Connect with us

Actualitate

Editura Militară vă așteaptă la standul C-10 al celei de a XV-a ediții a Salonului Internațional de Carte Bookfest, care va avea loc în perioada 1-5 iunie, la Complexul Expozițional Romexpo din București, în Pavilionul B2.

Publicat

pe

Eugen Tilichi (1900-1986) a absolvit Școala Militară de Artilerie și Geniu (1920), Școala Specială de Artilerie (1926), iar în 1928 a intrat la Școala Superioară de Război din București. Obținând locul întâi şi calificativul „Foarte bine” la sfârşitul anului I, a fost trimis în Franța, unde a urmat, timp de doi ani (1 noiembrie 1930-31 octombrie 1932), cursurile Școlii Superioare de Război din Paris – încheiată, de asemenea, cu calificativul „Foarte bine”. Din 1935, a lucrat în Marele Stat Major, Secția Operații, Biroul 1 Studii și Operații, ca ajutor al șefului frontului de vest şi, ulterior, în poziția cea mai înaltă. A făcut parte din delegațiile României la tratativele de la Turnu Severin și la Dictatul de la Viena (august 1940), apoi, din cele care au reglementat evacuarea teritoriului cedat și, respectiv, traseul frontierei vremelnice. După intrarea României în război, a fost pe front, la Marele Cartier General, Secția Operații. Avansat locotenent-colonel în martie 1943, după un scurt stagiu la trupă și un curs de specializare în Germania, la 1 septembrie, același an, a fost numit atașat militar la Berlin. În perioada petrecută în cel de-al Treilea Reich, a fost martorul mai multor evenimente importante, inclusiv al ultimei întâlniri Hitler–Antonescu, din august 1944. După trecerea României de partea Națiunilor Unite, a respins solicitările de a rămâne în Germania. A fost internat în lagăr și a revenit în țară în noiembrie 1945. Deși reîncadrat și înaintat colonel în 1946, în același an a fost trecut în rezervă. Refuzul de a colabora cu conducerea „armatei populare” l-a redus la condiția rezervată elitei militare de noile autorități, fiind urmărit și hărțuit de Securitate. „Redescoperit” în anii ’70 ai secolului trecut, a lăsat posterității o serie de mărturii importante despre evenimente dramatice ale istoriei noastre, care văd pentru prima oară lumina tiparului. Am selectat aici un episod din memoriile sale care se referă la Dictatul de la Viena din august 1940. Subtitlurile aparțin redacției.

„Arbitrajul” e, de fapt, un dictat

La 28 august 1940, ora 15.00, delegația română, compusă din Mihail Manoilescu, Valer Pop, generalul Dragalina, maiorul Tilichi, doi secretari de legație și dactilografi, a părăsit capitala cu un tren special.

La 29 august, ora 5.30, ne-am trezit în gara Budapesta în huiduieli. Ele au durat vreo patru-cinci minute. Vedeam organele de ordine ungurești procedând la evacuarea peronului. La plecarea trenului au rămas câțiva care strigau.

Fără comentarii!

La Viena, ne-au primit la gară cu o companie de onoare din Wehrmacht, pe care au trecut-o în revistă Manoilescu și generalul Dragalina. Ne-au dus, apoi, la Grand Hotel, pe Ring. S-au făcut vizitele de rigoare. Așteptam fixarea ședinței. Nimic.

Am auzit că Manoilescu este chemat la [Joachim von] Ribbentrop. Cam după o oră sau o oră și jumătate, s-a înapoiat și ne spune că situația este cu totul alta față de cum credeam că va fi arbitrajul, anume că cei doi șefi ai delegațiilor vor expune, cu argumente, punctele lor de vedere, iar cei doi arbitri, Ribbentrop și [Galeazzo] Ciano, vor „arbitra”.

– Adică cum?, am întrebat noi.

– Nu ne mai ascultă. Nu se mai ține nicio ședință plenară. Hotărârea se pare că este luată. Traseul viitoarei frontiere este definitivat. După care a plecat.

– Cum se poate așa ceva?, ne-am întrebat noi.

Și au început discuțiile între noi: Valer Pop, Dragalina, eu și secretarii de legație.

– Cum e posibil? Noi am venit doar pentru arbitraj!

Între timp, apare și [Wilhelm] Fabricius, ambasadorul Germaniei la București, și întreabă:

– Ei, ce faceți? De ce nu admiteți arbitrajul?

– Domnule ministru Fabricius, noi am venit pentru arbitraj. Asta este o hotărâre. Ce fel? De ce ne-am mai deplasat până aici? Am venit atâția oameni cu documente, cu…

– Ce să mai pierdem timp? Noi ne-am gândit, am hotărât, răspunde Fabricius.

