Actualitate
Un lider din UE vorbeşte deschis despre un plan germano-rus de dominare a Europei

Am convingerea că onoarea de militar şi convingerile politice profunde de liberal îl vor face pe primul nostru ministru, deopotrivă general şi doctor în ştiinţe, să declare susţinerea sa totală pentru partenerul strategic polonez cu care România s-a angajat, de la înălţimea mesajului prezidenţial, să clădească Parteneriatul din Proiectul Celor Trei Mări.
De data însă nu mai e vorba de declaraţii de politică generală sau de expresia unei bunăvoinţe politice care să le arate americanilor că noi aici suntem şi gata de măreţe sacrificii. Acum este nevoie, sau aşa ar spune teoria parteneriatelor strategice, ca domnul prim ministru, să nu întoarcă armele în buna tradiţie pe care o cunoaşte, ci să le adune şi să le pună la dispoziţia prietenului şi aliatului polonez, acum că are nevoie de întreaga susţinere posibilă în noul episod de scandal cu spume împotriva celor de la Bruxelles.
Într-un interviu pentru revista Sieci, Jaroslav Kaczinski, şeful partidului ultra-conservator Dreptate şi Justiţie, piesa esenţială a coaliţiei de guvernământ de la Varşovia, demarează un atac de o nemaivăzută virulenţă împotriva Uniunii Europene în general şi, evident, a Comisiei Europene în special. Motivul este extrem de simplu, nu ţine de principii, ci de bani: Comisia Europeană, analizând măsurile luate de guvernul polonez, a constatat că lipsesc sau sunt insuficiente răspunsurile la îngrijorările prezentate în multiple rânduri de Comisie şi Parlamentul European. Ca printr-o decizie declarată perfect legală de către Curtea Europeană de Justiţie, Comisia Europeană a comunicat că blochează integralitatea sumei de 35,4 miliarde Euro rezervaţi Poloniei prin PNRR. Dacă este aşa, atunci, spune liderul polonez, a venit timpul ca Polonia să răspundă.
El acuză, în clar, faptul că cei de la Bruxelles, Comisia Europeană în primul rând, nu acţionează cu bună-credinţă şi că au încălcat acordul la care se ajunsese cu guvernul de la Varşovia privind eliberarea fondurilor respective. A mai spus că ştie că există în Polonia oameni care vor beneficia de pe urma unei pierderi de suveranitate care s-ar produce, spre exemplu, prin introducerea monedei unice dar speră că majoritatea poporului polonez va realiza faptul că interesul profund al tuturora este să-şi păstreze deplina suveranitate naţională. Şi, pe această linie de logică ofensivă, ajunge la chestiunea de fond:
„Sunt convins că, pentru a înfrânge Polonia şi pentru a servi pe deplin interesele Germaniei, vor bloca şi celelalte fonduri… Am demonstrat un maximum de bunăvoinţă şi am fost deschişi la compromisuri, dar se pare că altceva este la bază. Dacă vom câştiga, va trebui să ne remodelăm relaţiile cu Uniunea Europeană. Nu putem accepta faptul că Uniunea Europeană să nu-şi onoreze obligaţiile din Tratate, acordurile sau chiar deciziile Curţii Europene de Justiţie”.
Chiar şi mai mult. Liderul polonez merge mult, mult mai departe, intrând în linia care, deloc teoretic, intră în ceea ce ar putea să ducă la o încercare de a operaţionaliza proiectul unei „Europe alternative” ca cea de care se vorbeşte de atât de mult timp, în ideea de a amplifica revoltele împotriva opţiunilor centralizatoare ale forurilor de la Bruxelles şi a crea o altă formulă de joc, eventual condusă de Polonia şi raportându-se la piaţa anglo-saxonă de influenţă.
Nu este o fantezie îndepărtată, căci liderul polonez spune cu claritate care este dimensiunea structurală a confruntării: „Există o criză, există un război. Sunt condiţii care justifică luarea unor măsuri extraordinare. Din momentul în care Comisia Europeană nu-şi îndeplineşte obligaţiile faţă de Polonia, nu avem niciun fel de motiv să ne îndeplinim obligaţiile faţă de Uniunea Europeană”.
