Connect with us

Actualitate

Nicușor Dan: Aproape toate companiile municipale vor dispărea, mai puțin una! / Care va fi prima măsură luată și pe cine va concedia

Publicat

pe

Nicușor Dan, noul primar al Capitalei, a avut prima apariție TV luni seară, la o zi după ce a fost ales în această funcție. El a vorbit, în cadrul emisiunii „Bună, România!”, de la B1 TV, realizată de Radu Buzăianu și Răzvan Zamfir, printre altele, despre companiilor municipale, înființate de Gabriela Firea, dar și despre primele măsuri pe care le va lua.

Întrebat de cei doi realizatori  ce sectoare din Primăria Capitalei vor fi vizate de restructurare, Nicușor Dan a răspuns că „fără discuție, companiile municipale. Aproape toate vor dispărea – mai puțin Termoenergetica – nu văd vreuna care să aibă vreo șansă să rămână”.

Nicușor Dan a oferit drept exemplu negativ o „companie de IT, care a făcut două site-uri pentru celelalte 22 de companii”: „Asta e ce a făcut”.

„Însă în unele dintre el muncesc azi oameni care au competențe și care au fost preluați tocmai de la administrațiile publice – de exemplu, în compania care se ocupă de managementul traficului. Ei sunt specialiștii pe care Bucureștiul îi are pe funcționare semafoarelor… ei se vor întoarce în Administrația străzilor. Șefimea lor o să își caute alt loc de muncă”, a mai adăugat primarul general ales.

Întrebat dacă „șefimea” era numită politic, el a afirmat că „era numită prin decizia Consiliului General, deci politic, da”.

„E posibil să existe compartimente care să fie supradimensionate sau e posibil să fie compartimente care azi să fie corect dimensionate, dar după digitalizare să nu își mai găsească un sens”, a mai spus Nicușor Dan.

Nicușor Dan, despre primele acțiuni în calitate de primar general al Capitalei

Noul edil al Capitalei a anunțat că una dintre primele decizii pe care le va lua în calitate de primar general va fi demiterea directorului Direcției Juridice din cadrul Primăriei Generale a Municipiului București. Totodată, el a pregătit și o acțiune simbolică pentru momentul la care va prelua mandatul.

„Este o acțiune simbolică pe care am anunțat-o: deschiderea ușii Primăriei. E o clădire monumentală, care are o ușă uriașă, vizavi de Cișmigiu și care o să funcționeze ca ușă e intrare. Acum ea e închisă cu lacăt și dacă nu mă înșel, are și un covoraș care coboară pe trepte și bucureștenii intră prin niște intrări laterale înguste. Nu este ăsta programul meu de campanie, cum am fost acuzat, dar este un gest simbolic, pentru ca bucureșteanul să știe că se duce la Primăria lui și intră pe ușa din față”, a anunțat Nicușor Dan.

Nicușor Dan: Într-o săptămână de la învestire voi prezenta situația financiară a PMB. Va avea loc și un audit

Primarul General ales al Municipiului București, Nicușor Dan, a declarat că la o săptămână de la învestirea sa în funcție și-ar dori să prezinte situația financiară a Primăriei Municipiului București.

Totodată, Dan a declarat că în următoarele luni intenționează să comande un audit la PMB, potrivit Agerpres.

Întrebat la B1 TV dacă ar putea exista persoane din actuala administrație care ar putea să fie cercetate penal, Nicușor Dan a declarat că „ar paria pe asta”.

„În orice caz, foarte repede o să aflaţi situaţia financiară a Primăriei. Primăria Generală, care trebuie să dea o subvenţie şi pe care nu a dat-o şi lipsesc 800 de milioane de lei, toată această situaţie financiară a Primăriei şi a instituţiilor din subordine o să o aveţi într-o săptămână, pentru că şi eu vreau să o am într-o săptămână, ca să nu intrăm în incapacitate de plată”, a spus primarul ales, Nicușor Dan.

Principalele declarații făcute de Nicușor Dan, Primarul General ales al Capitalei, în direct pe B1 TV:

