Exclusiv
Aspectele ascunse din spatele sistării unui sistem menit să protejeze printr-un ordin de ministru ce ridică serioase semne de întrebare sub aspectul legalității și temeiniciei
Suspensia rachetelor antigrindină nu doar că subminează baza agricolă a țării, dar demonstrează și o neînțelegere profundă a viitorului agricultural în fața provocărilor climatice actuale!
Suspensia rachetelor antigrindină ascunde motive obscure care ar putea provoca chiar acțiuni ce afectează siguranța națională!
Recent, autoritățile au decis suspendarea activităților de lansare a rachetelor antigrindină în județul Prahova, o măsură considerată ilegală de către Federația Națională PRO AGRO, care reprezintă interesele producătorilor agricoli din România. Această suspendare are loc chiar în plin sezon de combatere a grindinei și expune culturile agricole din zona de protecție, bunurile publice și private, precum și comunitățile locale, la riscuri majore.
Producătorii agricoli din Prahova, care au cerut această suspendare, ridică suspiciuni cu privire la motivațiile din spatele acestei solicitări. Deși s-a justificat printr-o viziune personală asupra managementului sistemului antigrindină, se pare că există interese obscure la baza acestei decizii.
Decizia de suspendare a fost prompt criticată, având în vedere că tehnica de combatere a grindinei prin rachete a demonstrat o eficiență ridicată, reducând daunele provocate de grindină cu peste 90%. În contrast, metodele aplicate în alte țări, precum Elveția și Statele Unite, nu au fost la fel de eficiente.
Federația Națională PRO AGRO cere acum ministrului Agriculturii anularea ordinului de suspendare, subliniind că această măsură va avea efecte devastatoare asupra agriculturii românești. Clubul Viticultorilor Români se alătură acestui apel, subliniind importanța rachetelor antigrindină în protejarea culturilor, în fața unor fenomene meteorologice extreme tot mai frecvente.
În plus, analizele meteo din data de 4 august 2024 arată că nu existau condiții meteorologice favorabile producerii de grindină, ceea ce amplifică întrebările legate de oportunitatea suspendării sistemului. Conform prognozei, precipitațiile au fost minime, iar nu s-au observat celule convective semnificative în aria protejată.
Așadar, este esențial ca autoritățile să revizuiască această decizie și să asigure continuarea operațiunilor sistemului antigrindină în interesul agricultorilor și al comunităților românești.
Sistemul Antigridină
Unele manifestări ale vremii pot reprezenta un factor de risc major pentru om și pentru activitățile sale, din cauza antrenării și concentrării unor cantități semnificative de energie, provocând consecințe catastrofale în multe sectoare, cum ar fi: agricultura, infrastructura, asigurările, industria de construcții, comerțul, transportul și turismul. Astfel, Sistemul Antigrindină a fost proiectat și implementat în România cu scopul de a micșora nivelul daunelor produse de unele dintre cele mai agere afirmări ale vremii și anume căderile de grindină.
Combaterea căderilor de grindină se încadrează în domeniul Intervențiilor Active în Atmosfera (IAA) alături de alte acțiuni precum: stimularea precipitațiilor, combaterea ceții în zona aeroporturilor și autostrăzilor, combaterea / atenuarea efectelor înghețurilor târzii / timpurii. Aceste acțiuni sunt recunoscute și monitorizate de către Organizația Mondială de Meteorologie, acțiunile fiind desfășurate în peste 70 de țări, fapt ce întărește utilitatea și eficacitatea acestei metode în fața celorlalte.
În România, Sistemul Antigrindină a fost conceput în anul 2004 cu 5 Puncte de Lansare în cadrul Unității Pilot de Combatere a Căderilor de Grindină Prahova (UPCCG Prahova), după aprobarea Legii 173/2009 prin care s-a reglementat domeniul IAA în România, programul s-a extins în toată țara. Această acțiune a fost urmată de efectuarea mai multor studii din partea IAA, publicate pe site-ul lor oficial, menite să îmbogățească sfera informațiilor existente în rândul publicului având scopul de-al face să înțeleagă efectele, deloc nocive, asupra mediului și performanța metodei abordate, deoarece s-a dorit, încă de la început, o transparență față de oamenii protejați.
