Administratie
Simulatorul de navigație al Academiei Navale Mircea cel Bătrân este unul din principalele puncte de atracție pentru cei care trec pragul instituției
Maistrul militar principal Eugen Frangeti, șef centru simulatoare, este genul de instructor care poate face pe oricine să înțeleagă și cei mai complicați termeni tehnici. Și genul de om care transformă orice întâmplare într-o poveste. Așa că mi-a fost greu să decid dacă această pagină să fie despre simulator sau despre Eugen Frangeti. Și atunci… n-am ales. Am scris o pagină despre un marinar și nava lui.

Simulatorul este folosit de marinarii militari și civili, împreună cu studenții academiei. Poate fi folosit pentru navigația radar, navigația electronică, manevra navei sau managementul echipei de cart. Situațiile create în simulator ajută la fundamentarea cunoștințelor pe care studenții le învață la orele de curs. Totodată, creează și menține abilitățile și reacția rapidă a marinarilor, fiind extrem de util atât începătorilor, cât și celor experimentați.
Maistrul militar principal Eugen Frangeti are 21 de ani de experiență ca marinar pe fregate și 12 ani în această funcție. Pentru el, navigația e aproape la fel ca respirația – un automatism. Deși numele pare a fi italienesc, militarul se trage din străbunici greci și lipoveni. A părăsit fregata, unde era șef de echipaj, din motive medicale. Am două proteze de șold. Aș putea spune despre mine cum spunem despre tehnică – sufăr de uzură morală și fizică în timpul serviciului.

Simulatorul a fost realizat de firma TRANSAS, în 2010, construit în vechea sală de sport a academiei.
– Înainte, foloseam un bunic al acestui simulator – două calculatoare rudimentare, cu o timonă mică și un telegraf, spune maistrul.
– Ca un joc pe calculator, îmi încerc eu norocul.
– Exact! Softul în sine chiar este un joc. Erau doar trei sau patru posturi, acum avem 11 posturi.
Și uite așa, începe turul. Cât ne plimbăm prin sălile simulatorului, ne întâlnim cu vizitatori și marinari veniți la instruire. Într-una dintre săli, o companie franțuzească de portcontainere își face trainingul, înainte de plecarea pe mare. Lucrează în porturile din China, zona este foarte aglomerată și, înainte de a ajunge efectiv acolo, deja cunosc portul, prin scenariul pus la dispoziție de noi.

Intrăm în lumea mecanicilor și electricienilor. O sală de mașini este ca un bloc cu patru-șase nivele. În camera motoarelor găsim motorul principal diesel, generatoarele, fel și fel de pompe – de transfer combustibil, de alimentare, de incendiu. Pot lucra pe nave de pasageri, acționate numai de motoare electrice, navă diesel clasică și model dual fuel. În caz că am nevoie de viteză de croazieră, adică încetișor, folosesc diesel. Dacă intru în luptă, am nevoie de rapiditate în mișcare și le pornesc și pe celelalte. Studenții învață să pornească motorul principal sau să găsească și remedieze o eroare a unei instalații. Cu un joystick, te poți plimba în tot compartimentul.

Mi se prezintă apoi o consolă de comunicații și radarul de navigație pe timp de noapte sau ceață, oferind vizibilitate până la 24 de mile marine. La aparatura de navigație, învăț tot felul de cuvinte noi: sonda ultrason, care dă adâncimea apei sub navă, girocompasul, care ține drumul navei, loch-ul, care ne spune viteza navei. Ship Security Alert System e un sistem anti-piraterie. Un astfel de buton e pe puntea de comandă și unul în cabina comandantului. În caz că au reușit pirații să urce la bord, e butonul ascuns, exact ca la bancă. Și vei primi ajutor de pe apă, din aer și de pe uscat.
La partea de semnalizare, luminile nu diferă mult de cele folosite în traficul auto. Pe timp de zi e ceva mai complicat, fiind folosite semne: con, sferă, romb. GPS-ul este întotdeauna pornit și-mi oferă cursul și viteza. Din cauza vântului și a valului, uneori sunt înfrânat. Aparatura de bord este influențată de salinitatea și temperatura apei. Cele mai bune informații sunt cele din satelit.