  • Întrebat despre imaginile de la sediul de campanie, de după victorie. Ce vreau să spun este că am tot respectul și admirația pentru oamenii pe care i-ați văzut în spate acolo, pentru că ei au fost și în ianuarie, și în februarie. Ne trezeam dimineața, la 7.30 eram la metrou, ne duceam acasă la 9, când trecea fluxul, la 4.30 eram din nou la metrou – ianuarie, februarie, înainte de coronavirus, și acum ultimele cinci, șase săptămâni au stat în stradă, au împărțit pliante, au vorbit cu oamenii. Mulți dintre ei sunt din campaniie din 2016 și 2012.
  • Întrebat dacă a avut emoții în privința victoriei peste noapte. Vorbeam un pic și înainte de emisiune, se pare că în momentele importante din viața mea eu am dormit. (…) Trebuie să spun o chestiune foarte serioasă, am făcut campanie profesionistă, am făcut campanie cu sondaje, numai că în mod ciudat sondajele pe care le aveam, care erau plătite, erau ale noastre, dădeau diferențe de 10% într-un sens sau în altul, ceea ce nu se întâmplă de obicei, adică sunt oameni serioși și nu am nicio suspiciune, pur și simplu a fost o nebunie în campania asta. Pe ultimele două sondaje pe care le aveam și pe care ne făceam ipotezele de lucru, și pe datele pe care AEP le furniza în ceea ce privește prezența la vot pe categorii de vârstă și de sexe am avut o anticipație asupra evoluției diferenței. Într-adevăr, pe scenariul mai optimist, undeva pe la 3, ajunsesem la egalitate și nu puteam decât să cresc de acolo, pe scenariul mai pesimist s-a produs undeva mai târziu, dar în orice caz eu am trăit toată ziua cu convingerea, și de aia am și ieșit cu mesajele de a invita oamenii să iasă la vot, că o să fie o victorie la 3%, 4%.
  • Întrebat dacă pe parcursul serii a mai avut senzația că poate pierde cursa. Aveam sondajul optimist și această proiecție de-a lungul zilei, care ne dădea ca exit poll-ul la 9%, aveam sondajul pesimist care ne dădea la 4%, 5%. Eu m-am culcat foarte liniștit și dimineață soția era îngrijorată, era cu telefonul în mână și calcula cifrele. Din nou, e un pic ciudat terminarea acestei campanii, n-avem nicio cifră oficială de nicăieri, toți vorbim așa pe speculații, pe niște lucruri care sunt într-un tabel la Autoritatea Electorală. N-am avut nicio îndoială nici aseară, nici azi dimineață.
  • Întrebat care a fost cel mai greu moment din campanie. Trebuie să recunosc că m-a descumpănit momentul acela, cu înregistrarea, pentru că eu eram în sediul de campanie, cred că la 9, 10 dimineața s-a făcut chestiunea asta, am ascultat-o cu staff-ul, am pus o postare pe Facebook, în care am minimalizat și am fost absolut convinși că nu o să meargă mai departe. De-a lungul zilei nici n-a mers mai departe. Am intervenit seara în emisiunea de la RTV, în care mi-am spus un punct de vedere foarte rațional, lucid pe subiect și credeam că subiectul s-a închis, dar seara respectivă și toată a doua zi până la conferința mea de presă mi s-a părut că subiectul a explodat în media și, mai mult decât atât, că proporția dintre cei care se îndoiau și cei care ascultau mesajul și vedeau că nu e nimic acolo e foarte mare. Asta m-a descumpănit.
  • Întrebat despre cum a trăit momentul dezvăluirilor „cumplite” făcute de o voce anonimă, la Antena 3, pe final de campanie. Vă spun, eram acasă și mă pregăteam, că vineri am avut mai multe, și întâlniri, și ieșiri publice, un interviu, în fine, au fost mai multe. Le pregăteam, îmi făceam schița pentru fiecare și din când în când mai venea soția cu telefonul și îmi zicea, uite, e o emisiune, tu auzi ce spun ăștia? Lasă-mă în pace cu emisiunea ta! Și la un moment dat îmi zice, dar știi că o să fie „bomba bombelor”? Joi seara, la ora 11, eu m-am pus în pat și m-am culcat, și am și adormit, pentru că eram obosit.
  • Întrebat cum o să administreze Capitala cu majoritate în CGMB formată din trei partide, nefăcând parte din niciunul. În primul rând că cele trei partide încep să devină două, procesul de fuziune USR-PLUS… În al doilea rând și în al treilea rând, situația este disperată. Deci cel puțin un an și jumătate, mișcările pe care noi o să le facem, Primărie și Consiliu, sunt obligatorii. Să ieși din faliment înseamnă să iei niște măsuri în care cumva cu spatele la zid. În al treilea rând, în momentul în care primarul comunică coerent ce vrea să facă pentru oraș și lucrurile astea sunt în acord cu ceea ce am spus noi toată campania asta și ceea ce bucureștenii află, eu cred că majoritatea pe lucrurile foarte importante o să fie mai mare decât cea dintre PNL și USR-PLUS, pentru că nu poți să fii nebun și să te opui la niște chestiuni care sunt evidente pentru oraș.
  • Întrebat dacă e de părere că ar putea stabili un dialog și cu consilierul general Mitică Dragomir, spre exemplu. În orice caz o să încerc să am acest dialog, pentru că e în fișa postului să colaborezi cu Consiliul General. Ce se va întâmpla mai departe, asta depinde de domnia sa.
  • Întrebat despre promisiunile făcute în campanieNu numai pe trecut, ci și pe viitor. Este o promisiune de transparență totală în Primărie și în instituțiile din subordine, și cred că, cu votul Consiliului General, o să obligăm și primăriile de sector să facă același lucru. Asta este o promisiune. Pe afacerile de corupție, de care am vorbit în campania asta electorală, fără îndoială ne vom duce către ele. Ne vom duce și pe marile dosare de retrocedări. Adică, cred că sunteți și dumneavoastră curioși, cum sunt și eu, cum de au fost împropietăriți oameni în Parcul Herăstrău. Vreau să spun un lucru, nu ăsta este obiectivul meu, adică cred că mandatul meu, pe care mi l-au dat bucureștenii, este să rezolv problemele curente, mari, grave ale acestui oraș și să îi dau o direcție de dezvoltare. Adică să atragem mari investiții în București, să îl profilăm pe piața globală ca centru de IT, să avem centre de conferințe, să aibă loc aici evenimente de business, să vină o agenție europeană să se instaleze la București.
