Featured
Nu avem niciun interes să susținem renunțarea la unanimitate
Am sentimentul că nu ne-am săturat. Nu ne-am săturat să ne lăsăm manipulați. Iar ultima mișcare de manipulare exercitată de mai marii Europei este legată de exercitarea dreptului de veto, care până acum a guvernat toate relațiile și toate deciziile dintre partenerii UE.
Dreptul de veto vine la pachet cu regula unanimității. În absența unanimității, nu se poate lua nicio decizie. Veto-ul este o armă letală, la dispoziția nu numai a statelor puternice, ci și a statelor mai slabe. Ce înseamnă exercitarea și respectiv pierderea acestui drept pentru România? În urmă cu mai multe luni, atunci când, la nivelul Comisiei Europene, a căpătat contur acest proiect de anulare a unanimității și de trecere la un alt sistem, dominat de regula majorității, mi-am pus întrebarea, într-una dintre analize, ce este mai bine pentru buna funcționare a Uniunii Europene și ce este mai bine pentru România. Există o coincidență sau există o divergență?
Această tema fost abordată frontal de unii membri ai Comisiei Europene, consecutiv momentului în care Polonia și-a exercitat dreptul de veto, blocând decizii legate de statutul LGBT, care ar fi urmat să devină obligatorii. Pentru prima dată deci, a fost manifestată atunci intenția fățișă de a modifica în mod fundamental principiile și respectiv regulile în baza cărora funcționează UE. Și, firește, ca de fiecare dată, în spatele ușilor închise au început negocierile în acest sens. Respingerea brutală a accesului României în Schengen în baza dreptului de veto exercitat de un stat, după opinia unora de către două state, a fost un excepțional pretext pentru a se încerca scoaterea acestei castane fierbinți pe mâna unui stat tratat până în prezent ca fiind la periferia UE. Un stat de mâna a doua sau chiar de mâna a treia. România.
Și iată că înțeleptului nostru ministru de Externe, Bogdan Aurescu, i-a și ieșit păsărica din gură. E clar că nu a făcut-o în mod voluntar. Nu-i stă în caracter și nici în putere. El pur și simplu a fost împins la înaintare. Și s-a comportat ca un birocrat fidel. A anunțat că România se pregătește să propună și să susțină în Comisia Europeană proiectul unei schimbări radicale, în sensul renunțării la unanimitate și a trecerii deciziilor sub filtrul unui anumit tip de majoritate. Care? Încă nu se știe. Pentru că din telecomandă nu i s-a transmis încă acest detaliu.
Am fi putut de mai multe ori, în situații dificile, să blocăm decizii ale Uniunii Europene neconvenabile României, pentru a forța negocieri care să ne avantajeze sau chiar decizii care nu ne afectează direct, dar care ar putea fi utilizate ca un levier pentru afirmarea țării noastre în plan european. Nu am făcut-o niciodată. Să ne întorcem pentru o secundă în trecut și să ne amintim cum am pierdut o importantă bătălie, atunci când, beneficiind de propriul comisar, au fost adoptate reguli în materie de transporturi, care ne dezavantajează în mod clar față de statele din Europa de Vest și Europa Centrală.
Schimbarea acelor reguli a condus instantaneu la costuri mult mai mari legate de plata șoferilor de TIR-uri, de numărul acestora, de diurne, de condițiile de odihnă și cazare. Costuri mai ridicate pentru transportatorii români în comparație cu alți transportatori, care, în materie de competitivitate, au condus la o situație dezavantajoasă, care s-a tot perpetuat. Neprimirea în spațiul Schengen, în Europa liberei circulații, nu a făcut decât să agraveze această stare de lucruri. Ori se știe că, în componența Produsului Intern Brut, transporturile de mărfuri au un aport important. A fost doar un exemplu. Puteam să opunem dreptul de veto într-o chestiune de mare interes național, dar am fost incapabili să manifestăm voința necesară în acest sens. Și nu mă opresc aici.
Mai dau un exemplu, de dată foarte recentă, în care, fără să avem un interes direct, ci doar în virtutea unui interes indirect, am fi putut fie să ne exercităm dreptul de veto, fie să simulăm că l-am putea exercita. Este vorba chiar despre linia electrică ce urmează să traverseze Marea Neagră, să ajungă în România și, prin intermediul României, să aprovizioneze Europa Centrală, începând cu Ungaria și Austria, și apoi întreaga Europă de Vest. Am fi putut bine merci să amenințăm cu exercitarea dreptului de veto. Cu nesemnarea documentului.
