Connect with us

Administratie

Audierile din comisii NU pot asigura o supraveghere efi­cace a Serviciilor Secrete /  Metodă inadecvată

Publicat

pe

Sa invatam din democratiile autentice cum se face un control si o supraveghere eficace a SERVICIILOR SECRETE.

Cel mai important impediment pentru o supraveghere eficace este reţinerea legislatorilor în a adopta şi aplica măsuri pentru tragerea la răspundere a ra­murii executive. În statele în tranziţie, unde, anterior, ramura executivă nu a fost trasă la răspundere, de regulă, legislatorii trebuie să experimenteze o di­versitate de abordări înainte de a stabili care e metoda cea mai bună pentru ei. A se baza numai pe audierile din comisii pentru a asigura o supraveghere efi­cace se va dovedi, probabil, o metodă inadecvată. Experienţa a arătat că sunt, de asemenea, necesare munca staffului, studiile de cercetare, vizitele pe teren şi audierile in camera.

UN PROCES DIFICIL DE ÎNVĂŢARE

Activităţile din domeniile securităţii şi intelligence diferă de majoritatea celor­lalte funcţii ale guvernului prin aceea că afectează şi/sau implică aproape toate departamentele sau ministerele. Deoarece o supraveghere corespunzătoare necesită un grad ridicat de familiarizare cu funcţiile şi practicile serviciilor de informaţii şi cu modalităţile complexe în care ele interacţionează cu alte agenţii guvernamentale, procesul de învăţare este lent şi, deci, dificil pentru legislatori, care au de rezolvat multe alte solicitări, ce le ocupă timpul şi aten­ţia. Dezvoltarea expertizei necesare ia timp, în special dacă avem în vedere reticenţa generală a ofiţerilor de informaţii în a-şi împărtăşi în detaliu cunoştinţele.

LIPSA DE ÎNCREDERE

Dacă serviciile de informaţii şi organismele de supraveghere a acestor servicii nu au încredere unele în altele, nu pot exista discuţii sincere, schimburi semni­ficative de informaţii şi nici o supraveghere eficace. Pentru construirea unor relaţii de încredere, organismele externe de supraveghere (în special comisiile legislative) trebuie să evite să se concentreze exclusiv pe respectarea legii. Li­mitarea în acest fel a supravegherii generează un mediu conflictual, pe princi­piul „noi împotriva lor” şi descurajează personalul din domeniul intelligence să vadă vreun beneficiu pe care i l-ar putea aduce procesul de supraveghere. Dimpotrivă, cel puţin în faza iniţială, el percepe doar dificultăţi considerabile.

Pentru ca o supraveghere să fie eficace, e necesar ca serviciile de informaţii să cunoască şi beneficiile acesteia. De exemplu, un accent pe eficacitate poate aduce beneficii unui serviciu prin recomandări care încurajează executivul să-i pună la dispoziţie mai multe resurse. Serviciul poate, de asemenea, să vadă beneficiile supravegherii atunci când o comisie legislativă sau un organism specializat de supraveghere corectează o relatare de presă, care acuză în mod eronat membri ai serviciului de conduită incorectă sau pune sub semnul între­bării eficacitatea lor.

REFUZAREA ACCESULUI LA PERSOANE, LOCURI, DOCUMENTE ŞI ÎNREGISTRĂRI

Cel mai important obstacol în calea unei supravegheri eficace este refuzarea accesului la persoane, locuri, documente şi înregistrări. Fără un asemenea ac­ces, organismele de supraveghere nu pot funcţiona în mod adecvat (a se ve­dea şi Nathan – Instrumentul 3). Ele nu pot verifica dacă informaţiile pe care le primesc din partea executivului sunt exacte şi nici nu pot să dezvolte un plan corespunzător de investigare pe o anumită temă. Dimpotrivă, se pot baza nu­mai pe ceea ce li se spune şi pe ceea ce obţin din surse deschise.