– Dar nu se poate fără discuții, intervine Valer Pop. Manoilescu nu era prezent. Pe urmă a venit și el. Și în momentul acela, a rostit o vorbă mare, spunând lui Fabricius: „În cazul acesta, noi nu putem accepta această situație”. Erau de față Dragalina, Valer Pop și eu.

– Atunci ne vom bate. Va fi război, adaugă Manoilescu.

Îmi tremura inima. Trebuie să spun sincer că doream mai degrabă războiul.

Fabricius răspunde, zâmbind ușor sarcastic:

– Dar în cazul acesta, al unui război între dvs. și unguri, situația se schimbă. Germania nu poate să stea impasibilă la această acțiune. Așa că războiul nu se va duce între dvs. și unguri. Nu putem tolera asemenea lucruri. Vom interveni să-l stingem.

S-a terminat.

A fost chemat din nou Manoilescu și, când s-a întors, a spus:

– Domnilor, eu nu pot lua o hotărâre. Trebuie să ne adresăm Bucureștiului.

Noi am spus că trebuie să ne ducem la București ca să raportăm. Ei (nemții) au răspuns:

– De ce? Nu-i nevoie! Vă punem la dispoziție un fir telefonic direct cu Bucureștiul – Palatul Regal.

– Dar să-l ținem atâta timp ocupat?

– Nu vă doară pe dvs. capul de ocupat.

Zoe şi Eugen Tilichi (Arad 1935)

Nu știu exact cine sunt aceia cu care a discutat Valer Pop atunci când am cerut să plecăm la București. Îmi amintesc însă că, la un moment dat, s-a hotărât să stăm pe rând la telefon, eu, Barbul și celălalt secretar, și tot timpul să ținem legătura cu Bucureștiul. Asta numai de când va începe Consiliul de Coroană, pentru că noi nu știam ora începerii.

Evaluare, în 15 zile

Vasăzică, întâi s-au cerut de la București instrucțiuni. De la București, s-a răspuns că va avea loc un Consiliu de Coroană și să așteptăm. Acesta cred că a început pe la ora 5 după-amiază sau 6, așa ceva. Eram foarte neliniștiți, agitați.

Tot timpul – între noi – discutam despre război, cum să cedăm? Cum să facem concesiuni?… Noi înțelegem să cedăm ceva, dar după discuții, după o expunere a punctelor de vedere… Așteptarea a durat până după miezul nopții. Toți eram obosiți.

Pentru a menține legătura deschisă, vorbeam pe rând cu cei de la Palat. Am stat și eu de vorbă cu căpitanul Gh. Stănescu, ofițer de ordonanță. Noutăți? Prezent tot guvernul și alte figuri proeminente ale statului. Lumea îngrijorată. Consiliul de Coroană a început… Durează… durează…

Se pare că se apropie de sfârșit… La ora 21.00, o mică întrerupere… Se discută… Au trecut la telefon alții. La Viena, strânși toți în apartamentele de hotel, parcă eram la priveghiul unui mort. Se vorbea în șoaptă. Figuri obosite, îngândurate.

După miezul nopții, comunicarea: Consiliul de Coroană aprobă arbitrajul, adică diktatul germano-italian.

Vă închipuiți efectul moral asupra noastră a tuturor, când am auzit hotărârea Consiliului de Coroană; n-am dormit până dimineața. Pe la ora 11.00, ne-au luat cu o mașină la Schloss [Palatul] „Belvedere”. Acolo era un pluton de SS cu toboșari. Ne-au primit iarăși cu onor.

Am intrat în castel, în palatul acela, și după aceea a venit și delegația ungară. Am intrat într-o cameră mai frumoasă, unde era o masă mare și unde au apărut Ciano și Ribbentrop. Nici n-au dat mâna cu noi.

Încă un detaliu, am uitat: pe 29 august, noi am cerut, prin domnul Manoilescu, amânarea convorbirilor cu o zi pentru consultare cu Bucureștiul. Ni s-a răspuns (și asta îmi stă la inimă și de asta vreau să o spun):

– Nu se poate amâna, pentru că domnul ministru de Externe al Italiei, contele Ciano, are programată o vână­toare.

Asta ne-a revoltat pe noi. Vasăzică vânătoarea lui Ciano e mai importantă decât soarta unei țări, când era vorba de pace sau război. Pentru că noi puteam să ne batem atunci.

Deci am venit acolo (în camera frumoasă). Vă închipuiți tabloul! Deși eram mai tânăr decât ceilalți, militar mai călit, inima îmi bătea destul de tare. Ce o să fie?

A luat cuvântul Ribbentrop, spunând: „Ca urmare a studiilor întreprinse și de comun acord cu Italia, am hotărât frontiera dintre România și Ungaria să fie cea trasată pe harta anexată, pe care v-o prezentăm.” Evacuarea urma să se facă în 15 zile. Prima zi, în 1 septembrie.

