Administratie
Au apărut și normele metodologice de aplicare în MApN a prevederilor HG nr. 1.198/2022 privind drepturile de transport, aprobate prin Ordinul ministrului apărării naționale nr. 8/2023

Pentru a beneficia de decontarea contravalorii transportului sub forma unei sume forfetare – în cazul navetei zilnice sau deplasărilor săptămânale ori bilunare de la domiciliu sau reşedinţă la locul de muncă şi de la locul de muncă la domiciliu sau reşedinţă –, personalul trebuie să se adreseze, prin raport scris, comandantului/șefului unității militare în care este încadrat, detașat și împuternicit sau pus la dispoziție.
De asemenea, am menționat și documentele ce trebuie atașate raportului. Normele prevăd că personalul solicitant este responsabil de veridicitatea datelor înscrise în raport și a documentelor anexate acestuia, printre care și copia actului de identitate sau dovada adresei de reședință, prin care se confirmă adresa de domiciliu ori de reședință, precum și fișa rutei generată de calculatorul de rute.
Calculatorul de rute utilizat pentru măsurarea distanțelor kilometrice este aplicația informatică specializată, denumită Calculator rute, disponibilă pe site-ul Intraman al Direcției generale financiar-contabile, la adresa http://dgfc-rute.
Pentru analiza îndeplinirii condițiilor de acordare a drepturilor de transport prin acordarea contravalorii transportului sub forma unei sume forfetare, comandantul/șeful unității militare numește, prin ordin de zi pe unitate, o comisie formată dintr-un număr impar de membri, al cărei președinte este un locțiitor al său.
Comisia verifică dacă mutarea a fost în interes de serviciu, dacă domiciliul sau reședința actual/ă este într-o altă localitate decât cea a actualului loc de muncă, corespondența datelor prezentate în raport și documentele anexate acestuia cu documentele de evidență nominală, ordinele de zi pe unitate sau alte documente elaborate la nivelul unității militare în care personalul este încadrat, detașat și împuternicit sau pus la dispoziție, precum și modificările adresei de domiciliu sau de reședință, intervenite după intrarea în vigoare a HG, în vederea stabilirii unei posibile intenții de a beneficia de aceste drepturi sau de majorarea cuantumului acestora, în situația în care modificările nu au la bază un act încheiat în condițiile de validitate prevăzute de legislația română în vigoare, privind titlul de proprietate.
După verificări, comisia determină procentele din salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, cuvenite personalului pentru deplasarea zilnică, săptămânală sau bilunară, după caz, precizate la art. 18 din HG.
Termenul maxim pentru emiterea ordinului de zi pe unitate de alocare la plata drepturilor de transport prin acordarea contravalorii transportului sub forma unei sume forfetare la naveta zilnică sau deplasarea săptămânală ori bilunară, precum și pentru comunicarea în scris a răspunsului referitor la respingerea cererii este de 20 de zile lucrătoare de la data înregistrării raportului la compartimentul documente clasificate, exclusiv ziua înregistrării.
În situații deosebite, la propunerea comisiei, comandantul/șeful unității militare poate aproba prelungirea termenului inițial o singură dată, cu maximum 20 de zile lucrătoare.
Plata sumei forfetare se efectuează de unitatea militară în care beneficiarul este încadrat, detașat și împuternicit sau pus la dispoziție, pe baza statelor de plată întocmite în acest scop, în luna în curs, pentru drepturile aferente lunii precedente.
Pentru plata sumei forfetare, în situația deplasării zilnice, săptămânale sau bilunare de la domiciliu sau reședință la locul de muncă și de la locul de muncă la domiciliu sau reședință, pontajele se întocmesc lunar de șefii nemijlociți ai beneficiarilor, se vizează de structura de resurse umane și se depun la structura financiar-contabilă a unității militare, până pe data de 5 a lunii curente pentru luna precedentă.
Personalul care domiciliază la o distanță de până la 70 de km și nu face naveta zilnic beneficiază de decontarea cheltuielilor de transport la deplasarea săptămânală de la domiciliu sau de la reședință la locul de muncă și de la locul de muncă la domiciliu sau reședință, pe baza legitimațiilor de călătorie utilizate în acest sens.