Fenomenul de grindină
Grindina reprezintă o categorie a hidrometeorilor solizi care generează evenimente cu caracter distructiv local, în timp scurt, producând pagube materiale considerabile în special față de culturile valoroase cum ar fi vița de vie, pomii fructiferi, legumele și unele plante tehnice, pagubele putând atinge valori de până la 50.000 Euro/ha. Grindina se formează în anumite condiții meteorologice, dintre acestea existența unei umidități ridicate în atmosferă și mărimea diferenței de temperatura dintre cea înregistrată la sol si cea de la altitudinea formării norului sunt cele mai importante.
Grindina se formează în norii cu dezvoltare verticală de tip Cumulus și Cumulonimbus (formați la o înălțime mare, până la 15-17 km altitudine). Formațiunea noroasă se numește, în meteorologie, celulă convectivă, deoarece se ridică ca o ciuperca peste plafonul de nori din frontul atmosferic.
Aerul cald de la sol are tendința de a se ridica formând curenți ascendenți, bogați în vapori de apă. În atmosferă plutesc mici particule solide (praf, fum, polen) al căror număr în mod natural este de cca. 1000 buc. într-un metru cub de aer. La temperaturi negative, în apropierea izotermei de 0°C, vaporii de apă au tendința de a adiționa la acestea și având greutate mică, sunt antrenate de curenții calzi ascendenți. Pe măsură ce urcă în zonele reci ale atmosferei, apa cristalizează în jurul particulelor formând mici picături de apă care îngheață și care sunt angrenate către partea superioară a norului, unde își pot mări semnificativ dimensiunile, procesul fiind din ce în ce mai angrenat odată cu creșterea diferențelor de temperatură, cu preponderență în lunile de vară și primăvară. Fenomenul are loc până când greutatea grelonului este mai mare decât forța curentului ascendent și începe să cadă, ajungând la sol sub formă de grindină de diferite dimensiuni.
Principiile metodei rachetelor
Principiul metodei de combatere a grindinei este denumit Principiul Concurenței: dacă în zona de formare a particulelor de apă înghețată se introduce un aerosol (ex: iodura de argint) atunci apa din nor se va depune nu numai pe particulele existente natural (1000 buc / m3) ci se va răspândi pe cca. 70 ¸ 100.000 de particule, formând picături de apă care nu vor mai urca sub formă de greloane de gheață, ci vor cădea sub formă de ploaie abundentă, fapt ce atestă afirmațiile despre creșterea precipitațiilor cu până la 20%. Astfel norul nu se va mai ridica la înălțimea la care se formează grindina de dimensiuni mari, periculoasă, ci va cădea sub formă de apă sau greloane mici (care se vor topii până ajung la sol).
Așadar, local, în celula convectivă, se impiedică formarea greloanelor de gheață, la sol ajungând picături de apă (mari, grele) sau cristale de apă înghețată de dimensiuni nesemnificativ de mici în comparație cu cele inițiale.
Dintre metodele utilizate operațional, eficacitatea cea mai mare (min 75%) o are metoda rachetelor. Metoda constă în introducerea cu ajutorul rachetelor, în zona de formare și crestere a grindinei, a unui aerosol pe bază de iodura de argint menit sa creeze Nuclee Artificiale de Condensare, ce concurează cu nucleele formate natural, reușind să genereze o măzăriche (grindină de mici dimensiuni – sub 5 mm), capitalizând balanța de apa din nor pe care o precipită sub formă lichidă.
Funcționarea Unității de Combatere și Creștere a Precipitațiilor
În Punctul de Comandă sunt instalate terminale care afișează, sub formă de imagini și etichete, evoluția fronturilor atmosferice și parametrii acestora: direcția de deplasare, mărimea celulelor convective, estimarea pericolului de grindină, înălțime celulor convective, cantitatea de apă, etc.
