Administratie
Ministerul Finanţelor a supus dezbaterii publice Ordonanța de urgență privind amânarea ratelor la bănci
Actul normativ se aplică persoanelor fizice sau juridice, iar amânarea se poate face pentru cel mult 9 luni.
Ministerul Finanţelor a supus, luni, dezbaterii publice proiectul Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului privind acordarea unor facilităţi pentru creditele acordate de bănci şi instituţii financiare nebancare anumitor categorii de debitori.
Actul normativ are în vedere creşterea accelerată a preţurilor pentru produsele energetice şi, implicit, a cheltuielilor cu utilităţile înregistrate la nivel companiilor şi gospodăriilor, dar şi invazia militară a Rusiei în Ucraina.
Schimbări preconizate:
1. Moratoriul se adresează atât persoanelor juridice, cât şi persoanelor fizice afectate de această criză şi prevede posibilitatea amânării la plată pe baza solicitării adresate de debitor către creditor pe o perioadă limitată de până la 9 luni,
2. Obligaţia de plată a ratelor scadente aferente împrumuturilor, reprezentând rate de capital, dobânzi şi comisioane, acordate debitorilor de către creditori până la data de 30 aprilie 2022, se suspendă la cererea debitorului pentru o perioadă de cel mult 9 luni,
3. Pentru debitorii persoane juridice se prevede prezentarea unei declaraţii pe propria răspundere (i) privind afectarea, în sensul scăderii, cu minimum 25%, a mediei rezultatelor lunare pe ultimele 3 luni anterioare solicitării suspendării obligaţiilor de plată comparativ cu perioada similară a anului 2021.
În situaţia debitorilor care nu au o perioadă similară de raportare în anul 2021, fiind înfiinţaţi cu mai puţin de 1 an în urmă, analiza se va realiza prin raportare la media rezultatelor de la înfiinţare, (ii) privind angajamentul de a nu distribui/plăţi dividende şi de a nu acorda sau rambursa credite către acţionari pe perioada aplicării facilităţii de amânare la plată cu excepţia întreprinderilor publice aşa cum sunt definite în Ordonanţa de urgenţă nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, cu modificările şi completările ulterioare (iii) şi privind faptul că nu înregistrează un nivel al activului net sub nivelul unei valori egale cu jumătate din capitalul social.
De asemenea, creditorii trebuie să se asigure că respectivii debitori nu au înregistrat incidente de plată la Centrala Incidentelor de Plăţi în legătură cu bilete la ordin sau cecuri, în ultimele 6 (şase) luni anterioare datei solicitării precum şi că nu înregistrează un nivel al activului net sub nivelul unei valori egale cu jumătate din capitalul social, potrivit situaţiilor financiare anuale la 31.12.2021.
4. Pentru debitorii persoane fizice se prevede prezentarea declaraţiei pe propria răspundere cu privire la faptul că au înregistrat o creştere cu minimum 25% a cheltuielilor medii lunare, ca urmare a creşterii preţurilor în contextul crizei actuale, în ultimele 3 luni anterioare solicitării suspendării obligaţiilor de plată comparativ cu perioada similară a anului 2021;
5. Debitorii, atât persoane fizice, cât şi persoane juridice, pot solicita amânarea la plată doar pentru creditele pentru care nu au înregistrat restanţe în ultimele 6 luni înainte de data solicitării suspendării obligaţiei de plată şi nu înregistrează restanţe nici la data solicitării de suspendare a obligaţiilor de plată şi pentru care nu beneficiază, la data solicitării, de o soluţie/ un plan de restructurare a datoriilor agreat de comun acord cu creditorul în ultimele 3 luni (care corespund perioadei de declanşare a crizei actuale, pentru a nu evita dublarea măsurilor de sprijin);
6. Debitorii, atât persoane fizice, cât şi persoane juridice, nu trebuie să se afle în insolvenţă/incapacitate de plată la data solicitării amânării la plată şi nu a fost începută o procedură de executare silită de către un alt creditor. Această condiţie, în plus faţă de cea care prevede lipsa restanţelor la plată se justifică prin faptul că în starea de insolvenţă debitorul a beneficiat deja de un plan de restructurare a datoriilor calibrat pe măsura posibilităţilor de rambursare specifice acestei situaţii nefavorabile;
7. Proiectul stabileşte capitalizarea dobânzii la soldul creditului existent la finele perioadei de suspendare, singura excepţie prevăzută fiind pentru dobânzile amânate la plată aferente creditelor ipotecare acordate persoanelor fizice prin programul Noua Casă, cu modificările şi completările ulterioare aduse programului.
