Administratie
În unele unități ale MApN, salariații civili s-au constituit în sindicate, dar în altele nici nu se știe despre posibilitatea de liberă asociere a angajaților
Există, din 1990, Federația Sindicatelor Libere ale Salariaților Civili din Unitățile MApN, la care sunt afiliate mai multe organizații sindicale. Înainte de a da câteva lămuriri pe această temă, facem precizarea că Titlul II din Legea nr. 367/2022 privind dialogul social, publicată în Monitorul Oficial nr. 1238 din 22 decembrie 2022, este dedicat organizațiilor sindicale.
Legea nr. 367/2022 prevede că persoanele încadrate cu contract individual de muncă au dreptul, fără nicio îngrădire sau autorizare prealabilă, să constituie și/sau să adere la un sindicat. Pentru constituirea unui sindicat este necesar un număr de cel puțin 10 angajați din aceeași unitate sau de cel puțin 20 de angajați din unități diferite ale aceluiași sector de activitate. Organizația sindicală are obligația de a ține evidența numărului de membri, a încasărilor și a cheltuielilor de orice fel.
Pentru dobândirea persona-lității juridice, împuternicitul special al membrilor fondatori ai sindicatului, prevăzut în procesul-verbal de constituire, trebuie să depună o cerere de dobândire a personalității juridice la judecătoria în a cărei rază teritorială își are sediul unitatea. La cerere se anexează:
■ procesul-verbal de constituire a sindicatului, semnat de membrii fondatori;
■ statutul sindicatului;
■ lista membrilor din organul de conducere care va cuprinde numele, prenumele, codul numeric personal și funcția sindicală.
Nicio persoană nu poate să fie constrânsă să facă sau să nu facă parte, să se afilieze sau nu ori să se retragă sau nu dintr-o organizație sindicală. O persoană poate face parte, în același timp, numai dintr-o singură organizație sindicală la același angajator.
Constituirea, organizarea, funcționarea, reorganizarea și încetarea activității organizației sindicale se reglementează prin statutul adoptat de membrii săi, iar în absența unor prevederi statutare exprese cu privire la reorganizarea și încetarea activității organizației sindicale, se vor aplica dispozițiile de drept comun privind reorganizarea și încetarea persoanelor juridice.
Statutul organizației sindicale nu poate să conțină prevederi contrare legilor în vigoare și trebuie să cuprindă cel puțin prevederi cu privire la:
■ scopul constituirii, denumirea și sediul organizației sindicale;
■ modul în care se dobândește și încetează calitatea de membru al organizației sindicale;
■ drepturile și îndatoririle membrilor;
■ modul de stabilire și încasare a cotizației;
■ organele de conducere, denumirea acestora, modul de alegere sau de revocare, durata mandatelor și atribuțiile lor;
■ condițiile și normele de deliberare pentru modificarea statutului și de adoptare a hotărârilor;
■ mărimea și compunerea patrimoniului inițial;
■ divizarea, comasarea, dizolvarea sau încetarea activității organizației sindicale, transmiterea ori, după caz, lichidarea patrimoniului, cu specificarea faptului că bunurile date în folosință gratuită de către stat vor fi restituite acestuia.
Organizațiile sindicale au dreptul de a-și elabora reglementări proprii, de a-și alege liber reprezentanții, de a-și organiza gestiunea și activitatea și de a-și formula programe proprii de acțiune, cu respectarea legii. Este interzisă orice intervenție din partea autorităților publice și a angajatorilor de natură să limiteze ori să împiedice exercitarea drepturilor menționate. De asemenea, este interzis orice act de ingerință al angajatorilor fie direct, fie prin reprezentanții sau membrii lor, în constituirea organizațiilor sindicale sau în exercitarea drepturilor lor. Imixtiunile în activitatea unei organizații sindicale se constată de către Inspecția Muncii.
Membrilor aleși ai organelor de conducere ale organizațiilor sindicale li se asigură protecția legii contra oricăror forme de condiționare, constrângere sau limitare în exercitarea funcțiilor lor. Aceștia au acces în unitățile în care au membri, pentru desfășurarea activităților sindicale, dar pe perioada prezenței în unitate vor respecta regulamentul intern al unității.
Sunt interzise modificarea și/sau desfacerea contractelor individuale de muncă sau a raportului de muncă ori de serviciu ale membrilor organizațiilor sindicale, orice excludere a acestora din procesul de angajare, transfer, retrogradare, lipsire de oportunități de formare, precum și orice alte acțiuni sau inacțiuni ce aduc prejudicii membrilor organizațiilor sindicale pentru motive care privesc apartenența la sindicat sau activitatea sindicală.
De-a lungul timpului, s-a discutat foarte mult despre reprezentativitatea organizațiilor sindicale. Legea stabilește clar condițiile în care aceasta se obține, la nivelurile național, de sector de negociere colectivă sau grup de unități și de unitate.
Pentru a fi reprezentative la nivel de unitate, organizațiile sindicale trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele condiții:
■ au statut legal de sindicat sau federație sindicală; lau independență organizatorică și patrimonială;
■ numărul de membri ai sindicatului sau, după caz, ai sindicatelor componente ale federației sindicale reprezintă cel puțin 35% din numărul total de angajați aflați într-un raport juridic de muncă sau un raport de serviciu cu unitatea.
