informațiilor, a datelor și a comandamentului și controlului cu arhitecturi agile și bazate pe software.

În iulie, armata a acordat aproape 100 de milioane de dolari companiei Anduril și unei echipe de furnizori pentru a dezvolta un prototip al sistemului, care va fi extins la nivelul întregii divizii la Project Convergence Capstone 6 în această vară, cu Divizia 4 Infanterie. Un prototip a fost testat la evenimentul de anul trecut la nivel de batalion. Mai recent, Lockheed Martin și echipa sa au obținut, de asemenea, un contract pentru a dezvolta un strat de date integrat cu Divizia 25 Infanterie.

Ivy Sting: Testare incrementală și adăugare de capabilități

Pe măsură ce armata urmărește să extindă prototipul Anduril la nivelul întregii divizii, Divizia 4 Infanterie a început o serie de evenimente de tip sprint între acum și Project Convergence pentru a adăuga incremental capabilități. Aceste evenimente sunt numite seria Ivy Sting.

Deficiențe identificate în Memo-ul Chiulli

Memo-ul Chiulli, care a fost redactat cu 10 zile înainte de primul eveniment, enumera o serie de preocupări, al căror „efect cumulativ” era că NGC2 părea mai degrabă o „cutie neagră” în care serviciul nu putea controla ce utilizatori fac sau văd pe rețea.

„Lipsa de guvernanță înseamnă că nu există o persoană sau o entitate responsabilă pentru acceptarea acestui risc în numele armatei”, se arată în document. „Având în vedere postura actuală de securitate a platformei și a aplicațiilor terțe găzduite, probabilitatea ca un adversar să obțină acces persistent nedetectabil la platformă necesită ca sistemul să fie tratat ca fiind cu risc foarte ridicat.”

Problemele enumerate includ lipsa controlului accesului și a responsabilității, codul sursă neverificat și vulnerabil pentru aplicațiile terțe, lacune critice în guvernanță și igiena de bază a securității și lipsa guvernanței datelor.

Prima deficiență evidențiată a menționat că sistemul nu avea control al accesului bazat pe roluri, ceea ce înseamnă că, odată ce unui utilizator i se acordă acces, acesta ar avea acces nerestricționat la toate aplicațiile și la toate datele – o anatema pentru principiile mai largi de încredere zero ale Pentagonului. Memo-ul a descris acest lucru ca fiind o defecțiune critică de securitate care ar putea duce la un potențial acces și utilizare abuzivă a informațiilor clasificate.

În ceea ce privește aplicațiile terțe, memo-ul notează că Serviciul Federal de Cloud Palantir care găzduiește aplicațiile într-o metodologie de găzduire a containerelor nu a fost evaluat de armată sau de o politică a CIO a armatei care să susțină funcția de conductă deținută/operată de contractant. Niciuna dintre aplicații nu a fost supusă scanării de rutină a securității aplicațiilor web.

Memo-ul a susținut că sistemul funcționează cu vulnerabilități cunoscute, neatinuate, similar cu desfășurarea unui sistem de arme cu defecte cunoscute. Fără un proprietar clar al misiunii care să își asume responsabilitatea pentru securitatea operațională a sistemului, memo-ul a avertizat că securitatea va fi compromisă.

Măsuri concrete și rezultate pozitive

Oficialii armatei nu au precizat exact cum sau când a fost abordată fiecare presupusă deficiență, dar, la Ivy Sting pe 15 septembrie, NGC2 a funcționat bine, potrivit lui Garciga. El a menționat că procesele simplificate de securitate cibernetică au permis ca Ivy Sting 1 să „avanseze fără întârziere.”

Maiorul Sean Minton, un purtător de cuvânt al armatei, a declarat că „armata este într-o transformare unică în generație pentru a oferi soldaților noștri capabilitățile de care au nevoie rapid.”

„După cum s-a demonstrat în acest caz, postura noastră proactivă de securitate cibernetică este concepută pentru a identifica riscurile și a le atenua, minimizând în același timp efectele asupra forței”, a spus el.

