Connect with us

Anchete

Model de refuz pentru verificarea carantinaților de catre polițiști

Publicat

pe

După cum v-am precizat în comunicatul anterior, când vine vorba de respectarea Legii salarizării în ceea ce îi privește pe polițiști, MAI-ul și Guvernul se fac efectiv că plouă, nefiind de ajuns că suntem sacrificații de serviciu comparativ cu celelalte familii ocupaționale, constatăm că respectarea prevederilor legale este facultativă la nivelul conducerii ministerului și în ceea ce privește atribuțiile Poliției Române, reprezentanții ministerului solicitând în ultma perioadă intensificarea verificărilor privind persoanele carantinate/izolate la domiciliu, precizeaza cei de la Sindicatul Europol.

„Constatăm încă o dată că polițiștii sunt trimiși carne de tun în prima linie, pentru îndeplinirea unui “ordin” pe care Lucian Bode l-a primit de la șeful său de partid, Florin Cîțu, deși această activitate nu face parte din aria de atribuții ale Poliției Române, colegii noștri neavând competențe de verificare a persoanelor carantinate/izolate,  iar pentru a lămuri în mod suplimentar acest aspect venim cu următoarele precizări:

Legea 136/2020 privind instituirea unor măsuri în domeniul sănătății publice în situații de risc epidemiologic și biologic, la art. 3 lit. r) stabilește în mod clar definiția organelor de control, astfel: organele stabilite potrivit reglementărilor legale în vigoare, cu competențe de verificare și de monitorizare a respectării de către autoritățile sau persoanele în cauză a măsurilor dispuse în temeiul prezentei legi, în situațiile de risc epidemiologic și biologic.

Astfel, putem observa și în baza acestei prevederi că polițiștii, conform Legii nr. 218/2002, nu au competențe de verificare și de monitorizare a respectării măsurilor de carantinare/izolare la domiciliu, singura atribuție reglementată fiind aceea prevăzută de art. 12 alin. 5 din Legea nr. 136/2020, respectiv de asigurare a ordinii publice în spațiile special desemnate de autorității pentru carantină, precum și în unitățile sanitare sau în locațiile alternative atașate acestora stabilite pentru izolare.

Pe de altă parte, la momentul emiterii Legii nr. 55/2002 privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, legiuitorul fiind conștient de rolul acestui act normativ care nu a adus noi atribuții în sarcina Poliției Române, a reglementat o situație de excepție aplicabilă instituțiilor implicate în prevenirea și combaterea efectelor pandemiei, sens în care în art. 22 a statuat faptul că: “Pe durata stării de alertă, pentru angajații din sistemul public, angajatorul poate stabili, cu acordul acestora, executarea unor lucrări sau sarcini de serviciu urgente, în legătură cu prevenirea și combaterea situației care a generat starea de alertă, indiferent de natura atribuțiilor de serviciu, cu asigurarea măsurilor de protecție a angajatului.”

De asemenea, prin prevederile art. 20 alin. 1 din Legea nr. 55/2020, legiuitorul a stabilit faptul că valabilitatea contractelor colective de muncă și a acordurilor colective de muncă se prelungește pe durata stării de alertă, precum și pentru o perioadă de 90 de zile de la încetarea acesteia, astfel că  polițiștilor le este aplicabil, inclusiv în perioada stării de alertă și nu numai, Acordul Colectiv privind raporturile de serviciu ale funcționarilor publici cu statut special – politiști din Ministerul Afacerilor Interne care statuează la art. 38 alin. 1 că “atribuțiile polițistului sunt cele prevăzute în fișa postului”, iar la alin. 2 din același articol faptul că “polițistul are dreptul de a refuza în scris și motivat executarea unor dispoziții primite de la șefii ierarhici superiori, dacă acestea au fost date cu nerespectarea prevederilor legale în vigoare”.

Ori într-o astfel de situație, atâta timp cât legiuitorul nu a dorit modificarea atribuțiilor Poliției Române, iar în fișele de post ale polițiștilor nu sunt prevăzute sarcini și atribuții care să reglementeze activitatea de verificare a persoanelor carantinate/izolate la domiciliu, este necesară obținerea acordului explicit, liber și total necondiționat din partea polițiștilor  pentru desfășurarea unei astfel de activități, iar atâta timp cât colegii noștri din teritoriu nu își manifestă acordul nu putem discuta despre neîndeplinirea sau refuzul îndeplinirii unei atribuții de serviciu.

