Connect with us

Anchete

DOLIU IN MAFIA DE LA „BRAVO” – Inalta Curte a respins exceptia nulitatii absolute a rechizitoriului SIIJ, ridicata de Mircea Negulescu si Lucian Onea sub pretextul ca existenta SIIJ ar intra in contradictie cu Hotararea CJUE din 18 mai 2021

Publicat

pe

„O instanta nationala nu poate analiza conformitatea unei dispozitii din dreptul intern, constatate constitutionale, cu dispozitiile de drept european… Obligatiile nu pot incumba instantelor de judecata, neabilitate sa colaboreze cu o institutie politica a UE”

A aparut o noua hotarare judecatoreasca devastatoare pentru dusmanii Sectiei pentru investigarea infractiunilor din justitie (SIIJ). La 8 septembrie 2021, judecatoarele Elena Barbu, Eleni Cristina Marcu si Ana-Hermina Iancu de la Inalta Curte de Casatie si Justitie i-au cumintit pe fostii paraditori de la DNA Ploiesti Mircea Negulescu „Portocala” (foto dreapta) si Lucian Onea (foto stanga) cand acestia s-au ridicat impotriva sectiei speciale, dezvaluie Lumea Justitiei.

Mai exact, dupa cum puteti citi in incheierea anexata la final (publicata miercuri, 29 septembrie 2021, de G4media.ro), „inculpatul B.” (usor de identificat in persoana lui Negulescu) a ridicat exceptia nulitatii absolute a rechizitoriului si a actelor de urmarire penala efectuate in cauza de catre SIIJ, raportat si la Decizia nr.390 din 8 iunie 2021 a Curtii Constitutionale. Argumentele din exceptie au fost insusite de catre „inculpatul A.” (Onea). Neavand la dispozitie exceptia, dar judecand dupa argumentele ICCJ, ne ramane de presupus ca „Portocala” si Lucica i-au cerut instantei sa nu tina cont de Decizia CCR 390/2021, ci in schimb sa aplice Decizia Curtii de Justitie a Uniunii Europene din 18 mai 2021, prin care CJUE s-a pronuntat impotriva SIIJ.

Pe de alta parte, cele trei judecatoare supreme le-au inchis gura fostelor glorii ale „Unitatii Haules”, explicandu-le de ce decizia citata a Curtii Constitutionale are prevalenta in fata unei decizii a CJUE. Dupa cum veti vedea mai jos, completul Barbu-Marcu-Iancu nu a facut altceva decat sa ia cu copy-paste pasaje din Decizia CCR 390/2021. Mentionam ca a existat o opinie separata, dar nu in sensul admiterii aberatiilor lui Mircea Negulescu si Lucian Onea, ci pentru pronuntarea asupra lor odata cu solutionarea fondului cauzei penale.

Iata principalul fragment din incheierea ICCJ din 8 septembrie 2021 (dosar nr. 1916/1/2019):

Asupra cererii formulate de aparatorul ales al inculpatului B. Privind exceptia nulitatii absolute a rechizitoriului si a actelor de urmarire penala efectuate in cauza de catre Sectia pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie:

In opinie majoritara, urmeaza a respinge exceptia nulitatii absolute a rechizitoriului si a actelor de urmarire penala efectuate in cauza de catre Sectia pentru Investigarea Infractiunilor din Justitie invocata de aparatorul ales al inculpatului B., insusita si de catre inculpatul A..

1. Drept urmare, asupra exceptiei privind nulitatea absoluta a rechizitoriului si a actelor de urmarire penala efectuate in cauza de S.I.I.J., invocata de inculpatul B., insusita si de inculpatul A., Inalta Curte constata ca, in baza Hotararii C.J.U.E, din 18 mai 2021 nu poate fi retinuta si constatata pretinsa necompetenta a organului de urmarire penala in instrumentarea cauzei de fata.

