Actualitate
Trebuie să anulăm mitul că un român cu salariu mic nu poate economisi – Dana Dima, vicepreședinte BCR

- Optimismul trebuie dozat bine! Odată cu scăderea inflației, crește apetitul de a lua credite noi – Dana Dima
- În ultimii ani am încercat să construim un model preventiv de acordare a creditelor. Atunci am decis să credităm doar în moneda națională și cu dobândă fixă – Dana Dima
- Peste 85% din producția de credite imobiliare este acordată cu dobândă fixă, iar creditele de consum sunt acordate 100% cu dobândă fixă – Dana Dima
- Recomandăm clienților să economisească cel puțin șase rate lunare, dacă nu chiar 2 ani! Disciplina de a economisi constant îi va ajuta când trebuie să plătească constant rata – Dana Dima
- Când CSALB intervine în relația client-bancă, nivelul de soluționare devine mult mai calitativ – Dana Dima
- Încurajez românii să interogheze baza Biroului de Credit. Accesibilitatea la un credit nou scade pe măsură ce ratele neplătite sunt expuse către întregul sistem bancar – Dana Dima
Dana Dima, vicepreședinte Banca Comercială Română, în dialog cu Adrian Negrescu, consultant financiar și influencer
PODCAST: https://youtu.be/u2jiV1knfg4
Adrian Negrescu: Începem cu vești bune, ni se spunea de la Banca Națională că în a doua parte a anului inflația ar urma să se tempereze și că, din această perspectivă, am trecut de acel vârf al creșterilor de prețuri.
Video: https://youtube.com/shorts/_Kv70-mwTPA
Dana Dima: Acest lucru ar avea un impact pozitiv asupra costurilor pe care clienții le au atunci când au accesat un credit, mai ales în dobândă variabilă. Dar trebuie să fim atenți, acest optimism trebuie dozat bine, echilibrat, pentru că odată cu scăderea inflației probabil va crește și apetitul de a lua credite noi.
Adrian Negrescu: În momentul de față este greu pentru majoritatea celor care au credite pentru locuință să își plătească ratele de pe o lună pe alta. Dobânzile au crescut foarte mult, mai este și presiunea pe salariile din cauza inflației. Cum gestionează BCR această problemă sensibilă?
Video: https://youtube.com/shorts/4SlJPSZs9Gs
Dana Dima: De acum 10 am încercat să construim un model preventiv atunci când vorbim de acordarea creditelor. Atunci am decis să credităm doar în moneda națională, în lei, și bine am făcut pentru că schimbul valutar genera un stres suplimentar pentru clienți. În plus, moneda națională este stabilă. Ne bucurăm că românii au înțeles că atunci când primești salariul în lei, este important să plătești creditul tot în lei.
Video: https://youtube.com/shorts/jFGi3_DcKGo
O altă decizie luată acum câțiva ani a fost să credităm cu dobândă fixă, ceea ce a adus un confort suplimentar pentru clienții noștri, mai ales în această perioadă volatilă. Peste 85% din producția de credite imobiliare – produsul standard al Băncii Comerciale Române – este acordată cu dobândă fixă, iar creditele de consum sunt acordate 100% cu dobândă fixă. Ne-a fost greu să explicăm acum ceva timp de ce o dobândă fixă poate fi un sprijinin, mai ales în momente de volatilitate, dar astăzi putem să vorbim despre un portofoliu sănătos și despre clienți care nu sunt afectați de această modificare de piață.
Video: https://youtube.com/shorts/i74GbOoVc40
Încercăm să le explicăm clienților că înainte de a accesa un credit este important să pună deoparte acea sumă pe care urmează să o plătească. Recomandăm clienților să economisească cel puțin șase rate lunare, dacă nu chiar 2 ani! Această rezervă va crea o disciplină. Ceea ce ne lipsește, în general, este disciplina de a economisi constant, acest lucru ajutându-ne și când trebuie să plătim constant o sumă de bani.
Adrian Negrescu: De regulă când românii își cumpără o casă, o mașină, sunt foarte optimiști în legătură cu veniturile lor viitoare. Cum gestionați acest optimism și cum transmiteți semnalele de alarmă?
Video: https://youtube.com/shorts/e4NlC2cCZjE
Dana Dima: Anul trecut am pornit un program, prin care oferim un diagnostic financiar gratuit clienților noștri, în unitățile bancare BCR, împreună cu consilierii noștri. Practic, construim un plan financiar foarte simplu, pe mai mulți ani. Ne gândim împreună cu clienții care sunt posibilele evenimente care pot apărea în viața fiecăruia: boală, educație, investiții pe care trebuie să le facem. Pur și simplu discutăm despre obiectivele fiecărei familii pe termen mediu și lung. Peste 60 de mii de clienți deja au acceptat acest diagnostic financiar gratuit și au construit împreună cu noi obiectivele pe termen lung.