  • Întrebat cine va face auditul Primăriei. O companie de audit, da. Trebuie să fie un vot în Consiliul General, după aceea trebuie să fie o procedură de achiziții, deci probabil în patru, cinci, șase luni (n.r. – rezultatele auditului). În orice caz, foarte repede, a Primăriei și a instituțiilor din subordine, asta o să o aveți într-o săptămână pentru că și eu vreau să o am într-o săptămână, pentru ca să nu intrăm în incapacitate de plată.
  • Întrebat când va fi instalat oficial în funcția de Primar General și care va fi prima sa acțiune. Sunt niște proceduri administrative. În jur de 10-12 zile, de astăzi. O acțiune simbolică, pe care am anunțat-o, este deschiderea ușii Primăriei. Primăria, după cum știți, e o clădire monumentală, care are o ușă uriașă vizavi de Cișmigiu, care este ușa de intrare în Primărie și care o să funcționeze ca ușă de intrare. Acum, ea e închisă cu lacăt și, dacă nu mă înșel, are și un covoraș, care coboară niște trepte, și bucureștenii intră prin niște intrări laterale, înguste. Bineînțeles, că nu este asta acum… Am fost acuzat că ăsta este programul meu de campanie… dar este un gest simbolic pentru ca bucureșteanul să știe că se duce acolo la primăria lui, care e a lui. Intră pe ușa din față că e a lui.
  • Întrebat care va fi prima acțiune mai puțin simbolică, dar cu impact. Demiterea directorului Direcției Juridice. Bineînțeles că, în prima zi, trebuie să începi să ai acea situație financiară, pentru că te vei trezi că n-au oamenii bani să își ia salariile, da, că nu mai sunt bani în conturi. Tu, ca șef de instituție, trebuie să te asiguri de funcționarea financiară a instituției. Trebuie să evaluăm, pentru că avem această oportunitate extraordinară de fonduri europene, să vedem cât de bun este compartimentul pentru fonduri europene. Înțeleg că sunt niște specialiști acolo.
  • Întrebat despre eventuale anchete interne în Primărie. Fără discuție. Fără discuție și sunt și pe bani, și pe oameni. Am auzit multe povești și un segment important din Primăria Capitalei este Corpul de Control al Primarului. De-a lungul timpului mi-au fost aduse la cunoștință concursuri trucate, oameni angajați fără diplome. Toate lucrurile astea vor fi, evident, verificate și în măsura în care ele sunt penale vor fi direcționate către organele competente. În plus, eu am vorbit de niște mari afaceri de corupție, de Parcul Verdi, de Cinema Lumina, de achiziția tramvaielor. Pe alea promit că ne vom uita cu mare atenție.
  • Întrebat dacă va rămâne în Primărie cineva din „caracatița PSD din Primăria Generală, caracatița Firea-Pandele”, de care vorbea în campanie. Vreau să spun că în linii mari marea majoritate vor pleca singuri dintre ei. Atât timp cât există un concurs legal, prin care o persoană a câștigat o funcție publică, e un gest de abuz ca cineva să vină, să spună știu eu că ești prieten cu nu știu cine, dar activitatea acestor oameni, din Primărie, va fi evaluată la o lună, la două luni, la trei luni.
  • Întrebat dacă angajații de bună credință ar trebui să se teamă pentru locul lor de muncă. Vreau să spun foarte direct că o să fie evaluate și compartimentele din Primărie și administrațiile din subordine. Există în Primăria Capitalei oameni competenți, care fără îndoială își vor păstra locul de muncă, există oameni care în urma procesului de restrucuturare nu vor mai rămâne acolo.
  • Întrebat ce zone ar fi vizate de restructurare. Fără discuție companiile municipale. Aproape toate vor dispărea, mai puțin Termoenergetica, nu văd vreuna care să aibă vreo șansă să rămână (…) care e de fapt urmașa RADET-ului și care nu poate să dispară pentru că furnizează căldură.
  • Întrebat despre situația apei calde și a căldurii în timpul iernii. Mandatul meu va începe undeva în jur de 10 octombrie, iarna o să înceapă pe 15 noiembrie, nu o să putem să schimbăm conducte în perioada asta. Ce pot să promit este că în acest interval vom asigura stocuri pentru avariile, care în mod sigur vor fi foarte multe, vom asigura echipamente, vom asigura instrumente de detecție a avariilor. Pe problema termoficării sunt două probleme – una de fond, că trebuie să înlocuim inelul principal, durează mult, dar ne vom apuca în primăvară pentru că avem banii europeni, și una de intervenție rapidă când avariile se produc, până când vom rezolva problema mare de fond, și asta e ce pot să promit acum.
  • Întrebat despre pasajele Ciurel și Doamna Ghica. Ciurelul este o lucrare de infrastructură, care a costat prea mult față de ce face, dar această lucrare de infrastructură poate să fie utilă. Trebuie doar să faci un studiu de trafic local, să vezi ce probleme poate să rezolve, trebuie să dimensionezi niște intersecții, să pui niște semafoare și asta n-o să facă mare lucru, dar măcar n-o să facă cozile pe care le-am văzut cu toții în imaginile difuzate de televiziuni. Pasajul Doamna Ghica este un pasaj început fără actele necesare, deci nu are PUZ și nu are nici Studiul de Stabilitate a Clădirilor Învecinate. (n.r. – întrebat dacă e legal așa ceva) Nu este legal. Este o construcție ilegală, da, pentru care Inspectoratul de Stat în Construcții a constatat că este ilegală, numai că fiind campanie electorală probabil că s-au ferit să intre într-o dezbatere cu primarul în funcție. Pasajul Doamna Ghica este o lucrare corectă, ea face parte din Inelul Median, care urmează să fie construit și care să fluidizeze traficul. Proiectul corect este și cu linie de tramvai și, în orice caz, proiectul trebuie să fie legal.
  • Întrebat ce facem cu ambrozia în Capitală. Aici este o chestiune care ține de polițiile locale ale sectoarelor. Ce pot să promit este că prin Poliția Locală a Municipiului București ne vom ocupa de coordonarea acestei probleme. E o chestiune foarte simplă. Trebuie să identificăm terenurile virane din București și în plus, pe o hartă pe care putem să o facem în două zile online, cetățenii să ne spună ei înșiși care sunt terenurile pe care le văd cu ambrozie. 
  • Întrebat dacă va închide școlile în cazul unor condiții meteo extreme. Nu, am considerat-o exagerată. Bine, dacă este mare urgie și pot să cadă crengi, e posibil, dar pentru o ninsoare de 30 de centimetri nu se pune problema să închidem școlile.
  • Întrebat dacă se va face pușcărie în rândul oamenilor din administrația precedentă. Aș paria pe asta, da.