Pentru a putea fi mai expliciți, vă prezentăm exemplul Legii nr. 487/2002 a sănătății mintale și a protecției persoanelor cu tulburări psihice, care statuează la art. 57  forma pe care o îmbracă sprijinul pe care organle de poliție îl oferă personalului medical, astfel: “transportul persoanei în cauză la spitalul de psihiatrie se realizează, de regulă, prin intermediul serviciului de ambulanță. În cazul în care comportamentul persoanei în cauză este vădit periculos pentru sine sau pentru alte persoane, transportul acesteia la spitalul de psihiatrie se realizează cu ajutorul poliției, jandarmeriei, pompierilor, în condițiile respectării tuturor măsurilor posibile de siguranță și respectării integrității fizice și demnității persoanei.”

Iar în acest sens, Direcția de Ordine Publică a precizat în mod explicit că odată cu prezentarea bolnavului psihic în unitatea spitalicească de psihiatrie misiunea poliției  se consideră încheiată, context în care, conform Legii nr. 487/2002, polițiștii nu mai au vreo obligație legală față de persoana în cauză, cu atât mai puțin de custodie ori transport al acesteia de la unitatea medicală către locul depistării sau domiciliu.  Iar în ceea ce privește preluarea bolnavului psihic în vederea transportării la unitatea medicală de specialitate, polițiștii nu au obligația de a se urca în ambulanță alături de acesta, putând să însoțească echipajul medical cu autospeciala din dotare.

După cum se poate vedea, după prezentarea bolnavului la unitatea de psihiatrie, polițiștii și-au încheiat misiunea, nemaiavând obligații față de acesta cum ar fi verificarea salonului în care urmează să fie plasat bolnavul și nici să urmărească dacă acesta urmează tratamentul medicamentos prescris de către medicul de specialitate, întrucât aceste atribuții se află în competența altei instituții încadrată cu personal de specialitate. În aceeași manieră trebuie analizată și situația persoanelor carantinate/izolate a căror verificare este de competența altor organe de control, polițiștii neavând atribuții în acest sens.

Pentru a veni în sprijinul colegilor din teritoriu care nu doresc să desfășoare activități de verificare a persoanelor față de care a fost dispusă măsura carantinării/izolării, întrucât nu reprezintă o atribuție din fișa postului, nefiind cuprinsă nici în art. 26 din Capitolul III-Atribuțiile Poliției Române din Legea nr. 218/2002 privind organizarea și funcționarea Poliției Române, vă punem la dispoziție un model de Raport pe care să-l întocmiți în momentul în care doriți să vă abțineți de la executarea unei astfel de sarcini” mai precizeaza sursa citata. (Irinel I.).

DESCARCĂ AICI MODELUL DE RAPORT PRIVIND REFUZUL VERIFICĂRII PERSOANELOR CARANTINATE/IZOLATE

Anchete

Țelul autentic al luptei sindicale vs. oportunismul: Un echilibru periculos

Publicat

pe

De

În esență, lupta sindicală are ca „adevărat țel” restabilirea echilibrului de putere inegal dintre angajat și angajator, apărarea necondiționată a drepturilor și intereselor angajatului, chiar și prin conflict direct cu angajatorul.

Alin Sebastian Rusu, Președinte SPRD-SPF Suceava, atrage atenția asupra unui model oportunist de sindicalism care se îndepărtează de acest țel fundamental.

Cum se îndepărtează sindicalismul oportunist de țelul autentic?

Modelul oportunist inversează prioritățile, punând pe primul plan supraviețuirea organizației sindicale și o relație de coabitare pașnică cu angajatorul, în detrimentul intereselor membrilor.

Strategii ale sindicalismului oportunist:

  • Evitarea conflictului: Conflictul, necesar pentru apărarea drepturilor, este văzut ca o amenințare la adresa statutului liderului sindical. Drepturile membrilor sunt sacrificate pentru a menține o relație confortabilă cu puterea.
  • Prioritizarea relației cu angajatorul: Puterea liderului sindical nu mai derivă din susținerea membrilor, ci din recunoașterea angajatorului ca „partener de dialog”. Evitarea supărării angajatorului devine mai importantă decât reprezentarea fermă a angajaților.
  • Capitalizarea victoriilor mici: Rezultate minore, obținute prin compromisuri mari, sunt prezentate ca realizări excepționale, creând o imagine falsă de eficiență, în timp ce problemele grave sunt ignorate.

„Sindicatul sistemului”: O parte a establishment-ului pe care ar trebui să-l conteste

Acest model de sindicalism devine parte a establishment-ului pe care ar trebui să-l conteste, pierzând din vedere misiunea de bază de a apăra drepturile și interesele angajaților. (Irinel I.).