Această prevedere se justifică prin necesitatea direcţionării garanţiei statului doar către persoanele cele mai vulnerabile din punct de vedere al evoluţiei venitului disponibil;
8. Referitor la comisioanele amânate la plată, în sold la finele perioadei de suspendare, se prevede ca acestea să se plătească conform graficului revizuit, ulterior perioadei de suspendare;
9. Prelungirea, prin efectul legii, a perioadei de valabilitate a garanţiilor aferente creditelor, corespunzător perioadei cu care se prelungeşte creditul ca urmare a amânării la plată.
În cazul creditelor garantate, inclusiv al celor garantate în cadrul programelor guvernamentale, toate garanţiile aferente contractului de credit se menţin. Efectele modificării contractelor de credit potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă se extind, prin efectul legii, asupra oricăror codebitori, garanţi, inclusiv fideiusori, care au garantat obligaţia debitorului, precum şi oricăror altor părţi ale contractului de credit astfel modificat, şi devin opozabile acestora fără încheierea de acte adiţionale şi fără acceptul expres al acestora.
Fiecare creditor informează o singură dată, cel târziu în data de 30 august 2022, garantul cu privire la creditele garantate de acesta, care fac obiectul amânării la plată conform prezentei ordonanţe de urgenţă ;
10. Limitarea aplicării moratoriului în sensul acordării posibilităţii de a beneficia de amânare la plată o singură dată pentru obligaţiile aferente unui credit contractat de un debitor. Această limitare nu afectează posibilitatea solicitării de amânare la plată de către un debitor pentru toate împrumuturile în sold;
11. Stabilirea datei de referinţă faţă de care se calculează termenul până la care creditorul transmite modificarea clauzelor contractuale, în funcţie de data la care aceasta a fost aprobată în baza documentaţiei complete transmise de debitor;
12. Excluderea din categoria tranzacţiilor vizate de moratoriu a facilităţilor revolving. În cazul facilităţilor de tip revolving nu există grafic de rambursare a principalului.
Deşi există obligaţia de plată a dobânzii, cuantumul acesteia este nesemnificativ, dat fiind că dobânda se calculează la un sold actualizat zilnic, care ţine cont atât de eventualele plăţi cât, şi de eventuale încasări care nu pot fi previzionate. Astfel, nu se justifică aplicarea moratoriului din perspectiva beneficiului adus debitorului;
13. În contextul creditelor ,,Noua Casă’’, ale căror dobânzi au făcut/fac obiectul unei duble amânări la plată, atât conform prezentei ordonanţe de urgenţă, cât şi conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 37/2020, au fost introduse prevederi prin care să se precizeze, distinct, tratamentul privind plata amânată şi garanţiile aferente, pentru a se evita o posibilă dublă garantare de către stat a acestor creanţe, cu impact în subevaluarea indicatorilor prudenţiali (cum ar fi: provizioanele şi cerinţele de fonduri proprii);
14. Prin prezentul act normativ se reglementează sursa de plată a garanţiilor acordate de FNGCIMM IFN SA, recuperarea creanţelor bugetare si calculul obligaţiilor fiscale accesorii de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală în baza Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.
Administratie
Poliția de Frontieră Giurgiu-Ruse descoperă un cetățean sirian ascuns într-un sac într-un ansamblu rutier
Polițiștii de frontieră din cadrul Punctului de Trecere a Frontierei Giurgiu-Ruse au identificat, în urma unui control, un cetățean sirian care încerca să treacă ilegal frontiera ascuns într-un sac, într-un ansamblu rutier ce se deplasa pe ruta Turcia-Ucraina.
Incidentul a avut loc când un cetățean ucrainean, în vârstă de 56 de ani, s-a prezentat la controlul de frontieră la volanul unui ansamblu rutier înmatriculat în Ucraina, care transporta granule din PVC, conform documentelor de însoțire a mărfii.
În timpul verificării, polițiștii de frontieră au descoperit o persoană de sex masculin, în vârstă de 30 de ani, ascunsă în interiorul vehiculului, într-un sac. Bărbatul nu avea documente de identitate și a declarat verbal că este cetățean sirian.
Conform protocolului româno-bulgar, șoferul ansamblului rutier și cetățeanul sirian au fost preluați de reprezentanții Poliției de Frontieră Bulgare pentru continuarea cercetărilor și aplicarea măsurilor legale necesare. (Sava N.).
