Exclusiv
Construirea unui sistem corupt: de la proteste civice la legături ilegale și încercări de compromitere în Sinaia și zonele înconjurătoare (I)

La primul impact al mesajelor de mobilizare pe rețelele sociale ale consilierului local Emil Nenciu, mulți au crezut că protestul din Sinaia ar putea fi folosit ca un instrument de luptă politică sau chiar de oameni implicați în corupție. Întreaga scenă a fost inițial văzută ca o tentație de a sugera implicarea polițiștilor corupți. Însă, cercetările aprofundate au arătat exact contrariul: în timp ce în alte zone, aka Valenii de Munte sau Boldesti Scaieni si/sau Mizil, autoritățile sunt compromise până la maduvă, în Sinaia polițiștii sunt o parte a soluției, nu a problemei.
Polițiști cinstiți, terorizați de un sistem corupt
Deși reușesc să-și păstreze integritatea, polițiștii din Sinaia sunt supuși unor presiuni constante din partea unor personaje politice și judiciare care vor să-i folosească ca instrumente. Singura metodă legală de a contracara această campanie de denigrare o reprezintă sancțiunile contravenționale, însă aceea nu pare să fie suficientă pentru a calma tensiunile create de consilierul AUR, Emil Nenciu, cel despre care s-a dezvăluit că este unul dintre denunțătorii în cazul primarului Oprea.
O rețea de influență și corupție, susținută din umbră de un fost procuror DNA
Pe fondul acestor tensiuni, S-a dezvăluit recent că în spatele acțiunilor candidatului la intimidare și denigrare se află nimeni alții decât Mircea Negulescu, cunoscut ca „Portocala”. Fost procuror DNA, recent scăpat de multiple dosare penale, Negulescu a lucrat, conform unor surse, la un plan de compromitere a primarului Vlad Oprea, asa cum devzluiam, in exclusivitate, inca din data de 21.decembrie 2024 (aici). Mai mult, el ar fi colaborat direct cu fostul său șef, Lucian Onea, în încercarea de a-l scoate din joc pe edilul din Sinaia, într-un context care sugerază o imixtiune clară a unor interese obscure în economia locală.
Interese ascunse și influență de necontestat
Se pare că aceste demersuri nu sunt întâmplătoare: în spatele lor se află un întreg mecanism de influență și manipulare, în care implicarea unor oameni de afaceri, justiție și politică popularizează o rețea de interese ilegale. Consilierul local, supranumit „OZ” pe scena de la Sinaia, este folosit ca o unelta pentru intimidarea opoziției și compromiterea realilor investitori, în timp ce la niveluri înalte, personaje precum Negulescu și Onea își mențin influența.
Viziunea de a folosi cetățeni pentru a crea haos nu trebuie să fie tolerată. În același timp, sistemul trebuie să se reformeze și să combată abuzurile, dacă dorim să recâștigăm încrederea în instituțiile statului. În această luptă, jurnalismul de investigație trebuie să joace un rol central, pentru a expune astfel de rețele periculoase invizibile, dar extrem de puternice. (Cristina T.).
Exclusiv
Împuternicirea pe funcție: de excepție, aproape regulă în MAI
Exclusiv
Sprijinul financiar pentru șefii din Poliție: sporuri de neuro-zi fără activitate operațională?

Mistere și controverse în beneficiile polițiștilor de rang înalt
Un subiect intens dezbătut în ultimele luni în cadrul sindicatului Diamantul și al altor organizații din poliție vizează acordarea unor sporuri financiare sub denumirea de „neuro-zi” pentru o categorie importantă de conducători și șefi din structurile poliției. În ciuda legislației clare, mulți dintre aceștia beneficiază de aceste sporuri chiar dacă nu desfășoară activități operative sau de investigare penală, ridicând semne de întrebare asupra legalității și justiției acestor practici.
Care sunt condițiile legale pentru sporurile de neuro-zi?
