Actualitate
Suntem pe linia de contact între două realităţi politice, economice şi militare care se ostilizează pe oră ce trece

Este vorba despre decizia luată de statele occidentale (UE, SUA, Canada) care au adoptat noi sancţiuni, extrem de dure, în primul rând excluzând în primul rând Banca Centrală a Rusiei şi alte numeroase bănci ruseşti (urmează să apară lista lor), de pe platforma interbancară SWIFT, răspunzând astfel direct ordinului dat de Putin privind intensificarea ritmului şi dimensiunii în teren a operaţiunilor militare împotriva Ucrainei.
Purtătorul de cuvânt la guvernului Germaniei, ţară care asigură în acest moment preşedenţia G7 a precizat că „decizia priveşte toate băncile ruseşti aflate deja sub sancţiunile decise de comunitatea internaţională şi, dacă va fi cazul, se va extinde şi la alte instituţii”.
UE şi toţi partenerii săi internaţionali, au confirmat decizia de a elimina Rusia din reţeaua internaţională de comunicaţii bancare, cu precizarea că depozitele Băncii Centrale a Rusiei vor fi „paralizate” şi, cum spunea Ursula von der Leyen, asta „va duce la îngheţarea tranzacţiilor pe care doreşte să le opereze şi va împiedica această Bancă Centrală a Rusiei să-şi lichideze depozitele din conturi”. Mesaj similar transmis şi de Casa Albă care a anunţat „impunerea de măsuri restrictive care să împiedice Banca Centrală a Rusiei să-şi folosească rezervele internaţionale într-un mod care să reducă efectul sancţiunilor”.
Sunt vizate rezervele internaţionale ale Băncii Centrale a Rusiei în valoare de 643 miliarde $, rezultate în mare măsură (şi amplificate în ultimii ani) prin vânzarea de petrol şi gaze la preţurile artificial modificate tocmai datorită şantajului efectuat de ruşi la adresa ţărilor europene dependente de livrările Gazprom. Lovitura este într-adevăr de proporţii deoarece SWIFT, instituţia cu sediul în Bruxelles, numără peste 11 mii de instituţii financiare membre din peste 200 de ţări şi teritorii care folosesc acest sistem pentru a face tranzacţii financiare. Prin SWIFT se se transmit aproximativ 40 de milioane de mesaje zilnic, permiţând tranzacţii în valoare de miliarde de dolari. Rusia, conform datelor prezentate de Financial Times, a operat 1,5% din totalul tranzacţiilor prin SWIFT în 2020.
În primul rând, UE trebuie să anunţe care vor fi băncile ruseşti care vor fi supuse acestui tip de sancţiuni căci, atenţie, nu TOATE băncile intră sub opreliştea atât de riguroasă impusă Băncii Centrale a Rusiei. Comisia Europeană va anunţa foarte repede care bănci vor fi excluse din SWIFT (organizaţie care se află, cum spuneam, sub jurisdicţie belgiană) iar Casa Albă a dat o declaraţie spunând că „ne vom asigura că aceste bănci sunt deconectate de la sistemul financiar internaţionale, fiindu-le afectată capacitatea de a opera pe pieţele internaţionale”. Din acest moment, trei sunt dimensiunile care trebuie urmărite cu mare atenţie.
Prima este reprezentată de nivelul real de solidaritate dintre ţările din spaţiul occidental, determinat în mod direct nu de o motivaţie ideologică, ci de capacitate naţională de a suporta pe termen mediu şi lung consecinţele deconectării de la rezervele de petrol şi gaze ale Rusiei şi de la scoaterea pieţei ruse din calculul exportatorilor industriali europeni. Amintiţi-vă că, în momentul unor sancţiuni similare date de americani împotriva Iranului, la presiunea mediului de afaceri, mai multe ţări europene au găsit că era cazul să eludeze embargoul şi să găsească un mijloc propriu de a eluda sancţiunile financiare impuse de americani.