2. Se retine astfel ca prin Hotararea C.J.U.E mai sus evocata s-a stabilit, intre altele, ca art.2 si art.19 alin. (1) al doilea paragraf T.U.E, precum si Decizia 2006/928 trebuie interpretate in sensul ca se opun unei reglementari nationale care prevede infiintarea in cadrul Ministerului Public a unei sectii specializate care are competenta exclusiva de a ancheta infractiunile savarsite de judecatori si de procurori fara ca infiintarea unei astfel de sectii sa fie justificata de imperative obiective si verificabile legate de buna administrare a justitiei si sa fie insotita de garantii specifice care sa permita, pe de o parte, sa se inlature orice risc ca aceasta sectie sa fie folosita ca instrument de control politic al activitatii respectivilor judecatori si procurori susceptibil sa aduca atingere independentei acestora si, pe de alta parte, sa se asigure ca respectiva competenta poate fi exercitata in privinta acestora din urma cu respectarea deplina a cerintelor care decurg din art.47 si 48 din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene. […]

Deopotriva, se retine, ca prin aceeasi hotarare a C.J.U.E, s-a stabilit ca principiul suprematiei dreptului Uniunii trebuie interpretat in sensul ca se opune unei reglementari de rang constitutional a unui stat membru, astfel cum este interpretata de instanta constitutionala a acestuia, potrivit careia o instanta inferioara nu este autorizata sa lase neaplicata din oficiu o dispozitie nationala care intra in domeniul de aplicare al Deciziei 2006/928 si pe care o considera, in lumina unei hotarari a Curtii, ca fiind contrara acestei decizii sau art.19 alin. (1) al doilea paragraf T.U.E.

Avand in vedere aspectele asupra carora C.J.U.E s-a pronuntat prin hotararea precitata, aspecte care decurg din dreptul Uniunii si, in special, din valoarea statului de drept prevazuta la art.2 din T.U.E, Curtea Constitutionala a Romaniei a analizat, potrivit competentei sale, in ce masura principiul statului de drept, care are consacrare expresa in dreptul national, in art.l alin. (3) din Constitutia Romaniei, este afectat prin reglementarile care guverneaza S.I.I.J.

Prin decizia nr.390/08.06.2021 Curtea Constitutionala a constatat ca reglementarea nationala care guverneaza infiintarea S.I.I.J respecta prevederile constitutionale cuprinse in art.l alin.(3) referitoare la statul de drept si in art.21 alin. (1) si (3) referitoare la accesul liber la justitie, dreptul la un proces echitabil si solutionarea cauzelor intr-un termen rezonabil si implicit este in acord cu prevederile art.2 si ale art.19 alin. (1) din T.U.E, argumentele formulate in sprijinul concluziei exprimate regasindu-se in paragrafele 56 – 76 ale deciziei.

La paragraful 80 din decizia nr.390, in examinarea aspectului referitor la interpretarea principiului ‘suprematiei dreptului Uniunii’, din perspectiva caruia CJUE stabilise ca acesta se opune unei reglementari de rang constitutional a unui stat membru, astfel cum este interpretata de instanta constitutionala a acestuia, potrivit caruia o instanta inferioara nu este autorizata sa lase neaplicata din oficiu o dispozitie nationala pe care o considera contrara dreptului Uniunii, Curtea Constitutionala a subliniat ca ‘o instanta judecatoreasca are abilitatea sa analizeze conformitatea unei dispozitii ‘din legile interne’, deci apartinand dreptului intern cu dispozitiile de drept european prin prisma art.148 din Constitutie si, in cazul in care constata contrarietatea, are competenta sa aplice cu prioritate dispozitiile de drept al Uniunii in litigiile ce antameaza drepturile subiective ale cetatenilor. In toate cazurile, Curtea constata ca, prin notiunile de ‘legi interne’ si ‘drept intern’, Constitutia are in vedere exclusiv legislatia infraconstitutionala, Legea fundamentala prezervandu-si pozitia ierarhic superioara in virtutea art. 11 alin. (3). Asa fiind, atunci cand stabileste ca ‘prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene, precum si celelalte reglementari comunitare cu caracter obligatoriu au prioritate fata de dispozitiile contrare din legile interne’, art. 148 din Constitutie nu atribuie dreptului Uniunii prioritate de aplicare fata de Constitutia Romaniei, astfel ca o instanta nationala nu are abilitarea de a analiza conformitatea unei dispozitii din dreptul intern, constatate ca fiind constitutionale prin prisma art. 148 din Constitutie, cu dispozitiile de drept european. Sistemul dreptului romanesc este format din totalitatea normelor juridice adoptate de catre statul roman si care trebuie sa fie in consonanta cu principiul suprematiei Constitutiei si principiul legalitatii, care sunt de esenta cerintelor statului de drept, principii inscrise in art. 1 alin. (5) din Constitutie, potrivit caruia ‘In Romania, respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este obligatorie’, unica autoritate legiuitoare a tarii fiind Parlamentul, avand in vedere ca statul se organizeaza potrivit principiului separatiei si echilibrului puterilor – legislativa, executiva si judecatoreasca – in cadrul democratiei constitutionale. Democratia constitutionala, intr-un stat de drept, nu este insa o abstractie, ci este o realitate a unui sistem in cadrul caruia suprematia Constitutiei limiteaza suveranitatea legiuitorului, care in procesul de creare a normelor juridice si de adoptare a unor acte normative trebuie sa tina cont de o serie de principii de rang constitutional (a se vedea Decizia nr. 104 din 6 martie 2018, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 446 din 29 mai 2018, paragraful 73).

