Connect with us

Administratie

Criza energetică/Şi Parlamentul, şi Guvernul au o poartă deschisă pentru a interveni pentru ca jucătorii din energie să nu enerveze populaţia tocmai de Paşte

Publicat

pe

Dacă în România, în noiembrie anul trecut, electricitatea a cedat dintr-o dată 12 procente din preţul umflat cu pompa şi întreţinut forţat timp de zece luni, în condiţiile unei liberalizări haotice, este cert că nu am avut de-a face – cum am auzit zilele trecute într-o aprinsă dezbatere publică – cu un semn că am fi pornit în căutarea „normalităţii pierdute”.

Pentru că nu puteam să pierdem… ce nu aveam. Cele 12 procente cedate de preţul extravagant al electricităţii indicau, de fapt, cu totul altceva. Era un prim rezultat al intervenţiei statului, prin puterea legislativă, în piaţa energiei după ce preţurile electricităţii, gazelor naturale şi ale altor combustibili au explodat.

E bine că intervenţia statului, prin lege, a cuprins două planuri importante, compensările şi plafonările. E bine, de asemenea, că legea a fost urmată de intervenţia puterii executive, care a urcat plafoanele şi a mărit semnificativ compensaţiile. Dar nu este deloc bine, judecând obiectiv, că atât dispoziţiile legii, cât şi deciziile Executivului, adoptate în acest scop, sunt cu termen redus. Mai mult, din perspectivă subiectivă, analiza de oportunitate, obligatorie în cazul unor hotărâri de o atât de mare importanţă, ar fi trebuit să anticipeze că ziua stabilită pentru revenirea energiei în piaţa liberă va da apă la moară… hazului de necaz. Ceea ce s-a şi întâmplat. Aşa că, deşi în documentele oficiale s-a menţionat că prevederile stabilite să vină în ajutorul populaţiei şi al economiei vor fi în vigoare „până la 31 martie 2022″, mare parte din dezbaterea publică (atât la TV şi în ziare, cât şi, mai cu seamă, în reţelele de socializare) a fost dusă în derizoriu de glumele pe seama lui 1 aprilie – „ziua păcălelilor”.

Dincolo de glume însă, al căror efect emoţional în viaţa politică nu poate fi niciodată ignorat fără consecinţe, se impune o analiză serioasă a posibilului impact negativ – asupra populaţiei în primul rând! – al dezordinii preţurilor în general şi a preţurilor produselor energetice în special… în aprilie 2022. Luna în care, în acest an, cade Paştele. Am văzut, încă din toamna anului trecut, ce de calcule au fost făcute, în spaţiul public, legate de cheltuielile Crăciunului. La noi şi în multe alte ţări. Iar legea compensării şi plafonării, intrată în vigoare la 1 noiembrie 2021 – cu aproape două luni înainte de Crăciun – a dovedit şi sub acest aspect cât de oportună a fost. N-ar fi, deci, deloc surprinzător să vedem, în calculele referitoare la „cât va costa masa de Paşte în aprilie 2022″, o întoarcere a preţurilor produselor energetice la anormalitatea din ianuarie – octombrie anul trecut.

Întâmplările din 1995, an în care presa a insistat pe titluri de genul „Lunga iarnă grea a premierului Văcăroiu”, oferă un exemplu semnificativ. Întâi şi întâi, 1995 a fost ultimul an de carantină financiară impusă României, de către băncile din pieţele internaţionale, după încetarea de plăţi din 1981. Cu excepţia unor împrumuturi obţinute de două-trei bănci româneşti de la bănci din marile pieţe externe, cu care aveau legături istorice, România nu a mai avut acces la credite din pieţele externe nici între 1981 şi 1989 şi nici din 1990 până în 1996. Cu excepţia împrumuturilor de la FMI, de după 1989, toate condiţionate de reforme greu de făcut. Dar mai e ceva: dacă „normalitatea pierdută” înseamnă, potrivit unor opinii la zi, independenţa energetică pe care am fi dobândit-o înainte de 1989, adevărul este că această independenţă nu a fost altceva decât convingerea lui Ceauşescu, între 1968 şi 1972, că preţul petrolului va rămâne 3 dolari barilul. Realitatea a avut însă un alt curs: au urmat crizele petrolului din 1973 şi 1978, când preţul barilului a crescut de câteva zeci de ori.