Ne-au întins, pe masă, o hartă la scara 1:500 000, ediție românească, o hartă de-a noastră. Când am văzut-o, am rămas toți copleșiți, inclusiv eu… Asta nu se poate! mi-am zis. Am văzut linia pe sub Crișul Repede până la nord de Brașov – și pe frontiera din 1916, Oituz, Ghimeș…

Eugen cu fiul său Horia-Alexandru, născut la 11 martie 1940

Semnează documentul Ribbentrop, apoi Ciano, contele [István] Csáky și pe urmă Manoilescu, care, după a patra semnătură – erau patru exemplare –, leșină. Rumoare, neliniște. Apeluri pentru ca să vină un doctor.

„Trenul rușinii”

Eu priveam harta 1/500 000, ediție nouă a Serviciului nostru geografic, și mă întrebam dacă văd sau nu bine. Linia nouă de frontieră trecea pe la sud de Oradea, sud de Crișul Repede, sud de Cluj și la vest de localitățile Târgu Mureș, Odorhei, Sfântu Gheorghe, toate la Ungaria.

Trecea pe la circa 30 km nord de Brașov. Linia mergea apoi spre est până la un punct de pe vechea frontieră din 1916, dintre România și fosta împărăție austro-ungară. Continua apoi acea frontieră până în Bucovina. Mai târziu am aflat că suprafața de teren ce ni s-a luat era de circa 45 000 km2.

Mi s-a dat un exemplar. Îl țineam în mână și mă gândeam la reacțiunea țării, când va afla de sacrificiul ce ni s-a impus.

Domnul Manoilescu își revenise. Se scuza…

Am fost invitați la un dejun oficial care a durat foarte puțin, într-o stare sufletească greu de descris. În dreapta mea, maiorul ungur Rákolcáj făcea considerații asupra justeții hotărârii, iar în stânga, un diplomat german mă asigura că „de acum va fi liniște”.

Vă închipuiți în ce condiții s-a desfășurat acea masă oficială! Fiecare dintre noi am înghițit cu noduri. Ungurii, desigur, foarte mulțumiți, noi, mai puțin.

S-a terminat masa. Ne-au bătut iar tobele și ne-au prezentat armele când am plecat de acolo. Ne-am dus la hotel, ne-am făcut bagajele și, la ora 16.00, am plecat cu trenul special care ne aștepta.

Toate gândurile mele erau acum concentrate pentru a evita neplăcerile petrecute cu ocazia evacuării Basarabiei. Ni se acordase pentru evacuare 15 zile (până la 15 septembrie inclusiv), timp care trebuia folosit cât mai bine.

La trecerea prin Arad și Brașov, am predat comandanților militari de gară note pentru Marele Stat Major, cu unele detalii privind traseul liniei de frontieră și sugestii în legătură cu problema transporturilor.

Propuneam ca orașele Satu Mare, Carei și Oradea să fie evacuate prin Salonta spre sud. Să dea prioritate depozitelor de muniții Zamul Bihorului și Câțcău, precum și acelora secundare, create odată cu operațiile de concentrare.

La fel pentru depozitele de hrană. În schimb, trenurile de muniții ale diviziilor să nu fie încă deplasate spre interior (mă gândeam la o eventuală schimbare de situație).

Mai sugeram numirea unei delegații care să se întâlnească imediat cu autoritățile ungare pentru stabilirea condițiilor de evacuare (în timp și spațiu), precum și supravegherea execuției.

De asemenea, crearea unui organ suprem pentru organizarea, conducerea și execuția evacuării pe teritoriul nostru, având puteri depline asupra organelor civile și militare.

Gara Brașov, 31 august 1940.

– Ce tren este acesta, bunicuțo? întreabă un copil pe o femeie în vârstă.

– Este trenul rușinii, maică!

Acestea au fost primele cuvinte, cea dintâi apreciere pe care am auzit-o asupra arbitrajului de la Viena. Într-adevăr, era trenul special în care se înapoia la București delegația română din care făceam parte și eu.

Desigur că nu mi-a plăcut. Le-am spus și celorlalți, și lui Dragalina:

– Iată cum suntem apreciați!

Eram foarte necăjiți și mâhniți!

O primire cu „Huo!”

La Ploiești, după ce a plecat trenul din gară, îl văd pe generalul Dragalina îmbrăcat în haine civile (aveam și haine civile cu noi) și pe Valer Pop gata îmbrăcat. Și atunci am făcut o glumă, am riscat o glumă:

– Dar ce faceți, de pe acum vă pregătiți? Mai avem până la București. De ce v-ați gătit așa repede?