Sigur că s-ar fi inflamat partenerii europeni. În frunte chiar cu șefa Comisiei, prezentă zilele trecute la București, sau chiar cu președinta Parlamentului European, care ne-au bătut prietenește pe umăr, garantându-ne că, în cele din urmă, pe parcursul anului viitor, vom fi în fine acceptați într-o uniune a statelor Schengen în care, încă de la aderare, ni s-a promis libera circulație. Odată cu ridicarea vizelor. Am fi putut cu acest prilej fie să forțăm un angajament ferm al Austriei, care altfel nu ar mai fi pompată cu energie curată, fie să obținem alte avantaje de natură financiară, adecvate noului statut de nod energetic european. Nu am făcut nici de această dată vreun gest în acest sens. Nu ne-am apărat interesele. Am irosit și această șansă. Nu am tras glonțul de argint.
Regula unanimității și, respectiv, o nouă regulă, a unui anumit tip de majoritate, reprezintă aceeași sabie cu două tăișuri. Chiar dacă România nu a utilizat niciodată dreptul de veto, atâta timp cât nu se schimbă regulile jocului, are posibilitatea să o facă în viitor. La fel cum utilizează acest drept Polonia și Ungaria, în situații concrete, sau simulează că ar fi decise să-l utilizeze. Pentru mai mulți ani de acum încolo, România nu are capacitatea diplomatică sau de altă natură de a strânge în jurul ei majorități consistente. În schimb statele puternice din nucleul dur UE, din primul cerc de putere, precum și statele din al doilea cerc de putere, afirmate pe plan internațional după căderea Zidului Berlinului, pot aduna asemenea majorități calificate. Și deci ele își vor putea întotdeauna impune voința utilizând noua regulă a majorității, în timp ce noi nu vom mai avea nici măcar șansa teoretică de a impune o anumită decizie sau de a determina renunțarea la o decizie care ne dezavantajează.
Este o temă extrem de delicată. Pentru că Uniunea Europeană, conform tratatelor de aderare, nu este o federație, ci o organizație a unor state independente și suverane. O organizație a națiunilor. În baza acestui principiu a fost statuată regula unanimității. Tocmai pentru ca și statele mai slabe să aibă o șansă. Dar numărul membrilor UE crește constant. În aceste condiții, crește exponențial pericolul de a fi blocate decizii, unele extrem de importante, sau de a fi amânate sine die, în scopul desfășurării a fel de fel de negocieri și trocuri. Uniunea se poate gripa în aceste condiții. Și de aici a și apărut necesitatea și discuția și până la urmă proiectul transformării unanimității în majoritate.
Dar dacă acest este interesul UE de ansamblu, care este, cel puțin pentru moment, interesul României? Cine ne garantează că drepturile de care am fost privați până în prezent ne vor fi acordate, dacă nu ni le extragem singuri cu forcepsul? Prin urmare, cel puțin câțiva ani de acum încolo, până când vom avea, dacă vom avea, conducători puternici și realmente independenți , interesul României este divergent în raport cu interesul de ansamblu al Uniunii. Deci nu avem niciun interes să susținem renunțarea la unanimitate. Și cu atât mai puțin nu avem niciun interes să fim noi înșine cei care promovăm din prima linie o asemenea acțiune. Ni s-a întins o capcană. Tocmai în acest scop. Și dacă avem puțină minte și voință, evităm să cădem în ea.
Sorin Rosca Stanescu
Administratie
Alertă de apă ridicată în Șirna: Locuitorii din Tăriceni pot consuma lichidul vital fără griji!
Exclusiv
IPJ Prahova: Circul ielelor, trompeților și „ofițerilor” reciclați! Balul mascat al incompetenței atinge noi culmi de patos!
Prahova fierbe, iar Poliția Română, în filială locală, pare să-și fi asumat rolul de cel mai fidel circ ambulant, oferind reprezentații gratuite de la baluri mascate cu interlopi la promovări scandaloase, culminând acum cu o nouă „bijuterie” managerială. Cetățenii se întreabă, pe bună dreptate: mai există vreo urmă de decență sau profesionalism în acest spectacol al absurdului, sau ne îndreptăm cu toții spre desființarea întregii instituții? (aici), (aici), (aici, (aici), etc
De la postul de doi bani la tronul Comandantului: Rețeta succesului la IPJ Prahova!