Din 1990 şi până în 1995, inclusiv, an de an din toamnă şi până în primăvară, cât timp în România încălzirea era o problemă greu de rezolvat, vapoarele care acostau în portul Constanţa, cu petrolul sau cu păcura pe care le importam, nu descărcau până când nu erau achitate facturile. Băncile care mai aveau acces la credite „înroşeau” telefoanele cu băncile partenere, solicitând să fie creditate de urgenţă cu câteva milioane de dolari.

În acest context, indubitabil extrem de complicat, iarna anului 1995 a fost una nu doar dintre cele mai reci, dar şi dintre cele mai lungi din istorie. A durat de la începutul lui noiembrie până în aprilie, de Paşte, când a nins. Cu temperaturi scăzute, căldura în calorifere sau în sobele cu gaze naturale era greu de asigurat. Un risc născut dintr-un capriciu al naturii, suprapus peste dificultăţile specifice ultimului an de carantină financiară, a fost imposibil de …decontat de către guvern, la alegerile care au urmat.

Desigur, ar fi fost inutil să dezvolt acest subiect dacă acum partida ar fi pierdută. Dar nu este! Şi Parlamentul, şi Guvernul au o poartă deschisă pentru a interveni pentru ca jucătorii din energie să nu enerveze populaţia tocmai de Paşte. Şi nu este exclus să existe chiar o strategie – unica posibilă – ca la 1 aprilie 2022 să intre în vigoare noi acte normative care să prelungească pentru încă şase luni perioada de reglementare. Timp în care să fie pregătită cu adevărat tranziţia către ceea ce înseamnă o piaţă liberă a energiei eminamente normală.

Adrian Vasilescu

Administratie

Sindicatul „Forța Legii” critică planul Guvernului de reorganizare a sistemului sanitar: „Nu se poate reduce totul la costuri!”

Publicat

pe

De

Intenția guvernului de a reorganiza rețeaua sanitară prin evaluarea numărului de paturi, internări și transferuri între spitale este o temă recurentă și necesară, dar aceasta nu poate avea ca unic obiectiv reducerea costurilor, se arată într-un comunicat de presă al Sindicatului Național „Forța Legii”. Sindicatul avertizează că numărarea paturilor și a internărilor fără a analiza cauzele acestor cifre poate conduce la decizii greșite.

Reorganizarea trebuie să țină cont de nevoile reale ale populației și de accesul la servicii de calitate

Reorganizarea sistemului sanitar „trebuie să fie fundamentată pe: nevoile reale de sănătate ale populaţiei, accesul echitabil la servicii medicale de calitate și respectarea statutului profesional al personalului medical și reziliența sistemului în fața unor crize sanitare (precum pandemia COVID-19)”, se arată în comunicatul de presă semnat de vicepreședintele Sindicatului Național „Forța Legii”, Marius Sepi.

Legarea salariilor medicilor de „performanța” spitalului, o măsură inechitabilă

În ceea ce privește intenția Guvernului de a modifica mecanismul de salarizare a personalului medical, corelând veniturile acestora cu activitatea desfășurată de spitale, SNFL este de părere că legarea veniturilor medicilor de „performanța” spitalului riscă să accentueze inechitățile între unități mari și mici, între centre universitare și spitale din mediul rural. „Este esențial ca salarizarea să reflecte complexitatea muncii, competențele, responsabilitățile și riscurile profesionale – nu doar indicatorii financiari sau statistici decuplați de realitatea de la patul bolnavului”, precizează SNFL.

Risc de descurajare a personalului medical și de scădere a calității actului medical

În plus, deși scopul declarat al acestor măsuri este „reducerea risipei”, Sindicatul Național „Forța Legii” avertizează că implementarea lor fără o consultare reală cu specialiștii din domeniu și cu organizațiile reprezentative ale salariaților poate avea efecte nedorite, precum descurajarea personalului medical din spitalele mai mici sau slab finanțate, ceea ce poate accentua exodul către centre mari, sectorul privat sau străinătate, și scăderea calității actului medical, acolo unde presiunea pe „performanță financiară” va duce la externalizări grăbite sau la refuzul unor internări necesare, pentru a evita costuri „nejustificate”.