Adrian Negrescu: Inflația a fost o lecție dură pentru toată lumea, banii ținuți la saltea s-au devalorizat și se vor devaloriza în continuare și trebuie să învățăm să ne ținem banii în depozite și în instrumente care să producă, la rândul lor, un randament.
Dana Dima: Aș putea spune că această piramidă a vieții se contruiește mai întâi printr-un fond de rezervă, acele 6 luni în care punem banii deoparte, poate chiar mai mult, apoi un nivel de protecție și aici ne gândim la evenimente speciale care pot apărea în viața noastră și putem să ne protejăm. Vârful piramidei este când începem să investim. Pentru zona de protecție de care vorbeam avem un pachet de produse de asigurare foarte larg, pornind de la asigurările simple ale bunurilor din jurul nostru, până la asigurări de venit, de sănătate, de invaliditate. Observăm că apetitul oamenilor de a apela la un produs de asigurare este crescut. Protecția nu este doar a ta ca persoană care accesezi un credit, ci și a celor din jurul tău.
Video: https://youtube.com/shorts/DEIDfacpzTo
Noi lucrăm la anularea mitului care spune că atunci când ai un salariu mic nu poți economisi. Există produse de economire de 100 de lei care îți oferă șansa ca în câțiva ani să ai câteva mii de lei deoparte și cu un randament echilibrat. Trebuie să anulăm acest mit că un român care are un salariu mic sau un venit mic nu poate economisi.
Adrian Negrescu: Interviul acesta îl purtăm în sediul CSALB, o instituție care vine să sprijine atât clienții cât și băncile pentru a avea o relație normală, chiar și atunci când intervin evenimente care ne pot afecta viața de zi cu zi. Cum gestionați negocierile cu consumatorii în cadrul CSALB?
Dana Dima: În strategia noastră sprijinim concilierea, soluționarea amiabilă cu clienții noștri. Relația pe care am dezvoltat-o pe termen lung cu CSALB ne oferă încredere în profesionalismul și obiectivitatea cu care reprezentanții Centrului tratează fiecare caz în parte. Pentru noi contează foarte mult să găsim soluții suplimentare pentru clienți, personalizate în funcție de situația financiară a fiecăruia. De câțiva ani, de la înființarea CSALB am definit un proces prin care promovăm concilierea încă de la acordarea creditului.
Video: https://youtube.com/shorts/S2r3MX80sgY
În momentul în care apar întrebări despre evoluția creditului și a costurilor, îndrumăm clienții către Centru. De foarte multe ori atunci când clienții s-au adresat Centrului, s-au întors către bancă și au spus: “Da, acesta este procesul corect! Acest proces de decizie este unul corect și chiar dacă la început informațiile financiare nu au fost clare și transparente, în urma acestor discuții cu specialiștii Centrului, ne-am clarificat”. Când CSALB intervine în cadrul procesului, nivelul de soluționare devine mult mai calitativ.
Video: https://youtube.com/shorts/RJpiCkMZq30
Adrian Negrescu: Și este un proces foarte simplu: depui o cerere, inclusiv online, și cu ajutorul experților și cu reprezentanții băncii, stabilești clar care sunt problemele în relația cu banca, dacă poți sau nu poți să-ți plătești rata, dacă ai perspectiva de a-ți îmbunătăți modul de plată. Sunt lucruri care fac și determină ca această relație să continue și să nu se ajungă în justiție!
Dana Dima: Să ajungi în instanță nu face decât să genereze cheltuieli, eforturi, emoții negative care până la urmă denaturează relația cu un client. Video: https://youtube.com/shorts/OAtd9oos80o Încurajez românii să interogheze și baza Biroului de Credit pentru că acolo sunt raportate toate eventualele discrepanțe care pot apărea în plata creditului. Apoi să-și creeze o disciplină din a nu ajunge în Biroul de Credit din moment ce accesibilitatea la un credit nou scade pe măsură ce numărul de rate neplătite sunt expuse către întregul sistem bancar.
Adrian Negrescu: Care ar fi profilul clientului BCR pe zona de credit imobiliar în momentul acesta? Putem vorbi de un profil anume?