Citeste in continuare

Actualitate

Cursa pentru motoare mai mici: Companiile se luptă pentru contracte pe piața UAV-urilor attritabile, în ciuda incertitudinilor privind CCA

Publicat

pe

De

În cadrul conferinței Air and Space Forces Association (AFA) din acest an, deși spațiul expozițional a fost dominat de vehicule aeriene fără pilot (UAV) de mari dimensiuni, componentele mai compacte au avut o prezență notabilă: motoarele mici destinate sistemelor mai „attritabile”.

„Un semnal de cerere clar” pentru motoare mai mici

„Este clar că există un fel de semnal de cerere”, a declarat Byron Callan, director general la Capital Alpha Partners, într-un interviu pentru Breaking Defense despre multitudinea de companii care concurează pentru motoare mai mici la AFA și în alte locuri. „M-a frapat”.

De la startup-uri la companii consacrate, companiile au profitat de conferința AFA din acest an pentru a-și expune produsele potrivite pentru spațiul motoarelor entry-level, care ar putea fi utilizate pentru drone Collaborative Combat Aircraft (CCA), rachete de croazieră sau alte vehicule aeriene care ar oferi o masă accesibilă de muniție.

Noutăți și oferte diverse la AFA 2025

Printre companiile prezente la AFA, Honeywell, de exemplu, a dezvăluit un nou motor cu tracțiune de 1.600 de lire, denumit HON1600, adăugând o altă unitate de propulsie ofertelor CCA ale companiei, alături de F124, cu tracțiune mai mare. TJ Pope, directorul superior al Honeywell pentru strategia motoarelor, a declarat într-un interviu că abordarea companiei este „cu risc scăzut”, în parte prin valorificarea experienței extinse în fabricarea unităților de putere auxiliare, a căror lanț de aprovizionare și facilități de producție pot fi reutilizate pentru producerea de motoare mici.

Pratt & Whitney, o subsidiară a gigantului din domeniul apărării RTX, a declarat într-un comunicat de presă publicat în timpul AFA că urmărește „o nouă familie de motoare” care pot varia de la 500 la 1.800 de lire de tracțiune.

Rolls-Royce, la rândul său, a expus motorul Orpheus, o familie de unități de propulsie dezvoltate în comun cu Ministerul Apărării din Marea Britanie.

„Familia Orpheus vizează multiple oportunități potențiale viitoare, dintre care una este piața CCA attritabilă”, a declarat Emma Russell, manager de program OrpheusWorks, pentru Breaking Defense într-un interviu la expoziție. Evidențiind aproximativ 120 de evenimente de testare și 40 de ore de funcționare a motorului, Russell a spus că compania are „cunoștințe excelente” despre designul Orpheus, care „vizează cu adevărat un lanț de aprovizionare diferit [comparativ] cu ceea ce Rolls Royce este obișnuit să utilizeze” pentru a obține „o cale către o producție cu costuri reduse”.

Firmele mai mici și-au spus cuvântul, inclusiv JetCat Defense, o asociere în participație între o companie germană și o filială americană a unei firme israeliene. Aceasta a adus noile sale unități de propulsie P420 și P850, despre care compania spune că oferă 100 și, respectiv, 200 de lire de tracțiune.

Startup-ul BeeHive Industries a anunțat, de asemenea, la expoziție că motorul său Frenzy, cu o tracțiune de 200 de lire, aflat sub contract cu Forțele Aeriene ale SUA, a atins etape de dezvoltare și intenționează să înceapă testele de zbor „la începutul anului 2026”.

Incertitudini privind designul CCA

În timp ce cererea de unități de propulsie mai accesibile pentru muniție este mare, firmele merg mai departe cu oferte fără informații complete despre un factor de stimulare major: programul CCA.