Pe de altă parte, situaţia de acum este considerată drept marele test de rezistenţă pentru ceea ce este sistemul alternativ funcţional la SWIFT: este mult mai mic, surprinde aproximativ 20 de bănci, se intitulează Serviciul de transfer pentru mesaje financiare (PFS) şi a fost lansat în 2014 de Banca Centrală a Rusiei. Foarte interesant, în contextul de acum, de văzut în ce ritm va continua cooperare cu chinezi pentru a opera poate chiar rapid o integrare a sistemului rus cu cel creat de Beijing, Cross-Border Iner-Bank Payment System, gândit pentru a susţine mişcarea de dolarizare a economiilor statelor din mişcarea nealiniaţilor şi, mai ales, de a da putere reală BRICS. Cu intenţia, se spune, de a include aici ţări ca India şi Iranul, parteneri în Organizaţia de Cooperare de la Shanghai şi, astfel de a extinde oferta financiară de servicii la nivelul zonei euro-asiatice. Teoretic, din mai multe mişcări, folosind intermediari, se poate ajunge la efectuarea de plăţi în afara SWIFT, exact aşa cum s-a întâmplat în cazul Iranului printr-un sistem echivalent cu vechea metodă a trocului.
Evident că este foarte dificil, dar dificilă şi plină de riscuri este şi aplicarea deciziei de acum de eliminare a Rusiei din SWIFT. În consecinţă, al treilea element de urmărit este acela al consecinţelor politice, poate prioritar importante deoarece, pe fond, decizia de acum a Occidentului este ultima şi cea mai complexă formulă de protest împotriva actului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei. Ori asta, ori sancţiuni, ori cel de-al Treilea Război Mondial, cum spunea recent Biden.
În acest context, cred că cel mai important element în dezvoltare este ralierea nu numai a ţărilor occidentale, ci şi a unui număr cât mai mare din statele membre ONU care să formeze o masă critică de protest şi acţiune, urmărind o reală şi profunde izolare internaţională a Rusiei Preşedintelui Putin şi a instituţiilor sale strategice. Asta ar pune o uriaşă problemă pentru mulţi dintre aliaţii formali sau mai tăcuţi dar totuşi acţionând în sensul sprijinirii Rusiei în organizaţiile internaţionale.
Agresiunea extinsă asupra Ucrainei va fi oare un motiv suficient pentru a motiva clădirea blocului unităţii occidentale? Sau vom vedea şi acum, ca de foarte multe ori în perspectiva unei situaţii conflictuale viitoare de amploare globală, că unele state-cheie vor prefera să aştepte să vadă cum îşi pot securiza economiile înainte de a vorbi despre instituirea unei blocade complete împotriva ruşilor. Pe care aceştia, foarte uşor şi previzibil, nu numai că o pot transforma în motiv pentru un răspuns violent excat pe „modelul Ucraina”, invocând o agresiune directă asupra securităţii lor naţionale.
Pe fond, în ipoteza că alianţa occidentală va rămâne fără fisuri, singurul vector de interes strategic este posibilitatea (sau imposibilitatea) Rusiei de a consolida în urgenţă alianţa strategică vitală cu China, alăturându-şi India, Pakistanul, Iranul cărora să le ofere accesul securizat la rezervele de petrol şi gaze şi, acolo unde este cazul, susţinere tehnologică pentru industriile civile şi militare. Cu riscul absolut real de a vedea cum se consolidează o piaţă euro-asiatică care să promoveze propria sa politică protecţionistă şi închidere de acces pentru investitorii occidentali.
Acesta este riscul şi să vedem care sunt deciziile liderilor politici. Şi suntem pe linia de contact între două realităţi politice, economice şi militare care se ostilizează pe oră ce trece. Şi cel mai dur conflict cu victime s-ar putea să nu fie cel militar. Ci, iată, cel provocat de lupta între sistemele bazate pe dolar şi, respectiv, pe rubla şi yuanul direct convertibile în aur, bazându-se pe resurse care nu se ştie cât vor dura şi în ce condiţii de antagonism previzibil.
Cristian Unteanu
Actualitate
Realimentarea flotei aeriene americane: KC-46 Pegasus, singura opțiune viabilă până la apariția NGAS

Forțele Aeriene ale SUA se confruntă cu o nevoie stringentă de a-și moderniza flota de avioane cisternă, iar KC-46 Pegasus de la Boeing pare a fi singura soluție disponibilă pe termen scurt, până la introducerea aeronavei de generație următoare, NGAS, la mijlocul anilor 2030. Cu toate acestea, problemele legate de lanțul de aprovizionare și drepturile de acces la date ar putea reprezenta obstacole pe termen lung, conform unui document recent al serviciului.