Din cadrul simulatorului nu lipsesc nici hărțile de hârtie, unde, cu echer și compas, marinarii determină punctul navei. În cei peste 20 de ani ca marinar, Eugen Frangeti s-a lovit de tot felul de situații, iar harta de hârtie poate fi salvarea.
Mi s-a întâmplat să rămân fără tensiune la bord. Una dintre cauze este mentenanța: dacă s-a înfundat un filtru de la pompa de combustibil, se oprește motorul. Și motorul care s-a oprit a fost exact diesel-generatorul care alimenta aparatura de navigație de pe comandă.
La navă, o reparație durează 4h-6h. Iar ea continuă să se deplaseze acest timp, din cauza inerției. Sau poate vin alte nave către mine și tot timpul trebuie să știu care este poziția mea, să mă anunț pentru navele din jur, mai ales într-o zonă aglomerată – sunt navă nestăpână pe manevră, cu capacitate redusă de manevră. Fără curent s-a întâmplat să rămână și simulatorul. Și tot sistemul a trebuit repornit de la zero. Nu e ușor, pentru că sunt în total 128 de calculatoare, plus serverul central, care e creierul. Pentru întreținere și remediere defecțiuni, maistrul militar principal are în subordine doi caporali.

Turul continuă cu sălile în care fac exercițiile complexe: ce se poate întâmpla în realitate la bordul unei nave. Dacă sunt într-o curbă de girație cu cârma stânga și mi s-au oprit pompele, cârma rămâne blocată și mișcarea va fi încontinuu circulară. Trebuie să iau măsuri de siguranță, cea mai simplă și urgentă fiind ancorarea.