Forțele Aeriene au ales două fuselaje mai mari pentru prima tranșă a programului, dar nu au precizat dacă vor pune accent pe sisteme entry-level, high-end sau intermediare pentru o rundă următoare de contracte CCA. Acesta a mers mai departe cu o cerere de propuneri pentru motoare în intervalul de tracțiune mai mic, deși un oficial al serviciului a declarat că RFP-ul are ca scop susținerea unui segment inactiv al pieței pentru a oferi guvernului mai multe opțiuni. (Marina va fi probabil un alt cumpărător semnificativ de CCA și a emis recent contracte pentru propriul program de aripă de dronă, după cum a raportat anterior Breaking Defense, deși aceste premii sunt doar pentru „design conceptual”.)

Detaliile exacte despre ceea ce cer Forțele Aeriene industriei, cel puțin în domeniul public, sunt greu de stabilit, deoarece serviciul pare să rețină unele informații din motive de securitate. Forțele Aeriene nu au răspuns la întrebarea Breaking Defense până la ora publicării, când au fost întrebate ce a fost comunicat industriei.

Forțele Aeriene au făcut anterior public un sondaj al industriei, care se afla aproximativ în domeniul clasei de tracțiune medie: o cerere de informații privind motoarele într-un interval de tracțiune de 3.000 până la 8.000 de lire, emisă la sfârșitul anului 2023.

O sursă din industrie, căreia i s-a acordat anonimatul pentru a discuta detalii sensibile, a declarat că ceea ce au lansat Forțele Aeriene în clasa medie de tracțiune „se încadrează în plicul a ceea ce ați văzut înainte”. Cu toate acestea, serviciul nu a lansat un RFP pentru un motor în acest interval, cu atât mai puțin a emis cerințe pentru un vehicul aerian.

Până în prezent, detaliile sunt mai ușor disponibile pentru prima rundă CCA a Forțelor Aeriene, sau „tranșă”, în care Anduril și General Atomics se confruntă. Potrivit Aviation Week, oferta CCA a Anduril va zbura cu un motor Williams International FJ44-4 care are o tracțiune de 3.600 de lire. General Atomics nu a dezvăluit unitatea de propulsie pentru oferta sa CCA, dar a spus că aeronava este compatibilă cu mai multe motoare.

Callan a subliniat că o parte din motivul incertitudinii, dincolo de întrebările persistente despre modul în care CCA va fi utilizat operațional, ar putea avea de-a face cu schimbările de conducere de la Forțele Aeriene. Gen. Kenneth Wilsbach a fost nominalizat abia acum pentru a servi drept următorul șef de stat major al Forțelor Aeriene, iar lideri civili precum secretarul Forțelor Aeriene Troy Meink sunt în funcție de doar câteva luni.

„Încă cred că ne aflăm într-o perioadă de tranziție”, a spus Callan, adăugând că o „linie de vedere mai bună” ar putea veni în bugetul Pentagonului pentru anul fiscal 2027.

O provocare cheie pentru industrie este, de asemenea, fabricarea de motoare care nu sunt neapărat construite pentru a dura pentru ceea ce ar fi aeronave mai attritabile, contrar sarcinii tradiționale a inginerilor aerospațiali de a proiecta motoare cu durată lungă de viață și toleranțe ridicate.

„Schimbarea acestei paradigme nu este cu siguranță un lucru ușor de făcut”, a spus Pope de la Honeywell, indicând inovații precum fabricarea aditivă și compromisuri în răcire și durata de viață, deoarece motoarele nu sunt menite să funcționeze atât de mult. Când vine vorba de motoare CCA mai mici, „presupunerea mea este că va fi un număr de două cifre din punct de vedere al ciclului de viață”, a adăugat el, referindu-se la numărul de ore de zbor pe care se așteaptă ca motorul să le înregistreze.

Pentru motoarele care sunt „ceva la mijloc” între a fi consumabile și a dura mii de ore, „aceasta este o abordare complet nouă sau o combinație de abordări”, a declarat Richard Aboulafia, director general la AeroDynamic Advisory, într-un interviu pentru Breaking Defense.

