Actualitate
NORME. La muzee și galerii de artă sunt restricționate tururile ghidate, iar la biblioteci, documentele returnate intră în carantină. În ce condiții vor funcționa librăriile
Accesul vizitatorilor la muzee sau galerii de artă va fi limitat, pentru a fi asigurată o distanță de minimum doi metri între oricare două persoane, dar fără a depăși 50% din capacitatea maximă a spațiului. Li se va lua temperatura, noncontact, iar persoanele care refuză nu vor putea intra în muzeu sau în galeria de artă. Pe toată durata vizitei, publicul, la fel și angajații, trebuie să poarte masca de protecție.
Măsurile care trebuie luate pentru prevenirea contaminării cu noul coronavirus SARS-CoV-2 și pentru asigurarea desfășurării în condiții de siguranță sanitară a activităților desfășurate în muzee și galerii de artă, biblioteci, librării, în domeniul producției de film și audiovizual, spectacole în aer liber și drive in sunt incluse în ordinul comun semnat de Ministrul Culturii, Bogdan Gheorghiu și Ministrul Sănătății, Nelu Tătaru, publicat, vineri, în Monitorul Oficial.
Potrivit Ministerului Culturii, măsurile se aplică în perioada stării de alertă, în condițiile ridicării graduale a restricțiilor, coroborat cu necesitatea asigurării desfășurării în condiții de siguranță sanitară a activității instituțiilor de cultură și operatorilor economici cu obiect de activitate în domeniul cultural.
Această etapă de relaxare a măsurilor restrictive pentru limitarea răspândirii noului coronavirus, de la 1 iunie, a fost anunțată, joi, de președintele Klaus Iohannis.
Conform ordinului comun, în muzee și galerii se artă este interzisă utilizarea aparatelor de audio-guide și reutilizarea broșurilor de prezentare și este restricționarea grupurilor de vizitatori, tururilor ghidate, evenimentelor publice și/sau private.
Bibliotecarii trebuie să aducă documentele de la raft
În cazul bibliotecilor, pe lângă măsurile de distanțare și protecție, au fost impuse măsuri pentru manipularea în siguranță a echipamentelor electronice și a documentelor.
Astfel, în vederea limitării numărului de persoane care ating un obiect, personalul bibliotecii va merge la rafturi pentru a procura documentul cerut de utilizator. Accesul în sălile de lectură va fi redus, cu respectarea prevederilor referitoare la distanțarea socială, astfel încât să fie asigurată o distanță de minimum 1,5 m între oricare 2 persoane sau 4 metri pătrați pentru fiecare vizitator.
Accesul la calculatoare în bibliotecă va fi limitat, cu respectarea normelor de distanțare socială, iar în lipsa unui protocol de dezinfectare se recomandă anularea acestui serviciu.
Mai mult, se recomandă o perioadă de carantină a documentelor returnate, în cazul în care dezinfecția acestora nu este posibilă. În cazul documentelor – cărți, reviste – pe hârtie fără elemente din plastic este necesară o perioadă de minimum 3 zile de carantină, pentru cele cu coperte laminate, 10 zile de carantină; sau dezinfectarea copertelor cu material îmbibat cu produse biocide autorizate, respectând timpul de uscare, urmat de o carantinare de 3 zile, înainte de a intra din nou în circulație, pentru a se asigura că virusul nu mai este viabil pe suprafața de hârtie. Procedura este valabilă și pentru documente din plastic – CD, DVD.
În ceea ce privește libăriile, este impusă igienizarea mâinilor la intrare. De altfel, librăriile pot funcționa pot deschide activitatea cu publicul doar dacă își desfășoară activitatea în centrele comerciale mici, de sub 15.000 mp, și are o suprafață sub 500 mp și are accesul asigurat direct din exteriorul incintei și este întreruptă comunicarea cu restul complexului.