Sindicatul solicită transparență, dialog social real și fundamentare profesională

Sindicatul Național „Forța Legii” solicită Guvernului transparență, dialog social real și fundamentare profesională în procesul de reformă sanitară. Personalul medical trebuie să fie partener în acest proces, nu doar o „variabilă de ajustare” în ecuația bugetară. „O reformă sustenabilă în Sănătate trebuie să urmărească în primul rând binele pacientului și siguranța salariaților, nu doar optimizarea financiară pe termen scurt”, subliniază Sindicatul Național „Forța Legii”. (Paul D.).

Citeste in continuare

Administratie

Simina Tănăsescu, noul președinte al CCR: Un nou capitol pentru justiția constituțională din România?

Publicat

pe

De

Alegerea unui nou președinte al Curții Constituționale (CCR) este un moment crucial pentru sistemul juridic românesc. Simina Tănăsescu, cu o carieră academică solidă și experiență în drept constituțional, a fost recent investită în această funcție importantă. Numirea sa ridică întrebări despre viitorul CCR și direcția pe care o va lua instituția sub noua conducere.

Simina Tănăsescu: Un profil academic solid și experiență în drept constituțional

Simina Tănăsescu a fost aleasă noul președinte CCR cu cinci voturi din nouă, un moment semnificativ pentru Curtea Constituțională a României. Considerată o voce a reformei în cadrul CCR, ea aduce o vastă experiență în drept constituțional și european. Născută în 1968, Simina Tănăsescu a absolvit Facultatea de Drept a Universității din București în 1991 și a obținut titlul de doctor cu distincție la Universitatea „Aix-Marseille III” din Franța, în 1997. Activitatea sa academică este remarcabilă, fiind autoarea a peste 75 de studii, articole și cronici publicate în reviste de specialitate din țară și din străinătate. Printre lucrările sale notabile se numără „Principiul egalităţii în dreptul românesc” (1998), „Interpretarea Constituţiei. Teorie şi practică” (2002) și „Reforma constituţională: analiză şi proiecţii” (2012).

Cum se alege președintele CCR? Un proces democratic și echilibrat

Conform Constituției României, Curtea Constituțională este formată din nouă judecători, fiecare având un mandat de nouă ani, fără posibilitatea de prelungire. Trei judecători sunt numiți de Camera Deputaților, trei de Senat și trei de Președintele României, asigurând un echilibru instituțional esențial. Președintele CCR este ales prin vot secret, pentru un mandat de trei ani, cu majoritatea voturilor judecătorilor, în termen de cinci zile de la înnoirea Curții. În cazul în care niciun candidat nu obține majoritatea în primul tur, se organizează un al doilea tur între primii doi clasați.

Rolul președintelui CCR: Coordonare, conducere și reprezentare

Președintele CCR joacă un rol crucial în coordonarea și conducerea activității Curții Constituționale, asigurând funcționarea eficientă și imparțială a acestei instituții fundamentale. Printre responsabilitățile președintelui CCR se numără gestionarea ședințelor, coordonarea activității judecătorilor și reprezentarea instituției în relațiile cu alte autorități. Având în vedere experiența sa anterioară ca și consilier prezidențial și judecător CCR din 2019, Simina Tănăsescu este pregătită să gestioneze aceste responsabilități complexe.

Impactul numirii: Spre o CCR mai modernă și eficientă?

Alegerea Siminei Tănăsescu ca noul președinte CCR ar putea reprezenta un nou capitol în activitatea Curții Constituționale. Considerată o promotoare a reformei, numirea sa sugerează o potențială direcție către modernizarea și eficientizarea proceselor decizionale ale instituției. Un aspect important al acestei alegeri este susținerea transpartinică de care s-a bucurat Simina Tănăsescu. Pe lângă sprijinul președintelui Nicușor Dan, ea a primit voturi și din partea unor judecători apropiați PSD, precum Cristian Deliorga și Giani Stan, demonstrând abilitatea sa de a construi consens dincolo de liniile politice. Experiența sa academică solidă și publicațiile sale indică faptul că activitatea CCR sub conducerea sa va fi caracterizată de o abordare riguroasă și bine fundamentată teoretic a problemelor constituționale complexe.

Ce urmează? Următorii ani, decisivi pentru rolul CCR în statul de drept

Numirea Siminei Tănăsescu în funcția de președinte al CCR deschide un nou capitol pentru Curtea Constituțională. Experiența sa academică și susținerea transpartinică sugerează o abordare pragmatică și orientată spre reformă. Următorii ani vor fi cruciali pentru a observa modul în care viziunea sa se va concretiza în deciziile și activitatea CCR, consolidând astfel rolul instituției în statul de drept din România.