Și atunci Valer Pop îmi spune:

– Mă, Tilichi, mă, la București te duci numai tu cu Barbul. Noi ne dăm jos la Chitila. De la Chitila vom continua drumul cu automobilul. Aceasta, deoarece am fost avertizați la Ploiești că în Gara de Nord „se fac pregătiri pentru o manifestație ostilă”.

– Trenul nu are oprire în Chitila, am răspuns eu.

– Am spus noi să oprească la Chitila.

La Chitila s-au dat jos, inclusiv Manoilescu.

Am fost destul de calm. Am ajuns în Gara de Nord. Când trenul a oprit și am deschis ușa, am văzut peronul aproape plin de lume. O mișcare, parcă de adunare peste linii, spre peronul unde sosise trenul. Aud strigăte de „Huo! Huo!”, dar destul de timide și rare.

În uniformă, cu o geantă în care era harta de la arbitraj, am rămas puțin în cadrul ușii. Am privit înapoi, parcă așteptam pe cineva. În momentul când am început să cobor, au izbucnit puternice strigăte de „Ura! Ura! Trăiască armata română!”.

Ele punctau parcă fiecare pas pe care-l făceam pe treptele vagonului de dormit din care coboram, urmat de tinerii civili.

Cu geanta în mână, foarte serios, înaintam încet prin culoarul care se crea în mulțime, îndreptându-mă spre ieșire. Când am ajuns pe peronul perpendicular pe linii, aud din nou „Huo!”. M-am uitat înapoi și mi-am dat seama că lumea aștepta să coboare și ceilalți, care de fapt coborâseră la Chitila.

În fața gării erau mai multe automobile. Un subofițer de la Marele Stat Major m-a invitat la una dintre ele. Ce s-a mai întâmplat la gară nu mai știu. Manifestanții au rămas însă înșelați. Au mai așteptat ei să coboare „mărimile”, dar în zadar.

*

Însemnare 13 septembrie 1940

Astăzi, am terminat la Ilieni, (la) nord de Brașov, lucrările de evacuare a teritoriului „cedat”.

Cu câtă durere am văzut:

  1. Niște troițe ridicate de o școală secundară din Muscel, aduse de unguri în curtea școlii primare, unde erau aruncate pe jos și distruse cu securea. Treceau domnul general Náday și membrii ceilalți ai comisiei ungare și vedeau actele „unui popor cu o civilizație milenară (!?)”.
  2. La masa de la preotul reformat, nici el, nici soția, de origine română, nici fiica ei, nici primarul comunei nu au mai știut să vorbească românește. Așa au înțeles ei patriotismul?

Pentru seară, i-am invitat la un dineu la Aro. De nu le-ar face ungurii din Brașov o manifestație ca aceea de la Oradea.

…Iar eu mâine dimineață plec la București pentru procesele verbale ale Transilvaniei de nord cedate.

Ce curiozitate a soartei! Eu, care șapte ani am lucrat pentru a fi în cea mai bună situație de a ne bate cu acești „vecini”.

Editura Militară vă așteaptă la standul C-10 al celei de a XV-a ediții a Salonului Internațional de Carte Bookfest, care va avea loc în perioada 1-5 iunie, la
Complexul Expozițional Romexpo din București, în Pavilionul B2.

Invitatul de onoare, în acest an, va fi Japonia.

Salonul Internațional de Carte Bookfest este organizat de Asociaţia Editorilor din România, sub egida Federației Editorilor din România, cu sprijinul Ministerului Culturii și al Ambasadei Japoniei din București. (Trustul de Presa al MApN)

Actualitate

Startup-ul Shield AI dezvăluie X-BAT, un nou concept de dronă de luptă cu inteligență artificială

Publicat

pe

De

Startup-ul de inteligență artificială Shield AI a anunțat astăzi planuri de extindere în domeniul hardware-ului militar, dezvăluind un nou concept de dronă de luptă, denumită X-BAT, pe care compania intenționează să o piloteze cu software-ul său de autonomie intern.

Aripioară fără pilot de dimensiuni importante

Aripioara fără pilot este o dronă de Grupa 5, terminologia Pentagonului pentru cele mai mari sisteme fără pilot, care poate decola și ateriza vertical. Imaginile publicate de Shield AI arată teste cu un motor cu reacție mare, alături de o dronă cu suprafețe elegante concepute pentru a reduce semnătura radar a sistemului.

Un concept inspirat, potrivit președintelui Shield AI

„Este o aeronavă cu adevărat inspirațională”, a declarat președintele și co-fondatorul Shield AI, Brandon Tseng, în timpul unui eveniment de prezentare în Washington, marți, pentru noua dronă, unde a fost expus un model static unui public format din reprezentanți ai industriei și ai guvernului. „Și când o veți vedea, cred că vă veți gândi probabil: ‘La naiba, chestia asta e super cool.'”