Mai aveţi vreun dubiu? Atunci ascultaţi ce spune Kristoff Sobolevski, secretarul general al partidului Dreptate şu Justiţie care spune că în cazul în care va continua blocarea fondurilor, atunci Poloniei „nu-i mai rămâne altceva de făcut decât să scoată toate tunurile pe care le are în arsenale şi să răspundă cu foc de baraj”.
Zis şi făcut. Kaczynski focalizează foarte precis atacul său pe Germania, acuzând-o de cele mai negre şi josnice intenţii. Continuând argumentele folosite de Adam Glapinski, guvernatorul Băncii Naţionale a Poloniei, spune că există „planurile germano-ruse de a conduce Europa”, unul dintre obiectivele principale este a determina Polonia să renunţe la planurile sale privind industria de apărare deoarece „Germania ştie că un guvern condus de cei din opoziţia poloneză de acum n-ar face niciodată aşa ceva… Nu ne potrivim cu planul germano-rusesc de a conduce Europa. O Polonie independentă, suverană, puternică militar, economic şi social este un obstacol în calea lor”.
Puse pe acest drum, lucrurile pot derapa rapid şi efectele să fie de mare amploare căci vorbe din astea se spun rar şi nu fac decât să otrăvească răni de demult deschise şi, cum se vede, niciodată uitate. Dar, în contextul de acum faptul că un lider din UE vorbeşte deschis despre un plan germano-rus de dominare a Europei este ceva de o gravitate excepţională şi ar necesita o luare de poziţie din partea autorităţilor noastre, eventual după o dezbatere în CSAT.
Există într-adevăr un asemenea plan? Funcţionează cumva şi pe linii de influenţă româneşti? Cu cine la butoane? Avem a ne teme sau sunt simple baliverne? Cine ar trebui să spună ceva? Putem însă, în buna şi vechea noastră tradiţie, să ne prefacem că n-am auzit, că am fost în vacanţă dar că, de fapt, urmărim cu atenţie şi îngrijorare ce se petrece, da nu spunem la nimenea că nu ştii cine se mai supără.
Cristian Unteanu
Actualitate
Realimentarea flotei aeriene americane: KC-46 Pegasus, singura opțiune viabilă până la apariția NGAS

Forțele Aeriene ale SUA se confruntă cu o nevoie stringentă de a-și moderniza flota de avioane cisternă, iar KC-46 Pegasus de la Boeing pare a fi singura soluție disponibilă pe termen scurt, până la introducerea aeronavei de generație următoare, NGAS, la mijlocul anilor 2030. Cu toate acestea, problemele legate de lanțul de aprovizionare și drepturile de acces la date ar putea reprezenta obstacole pe termen lung, conform unui document recent al serviciului.
Decizia controversată de a achiziționa mai multe KC-46
Conform unei notificări de justificare și aprobare (J&A) publicată de Forțele Aeriene pe 2 octombrie, decizia de a comanda până la 75 de aeronave KC-46 suplimentare a fost motivată de nevoia de a înlocui flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker și de a acoperi intervalul de timp până la disponibilitatea NGAS. Această decizie a necesitat o justificare, deoarece serviciul contractează cu Boeing pentru mai multe avioane cisternă fără o competiție deschisă.
Schimbări de strategie și priorități
Documentul detaliază planurile inițiale ale Forțelor Aeriene de a recapitaliza flota de avioane cisternă prin intermediul programului KC-135 Tanker Recapitalization Program, pentru care au fost primite răspunsuri din partea mai multor companii, inclusiv un parteneriat între Lockheed Martin și Airbus, care concura cu Boeing. Forțele Aeriene au constatat că doar Airbus și Boeing (după retragerea Lockheed din parteneriat) ar putea „îndeplini parțial cerințele preliminare” ale programului, inclusiv cerința ca o soluție să fie gata de implementare până în anul fiscal 2031.