Dana Dima: Media de vârstă la care un client își dorește să cumpere o casă este undeva la 30-35 de ani. Dar există și clienți care datorită creșterii numărului membrilor familiei doresc extinderea spațiului locativ în care trăiesc și atunci achiziționează o locuință nouă cu un spațiu mai mare. În acest caz vorbim de o vârstă medie de 45 de ani. Acum câțiva ani media de vârstă era mai scăzută. Un rol în acest fapt îl au și mediul antreprenorial sau cel corporatist. Astăzi tinerii se gândesc întâi unde vor lucra și cât timp vor sta în acel loc. În plus, a crescut mobilitatea angajaților, iar activitatea la distanță s-a amplificat odată cu pandemia.
Adrian Negrescu: Putem spune că asistăm la o criză la nivel bancar internațional? Am văzut falimentele din SUA la niște bănci de investiții, care au un grad ridicat de risc. Este România o țară sigură din perspectiva sistemului bancar?
Dana Dima: Suntem obișnuiți să avem astfel de provocări. Sistemul bancar românesc este solid. Perioada 2008-2009 și tot ce s-a întâmplat după, ne-a învățat să fim foarte stricți în regulile pe care le-am aplicat, astfel încât stabilitatea, fortăreața aceasta a balanței și bilanțului bancar să fie una solidă.
Actualitate
Startup-ul Shield AI dezvăluie X-BAT, un nou concept de dronă de luptă cu inteligență artificială
Actualitate
Armata SUA intensifică producția de piese 3D, depășind restricțiile de proprietate intelectuală

Lipsa drepturilor de proprietate intelectuală asupra multor componente ale echipamentelor militare împiedică armata să le reproducă rapid și eficient prin imprimare 3D. Astfel, armata intenționează să producă singură mai multe piese.
Armata SUA întâmpină dificultăți în reproducerea și imprimarea 3D a pieselor necesare pentru arme și platforme, deoarece nu deține proprietatea intelectuală a acestora. Din acest motiv, armata ar putea începe să fabrice mai multe piese prin imprimare 3D, fără a utiliza proprietatea intelectuală a furnizorilor, a declarat șeful interimar al Comandamentului de Materiale al Armatei, pentru Breaking Defense.
Lipsa proprietății intelectuale, o problemă costisitoare și timidă
Generalul-locotenent Christopher Mohan, comandantul adjunct și comandantul interimar al AMC, a declarat că industria nu ar trebui să fie surprinsă dacă armata va începe să producă mai multe piese prin imprimare 3D, fără a utiliza proprietatea intelectuală a furnizorilor. Scopul este de a repune în funcțiune tancurile, elicopterele și alte platforme mai rapid. El a recunoscut că acest lucru face industria „îngrijorată și obosită”, dar a adăugat că a fost transparent cu furnizorii cu privire la dificultățile armatei.
„Nu mai putem aștepta”
„Am fost foarte deschiși cu ei și i-am spus ieri unuia dintre partenerii noștri din industrie, nu fiți surprinși dacă veți vedea că facem lucruri pentru că nu putem aștepta. Nu putem aștepta”, a declarat Mohan într-un interviu acordat la conferința anuală AUSA de săptămâna trecută.
„Recunosc că proprietatea lor intelectuală este proprietatea lor intelectuală”, a spus Mohan despre furnizori. „Ne este rușine că nu am cumpărat-o de la început, ceea ce este o prostie, o misiune prostească.”
Exemplu concret: O valvă de anvelopă
Ca exemplu, Mohan a spus că, în urmă cu câteva luni, unul dintre vehiculele armatei nu funcționa din cauza unei probleme provenite de la o mică valvă din anvelopă, așa că a cerut furnizorului principal datele tehnice pentru a face inginerie inversă asupra valvei. Cu toate acestea, furnizorul nu deținea datele tehnice, deoarece aparțineau celui care a fabricat valva cu aproximativ două sau trei niveluri sub principal, așa că a durat și mai mult pentru a repara piesa.
„Nu putem trăi așa, nu-i așa? Așa că, din nou, am spus să nu fiți surprinși dacă începem să facem lucruri”, a spus Mohan, adăugând: „trebuie să existe un fel de model care să spună: ‘Hei, putem cumpăra drepturile doar pentru piesa pe care trebuie să o imprimăm. Nu trebuie să cumpărăm întregul sistem de vehicule sau orice altceva.”
