Actualitate
La zi de sărbătoare, prin mărăcinii Justiției!

“Într-o lume ideală, părțile ar trebui să contribuie onest la administrarea probatoriului necesar aflării adevărului, iar judecătorul să administreze orice probă care duce la acest final, chiar dacă a fost propusă cu întârziere (…) Judecătorul mai trebuie să vegheze la apărarea drepturilor părților din proces, în special a dreptului la apărare, asigurându-se că fiecare parte beneficiază de o apărare adecvată (…) Justițiabilul trebuie să știe că, pentru judecător, el nu este un simplu dosar(…)”. Ce frumos și aplicat scria doamna judecător Andrea Chiș în 2015, cu ocazia Zilei Justiției, când ocupa funcția de magistrat al Curții de Apel Cluj și era vicepreședinte al filialei AMR.
Ei bine, acele vremuri trecură, cu umbrele lor și unora precum doamna Chiș le-a surâs norocul să ajungă în unul dintre înaltele scaune ale Consiliului Superior al Magistraturii. Și, la fel cum banul scrântește minți, tot așa și puterea devoalează adevărata față a unora. Mai simplu spus, din vârful muntelui îi vezi pe toți mici și pe cei de la baza muntelui niște furnici care pot fi strivite cu ușurință.
Puterea devoalează, până la urmă, ce fel de om ești, cum gândești, ce urmărești, ce ținte ai și câtă sinceritate a existat în tot ceea ce ai zis și ai făcut înainte de a ajunge la ea. Așa se întâmplă și cu unii dintre cei care au ajuns, vremelnic, în CSM. Am văzut cum se mișcă lucrurile de la acest nivel și cât de schimbată în “bine” a devenit Justiția…
Azi, de Ziua Justiției, nu mă pot abține să nu lansez câteva întrebări către domnii justițiari:
Unde a fost actul de dreptate și stabilirea cărui adevăr s-a concretizat, la finele anului trecut, prin condamnarea a doi avocați, unul dintre ei, Robert Roșu fiind acum în pușcărie? Și el făcea parte din acest mecanism al Justiției, ca apărător al drepturilor clienților lui. Fără să fi pus la cale vreo mituire, fără a încălca vreo regulă din cele stabilite în statului profesiei, azi, Robert Roșu sărbătorește Ziua Justiției în spatele gratiilor, iar dinafara lor, CSM-ul apără imaginea Justiției în ansamblul ei după ce judecătorii ICCJ s-au smiorcăit că în urma deciziei de condamnare a avocatului a apărut un val de reacții publice din partea organismelor profesionale ale avocaților din țară și străinătate, iar analiști și ziariști au făcut comentarii legate de această decizie! Și tot spre CSM și-au îndreptat văicărelile și judecătorii “completului negru” precum și procurorii care au trimis în instanță rechizitoriul “Ferma Băneasa”, care s-au simțit atacați în independența lor.
Hai să fim serioși! Ionuț Matei și Florentina Dragomir, foști judecători ai ICCJ, imediat după această decizie au ieșit din magistratură. Își beau cafeaua liniștiți, pe pensii babane, timp în care avocatul Roșu se gândește, în întunericul nopților din penitenciar, la familia lui, la fetițele lui, la cariera lui distrusă, iar povara unei încarcerări nemeritate îl face, cu siguranță, mai vulnerabil sufletește decât ar recunoaște vreodată. Matei și Dragomir au coșmaruri? M-aș mira!
Mulți sunt cei care, de ziua asta a Justiției, se înghesuie să-și transmită, pe toate căile, felicitări. Se îmbărbătează, îi dau cu “tot înainte!” când pare că ne ducem, în sistemul judiciar, din ce în ce mai mult înapoi. Întocmai ca doamna judecător Chiș în 2015, mulți vorbesc și acum, pompos, despre rolul judecătorului, care ar trebui să administreze orice probă în dosar pentru a stabili adevărul, chit că place sau nu procurorilor colegi. Dar, în practică, avem cu totul alte manifestări. Revin la cazul Roșu ca să amintesc că avocatul nu a fost audiat în apel, deși așa ar fi trebuit, că judecătorii ICCJ nu au avut nimic împotrivă să dea dreptate procurorilor care au audiat doi judecători obligați de situație să spună că azi n-ar mai fi dat hotărârile definitive pe care le-au dat, că acelui complet i-a fost mai ușor a trece peste autoritatea de lucru judecat, dar ar vrea ca niciodată, nimeni, să nu se ia de ei și de deciziile lor, care se bucură de același statut. Autoritate de lucru judecat.