În vreme ce poporul român tânjește după o Poliție competentă și incoruptibilă, la IPJ Prahova, sub bagheta „vizionară” a domnului Ginel Preda – eternul interimar și a maestrului „gonflabilelor” – se pregătește o nouă „lovitură” de proporții, gata să dinamiteze și ultimele firimituri de încredere. Potrivit unor informații incendiare obținute de Incisiv de Prahova, cea mai mare subunitate de poliție din județ riscă să cadă pe mâinile unui personaj de o școala, de o școală… post-comunistă, și anume, domnul Vîrlan Florin.
Un nume nou în galeria „perlelor” prahovene, Vîrlan Florin este un fost subofițer de la obscurul Post de Poliție Tișița, Vrancea, catapultat în rândul ofițerilor în 2015 printr-un „simulacru de examen” derulat, culmea ironiei, prin intermediul Școlii de Subofițeri de Poliție Câmpina. De parcă promovarea lui Marcel Bălan, polițistul care dansa pe mese cu hoții și apoi a ajuns adjunct la IPJ Prahova, nu era de ajuns, iată că Ginel Preda ne arată că are încă ași în mânecă. Anul trecut, în 2024, domnul Vîrlan a fost deja împuternicit și titularizat în funcția de adjunct al șefului Secției de Poliție nr. 1 Ploiești. Acum, țintește mai sus, mult mai sus, într-un avânt demn de un acrobat al birocrației – adjunct la POLIŢIA MUNICIPIULUI PLOIEŞTI.
„Sifonul” instituțional și „antreprenorii” în uniformă: Cine să-i mai „vâre” la IPJ Prahova?
Se pare că această ascensiune meteorică nu este deloc întâmplătoare. Surse din interiorul sistemului ne șoptesc că Vîrlan Florin ar fi unul dintre „sifoanele” preferate ale lui Ginel Preda. Nu e de mirare, având în vedere că Ginel l-a mai „plimbat” și pe la Serviciul Rutier Prahova, de unde, cu sârg și devotament, „transmitea informații despre șefi și colegi”. Un fel de „ureche” cu uniformă, mereu la datorie, dar nu pentru cetățean, ci pentru… alte interese. Ne întrebăm retoric, la fel ca în cazul conexiunilor dubioase ale lui Mirițescu cu controversatul Anastasescu, oare cât de transparente sunt aceste legături ombilicale?
Și, dacă tot vorbim de interese, rămâne întrebarea arzătoare: oare SIPI Prahova are cunoștință despre „veleitățile antreprenoriale” ale personajului Vîrlan Florin și, mai ales, ale socrului acestuia? Dar DGA Prahova? Știu oare aceste instituții că domnul Vîrlan, fostul șef de post „vopsit” ofițer „la apelul bocancilor”, este o fire conflictuală și un „reclamagiu” notoriu? Sau, așa cum spunea Sindicatul Diamantului, „analfabetismul funcțional și idioțenia fudulă” au cuprins toate palierele, lăsând loc liber pentru astfel de „cariere” spectaculoase?
Tupeul nemărginit: Cazul remorcii fantomă și accesul ilegal în Sistem!

Că tupeul este moneda forte la IPJ Prahova o demonstrează un episod savuros din august 2024, când, culmea ironiei, domnul Vîrlan Florin, pe când era încă la Rutieră, și-a etalat măiestria în arta reclamagiului. Folosindu-se de funcția sa (adică, probabil, de „accesul ilegal la sistemul informatic de serviciu în interes personal”), a reclamat un vecin din Cartierul Eden (din spatele Spitalului Județean Ploiești) pentru o biată remorcă parcată pe… drumul public. Detaliul picant? „Drumul” era, în fapt, doar pământ și pietriș, o stradă care nici măcar nu exista! Ce mai, o operațiune de anvergură, demnă de cele mai lăudabile realizări ale IPJ Prahova, precum „rezolvarea” cazului păpușii gonflabile!
Această „acțiune” palidă, demnă de un „Dorel de la IPJ Prahova” care se crede mai presus de deciziile ICCJ, contrastează izbitor cu ignorarea „bona M.A.I. hoțomane dovedite video” (aici) sau a altor cazuri reale de infracțiuni, așa cum am relatat în repetate rânduri la Incisiv de Prahova.