CAPITOLUL I. Măsuri și reguli pentru activitatea muzeelor și galeriilor de artă
Măsuri care privesc angajații și răspunderea individuală; angajații vor respecta măsurile de precauție universal valabile:
a) portul obligatoriu al măștii (medicală/nonmedicală), care pentru o protecție eficace trebuie să acopere atât gura, cât și nasul;
b) se vor izola la domiciliu în cazul în care au venit în contact cu un caz suspect sau confirmat de infecție cu virusul SARSCoV-2;
c) nu trebuie să se prezinte la muncă dacă prezintă simptomatologie de infecție respiratorie (tuse, strănut, rinoree, febră, stare generală alterată);
d) își vor informa fără întârziere superiorii în cazul în care află că o persoană cu care au avut contact în perioada desfășurării activității este infectată/suspectă că ar fi infectată cu virusul SARS-CoV-2, precum și în cazul în care află că au fost infectați ei înșiși;
e) spălatul pe mâini ori de câte ori este nevoie, evitarea atingerii feței cu mâinile neigienizate.
Măsuri care privesc accesul și contactul cu publicul vizitator
a) coordonarea cu autoritățile de sănătate și cele locale astfel încât asigurarea sănătății angajaților și a publicului să reprezinte obiectivul prioritar;
b) deschiderea graduală, fazată, în concordanță cu situația epidemiologică locală, din județul/regiunea în care se află muzeul sau galeriile de artă;
c) se vor plasa la loc vizibil anunțuri scrise privind regulile de distanțare fizică și cele de acces în muzeu;
d) accesul în muzeu sau în galeria de artă se face cu respectarea de către participanți a distanțării de minimum 2 m, se vor monta marcaje;
e) limitarea accesului publicului vizitator astfel încât să fie asigurată o distanță de minimum 2 m între oricare două persoane, dar fără a depăși 50% din capacitatea maximă a spațiului;
f) stabilirea unor fluxuri de vizitare unidirecționale pentru facilitarea menținerii distanței fizice;
g) accesul publicului va fi permis numai în condițiile purtării măștii (medicală/non-medicală) pe toată durata vizitei în muzeu. Pentru a oferi o protecție eficace, masca trebuie să acopere gura și nasul;
h) limitarea vizitei la un interval de timp de 2 ore în muzeu sau galerie de artă;
i) vizitatorii își vor dezinfecta mâinile cu dezinfectant avizat pe bază de alcool care va fi pus la dispoziție la intrarea în muzeu sau în galeria de artă;
j) vizitatorii vor utiliza covoarele cu dezinfectant pentru încălțăminte aflate la intrarea în muzeu sau în galeria de artă;
k) la intrarea în muzeu sau în galeria de artă se va efectua un triaj observațional și nu se va permite accesul persoanelor care prezintă simptome de infecție respiratorie (tuse, strănut, rinoree);
l) termometrizarea noncontact a vizitatorilor. Persoanele care refuză să le fie verificată temperatura nu vor avea acces în muzeu sau în galeria de artă;
m) plasarea de paravane despărțitoare la ghișeele muzeului;
n) încurajarea utilizării plății cu cardul;
o) interzicerea reutilizării pliantelor, broșurilor și a altor materiale informative în format fizic;
p) dezinfecția zilnică și ori de câte ori este nevoie a suprafețelor cu produse dezinfectante avizate;
q) interzicerea utilizării aparatelor de audio-guide;
r) aerisirea zilnică și ori de câte ori este nevoie a încăperilor;
s) în cazul încăperilor climatizate cu recircularea aerului se va efectua nebulizare o dată pe săptămână, de preferat la sfârșitul săptămânii, și se va efectua dezinfecția instalației de climatizare conform instrucțiunilor producătorului;
t) restricționarea accesului în sălile de expoziție cu suprafețe mici;
u) interzicerea accesului la cafeneaua/bistroul muzeului sau a galeriei de artă, acolo unde acestea există;
v) restricționarea grupurilor de vizitatori, tururilor ghidate, evenimentelor publice și/sau private;
w) restricționarea accesului la zone de picnic și spații de joacă organizate în spațiile în aer liber, acolo unde acestea există.
Măsuri care privesc angajatorii
a) triajul observațional al angajaților nu permite prezența la locul de muncă a persoanelor care prezintă simptomatologie de infecție respiratorie (tuse, strănut, rinoree, febră, stare generală alterată);
b) termometrizarea noncontact zilnică, la intrarea în serviciu – angajații cu temperatura peste 37,3°C vor fi trimiși acasă;
c) angajații muzeului vor purta mască (medicală/nonmedicală);
d) se va asigura distanța fizică între angajați de minimum 2 m;
e) acordarea pauzelor de masă eșalonat, cu respectarea distanței sociale de minimum 1,5 m;
f) decalarea programului de lucru pentru a evita aglomerările la intrare/ieșire din incintă și pentru a limita numărul de angajați prezenți în același timp în incintă.