Îndeplinirea condițiilor de reprezentativitate se constată, la cererea organizațiilor sindicale, de către judecătoria în a cărei rază teritorială își au sediul, prin depunerea la instanță a documentației prevăzute de lege. Dovada îndeplinirii condițiilor de reprezentativitate la nivel de grup de unități, dacă acesta este constituit, se face prin:
■ copie a hotărârii judecătorești definitive de dobândire a personalității juridice de către federație și a ultimei hotărâri judecătorești definitive de modificare a statutului și/sau a componenței organelor executive de conducere;
■ tabel centralizator, semnat de reprezentantul legal al federației sindicale, cuprinzând lista sindicatelor din grupul de unități și numărul total de membri ai acestora, precum și declarațiile semnate de reprezentanții legali ai sindicatelor componente în care se specifică numărul de membri de sindicat din fiecare unitate care a constituit grupul de unități;
■ numărul de angajați ai unităților care constituie grupul de unități, dovedit cu adeverințele eliberate de unitățile care constituie grupul sau cu certificat eliberat de Inspecția Muncii, pe baza informațiilor extrase din baza de date organizată la nivelul Inspecției Muncii cu registrele generale de evidență a angajaților depuse de angajatori (eliberarea certificatului în acest scop se face gratuit);
■ declarație pe propria răspundere a reprezentantului legal al fiecărui sindicat membru privind afilierea la o singură federație sindicală.
La nivel de unitate, reprezentativitatea prin depunerea la instanță a următoarelor documente:
copie a hotărârii judecătorești definitive de dobândire a personalității juridice de către organizația sindicală și a ultimei hotărâri judecătorești definitive de modificare a statutului și/sau a componenței organului executiv de conducere;
■ declarație pe propria răspundere semnată de reprezentantul legal al organizației sindicale privind numărul total de membri de sindicat;
■ adeverință eliberată de angajator sau certificat eliberat de Inspecția Muncii, privind numărul de angajați din unitate, pe baza informațiilor extrase din baza de date organizată la nivelul Inspecției Muncii cu registrele generale de evidență a salariaților depuse de angajatori (eliberarea certificatului în acest scop se face gratuit);
■ dovada depunerii la Inspectoratul Teritorial de Muncă a unei copii a dosarului de reprezentativitate.
Sindicatele și federațiile sindicale reprezentative la nivel de unitate sunt obligate ca, în termen de 5 zile lucrătoare de la data comunicării hotărârii judecătorești de constatare a reprezentativității, să transmită o copie a acesteia în format electronic atât la inspectoratul teritorial de muncă, care o va publica, în termen de 3 zile lucrătoare, pe site-ul instituției, cât și angajatorului.
În unitățile la care sunt încadrați minimum 10 angajați și la care nu există sindicat, interesele angajaților pot fi promovate și apărate de reprezentanții lor, aleși și mandatați special în acest scop. Reprezentanții angajaților sunt aleși cu votul a cel puțin jumătate plus unu din numărul total al angajaților din unitatea respectivă. Este interzisă orice intervenție din partea autorităților publice și a angajatorilor în alegerea reprezentanților angajaților ori în împiedicarea desfășurării acestor alegeri. Angajatorul, la cererea angajaților, va facilita desfășurarea procedurilor de alegere a reprezentanților angajaților.
La nivelul angajatorului la care nu există un sindicat, angajații pot constitui un grup de inițiativă care elaborează procedurile și/sau regulamentul pentru desfășurarea alegerii reprezentanților angajaților. Procedurile și/sau regulamentul pentru desfășurarea alegerilor se comunică angajatorului, care are obligația ca, în termen de cel mult 10 zile de la primire, să informeze toți angajații unității cu privire la conținutul procedurilor și/sau regulamentului pentru desfășurarea alegerii reprezentanților angajaților.
Pentru inițierea și derularea alegerilor reprezentanților angajaților, grupul de inițiativă poate cere consultanță unei federații sindicale legal constituite. În cazul în care federația sindicală acceptă să ofere consultanță, reprezentantul acesteia are acces în unitate pentru desfășurarea procesului privind alegerea reprezentanților angajaților, cu respectarea regulamentului intern al unității.
Pot avea calitatea de reprezentanți ai angajaților persoanele care sunt încadrate la angajator pe baza unui contract individual de muncă. Numărul acestora se stabilește de comun acord cu angajatorul, în funcție de numărul total de angajați. Dacă nu se realizează acordul, numărul de reprezentanți aleși ai angajaților nu poate fi mai mare de doi, la angajatorii care au sub 100 de angajați, sau trei, la angajatorii care au între 101 și 500 de angajați.
Reprezentanții angajaților nu pot desfășura activități ce sunt recunoscute prin lege exclusiv sindicatelor. (I. Nedelcu).