Actualitate

De ce nu se grăbește Polonia să își construiască centrale nucleare, deși este o prietenă a Americii mai bună decât România?

Publicat

pe

De

A trebuit să meargă ministrul Energiei, Sebastian Burduja, tocmai la Paris, la Conferința Internațională „Roadmaps to New Nuclear” să aflăm și noi, românii „obișnuiți” că „soluția pentru menținerea unui preț redus al facturilor este energia nucleară”.

Găsit în mijlocul unei reuniuni cu 20 de miniștri responsabili cu energia, Burduja și-a asumat, în numele nostru, dublarea, ba chiar triplarea capacităților energetice nucleare până în 2050. Toate bune și frumoase, „comunitatea internațională” l-a aplaudat, iar mai apoi am aflat și noi despre un asemenea glorios angajament.

Nu știu dacă tânărul și energicul ministru Burduja a aflat din excursia sa de câțiva ani în România, (c-a fost mare parte din viața sa plecat în străinătate) dar cei care plătesc angajamentele luate de domnia sa suntem noi, amărâții cu penultimele pensii și salarii din Uniunea Europeană. Așa că, poate ar fi fost bine să ne informeze și pe noi, finanțatorii marilor sale proiecte, despre intențiile sale și , de ce nu, poate ar fi fost mai bine să obțină și votul parlamentului pentru astfel de angajamente importante. Căci așa, cu vorbe aruncate pe la conferințe internaționale și cu memorandumuri semnate în camere secrete ajungem să cheltuim multe miliarde de euro sau de dolari fără nicio licitație, fără nicio justificare prealabilă. Și nu vorbim de 1-2 miliarde de euro, ci de vreo 7 miliarde de cheltuit pentru două reactoare la Cernavodă și de alte multe miliarde de cheltuit pentru mini-reactoarele care deocamdată nu sunt nici măcar în fază experimentală. Parcă, totuși, într-o democrație, cea mai scumpă achiziție publică din istoria țării ar fi meritat mai multă dezbatere publică…

„România este respectată în clubul statelor nucleare. Vom continua să ne străduim să dăm Europei și lumii întregi standardul cel mai înalt de profesionalism”, a declarat Sebastian Burduja la Conferința „Roadmaps to New Nuclear” de la Paris, 28 septembrie 2023 Foto FB Min Energiei. Să începem cu aritmetica și să vedem dacă mai ajungem și la (geo)politică.

Aflăm de la Societatea Nuclearelectrica, aflată în subordinea ministrului energie că guvernul, împreună cu compania respectivă, au decis să construiască două noi reactoare nucleare, fiecare a câte 700 MW putere instalată, în valoare de aproximativ 7 miliarde de euro. Cu alte cuvinte, statul român va plăti (conform Acordul de sprijin privind Proiectul Unităţile 3 şi 4 CNE Cernavodă, din 31.03.2023, parte integrantă din Legea 74/2023) aproximativ 5 milioane de euro pentru fiecare MW de putere instalată în cazul celor două reactoare noi de la Cernavodă. Nemaipunând la socoteală că partea de construcții propriu-zise deja există acolo de foarte mulți ani, deci costul real ar trebui mărit cu sumele corespunzătoare construcției.

Tot statul român realizează, mai la nord, la Iernut, o centrală pe gaze în ciclu combinat cu o putere instalată de 430 de MW. Costurile de realizare a acestei centrale sunt de 268 de milioane de euro (alocarea inițială, în 2016, la semnarea contractului) plus 70 de milioane de euro, alocați anul acesta suplimentar de către guvern. În total vorbim despre o sumă de 338 de milioane de euro pentru 430 de MW putere instalată. Adică un cost de 786 000 de euro pentru fiecare MW instalat în centrale pe gaze.