Dacă parametrii norului / celulei convective indică formarea grindinei, se activeaza Punctele de Lansare și se monitorizează fiecare celulă cu potențial de grindină. Lansarea de rachete se produce numai pe celulele convective cu dezvoltare mare pe verticală și cu probabilitate de grindină ridicată. Acest fapt implică deja existența unor cantități semnificative de apă în nor, deci odată cu reducerea dimensiunilor grindinei formate apa nu se evaporă, printr-un ciclu de evenimente de natură „magică”, ci din contră, aceasta ajunge pe sol în toată splendoarea sa și cu toate caracteristicile sale. Viteza de reacție a sistemului trebuie să permită intervenția rapidă, deoarece celula convectivă se poate dezvolta rapid (cca. 20 minute poate atinge 9 ¸ 12 km înălțime) și se poate extinde și pe suprafață până la zeci sau sute de km2 (ex: 15 x 20 km2), scenarii cu consecințe grave asupra culturilor valoroase și nu numai. Mai mult, trebuie menționat faptul că acțiunile desfășurate de către Punctul de Comandă sunt bine structurate pe baza unor protocoale, care susțin activitatea, iar decizia de lansare stă în mâinile șefilor de tură, oameni stăpâni pe propriile cunoștinte, care analizează în permanență imaginile radar și evoluția parametrilor (înălțime, grad de pericol, dimensiune grelon de grindină) și care sunt foarte bine pregătiți, instruiți și sfătuiți constant de către persoane avizate în acest domeniu, cu studii până la nivelul doctoratului.
Lansarea este condiționată prin protocol de către autoritățiile de aviație (civilă și militară) care, la solicitarea PC, cu cel puțin o oră înainte, pot devia traficul aerian sau, dacă situația o impune, chiar interzice lansarea.
Avantajele metodei rachetelor
Eficiența utilizării rachetei antigrindină este superioară altor tipuri de mijloace tehnice utilizate încadrându-se între 70% și 90%, față de aviație (50%), generatoare de sol (25 ¸ 30%). În plus, în contextul schimbărilor climatice și a circulației fronturilor atmosferice în Europa și România, racheta antigrindină este preferabilă deoarece:
- nu acționează asupra frontului de precipitații, ci asupra celulelor convective din front
- cantitatea de aerosol este minimă în raport cu celelalte sisteme
- 12 gr. iodura de argint / racheta, față de minim 3 ore de funcționare pentru generatoarele terestre folosite înainte de venirea frontului
- viteza de reacție este net superioara (de ordinul a 4 ¸ 6 minute de la pornirea acțiunii); în contextul actual viteza de evoluție a celulelor convective a crescut foarte mult din cauza temperaturilor mari de la sol.
- sunt acoperite suprafețe mari ( 150.000 până la 250.000 ha pentru un Grup de Combatere)
- costurile sunt moderate ( 17 Euro/ha protejat)
Diverse și umile remarci
Ținând cont de toate aceste informații, considerăm că Sistemul Antigrindină a fost sistat în județul Prahova prin emiterea unui ordin de ministru care ridică serioase semne de întrebare sub aspectul legalității și temeiniciei, pe baza unor reacții fundamentate pe frica în fața impredictibilității vremii secetoase și pe diferite presiuni din exterior, dar nu pe adevăruri dovedite științific, întrucât acest sistem este vital atât pentru bunăstarea cetățenilor, cât și pentru cea a culturilor valoroase, iar motivele folosirii acestuia au fost dovedite științific. Așadar, nu înțelegem ce a stat, de fapt, în spatele acestei decizii, sau mai bine spus, ce fel de interese ascunse au determinat sute de fermieri să renunțe la singura metodă care a dat rezultate ce pot fi scrise cu corectitudine și asumare pe hârtie și să se lase influențați de vorbele din popor, cuvinte nefondate și transmise prin viu grai de la persoană la persoană, fără atestări, vorbe concentrate pe „fuga norilor”, „fuga ploii” sau fuga adevărului, mai bine spus. Mai mult, nu putem să nu ne întrebăm de ce această iarnă a fost lipsită de ninsorile de odinioară, cele „ca în poveștile parintilor noștri”, ținând cont de faptul că pe timpul iernii nu se lansează rachete. Zăpada tot din apă se formeaza și totuși aceasta a “fugit”, în ciuda lipsei “dușmanului”, intitulat de câțiva racheta antigtrindină.