De asemenea, retine Inalta Curte ca fiind deosebit de relevant in cauza paragraful 84 din decizia nr.390 unde se mentioneaza ca ‘C.J.U.E., declarand caracterul obligatoriu al Deciziei 2006/928, a limitat efectele acesteia dintr-o dubla perspectiva: pe de o parte, a stabilit ca obligatiile ce rezulta din decizie cad in sarcina autoritatilor romane competente sa colaboreze institutional cu Comisia Europeana (paragraful 177 din hotarare), deci in sarcina institutiilor politice, Parlamentul si Guvernul Romaniei, si, pe de alta parte, ca obligatiile se exercita in temeiul principiului colaborarii loiale, prevazut de art. 4 din TUE.

Din ambele perspective, obligatiile nu pot incumba instantelor de judecata, organe ale statului care nu sunt abilitate sa colaboreze cu o institutie politica a Uniunii Europene’. In continuare, instanta de contencios constitutional a aratat ca, in aplicarea Hotararii C.J.U.E din 18 mai 2021, ‘judecatorul national nu poate fi pus in situatia de a decide aplicarea prioritara a unei recomandari in detrimentul legislatiei nationale intrucat rapoartele M.C.V. nu normeaza, deci, nu sunt susceptibile de a intra intr-un conflict cu legislatia interna. Aceasta concluzie se impune cu atat mai mult in ipoteza in care legislatia nationala a fost declarata conforma Constitutiei de catre instanta constitutionala nationala prin prisma dispozitiilor art.148 din Constitutie’. (paragraful 85), concluzie intarita si de necesitatea respectarii principiului securitatii juridice, care ar fi incalcat in masura in care unele instante ar lasa neaplicate din oficiu dispozitii nationale pe care le considera ca fiind contrare dreptului european, in vreme ce altele ar aplica aceleasi reglementari nationale considerandu-le conforme dreptului european, standardul de previzibilitate al normei fiind puternic afectat.

In raport de cele aratate, Inalta Curte retine ca aspectele constatate si analizate prin Hotararea C.J.U.E din 18 mai 2021 nu creeaza obligatii in sarcina instantelor de judecata, alte organe ale statului fiind abilitate sa colaboreze cu o institutie politica a Uniunii Europene pentru realizarea obiectivelor de referinta enuntate in anexa la Decizia nr. 2006/928, iar necompetenta materiala a organului de urmarire penala nu poate fi constatata in raport de existenta in fondul activ al legislatiei a unor norme care stabilesc tocmai competenta respectivului organ de urmarire penala.

Cu alte cuvinte, necompetenta organului judiciar nu poate fi declarata pe baza competentei stabilite prin lege”.