Măsuri pentru personalul care lucrează în birouri
a) asigurarea distanței de minimum 1,5 m între angajații care lucrează la birouri orientate față-spate și spate-spate;
b) pentru birourile deschise orientate față-față, asigurarea separării acestora cu paravane care se vor dezinfecta zilnic cu produse dezinfectante avizate;
c) dezinfecția suprafețelor de lucru la începerea serviciului și apoi o dată la 4 ore;
d) acordarea pauzelor de masă eșalonat, cu respectarea distanței fizice de minimum 1,5 m;
e) aerisirea periodică a încăperilor;
f) în cazul încăperilor climatizate cu recircularea aerului se efectuează nebulizare o dată pe săptămână, de preferat la sfârșitul săptămânii, și se va efectua dezinfecția instalației de climatizare conform instrucțiunilor producătorului.
CAPITOLUL II. Măsuri și reguli pentru activitatea bibliotecilor
Măsuri care privesc angajații și răspunderea individuală; angajații vor respecta măsurile de precauție universal valabile:
a) portul obligatoriu al măștii (medicală/nonmedicală), care pentru o protecție eficace trebuie să acopere atât gura, cât și nasul;
b) se vor izola la domiciliu în cazul în care au venit în contact cu un caz suspect sau confirmat de infecție cu virusul SARSCoV-2;
c) nu trebuie să se prezinte la muncă dacă au simptomatologie de infecție respiratorie (tuse, strănut, rinoree, febră, stare generală alterată);
d) își vor informa fără întârziere superiorii în cazul în care află că o persoană cu care au avut contact în perioada desfășurării activității este infectată/suspectă că ar fi infectată cu virusul SARS-CoV-2, precum și în cazul în care află că au fost infectați ei înșiși;
e) spălatul pe mâini ori de câte ori este nevoie, evitarea atingerii feței cu mâinile neigienizate.
Măsuri care privesc accesul și contactul cu publicul vizitator
a) coordonarea cu autoritățile de sănătate și cele locale astfel încât asigurarea sănătății angajaților și a publicului să reprezinte obiectivul prioritar;
b) deschiderea graduală, fazată, în concordanță cu situația epidemiologică locală din județul/regiunea în care se află biblioteca;
c) se vor plasa la loc vizibil anunțuri scrise privind regulile de distanțare fizică și cele de acces;
d) limitarea accesului astfel încât să fie asigurată o distanță de minimum 2 m între persoane, se vor monta marcaje;
e) au obligația de a termometriza noncontact vizitatorii. Persoanele care refuză să le fie verificată temperatura nu vor avea acces în incinta clădirii;
f) accesul publicului va fi permis numai în condițiile purtării măștii (medicală/nonmedicală) pe toată durata vizitei. Pentru a oferi o protecție eficace, masca trebuie să acopere gura și nasul;
g) vizitatorii își vor dezinfecta mâinile cu dezinfectant avizat pe bază de alcool care va fi pus la dispoziție la intrare;
h) vizitatorii vor utiliza covoarele cu dezinfectant pentru încălțăminte aflate la intrare;
i) se va efectua un triaj observațional și nu se va permite accesul persoanelor care prezintă simptome de infecție respiratorie (tuse, strănut, rinoree);
j) plasarea de paravane despărțitoare la ghișee/casierii;
k) încurajarea utilizării plății cu cardul;
l) dezinfecția regulată a suprafețelor;
m) aerisirea periodică a încăperilor;
n) în cazul încăperilor climatizate cu recircularea aerului se efectuează nebulizare o dată pe săptămână, de preferat la sfârșitul săptămânii și se va efectua dezinfecția instalației de climatizare conform instrucțiunilor producătorului;
o) restricționarea accesului în sălile de lectură cu suprafețe mici;
p) interzicerea accesului la cafenea/bistro, acolo unde acestea există;
q) sunt interzise evenimentele publice și/sau private;
r) restricționarea activităților culturale și de educare în biblioteci;
s) asigurarea amenajării biroului de la recepție astfel încât să existe mai multe stații de lucru separate, aflate la cel puțin 1,5 metri una de alta, și fiecare angajat să aibă locul său;
t) recepția și birourile de împrumut vor trebui să aibă instalate ecrane de protecție;
u) se vor monta marcaje în apropierea biroului pentru a impune respectarea unei distanțe de cel puțin 1 metru între utilizatori;
v) se va stabili și implementa un plan de trafic pentru a limita aglomerările și pentru respectarea distanțării impuse;