Așadar, dacă un astfel de individ, cu un trecut dubios, veleități de „sifon” și tupeu nemărginit, ajunge să managerieze o subunitate-cheie, înseamnă că poliția prahoveană nu mai are niciun profesionist, ofițer de carieră, care să ocupe o astfel de funcție. Poate că, în aceste condiții, reorganizarea ar trebui să dispună direct desființarea întregului inspectorat!
Prahova, noul Caracal al absurdității: O „circoitecă” fără sfârșit!
Este timpul să ne întrebăm serios: ce credibilitate mai are o instituție care promovează în funcții de conducere personaje de calibrul lui Marcel Bălan (cel care chefuia cu interlopi) și acum, pare-se, pe „sifonul” Vîrlan Florin, „ofițerul” cu „simulacru de examen” și veleități de „reclamagiu”? Am văzut cum IPJ Prahova a găzduit cu brațele deschise un „fals polițist” de meserie, Costin Oprea, care a operat din interior un an și jumătate, în timp ce se laudă cu prinderea a doi „falși polițiști” de carton. Am râs (amar!) cu episodul „mașina la vale” de la Vălenii de Munte (aici) și am plâns de indignare la auzul aberațiilor „Dorelului” care nu recunoaște deciziile ICCJ.
Concluzia lui Emil Pascaut de la Sindicatul Diamantului, preluată și susținută de Incisiv de Prahova, rămâne crunt de actuală: „Suntem pierduți, condamnați la un viitor sumbru din cauza acestei armate de troglodiți cocoțați în funcții care le depășesc cu mult capacitățile intelectuale.” Iar „circoiteca” continuă la IPJ Prahova, cu Ginel Preda și Marcel Bălan în rolurile principale, iar acum cu Vîrlan Florin pe post de „viitor speranță.”
Cine plătește pentru acest circ grotesc, pentru incompetența crasă și abuzurile perpetrate? Banii noștri, siguranța noastră, viitorul copiilor noștri! Prahova rămâne, din păcate, noul Caracal al bunului simț și al legii.
Incisiv de Prahova promite să rămână cu ochii pe acești „cascadori” ai legii, până când „generațiile distruse moral și falsificate intelectual” vor dispărea din funcțiile publice. Până atunci, dragi cetățeni, luați loc și bucurați-vă de spectacol! Deși, e mai degrabă o tragedie antică în cheie comică, la care suntem cu toții spectatori și, din păcate, victime. Vom reveni! (Cristina T.).
Exclusiv
Circul ‘secretelor’ de la Neamț: Cum lenea mai-marilor MAI transformă legea într-o farsă comic-amară!
-
Exclusivacum 5 zileSINAIA, MONARHIA ABSOLUTĂ MARCA OPREA: Sora „impăratului” cade în cap, Prefectul se „trezește” la Parchet, iar PNL Prahova fierbe în suc propriu!
-
Exclusivacum 2 zileCircul macabru al absurdității la Poliția Capitalei: SAS-ul bâjbâie, sefii manelizează, iar adevărul e declarat „delict”! Saga agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș
-
Exclusivacum 5 zileLegea pumnului în gură la SAS: Cum a devenit „vagabond” un delict de 20% din salariu, sub privirea ironică a manualului de Mobbing al MAI! Saga agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș
-
Exclusivacum 3 zilePrahova, tărâmul reîncarnării: „Metoda Portocală” revine, dar acum e sub licență politică!
-
Exclusivacum 10 oreIPJ Prahova: Circul ielelor, trompeților și „ofițerilor” reciclați! Balul mascat al incompetenței atinge noi culmi de patos!
-
Featuredacum 5 zileScandal de proporții la vârful Poliției Române: Sindicatul Diamantul cere DNA să ancheteze o mușamalizare de patru ani
-
Exclusivacum 5 zileCIRCUL JUSTIȚIEI ROMÂNE: Dosarul POP IONUȚ-COSTIN, RECLASAT LA CATEGORIA „PROBLEME REZOLVATE… DE NOI” – CHIAR ȘI CU INSTANȚA LA UȘĂ!
-
Exclusivacum 5 zileJustiția Română: Spectacolul absurd continuă! Procuratura clasează, justificând incălcări flagrante! moștenitorii, nu morții, plătesc biletul!