* Cititi aici intreaga incheiere a ICCJ

Anchete

Număr record de angajați în sectorul bugetar din România

Publicat

pe

De

Emil Pascut, reprezentant al Sindicatului Diamantul, a precizat că, la sfârșitul lunii octombrie 2024, numărul angajaților din sectorul bugetar din România a atins un nou record, ajungând la 1.300.297 de posturi ocupate. Aceasta reprezintă o depășire semnificativă a pragului de 1,3 milioane de angajați pentru prima dată din 2009.

Evoluția numărului de angajați

Evoluția numărului de bugetari în ultimii ani arată o tendință ascendentă:

  • 2008: Maxim istoric de 1.398.000 de angajați.
  • 2014: Minim de 1.170.000 de angajați.
  • 2024: O creștere constată, atingând 1.300.297 de angajați în octombrie.

Aproximativ două treimi dintre bugetari lucrează în domenii esențiale cum ar fi Educația, Sănătatea, Poliția și Armata. De asemenea, în septembrie 2024, în administrația publică locală erau ocupate 466.876 de posturi.

Impactul asupra bugetului de stat

Creșterea numărului de angajați în sectorul public pune o presiune considerabilă pe bugetul național, având în vedere prognoza unui deficit bugetar de 8,58% din PIB în termeni cash și 7,9% în termeni ESA. Deficitul bugetar este definit ca diferența dintre veniturile și cheltuielile guvernului, iar un deficit de 7,9% este considerat excesiv în conformitate cu normele Uniunii Europene.

Despre sistemul ESA și implicațiile deficitului

Sistemul European de Contabilitate (ESA) este un set de reguli contabile standardizate utilizate în UE pentru a asigura comparabilitatea datelor economice. În conformitate cu Pactul de Stabilitate și Creștere al UE, deficitul bugetar maxim permis este de 3% din PIB. Un deficit de 7,9% poate atrage sancțiuni sau măsuri de ajustare din partea Comisiei Europene.

Creșterea salariului minim și noile reglementări salariale

Începând cu 1 ianuarie 2025, salariul minim brut pe economie va crește de la 3.700 lei la 4.050 lei, ceea ce reprezintă o majorare de aproximativ 9,5%. Noua lege cadru de salarizare a bugetarilor, care încă nu a fost adoptată, ar trebui să fie implementată în trimestrul II al anului 2025, sub condiția ca deficitul să scadă sub 5% din PIB. Principalele prevederi ale legii includ revizuirea coeficienților de ierarhizare, reintroducerea grilelor de salarizare pentru administrația publică locală, plafonarea sporurilor și corelarea salariilor cu performanța individuală.

Comparativ cu Bulgaria

Într-un articol bulgăresc din 2023, s-a făcut o comparație interesantă între cele două țări, afirmând că „statul cu corupție” este diferit de „corupție având un stat”. Reprezentanții bulgari consideră că românii au o situație economică mai bună, ceea ce reflectă o percepție optimistă asupra dezvoltării României în comparație cu Bulgaria.

Această discuție subliniază importanța problemelor bugetare și salariale, dar și contextul economic regional în care România își desfășoară activitatea. (Irinel I.).

Citeste in continuare

Anchete

Modificări aduse Art. 7 din OG nr. 27/2002

Publicat

pe

De

Art. 7 din OG nr. 27/2002 privind reglementarea activității de soluționare a petițiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 233/2002, a fost completat prin Legea nr. 296, publicată în Monitorul Oficial nr. 1185, din 28 noiembrie.

Prevederi privind petițiile anonime

La art. 7 alin. (1), OG nr. 27/2002 prevede că petițiile anonime sau cele în care nu sunt trecute datele de identificare a petiționarului nu se iau în considerare și se clasează. Prin noul act normativ, au fost introduse trei noi alineate care aduc modificări importante în acest sens.

Excepțiile de la reguli

Astfel, noile prevederi nu se aplică în cazul petițiilor anonime sau al celor care nu conțin datele de identificare a petiționarului, dar care se referă la cazuri de hărțuire pe criteriu de sex ori de hărțuire morală. Aceste petiții sunt supuse analizei persoanei responsabile sau, după caz, Comisiei de primire și soluționare a cazurilor de hărțuire, în conformitate cu metodologia aprobată prin hotărâre de Guvern privind prevenția și combaterea hărțuirii pe criteriu de sex, precum și a hărțuirii morale.