Citeste in continuare

Anchete

„Degradarea statului de drept”: Guvernul nu mai respectă hotărârile judecătorești definitive, acuză fostul judecător Andi Malaliu

Publicat

pe

De

Într-o declarație alarmantă, fostul judecător Andi Malaliu de la Tribunalul București denunță „degradarea statului de drept” din România, acuzând Guvernul că nu mai respectă hotărârile judecătorești definitive, în special în ceea ce privește plata restantelor salariale pentru bugetari. Acuzațiile sunt formulate în contextul deciziei Guvernului de a amâna plata acestor restanțe, deși au fost acordate prin hotărâri judecătorești definitive.

„Cu Guvernul Bolojan a dispărut orice aparență de stat de drept”

Într-o postare pe pagina sa de Facebook, citată de publicația Lumea Justiției, Andi Malaliu afirmă: „Cu Guvernul Bolojan a dispărut orice aparență de stat de drept.” Fostul judecător susține că, deși guvernele anterioare eșalonau plata drepturilor salariale restante, nimeni nu și-a permis să nu aloce fonduri pentru plata sumelor restante și să nu le plătească, tocmai pentru că o hotărâre judecătorească definitivă, chiar nefavorabilă statului, trebuie respectată.

„Nu veți primi NIMIC”: Bugetarii cu hotărâri judecătorești definitive, lăsați fără drepturi?

Malaliu avertizează că bugetarii (profesori, militari etc.) care au hotărâri judecătorești definitive și speră să primească măcar o tranșă din restanțe, nu vor primi nimic anul acesta, banii urmând să fie dați, „dacă se vor da”, undeva în 2026.

Pasivitatea instituțiilor: „Avocatul Poporului e tot mai pasiv”

Fostul judecător critică și pasivitatea instituțiilor statului, susținând că „Guvernul știe că-și poate permite să încalce liniștit hotărârile judecătorești, deoarece nu prea are cine să atace la CCR respectiva ordonanță.” Malaliu menționează că teoretic, Avocatul Poporului ar putea ataca ordonanța la Curtea Constituțională, dar acesta este „tot mai pasiv într-o democrație tot mai hibridă și tot mai puțină.” (Irinel I.).

Citeste in continuare

Anchete

Suspans în magistratură: Un judecător a fost suspendat de CSM – Motivele rămân necunoscute

Publicat

pe

De

Măsura a fost luată joi, dar identitatea magistratului și cauzele suspendării sunt învăluite în mister. Speculații privind motive medicale.

CSM decide suspendarea, dar păstrează tăcerea asupra identității

O judecătoare a fost suspendată din funcție joi, 2 octombrie 2025, printr-o decizie a Secției pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii (CSM), dezvăluie publicația Lumea Justiției. Cu toate acestea, CSM nu a făcut public numele judecătoarei, alimentând speculațiile cu privire la motivele din spatele acestei măsuri neașteptate.

Motive medicale, cea mai plauzibilă explicație?

Absența informațiilor oficiale cu privire la identitatea judecătoarei și natura suspendării ridică semne de întrebare. Publicația Lumea Justiției speculează că ar putea fi vorba despre o suspendare pe motive medicale. În astfel de cazuri, CSM nu poate dezvălui numele magistratului, întrucât ar încălca reglementările privind protecția datelor cu caracter personal.

Excludem alte scenarii: Arestări sau sancțiuni disciplinare

Având în vedere că în ultimele zile nu a fost arestat niciun judecător și nici nu au fost pronunțate sancțiuni disciplinare care să implice suspendarea din funcție, ipoteza unei suspendări pe motive medicale pare cea mai probabilă. Rămâne de văzut dacă CSM va oferi clarificări suplimentare în viitorul apropiat. Până atunci, misterul planează asupra acestui caz delicat din interiorul sistemului judiciar. (Irinel I.).

Citeste in continuare

Aveți un PONT?

Cel mai complet ziar de investigații dedicat cititorilor din România. Aveți un pont despre fapte de corupție la nivel local și/sau național? Garantăm confidențialitatea! Scrie-ne la Whatsapp: 0735.085.503 Sau la adresa: incisiv.anticoruptie@gmail.com Departament Investigații - Secția Anticorupție

Știri calde

Exclusiv16 ore ago

Jilava, Mioveni – aceeași mizerie! Baroneasa Whatsapp și tunurile penitenciarelor românești

Spovedania unei „Baronese” nervoase: Jilava plânge după Mioveni! Cristina Teoroc, supranumită „baroneasa” de la Jilava – penitenciarul cu o reputație...