Cu toate acestea, la începutul anului 2025, Forțele Aeriene și-au schimbat direcția, deoarece „amenințările globale în evoluție și prioritățile concurente ale DoD” au transformat NGAS într-o „prioritate”. În acest proces, documentul menționează că Forțele Aeriene au constatat că atât Boeing, cât și Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă” pentru a îndeplini cerințele programului inițial de recapitalizare. Prin urmare, Forțele Aeriene au considerat că opțiunea de recapitalizare este prea costisitoare, deoarece era necesară și finanțarea dezvoltării platformei NGAS.
Astfel, serviciul a renunțat la cerințele pentru un nou efort de avioane cisternă și a optat, în schimb, pentru utilizarea celor deja existente pentru KC-46 până când NGAS va fi disponibil, conform documentului. Această decizie a deschis practic calea pentru Boeing, deoarece A330 MRTT propus de Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă pentru a îndeplini cerințele obligatorii”.
Timpul, factorul decisiv
Un factor cheie în decizia de a utiliza cerințele KC-46, conform documentului, a fost timpul. Forțele Aeriene înlocuiesc în prezent flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker cu KC-46, dar livrările Pegasus în baza unui contract existent sunt programate să se încheie în 2030 – cu aproximativ șase ani înainte ca NGAS să fie gata cel mai devreme. Pentru a continua înlocuirea KC-135 cu avioane cisternă mai noi, Forțele Aeriene au nevoie de un avion cisternă care să poată acoperi acest interval de șase ani, ceea ce, conform serviciului, doar KC-46 poate face.
Problemele persistă
Cu toate acestea, achiziționarea mai multor KC-46 va veni cu probleme. Boeing „va trebui să rezolve” problemele legate de diminuarea surselor de producție și lipsa de materiale (DMSMS), împreună cu uzura pieselor, care, conform documentului, afectează atât programul KC-46 actual, cât și extinderea acestuia. În plus, documentul ridică problema negocierii pentru mai multe drepturi asupra datelor tehnice și a software-ului, în special atunci când drepturile actuale sunt „inferioare nivelului necesar” pentru extinderea producției KC-46.
Airbus rămâne în joc
Într-o declarație pentru Breaking Defense, Airbus a afirmat: „Ne menținem soluția noastră dovedită de avioane cisternă și evoluția sa, MRTT+. Airbus rămâne angajat alături de USAF, pe măsură ce aceștia continuă să evalueze soluția lor de realimentare aeriană de generație următoare.”
NGAS: Înapoi în viitor
Soarta NGAS a fost incertă până de curând, deoarece oficialii din administrația Biden au declarat că platforma ar putea fi prea costisitoare, în timp ce bugetul FY26 al Forțelor Aeriene a alocat resurse limitate pentru eforturile de cercetare și dezvoltare.
După cum reiese clar din document, Forțele Aeriene tratează acum NGAS ca pe o nevoie critică, deși se menționează că „calea finală către NGAS nu a fost încă definită, având în vedere prioritățile concurente ale apărării”. Programul a finalizat o analiză a alternativelor, se arată în document, deși sunt în curs de desfășurare activități suplimentare de colectare a informațiilor pentru a rafina cerințele.
Conform generalului John Lamontagne, șeful Comandamentului de Mobilitate Aeriană al Forțelor Aeriene, serviciul a examinat o gamă largă de platforme potențiale – de la avioane de afaceri la aeronave cu corp fuzelat și avioane cisternă stealth, cu „semnătură gestionată” – pentru misiunea NGAS. Se așteaptă ca platforma să opereze în medii periculoase, cum ar fi Indo-Pacificul, unde pistele de aterizare sunt puține, iar sistemele de apărare aeriană sunt formidabile.
Industria se pregătește pentru NGAS
Industria se pregătește să ofere Forțelor Aeriene candidați pentru realimentarea de generație următoare. Conform lui Roderick McLean, vicepreședinte și director general al misiunilor de mobilitate aeriană și maritime la Lockheed, compania se așteaptă ca un avion nou, capabil să supraviețuiască, să fie necesar pentru misiune.