„Aș crede că incumbenții” – unii dintre care pot reutiliza ofertele comerciale pentru aplicații militare – „încă au avantajul”, a observat Aboulafia. „Turbinele nu sunt un spațiu care poate fi ușor perturbat cu noi tehnologii. Dar, pe de altă parte, poate că aceasta este una dintre acele zone în care un startup ar putea adopta o abordare complet curată.”

Considerații de piață și „pariuri prudente”

Noii intrați în speranța de a furniza motoare cu tracțiune mai mică se alătură unui domeniu care a devenit din ce în ce mai aglomerat în ultimul an, prezentând echipe precum una formată din GE Aerospace și Kratos. Firmele care fac o incursiune în motoare mai mici vor merge mai departe față în față cu furnizori consacrați precum Williams International, care furnizează motoare pentru racheta Tomahawk printre alte sisteme.

Cu toate acestea, analiștii au declarat pentru Breaking Defense că vor exista probabil destul de multe oportunități pentru ca aceste companii să le urmărească.

„Aceasta este cu siguranță o piață în creștere. Va dura ceva timp pentru a ajunge acolo, dar ați putea vedea cu ușurință sute de vehicule aeriene”, unele cu dimensiuni și cerințe potențial diferite, „construite pe an pe această piață cândva la începutul anilor 2030”, a spus Aboulafia.

„Pariurile” pe care companiile le fac pentru a investi în dezvoltarea motoarelor „nu sunt neapărat majore”, a spus Callan. „Le-aș numi pariuri prudente.”

O creștere globală a cheltuielilor pentru apărare poartă, de asemenea, o anumită tensiune pentru companii, care s-au arătat nerăbdătoare să facă afaceri CCA în străinătate. Aboulafia și Callan au subliniat amândoi că este probabil ca cumpărătorii străini să dorească să aibă un anumit control suveran asupra programelor lor, inclusiv prin fabricarea de sisteme cheie în interiorul granițelor lor.

„În general, cred că europenii vor cumpăra european”, a spus Callan ca exemplu. „Deocamdată, cred că companiile americane, cea mai mare piață a lor va fi SUA”, a continuat el, indicând posibilitatea suplimentară a unor amprente de producție „multidomestice”.

Întrebat dacă piața motoarelor mai mici devine deja suprasaturată, Callan a spus că este „prea devreme pentru a spune”. Cu toate acestea, a spus el, „Singurul lucru de care aș fi sceptic este, va fi un câștigător care ia totul” – o filozofie pe care Pentagonul a încercat, de asemenea, să o insufle în programele sale CCA.

„Există un consens aproape universal că CCA sunt viitorul luptei aeriene, dar există foarte puțin consens cu privire la modul în care arată”, a spus Aboulafia, menționând alura „ireproșabilă” de a furniza unități de propulsie pentru potențial mii de sisteme. „Deci, vor exista câștigători și perdanți? Absolut. Dar nu poți ignora această piață.”

Citeste in continuare

Aveți un PONT?

Cel mai complet ziar de investigații dedicat cititorilor din România. Aveți un pont despre fapte de corupție la nivel local și/sau național? Garantăm confidențialitatea! Scrie-ne la Whatsapp: 0735.085.503 Sau la adresa: incisiv.anticoruptie@gmail.com Departament Investigații - Secția Anticorupție

Știri calde

Exclusiv17 ore ago

Jilava, Mioveni – aceeași mizerie! Baroneasa Whatsapp și tunurile penitenciarelor românești

Spovedania unei „Baronese” nervoase: Jilava plânge după Mioveni! Cristina Teoroc, supranumită „baroneasa” de la Jilava – penitenciarul cu o reputație...

Exclusiv17 ore ago

Dezamăgire în Poliție: Tineri polițiști vor să renunțe din cauza presiunii, lipsei de sprijin și salarizării precare

Sindicatul Sidepol trage un semnal de alarmă cu privire la dezamăgirea și frustrarea tot mai mari resimțite de polițiștii tineri,...

Exclusiv2 zile ago

Prahova sub asediu: Cum mafia imobiliară ne vinde sicrie cu vedere. „White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare

Prahova în flăcări și beton armat: Când incompetența dansează pe ruine și corupția ne lasă cu ochii-n soare De la...