PRESIUNEA TIMPULUI ŞI EFECTUL EI ASUPRA VERIFICĂRII

Presiunea timpului, resimţită de legislatori, poate avea un efect negativ asupra tipului de examinare pe care o întreprind. Studiile comisiilor de supraveghere din Congresul SUA au arătat că legislatorii, în loc să identifice ei înşişi proble­mele, sunt înclinaţi mai degrabă să preia probleme care au atras deja atenţia opiniei publice – şi au motive întemeiate să procedeze astfel. Deoarece legislatorii sunt oameni ocupaţi, cu multe responsabilităţi (inclusiv propria lor realegere), ei au tendinţa să urmărească acele probleme care le oferă, cu cea mai mare probabilitate, un beneficiu politic personal. Verificarea serviciilor de informaţii, dat fiind că se desfăşoară arareori în public, le oferă prea puţine oportunităţi de beneficii politice.

Capacitatea legislatorilor de a supraveghea serviciile de informaţii este obstrucţionată şi de însăşi natura ramurii legislative. Timpul disponibil pentru supraveghere este limitat nu numai de munca pe care toţi legislatorii trebuie să o desfăşoare, ci şi de şedinţele forului legislativ. În cele mai multe jurisdicţii, activitatea legislativă se opreşte atunci când forul legislativ nu e în sesiune şi în perioada alegerilor. O soluţie parţială la această problemă este încredinţarea responsabilităţii de supraveghere unui organism specializat.

PARTIZANATUL

Procesul de supraveghere poate fi mult prea uşor obstrucţionat de partizanat. De pildă, în SUA, când partizanatul devine excesiv, el poate zădărnici eforturile opoziţiei de a verifica un serviciu de informaţii prin amânarea sau controlarea activităţii comisiilor de supraveghere din Congres.[1] În mod asemănător, în cele mai multe sisteme parlamentare, partidul aflat la guvernare controlează agenda tuturor comisiilor legislative prin intermediul reprezentării majoritare. Pentru a contracara această dominaţie, ce reprezintă regula generală, unele sisteme solicită ca preşedintele comisiei pentru supravegherea informaţiilor să fie un membru al unui partid de opoziţie.

Alternarea preşedinţiei în acest mod şi selectarea membrilor comisiei pe baza echilibrului corect între guvern şi opoziţie sunt modalităţi importante prin care partizanatul poate fi diminuat, iar cooperarea – promovată. În general, supra­vegherea funcţionează cel mai bine atunci când membrii comisiilor de supra­veghere colaborează într-un efort colectiv de obţinere a unor rezultate ce slu­jesc interesului naţional.

RAPOARTE PREZENTATE CU ÎNTÂRZIERE DE ORGANISMELE SPECIALIZATE DE SUPRAVEGHERE

În situaţia în care sunt înfiinţate organisme specializate pentru a efectua dife­rite forme de verificare, proactive şi de rutină, este foarte important ca ra­poartele şi analizele lor să fie puse la dispoziţia legislatorilor la momentul oportun. Indiferent care sunt aspectele concrete din sfera intelligence pe care legislatorii le examinează ei înşişi, aceştia au totuşi nevoie să-şi facă o imagine cât mai cuprinzătoare posibil pentru a duce la îndeplinire responsabilităţi ex­trem de importante, precum alocarea fondurilor publice şi examinarea legisla­ţiei în vigoare. Dacă legislatorii nu pot primi rapoarte la momentul oportun şi nu-i pot chestiona pe membrii organismelor specializate cu privire la reco­mandările pe care le fac, capacitatea celor dintâi de a-şi îndeplini responsabili­tăţile ce le revin va fi serios afectată.

RESURSE NECORESPUNZĂTOARE

Capacitatea legislatorilor de a efectua o supraveghere eficace depinde în mare măsură de resursele care li se pun la dispoziţie. Cele mai importante resurse în acest sens sunt stafful şi accesul. Aşa cum s-a arătat mai înainte, legislatorii sunt oameni ocupaţi, cu o sferă largă de responsabilităţi. Fără ajutorul unui staff permanent, cu înaltă calificare şi fără atitudini partizane, care să aibă cunoştinţe vaste despre comunitatea de informaţii, legislatorii vor efectua, cel mai probabil, o supraveghere care, în cel mai bun caz, va fi limitată, axându-se mai curând pe audierile în comisie decât pe activitatea de investigare. Mai mult, pentru a efectua o supraveghere eficace, legislatorii au nevoie şi de ac­ces la o gamă extinsă de informaţii, inclusiv la servicii de cercetare şi capacităţi de auditare.

