Administratie
Unii nu au reprezentat corect instituția militară

In pofida eforturilor noastre instituționale și prin asociațiile de rezerviști, pensiile militare au rămas cuprinse în categoria pensiilor speciale, din impozitarea cărora este exclus ca statul să facă vreo economie notabilă.
Și am spus că punerea în discuție a carierei militare în spațiul public, în acești termeni, ai „hoților cu pensii speciale”, de tot soiul de impostori și veleitari, va apăsa temeinic, cu consecințe nebănuite, pe atragerea resursei umane în armată.
Tăvălugul maculării ne-a prins descoperiți, în pofida eforturilor noastre de a oferi societății sprijinul necesar în situații critice și în ciuda strădaniilor de a ne arăta în public ca fiind profesioniștii armelor, prin militarii noștri din diferite arme și specialițăți militare în programe de captare a benevolenței publice pentru înrolarea tinerilor dornici de o carieră militară sub drapelul țării.
Ceva, spuneam, trebuie schimbat în comportamentul nostru, militari activi și în rezervă/retragere, deopotrivă, în renegocierea „contractului” nostru cu societatea din care facem parte și în slujba căreia ne aflăm.
Cum am ajuns, după eliminarea serviciului militar obligatoriu, la dificultăți de atragere a resursei umane, la neputința de a convinge decidenții politici asupra salarizării militare decente și de înțelegere a necesității înzestrării armatei cu mijloace de luptă moderne, într-o filosofie complet diferită de ducere a unui război convențional?
Cum au putut unii politicieni să apară în dezbateri publice spunând enormitatea potrivit căreia ar trebui plătiți numai aceia care au fost în teatre de operații, tot lor (și numai lor) cuvenindu-li-se o pensie militară, firește, „nespecială”?
De la 1 ianuarie 2007 până astăzi am gestionat modul în care armata a fost privită în societate într-o paradigmă nouă pe care nu o mai experimentaserăm.
Serviciul militar obligatoriu a fost valabil mai bine de 170 de ani în Armata României, așa încât intrarea într-un nou model, al armatei profesioniste, ar fi trebuit să însemne o calitate crescută a militarului profesionist, care avea, acum, un job – nu doar o îndatorire legală, onorantă pentru Țară, desigur, pentru o durată limitată –, beneficiind de achiziții de tehnologie militară modernă care să compenseze reducerea efectivelor militare.
Odată cu intrarea în NATO, s-a instalat convingerea că prezența în acest select club politico-militar – la adăpostul Articolului 5 al Tratatului de la Washington, din 4 aprilie 1949, care consacră ideea efortului comun în cazul unui atac împotriva oricărui membru al Alianței – este suficientă, așa încât cheltuielile pentru apărare (înzestrare tehnică, pregătirea și instruirea personalului, adaptarea la cerințele NATO) pot fi „domolite”, în beneficiul altor investiții socotite urgente (sănătate, învățământ, infrastructură), uneori, prin vocea unor lideri de opinie, considerate perfect opozabile cheltuielilor „inutile” pentru armată și, prin extensie, pentru sistemul de apărare și siguranță națională.
În societatea românească s-a inoculat, treptat, ideea potrivit căreia importanța socială a profesiei militare este una scăzută, în raport cu altele, de vreme ce militarii români nu au participat la niciun conflict în ultimii zeci de ani, iar prezența lor în diferite teatre de operații, asumată de statul român, prin decizia Parlamentului, este plătită suplimentar.
Cheltuielile pentru apărare, raportate la PIB, au scăzut considerabil, în perioada 2007-2014, abia ultimii ani având o relevanță hotărâtoare pentru nivelul procentului din PIB alocat armatei, implicit pentru programele de înzestrare cu tehnică de luptă.
În timpul acesta, media s-a comportat mai degrabă ostil cu armata, chiar atunci când semnalarea neajunsurilor pleca de la intențiile cele mai bune. În prim-plan s-au aflat adesea anomaliile sistemului, personajele nocive care purtau haină militară și care, prin faptele lor reprobabile, devoalate public, afectau imaginea uniformei militare în rândul publicului (inclusiv a leadershipului militar, ca să amintesc aici de generalii șpăgari care puseseră la cale o filieră de fraudare a examenelor la Școala Militară din Pitești, de locțiitorul șefului DGIA cu avânturi imobiliare, de fostul comandant al AFA, plagiator, care aranja concursurile didactice!).
Rarerori am reușit să livrăm, chiar ca „operă de PR”, modele autentice, portrete de militari profesioniști în domeniul lor, care, cum spunea inventatorul Iustin Capră, „vor să facă ceva în țara în care ți se spune, cu încăpățânare, că nu se poate face nimic”.