Decizia controversată de a achiziționa mai multe KC-46
Conform unei notificări de justificare și aprobare (J&A) publicată de Forțele Aeriene pe 2 octombrie, decizia de a comanda până la 75 de aeronave KC-46 suplimentare a fost motivată de nevoia de a înlocui flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker și de a acoperi intervalul de timp până la disponibilitatea NGAS. Această decizie a necesitat o justificare, deoarece serviciul contractează cu Boeing pentru mai multe avioane cisternă fără o competiție deschisă.
Schimbări de strategie și priorități
Documentul detaliază planurile inițiale ale Forțelor Aeriene de a recapitaliza flota de avioane cisternă prin intermediul programului KC-135 Tanker Recapitalization Program, pentru care au fost primite răspunsuri din partea mai multor companii, inclusiv un parteneriat între Lockheed Martin și Airbus, care concura cu Boeing. Forțele Aeriene au constatat că doar Airbus și Boeing (după retragerea Lockheed din parteneriat) ar putea „îndeplini parțial cerințele preliminare” ale programului, inclusiv cerința ca o soluție să fie gata de implementare până în anul fiscal 2031.
Cu toate acestea, la începutul anului 2025, Forțele Aeriene și-au schimbat direcția, deoarece „amenințările globale în evoluție și prioritățile concurente ale DoD” au transformat NGAS într-o „prioritate”. În acest proces, documentul menționează că Forțele Aeriene au constatat că atât Boeing, cât și Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă” pentru a îndeplini cerințele programului inițial de recapitalizare. Prin urmare, Forțele Aeriene au considerat că opțiunea de recapitalizare este prea costisitoare, deoarece era necesară și finanțarea dezvoltării platformei NGAS.
Astfel, serviciul a renunțat la cerințele pentru un nou efort de avioane cisternă și a optat, în schimb, pentru utilizarea celor deja existente pentru KC-46 până când NGAS va fi disponibil, conform documentului. Această decizie a deschis practic calea pentru Boeing, deoarece A330 MRTT propus de Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă pentru a îndeplini cerințele obligatorii”.
Timpul, factorul decisiv
Un factor cheie în decizia de a utiliza cerințele KC-46, conform documentului, a fost timpul. Forțele Aeriene înlocuiesc în prezent flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker cu KC-46, dar livrările Pegasus în baza unui contract existent sunt programate să se încheie în 2030 – cu aproximativ șase ani înainte ca NGAS să fie gata cel mai devreme. Pentru a continua înlocuirea KC-135 cu avioane cisternă mai noi, Forțele Aeriene au nevoie de un avion cisternă care să poată acoperi acest interval de șase ani, ceea ce, conform serviciului, doar KC-46 poate face.
Problemele persistă
Cu toate acestea, achiziționarea mai multor KC-46 va veni cu probleme. Boeing „va trebui să rezolve” problemele legate de diminuarea surselor de producție și lipsa de materiale (DMSMS), împreună cu uzura pieselor, care, conform documentului, afectează atât programul KC-46 actual, cât și extinderea acestuia. În plus, documentul ridică problema negocierii pentru mai multe drepturi asupra datelor tehnice și a software-ului, în special atunci când drepturile actuale sunt „inferioare nivelului necesar” pentru extinderea producției KC-46.
Airbus rămâne în joc
Într-o declarație pentru Breaking Defense, Airbus a afirmat: „Ne menținem soluția noastră dovedită de avioane cisternă și evoluția sa, MRTT+. Airbus rămâne angajat alături de USAF, pe măsură ce aceștia continuă să evalueze soluția lor de realimentare aeriană de generație următoare.”
NGAS: Înapoi în viitor
Soarta NGAS a fost incertă până de curând, deoarece oficialii din administrația Biden au declarat că platforma ar putea fi prea costisitoare, în timp ce bugetul FY26 al Forțelor Aeriene a alocat resurse limitate pentru eforturile de cercetare și dezvoltare.
După cum reiese clar din document, Forțele Aeriene tratează acum NGAS ca pe o nevoie critică, deși se menționează că „calea finală către NGAS nu a fost încă definită, având în vedere prioritățile concurente ale apărării”. Programul a finalizat o analiză a alternativelor, se arată în document, deși sunt în curs de desfășurare activități suplimentare de colectare a informațiilor pentru a rafina cerințele.