w) organizarea rezervărilor documentelor se va putea face prin telefon, e-mail, site etc., cu stabilirea unor intervale orare de ridicare a cărților, pentru a elimina formarea de aglomerări de cititori;
x) în vederea limitării numărului de persoane care ating un obiect, personalul bibliotecii va merge la rafturi pentru a procura documentul cerut de utilizator;
y) accesul în sălile de lectură va fi redus, cu respectarea prevederilor referitoare la distanțarea socială, astfel încât să fie asigurată o distanță de minimum 1,5 m între oricare 2 persoane sau 4 m2 pentru fiecare vizitator;
z) accesul la calculatoare în bibliotecă va fi limitat, cu respectarea normelor de distanțare socială, iar în lipsa unui protocol de dezinfectare se recomandă anularea acestui serviciu;
aa) se recomandă o perioadă de carantină a documentelor, în cazul în care dezinfecția acestora nu este posibilă;
bb) restituirea documentelor împrumutate și împrumutul de documente se vor face cu respectarea următoarelor reguli:
- (i) documente (cărți, reviste etc.) pe hârtie fără elemente din plastic: minimum 3 zile de carantină;
- (ii) documente pe hârtie (monografii sau periodice) cu coperte laminate: 10 zile de carantină; sau dezinfectarea copertelor cu material îmbibat cu produse biocide autorizate, respectând timpul de uscare, urmat de o carantinare de 3 zile, înainte de a intra din nou în circulație, pentru a se asigura că virusul nu mai este viabil pe suprafața de hârtie;
- (iii) documente din plastic (CD, DVD etc.): 10 zile de carantină sau dezinfecție cu material îmbibat cu produse biocide autorizate, respectând timpul de uscare, urmat de o carantinare de 3 zile, dacă sunt documente din hârtie în acel CD sau DVD (broșuri, cutii din carton etc.), apoi pot fi puse la raft;
cc) documentele care au rămas în bibliotecă și care nu au fost manipulate în timpul izolării pot fi manipulate în continuare fără a mai fi dezinfectate în vederea reluării operațiunilor;
dd) în absența unei camere de carantină se va aranja un spațiu specific (o parte din depozit sau din sala de lectură care poate fi ușor adaptat și izolat), cu rafturi și/sau mese disponibile pe care să se stocheze documente, asigurându-se faptul că acel spațiu nu este accesibil pentru public;
ee) toate operațiunile de manipulare, carantină, dezinfecție și curățenie vor trebui să fie executate de personalul din bibliotecă echipat cu echipament de protecție.
Măsuri care privesc angajatorii:
a) vor efectua triajul observațional al angajaților și nu vor permite prezența la locul de muncă a persoanelor care prezintă simptomatologie de infecție respiratorie (tuse, strănut, rinoree, febră, stare generală alterată);
b) termometrizarea zilnică, la intrarea în serviciu – angajații cu temperatura peste 37,3°C vor fi trimiși acasă;
c) angajaților li se vor asigura măști (medicală/nonmedicală);
d) nu vor obliga angajații să se prezinte la muncă dacă aceștia prezintă simptomatologie de infecție respiratorie (tuse, strănut, rinoree, febră, stare generală alterată);
e) se va asigura distanța fizică între angajați de minimum 2 m;
f) acordarea pauzelor de masă eșalonat, cu respectarea distanței sociale de minimum 1,5 m;
g) decalarea programului de lucru pentru a evita aglomerările la intrarea/ieșirea din incintă și pentru a limita numărul de angajați prezenți în același timp în incintă.
Măsuri pentru personalul care lucrează în birouri:
a) asigurarea distanței de minimum 1,5 m între angajații care lucrează la birouri orientate față-spate și spate-spate;
b) pentru birourile deschise orientate față-față asigurarea separării acestora cu paravane care se vor dezinfecta zilnic cu soluții dezinfectante avizate pe bază de alcool;
c) dezinfecția suprafețelor de lucru la începerea serviciului și apoi o dată la 4 ore;
d) acordarea pauzelor de masă eșalonat, cu respectarea distanței fizice de minimum 1,5 m;
e) aerisirea periodică a încăperilor;
f) în cazul încăperilor climatizate cu recircularea aerului se efectuează nebulizare o dată pe săptămână, de preferat la sfârșitul săptămânii, și se va efectua dezinfecția instalației de climatizare conform instrucțiunilor producătorului.