Mulți încă mai cred că dacă pun vreun militar într-un asfințit artistic prins într-o imagine digitală, urând „weekend liniștit!” sau „Seară plăcută!”, care strânge pe Facebook sute de like-uri, am dublat procentele de încredere în armată ale sondajelor de tot felul. Că e o reușită de PR. Și am văzut că, în momente critice, nu e, nu ajută deloc așa cum își închipuie saltimbancii giumbușlucurilor de tot felul.
Fiindcă un punct vulnerabil, tot de noi creat, în întregul sistem de apărare și ordine publică, a fost, la un moment dat, posibilitatea ieșirii la pensie cu un cuantum mai mare, în plată, decât va fi fost ultimul salariu (ceea ce nu se mai pomenise până atunci!), înaintea împlinirii vârstei de 50 de ani, urmată, chiar dacă prin concurs (la unii nici nu a fost cazul!), de angajarea în diferite posturi, cumulând pensia militară cu salariul.
Ne-am zis, șmecherește, că nu se prinde nimeni, că facem „o afacere”. Pe de altă parte, unii nu au reprezentat corect instituția militară, care nu putea vorbi decât prin ei, în lipsa unui sindicat, în fața decidenților politici, din rațiuni diverse, de la nepricepere, neputință și „tăcere aurită” până la urmărirea unor scopuri personale în cariere viitoare, după trecerea în rezervă.
În fond, societatea a reacționat vehement la aceste practici și a început să considere doar jocuri de PR prezența noastră în școli, în diverse contexte aniversare în spațiul public, în general, unde suntem „campionii bezelelor”. Cum se spune, încrederea se câștigă greu, se pierde foarte ușor. Comunicarea, credibilitatea, autenticitatea, firescul aparițiilor publice ale celor în uniformă sunt deziderate la care aspirăm și care trebuie să ne fie principii de bază în raporturile cu societatea. Dar nu sunt suficiente.
Despre soluții, o să scriu în alt text, dacă reușim să identificăm problemele onest. Cert este că trebuie să avem așteptări mai mari de la noi înșine, lucrând împreună, nu hrănind orgoliile stupide ale unor infatuați care se cred, din funcțiile lor, geniali și nemuritori, și e urgentă nevoie să refacem, cum spuneam, „contractul” nostru cu societatea din care facem parte și în slujba căreia ne aflăm. (Florin Șperlea).
Administratie
Poliția de Frontieră recrutează! 240 de locuri la Școala „Avram Iancu” Oradea
Administratie
Predoiu și Dačić consolidează cooperarea România-Serbia în domeniul securității și situațiilor de urgență

Viceprim-ministrul și ministrul Afacerilor Interne, Cătălin Predoiu, a avut o întrevedere cu omologul său sârb, Ivica Dačić, viceprim-ministru și ministru de Interne al Republicii Serbia, prilej cu care au discutat despre securizarea frontierei comune, combaterea criminalității transfrontaliere, accesarea de fonduri externe nerambursabile și extinderea colaborării în domeniul situațiilor de urgență.
Parteneriat strategic bazat pe încredere reciprocă și legături interumane
Întrevederea a reconfirmat relația de respect, înțelegere reciprocă și prietenie dintre România și Serbia, subliniind importanța continuării și consolidării acesteia. Relația bilaterală are o dimensiune strategică deosebită, consolidată de legăturile interumane, comunitățile de sârbi și români din ambele state, precum și de schimburile comerciale consistente.
Intensificarea cooperării polițienești pentru combaterea infracționalității transfrontaliere
Discuțiile s-au concentrat pe intensificarea cooperării polițienești în vederea combaterii infracționalității transfrontaliere, cu accent pe traficul de migranți, de persoane și de droguri. Cei doi miniștri au convenit intensificarea schimbului de informații operative și constituirea unor formate bilaterale de colaborare operativă, precum și un schimb de bune practici pe marginea noilor amenințări din spațiul digital, negocierilor în situații de criză și operațiunilor speciale.
Monitorizarea atentă a fluxurilor migratorii și protecția eficientă a frontierei
Delegațiile s-au angajat să monitorizeze cu atenție fluxurile migratorii de pe ruta Balcanilor de Vest, printr-un schimb eficient de informații între autoritățile competente din România și Serbia, precum și cu ceilalți parteneri din regiune. Cooperarea exemplară dintre structurile de frontieră a fost salutată, convenindu-se continuarea misiunilor de patrulare în format mixt, a ședințelor lunare la nivel teritorial și a întrevederilor la nivel de conducere.
