Featured
Se aud proteste din toate direcțiile, dar mai ales din tabăra suveraniștilor

Este un proiect mai vechi. Care acum prinde contur. Uniunea Europeană dispare, în mod cert, în forma pe care o cunoaștem astăzi. Fie se dizolvă pur și simplu, cu toate consecințele generate de acest dezastru, fie se consolidează. Și nu se poate consolida decât sub forma Statelor Unite ale Europei.
Cine s-a prăjit odată, și mai ales cine s-a prăjit de mai multe ori, suflă și-n iaurt. Românii au intrat târziu în Uniunea Europeană. Și au fost membrii într-o perioadă dominată, la început, de Germania, care era pe cale să construiască un nou Reich și după declanșarea războiului din Ucraina, o Europă slabă, în disoluție. Dar în care, statelor mai slabe și mai puțin integrate, cum este România, l-i s-a răpit mult din suveranitate. Și care astfel au fost supuse jafului. Această stare de lucruri a generat două consecințe în planul psihologiei colective:
În primul rând, din ce în ce mai mulți români au devenit conștienți că nu-și pot proteja resursele și respectiv interesele, decât în condițiile în care recuperează componente esențiale ale suveranității pierdute. Așadar, crește curentul suveranist, avem deja două blocuri de partide de acest fel și, în consecință, cresc și procentele electorale atribuite acestei mișcări. Dar, atenție, mișcări de tip suveranist, mai mult sau mai puțin pronunțate, există și în alte state europene.
A doua consecință în planul psihologiei colective este teama, uneori irațională, legată de perspectiva creării Statelor Unite ale Europei. Pentru ca asta presupune adoptarea unei Constituții, care în linii mari este deja scrisă. Iar o asemenea Constituție are drept consecință faptul că toate statele, deci inclusiv România, urmează să cedeze componente importante ale suveranității în beneficiul unei suveranități colective. Este această perspectivă cu adevărat înspăimântătoare?
Aceste proteste, aceste semnale de alarmă sunt instinctive, deci mai puțin raționale și, uneori, de-a dreptul isterice. Există o frică aproape atavică că o Constituție europeană ne confiscă și mai multă suveranitate și ne face și mai dependenți de capitalul unor state partenere, dar nu neapărat prietenoase. Oare așa stau lucrurile?
Realitatea este că Uniunea Europeană nu mai are de mult timp o dinamică proprie, accelerată de dezvoltare, că nu reușește să se înșurubeze cu suficientă forță pe cele mai importante piese comerciale ale lumii, că nu are o politică externă coerentă și puternică, iar în materie militară, e ca și inexistentă. Deci, vulnerabilă. Și de asemenea, vulnerabilă sub aspect energetic. Dacă nu se revigorează, Uniunea Europeană dispare, iar costurile destrămării vor fi uriașe. Prin urmare, nu există decât o soluție diametral opusă.
Soluția de supraviețuire, soluția prin care această uniune de state poate deveni cu adevărat puternică, este tocmai proiectul de care se tem cei mai mulți dintre eurosceptici. Ce ar putea însemna Statele Unite ale Europei? În esență, este adevărat, adoptarea unei constituții prin care fiecare stat membru urmează să cedeze mai multă suveranitate unei suveranități colective. Dar o asemenea cedare se poate face în mod echitabil fără a dezavantaja unele state în beneficiul altora. Am putea funcționa în baza unei legislații federale, nediscriminatorii și, desigur, după modelul Statelor Unite ale Americii, fiecare componentă va putea, în anumite limite, să promoveze o legislație proprie. Pentru a susține, așa cum se cuvine, interesele locale.
În mod clar, sunt suveranist. În mod la fel de clar și de răspicat, mă pronunț constant împotriva discriminărilor de orice fel la care este supusă România. Inclusiv în ceea ce privește instituții fundamentale, cum sunt Biserica, Cultura, Familia. Sunt suveranist, dar nu sunt nici absurd și nici panicat. Ca atare, cu circumspecție, cu precauție, voi susține proiectul Statelor Unite ale Europei.
Sorin Rosca Stanescu
Exclusiv
Emil Pascut: Critica managementului din MAI și reflexele regimului autoritar

Reflexe ale regimului comunist în MAI
Emil Pascut, reprezentant al Sindicatului Diamantul, a declarat că Ministerul Afacerilor Interne (MAI) păstrează reflexe ale regimului autoritar comunist, evidențiind modul în care opiniile critice sunt etichetate ca „opinii politice” sau acte anti-sistem. Aceasta este o strategie de control social care transformă disidența într-o faptă pedepsibilă, subminând astfel principiile statului de drept și creând un climat de frică.
Caracteristicile regimurilor autoritare
Pascut a enumerat principalele trăsături ale regimurilor autoritare:
- Centralizarea puterii
- Represiunea disidenței
- Controlul informației, inclusiv cenzura opiniilor critice și manipularea narativelor publice.
În aceste condiții, critica este percepută ca o amenințare la adresa stabilității regimului, indiferent de conținutul său.
Problemele din MAI
Pascut subliniază că la MAI există simptomele enumerate mai sus, facilitate de o legislație defectuoasă și de calitatea morală și profesională scăzută a unor funcționari de conducere. Legea 360/2002, de exemplu, este considerată un cadru normativ defectuos, utilizat pentru a suprima dizidența și opinile critice, fără o delimitare clară a „opiniilor politice” de cele care sunt pur critice.
Impactul Legii 360/2002
Lipsa unei definiții precise a „opiniei politice” permite o interpretare extinsă, astfel încât orice opinie contrară narativului oficial poate fi etichetată ca „opinie politică.” Pascut reamintește că înainte de cazurile recente, cercetările disciplinare pentru opinii politice erau rare, însă acestea au crescut în intensitate după evenimente recente, afectând grav activitatea sindicală și libertatea de exprimare a polițiștilor.
Distincția între critică și compromiterea imaginilor
Pascut evidențiază importanța de a face o distincție clară între critica legitimă, care abordează problemele structurale, și comportamentele care compromit imaginea instituției. Legislația existente, cum ar fi apreciația standardelor CEDO, ar trebui să ghideze sancționarea funcționarilor pentru exprimarea opinilor critice.
Jurisprudența CEDO ca fundament
Pascut face referire la cazuri relevante de la CEDO, precum „Vogt v. Germania” și „Baka v. Ungaria”, pentru a argumenta că sancțiunile aplicate funcționarilor publici trebuie să fie proporționale, legale și să demonstreze un impact real asupra reputației instituției, nu doar un discomfort.
Concluzie: Nevoia de schimbare
Misiunea MAI de a proteja drepturile cetățenilor și de a asigura transparența în activitatea sa este esențială. Pascut atrage atenția că o interpretare extinsă a legilor și penalizarea criticilor pot submina aceste valori fundamentale, fiind necesară o evaluare responsabilă și echilibrată a comportamentului funcționarilor publici.
Experiența acumulată pe parcursul a 18 ani de activitate juridică și observație critică a MAI îi oferă lui Emil Pascut autoritatea de a formula aceste concluzii esențiale pentru viitorul instituției și al societății românești. (Cristina T.).
Anchete
Recalcularea drepturilor salariale pentru personalul din structurile de apărare