Conform legislației în vigoare, acordarea sporurilor de neuro-zi trebuie să fie strict legată de anumite criterii, în special de implicarea efectivă în activități de cercetare penală și investigare. Legea obligă ca doar polițiștii specializați în aceste domenii, aflați în structuri specifice, să beneficieze de aceste facilități financiare.
Ce spun reglementările?
- Ordinul Ministrului Administrației și Internelor nr. 484/2005 (nesecret, nepublicat oficial) stabilește clar că:
- Doar polițiștii din compartimentele de cercetare penală, investigații criminale, combaterea criminalității organizate, traficului de persoane sau substanțe interzise, și alte structuri similare pot fi numiți în funcții de poliție judiciară.
- Nu pot fi numiți în aceste funcții acei polițiști care nu desfășoară în mod direct și permanent activități de anchetă și investigare penală.
- Ordinul nr. 1504/2006 precizează că:
- Calitatea de organ de cercetare al poliției judiciare încetează automat dacă polițistul este promovat sau mutat în alte funcții ce nu implică activități investigative, cu avizul procurorului general.
Care sunt problemele?
Deși legea impune criterii stricte pentru accesul la aceste sporuri, în practică, există numeroși șefi din poliție, inclusiv conducători de nivel înalt, care beneficiază de aceste salarii suplimentare fără a fi implicați în activități reale de anchetă sau investigație. Acest lucru devine o sursă de nemulțumiri în rândul polițiștilor care respectă legea și care se întreabă dacă nu cumva se face o dezechilibrare ilegală sau o practică de favoritism.
Este legal și corect?
Specialiștii și sindicatele din poliție afirmă că astfel de practici pot fi contestabile din punct de vedere legal și moral. Dacă legea stipulează clar că sporurile pentru neuro-zi pot fi acordate doar celor implicați direct în activități de investigare, orice diferență sau acordare discreționară fără această implicare poate constitui un abuz sau o încălcare a drepturilor angajaților.
Ce urmează?
Pentru a evita asemenea situații, este nevoie de o verificare amănunțită a legalității acestor practici și, eventual, de o ajustare a reglementărilor pentru clarificarea condițiilor în care aceste sporuri pot fi acordate. În același timp, opinia publică și opinia profesională solicită transparență și responsabilitate din partea conducerii Poliției pentru a asigura corectitudinea distribuției beneficiilor financiare.
Concluzie
În contextul în care legislația e clară, iar practicile actuale ridică semne de întrebare, revitalizarea cadrului legal și respectarea strictă a regulilor în acordarea acestor sporuri devine o necesitate pentru menținerea încrederii în instituțiile statului și pentru combaterea corupției din rândul funcționarilor publici. Șefii de poliție trebuie să fie, în primul rând, exemple de integritate și corectitudine, în special când vine vorba de beneficiile financiare ale funcției lor. (Cristina T.).
Exclusiv
Poluare suspectă la Coca-Cola HBC Ploiești: Autoritățile, în alertă!
-
Exclusivacum 5 zile
Secția-fantomă de la Penitenciarul Târgșor: milioane risipite și o stare de criză repetată
-
Exclusivacum 3 zile
Scandalul imobiliar al secolului la Ploiești și București: mafie, escrocherie și impostură pe ruinele Legii!
-
Exclusivacum 2 zile
Poluare suspectă la Coca-Cola HBC Ploiești: Autoritățile, în alertă!
-
Actualitateacum o zi
Frauda electorală în Republica Moldova: o criză în plină desfășurare
-
Exclusivacum 4 zile
Un elev de poliție din Câmpina demonstrează curaj și responsabilitate în Târgu-Jiu
-
Ancheteacum 5 zile
Primul judecător de la Înalta Curte de Casă și Justiție care se pensionează după anunțul creșterii vârstei de pensionare
-
Exclusivacum 5 zile
Inspecția Muncii din IGPR, un exemplu de ineficiență și birocrație
-
Exclusivacum 3 zile
Organizarea ilegală a serviciului de permanență la Poliția de Frontieră: un abuz care încalcă drepturile angajaților