Nimeni nu amintește azi, de Justiția acestei țări care a dat mandate de interceptare pe bandă rulantă mână în mână, pe protocoale nelegale, neconstituționale, cu serviciile secrete. Nimeni nu suflă o silabă despre felul în care a fost dusă la arestare o femeia gravidă în 8 luni – vezi cazul fostei șefe a ANRP Crinuța Dumitrean, dosar ANRP care a fost retrimis la DNA unde , în cele din urmă, după cinci ani a fost clasat!
Toți pare că au fost loviți de amnezie, altfel și-ar aduce aminte de anii de calvar ai judecătorilor ICCJ transformați în corupți – vezi cazul Gabriela Bîrsan și alții – până la achitarea lor definitivă. Nimeni nu se întreabă de ce a ajuns Înalta Curte de Justiție de la Londra să dea dreptate omului de afaceri Puiu Popoviciu și să respingă extrădarea lui, nimeni nu-și pune întrebări cum de fostul judecător Ioan Tudoran nu răspunde nici azi pentru mârșăviile reclamate în două dosare, la SIIJ. Prea puțini mai susțin această Secție Specială și prea mulți sapă la temelia ei să o demoleze! Și, apropos, cine mai vorbește de răposatul judecător Stan Mustață, despre care nici acum nu se știe exact cum a murit în penitenciar, darămite cum a ajuns acolo și care au fost atunci adevăratele mize?
Această parte murdară a Justiției de la noi nu poate fi sărbătorită.
Azi, de Ziua Justiției, celor care sunt cu adevărat magistrați pur sânge le doresc să fie în continuare curajoși, să nu-și facă de râs menirea și numele pe care și-l pun pe deciziile pe care le dau. Cât despre ceilalți…
Să fiți sănătoși, domnilor magistrați, aveți grijă de conștiința voastră! Căci dacă această conștiință doarme, oameni nevinovați zac prin pușcării sau viața le este dinamitată de strâmbele voastre judecăți!
Pensie liniștită, domnule Ionuț Matei, doamnă Florentina Dragomir și alții ca ei!
Mult spor le doresc și celor de la CEDO, de unde justițiabilii au ajuns să aștepte, ca în urmă cu 15 ani, câte patru-cinci ani până le sosește un răspuns de la ultimul bastion al dreptății!
Dumnezeu să le lumineze mintea procurorilor din România care gândesc robotic, slugarnic, la ordin și nu-și fac datoria de a culege probe și în acuzare, dar și în apărarea nefericiților pe care îi anchetează în fiecare zi!
În fine, “La mulți ani!” acelora din Justiție care se vor #rezistenți și care nu au înțeles că această Putere trebuie să asigure echilibrul între celelalte puteri în Stat și că transformarea ei într-un instrument folosit pentru mize personale sau de grup nu se poate solda decât cu un dezastru pe termen lung!
Cine poate să curețe de mărăcini câmpul Justiției? De la ministrul acesta, Stelian Ion, nu am nicio așteptare!
Actualitate
Realimentarea flotei aeriene americane: KC-46 Pegasus, singura opțiune viabilă până la apariția NGAS

Forțele Aeriene ale SUA se confruntă cu o nevoie stringentă de a-și moderniza flota de avioane cisternă, iar KC-46 Pegasus de la Boeing pare a fi singura soluție disponibilă pe termen scurt, până la introducerea aeronavei de generație următoare, NGAS, la mijlocul anilor 2030. Cu toate acestea, problemele legate de lanțul de aprovizionare și drepturile de acces la date ar putea reprezenta obstacole pe termen lung, conform unui document recent al serviciului.
Decizia controversată de a achiziționa mai multe KC-46
Conform unei notificări de justificare și aprobare (J&A) publicată de Forțele Aeriene pe 2 octombrie, decizia de a comanda până la 75 de aeronave KC-46 suplimentare a fost motivată de nevoia de a înlocui flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker și de a acoperi intervalul de timp până la disponibilitatea NGAS. Această decizie a necesitat o justificare, deoarece serviciul contractează cu Boeing pentru mai multe avioane cisternă fără o competiție deschisă.