Obligația de sesizare a organismelor penale

Dacă în urma analizei petițiilor referitoare la cazuri de hărțuire pe criteriu de sex sau morală se constată că acestea ar putea întruni elementele constitutive ale unei infracțiuni, cum ar fi hărțuirea sexuală sau agresiunea sexuală, persoana responsabilă sau președintele Comisiei de primire și soluționare a hărțuirii au obligația de a sesiza imediat organele de urmărire penală, conform Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală.

Aprobarea metodologiei

Noua lege prevede, de asemenea, că, în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare, Guvernul va aproba, prin hotărâre de Guvern (HG), metodologia referitoare la rezolvarea petițiilor.

Metodologia pentru prevenirea și combaterea hărțuirii

Metodologia privind prevenirea și combaterea hărțuirii pe criteriul de sex și a hărțuirii morale la locul de muncă a fost deja aprobată prin HG nr. 970/2023, publicată în Monitorul Oficial nr. 939, din 17 octombrie 2023.

Aceste modificări sunt importante pentru protejarea drepturilor persoanelor în fața hărțuirii și pentru o mai bună gestionare a petițiilor în instituțiile publice. (Irinel I.).

Citeste in continuare

Anchete

Condamnarea Monicăi Macovei și obligația de muncă în folosul comunității

Publicat

pe

De

Dacă William Shakespeare ar trăi în zilele noastre, s-ar putea să exclame cu ironie: „Monica, du-te la mănăstire!” în urma condamnării definitive a fostei ministre a Justiției, Monica Macovei, pentru accidentarea gravă a unui motociclist care a dus la coma acestuia, conform publicației Lumea Justiției.

Detalii ale condamnării

Sentința nu se referă doar la pedeapsa principală, care constă în șase luni de închisoare cu suspendare, ci și la obligativitatea de a presta muncă în folosul comunității. Inițial, Judecătoria Mangalia i-a oferit opțiunea de a alege între Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC) Sector 2 și Administrația Domeniului Public (ADP) Sector 2. Însă, Curtea de Apel Constanța a decis ca alegerea să fie făcută între DGASPC și Arhiepiscopia Bucureștilor.

Alegerea între opțiuni

În acest context, ar fi de dorit ca Monica Macovei să opteze pentru Arhiepiscopia Bucureștilor, mai degrabă decât pentru DGASPC. Se speră că, în calitate de fostă procuror, Macovei ar putea beneficia de o experiență mai profundă prin prestarea muncii în cadrul unui lăcaș de cult, cum ar fi o biserică sau o mănăstire, având astfel ocazia să își spele păcatele și să reflecteze asupra acțiunilor sale.

Reflecții asupra regretelor

În cazul în care Macovei decide să se spovedească, rămâne de văzut cum va reacționa duhovnicul la confesiunile sale, având în vedere circumstanțele specifice care au condus la această condamnare. Această situație scoate la iveală complexitatea dilemelor morale și juridice cu care se confruntă nu doar persoanele implicate în sistemul de justiție, ci și societatea în ansamblu. (Irinel I.).

Citeste in continuare

Aveți un PONT?

Cel mai complet ziar de investigații dedicat cititorilor din România. Aveți un pont despre fapte de corupție la nivel local și/sau național? Garantăm confidențialitatea! Scrie-ne la Whatsapp: 0735.085.503 Sau la adresa: incisiv.anticoruptie@gmail.com Departament Investigații - Secția Anticorupție

Știri calde

Exclusiv19 ore ago

Ieșirea din ADI Deșeuri: O decizie potențial dezastruoasă, un risc care ar putea costa Ploieștiul scump

Ploieștiul incepe un nou drum? Ieșirea din ADI Deșeuri și provocările infruntării corupției Un deceniu de mizerie și corupție Ploieștiul...

Exclusiv19 ore ago

Sindicatul Europol solicită respectarea drepturilor polițiștilor

Sindicatul Europol a evidențiat problema aplicării neunitare a legislației privind drepturile polițiștilor în cadrul Ministerului Afacerilor Interne (MAI) și structurilor...