Actualitate
Armata SUA recunoaște și remediază problemele de securitate cibernetică la Platforma NGC2

Armata SUA a anunțat că a atenuat o serie de riscuri de securitate cibernetică descoperite într-o versiune incipientă a platformei sale Next Generation Command and Control (NGC2), potrivit unui memo intern obținut de Breaking Defense.
Alarma trasă de ofițerul sef pentru tehnologie
Documentul, datat 5 septembrie și semnat de Gabriele Chiulli, ofițerul șef pentru tehnologie din cadrul Biroului Șefului pentru Informații al Armatei, avertiza că platforma NGC2 „în starea sa actuală, prezintă deficiențe critice în ceea ce privește controalele fundamentale de securitate, procesele și guvernanța.”
Chiulli a scris că armatei „îi lipsește vizibilitatea și controalele necesare pentru a asigura securitatea și integritatea platformei”. El a adăugat că „se pare că există o grabă de a introduce capabilități în sistem fără o supraveghere reală sau un proces adecvat, ceea ce crește riscul pe măsură ce acest sistem îl amplifică și mai mult.”
Reacție rapidă și măsuri corective
Cu toate acestea, oficialii armatei au declarat pentru Breaking Defense că, în cele trei săptămâni de la redactarea și distribuirea documentului, problemele au fost rezolvate. „Problemele au fost atenuate imediat”, a declarat Leonel Garciga, șeful pentru informații al armatei, într-un comunicat. El a adăugat că „procesele simplificate de securitate cibernetică au fost capabile să identifice rapid și să asiste biroul programului și furnizorul în trierea vulnerabilităților de securitate cibernetică și în implementarea măsurilor de atenuare.”
Integrarea securității cibernetice de la inceput
Generalul-locotenent Jeth Rey, șeful adjunct de stat major la G-6, departamentul armatei responsabil cu securitatea cibernetică și rețelele, a susținut că identificarea timpurie a acestor deficiențe face parte din procesul intenționat al serviciului și că au fost luate măsuri pentru a le corecta.
„Trebuie să includem securitatea cibernetică de la început în proces și cred că asta am făcut”, a spus Rey într-un interviu recent. „Aceasta este o nouă capacitate și am găsit un risc și l-am atenuat imediat. Cred că este o veste bună pentru noi în viitor. Dacă vom continua să privim lucrurile în acest mod și procesele noastre funcționează, sunt mulțumit.”
NGC2: Prioritatea numărul unu pentru modernizare
NGC2 este prioritatea numărul unu a serviciului în materie de modernizare și este conceput pentru a oferi comandanților și unităților o nouă abordare a gestionării informațiilor, a datelor și a comandamentului și controlului cu arhitecturi agile și bazate pe software.
În iulie, armata a acordat aproape 100 de milioane de dolari companiei Anduril și unei echipe de furnizori pentru a dezvolta un prototip al sistemului, care va fi extins la nivelul întregii divizii la Project Convergence Capstone 6 în această vară, cu Divizia 4 Infanterie. Un prototip a fost testat la evenimentul de anul trecut la nivel de batalion. Mai recent, Lockheed Martin și echipa sa au obținut, de asemenea, un contract pentru a dezvolta un strat de date integrat cu Divizia 25 Infanterie.
Ivy Sting: Testare incrementală și adăugare de capabilități
Pe măsură ce armata urmărește să extindă prototipul Anduril la nivelul întregii divizii, Divizia 4 Infanterie a început o serie de evenimente de tip sprint între acum și Project Convergence pentru a adăuga incremental capabilități. Aceste evenimente sunt numite seria Ivy Sting.
Deficiențe identificate în Memo-ul Chiulli
Memo-ul Chiulli, care a fost redactat cu 10 zile înainte de primul eveniment, enumera o serie de preocupări, al căror „efect cumulativ” era că NGC2 părea mai degrabă o „cutie neagră” în care serviciul nu putea controla ce utilizatori fac sau văd pe rețea.