Concluzia este simplă: România plătește un cost de șase ori și jumătate mai mare pentru un MW de putere instalată în centrală nucleară decât același MW instalat într-o centrală pe gaze în ciclu combinat! Și-atunci se pune o întrebare la fel de simplă: de ce nu facem centrale pe gaz în ciclu combinat, ci facem centrale nucleare?

De altfel, o astfel de întrebare și-au pus-o și alții, care au și întocmit o reprezentare grafică a costurilor comparabile de producție pentru fiecare MWh furnizat de centralele electrice pe diferite tipuri de sursă de energie. Costurile comparabile de producție includ costurile de investiții inițiale plus costurile de operare și mentenanță. După cum se vede în graficul de mai jos, cel mai scump MWh este produs în parcurile eoliene off-shore (turbine montate în mare), cam 90 USD/MWh. Urmează centralele nucleare, cu un cost de peste 62 de USD/MWh, cea mai ieftină energie electrică produsă fiind cea în centrale pe ciclu combinat, de doar 14,3 USD/MWh, de mai bine de 4 ori mai ieftină decât energia produsă în centrale nucleare. Și, atenție! vorbim despre centrale electrice noi, care urmează a fi construite în Statele Unite, a căror operare va începe din 2028. Graficul poate fi văzut aici.

Este, deci, cât se poate de clar faptul că ministrul Burduja se angajează la plata unor sume destul de mari din banii noștri ai tuturor. Repet: fără nicio licitație, care să ne indice că prețul pe care îl vom plăti este corect. Dar este, oare, justificată alegerea energeticii nucleare pentru a rezolva problema insuficienței energetice din România?

Pentru început, să vedem care este structura producției noastre actuale de energie, după o criză majoră și după închiderea forțată a multor capacități pe gaze și pe cărbune: aproximativ un sfert din producție în luna septembrie a provenit din centrala atomică de la Cernavodă (23,8%), un procentaj similar provenind din hidroenergie (22,5%). Deci, cam jumătate din energia noastră vine din aceste două surse principale. Apoi urmează energia provenită din centralele pe gaze gaze (19,1%), din cărbune (15,1%), cea eoliană (15%), cea fotovoltaică (3,8%) și cea din biocombustibili (0,7%).

Totul pe fondul celei mai reduse producții de energie din istorie. Dar și a celui mai mic consum. În condițiile date, ne punem o mare întrebare: Dacă vreodată consumul acestei țări va mai crește, pe fondul unei reveniri a producției industriale și a creșterii bunăstării populației, de unde vom lua energie? Ei bine, soluția parcurilor de fotovoltaice sau de eoliene este bună să acopere consumurile dintr-o mică parte a zilei, iar capacitate de înmagazinare a electricității nu avem aproape deloc și nici nu vom avea prea curând, din cauza prețurilor mari. Și-atunci ne vom baza multe decenii de acum încolo pe energia produsă „în bandă”, în centrale care nu depind de lumina solară sau de tăria vântului, adică de condițiile meteo. Trebuie , așadar, să avem disponibilă o producție „în bandă” cu o putere netă de 5000 MW pentru a putea să acoperim, în orice condiții, un consum de nivel similar.

Ori noi avem, astăzi, următoarele posibilități de producere:

  • Două grupuri nucleare la Cernavodă, cu o putere netă totală de 1400 MW, dintre care unul va intra în refacere în 2027;
  • O centrală pe gaze a OMV Petrom la Brazi de 800 MW;
  • O capacitate hidroenergetică de 1200-1300 MW la condiții hidrologice normale;
  • Trei grupuri și jumătate pe cărbune la CEO cu o putere netă de 800-900 MW
  • Niște CET-uri vechi prin țară, care, cumulat, mai pot aduce 300-400 de MW.

Și cam atât, adică un total de mai puțin de 5000 de MW. Iar un grup de la Cernavodă va intra într-un lung proces de modernizare în 2027, perioadă în care guvernul plănuiește să închidă și grupurile pe cărbune din Gorj, pe motiv de „poluare”. Ne vom întoarce, așadar, la o producție mai mică de 3500 de MW, ceea ce va reprezenta o mare vulnerabilitate. Și atunci, avem două soluții: fie noi centrale pe gaze, în ciclu combinat, fie energetica nucleară. Avem, ca urmare, două proiecte pe gaze (centrala de la Iernut de 400 MW și centrala irakiană de la Mintia, de minim 1000 MW) plus două ipotetice centrale, tot pe gaze, în Oltenia, cu o putere netă instalată de vreo 1300 MW. Iar pe nuclear plănuiește guvernul 1400 MW în două grupuri noi la Cernavodă plus mini-reactoare de vreo 800 MW amplasate prin țară.

Cu alte cuvinte, România are de ales între a face centralele pe gaze în ciclu combinat aflate în construcție sau în proiectare sau a trece masiv pe energetică nucleară. Sau o combinație între cele două opțiuni.

Dar o combinație se poate face doar păstrând centralele de la Iernut (aproape gata) și Mintia (deja contractată și cu turbina programată a fi livrată de Siemens) și cu cele două grupuri noi (3 și 4) de la Cernavodă. Restul nu mai încape în cantitatea necesară și suficientă de energie produsă „în bandă”, pentru că România este deja cuprinsă de febra fotovoltaicelor și va avea, oricum, o cantitate uriașă de energie regenerabilă produsă de unele dintre cele mai mari câmpuri fotovoltaice din Europa.