Exclusiv2 zile ago

AUTOSESIZAREA INSPECTIE JUDICIARE IN CAZUL JUDECATOAREI GROSU CRINA ELENA!!!

In mod normal, intr-o tara in care dreptatea si ocrotirea binelului public prin intermediul actului de justitie ar trebui sa...

Exclusiv2 zile ago

Controversă și scandal la Hidro Prahova: Demisii și ilegalități în conducerea UIP!

Managementul lui Iorga Marian la Hidro Prahova: Pierderi de milioane și nemulțumiri în rândul angajaților (II) La nici o lună...

Exclusiv2 zile ago

Eșecul „resursizării” Poliției Penitenciare

Directorul Bogdan PUIANU se confruntă cu Comisia de disciplină din Ministerul Justiției (MJ), iar „resursizarea” poliției penitenciare s-a dovedit un...

Exclusiv2 zile ago

Doi ani de insistențe pentru desecretizarea regulamentelor

Se împlinesc doi ani de când SPR Diamantul insistă asupra desecretizării Regulamentelor de Organizare și Funcționare a Inspectoratelor Județene de...

Exclusiv3 zile ago

RABUFNIREA INCULPATULUI PSEUDO – JURNALIST NARCOMAN, SPAGAR SI SANTAJIST CATALIN STAVRI!

Contextul propunerii de arestare preventivă Odata cu respingerea de catre Judecatoria Ploiesti a propunerii Parchetului de pe langa Curtea de...

Exclusiv3 zile ago

ABUZURI, INDOLENȚĂ ȘI SUBIECTIVISM LA JUDECĂTORIA VALENII DE MUNTE

Din cauza faptului ca evenimentele cotidiene generate de concetatenii nostri ocupa o mare parte din timp, pentru o perioada scurta...

Exclusiv3 zile ago

Managementul lui Iorga Marian la Hidro Prahova: Pierderi de milioane și nemulțumiri în rândul angajaților

La nici o lună de la numirea sa în funcția de Director General al Hidro Prahova, Iorga Marian, acuzat de...

Exclusiv3 zile ago

Norma 12B: Polițiștii vor beneficia de drepturi suplimentare

Sindicatul Democratic al Polițiștilor SIDEPOL a anunțat că norma 12B, referitoare la hrana polițiștilor, va fi extinsă pentru mai mulți...

Exclusiv4 zile ago

Jafuri și corupție! Ziarul Incisiv de Prahova publică dovezile care ingroapă UWS (fosta ROSAL)!: Un Audit ce dezvăluie furturi masive

Corupție și abuzuri în gestiunea deșeurilor din Prahova: Moștenirea lui Silviu Prigoană și implicațiile Statului Paralel Desvaluirile ziarului Incisiv de...

Exclusiv4 zile ago

Despre „lantul” de OUG-uri și ipocrizia MAI

Critica la adresa ordonanțelor de urgență Emil Pascut, reprezentant al Sindicatului Diamantul, a adus în discuție controversa legată de lanțul...

Exclusiv5 zile ago

Afaceri intunecate. Un studiu de caz în Securitatea Națională: legături infracționale în Sistemul Național Antigrindină

O investigație în contextul anchetelor jurnalistice: Sistemul Național Antigrindină și impactul asupra Siguranței Naționale a României Provocările post-electorale: Ce trebuie...

Exclusiv5 zile ago

S.R.I.: Geniul nevăzut al Securității Naționale

PATRIA A PRIORI! Mereu înaintea tuturor: Un omagiu pentru Serviciul Român de Informații Importanța S.R.I. în contextul național În contextul...

Exclusiv5 zile ago

MASS-MEDIA ÎN BOCCA DELLA VERITA: O analiză asupra rolului presei și al responsabilității jurnalistice

Contextul istoric al scrisului și al mass-mediei Într-un raport emis de Sindicatul Diamantul, Vitalie Josanu subliniază importanța scrisului și a...

Partener media exclusiv

stiri actualizate Raspandacul

Parteneri

Top Articole Incisiv