Pentru a exemplifica aceste ultime fraze am vrea să subliniem cu tărie faptul că ploile, de pe raza județului Prahova, din data de 4 august nu au fost datorate lipsei rachetelor din atmosferă, ci au fost o acțiune pur meteorologică care s-ar fi întamplat și în cazul în care sistemul nu ar fi fost sistat, deorece condițiile nu implicau necesitatea lansărilor de rachete, deci oricum nu s-ar fi efectuat comanda FOC. Așadar, suntem la curent cu „glasul străbun”, care susține că deciziile „dictatorului” sunt cele mai bune, în ciuda fundamentelor neconforme realității, obiceiuri practicate cu seriozitate în vremea comunismului, însă suntem, în același timp, de părere că oamenii ar trebui să se informeze din cât mai multe surse sigure, fără să sară la concluzii pripite și fără să fie influențați de interesele materiale care pot pune în pericol chiar traiul lor. În continuare, vă prezentăm câteva informații fundamentate:
ANALIZA SITUATIEI METEO DIN 04.08.2024
Prognoza meteo ANM pentru 4 august 2024
Valorile de temperatură vor continua să scadă; maximele se vor încadra între 24 și 34 de grade, iar minimele între 9 şi 20 de grade. Cerul va fi variabil, dar mai ales pe parcursul zilei vor mai fi înnorări, averse şi descărcări electrice local la munte, în centru, în sud-est şi izolat în rest.
Valori pluviometrice înregistrate în zona Prahova în data de 04.08.2024
Stația | Valoare
(lit/mp x 24 h) |
Cheia | 0,3 |
Valenii de Munte | 3,5 |
Ploiesti | 6,4 |
Ceptura | 0 |
Imagine radar meteo
Se observă că în teritoriul protejat nu există centri convectivi care să necesite declanșarea acțiunii antigrindină. Numai în zona Târgoviște (mult în afara GC Prahova) este semnalată celula A2 cu parametrii la limita inferioară de declanșare a acțiunii.
Concluzii
În data de 04.08.2024 nu au existat condiții de grindină în teritoriul protejat de GC Prahova. De asemenea, regimul pluviometric înregistrat de stațiile ANM a fost unul ușor cu o medie de până la 5 l/mp x 24h, local până la 10 l/mp x 24h.
Vom reveni. (Ec Adrian Radu).
Exclusiv
DIICOT Iași: sapte inculpați reținuți în dosarul de contrabandă cu tigarete
La datele de 06 și 07 septembrie 2024, procurorii Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism – Serviciul Teritorial Iași au dispus reținerea a șapte inculpați (dintre care patru cetățeni străini), cercetați pentru constituirea unui grup infracțional organizat, contrabandă, deținerea de produse accizabile fără documente legale și comercializarea acestora pe teritoriul României, în special a țigaretelor, fără a fi marcate corespunzător sau cu marcaje false, în cantitate ce depășește 10.000 de țigarete, și concurență neloială.
Investigarea a scos la iveală că, începând cu anul 2023, inculpații, cetățeni din România, Republica Moldova și Iordania, au constituit un grup infracțional organizat în județul Iași, cu scopul de a introduce ilegal în România cantități de țigarete provenite din Republica Moldova sau contrafăcute în Bulgaria. Aceste țigarete erau transportate cu autovehicule special amenajate și depozitate în imobile deținute de membrii grupului, pentru a fi ulterior comercializate pe teritoriul României și în țări din vestul Europei.
În urma acțiunilor desfășurate, procurorii DIICOT, împreună cu polițiști de frontieră din cadrul Inspectoratului General al Poliției de Frontieră, au pus în aplicare 22 de mandate de percheziție domiciliară în județele Vaslui, Suceava, Galați, Dolj, Giurgiu, Ilfov și municipiul București. Au fost identificate și ridicate 23.320 de pachete de țigarete (provenind atât din Republica Moldova, cât și contrafăcute), sume de bani în euro, dolari și lire sterline, patru autovehicule utilizate la transportul țigaretelor, înscrisuri și alte mijloace de probă.
De asemenea, în timpul controlului de frontieră la P.T.F. Nădlac II și P.T.F. Giurgiu, precum și în cadrul perchezițiilor domiciliare din municipiul Bârlad, au fost indisponibilizate alte 14.710 pachete de țigarete provenite din Republica Moldova și Bulgaria.