CAPITOLUL III. Măsuri și reguli pentru activitatea librăriilor
Măsuri ce privesc personalul din librării; angajații vor respecta măsurile de precauție universal valabile:
a) portul obligatoriu al măștii (medicală/nonmedicală), care pentru o protecție eficace trebuie să acopere atât gura, cât și nasul;
b) se vor izola la domiciliu în cazul în care au venit în contact cu un caz suspect sau confirmat de infecție cu virusul SARSCoV-2;
c) nu trebuie să se prezinte la muncă dacă prezintă simptomatologie de infecție respiratorie (tuse, strănut, rinoree, febră, stare generală alterată);
d) își vor informa fără întârziere superiorii în cazul în care află că o persoană cu care au avut contact în perioada desfășurării activității este infectată/suspectă că ar fi infectată cu virusul SARS-CoV-2, precum și în cazul în care află că au fost infectați ei înșiși;
e) spălatul pe mâini ori de câte ori este nevoie, evitarea atingerii feței cu mâinile neigienizate.
Măsuri care privesc angajatorii
a) angajaților li se vor asigura măști (medicale/nonmedicale);
b) vor efectua triajul observațional al angajaților și nu vor permite prezența la locul de muncă al persoanelor care prezintă simptomatologie de infecție respiratorie (tuse, strănut, rinoree, febră, stare generală alterată);
c) termometrizarea zilnică la intrarea în serviciu – angajații cu temperatura peste 37,3°C vor fi trimiși acasă;
d) nu vor obliga angajații să se prezinte la muncă dacă aceștia prezintă simptomatologie de infecție respiratorie (tuse, strănut, rinoree, febră, stare generală alterată);
e) se va asigura distanța fizică între angajați de minimum 2 m;
f) acordarea pauzelor de masă eșalonat, cu respectarea distanței sociale de minimum 1,5 metri;
g) decalarea programului de lucru pentru a evita aglomerările la intrare/ieșire din incintă și pentru a limita numărul de angajați prezenți în același timp în incintă.
Măsuri care privesc accesul și contactul cu publicul
a) coordonarea cu autoritățile de sănătate și cele locale astfel încât asigurarea sănătății angajaților și a publicului să reprezinte obiectivul prioritar;
b) deschiderea activității cu publicul se va face doar dacă librăria:
- (i) își desfășoară activitatea în centrele comerciale mici, de sub 15.000 mp, și are o suprafață sub 500 mp;
- (ii) are accesul asigurat direct din exteriorul incintei și este întreruptă comunicarea cu restul complexului;
- (iii) beneficiază de spațiu suficient pentru a asigura regulile de distanțare socială;
- (iv) desfășoară activități exclusiv de comerț cu amănuntul, fără zonă de staționare.
c) se vor plasa la loc vizibil anunțuri scrise privind regulile de distanțare fizică și cele de acces;
d) pentru limitarea accesului se vor monta marcaje astfel încât să fie asigurată o distanță de minimum 2 m între persoane;
e) accesul publicului va fi permis numai în condițiile purtării măștii (medicală/nonmedicală) pe toată durata vizitei. Pentru a oferi o protecție eficace, masca trebuie să acopere gura și nasul;
f) igienizarea mâinilor cu dezinfectant avizat pe bază de alcool care va fi pus la dispoziție la intrare;
g) se va efectua un triaj observațional și nu se va permite accesul persoanelor care prezintă simptome de infecție respiratorie (tuse, strănut, rinoree);
h) plasarea de paravane despărțitoare la casierii;
i) încurajarea utilizării plății cu cardul;
j) dezinfecția zilnică și de câte ori este nevoie a suprafețelor;
k) aerisirea zilnică și de câte ori este nevoie a încăperilor;
l) în cazul încăperilor climatizate cu recircularea aerului se efectuează nebulizare o dată pe săptămână, de preferat la sfârșitul săptămânii, și se va efectua dezinfecția instalației de climatizare conform instrucțiunilor producătorului;
m) interzicerea accesului la cafenea/bistro acolo unde acestea există;
n) sunt interzise evenimentele publice și/sau private;
o) restricționarea accesului la zone de picnic și spații de joacă organizate în spațiile în aer liber, acolo unde acestea există.