Sigur, ar rămâne și varianta că investim în producția de energie, pe care apoi să o exportăm. Dar la ce prețuri se obțin și se pot obține la exportul de energie, am ajunge la concluzia că noi doar investim în siguranța energetică a altora. Dar atunci de ce să nu participe și vecinii noștri la cheltuielile de investiții în aceste uriașe proiecte?

Oameni buni, toate aceste investiții, mai puțin cele finanțate din bani europeni, se vor face cu bani împrumutați de guvern, bani pe care îi vom plăti chiar noi, prostimea care de abia aude aceste minunate noutăți din șoaptele ministrului Burduja. Pentru cei care cred că nu-i mare problemă să ne împrumutăm de vreo zece miliarde de euro, mai amintesc o dată situația datoriei noastre publice, dublate în doar trei ani: peste 750 de miliarde de lei (150 de miliarde de euro), la care plătim a doua cea mai mare dobândă din UE.

La asta mai trebuie adăugate două importante amănunte. România are cele mai mari rezerve de gaz exploatabile din Uniunea Europeană, iar consumul de gaze pentru electricitate este simplu de calculat: pentru o putere netă de 2000 MW „în bandă”, avem nevoie de două miliarde de metri cubi, cam jumătate din cât se va produce doar în zăcământul Neptun Deep; Și proiectele de centrale pe gaze în ciclu combinat din Oltenia și cel de la Mintia au finanțare europeană nerambursabilă, în vreme ce niciun proiect nuclear nu are finanțare nerambursabilă, ci doar împrumuturi din Statele Unite. Mai mult, astăzi, miliardul de metri cubi extras anual de firma americană Black Sea Oil & Gas din Marea Neagră merge direct și în totalitate la export în Bulgaria, în loc să fie folosit în energetica sau în industria noastră!

Și așa am ajuns, pe nesimțite, la (geo)politică și aici sunt două chestiuni importante. Prima se referă la combustibilul nuclear și poate nu este lipsit de interes să vedem de unde îl vom cumpăra. Cine îl produce în lume mai exact.

Producătorii mari de uraniu din lume sunt: Kazahstan (mai mult de 40% din producția mondială), Canada (12.6%), Australia (12.1%), Namibia (10%). Rusia este un jucător minor, cu doar 5%, din uraniul global, iar SUA și Uniunea Europeană au mai puțin de 1% din producția globală. Numai că, să vezi drăcie: uraniul extras este o pulbere cu doar 2% conținut de uraniu, care trebuie apoi transformat într-o așa-numită „pastă galbenă”, care se transformă într-un gaz, hexa-fluorid de uraniu și tot așa până se ajunge la combustibilul nuclear propriu-zis.

Iar uriașa cantitate de uraniu provenită din Kazahstan unde credeți că se procesează pentru a deveni hexa-fluorid de uraniu (UF6)? Păi, surpriză! Tocmai în Rusia, care este cel mai mare furnizor mondial, cu o treime din producția mondială. După ce s-a transformat în hexa-fluorid de uraniu, combustibilul nuclear trebuie „îmbogățit”, iar aici, oameni buni, Rusia deține 43% din capacitatea mondială de producție, urmată fiind de Europa (Franța, de fapt) cu 33%, China cu 16% și SUA cu doar 7%.

În concluzie, guvernul și ministrul Burduja vor să renunțăm la centralele pe cărbune, al căror combustibil îl producem noi, și la centrale pe gaz (un combustibil unde Rusia deține doar vreo 10% din producția mondială și este net depășită de Statele Unite) cu centrale la care combustibilul este produs pe glob în proporție de 60% în Rusia și China! Curat reziliență, n-am ce să zic…

Este locul să pigmentăm această serioasă analiză cu două mici informații de can-can: Doar în primele 6 luni din 2023, SUA au importat o cantitate dublă de combustibil nuclear din Rusia față de primul semestru din anul trecut, adică 416 tone, în valoare de 700 de milioane de dolari, crescându-și dependența de Moscova în ceea ce privește U235 (uraniu îmbogățit); Astăzi, SUA au o pondere de doar 20% din energia sa electrică provenită din centrale atomice. Și ca și cum totul nu era suficient de sumbru, să îl mai informăm pe ministrul Burduja și despre faptul că noua armă energetică a Kremlinului, „noul gaz” cum i se mai spune, sunt exporturile de combustibil nuclear, care au explodat în ultima perioadă.

Iar cea mai bună concluzie este, totuși, o întrebare către tânărul și promițătorul Sebastian Burduja: de ce nu se grăbește Polonia să își construiască centrale nucleare, deși este o prietenă a Americii mai bună decât România? Căci planurile poloneze vorbesc despre vreo șase reactoare, tot printr-un contract cu americanii, care urmează a fi construite undeva prin 2033-2040.

Petrisor Peiu

Citeste in continuare

Actualitate

O noua promisiune devenită realitate!/Primii 50 de studenți medicinisti au început cursurile la Ploiesti

Publicat

pe

De

Moment special la Ploiesti. Primii pasi spre un sistem de sănătate modern a fost facut prin deschiderea noului an universitar 2023-2024 la Universitatea de Medicină Carol Davilla, sectia Ploiești.