Procurorii urmează să sesizeze judecătorul de drepturi și libertăți din cadrul Tribunalului Iași pentru propunerea de arestare preventivă a inculpaților pentru o perioadă de 30 de zile.
Activitățile de urmărire penală au fost realizate cu sprijinul polițiștilor de frontieră din Direcția de Prevenire și Combatere a Migrației Ilegale, iar documentarea cauzei a beneficiat și de suportul Inspectoratelor Teritoriale ale Poliției de Frontieră Giurgiu și Timișoara. Suportul tehnic a fost asigurat de Serviciul Tehnic și de Criminalistică din cadrul DIICOT și de Direcția Operațiuni Speciale din Poliția Română.
Menționăm că, pe parcursul întregului proces penal, persoanele cercetate beneficiază de drepturile și garanțiile procesuale prevăzute de Codul de Procedură Penală, precum și de prezumția de nevinovăție. (Sava N.).
Exclusiv
Sindicatul „Diamantul” denunță obstrucționarea acordurilor colective în MAI
O adresă recentă a Sindicatului Polițiștilor din România „Diamantul” scoate la iveală probleme grave în privința respectării reglementărilor legale legate de negocierea și încheierea acordurilor colective în Ministerul Afacerilor Interne (MAI).
Sindicatul subliniază că, în conformitate cu atribuțiile impuse MMSS și ITM-urilor din subordine prin articolele 106, 111 și 113 din Legea 367 din 2022 a dialogului social, există obligația de a verifica condițiile legale și de a înregistra acordurile colective pentru funcționarii publici, înainte ca acestea să intre în vigoare.
În acest context, Sindicatul „Diamantul” solicită clarificări referitoare la recunoașterea și înregistrarea acordurilor colective încheiate în mod ilegal, în baza art. 24 din HG 302/2022, la nivel de „grup de unități”.
Obstrucționarea negocierilor legale
Sindicatul semnalează că, în prezent, negocierea și încheierea legală a acordurilor colective în MAI este obstrucționată de un grup de directori din Aparatul central al MAI. Aceștia insistă pe menținerea unei practici defectuoase și ilegale de a încheia un acord colectiv unic la nivel de grup de unități, care să acopere toate unitățile de poliție centrale și teritoriale, în contradicție cu legislația actuală care prevede acorduri specifice pentru fiecare unitate publică.
Conform adresei, această obstrucționare a încheierii acordurilor legale colective afectează grav ordinea de drept și interesele a aproximativ 60.000 de polițiști din MAI. De asemenea, afectează și interesul MAI de a respecta principiul legalității și de a avea o conduită conform legislației în vigoare.
Sindicatul „Diamantul” solicită, în consecință, clarificări din partea Ministerului și ITM-urilor referitor la aceste practici, având în vedere impactul negativ asupra condițiilor de muncă ale polițiștilor și asupra respectării drepturilor acestora.
Exclusiv
Campanie de prevenire a accidentelor rutiere: Imaginea lui Vlad Pascu folosită pentru educarea șoferilor
-
Exclusivacum 5 zile
Fiasco la IJP Prahova: mobilizarea ireală sub comanda lui Ginel Preda/MOBEX PH-DB-24
-
Exclusivacum 4 zile
Teapa oferită de operatorul de salubritate UWS/Rosal Ploiesti: Impasibilitatea autorităților ADI și CJ Prahova și legăturile cu foști ofițeri SRI
-
Exclusivacum 4 zile
Dublu standard în Poliție: Abuzurile de la IPJ Prahova și Justiția Selectivă
-
Exclusivacum 5 zile
Scandalul WHITE TOWER continuă: Mesaje halucinante și umilințe în afaceri imobiliare
-
Exclusivacum 5 zile
Controversele din CSM Ploiești: Dănuț Burghelea și acuzele de abuz și umilință
-
Exclusivacum 5 zile
Încercarea de a mascara Justiția:incompatibilități și abateri în cazul judecătorului C5 de la Judecătoria Vălenii de Munte (II)
-
Exclusivacum 5 zile
În spatele cortinei: Cum rețelele mafiote controlează sănătatea publică în România – scandalul Sterileco și indiferența autorităților
-
Exclusivacum 4 zile
Primul spot de prezidențiabil al lui Nicolae Ciucă