Citeste in continuare

Administratie

Prutul, baraj în calea migrației ilegale: Români și moldoveni, umăr la umăr împotriva traficului de migranți

Publicat

pe

De

Cooperarea transfrontalieră, cheia succesului în combaterea migrației ilegale

Un grup de șase persoane de origine afro-asiatică a fost oprit în timp ce încerca să treacă ilegal râul Prut, din Republica Moldova în România. Datorită schimbului operativ de date dintre autoritățile de frontieră de pe ambele maluri ale râului, tentativa de trecere ilegală a fost dejucată. Acest incident demonstrează, încă o dată, importanța crucială a cooperării transfrontaliere dintre România și Republica Moldova în prevenirea și combaterea migrației ilegale.

Intervenție rapidă și eficientă: Colaborare pe ambele maluri ale Prutului

În urma unei informări transmise rapid de către autoritățile de frontieră din Republica Moldova, polițiștii de frontieră din cadrul Sectorului Poliției de Frontieră Rădăuți Prut – ITPF Iași au intervenit prompt și eficient, într-o acțiune coordonată desfășurată pe ambele maluri ale râului Prut.

Depistarea migranților: Sri Lanka și Irak, destinația finală – Vestul Europei

Colaborarea transfrontalieră a dus la depistarea grupului format din șase persoane de origine afro-asiatică (Sri Lanka și Irak) în timp ce încercau să treacă ilegal frontiera de stat dinspre Republica Moldova în România, traversând râul Prut. Migranții au declarat că intenționau să ajungă într-un stat din vestul Europei.

Filiera destructurată: Reținuți doi cetățeni români implicați în trafic de migranți

În cadrul aceleiași acțiuni, polițiștii de frontieră români au reușit identificarea și reținerea a doi bărbați, cetățeni români, care urmau să preia cetățenii afro-asiatici cu scopul de a îi transporta spre vestul Europei. Cei doi bărbați au fost prinși în momentul în care așteptau într-un autoturism parcat în apropierea râului Prut pentru a prelua migranții, cărora le-au transmis în prealabil coordonatele prin telefon.

Angajament ferm: Combaterea migrației ilegale și menținerea siguranței la frontieră

Intervenția promptă a polițiștilor de frontieră români a fost posibilă datorită unui schimb eficient de informații și a unui nivel ridicat de coordonare între structurile responsabile de supravegherea și securitatea frontierei din cele două state, reflectând angajamentul ferm al ambelor părți pentru combaterea migrației ilegale și menținerea ordinii și siguranței la frontiera comună.

Cercetări în curs și readmisia migranților

Polițiștii de frontieră continuă cercetările pentru săvârșirea infracțiunilor de trecere frauduloasă a frontierei de stat și trafic de migranți, iar migranții au fost preluați de către autoritățile moldovene în baza acordului de readmisie.

Parteneriat strategic consolidat: România și Moldova, împreună pentru securitate

Această acțiune reconfirmă importanța colaborării transfrontaliere în gestionarea provocărilor comune și întărește parteneriatul strategic dintre instituțiile de aplicare a legii din România și Republica Moldova. (Sava N.).

Citeste in continuare

Aveți un PONT?

Cel mai complet ziar de investigații dedicat cititorilor din România. Aveți un pont despre fapte de corupție la nivel local și/sau național? Garantăm confidențialitatea! Scrie-ne la Whatsapp: 0735.085.503 Sau la adresa: incisiv.anticoruptie@gmail.com Departament Investigații - Secția Anticorupție

Știri calde

Exclusiv6 ore ago

EXCLUSIV! Fermierii prahoveni DEMASCĂ mafia antigrindină printr-o sesizare-BOMBĂ: „Furt de ploaie” și infracțiuni grave!

Dezvăluiri incendiare: O sesizare beton argumentată, intrată în posesia Incisiv de Prahova, zguduie din temelii sistemul antigrindină și scoate la...

Exclusiv6 ore ago

Alarmă în Poliție: Sindicatul „Diamantul” avertizează asupra riscului de violență din cauza condițiilor de muncă precare

„Sună Familiar?” – Întrebarea care zguduie sistemul Sindicatul „Diamantul” trage un semnal de alarmă cutremurător cu privire la starea actuală...