Actualitate
Revoluție tehnologică la Pentagon: Șase priorități cheie redefinesc războiul viitorului
Pentagonul, gigantul militar american, anunță o resetare strategică a priorităților sale tehnologice. Într-o mișcare decisivă, Emil Michael, șeful cercetării departamentului, a tăiat la jumătate lista „zonelor tehnologice critice” (CTA), reducând-o de la 14 la doar șase. Această „epurare” promisă de mult timp semnalează o nouă eră de focalizare și eficiență în dezvoltarea arsenalului viitor.
Mai puține priorități, mai multă eficiență: Viziunea lui Michael
„Când am preluat acest rol, biroul nostru identificase 14 zone tehnologice critice,” a declarat Michael într-un anunț video pe platforma X. „Deși fiecare dintre aceste zone are valoare, o listă atât de largă diluează concentrarea și nu reușește să evidențieze cele mai urgente nevoi ale luptătorului. Paisprezece priorități, în realitate, înseamnă deloc priorități.”
Decizia de a reduce numărul este motivată de necesitatea de a aduce viteză și precizie cheltuielilor de cercetare. „Reducem această listă la șase,” a continuat el. „Aceste șase zone tehnologice critice reprezintă prioritățile care vor oferi cel mai mare impact, cele mai rapide rezultate și cel mai decisiv avantaj pe câmpul de luptă.”
Iată cele șase direcții strategice care vor ghida investițiile Pentagonului în cercetare și dezvoltare, menite să asigure un avantaj decisiv pe câmpul de luptă:
1. Inteligență artificială aplicată (IA A): De la birou la câmpul de luptă
Această categorie acoperă Inteligența Artificială de la funcțiile de afaceri interne până la operațiunile de luptă din prima linie. Pentagonul subliniază că prioritatea acordată IA este „aliniată cu Planul de Acțiune AI al Casei Albe,” care anticipează o cursă a Inteligenței Artificiale cu sumă zero între SUA și China. Recent, Chief Digital & AI Office (CDAO) al Pentagonului a fost plasat sub controlul direct al lui Michael, subliniind importanța centrală a acestei tehnologii.
2. Biomanufactura (BIO): Resurse vitale, producție autohtonă
Biomanufactura se referă la „valorificarea sistemelor vii” pentru producția în masă a materialelor cheie. Practic, aceasta înseamnă obținerea de substanțe chimice vitale – cum ar fi lubrifianții sau acoperirile anticorozive – în recipiente gigantice, folosind microorganisme modificate genetic, în loc de procesele petrochimice tradiționale, care au fost din ce în ce mai externalizate. Această abordare ar putea „elimina orice vulnerabilități ale lanțului de aprovizionare,” a afirmat Michael.
3. Tehnologii de logistică în medii contestate (LOG): Flux neîntrerupt sub asediu
Mai puțin o tehnologie specifică și mai mult o misiune amplă, LOG vizează utilizarea oricărei tehnologii care poate ajuta la „asigurarea reaprovizionării fără întreruperi și a continuității operaționale în medii contestate.” Este important de menționat că termenul „contestat,” în jargonul Pentagonului, se aplică în special Pacificului în cazul unui conflict cu China.
4. Dominanța informațională cuantică și pe câmpul de luptă (Q-BID): Pârghii critice de comunicare
„Dominanța” în acest domeniu necesită îmbunătățirea atât a tehnologiei de radiofrecvență de lungă durată, cât și a tehnologiilor cuantice emergente, pentru a ajuta forțele americane să comunice și să navigheze. Oficialii avertizează de peste un deceniu că sunt îngrijorați de potențialul de bruiaj al GPS-ului tradițional și al radioului de către un adversar de înaltă tehnologie, precum Rusia sau China.
5. Hipersonice la scară (SHY): Viteză supraumană, producție în masă
„Scalarea” înseamnă trecerea rachetelor hipersonice de la prototipurile actuale, la scară mică, la producția în masă. Sistemele hipersonice pot atinge viteze de Mach 5 sau mai mari în atmosferă, fiind astfel mai rapide decât rachetele de croazieră actuale și mai agile decât rachetele balistice. De ani de zile, oficialii americani avertizează că Rusia și China investesc masiv și testează mai frecvent aceste tehnologii.