Parteneriate viitoare pentru producția X-BAT

Evenimentul de marți a prezentat un model la scară al dronei, mai degrabă decât un model complet de producție. În timp ce Shield este proiectantul sistemului, oficialii companiei au declarat că un partener va fi implicat pentru a ajuta la producerea efectivă a X-BAT, Armor Harris, șeful unității de afaceri aeriene a firmei, spunând reporterilor că „vom anunța parteneriatele noastre în următoarele săptămâni”.

Motor de Clasa F-16, dar opțiuni multiple

În mod similar, Harris a declarat că furnizorul de propulsie cu care compania colaborează va fi anunțat „în următoarele săptămâni”. Cu toate acestea, el a descris X-BAT ca funcționând cu un „motor de clasa F-16” care dispune de un postcombustor și o duză de vectorizare a tracțiunii, care a fost „dezvoltat inițial pentru un program de vectorizare a tracțiunii F-15 de la sfârșitul anilor 1990”. El a declarat ulterior reporterilor că „sunt disponibile multiple opțiuni de motor”.

Un sistem complet, ghidat de inteligența artificială Hivemind

X-BAT este prezentat ca un sistem „complet”, a spus Harris, cu pilotul computerizat „Hivemind” al firmei în centrul aeronavei pentru a se asigura că drona cu reacție poate opera în medii cu comunicații întrerupte. (În timp ce Shield AI oferă X-BAT cu Hivemind ca pilot, drona poate suporta și software autonom de la furnizori externi.)

Citeste in continuare

Actualitate

Armata SUA intensifică producția de piese 3D, depășind restricțiile de proprietate intelectuală

Publicat

pe

De

Lipsa drepturilor de proprietate intelectuală asupra multor componente ale echipamentelor militare împiedică armata să le reproducă rapid și eficient prin imprimare 3D. Astfel, armata intenționează să producă singură mai multe piese.

Armata SUA întâmpină dificultăți în reproducerea și imprimarea 3D a pieselor necesare pentru arme și platforme, deoarece nu deține proprietatea intelectuală a acestora. Din acest motiv, armata ar putea începe să fabrice mai multe piese prin imprimare 3D, fără a utiliza proprietatea intelectuală a furnizorilor, a declarat șeful interimar al Comandamentului de Materiale al Armatei, pentru Breaking Defense.

Lipsa proprietății intelectuale, o problemă costisitoare și timidă

Generalul-locotenent Christopher Mohan, comandantul adjunct și comandantul interimar al AMC, a declarat că industria nu ar trebui să fie surprinsă dacă armata va începe să producă mai multe piese prin imprimare 3D, fără a utiliza proprietatea intelectuală a furnizorilor. Scopul este de a repune în funcțiune tancurile, elicopterele și alte platforme mai rapid. El a recunoscut că acest lucru face industria „îngrijorată și obosită”, dar a adăugat că a fost transparent cu furnizorii cu privire la dificultățile armatei.

„Nu mai putem aștepta”

„Am fost foarte deschiși cu ei și i-am spus ieri unuia dintre partenerii noștri din industrie, nu fiți surprinși dacă veți vedea că facem lucruri pentru că nu putem aștepta. Nu putem aștepta”, a declarat Mohan într-un interviu acordat la conferința anuală AUSA de săptămâna trecută.

„Recunosc că proprietatea lor intelectuală este proprietatea lor intelectuală”, a spus Mohan despre furnizori. „Ne este rușine că nu am cumpărat-o de la început, ceea ce este o prostie, o misiune prostească.”

Exemplu concret: O valvă de anvelopă

Ca exemplu, Mohan a spus că, în urmă cu câteva luni, unul dintre vehiculele armatei nu funcționa din cauza unei probleme provenite de la o mică valvă din anvelopă, așa că a cerut furnizorului principal datele tehnice pentru a face inginerie inversă asupra valvei. Cu toate acestea, furnizorul nu deținea datele tehnice, deoarece aparțineau celui care a fabricat valva cu aproximativ două sau trei niveluri sub principal, așa că a durat și mai mult pentru a repara piesa.

„Nu putem trăi așa, nu-i așa? Așa că, din nou, am spus să nu fiți surprinși dacă începem să facem lucruri”, a spus Mohan, adăugând: „trebuie să existe un fel de model care să spună: ‘Hei, putem cumpăra drepturile doar pentru piesa pe care trebuie să o imprimăm. Nu trebuie să cumpărăm întregul sistem de vehicule sau orice altceva.”

Progrese în imprimarea 3D la scară largă

Deși lipsa deținere a proprietății intelectuale a furnizorilor rămâne o problemă pentru armată, Mohan a spus că armata a făcut progrese în utilizarea fabricației aditive la scară largă. Ca parte a unuia dintre „sprinturile” de imprimare 3D ale armatei, serviciul este pe cale să creeze 60 de piese în 60 de zile, deși Mohan nu a precizat pentru ce vor fi piesele. De obicei, ar dura săptămâni pentru a face o singură piesă.