Exclusiv2 zile ago

Formularul de evaluare a riscului în violența domestică: Formalitate birocratică sau instrument real de protecție?

O analiză aprofundată a eficienței acestui instrument în contextul tragic al femicidului din România, realizată de Vitalie Josanu de la...

Exclusiv2 zile ago

Poliție în oglindă: 47 de „inspectori sanitari” pentru 120.000 de angajați — o farsă organizată

Când medicii fac și muncă de control, iar inspectorii… nu există în organigramă „Soluția” improvizată: 47 de cadre medicale, obligate...

Exclusiv3 zile ago

Justiția imobiliară română: O nouă modă – Morții dau case, judecătorii pupă cruci, poliția acoperă hoții!

În România anului 2025, justiția imobiliară a devenit un spectacol grotesc, unde morții sunt victime sigure, iar cei vii se...

Exclusiv3 zile ago

Marioara „ciuruitoarea”, Nichita „smecherul” și justiția „somnoroasă”: Ploieștiul, capitala fraudelor imobiliare?

Un cutremur anunțat: Ciuruitoarea revine, iar „Il Capo” tremură (doar un pic)? Zilele trecute, un fior rece a străbătut Ploieștiul,...

Exclusiv3 zile ago

Reducerea bugetului MAI, o lovitură pentru polițiști. Economii fictive, sporuri furate și finanțări discutabile

Emil Păscuț de la Sindicatul Diamantul trage un semnal de alarmă cu privire la reducerea bugetului Ministerului Afacerilor Interne (MAI)...

Exclusiv4 zile ago

Antigrindina S.R.L.: Rachete, minciuni, secetă: țara care și-a vândut ploaia pe nimic și a rămas cu seceta

Mafia rachetelor și a minciunilor: Rachete, minciuni și secetă: Cum ‘Antigrindina S.R.L.’ a secat fermierii de bani (AICI), (aici),  (aici),  (aici),  (aici), (aici),  (aici),  (aici), (aici) e (aici),  (aici),   (aici), (aici),  (aici), (aici),  (aici),  (aici), (aici), (aici), ...

Exclusiv4 zile ago

PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!

Radu Marinescu și Bogdan Burcu, Nemesis-ul șpăgarilor: „Vă vom curăța, până la ultimul!” „Tartorul” a crăpat! Festinul corupției, oprit brusc!...

Exclusiv4 zile ago

Comunicare defectuoasă în MAI: Haos și nesiguranță alimentate de lideri sindicali confuzi

MAI, campion la mesaje trunchiate și confuze Incapacitatea cronică a Ministerului Afacerilor Interne (MAI) de a comunica profesionist, transmiterea unor...

Exclusiv4 zile ago

Coca-Cola: Sifonul penalității de la Ploiești – Cum Nan și gașca au transformat „băutura fericirii” într-un cocktail Molotov de otrăvuri și minciuni!

România, colonie penală cu gust de Coca-Cola: O afacere murdară, unde apa de canal e la modă, iar politicienii locali...

Exclusiv4 zile ago

Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!

Când pușcăria devine groapa de gunoi a incompetenței Penitenciarul Ploiești, sub conducerea eternului împuternicit Valentin Matei, nu mai este doar...

Exclusiv5 zile ago

Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților

Emil Pășcuț, lider sindical, dezvăluie scenariile posibile și atrage atenția asupra privilegiilor nejustificate ale structurilor de suport. Declarațiile publice ale...

Exclusiv5 zile ago

Salvare pe ultima sută de metri: Polițiștii angajați în 2022 rămân în sistem încă un an datorită unei ordonanțe de urgență

Sindicatul Europol dezvăluie eforturile pentru evitarea pierderii a peste 100 de polițiști gata formați, angajați pe perioadă determinată. Zeci de...

Partener media exclusiv

stiri actualizate Raspandacul

Parteneri

Criptomonede Taxi Heathrow London

Top Articole Incisiv