Administratie
Poliția Botoșani acționează împotriva braconajului: percheziții și confiscări semnificative
Polițiștii din cadrul Poliției Municipiului Botoșani au desfășurat recent o acțiune menită să descurajeze și să combată braconajul cinegetic, care include activități precum vânătoarea efectuată fără permise, transportul ilegal al vânatului, nerespectarea regimului armelor și munițiilor, și utilizarea armelor fără drept.
Această acțiune a fost parte a cercetărilor din cadrul unui dosar penal legat de infracțiuni de braconaj, ce a inclus executarea a opt mandate de percheziție domiciliară în municipiul Botoșani, comuna Răchiți și comuna Bălușeni, la persoane suspectate de astfel de fapte.
În urma acțiunilor desfășurate, polițiștii au confiscat patru autoturisme, cu o valoare de piață de aproximativ 40.000 de euro, o armă de vânătoare evaluată la 7.500 de lei, un dispozitiv de vizualizare pe timp de noapte și termoviziune, în valoare de 1.950 de euro, precum și 12 cartușe cu proiectil. De asemenea, au fost găsite aproximativ 100 de kilograme de carne congelată, suspectă a proveni din vânat, care a fost predată Direcției Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor (D.S.V.S.A) pentru expertizare.
În cursul acțiunii, au fost identificate și controlate 24 de exemplare canine din rase cu potențial agresiv. Dintre acestea, 6 nu erau sterilizate, iar 14 nu erau microcipate, motiv pentru care proprietarii au fost sancționați cu câte 10.000 de lei.
De asemenea, trei persoane au fost conduse la sediul poliției pe baza unor mandate de aducere, iar ulterior a fost dispusă reținerea acestora pentru 24 de ore. (Paul D.).
Administratie
Actualizări pentru Legea pensiilor militare de stat
Senatul României a adoptat recent un proiect de lege care completează Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat. Această actualizare include trei articole noi, ce stabilesc proceduri clare pentru ajustarea pensiilor militare.
Art. 591 – Conform acestui articol, cuantumul pensiilor militare de stat aflate în plată va fi actualizat ori de câte ori se majorează solda de grad, salariul gradului profesional, și/sau solda de funcție, salariul de funcție al militarilor, polițistilor și funcționarilor publici cu statut special din sistemul administrației penitenciare. Actualizarea se va face în procentele stabilite la articolele 29, 30 și 108 și va ține cont de vechimea valorificată prin ultima decizie de stabilire a pensiei militare.
Art. 592 – Acest articol stipulează că, în cazul în care actualizarea pensiei rezultă într-o sumă mai mică decât cea aflată în plată, se va menține suma inițială.
Art. 593 – Dispozițiile articolului 591 nu se aplică pensionarilor militari care dețin funcții de membru al Guvernului, secretar de stat, subsecretar de stat sau funcții similare, precum și parlamentarilor, pe durata exercitării acestor funcții.
Noua lege prevede că, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare, casele de pensii sectoriale vor actualiza din oficiu toate pensiile militare aflate în plată, având în vedere majorările soldei de grad, salariul gradului profesional și/sau soldei de funcție, care au avut loc între 2015 și 2024. Fondurile necesare pentru plata drepturilor în anul 2024 vor fi acoperite din bugetele instituțiilor din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională. (Irinel I.).
-
Exclusivacum 2 zile
Pensia medie în sistemul militar: Sumarul informațiilor de la Casa de Pensii Sectorială a M.A.I.
-
Exclusivacum o zi
Pensionarii militari în pericol: Acuzații de colaborare politică în contextul modificărilor legii pensiilor
-
Exclusivacum o zi
Riscuri mari pentru sporul Bayraktar din cauza reputatiei controversate a Directorului ANP
-
Exclusivacum 3 zile
Federația Sindicatelor din Administrația Națională a Penitenciarelor acuză ANP de corupție și mușamalizare
-
Exclusivacum 4 zile
OUG 26/2024: Actualizarea salariilor și soldei de grad profesional
-
Exclusivacum o zi
Trădarea lui Mirițescu: O rețea de corupție și politică în interiorul Poliției Române
-
Exclusivacum 4 zile
Corupția la vârf: Eduard Mirițescu și structura criminală din Poliție
-
Exclusivacum 3 zile
Sindicatul Diamantul critică modul în care IGPR a gestionat majorările salariale