6. Energie dirijată la scară (SCADE): Armele viitorului impotriva roiurilor
Asemenea hipersonicelor, scalarea „energiei dirijate” înseamnă trecerea armelor laser de înaltă energie și a armelor cu fascicule de microunde de la demonstrațiile promițătoare la scară mică, la producția în masă. Pentagonul, la fel ca alte armate globale, speră că armele energetice ar putea trage un număr practic nelimitat de focuri împotriva roiurilor de drone și a barajelor de rachete, care ar putea copleși apărările existente, precum sistemele Patriot și THAAD.
Din 14 în 6: Cum se integrează vechiul în noul arsenal
Această listă de șase înlocuiește o listă anterioară care includea opt alte CTA-uri acum eliminate, însă multe inițiative specifice ar putea fi integrate sub una dintre noile categorii majore. De exemplu, vechea categorie „FutureG” – un termen umbrelă pentru tehnologiile wireless de generație următoare – ar putea fi o subcategorie logică a Dominanței Informaționale Cuantice și pe Câmpul de Luptă (Q-BID), la fel ca și părți din „Senzori Integrați & Cibernetică,” „Sisteme de Rețea Integrate” și „Spațiu.”
Aspecte ale „Calculului Avansat și Software” și „Interfețelor Om-Mașină” ar putea continua sub Inteligența Artificială Aplicată. Programele actuale din „Microelectronică” și „Materiale Avansate” s-ar putea încadra în multiple categorii. Chiar și „Energie Regenerabilă” – un subiect mai puțin preferat de Administrația Trump – ar putea vedea unele proiecte mutate sub Logistică în Medii Contestate sau Biomanufactura.
O luptă inechitabilă: Promisiunea Pentagonului
„Aceste zone tehnologice critice sunt soluții acționabile, tangibile, la provocările cu care se confruntă luptătorii noștri astăzi. Ele sunt determinate de sprinturi concentrate, concepute pentru a livra rezultate acum, nu în 15 ani,” a conchis Michael în anunțul său video. „Aceste priorități vor asigura că luptătorii noștri nu vor avea niciodată parte de o luptă echitabilă.” Pentagonul își propune să creeze un avantaj tehnologic atât de mare încât să descurajeze orice conflict, sau să asigure victoria decisivă în cazul în care acesta devine inevitabil.
Actualitate
Blue Origin aterizează cu succes, deschizând calea spre misiuni cruciale de securitate națională
Actualitate
Tipuri de ceară de epilat și avantajele fiecăruia – ghidul tău pentru o piele fină și îngrijită
Epilarea cu ceară este una dintre cele mai eficiente metode de a obține o piele fină și catifelată pentru o perioadă îndelungată. Deși metoda este folosită de zeci de ani, industria cosmetică a perfecționat constant formulele și tipurile de ceară pentru a răspunde diferitelor nevoi ale pielii. Alegerea corectă a cerii nu este doar o chestiune de preferință, ci și o modalitate de a avea grijă de sănătatea pielii și de a obține rezultate cât mai plăcute.
Ceara tradițională – metoda clasică, de încredere
Ceara tradițională este, probabil, cea mai cunoscută formă de epilare. Se prezintă sub formă de discuri sau tablete și se topește înainte de aplicare. Avantajul major al acestui tip de ceară este eficiența ridicată: prinde bine firele de păr groase și rezistente, ceea ce o face ideală pentru zone precum picioarele sau brațele.
Deși necesită puțină practică pentru a fi aplicată corect, rezultatele sunt de lungă durată. Firele sunt smulse din rădăcină, iar pielea rămâne netedă timp de câteva săptămâni. Pentru persoanele care își doresc o epilare clasică, fără compromisuri, ceara traditionala rămâne o alegere excelentă.
Ceara elastică – blândețe și eficiență pentru pielea sensibilă
Inovațiile din domeniul cosmeticii au dus la apariția cerii elastice, o formulă modernă care îmbină eficiența cu delicatețea. Spre deosebire de varianta tradițională, aceasta se aplică într-un strat mai subțire și se îndepărtează fără benzi.
Principalul avantaj al cerii elastice este faptul că se mulează perfect pe piele și prinde chiar și firele scurte sau subțiri, fără a provoca iritații majore. Este recomandată în special pentru zonele sensibile, precum axilele, fața sau zona inghinală. Pentru persoanele cu piele sensibilă sau pentru cele care își doresc o experiență de epilare mai confortabilă, ceara elastica este o alegere inspirată.