În plus, serviciul a creat un depozit digital care are piese „simpliste” care sunt ușor de imprimat pentru soldații de pe câmpul de luptă, cum ar fi grile de ventilator, mânere de uși și multe altele.

„Este un magazin containerizat. [Soldații] au putut să treacă prin rețelele tactice până la capăt, să se conecteze la depozitul digital, să descarce piesa și să o imprime pe teren, așa că știm că funcționează”, a spus Mohan. „Nu este atât de ușor pe cât ne-am dorit, dar știm că avem capacitatea de a face asta.”

Economii substanțiale și piese mai rezistente

Secretarul armatei, Dan Driscoll, a făcut ecou sentimentelor lui Mohan, arătând unei mulțimi de la AUSA o aripioară pentru rezervorul de combustibil extern al unui Black Hawk pe care serviciul a creat-o fără proprietatea intelectuală a companiei.

„Acest lucru poate suna banal, dar simpla posibilitate de a ne face sau repara propriile piese poate economisi milioane de dolari și poate salva vieți”, a spus Driscoll în timpul discursului său de deschidere la AUSA săptămâna trecută.

„Sunt construite ieftin, așa că se strică des. Furnizorul percepe peste 14.000 de dolari pentru o înlocuire. Echipa noastră o poate face mai bine. Au scanat-o 3D, au făcut inginerie inversă, au imprimat prototipuri și au efectuat validarea structurală în doar 43 de zile”, a adăugat el, ținând piesa în mână.

El a spus că armata a reușit să fabrice piesa cu puțin peste 3.000 de dolari, adăugând că piesa fabricată de armată era „cu 300% mai puternică și cu 78% mai ieftină”.

Autorizarea soldaților de a repara pe câmpul de luptă

În plus, în septembrie, Driscoll a dat soldaților autoritatea de a repara ceea ce trebuie reparat pe câmpul de luptă, în cadrul anumitor linii directoare create de armată.

De exemplu, dacă există un risc mic de a repara ceva, soldații nu trebuie să treacă printr-un proces birocratic mai înalt pentru a obține aprobarea, dar dacă există un risc „mediu” sau „mare”, soldații vor trebui să treacă printr-un proces de aprobare lung. Acest nou sistem este benefic, a spus Mohan, deoarece anterior exista o abordare „unică pentru toți” pentru a obține aprobarea de a repara ceva pe teren, astfel încât soldații nu puteau repara nimic, chiar dacă era „risc scăzut”.

„Sunt în armată de mult timp. Nu am văzut niciodată pe nimeni să aibă probleme pentru că a reparat ceva, nu-i așa? a spus Mohan. „Trebuie să schimbăm modul în care gândim.”

Citeste in continuare

Actualitate

Baza Aeriană din SUA devine poligon de antrenament pentru Qatar: Un semnal geopolitic puternic

Publicat

pe

De

Noua facilitate de antrenament pentru Forțele Aeriene Qatareze găzduită într-o bază aeriană americană nu aduce doar beneficii practice pentru Qatar, ci și transmite un mesaj important despre consolidarea legăturilor dintre cele două națiuni, au declarat experții pentru Breaking Defense.

Anunțul privind înființarea bazei de antrenament a fost făcut inițial pe 10 octombrie de secretarul american al Apărării Pete Hegseth, la doar câteva săptămâni după ce Israelul a țintit o întâlnire a oficialilor Hamas la Doha, în timpul unei ceremonii de semnare cu ministrul Apărării din Qatar, Saoud bin Abdulrahman Al Thani.

„Sunt mândru să anunț semnarea unei scrisori de acceptare pentru construirea unei facilități a Forțelor Aeriene Qatareze la Baza Aeriană Mountain Home din Idaho. Această locație va găzdui un contingent de F-15 și piloți qatarezi pentru a ne îmbunătăți antrenamentul combinat, a crește letalitatea și interoperabilitatea”, a declarat Hegseth.

Ulterior, Hegseth a subliniat că „Qatar nu va avea propria bază în Statele Unite și nici ceva asemănător. Noi controlăm baza existentă, așa cum facem cu toți partenerii noștri”, în urma criticilor din partea unor voci interne.

Beneficii practice pentru Qatar: Mai mult spațiu aerian și antrenament avansat

Scopul principal al facilității, care va găzdui avioane Qatari F-15 QA, este de a oferi un spațiu de antrenament pentru piloții și personalul tehnic qatarez în ceea ce privește misiunile, operațiunile și întreținerea. Rashid Al Mohnannadi, cercetător la Middle East Council on Global Affairs, a declarat pentru Breaking Defense că, pentru Doha, această bază „rezolvă o constrângere simplă, cum ar fi spațiul aerian limitat de acasă, accelerând în același timp competența piloților pe un avion de luptă american de top, pe care l-au achiziționat în număr mare”.