Administratie
Păulești se transformă: Primarul Tudor Sandu prezintă un Bilanț robust de un an, intre provocări și realizări concrete
Administratie
Păulești, în siguranță pentru iarnă: Primarul Tudor Sandu, un apel la prevenție pentru protejarea fiecărei familii
Administratie
Aer curat pentru Prahova: Președintele Virgiliu-Daniel Nanu, lider în lupta pentru sănătate și transparență!
Prahova merită să respire curat, iar acest deziderat devine o realitate palpabilă sub viziunea și determinarea Președintelui Consiliului Județean, Virgiliu-Daniel Nanu. Într-un efort continuu de a îmbunătăți calitatea vieții prahovenilor, leadershipul județului se angajează ferm în implementarea unui sistem de monitorizare a calității aerului modern, eficient și, mai ales, transparent.
Un angajament neclintit pentru sănătate: Președintele Nanu la dezbaterea cheie
Sănătatea publică și confortul cetățenilor sunt priorități absolute, iar Președintele Virgiliu-Daniel Nanu demonstrează acest lucru prin implicare directă. Ziua de ieri a marcat un moment important, prin participarea sa activă la dezbaterea publică organizată la Hotel Central din Ploiești, dedicată problematicii poluării olfactive. Acest subiect, de interes major pentru locuitorii municipiului și ai întregului județ, a găsit în Președintele Nanu o voce fermă și un susținător al soluțiilor concrete.
Viziunea viitorului: Un sistem de monitorizare inteligent și accesibil
În cadrul întâlnirii, Președintele Consiliului Județean Prahova a prezentat o viziune clară și strategică: necesitatea implementării unui sistem modern, precis și integrat de monitorizare a calității aerului. Un sistem capabil să identifice, în timp real, sursele care generează disconfortul olfactiv și să ofere o imagine fidelă a situației. „Deciziile administrative trebuie să fie fundamentate pe date corecte, verificabile și actualizate permanent,” a subliniat Nanu, evidențiind importanța unei abordări bazate pe știință și fapte concrete.
Transparență totală: Informațiile, la indemâna fiecărui cetățean
Un alt pilon central al strategiei sale este transparența totală. Virgiliu-Daniel Nanu a cerut, cu insistență, ca informațiile privind calitatea aerului să fie publicate într-un mod accesibil și ușor de urmărit de către cetățeni. Această măsură nu doar că sporește încrederea publicului, dar permite comunității să evalueze în mod direct eficiența măsurilor aplicate. O comunitate informată este o comunitate puternică, capabilă să participe activ la procesul de îmbunătățire a mediului.
Sinergie instituțională: Fără transfer de responsabilitate, doar soluții!
Conștient de complexitatea provocărilor de mediu, Președintele Nanu a reiterat importanța unei coordonări instituționale reale. „Este crucial să eliminăm orice transfer de responsabilitate între autorități,” a declarat el, pledând pentru proceduri clare, reacții rapide și intervenții bine documentate în gestionarea problemelor de mediu. Această abordare fermă asigură o colaborare eficientă între toate instituțiile implicate, transformând obstacolele în oportunități de acțiune coordonată.
Consiliul Județean Prahova, sub conducerea dinamică a Președintelui Virgiliu-Daniel Nanu, își reafirmă angajamentul de a sprijini implementarea unui sistem eficient și modern pentru monitorizarea calității aerului. Obiectivul final este clar: protejarea sănătății și asigurarea confortului prahovenilor, construind împreună un viitor în care aerul curat nu este doar un deziderat, ci o realitate palpabilă. Prahova merge înainte, spre un mediu mai sănătos și mai curat, ghidată de o viziune strategică și un leadership dedicat.
-
Exclusivacum 5 zileSINAIA, MONARHIA ABSOLUTĂ MARCA OPREA: Sora „impăratului” cade în cap, Prefectul se „trezește” la Parchet, iar PNL Prahova fierbe în suc propriu!
-
Exclusivacum 2 zileCircul macabru al absurdității la Poliția Capitalei: SAS-ul bâjbâie, sefii manelizează, iar adevărul e declarat „delict”! Saga agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș
-
Exclusivacum 5 zileLegea pumnului în gură la SAS: Cum a devenit „vagabond” un delict de 20% din salariu, sub privirea ironică a manualului de Mobbing al MAI! Saga agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș
-
Exclusivacum 19 oreIPJ Prahova: Circul ielelor, trompeților și „ofițerilor” reciclați! Balul mascat al incompetenței atinge noi culmi de patos!
-
Exclusivacum 4 zilePrahova, tărâmul reîncarnării: „Metoda Portocală” revine, dar acum e sub licență politică!
-
Featuredacum 5 zileScandal de proporții la vârful Poliției Române: Sindicatul Diamantul cere DNA să ancheteze o mușamalizare de patru ani
-
Exclusivacum 5 zileCIRCUL JUSTIȚIEI ROMÂNE: Dosarul POP IONUȚ-COSTIN, RECLASAT LA CATEGORIA „PROBLEME REZOLVATE… DE NOI” – CHIAR ȘI CU INSTANȚA LA UȘĂ!
-
Exclusivacum 5 zileJustiția Română: Spectacolul absurd continuă! Procuratura clasează, justificând incălcări flagrante! moștenitorii, nu morții, plătesc biletul!