Conform generalului John Lamontagne, șeful Comandamentului de Mobilitate Aeriană al Forțelor Aeriene, serviciul a examinat o gamă largă de platforme potențiale – de la avioane de afaceri la aeronave cu corp fuzelat și avioane cisternă stealth, cu „semnătură gestionată” – pentru misiunea NGAS. Se așteaptă ca platforma să opereze în medii periculoase, cum ar fi Indo-Pacificul, unde pistele de aterizare sunt puține, iar sistemele de apărare aeriană sunt formidabile.
Industria se pregătește pentru NGAS
Industria se pregătește să ofere Forțelor Aeriene candidați pentru realimentarea de generație următoare. Conform lui Roderick McLean, vicepreședinte și director general al misiunilor de mobilitate aeriană și maritime la Lockheed, compania se așteaptă ca un avion nou, capabil să supraviețuiască, să fie necesar pentru misiune.
Actualitate
Armata SUA recunoaște și remediază problemele de securitate cibernetică la Platforma NGC2

Armata SUA a anunțat că a atenuat o serie de riscuri de securitate cibernetică descoperite într-o versiune incipientă a platformei sale Next Generation Command and Control (NGC2), potrivit unui memo intern obținut de Breaking Defense.
Alarma trasă de ofițerul sef pentru tehnologie
Documentul, datat 5 septembrie și semnat de Gabriele Chiulli, ofițerul șef pentru tehnologie din cadrul Biroului Șefului pentru Informații al Armatei, avertiza că platforma NGC2 „în starea sa actuală, prezintă deficiențe critice în ceea ce privește controalele fundamentale de securitate, procesele și guvernanța.”
Chiulli a scris că armatei „îi lipsește vizibilitatea și controalele necesare pentru a asigura securitatea și integritatea platformei”. El a adăugat că „se pare că există o grabă de a introduce capabilități în sistem fără o supraveghere reală sau un proces adecvat, ceea ce crește riscul pe măsură ce acest sistem îl amplifică și mai mult.”
Reacție rapidă și măsuri corective
Cu toate acestea, oficialii armatei au declarat pentru Breaking Defense că, în cele trei săptămâni de la redactarea și distribuirea documentului, problemele au fost rezolvate. „Problemele au fost atenuate imediat”, a declarat Leonel Garciga, șeful pentru informații al armatei, într-un comunicat. El a adăugat că „procesele simplificate de securitate cibernetică au fost capabile să identifice rapid și să asiste biroul programului și furnizorul în trierea vulnerabilităților de securitate cibernetică și în implementarea măsurilor de atenuare.”
Integrarea securității cibernetice de la inceput
Generalul-locotenent Jeth Rey, șeful adjunct de stat major la G-6, departamentul armatei responsabil cu securitatea cibernetică și rețelele, a susținut că identificarea timpurie a acestor deficiențe face parte din procesul intenționat al serviciului și că au fost luate măsuri pentru a le corecta.
„Trebuie să includem securitatea cibernetică de la început în proces și cred că asta am făcut”, a spus Rey într-un interviu recent. „Aceasta este o nouă capacitate și am găsit un risc și l-am atenuat imediat. Cred că este o veste bună pentru noi în viitor. Dacă vom continua să privim lucrurile în acest mod și procesele noastre funcționează, sunt mulțumit.”
NGC2: Prioritatea numărul unu pentru modernizare
NGC2 este prioritatea numărul unu a serviciului în materie de modernizare și este conceput pentru a oferi comandanților și unităților o nouă abordare a gestionării informațiilor, a datelor și a comandamentului și controlului cu arhitecturi agile și bazate pe software.
În iulie, armata a acordat aproape 100 de milioane de dolari companiei Anduril și unei echipe de furnizori pentru a dezvolta un prototip al sistemului, care va fi extins la nivelul întregii divizii la Project Convergence Capstone 6 în această vară, cu Divizia 4 Infanterie. Un prototip a fost testat la evenimentul de anul trecut la nivel de batalion. Mai recent, Lockheed Martin și echipa sa au obținut, de asemenea, un contract pentru a dezvolta un strat de date integrat cu Divizia 25 Infanterie.
Ivy Sting: Testare incrementală și adăugare de capabilități
Pe măsură ce armata urmărește să extindă prototipul Anduril la nivelul întregii divizii, Divizia 4 Infanterie a început o serie de evenimente de tip sprint între acum și Project Convergence pentru a adăuga incremental capabilități. Aceste evenimente sunt numite seria Ivy Sting.