Construcția facilităților, împreună cu sprijinul operațional pentru avioanele Qatari F-15, au fost realizate prin intermediul vânzărilor militare externe (FMS), potrivit unui oficial american.

Oficialul a menționat că facilitatea „va oferi oportunități avansate de antrenament și va stimula pregătirea operațională combinată”.

„Stabilirea unei locații permanente pentru avioanele Qatari F-15 la Baza Aeriană Mountain Home oferă Qatarului flexibilitate strategică pentru a opera și a întreține aeronavele de luptă avansate. Facilitățile de antrenament vor promova parteneriate de apărare mai puternice și vor îmbunătăți capacitățile operaționale comune. Acest efort va crește letalitatea forțelor noastre de luptă și va îmbunătăți interoperabilitatea între națiunile aliate și partenere”, a adăugat oficialul.

În 2016, Departamentul de Stat al SUA a aprobat o vânzare militară externă de 72 de avioane de luptă F-15 către Qatar, evaluate la 21,1 miliarde de dolari. Cu toate acestea, acordul final semnat în 2017 a fost pentru 36 de avioane, în valoare de 12 miliarde de dolari. Forțele Aeriene Qatareze au primit primul lot de aeronave în 2021.

Beneficii geopolitice: Un mesaj de solidaritate într-un moment fragil

Dincolo de antrenamentul îmbunătățit pentru piloții qatarezi, analiștii au interpretat anunțul public al facilității ca pe un mesaj geopolitic mai larg, care vine într-un moment fragil în Orientul Mijlociu.

„Înființarea noii baze aeriene în SUA este o mișcare strategică care sporește influența Qatarului în Statele Unite, menținând în același timp tensiunile politice potențiale cu administrația americană și consolidând legăturile personale cu [președintele american Donald] Trump”, a declarat Ali Bakir, profesor la Universitatea din Qatar, pentru Breaking Defense.

Bakir a menționat în continuare că „această inițiativă va ajuta Doha să-și consolideze imaginea pozitivă în cadrul actualei administrații americane. În plus, se așteaptă să creeze locuri de muncă în SUA, să îmbunătățească infrastructura și să consolideze legăturile militare cu Departamentul Apărării.”

După ce Israelul a lovit ținte Hamas la Doha la începutul lunii septembrie, Trump l-a determinat pe prim-ministrul israelian Benjamin Netanyahu să-și ceară scuze personal liderilor qatarezi. Trump a semnat, de asemenea, un ordin executiv prin care se stipulează că orice atac armat asupra teritoriului Qatarului este considerat o amenințare la adresa păcii și securității Statelor Unite.

Kristian Alexander, cercetător la Rabdan Security and Defence Institute din Emiratele Arabe Unite, a declarat pentru Breaking Defense că noul anunț este un „mesaj de împărțire a poverii”, care „subliniază valoarea Qatarului pentru Washington într-un moment în care rolul său de mediere și legăturile sale de apărare sunt ambele în centrul atenției”.

El a adăugat că acest acord acționează ca un „gest puternic de reciprocitate, consolidând statutul Doha ca „aliat major non-NATO”, o desemnare pe care a primit-o în 2022, și asigurând alinierea sa pe termen lung cu interesele SUA.”

Al Mohannadi a adăugat că „astfel de facilități ar ajuta forțele aeriene să dezvolte mai multă autonomie operațională. Iar atunci când aliații, cum ar fi statele din Golf, au mai multă autonomie operațională, aceasta se transformă în împărțirea poverii și reducerea amprentei americane în Orientul Mijlociu, pentru ca aceștia să se concentreze asupra teatrului din Asia de Est.”

Privind spre viitor, Bakir a menționat că acest acord ar putea determina Qatarul să cumpere mai multe arme fabricate în SUA.

„Națiunile din Golf își sporesc de obicei influența prin achiziționarea a mai multor arme americane, investind masiv în economia americană și în eforturile de lobby sau oferind oportunități comerciale și de investiții ample pentru SUA în regiune”, a spus el.

Citeste in continuare

Aveți un PONT?

Cel mai complet ziar de investigații dedicat cititorilor din România. Aveți un pont despre fapte de corupție la nivel local și/sau național? Garantăm confidențialitatea! Scrie-ne la Whatsapp: 0735.085.503 Sau la adresa: incisiv.anticoruptie@gmail.com Departament Investigații - Secția Anticorupție

Știri calde

Exclusiv7 ore ago

Circul Teoroc își joacă ultima reprezentație: Lacrimi sindicale pentru „Finu” și un grad de chestor confiscat de la obraz!

În lumea pestriță a sistemului penitenciar românesc, familia Teoroc, abonații de lux la robinetul puterii, ne oferă un nou spectacol...