Schimbări de strategie și priorități
Documentul detaliază planurile inițiale ale Forțelor Aeriene de a recapitaliza flota de avioane cisternă prin intermediul programului KC-135 Tanker Recapitalization Program, pentru care au fost primite răspunsuri din partea mai multor companii, inclusiv un parteneriat între Lockheed Martin și Airbus, care concura cu Boeing. Forțele Aeriene au constatat că doar Airbus și Boeing (după retragerea Lockheed din parteneriat) ar putea „îndeplini parțial cerințele preliminare” ale programului, inclusiv cerința ca o soluție să fie gata de implementare până în anul fiscal 2031.
Cu toate acestea, la începutul anului 2025, Forțele Aeriene și-au schimbat direcția, deoarece „amenințările globale în evoluție și prioritățile concurente ale DoD” au transformat NGAS într-o „prioritate”. În acest proces, documentul menționează că Forțele Aeriene au constatat că atât Boeing, cât și Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă” pentru a îndeplini cerințele programului inițial de recapitalizare. Prin urmare, Forțele Aeriene au considerat că opțiunea de recapitalizare este prea costisitoare, deoarece era necesară și finanțarea dezvoltării platformei NGAS.
Astfel, serviciul a renunțat la cerințele pentru un nou efort de avioane cisternă și a optat, în schimb, pentru utilizarea celor deja existente pentru KC-46 până când NGAS va fi disponibil, conform documentului. Această decizie a deschis practic calea pentru Boeing, deoarece A330 MRTT propus de Airbus ar avea nevoie de „dezvoltare semnificativă pentru a îndeplini cerințele obligatorii”.
Timpul, factorul decisiv
Un factor cheie în decizia de a utiliza cerințele KC-46, conform documentului, a fost timpul. Forțele Aeriene înlocuiesc în prezent flota îmbătrânită de KC-135 Stratotanker cu KC-46, dar livrările Pegasus în baza unui contract existent sunt programate să se încheie în 2030 – cu aproximativ șase ani înainte ca NGAS să fie gata cel mai devreme. Pentru a continua înlocuirea KC-135 cu avioane cisternă mai noi, Forțele Aeriene au nevoie de un avion cisternă care să poată acoperi acest interval de șase ani, ceea ce, conform serviciului, doar KC-46 poate face.
Problemele persistă
Cu toate acestea, achiziționarea mai multor KC-46 va veni cu probleme. Boeing „va trebui să rezolve” problemele legate de diminuarea surselor de producție și lipsa de materiale (DMSMS), împreună cu uzura pieselor, care, conform documentului, afectează atât programul KC-46 actual, cât și extinderea acestuia. În plus, documentul ridică problema negocierii pentru mai multe drepturi asupra datelor tehnice și a software-ului, în special atunci când drepturile actuale sunt „inferioare nivelului necesar” pentru extinderea producției KC-46.
Airbus rămâne în joc
Într-o declarație pentru Breaking Defense, Airbus a afirmat: „Ne menținem soluția noastră dovedită de avioane cisternă și evoluția sa, MRTT+. Airbus rămâne angajat alături de USAF, pe măsură ce aceștia continuă să evalueze soluția lor de realimentare aeriană de generație următoare.”
NGAS: Înapoi în viitor
Soarta NGAS a fost incertă până de curând, deoarece oficialii din administrația Biden au declarat că platforma ar putea fi prea costisitoare, în timp ce bugetul FY26 al Forțelor Aeriene a alocat resurse limitate pentru eforturile de cercetare și dezvoltare.
După cum reiese clar din document, Forțele Aeriene tratează acum NGAS ca pe o nevoie critică, deși se menționează că „calea finală către NGAS nu a fost încă definită, având în vedere prioritățile concurente ale apărării”. Programul a finalizat o analiză a alternativelor, se arată în document, deși sunt în curs de desfășurare activități suplimentare de colectare a informațiilor pentru a rafina cerințele.
Conform generalului John Lamontagne, șeful Comandamentului de Mobilitate Aeriană al Forțelor Aeriene, serviciul a examinat o gamă largă de platforme potențiale – de la avioane de afaceri la aeronave cu corp fuzelat și avioane cisternă stealth, cu „semnătură gestionată” – pentru misiunea NGAS. Se așteaptă ca platforma să opereze în medii periculoase, cum ar fi Indo-Pacificul, unde pistele de aterizare sunt puține, iar sistemele de apărare aeriană sunt formidabile.