Cea mai mare sală, cea mai complexă, cu vizualizare 240°, are în tavan șapte proiectoare. Fiecare creează câte o bucățică de imagine. Printr-un model matematic, cu un computer performant, acestea se unesc. În scenariile de navigație, avem toate porturile românești, dar și porturi străine. Scenariile pentru studenți le fac titularii de disciplină. Eu lucrez cu unitățile militare.
Navele noastre au programate lunar ședințe de antrenament. Dacă nu este planificată nicio ieșire pe mare, nu-și ies din mână. Iar capabilitățile simulatorului se apropie de realitate aproape 100%. Nu mai este necesar să cheltui resurse materiale și umane pentru a te pregăti.
În funcție de misiunile primite, marinarii militari cer anumite scenarii. Cei care au participat la căutarea minelor au venit pentru a găsi varianta cea mai bună de căutare a unei mine pe mare, cu economie de timp și de combustibil. Simulatorul e folosit douăsprezece ore pe zi. Îl pornesc la prima oră și, în perioadele aglomerate, îl închid la orele douăzeci.
Maistrul militar a rămas la simulator pentru că îi place să lucreze cu oamenii și îi oferă o continuitate. Cariera a început-o ca electrician la aparate de navigație, a trecut pe partea de conducere a navei, adică timonerie, apoi a fost șef de echipaj.
Eram responsabil cu toate manevrele executate, de ancorare, de apuntare elicopter, de realimentare pe mare cu două nave mergând în viteză, coborârea și ridicarea ambarcațiunii la apă.
Din toate provocările întâlnite, una o va ține minte toată viața, din cadrul unui exercițiu alături de Marina Regală Britanică. Am avut o realimentare pe timp de noapte între un tanc de combustibil și fregata noastră, în condiții vitrege. De două ori fulgerul a lovit în catargul navei. Era noapte și nu aveam voie să aprindem lumini pe punte, fiind nave militare. Tot timpul trebuia să fiu cu ochii pe oameni, să nu cumva să-mi lipsească vreunul.
Câteodată îi lipsește marea, dar compensează prin lucrul cu oamenii, cărora vrea să le împărtășească din realitățile pe care le-a trăit la bordul navelor. (A. Crisan).
Administratie
Tragedie la Ghimpați: Un tânăr polițist găsit fără viață în locuință, anchetă în desfășurare
Administratie
Sâmbătă neagră în trafic: Peste 600 de permise suspendate la nivel național, Poliția avertizează
Administratie
Rezidențiat 2025: Viitorul sănătății românești, în mâinile a peste 10.000 de tineri medici; Ministrul Alexandru Rogobete, cu un mesaj de încurajare și reformă
Astăzi, sistemul medical românesc își decide o parte importantă a viitorului. Ministerul Sănătății organizează Concursul Național de Admitere în Rezidențiat pe locuri și pe posturi, un examen crucial pentru mii de absolvenți de medicină, medicină dentară și farmacie. Ministrul Sănătății, Alexandru Rogobete, a transmis un mesaj puternic de încurajare și a subliniat importanța resursei umane în procesul de transformare a sistemului, cu accent pe necesitatea unei atitudini de respect față de tinerii profesioniști.
O competiție acută pentru locurile în sistemul sanitar
Cu o tematică și bibliografie unice la nivel național, concursul adună la start 10.147 de candidați, gata să lupte pentru cele 5.374 de locuri și posturi scoase la concurs. Dintre aceștia, 6.956 aspiră la un loc în medicină (din 4.649 disponibile), 1.950 în medicină dentară (pentru 464 de locuri) și 1.241 în farmacie (pentru 261 de locuri).
Examenul se desfășoară simultan în șase centre universitare – București, Cluj-Napoca, Craiova, Iași, Târgu Mureș și Timișoara – și constă într-un test-grilă cu 200 de întrebări identice, într-o probă de patru ore. Pentru promovare și alegerea unui loc sau post, candidații trebuie să obțină minimum 60% din punctajul maxim național.
Ministrul Alexandru Rogobete: „Astăzi este despre voi, despre puterea de a face bine”
Ministrul Sănătății, Alexandru Rogobete, a subliniat că ziua de astăzi este „o zi importantă – nu doar simbolic, ci cu adevărat importantă pentru sistemul de sănătate din România. Pentru că astăzi, viitori medici, farmaciști și stomatologi vor intra pe drumul lor către profesia în care vor trata, vor salva, vor ajuta”, a transmis oficialul.
Cu o vârstă de 34 de ani, Ministrul Rogobete a rezonat cu emoțiile candidaților. „Eu sunt un ministru tânăr – am 34 de ani – și sunt aproape de voi. Înțeleg fricile, emoțiile, dorințele voastre. Vă spun atât: nu vă lăsați intimidați de nimeni. Mergeți înainte. Credeți în visul vostru de a face bine. Pentru că, înainte de toate, medicina este despre a face bine,” a declarat oficialul. El a adăugat, subliind importanța resurselor umane: „Indiferent ce ar spune oricine, fără voi sistemul de sănătate nu poate funcționa.”
Infrastructura și resursa umană: Un efort comun pentru normalitate
În contextul eforturilor de transformare a sistemului medical, care includ investiții masive în infrastructură, modernizarea centrelor și digitalizarea, ministrul a insistat că fără resursa umană – „fără medici, fără farmaciști, fără stomatologi, fără asistente, infirmieri, brancardieri, psihologi, kinetoterapeuți, fără întreg personalul auxiliar – toate acestea rămân doar ziduri, goale, seci, în care nu se face bine.” (Sursa: Alexandru Rogobete, Ministrul Sănătății).
Alexandru Rogobete a recunoscut existența unor probleme vechi, „probleme ignorate prea mulți ani, legate de cultul mentoratului și cultul discipolului.” Deși schimbările nu pot surveni peste noapte, ministrul a promis că va continua să militeze pentru o abordare corectă. „Prea mulți vă consideră doar „rezidenți”, doar „începători”, doar „tineri care trebuie să tacă”, însǎ fǎrǎ voi nu ne putem face bine! Vǎ sunt alǎturi și mǎ bazez pe voi!” a transmis Rogobete, conform declarațiilor sale oficiale.
El a criticat mentalitatea potrivit căreia experiența ar anula importanța noilor generații: „Este greu pentru unii să accepte că, indiferent câtă experiență ai, indiferent ce funcție sau titulatură porți, oricât de mare profesor ești, dacă nu ai lângă tine discipoli, ești doar o formă fără fond.”
Asigurând viitorii rezidenți de „toată înțelegerea și tot sprijinul” său, Ministrul a promis continuarea implementării de schimbări legislative, „toate cu un singur scop: normalitate, echilibru și respect.”
„Astăzi este despre voi. Despre viitorul Sănătății. Despre puterea de a face bine. Mult succes!” a încheiat Alexandru Rogobete, marcând importanța momentului pentru întreaga societate românească.
-
Exclusivacum 3 zile„Ne ducem în cap!” Alerta ANP: Sistemul Penitenciar, la un pas de colaps din lipsă de personal
-
Exclusivacum 4 zileMAE: Academia de diplomație sau bârlogul faraonilor fiscali? Oana Țoiu „reformează” cu concursuri viciate și platforme piratate – Detalii exclusiv Incisiv de Prahova!
-
Exclusivacum o ziCirc la Penitenciare! Reorganizarea „minune” a lui Burcu, un dezastru de râsul lumii!
-
Exclusivacum 3 zileSAS, de la „echipă de intervenție rapidă” la „brigada psihologilor cu bâtă”: Când statul de drept e suspendat, iar abuzul e Lege!
-
Exclusivacum 2 zileCirc la SAS! Când „Acțiunile Speciale” devin „acțiuni penale” orchestrate de psihologi-călăi și șefi cu „inel magic” – Totul la vedere, în fața Justiției!
-
Exclusivacum 3 zileRăzboiul secrete-transparență: Ordinul MAI S/108/2011, sub asalt juridic
-
Exclusivacum 4 zileTransparența pe „sârmă”: Balerini la MAI și biliardul stricat – Sindicatul „Diamantul” intreabă, Ministerul răspunde evaziv
-
Exclusivacum 3 zileScandalul interceptărilor ilegale de la IPJ Botoșani: Tentativă de ‘mușamalizare sistematică’ la nivelul instituțiilor cheie