Constituirea unui staff permanent de suport, fără atitudini partizane, poate contribui şi la dezvoltarea şi păstrarea unei memorii instituţionale. Dat fiind că expertiza în domeniul intelligence se obţine în timp îndelungat, ritmul schim­bării legislatorilor (care poate fi considerabil în unele sisteme) duce deseori la o pierdere de cunoştinţe şi experienţă. Din motive evidente, prezenţa unui staff permanent nepartizan diminuează acest obstacol în calea unei suprave­gheri eficace.

 

Administratie

Tentativă de contrabandă cu țigări, dejucată pe Aeroportul Henri Coandă: Peste 156.000 de țigarete confiscate

Publicat

pe

De

Două persoane au încercat să introducă ilegal țigările în țară, pe ruta Dubai

Polițiștii de frontieră din cadrul Aeroportului Internațional Henri Coandă București efectuează cercetări în urma descoperirii a peste 156.000 de țigarete ascunse în bagajele de cală a două persoane care au încercat să le introducă ilegal în țară. Țigările au fost descoperite după aterizarea unei aeronave din direcția Dubai.

Șase bagaje abandonate au alertat autoritățile: Țigarete descoperite după ce pasagerii au încercat să evite controlul vamal

După procesarea pasagerilor și ridicarea bagajelor, s-a constatat că pe banda alocată cursei menționate au rămas șase bagaje, care au fost ridicate de personalul unei companii de handling și plasate la biroul de bagaje pierdute. Ulterior, un cetățean român s-a prezentat la birou pentru a-și ridica bagajele și a încercat să evite controlul vamal, deplasându-se pe fluxul verde. Polițiștii de frontieră și lucrătorii vamali prezenți l-au oprit pentru verificări, iar în urma controlului amănunțit au descoperit 104.000 țigarete (5.200 pachete), fără timbru de acciză.

Un alt cetățean român, implicat în tentativă: Bagajele nu-i aparțineau

La scurt timp, un alt cetățean român s-a prezentat pentru a ridica celelalte două bagaje rămase de la același zbor, procedând în mod similar. În urma verificărilor s-a constatat că acesta nu era titularul bagajelor. S-a constituit o comisie pentru deschiderea lor, ocazie cu care au fost descoperite alte 52.000 țigarete (2.600 pachete), nedeclarate și netimbrate.

Cantitatea totală de țigări, confiscată: Parchetul a fost sesizat pentru infracțiunea de contrabandă

Întreaga cantitate de țigări, 156.000 (7.800 pachete), a fost reținută de către autoritatea vamală. În cauză, a fost sesizat Parchetul de pe lângă Judecătoria Buftea, pentru efectuarea de cercetări sub aspectul săvârşirii infracţiunii de contrabandă, faptă prevăzută şi pedepsită de Legea 86/2006. Cazul demonstrează eforturile autorităților române de a combate contrabanda la punctele de frontieră. (Sava N.).

Citeste in continuare

Administratie

Chinez prins pe Aeroportul Băneasa cu documente slovace false: Încercare eșuată de a călători în spațiul Schengen

Publicat

pe

De

Polițiștii de frontieră demască falsurile și demarează cercetările

Polițiștii de frontieră din cadrul Punctului de Trecere a Frontierei Aeroport Băneasa efectuează cercetări în cazul unui cetățean chinez care a încercat să călătorească în spațiul Schengen folosind documente de identitate false.

Carte de identitate, pașaport și permis de conducere false, descoperite asupra bărbatului

Incidentul a avut loc atunci când polițiștii de frontieră, aflați în zona fluxului de pasageri Schengen, au selectat pentru verificări un bărbat, cetățean chinez în vârstă de 39 de ani, care a prezentat o carte de identitate ce purta însemnele autorităților din Slovacia. Suspiciunile cu privire la autenticitatea documentului au determinat efectuarea unor verificări specifice, în urma cărora s-a stabilit că documentul este un fals total. Mai mult, asupra bărbatului au fost găsite un pașaport și un permis de conducere, ambele emise aparent de autoritățile slovace, care s-au dovedit, de asemenea, a fi falsuri totale.

Infracțiune de fals material în înscrisuri oficiale: Cercetările continuă

Persoana a fost preluată de lucrătorii din cadrul Centrului de Supraveghere și Controlul Trecerii Frontierei Aeroporturi București – Otopeni pentru continuarea cercetărilor sub aspectul săvârșirii infracțiunii de fals material în înscrisuri oficiale și luarea măsurilor legale ce se impun. Cazul scoate în evidență vigilența polițiștilor de frontieră în depistarea tentativelor de fraudă la frontiera română. (Paul D.).