În asemenea situație, personalul are dreptul să călătorească cu mijloace de transport public feroviar, aerian, naval sau rutier și cumijloace de transport în comun, astfel: înalții funcționari publici și ofițerii – cu orice fel de tren, la tariful clasei 1, indiferent de distanță; alte categorii de personal – cu orice fel de tren, la tariful clasei a 2-a, pe distanțe de până la 300 km inclusiv și la tariful clasei 1 pe distanțe mai mari de 300 km.
HG prevede că se pot utiliza autoturisme, autobuze, microbuze și ambarcațiuni cu motor din înzestrarea MApN pentru deplasarea personalului dus-întors în punctele de control pentru trecerea frontierei, aflate pe teritoriul țărilor vecine, în cadrul cărora își desfășoară activitatea, și la și de la locul de muncă până la domiciliu sau reședință, dacă este încadrat în unități, subunități, formațiuni și puncte de lucru izolate, cu încadrarea în drepturile de rulaj sau, după caz, de combustibil stabilite prin normative proprii, când este îndeplinită una din condițiile: distanța de la unitate/subunitate/formațiune/punctul de lucru până la stația/gara unui mijloc de transport public este mai mare de 2 km; drumul de acces până la unitate/subunitate/formațiune/punctul de lucru este nemodernizat, în sensul că nu este asfaltat, betonat sau pavat pe o porțiune de cel puțin 2 km; rețeaua de transport public este inexistentă sau slab dezvoltată, în sensul că nu sunt organizate servicii de transport public sau că mijloacele de transport existente pe plan local nu asigură capacitatea de transport necesară asigurării prezenței la program a personalului unității, în conformitate cu programul orar; unitățile, subunitățile, formațiunile și punctele de lucru se află situate în Rezervația Biosferei Delta Dunării.
Normele precizează că transportul personalului, în condițiile menționate, se organizează dacă se ocupă cel puțin două treimi din capacitatea mijlocului de transport, în baza aprobării acordate anual de către comandantul/șeful unității militare.
În interes de serviciu, personalul se poate deplasa cu mijloace de transport în regim de taxi și mijloace de transport alternativ cu autoturism și conducător auto doar în intervalul în care serviciile de transport în comun nu sunt disponibile. Pentru decontarea cheltuielilor de transport în astfel de cazuri, normele prevăd că personalul trebuie să prezinte orice dovadă din care să rezulte programul de funcționare a serviciilor de transport în comun.
De asemenea, normele prevăd că, în situația în care deplasarea în interes de serviciu se face succesiv în mai multe localități, drepturile de transport se acordă pentru deplasarea între localitățile de plecare și localitățile de sosire, așa cum sunt stabilite prin itinerarul de deplasare consemnat în ordinul de zi pe unitate și în ordinul de serviciu. Dacă pe timpul deplasării apar modificări de itinerar, acestea se justifică în scris și se aprobă de către comandantul/șeful unității militare care a semnat ordinul de serviciu. (Irina Nedelcu).
Administratie
Poliţiştii de frontieră au depistat într-o autoutilitară condusă de un cetățean german, peste 17.000 de cutii cu medicamente susceptibile a fi contrafăcute, în valoare totală de peste 370.000 de euro

La Punctul de Trecere a Frontierei Nădlac II, județul Arad, s-a prezentat pentru efectuarea formalităților de frontieră, pe sensul de ieșire din țară, un cetățean german în vârstă de 39 de ani. Bărbatul se afla la volanul unei autoutilitare înmatriculate în Germania.
La controlul de frontieră, poliţiştii de frontieră au descoperit, în compartimentul pentru marfă, mai multe cutii pe care erau inscripționate numele unor medicamente cunoscute, susceptibile de a fi contrafăcute. Pentru marfa transportată, șoferul nu a putut prezenta documente de proveniență, motiv pentru care a fost condus la sediul instituției pentru verificări suplimentare.
La cercetări, polițiștii de frontieră au stabilit că în interior se aflau 17.263 cutii cu medicamente, susceptibile a fi contrafăcute, în valoare totală de peste 370.000 de euro.
În cauză se efectuează cercetări sub aspectul săvârșirii infracțiunii de punere în circulație a unui produs purtând o marcă identică sau similară cu o marcă înregistrată pentru produse identice ori similare, la finalizare urmând a fi dispuse măsurile legale care se impun, precizeaza sursa citata. (Sava N.).
Administratie
În Bemowo Piskie, Polonia, instrucția contingentului românesc continuă

În spatele fiecărui sistem antiaerian Gepard care iese la instrucție există o mână de oameni care se asigură, în permanență, că tehnica este operativă.