Progrese în imprimarea 3D la scară largă
Deși lipsa deținere a proprietății intelectuale a furnizorilor rămâne o problemă pentru armată, Mohan a spus că armata a făcut progrese în utilizarea fabricației aditive la scară largă. Ca parte a unuia dintre „sprinturile” de imprimare 3D ale armatei, serviciul este pe cale să creeze 60 de piese în 60 de zile, deși Mohan nu a precizat pentru ce vor fi piesele. De obicei, ar dura săptămâni pentru a face o singură piesă.
În plus, serviciul a creat un depozit digital care are piese „simpliste” care sunt ușor de imprimat pentru soldații de pe câmpul de luptă, cum ar fi grile de ventilator, mânere de uși și multe altele.
„Este un magazin containerizat. [Soldații] au putut să treacă prin rețelele tactice până la capăt, să se conecteze la depozitul digital, să descarce piesa și să o imprime pe teren, așa că știm că funcționează”, a spus Mohan. „Nu este atât de ușor pe cât ne-am dorit, dar știm că avem capacitatea de a face asta.”
Economii substanțiale și piese mai rezistente
Secretarul armatei, Dan Driscoll, a făcut ecou sentimentelor lui Mohan, arătând unei mulțimi de la AUSA o aripioară pentru rezervorul de combustibil extern al unui Black Hawk pe care serviciul a creat-o fără proprietatea intelectuală a companiei.
„Acest lucru poate suna banal, dar simpla posibilitate de a ne face sau repara propriile piese poate economisi milioane de dolari și poate salva vieți”, a spus Driscoll în timpul discursului său de deschidere la AUSA săptămâna trecută.
„Sunt construite ieftin, așa că se strică des. Furnizorul percepe peste 14.000 de dolari pentru o înlocuire. Echipa noastră o poate face mai bine. Au scanat-o 3D, au făcut inginerie inversă, au imprimat prototipuri și au efectuat validarea structurală în doar 43 de zile”, a adăugat el, ținând piesa în mână.
El a spus că armata a reușit să fabrice piesa cu puțin peste 3.000 de dolari, adăugând că piesa fabricată de armată era „cu 300% mai puternică și cu 78% mai ieftină”.
Autorizarea soldaților de a repara pe câmpul de luptă
În plus, în septembrie, Driscoll a dat soldaților autoritatea de a repara ceea ce trebuie reparat pe câmpul de luptă, în cadrul anumitor linii directoare create de armată.
De exemplu, dacă există un risc mic de a repara ceva, soldații nu trebuie să treacă printr-un proces birocratic mai înalt pentru a obține aprobarea, dar dacă există un risc „mediu” sau „mare”, soldații vor trebui să treacă printr-un proces de aprobare lung. Acest nou sistem este benefic, a spus Mohan, deoarece anterior exista o abordare „unică pentru toți” pentru a obține aprobarea de a repara ceva pe teren, astfel încât soldații nu puteau repara nimic, chiar dacă era „risc scăzut”.
„Sunt în armată de mult timp. Nu am văzut niciodată pe nimeni să aibă probleme pentru că a reparat ceva, nu-i așa? a spus Mohan. „Trebuie să schimbăm modul în care gândim.”
Actualitate
Baza Aeriană din SUA devine poligon de antrenament pentru Qatar: Un semnal geopolitic puternic
-
Exclusivacum 3 zile
Burcu acuză: „SNPP transformă angajații în carne de tun pentru răzbunări personale! – Nu apără, ci exploatează!”
-
Ancheteacum 3 zile
ANP liniștește spiritele: Salariile polițiștilor de penitenciare nu sunt în pericol, restructurările nu implică disponibilizări
-
Administratieacum o zi
Băicoi: Primăria asigură verificări gratuite ale instalațiilor de gaz, prioritizând siguranța locuitorilor
-
Administratieacum 3 zile
Penitenciarul de Femei Ploiești – Târgșorul Nou: O abordare proactivă pentru reintegrarea socială, cu beneficii concrete pentru angajatorii din Prahova
-
Exclusivacum 3 zile
Protest divizat în penitenciare: Acuzații de deturnare și manipulare în SNPP – Reacția polițiștilor de penitenciare
-
Exclusivacum 2 zile
Jilavawood: Minciuni, padocuri și proteste de carton – Clanul Teoroc joacă teatru ieftin pe scena Justiției!
-
Exclusivacum 15 ore
Penitenciarul Ploiești si eternul Valentin Matei: Comisar-Șef, influencer de ocazie și păzitorul mistic al mormanului de gunoi
-
Exclusivacum 4 zile
Spitalul fantomă de la Târgu Ocna: Salarii grase pentru nimeni, pacienți trimiși la plimbare!