Exclusiv6 ore ago

Polițiști, eroi la un incendiu: Au stins flăcările după ce pompierii au ajuns în efectiv redus

Un banal apel la 112 privind un incendiu de vegetație în zona Prelungirea Gării Cățelu s-a transformat într-o intervenție eroică...

Exclusiv6 ore ago

România, teatrul absurdului: Cum autoritățile se calcă pe cap pentru a proteja Coca-Cola!

Un uragan de scandaluri a lovit fabrica Coca-Cola din Ploiești, dezvăluind un imperiu al mizeriei, poluării și abuzurilor. Dar reacția...

Exclusivo zi ago

FSANP către magistrați: „A venit și rândul vostru! Ați fost complici, nu ați acționat în numele legii”

Președintele Federației Sindicatelor din Administrația Națională a Penitenciarelor (FSANP), Cosmin Dorobanțu, lansează un atac dur la adresa magistraților, acuzându-i de...

Exclusiv2 zile ago

MAI întărește securitatea datelor personale: Măsuri noi pentru protecția cetățenilor

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a publicat spre consultare publică un proiect de instrucțiuni privind măsurile organizatorice și tehnice pentru asigurarea...

Exclusiv3 zile ago

Antigrindina, o bombă cu ceas pentru agricultura prahoveană: Prefectul Nicodim promite, dar fermierii rămân în alertă!

Un sistem antigrindină disfuncțional, contracte ilegale și suspiciuni de corupție zguduie agricultura din Prahova. După dezvăluirile explozive ale Incisiv de...

Exclusiv3 zile ago

Fermierii români se mobilizează pentru a salva subvențiile UE: Petiție crucială pentru viitorul agriculturii

Alianța pentru Agricultură și Cooperare (AAC), un grup influent format din organizații agricole majore, lansează o petiție amplă pentru a...

Exclusiv3 zile ago

Sindicatul Diamantul acuză Guvernul că refuză să ofere informații despre „majorarea de excelență” și se consideră deasupra legii

Emil Pășcuț, de la Sindicatul Diamantul, dezvăluie că Guvernul refuză să ofere informații despre „majorarea de excelență” și se comportă...

Exclusiv4 zile ago

Sistemul Antigrindină sub lupa: Adevăruri incomode și intâlniri decisive

Dezvăluiri explozive: Sistemul Antigrindină, un fiasco legal Într-o intervenție surprinzătoare la B1 TV (09.07.2025), ministrul Agriculturii, Florin Barbu, a confirmat...

Exclusiv4 zile ago

Sistemul Penitenciar, impotmolit in trecut: „Groparii” incă păzesc cimitirul ANP, Directorul General Burcu, singur impotriva „grelei moșteniri”

Federația Sindicatelor din Administrația Națională a Penitenciarelor (FSANP) critică dur situația actuală din sistemul penitenciar, afirmând că, deși a fost...

Exclusiv4 zile ago

România are mai puțini polițiști în stradă in 2025

Sindicatul Diamantul trage un semnal de alarmă: în 2025, România se confruntă cu un deficit acut de polițiști în stradă,...

Exclusiv5 zile ago

ANPC, campioana controalelor fantomă! Coca-Cola, protejată ca ursul brun, firmele românești, bune de plată!

ANPC, eroina noastră! Un control, un om, o victorie! După ce alte două instituții, cu același obiect de activitate, au...

Exclusiv5 zile ago

Ploaia răzbunării: Când cerul dă cu ploaia (de bucurie) peste mafia antigrindină!

Prahova inverzește: Plânsul fermierilor s-a transformat in dansul ploii (si ai satisfacției)! După ani de suspiciuni, acuzații și recolte dezastruoase,...

Exclusiv5 zile ago

Sindicatul Diamantul ironizează MAI: „Hanlon’s Razor sau pur și simplu incompetență? Cum justifică MAI nepublicarea unui ordin crucial în Monitorul Oficial!”

Sindicaliștii acuză MAI de „logică deviantă” și invocă Hanlon’s Razor pentru a explica motivul nepublicării unui ordin important. Sindicatul Diamantul...

Partener media exclusiv

stiri actualizate Raspandacul

Parteneri

Criptomonede Taxi Heathrow London

Top Articole Incisiv