Deficiențe identificate în Memo-ul Chiulli
Memo-ul Chiulli, care a fost redactat cu 10 zile înainte de primul eveniment, enumera o serie de preocupări, al căror „efect cumulativ” era că NGC2 părea mai degrabă o „cutie neagră” în care serviciul nu putea controla ce utilizatori fac sau văd pe rețea.
„Lipsa de guvernanță înseamnă că nu există o persoană sau o entitate responsabilă pentru acceptarea acestui risc în numele armatei”, se arată în document. „Având în vedere postura actuală de securitate a platformei și a aplicațiilor terțe găzduite, probabilitatea ca un adversar să obțină acces persistent nedetectabil la platformă necesită ca sistemul să fie tratat ca fiind cu risc foarte ridicat.”
Problemele enumerate includ lipsa controlului accesului și a responsabilității, codul sursă neverificat și vulnerabil pentru aplicațiile terțe, lacune critice în guvernanță și igiena de bază a securității și lipsa guvernanței datelor.
Prima deficiență evidențiată a menționat că sistemul nu avea control al accesului bazat pe roluri, ceea ce înseamnă că, odată ce unui utilizator i se acordă acces, acesta ar avea acces nerestricționat la toate aplicațiile și la toate datele – o anatema pentru principiile mai largi de încredere zero ale Pentagonului. Memo-ul a descris acest lucru ca fiind o defecțiune critică de securitate care ar putea duce la un potențial acces și utilizare abuzivă a informațiilor clasificate.
În ceea ce privește aplicațiile terțe, memo-ul notează că Serviciul Federal de Cloud Palantir care găzduiește aplicațiile într-o metodologie de găzduire a containerelor nu a fost evaluat de armată sau de o politică a CIO a armatei care să susțină funcția de conductă deținută/operată de contractant. Niciuna dintre aplicații nu a fost supusă scanării de rutină a securității aplicațiilor web.
Memo-ul a susținut că sistemul funcționează cu vulnerabilități cunoscute, neatinuate, similar cu desfășurarea unui sistem de arme cu defecte cunoscute. Fără un proprietar clar al misiunii care să își asume responsabilitatea pentru securitatea operațională a sistemului, memo-ul a avertizat că securitatea va fi compromisă.
Măsuri concrete și rezultate pozitive
Oficialii armatei nu au precizat exact cum sau când a fost abordată fiecare presupusă deficiență, dar, la Ivy Sting pe 15 septembrie, NGC2 a funcționat bine, potrivit lui Garciga. El a menționat că procesele simplificate de securitate cibernetică au permis ca Ivy Sting 1 să „avanseze fără întârziere.”
Maiorul Sean Minton, un purtător de cuvânt al armatei, a declarat că „armata este într-o transformare unică în generație pentru a oferi soldaților noștri capabilitățile de care au nevoie rapid.”
„După cum s-a demonstrat în acest caz, postura noastră proactivă de securitate cibernetică este concepută pentru a identifica riscurile și a le atenua, minimizând în același timp efectele asupra forței”, a spus el.
Actualitate
Cursa pentru motoare mai mici: Companiile se luptă pentru contracte pe piața UAV-urilor attritabile, în ciuda incertitudinilor privind CCA
-
Exclusivacum 4 zile
PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!
-
Exclusivacum 4 zile
Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!
-
Exclusivacum 12 ore
Dezamăgire în Poliție: Tineri polițiști vor să renunțe din cauza presiunii, lipsei de sprijin și salarizării precare
-
Exclusivacum 3 zile
Marioara „ciuruitoarea”, Nichita „smecherul” și justiția „somnoroasă”: Ploieștiul, capitala fraudelor imobiliare?
-
Exclusivacum 3 zile
Justiția imobiliară română: O nouă modă – Morții dau case, judecătorii pupă cruci, poliția acoperă hoții!
-
Exclusivacum 5 zile
Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților
-
Exclusivacum o zi
Prahova sub asediu: Cum mafia imobiliară ne vinde sicrie cu vedere. „White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare
-
Exclusivacum 4 zile
Coca-Cola: Sifonul penalității de la Ploiești – Cum Nan și gașca au transformat „băutura fericirii” într-un cocktail Molotov de otrăvuri și minciuni!