Cei 50 de studenți care se vor specializa în asistență medicală au fost prezenți in sală. La deschidere au participat si senatorul Roberta Anastase, deputatul Mircea Rosca si viceprimarul Daniel Nicodim.

Iulian Dumitrescu, presedintele CJ Prahova, si-a indeplinit promisiunea de a aduce medicina la Ploiesti, astfel incat sistemul sanitar sa nu mai sufere din lipsa personalului specializat.

Iar vestea cea mai bună este că anul viitor, Palatul Culturii ar putea deveni sediul oficial al secției Ploiesti a Universității de Medicină Carol Davilla, iar numărul studenților ar putea creste la 500. (Cristina T.).

Citeste in continuare

Actualitate

O reglementare a ONU a determinat încălzirea oceanului cu 1,5%?

Publicat

pe

De

Afirmația nu îmi aparține. Este titlul unui articol relativ recent din revista Science – a se vedea numărul din 2 august 2023. Ce s-a întâmplat?

În anul 2020, Organizația Internațională Maritimă, care face parte din ONU, a emis o reglementare care a impus navelor comerciale reducerea cu 80%, în termen de maxim 3 ani, a poluării cu sulf. În mod neașteptat, această reducere a poluării cu sulf a determinat și rărirea sau chiar dispariția norilor intitulați „urme de nave”, adică a acelor dâre care se văd pe cer și care sunt lăsate nu numai de nave martime, ci și de avioane.

Acești nori erau creditați cu o contribuție importantă la răcirea atmosferei. Despre ei se „știe” sigur că au capacitatea de a reflecta lumina solară. Rărirea sau dispariția lor elimina această presupusă barieră în calea luminii solare. Sarcastic, oamenii de știința au constatat că dispariția acestor dâre duce la încălzirea apelor oceanelor și, evident, la mult trâmbițata „încălzeală globală”. Se susține în articol că oamenii de știința au calculat un minim de 50% a nivelului temperaturii atmosferei și a apei pe coridoarele cele mai circulate din Atlantic, de unde o creștere a temperaturii oceanului cu 1,5 grade.

Băi, stai așa, dar cum vine asta? O reglementare a ONU a determinat încălzirea oceanului cu 1,5%? Parcă era vorba de ordinea internațională liberală bazată pe reguli, care trebuie apărată cu orice preț! Dar : care reguli? Regulile de acest gen făcute și aplicate de dorei globali?

Un anume Michael Diamond a comparat dezastrul cu dispariția efectului de răcire a exploziei unui vulcan pe an.
Deși articolul din Science vrea să pară că prezintă cazul ca o mega-prostie a unui dorel birocratico-științific, în realitate este vorba de eficiența deosebită a geo-ingineriei, pusă în mod concret la treabă. Dacă dispariția norilor „urme de navă” duce la încălzirea rapidă a apei oceanului, înseamnă că prezervarea sau înmulțirea lor duce la răcirea globală, nu?

Ce sugerează Diamond?

Că trebuie ca navele acum să injecteze sare în nori, pentru a-i face mai reflectivi, adică, mai apți de răcire a climei … El susține că umanitatea ar putea răci atmosfera făcând norii mai strălucitori: „dacă vrei, poți”.

Deci, nu-i așa că și chestia asta cu dârele ciudate de pe cer este tot o teorie a conspirației, nu?

Păi, uite că nu … O probează revista Science.

De altfel, teoria conspirației este probată și de revista Nature.

Cea mai incredibilă constatare aparține unui grup de oameni de știință condus de Duncan Watson – Paris, într-un studiu apărut în revista Nature, ediția din 5 octombrie 2022:

Poluarea aerului ar putea cauza răcirea climei într-un ritm de două ori mai accelerat decât cel inițial calculat, înainte de apariția ideii injectării de sulf și sare în atmosferă!

Cu toate acestea, Duncan – Paris a arătat că, după înlăturarea a 80% din aerosolii injectați în atmosferă, s-a constatat că nu s-a reușit readucerea poluării și a emisiilor de gaze de seră nici măcar la niveluri apropiate de era industrială.

Există și oameni de știință sceptici sau îngrijorați de a această geo-inginerie a proștilor cu ștaif sau a nebunilor cu aere mesianice, menită a „schimba norii”.

Franziska Glassmaier arată că, la fel ca și clima, norii sunt extrem de imprevizibili – deci, nu ar fi prea indicat ca cineva sau ceva să se joace cu așa ceva.

Un alt om de știință citat de Science, Robert Wood, atrage atenția că injectarea de sulf și sare în atmosferă pentru a crea strălucire dârelor de navă/avion ar putea bloca … ploaia. În plus, norii mari ar putea să se amestece cu aerul uscat, cu consecința că reflectivitatea lor va fi mai redusă …

Dar ce nu acceptăm noi de dragul „Științei” și al ordinii „liberale” bazate pe reguli?

PS Din păcate, știința a ajuns să se comporte ca un cuțit: în mâinile unor bucătari pricepuți și raționali, cu intenția de a hrăni bine oamenii, poate fi un instrument benefic; în mâinile cuiva rău-intenționat poate deveni o armă.

Gheorghe Piperea

Citeste in continuare

Aveți un PONT?

ARTEHNIS

Cel mai complet ziar de investigații dedicat cititorilor din România.
Aveți un pont despre fapte de corupție la nivel local și/sau național?
Garantăm confidențialitatea!