Un tablou absolut impresionant: zgomotul motoarelor, ridicarea și rotirea antenelor, mișcarea turelelor. Șenilele care se învârt și aruncă în urma lor noroiul poligonului. Mirosul de fum. Vin Geparzii.
Dacă privim bateria cum pleacă la instrucție, garantat ni se face pielea de găină. Complexul antiaerian Gepard este o bestie de-a dreptul amenințătoare, însă este întotdeauna îmblânzit de o mână de oameni.
Militarii Detașamentului de Apărare Antiaeriană Sky Guardians, structură generată de Batalionul 288 Apărare Antiaeriană Milcov și coordonată de Comandamentul Forțelor Întrunite General Ioan Emanoil Florescu, se află aproape de finalul misiunii din baza de instrucție din Bemowo Piskie, Polonia. Prinși în vârtejul activităților, timpul a trecut repede.
Uneori, captivați de tabloul impresionant al tehnicii, ne concentrăm mai mult pe luptători și mai puțin pe structura de mentenanță, cei care fac lucrurile să meargă. Despre ei se scrie rar. Nu au atât de multă vizibilitate, căci se află, zi-lumină, în ateliere, însă lipsa lor s-ar observa instantaneu.
Iar mentenanța Gepardului este o treabă complicată. Pe de o parte avem mentenanța șasiului, ceea ce ține de partea mecanică și auto și ajută complexul să se deplaseze. Mai avem partea de mentenanță a armamentului complexului, în special cele două tunuri automate calibrul 35 de milimetri Oerlikon.
Nu în ultimul rând, avem verificarea părții speciale, ce presupune diagnosticarea, în cazul unor defecțiuni, a legăturilor electronice ale componentelor sistemului, ca de pildă radare, sisteme optice și calculatorul.
La o simplă căutare pe internet, aflăm că sistemele antiaeriene Gepard, tehnică aflată în dotarea contingentelor românești din cadrul Grupului de luptă NATO din Polonia, au fost proiectate undeva pe la mijlocul anilor șaizeci. Cu toate acestea, de mentenanța lor se ocupă în special oameni tineri.
Cel mai tânăr militar din detașament este maistrul militar clasa a IV-a Cătălin Lalu. Este absolvent al Școlii de Maiștri Militari și Subofițeri a Forțelor Aeriene Traian Vuia și aici, în Polonia, este maistru militar specialist pe armamentul complexului antiaerian Gepard.
Maistru militar Cătălin Lalu
Datoria mea este să verific și să mă asigur că toate componentele armamentului din dotarea complexului antiaerian sunt funcționale și în bună stare, astfel încât să poată fi executate trageri asupra țintelor inamice.
Întreținerea armamentului complexului antiaerian Gepard după tragere este o treabă complexă și meticuloasă. Armele sunt separate de complex, dezasamblate, curățate bucată cu bucată, asamblate și așezate la loc. Toate aceste operațiuni durează aproximativ o zi, în funcție de spațiul de lucru și de numărul de oameni de care dispune structura de mentenanță.
Totodată, la întreaga activitate participă și echipajul complexului, un lucru normal dacă ne gândim că ei sunt cei ce folosesc efectiv complexul, și cum ai putea lucra cu ceva ce nu cunoști?
Mentenanța șasiului este la fel de importantă. De fiecare dată când Gepardul iese la instrucție, fie că vorbim despre exercițiile de antrenament în teren, recunoașteri, exerciții de rezolvare a situațiilor tactice sau trageri propriu-zise, echipajul verifică uzura șenilelor și a roților motrice, starea lichidelor speciale și, în cazul în care sunt probleme, intervin maiștrii militari specialiști.
Unul dintre cei care se ocupă de partea specială este caporalul clasa a II-a Fănel Gherghe, militar cu experiență în ceea ce privește complexul antiaerian: M-am ocupat de mentenanța Gepardului din primii ani în care a intrat în înzestrarea unității, perioadă în care am avut șansa să lucrez cu operatorii germani. Când tehnica a intrat în dotarea batalionului, au venit cu ea și specialiștii germani și am lucrat împreună.
Caporal Fănel Gherghe
O echipă de mentenanță a Gepardului trebuie să funcționeze ca o mașinărie bine unsă. Activitatea mea și a colegului meu sunt direct proporționale. Dacă o anumită parte a complexului nu funcționează, nici celelalte părți nu își vor atinge obiectivele. Dacă partea specială nu reușește să calculeze viteza țintei, de exemplu, armamentul va avea o eroare care o va face să nu fie eficientă, explică maistrul Cătălin Lalu.