Plafonarea ilegală a majorărilor
Prin Decizia nr. 75 din 18.11.2024, Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ) a stabilit că plafonarea „majorării pentru lucrări de excepție și misiuni speciale” la valoarea salariului de funcție din anul 2018, conform OUG 114/2018, este ilegală. Aceasta trebuie să se raporteze la salariul de funcție aflat în plată.
Contextul deciziei
Decizia a venit ca urmare a sutelor de procese în instanță, după ce structurile de apărare au început, la 01.01.2024, să raporteze brusc drepturile salariale la salariul/solda de funcție aflat în plată, fără nicio intervenție legislativă.
Acțiunile Ministerului Apărării Naționale
Pentru a se conforma cu Decizia ÎCCJ, Ministerul Apărării Naționale (MApN) a publicat pe site-un proiect de ordonanță de urgență care vizează plata unor diferențe de drepturi salariale pentru personalul din structurile de apărare, ordine publică și siguranță națională.
I. Recalcularea drepturilor pentru personalul aflaat în activitate:
- Se va realiza pentru toți beneficiarii acestui drept din perioada 01.01.2019 – 31.12.2023.
- Recalcularea se va face la salariul de funcție aflat în plată în perioada respectivă.
- Termenul pentru recalculare este de 120 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanței.
- Sumele rezultate se vor plăti eșalonat pe o perioadă de 5 ani:
- 5% în primul an, până la 04.12.2025
- 10% în al doilea an, până la 04.12.2026
- 25% în al treilea an, până la 04.12.2027
- 25% în al patrulea an, până la 04.12.2028
- 35% în al cincilea an, până la 04.12.2029
- Diferențele vor fi actualizate cu rata inflației.
II. Recalcularea drepturilor pentru personalul care a incetat raporturile de serviciu (Pensionarii militari):
- Vor beneficia de o dublă recalculare, atât de fostul angajator, cât și de Casa de Pensii.
- Recalcularea de către fostul angajator se va realiza pentru toți beneficiarii acestui drept din perioada 01.01.2019 – 31.12.2023.
- Sumele rezultate se vor plăti eșalonat de fostul angajator pe o perioadă de 5 ani, similar cu cei activi:
- 5% în primul an, până la 04.12.2025
- 10% în al doilea an, până la 04.12.2026
- 25% în al treilea an, până la 04.12.2027
- 25% în al patrulea an, până la 04.12.2028
- 35% în al cincilea an, până la 04.12.2029
- Diferențele plătite de fostul angajator se vor actualiza cu rata inflației.
- Revizuirea pensiilor se va face din oficiu în termen de 240 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanței de urgență, iar restanțele vor fi achitate eșalonat de Casa de Pensii pe o perioadă de 5 ani, similar cu calitatea celor activi.
Concluzie
Această reformă vizează asigurarea unor drepturi salariale corecte pentru personalul din structurile de apărare și este un pas important în remedierea situațiilor generate de aplicarea defectuoasă a legii. Deciziile luate de MApN vor avea un impact semnificativ asupra veniturilor și stabilității financiare a acestui sector esențial. (Irinel I.).
Featured
Haos la Urziceni: Doi frați uciși într-un conflict violent
-
Exclusivacum 3 zile
Poliția sau mafia? Războiul politic care distruge afaceri in Cerasu/Rețeaua corupției de la Vălenii de Munte: între putere și abuz
-
Exclusivacum 22 de ore
Aroganta și ipocrizia în conducerea ANP: Întâlnire cu realitatea
-
Exclusivacum 3 zile
Corupție și intimidare: Adevărul din umbră al gestionării deșeurilor în Prahova
-
Exclusivacum 2 zile
Scandalul White Tower: Abuzuri imobiliare și corupție în România
-
Exclusivacum 2 zile
Critici dure la adresa lui Dan Halchin în urma bilanțului de la Penitenciarul Iași
-
Exclusivacum o zi
A apărut proiectul de OUG pentru recalcularea salariilor și pensiilor militare
-
Exclusivacum 4 zile
FSANP propune amendament pentru acordarea drepturilor salariale polițiștilor de penitenciare
-
Exclusivacum 4 zile
Proteste ale polițiștilor din Mehedinți impotriva tăierilor salariale