Citeste in continuare

Administratie

MAE avertizează: Trafic rutier suspendat pe Podul Giurgiu-Ruse. Rute alternative și numere de telefon utile

Publicat

pe

De

Restricții de trafic între 4 și 5 noiembrie: Ce trebuie să știe șoferii români care călătoresc în Bulgaria

Ministerul Afacerilor Externe (MAE) avertizează cetățenii români care se află sau intenționează să călătorească în Bulgaria că, în perioada 4 noiembrie, ora 09:00-5 noiembrie, ora 09:00, traficul rutier va fi suspendat pe Podul Prieteniei Giurgiu-Ruse. Potrivit autorităților bulgare, marți, între orele 09:00 și 21:00, circulația va fi oprită pentru toate tipurile de vehicule. De la 21:00 până miercuri, ora 09:00, restricția va fi valabilă doar pentru vehiculele de marfă, autoturismele, microbuzele și autocarele care transportă persoane putând traversa în continuare.

Rute alternative pentru a evita blocajele

Pentru a evita blocajele, Agenția „Infrastructura Rutieră” din Bulgaria a pus la dispoziție hărți utile cu rute ocolitoare și parcări. MAE recomandă cetățenilor să ia în considerare alte puncte de trecere a frontierei, printre care: Vidin-Calafat, Kardam-Negru Vodă, Silistra-Ostrov (Călărași), Dobromir-Krushari, Kainardzha-Lipnița, Nikopol-Turnu Măgurele (feribot), Sviștov-Zimnicea (feribot), Oryahovo-Bechet (feribot), Aydemir (Silistra)-Chiciu (Călărași) (feribot).

Cum pot cere ajutor românii aflați în dificultate

Cetățenii români aflați în situații speciale sau urgente pot contacta Ambasada României la Sofia la numerele: +359 2 971 2858 și +359 2 973 3510. Apelurile sunt redirecționate către Centrul de Contact și Suport al Cetățenilor Români din Străinătate (CCSCRS) și preluate non-stop de operatori. De asemenea, în cazuri de urgență majoră, este disponibilă linia de urgență a Ambasadei României în Bulgaria.

Ministrul bulgar al Transporturilor, critici la adresa României

În contextul restricțiilor de trafic, ministrul bulgar al Transporturilor, Grozdan Karadjov, a criticat România, spunând că românii „nici măcar nu sunt pregătiți să semneze un acord pentru poduri noi”. El a acuzat România că „vrea să lase un singur punct – Ruse – Giurgiu” și că „nu este vorba despre bani sau construcții, ci pur și simplu despre un consimțământ pe hârtie”. (Paul D.).

Citeste in continuare

Aveți un PONT?

Cel mai complet ziar de investigații dedicat cititorilor din România. Aveți un pont despre fapte de corupție la nivel local și/sau național? Garantăm confidențialitatea! Scrie-ne la Whatsapp: 0735.085.503 Sau la adresa: incisiv.anticoruptie@gmail.com Departament Investigații - Secția Anticorupție

Știri calde

Exclusiv5 ore ago

Jilava, infernul din spatele gratiilor: Abuzuri, alcool și teroare intr-un penitenciar scăpat de sub control (inregistrari audio – Exclusiv!)

Un sistem putred, lăudat pe nedrept în trecut, iese la iveală odată cu primele măsuri luate de noul ministru al...

Exclusiv6 ore ago

Justiția prahoveană, teatru absurd cu mafioți și victime: Când sfidează averea și rânjetul, iar adevărul se ascunde pe portaluri mincinoase!

Schimbarea orelor, adrenalina și rânjetul batjocoritor: O zi tipică la Curtea de Apel Ploiești Prahova, tărâm al afacerilor dubioase și...

Exclusiv6 ore ago

Lefter și Galea: Răzbunare în familia justiției prahovene! Cum un procuror și un executor se luptă pe cadavre și microferme

Prahova: Republica bananiera a justiției! Cum DNA Ploiești a transformat anticorupția într-o gherlă mafiotă (aici) si (aici).  Un rechizitoriu INCENDIAR despre...