România, un vecin de încredere și un partener important pentru Serbia
Ministrul Dačić a evidențiat că România reprezintă un vecin de încredere și un partener important al Serbiei în regiune, subliniind importanța consolidării colaborării operaționale bilaterale pentru asigurarea unui climat de siguranță pentru cetățenii celor două țări.
Acord de cooperare în domeniul prevenirii și gestionării dezastrelor
În cadrul întrevederii, miniștrii Predoiu și Dačić au semnat Acordul între Guvernul României şi Guvernul Republicii Serbia privind cooperarea în domeniul prevenirii, limitării şi înlăturării efectelor dezastrelor. Acordul stabilește modalitățile tehnice de desfășurare a acțiunilor comune de prevenire și gestionare a dezastrelor, într-o manieră armonizată cu cerințele europene și internaționale. (Paul D.).
Administratie
România în pragul unui blackout de 52 de ore? Ministrul Energiei trage un semnal de alarmă

România se confruntă cu un risc iminent de blackout masiv, de până la 52 de ore, dacă centralele pe cărbune de la Complexul Energetic Oltenia vor fi închise la sfârșitul anului 2025, conform angajamentelor asumate față de Comisia Europeană. Avertismentul a fost lansat de ministrul Energiei, Bogdan Ivan (PSD), într-o intervenție la B1 TV, în emisiunea „Bună, România!”.
Angajamente nerespectate și fonduri europene irosite: Rețeta dezastrului energetic
Ministrul Ivan a dezvăluit că scenariul sumbru este rezultatul unui studiu independent, contractat de Transelectrica, care a analizat impactul închiderii centralelor pe cărbune în contextul în care România nu a reușit să dezvolte capacități alternative de producție a energiei. Deși a primit 2,6 miliarde de euro de la Uniunea Europeană pentru a construi centrale pe gaz, panouri fotovoltaice și capacități de stocare, autoritățile române nu au realizat proiectele promise. Practic, România riscă să fie acuzată de Bruxelles că „a dat țeapă” Uniunii Europene, deși ministrul a evitat să folosească acești termeni.
Amânarea închiderii, ultima șansă? Scenariile pe masa Comisiei Europene
În prezent, autoritățile române încearcă să obțină o amânare a închiderii centralelor pe cărbune, prezentând Comisiei Europene nu mai puțin de patru scenarii, inclusiv cel al blackout-ului. „Într-o situație complicată, riscăm să avem până la 52 de ore fără energie, lucru care rezultă din acel studiu”, a declarat Ivan, subliniind că amânarea închiderii este esențială pentru a evita acest scenariu negru.
Alternativa Mintia-Iernut: O rază de speranță la orizont?
Ministrul Energiei a menționat că situația s-ar putea stabiliza la toamnă, odată cu intrarea în funcțiune a centralei de la Mintia și a celei de la Iernut. Rămâne de văzut dacă aceste proiecte vor fi finalizate la timp și dacă vor fi suficiente pentru a compensa pierderea capacităților de producție pe cărbune.
România, campioană la prețul energiei? „Pe anumite intervale orare, da”
Pe lângă riscul de blackout, România se confruntă și cu problema prețurilor ridicate la energie. Ministrul Ivan a confirmat că, „pe anumite intervale orare”, România are „cel mai scump curent electric din lume”. Această situație afectează atât consumatorii casnici, cât și competitivitatea companiilor românești, care plătesc mai mult pentru energie decât concurenții lor din alte țări. „E o problema de siguranță națională”, a avertizat ministrul, subliniind ponderea mare a energiei în costul final al produselor.
-
Exclusivacum 4 zile
PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!
-
Exclusivacum 4 zile
Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!
-
Exclusivacum 17 ore
Dezamăgire în Poliție: Tineri polițiști vor să renunțe din cauza presiunii, lipsei de sprijin și salarizării precare
-
Exclusivacum 3 zile
Justiția imobiliară română: O nouă modă – Morții dau case, judecătorii pupă cruci, poliția acoperă hoții!
-
Exclusivacum 3 zile
Marioara „ciuruitoarea”, Nichita „smecherul” și justiția „somnoroasă”: Ploieștiul, capitala fraudelor imobiliare?
-
Exclusivacum 5 zile
Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților
-
Exclusivacum 2 zile
Prahova sub asediu: Cum mafia imobiliară ne vinde sicrie cu vedere. „White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare
-
Exclusivacum 4 zile
Coca-Cola: Sifonul penalității de la Ploiești – Cum Nan și gașca au transformat „băutura fericirii” într-un cocktail Molotov de otrăvuri și minciuni!