Industria se pregătește pentru NGAS
Industria se pregătește să ofere Forțelor Aeriene candidați pentru realimentarea de generație următoare. Conform lui Roderick McLean, vicepreședinte și director general al misiunilor de mobilitate aeriană și maritime la Lockheed, compania se așteaptă ca un avion nou, capabil să supraviețuiască, să fie necesar pentru misiune.
Actualitate
Armata SUA recunoaște și remediază problemele de securitate cibernetică la Platforma NGC2

Armata SUA a anunțat că a atenuat o serie de riscuri de securitate cibernetică descoperite într-o versiune incipientă a platformei sale Next Generation Command and Control (NGC2), potrivit unui memo intern obținut de Breaking Defense.
Alarma trasă de ofițerul sef pentru tehnologie
Documentul, datat 5 septembrie și semnat de Gabriele Chiulli, ofițerul șef pentru tehnologie din cadrul Biroului Șefului pentru Informații al Armatei, avertiza că platforma NGC2 „în starea sa actuală, prezintă deficiențe critice în ceea ce privește controalele fundamentale de securitate, procesele și guvernanța.”
Chiulli a scris că armatei „îi lipsește vizibilitatea și controalele necesare pentru a asigura securitatea și integritatea platformei”. El a adăugat că „se pare că există o grabă de a introduce capabilități în sistem fără o supraveghere reală sau un proces adecvat, ceea ce crește riscul pe măsură ce acest sistem îl amplifică și mai mult.”
Reacție rapidă și măsuri corective
Cu toate acestea, oficialii armatei au declarat pentru Breaking Defense că, în cele trei săptămâni de la redactarea și distribuirea documentului, problemele au fost rezolvate. „Problemele au fost atenuate imediat”, a declarat Leonel Garciga, șeful pentru informații al armatei, într-un comunicat. El a adăugat că „procesele simplificate de securitate cibernetică au fost capabile să identifice rapid și să asiste biroul programului și furnizorul în trierea vulnerabilităților de securitate cibernetică și în implementarea măsurilor de atenuare.”
Integrarea securității cibernetice de la inceput
Generalul-locotenent Jeth Rey, șeful adjunct de stat major la G-6, departamentul armatei responsabil cu securitatea cibernetică și rețelele, a susținut că identificarea timpurie a acestor deficiențe face parte din procesul intenționat al serviciului și că au fost luate măsuri pentru a le corecta.
„Trebuie să includem securitatea cibernetică de la început în proces și cred că asta am făcut”, a spus Rey într-un interviu recent. „Aceasta este o nouă capacitate și am găsit un risc și l-am atenuat imediat. Cred că este o veste bună pentru noi în viitor. Dacă vom continua să privim lucrurile în acest mod și procesele noastre funcționează, sunt mulțumit.”
NGC2: Prioritatea numărul unu pentru modernizare
NGC2 este prioritatea numărul unu a serviciului în materie de modernizare și este conceput pentru a oferi comandanților și unităților o nouă abordare a gestionării informațiilor, a datelor și a comandamentului și controlului cu arhitecturi agile și bazate pe software.
În iulie, armata a acordat aproape 100 de milioane de dolari companiei Anduril și unei echipe de furnizori pentru a dezvolta un prototip al sistemului, care va fi extins la nivelul întregii divizii la Project Convergence Capstone 6 în această vară, cu Divizia 4 Infanterie. Un prototip a fost testat la evenimentul de anul trecut la nivel de batalion. Mai recent, Lockheed Martin și echipa sa au obținut, de asemenea, un contract pentru a dezvolta un strat de date integrat cu Divizia 25 Infanterie.
Ivy Sting: Testare incrementală și adăugare de capabilități
Pe măsură ce armata urmărește să extindă prototipul Anduril la nivelul întregii divizii, Divizia 4 Infanterie a început o serie de evenimente de tip sprint între acum și Project Convergence pentru a adăuga incremental capabilități. Aceste evenimente sunt numite seria Ivy Sting.
Deficiențe identificate în Memo-ul Chiulli
Memo-ul Chiulli, care a fost redactat cu 10 zile înainte de primul eveniment, enumera o serie de preocupări, al căror „efect cumulativ” era că NGC2 părea mai degrabă o „cutie neagră” în care serviciul nu putea controla ce utilizatori fac sau văd pe rețea.