Exclusiv6 ore ago

Agentul 00Nimic: Cum să arzi dosare și să scapi basma curată, transformând colegii în cenușă și prietenii în ținte

În umbra adâncă a serviciilor secrete, acolo unde misterul și intriga ar trebui să fie la ordinea zilei, a existat...

Exclusivo zi ago

O rază de speranță în sistemul penitenciar: Penitenciarul Botoșani, un model de succes apreciat de Ministrul Justiției și lăudat

În timp ce multe penitenciare din România sunt ținta criticilor, Incisiv de Prahova a găsit un exemplu pozitiv demn de...

Exclusivo zi ago

„Cata mizerie, cata mizerie!”: Pășcuț (Diamantul) denunță abuzurile din metodologia Bayraktar și încalcarea principiului „Non bis in idem”!

Emil Pășcuț, de la Sindicatul Diamantul, a dezvăluit un fragment dintr-o cerere de chemare în judecată pentru recuperarea majorării Bayraktar,...

Exclusivo zi ago

Haos în jurul Lukoil: Consiliul Concurenței susține că nu a fost notificat despre vânzare, în timp ce Ministerul Energiei vorbește de evaluare! Tranzacție la vedere sau manevre subterane?

În timp ce Ministerul Energiei anunță o „evaluare a tranzacției” privind activele Lukoil din România, Consiliul Concurenței dă o replică...

Exclusivo zi ago

PSD și USR, complot pentru Cenzura Medicală! Proiect Halucinant pentru a Reduce la Tăcere Medicii „Eretici”!

Cotidianul Național, sub semnătura jurnalistei Claudia Marcu, trage un semnal de alarmă: parlamentarii PSD și USR au pus la cale...

Exclusivo zi ago

Facturi mai grele pentru români: Căldura și curentul se scumpesc din nou! ANRE lovește buzunarele cu o nouă taxă majorată cu 62%!

Din 1 noiembrie, românii sunt loviți de o nouă rundă de scumpiri la căldură și curent, după ce Autoritatea Națională...

Exclusiv2 zile ago

Instagramul Poliției Penitenciare: Albumul de selfie-uri al neamului Prost(!) sau cum să ratezi total o pagina oficială

„Hemoragie de pupincurism, falsitate și zero neuroni despre pușcărie” – asta ar trebui să scrie mare pe pagina de Instagram...

Exclusiv2 zile ago

Mărgineni – Clanul abuzurilor: Unde directorul e naș, adjunctul e fin și angajații… sclavi pe plantatie!

Motto: „În România, penitenciarele sunt afaceri de familie… pe banii noștri!” Mărgineni – Feudă medievală în Secolul XXI: Evadări ca-n comedii,...

Exclusiv2 zile ago

Lupta pentru Pământ: Cum fermierii luptă cu mafia antigrindină, apărați de o justiție incă sperăm dreaptă și uniți în căutarea soluțiilor sustenabile!

Motto: „În România, pământul este o comoară, iar fermierii sunt gardienii ei! Dar uneori, comoara e atacată de hoți și...

Exclusiv2 zile ago

Coseco Waste: Reciclare cu foc și tupeu – Garda de Mediu Prahova, complice în stil Coca Cola la dezastrul prahovean!

Un an de minciuni, flăcări și aroganță – Coseco Waste sfidează Prahova, asemenea Coca Cola, sub ocrotirea Gărzii de Mediu...

Exclusiv2 zile ago

Sindicatul Diamantul acuză: IPJ Neamț, dirijat de IGPR, a încercat să intimideze sindicatul printr-o sesizare penală abuzivă, în timp ce fapte penale grave erau „mușamalizate”

Emil Pășcuț, de la Sindicatul Diamantul, acuză IPJ Neamț, sub dirijarea unor oficiali numiți Coman și Barbosanu, că a făcut...

Exclusiv3 zile ago

De la Jilavawood la Rahova: Hoții strigă hoții, iar Neacșu de la DNA dă lecții de moralitate penitenciară! (sau cum să furi ca-n codru și să te mai dai și sfânt)

Mihaela Neacșu, inculpată DNA și apostol al moralității penitenciare? Un circ penitentiar de râsu’-plânsu’ (cu clowns, jonglerii și mulți bani...

Partener media exclusiv

stiri actualizate Raspandacul

Parteneri

Criptomonede Taxi Heathrow London

Top Articole Incisiv