Ceara granule – modernă, practică și ușor de folosit
Tot mai populară în saloane și pentru uz casnic este ceara granule, un produs ușor de folosit și de dozat. Se topește rapid și permite aplicarea controlată chiar și pe zone mai mici, ceea ce o face ideală pentru retușuri sau pentru persoanele care nu au experiență vastă cu epilarea.
Avantajul ei constă în versatilitate: poate fi utilizată pe aproape toate zonele corpului, inclusiv pe cele delicate. În plus, fiind disponibilă sub formă de granule, permite topirea exact cantității de produs necesare, fără risipă.
Este o variantă excelentă pentru cele care caută o soluție practică, eficientă și modernă, iar formulele profesionale disponibile pe EpilatPRO.ro garantează un rezultat curat și sigur.
Cum alegi ceara potrivită pentru tine
Alegerea tipului de ceară depinde de mai mulți factori: tipul de piele, zona de epilat și sensibilitatea personală. Dacă te confrunți cu fire de păr groase și rezistente, ceara tradițională îți oferă cea mai mare eficiență. Pentru zone sensibile, ceara elastică este mai blândă și mai confortabilă. Iar pentru un echilibru între practic și eficient, ceara granule rămâne o opțiune ideală.
Nu există o singură variantă „corectă”, ci mai degrabă o alegere adaptată stilului tău de viață și nevoilor pielii. De aceea, multe persoane aleg să combine tipurile de ceară, folosind formule diferite pentru zone diferite ale corpului.
Importanța produselor profesionale
Indiferent de tipul de ceară ales, calitatea produsului joacă un rol esențial. O ceară profesională nu doar că îți oferă rezultate mai bune, dar protejează și pielea, reducând riscul de iritații. Platforme dedicate, precum EpilatPRO.ro, pun la dispoziție o gamă variată de ceruri profesionale – de la ceară tradițională, la formule elastice sau granule – care respectă cele mai înalte standarde de calitate. Alegând astfel de produse, te bucuri de o epilare sigură și eficientă, chiar și acasă.
Alegerea contează pentru frumusețea pielii tale
Epilarea cu ceară rămâne una dintre cele mai sigure și durabile metode de îndepărtare a părului. Fiecare tip de ceară aduce avantaje specifice.
Cu produsele potrivite și o tehnică corectă, epilarea devine mai mult decât o rutină – devine un ritual de frumusețe care îți oferă încredere și confort. Iar atunci când alegi să investești în calitate, cum sunt produsele disponibile pe EpilatPRO.ro, diferența se simte de la prima utilizare.
-
Exclusivacum 5 zile„Ne ducem în cap!” Alerta ANP: Sistemul Penitenciar, la un pas de colaps din lipsă de personal
-
Exclusivacum o ziReset urgent pentru ANP! De la „epoca de aur” a gardienilor la haosul oportuniștilor, prin ochii lui Cosmin Dorobanțu!
-
Exclusivacum 3 zileCirc la Penitenciare! Reorganizarea „minune” a lui Burcu, un dezastru de râsul lumii!
-
Exclusivacum o ziEXCLUSIV: „Saga” agentului-șef Wilhelm Constantin Bendriș. Comedia neagră de la SAS! Poliția unde „Inelul Magic” împarte disciplinare, „Polițistul Incisiv” refuză hârțoagele, iar Controlul Intern se autodenunță (cu BONUS: 50% OSKAR pentru complicitate!)
-
Exclusivacum 4 zileCirc la SAS! Când „Acțiunile Speciale” devin „acțiuni penale” orchestrate de psihologi-călăi și șefi cu „inel magic” – Totul la vedere, în fața Justiției!
-
Exclusivacum o ziJustiția „la volanul” birocrației oarbe: Cazul POP IONUT-COSTIN (fost Comandant Descarcerare Petrobrazi) și odiseea incompetenței teritoriale la Parchetul Sectorului 1! (I)
-
Exclusivacum 3 zileScandal fără precedent în Poliția Română: Birouri sigilate și injurații de la vârf
-
Exclusivacum 3 zileIGPR, mașinăria de spălat rufe murdare: Cine mai apără legea când poliția se apără pe ea insăși?