Scrie-ne la Whatsapp: 0735.085.503
Sau la adresa: incisiv.anticoruptie@gmail.com
Departament Investigații - Secția Anticorupție

TOP KINETO MEDICAL Ploiesti

Știri calde

Exclusiv37 de minute ago

Dacă cineva crede că niște polițiști încadrați în 2017-2019 au intrat în sistem pentru a omorî drogați prin parcări sau pentru a intra în pușcărie pentru astfel de fapte, se înșală amarnic

Este frustrant să nu poți vorbi. Este frustrant să nu te poți apăra când ești acuzat că “l-ai omorât în...

Exclusiv23 de ore ago

Pentru societatea românească polițistul român trebuie să fie organ de represiune, dar și funcționar care să umble cu mânuși de catifea, în funcție de preferințele populare

Orice eveniment negativ din țara asta trebuie să aibă anumiți vinovați de serviciu, iar pentru majoritatea cazurilor cei care răspund...

Exclusiv23 de ore ago

Cam suspect “atacul” lui Nea Marcel la “industria pacanelelor”

Pe principiul ca “cea mai buna aparare e atacul”. Oare sa aiba legatura apararea asta a lui Ciolacu cu modul...

Exclusiv2 zile ago

Criminalii/torționarii/milițienii de la Secția 17 Poliție, așa cum au fost numiți de 2 săptămâni încoace, pot de astăzi să reacționeze public și să vorbească despre NEVINOVĂȚIA lor

Drama tânărului care se afla sub efectul a 5 substanțe psihoactive a fost generată de efectul drogurilor. Halucinații, stare de...

Actualitate3 zile ago

Clasamentul Anvelopelor – Top Super Anvelope 225 45 R17 în 2023

Alegerea anvelopelor potrivite pentru vehiculul dvs. nu este doar o chestiune de estetică sau de preț. Este o decizie care...

Exclusiv3 zile ago

MĂRUL STRICAT DIN PENTENCIARUL PLOIEȘTI – ZEUS! NEPRIHANITUL!!!

În dezvăluirile din articolul „TRIUMVIRATUL/Versiunea 2.0”  ă precizam la sfârșitul lui: „ Cu promisiunea că vom continua epopeea comisiilor de...

Exclusiv3 zile ago

Nu stăm să numărăm orele care au trecut de când ,,ministrul” Bogdan Despescu, chestor general cu 4 stele, a ,,ucis” fără să-și dea seama limba română

Nu putem, pentru că domnia sa a punctat niște lucruri ce ne-au facut să scormonim puțin achizițiile poliției, iar surprizele...

Exclusiv3 zile ago

Valer Kovacs – Polițistul avertizor, hărțuit din nou/”Se dorește aducerea mea la tăcere”

Valer Kovacs, polițist IPJ Timiș și lider de sindicat, care a vorbit public în mai multe rânduri despre problemele din...

Exclusiv3 zile ago

Un ofițer de poliție care și-a lovit soția, care a fost sub efectul a două ordine de protecție, nu mai poate fi lucrător control intern sub nicio formă

Suntem nevoiți să vă înștiințăm despre un caz, dacă nu nedeontologic, cel puțin grav, privitor la domnul comisar șef Ursache...

Exclusiv5 zile ago

Sistemul penitenciar zguduit din temelii datorita abuzurilor directorului general al A.N.P/”CONTINUĂM PROTESTELE!”

In timp ce alții deja s-au retras și s-au resemnat, Federația Polițiștilor de Penitenciare continuă seria protestelor vizând aplicarea integrală...

Exclusiv6 zile ago

Poliția lui Despescu și Mirițescu în acțiune/„De beți ce erau s-au urinat în curtea secției”/Doi politisti de la IPJ Timis, denunt penal impotriva inspectorului sef Alin Petecel/La IPJ Prahova lucrurile sunt si mai grave

Poliția lui Despescu și Mirițescu în acțiune. Petrecere în stil mare în sediul poliției din Nehoiu titreaza Stiri pe Surse...

Exclusiv6 zile ago

„Vă mulțumim pentru lecțiile de exprimare prin viu grai, domnule secretar de stat Despescu, pardon, domnule ministru!”

Am asistat la conferința de presă prezidată de către secretarul de stat din MAI, Bogdan Despescu, de fapt de către...

Exclusiv6 zile ago

Potrivit art.7 din legea 153 din 2017, solda de funcţie/salariul de funcţie reprezintă suma de bani la care are dreptul lunar personalul militar, poliţiştii şi funcţionarii publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare

Joi, Guvernul a aprobat o hotarare de guvern pentru creșterea salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată,...

Exclusiv7 zile ago

”Vă stăm la dispoziție cu întrebări la răspunsurile dumneavoastră…”/Tartorul MAI

Într-o funcție de secretar de stat e bine să nu stai mai mult de 4-5 ani, tocmai pentru că asta...

Exclusiv7 zile ago

Structurile  de criminalistică din Romania trec printr-un amplu proces de modernizare în această perioadă

Ramura bio-criminalisticii sau a geneticii judiciare, cum este ea cunoscută în limbajul de specialitate, se modernizează prin achiziția de către...

Partener media exclusiv

stiri actualizate Raspandacul

Parteneri

Top Articole Incisiv

error: Articolele nu se pot copia!