„Lipsa de guvernanță înseamnă că nu există o persoană sau o entitate responsabilă pentru acceptarea acestui risc în numele armatei”, se arată în document. „Având în vedere postura actuală de securitate a platformei și a aplicațiilor terțe găzduite, probabilitatea ca un adversar să obțină acces persistent nedetectabil la platformă necesită ca sistemul să fie tratat ca fiind cu risc foarte ridicat.”
Problemele enumerate includ lipsa controlului accesului și a responsabilității, codul sursă neverificat și vulnerabil pentru aplicațiile terțe, lacune critice în guvernanță și igiena de bază a securității și lipsa guvernanței datelor.
Prima deficiență evidențiată a menționat că sistemul nu avea control al accesului bazat pe roluri, ceea ce înseamnă că, odată ce unui utilizator i se acordă acces, acesta ar avea acces nerestricționat la toate aplicațiile și la toate datele – o anatema pentru principiile mai largi de încredere zero ale Pentagonului. Memo-ul a descris acest lucru ca fiind o defecțiune critică de securitate care ar putea duce la un potențial acces și utilizare abuzivă a informațiilor clasificate.
În ceea ce privește aplicațiile terțe, memo-ul notează că Serviciul Federal de Cloud Palantir care găzduiește aplicațiile într-o metodologie de găzduire a containerelor nu a fost evaluat de armată sau de o politică a CIO a armatei care să susțină funcția de conductă deținută/operată de contractant. Niciuna dintre aplicații nu a fost supusă scanării de rutină a securității aplicațiilor web.
Memo-ul a susținut că sistemul funcționează cu vulnerabilități cunoscute, neatinuate, similar cu desfășurarea unui sistem de arme cu defecte cunoscute. Fără un proprietar clar al misiunii care să își asume responsabilitatea pentru securitatea operațională a sistemului, memo-ul a avertizat că securitatea va fi compromisă.
Măsuri concrete și rezultate pozitive
Oficialii armatei nu au precizat exact cum sau când a fost abordată fiecare presupusă deficiență, dar, la Ivy Sting pe 15 septembrie, NGC2 a funcționat bine, potrivit lui Garciga. El a menționat că procesele simplificate de securitate cibernetică au permis ca Ivy Sting 1 să „avanseze fără întârziere.”
Maiorul Sean Minton, un purtător de cuvânt al armatei, a declarat că „armata este într-o transformare unică în generație pentru a oferi soldaților noștri capabilitățile de care au nevoie rapid.”
„După cum s-a demonstrat în acest caz, postura noastră proactivă de securitate cibernetică este concepută pentru a identifica riscurile și a le atenua, minimizând în același timp efectele asupra forței”, a spus el.
Actualitate
Cursa pentru motoare mai mici: Companiile se luptă pentru contracte pe piața UAV-urilor attritabile, în ciuda incertitudinilor privind CCA
-
Exclusivacum 4 zile
PANICĂ LA MITITELU! Corupții din Poliția Penitenciară, în corzi! Vine DNA-ul?!
-
Exclusivacum 4 zile
Penitenciarul Ploiești: De la gunoaie de lux la instagramul promisiunilor pierdute – Un director cu „APT Limitat” la decență!
-
Exclusivacum 14 ore
Dezamăgire în Poliție: Tineri polițiști vor să renunțe din cauza presiunii, lipsei de sprijin și salarizării precare
-
Exclusivacum 3 zile
Justiția imobiliară română: O nouă modă – Morții dau case, judecătorii pupă cruci, poliția acoperă hoții!
-
Exclusivacum 3 zile
Marioara „ciuruitoarea”, Nichita „smecherul” și justiția „somnoroasă”: Ploieștiul, capitala fraudelor imobiliare?
-
Exclusivacum 5 zile
Panică în MAI: Guvernul vrea creșterea vârstei de pensionare, sindicatul Diamantul avertizează asupra riscurilor și inechităților
-
Exclusivacum 2 zile
Prahova sub asediu: Cum mafia imobiliară ne vinde sicrie cu vedere. „White Tower”, „City Gate”, „Mărășești”: Triunghiul Bermudelor imobiliare
-
Exclusivacum 4 zile
Coca-Cola: Sifonul penalității de la Ploiești – Cum Nan și gașca au transformat „băutura fericirii” într-un cocktail Molotov de otrăvuri și minciuni!