Colegul său completează: Nimeni nu poate să cunoască complexul în întregime. În primul rând, ca să poți să repari, trebuie să ai idee de cum merge. Să repari ceva ce nu știi cum funcționează este aproape imposibil.
Iar învățarea nu o putem cuantifica în perioade de timp, este vorba doar dacă îți place ce faci, dacă ai mai făcut înainte ceva asemănător. Eu am terminat electronica, sunt olimpic național la electronică și îmi place ceea ce fac, înțeleg cum funcționează.
Mai important decât tehnica în sine este specialistul. Căpitanul Marius Alexandru este ofițer de stat major în compartimentul logistic și se ocupă în special de mentenanță, mișcare și transport. Coordonez activitatea plutonului sprijin și activitățile adiacente logistice, în special mentenanță, mișcare și transport.
Dacă vorbim strict de ceea ce înseamnă mentenanța complexului antiaerian Gepard, toate defecțiunile care pot să apară pot fi remediate de specialiștii pe care îi avem și cunoștințele lor ne sunt de folos și nouă, ofițerilor și subofițerilor care au funcția de operator.
Oamenii de la mentenanță nu sunt doar colegi, ci o adevărată echipă condusă de Ionuț Ocheșel, maistru militar specialist și comandant grupă întreținere artilerie și rachete antiaeriene. El este cel ce coordonează întreaga activitate a celor care au grijă ca Geparzii să fie mereu operativi.
Ne apropiem de finalul misiunii. Asta înseamnă că echipa de mentenanță este mai ocupată ca niciodată. Pe lângă activitățile curente, se concentrează ca toată tehnica să fie în stare perfectă de funcționare, pentru a fi predată următoarei rotații.
Exercițiile cu trageri de luptă sunt momentele favorite ale artileriștilor antiaerieni. În clipele de dinainte de trageri, timpul pare că se oprește în loc. Întreaga suflare din poligon își ține respirația până când prima lovitură pleacă spre țintă. În spatele celor câteva minute ale unei trageri propriu-zise, se află însă ore, dacă nu zile întregi de muncă. (Locotenent Cornelia Dumitru).
Administratie
Ministerul Apărării Naţionale (MApN) a anunţat că a retras din dezbatere proiectul care viza ca personalul civil din instituţiile subordonate să fie încadrat în condiţii de muncă deosebite şi speciale

Ministerul Apărării Naţionale a decis retragerea proiectului de modificare a Legii nr. 263/2010, ca urmare a observaţiilor primite până la acest moment, în cadrul procedurii de transparenţă decizională începută în data de 17 martie.
Proiectul de act normativ în discuţie, iniţiat şi elaborat de instituţiile de apărare, ordine publică şi securitate naţională, a avut ca scop crearea cadrului normativ care să permită încadrarea activităţii personalului civil din propriile instituţii în condiţii de muncă deosebite şi speciale, similar prevederilor aplicabile personalului militar şi poliţiştilor.
-
Exclusivacum 4 zile
,, Noaptea Minții” sau ,,Cum calculează Mafia”!!!/Episodul IV
-
Exclusivacum o zi
Replica ,, Caracatiței”
-
Administratieacum 4 zile
La doar 33 de ani, a fost depistat cu o formă rară de cancer, iar tratamentul necesar depășește suma de 30000 euro/lunar
-
Exclusivacum o zi
Don Quijote de la Mancha VS. Cei trei muschetari/Cavalerul tristei figuri VS. Cei trei mușca-tare/Ep.3: ÊTES-VOUS PRÊT(E)S ?
-
Featuredacum 4 zile
Până și luptele de la Bahmut pălesc față de ”Jihadul” declanșat la Primăria Sectorului 1
-
Exclusivacum 4 zile
Un focar de infecție ce se dorește a fi o locuință de serviciu atribuită de IPJ Alba unui polițist în anul de grație 2023
-
Exclusivacum 5 zile
Instituția ar trebui să manifeste atenție sporită cu privire la echipamentele pe care le achiziționează pentru proprii angajați
-
Exclusivacum o zi
1 oră au avut la dispoziție șefii să propună polițiștii care vor fi avansați înainte de termen