Exclusiv16 ore ago

Dezamăgire în Poliție: Tineri polițiști vor să renunțe din cauza presiunii, lipsei de sprijin și salarizării precare

Sindicatul Sidepol trage un semnal de alarmă cu privire la dezamăgirea și frustrarea tot mai mari resimțite de polițiștii tineri,...

Exclusiv2 zile ago

Prahova sub asediu: Cum mafia imobiliară ne vinde sicrie cu vedere. „White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare

Prahova în flăcări și beton armat: Când incompetența dansează pe ruine și corupția ne lasă cu ochii-n soare De la...

Exclusiv2 zile ago

Formularul de evaluare a riscului în violența domestică: Formalitate birocratică sau instrument real de protecție?

O analiză aprofundată a eficienței acestui instrument în contextul tragic al femicidului din România, realizată de Vitalie Josanu de la...

Exclusiv2 zile ago

Poliție în oglindă: 47 de „inspectori sanitari” pentru 120.000 de angajați — o farsă organizată

Când medicii fac și muncă de control, iar inspectorii… nu există în organigramă „Soluția” improvizată: 47 de cadre medicale, obligate...

Exclusiv3 zile ago

Justiția imobiliară română: O nouă modă – Morții dau case, judecătorii pupă cruci, poliția acoperă hoții!

În România anului 2025, justiția imobiliară a devenit un spectacol grotesc, unde morții sunt victime sigure, iar cei vii se...

Exclusiv3 zile ago

Marioara „ciuruitoarea”, Nichita „smecherul” și justiția „somnoroasă”: Ploieștiul, capitala fraudelor imobiliare?

Un cutremur anunțat: Ciuruitoarea revine, iar „Il Capo” tremură (doar un pic)? Zilele trecute, un fior rece a străbătut Ploieștiul,...

Exclusiv3 zile ago

Reducerea bugetului MAI, o lovitură pentru polițiști. Economii fictive, sporuri furate și finanțări discutabile

Emil Păscuț de la Sindicatul Diamantul trage un semnal de alarmă cu privire la reducerea bugetului Ministerului Afacerilor Interne (MAI)...

Exclusiv4 zile ago

Antigrindina S.R.L.: Rachete, minciuni, secetă: țara care și-a vândut ploaia pe nimic și a rămas cu seceta

Mafia rachetelor și a minciunilor: Rachete, minciuni și secetă: Cum ‘Antigrindina S.R.L.’ a secat fermierii de bani (AICI), (aici),  (aici),  (aici),  (aici), (aici),  (aici),  (aici), (aici) e (aici),  (aici),   (aici), (aici),  (aici), (aici),  (aici),  (aici), (aici), (aici), ...

Exclusiv4 zile ago

PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!

Radu Marinescu și Bogdan Burcu, Nemesis-ul șpăgarilor: „Vă vom curăța, până la ultimul!” „Tartorul” a crăpat! Festinul corupției, oprit brusc!...

Exclusiv4 zile ago

Comunicare defectuoasă în MAI: Haos și nesiguranță alimentate de lideri sindicali confuzi

MAI, campion la mesaje trunchiate și confuze Incapacitatea cronică a Ministerului Afacerilor Interne (MAI) de a comunica profesionist, transmiterea unor...

Exclusiv4 zile ago

Coca-Cola: Sifonul penalității de la Ploiești – Cum Nan și gașca au transformat „băutura fericirii” într-un cocktail Molotov de otrăvuri și minciuni!

România, colonie penală cu gust de Coca-Cola: O afacere murdară, unde apa de canal e la modă, iar politicienii locali...

Exclusiv4 zile ago

Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!

Când pușcăria devine groapa de gunoi a incompetenței Penitenciarul Ploiești, sub conducerea eternului împuternicit Valentin Matei, nu mai este doar...

Exclusiv5 zile ago

Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților

Emil Pășcuț, lider sindical, dezvăluie scenariile posibile și atrage atenția asupra privilegiilor nejustificate ale structurilor de suport. Declarațiile publice ale...

Exclusiv5 zile ago

Salvare pe ultima sută de metri: Polițiștii angajați în 2022 rămân în sistem încă un an datorită unei ordonanțe de urgență

Sindicatul Europol dezvăluie eforturile pentru evitarea pierderii a peste 100 de polițiști gata formați, angajați pe perioadă determinată. Zeci de...

Partener media exclusiv

stiri actualizate Raspandacul

Parteneri

Criptomonede Taxi Heathrow London

Top Articole Incisiv