Exclusiv8 ore ago

Update/Apocalipsa de plastic de la Aricestii Rahtivani: Fumul ne mântuiește!

Coseco Waste ne arată cum se face „reciclare” cu artificii și mult tupeu Un iPhone disperat ne anunță sfârșitul lumii...

Exclusiv10 ore ago

Ploieștiul în fierbere: Primarul Politeanu dezlănțuie infernul asupra viceprimarului Alexandru Săraru!

De la popriri ignorate la acuzații penale: Un scandal de corupție zguduie Primăria Ploiești! Prahova, tărâmul unde scandalurile politice și...

Exclusiv14 ore ago

Politeanu, Primarul-Paratrăsnet: Cum gunoiul imobiliar incearcă să murdărească imaginea unui oraș infrumusețat

De la nunta pe Bulevard la acuzații halucinante: Mafia imobiliară scoate artileria grea, dar Politeanu rămâne neclintit Prahova, județul unde...

Exclusiv15 ore ago

De la „fofilica” la Prefectură: Ascensiunea halucinantă a unui combinagiu politic – Zoia, „mama” lui Matei, chiar ești bine?!

Atenție, cetățeni! În lumea pestriță a politicii românești, mai apare câte un personaj de te face să te întrebi dacă...

Exclusiv20 de ore ago

Penitenciarul Ploiești si eternul Valentin Matei: Comisar-Șef, influencer de ocazie și păzitorul mistic al mormanului de gunoi 

Apt limitat la muncă, nelimitat la inimioare pe Instagram și maestru într-ale concediilor strategice. Valentin Matei, un nume sonor în...

Exclusiv20 de ore ago

Protestul sindical din 29 Octombrie: Circ cu ursul Bolo sau apărarea ultimă a barosanilor? 

Oare chiar le pasă liderilor sindicali de nenorocirile polițiștilor sau vor doar să-l vadă pe Bolo zburând de la Palatul...

Exclusiv20 de ore ago

Coca-Cola: secretul murdar din Ploiești – Cum ne otrăvește „băutura fericirii” cu apa de canal, sub ochiul complice al autorităților!

De la zâmbet american la coșmar românesc, Coca-Cola a ajuns să fie sinonimă cu corupția și nepăsarea crasă. La Ploiești,...

Exclusiv2 zile ago

APIA, tremură sub ploaia de întrebări! Fermierii prahoveni, pe urmele hoților de la antigrindină: Cer date incendiare și miros a DNA mai rău ca iodura de argint!

De la tunurile antigrindină la tunurile cu subvenții: Prahova, epicentrul unui cutremur agricol cu replici penale! După ce au trimis...

Exclusiv2 zile ago

Sindicatul Diamantul pune sub semnul intrebării angajările de balerini la MAI

„De ce ne trebuie balerini la MAI?” – întrebarea care stârnește controverse Sindicatul Diamantul își exprimă nedumerirea cu privire la...

Exclusiv2 zile ago

Jilavawood: Minciuni, padocuri și proteste de carton – Clanul Teoroc joacă teatru ieftin pe scena Justiției!

Administrația Națională a Penitenciarelor (ANP) demască mascarada SNPP: Minciuni gogonate și manipulări grosolane în spatele unui protest de doi bani!...

Exclusiv3 zile ago

Protest divizat în penitenciare: Acuzații de deturnare și manipulare în SNPP – Reacția polițiștilor de penitenciare

Un val de nemulțumire și dezaprobare se manifestă în rândul polițiștilor de penitenciare, în contextul protestului recent al Sindicatului Național...

Exclusiv3 zile ago

Burcu acuză: „SNPP transformă angajații în carne de tun pentru răzbunări personale! – Nu apără, ci exploatează!”

Jilava: Alcatrazul famigliei Teoroc se zguduie! Contra-atacul lui Burcu demască ipocrizia sindicatului și abuzurile „baroanei” – Unde câinii trăiesc ca...

Exclusiv4 zile ago

APIA, deschideți arhivele, că vă dăm pe toți la oile tunse! După ce au pus ANM la colț, fermierii 007 somează APIA să scoată cifrele jafurilor la lumină!

Alo, alo, APIA Prahova! Vă sună cunoscut? Nu? Poate vă treziți când vă vor suna fermierii la ușă, cu furcile...

Exclusiv4 zile ago

Spitalul fantomă de la Târgu Ocna: Salarii grase pentru nimeni, pacienți trimiși la plimbare!

Un spital penitenciar fără medici, dar cu directori bine plătiți? Un paradox revoltător în sistemul penitenciar românesc! Director medical fără...

Partener media exclusiv

stiri actualizate Raspandacul

Parteneri

Criptomonede Taxi Heathrow London

Top Articole Incisiv