„Lipsa de guvernanță înseamnă că nu există o persoană sau o entitate responsabilă pentru acceptarea acestui risc în numele armatei”, se arată în document. „Având în vedere postura actuală de securitate a platformei și a aplicațiilor terțe găzduite, probabilitatea ca un adversar să obțină acces persistent nedetectabil la platformă necesită ca sistemul să fie tratat ca fiind cu risc foarte ridicat.”
Problemele enumerate includ lipsa controlului accesului și a responsabilității, codul sursă neverificat și vulnerabil pentru aplicațiile terțe, lacune critice în guvernanță și igiena de bază a securității și lipsa guvernanței datelor.
Prima deficiență evidențiată a menționat că sistemul nu avea control al accesului bazat pe roluri, ceea ce înseamnă că, odată ce unui utilizator i se acordă acces, acesta ar avea acces nerestricționat la toate aplicațiile și la toate datele – o anatema pentru principiile mai largi de încredere zero ale Pentagonului. Memo-ul a descris acest lucru ca fiind o defecțiune critică de securitate care ar putea duce la un potențial acces și utilizare abuzivă a informațiilor clasificate.
În ceea ce privește aplicațiile terțe, memo-ul notează că Serviciul Federal de Cloud Palantir care găzduiește aplicațiile într-o metodologie de găzduire a containerelor nu a fost evaluat de armată sau de o politică a CIO a armatei care să susțină funcția de conductă deținută/operată de contractant. Niciuna dintre aplicații nu a fost supusă scanării de rutină a securității aplicațiilor web.
Memo-ul a susținut că sistemul funcționează cu vulnerabilități cunoscute, neatinuate, similar cu desfășurarea unui sistem de arme cu defecte cunoscute. Fără un proprietar clar al misiunii care să își asume responsabilitatea pentru securitatea operațională a sistemului, memo-ul a avertizat că securitatea va fi compromisă.
Măsuri concrete și rezultate pozitive
Oficialii armatei nu au precizat exact cum sau când a fost abordată fiecare presupusă deficiență, dar, la Ivy Sting pe 15 septembrie, NGC2 a funcționat bine, potrivit lui Garciga. El a menționat că procesele simplificate de securitate cibernetică au permis ca Ivy Sting 1 să „avanseze fără întârziere.”
Maiorul Sean Minton, un purtător de cuvânt al armatei, a declarat că „armata este într-o transformare unică în generație pentru a oferi soldaților noștri capabilitățile de care au nevoie rapid.”
„După cum s-a demonstrat în acest caz, postura noastră proactivă de securitate cibernetică este concepută pentru a identifica riscurile și a le atenua, minimizând în același timp efectele asupra forței”, a spus el.
Actualitate
Cursa pentru motoare mai mici: Companiile se luptă pentru contracte pe piața UAV-urilor attritabile, în ciuda incertitudinilor privind CCA
-
Exclusivacum 3 zile
PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!
-
Exclusivacum 4 zile
Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!
-
Exclusivacum 5 zile
ANP: Paradisul pensionarilor sau infernul angajaților? Un sondaj socant dezvăluie realitatea din spatele gratiilor
-
Exclusivacum 2 zile
Marioara „ciuruitoarea”, Nichita „smecherul” și justiția „somnoroasă”: Ploieștiul, capitala fraudelor imobiliare?
-
Exclusivacum 4 zile
Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților
-
Exclusivacum 2 zile
Justiția imobiliară română: O nouă modă – Morții dau case, judecătorii pupă cruci, poliția acoperă hoții!
-
Exclusivacum o zi
Prahova sub asediu: Cum mafia imobiliară ne vinde sicrie cu vedere. „White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare
-
Exclusivacum 3 zile
Coca-Cola: Sifonul penalității de la Ploiești – Cum Nan și gașca au transformat „băutura fericirii” într-un cocktail Molotov de otrăvuri și minciuni!