Actualitate
Viol prezidențial asupra Constituției

Președintele Klaus Iohannis a declarat zilele trecute că este treaba Guvernului dacă își asumă sau nu-și asumă răspunderea pe legea bugetului de stat. De fapt pe un pachet de legi, întrucât acolo, frumos ambalată, se află și legea asigurărilor sociale de stat. Că nu el decide. Și a mai precizat că Guvernul este grăbit. Fiindcă a promis bugetul până la sfârșitul anului. Și, în scurt timp, Ludovic Orban a materializat sugestia. Va fi o asumare de răspundere. Ce va face PSD?
Din nou, sub un mandat prezidențial marca Iohannis se produce o premieră la nivel național. Și, presupun, internațional. De legea bugetului, de modul în care este concepută și aplicată, depinde întreaga evoluție a statului în toate domeniile sale de activitate în viitorul an. Importanța acestui act normativ este majoră. Tocmai de aceea Constituția îi rezervă un capitol aparte. Separat de activitatea generală de legiferare. Dacă în ceea ce privește funcțiile legislative ale Parlamemului și Guvernului, mai puțin cele legate de legea bugetului, există un anumit set de reglementări prin care se prevede ca una dintre formulele extreme să poată fi în ultimă instanță și exercitarea asumării de răspundere, Legea Fundamentală tratează, cum arătam, separat chestiunea bugetului. Și vorbește de dezbateri în toate comisiile Parlamentului. De avize în toate comisiile Parlamentului. De avizul necesar, dar neobligatoriu al CSAT în ceea ce privește bugetul prognozat pentru instituțiile de forță ale statului. Despre modul în care se fac amendamente. Despre votarea legii bugetului apoi în plenul Camerelor reunite, după ce și acolo se fac amendamente și sunt organizate dezbateri. Un vot pentru fiecare articol în parte. Dacă nu ești răuvoitor, nu-ți poți imagina o secundă că Legea Fundamentală a avut în vedere utilizarea unei proceduri extreme, care seamănă cu o execuție sumară, cum este cea a asumării de răspundere.
Din motivele de mai sus, pe care le-am expus cât se poate de succint și de rațional, asumarea de răspundere nu a fost aplicată niciodată timp de 30 de ani unei legi a bugetului. Pentru că pur și simplu partidele care temporar au deținut majoritatea nu și-au imaginat că este posibilă o asemenea enormitate. O comite însă acum tandemul Iohannis cel Nou – Orban cel Bun, cum sunt cei doi supranumiți, primul de propaganda internă, celălalt de propaganda externă.
Observ cum, în studiourile televiziunilor de știri, reprezentanții PNL se dau de ceasul morții încercând să demonstreze cât de democratică este recurgerea la asumarea răspunderii în orice situație, inclusiv în ceea ce privește legea bugetului de stat. Ei argumentează în sensul că și în ceea ce privește asumările pot fi depuse amendamente, care pot fi dezbătute și care este posibil să treacă. Dacă un telespectator nu este suficient de bine pregătit, dacă el nu are cunoștințe temeinice legate de istoria Dreptului și mai ales de Dreptul constituțional, dacă nu înțelege până la capăt ceea ce înseamnă parlamentarismul autentic, poate fi ușor indus în eroare de asemenea afirmații. Și-și poate imagina că așa stau lucrurile. Că de fapt o asumare de răspundere este un procedeu la fel de democratic ca toate celelalte. Sau chiar mai democratic. Acest cetățean, turmentat de precaritatea propriei sale pregătiri, dar și de minciunile sfruntate promovate de goarnele PNL, ar putea să se întrebe, pe bună dreptate, de ce în aceste condiții mai este necesar ca populația să-și asume costul alegerilor legislative. Și costurile Parlamentului în general. De ce Parlamentul, dacă Guvernul poate legifera și fără el, nu-și ia bine merci o vacanță perpetuă. De ce nu este dizolvat și de ce deputații și senatoriii nu se apucă de o altă activitate, cu adevărat utilă societății. De ce să suportăm costurile a sute de persoane, când ajung cei 15 membri ai Guvernului, cu președintele pus moț?
Acestor cetățeni, înclinați să creadă în cântecele de sirenă ale reprezentanților noului PNL în platourile de televiziune, îmi permit să le reamintesc ce s-a întâmplat cu alte legi importante trecute prin Parlament ca gâsca prin apă, prin procedura extremă a asumării de răspundere. Codurile. Cele patru Coduri de legi. Cele mai importante acte normative după Legea Fundamentală. Mai imporante chiar decât legea bugetului. Sub un alt președinte, Traian Băsescu, care și el umbla cu Constituția în buzunarul da la piept, dar nu reușea să o înțeleagă nici în ruptul capului, cele patru Coduri redactate pe picior la Guvern, cu același Cătălin Predoiu ministru al Justiției, au trecut prin asumare de răspunere. Rezultatul este pur și simplu o catastrofă sub aspect legislativ. Curg în continuare sesizările la Curtea Constituțională, pentru neconformitatea unor articole din cele patru Coduri cu Legea Fundamentală. Și nu știm la ce concluzii se va ajunge în viitor. Dar, până una alta, nu mai puțin de 200 de articole s-a stabilit fără echivoc că sunt neconstituționale. Prețul este uriaș. Justiția, atât cea civilă cât și cea penală, s-a împotmolit din cauza acestor Coduri. Procesele sunt nesfârșite. Iar cele care au un sfârșit sunt reluate. Costurile materiale și morale și în primul rând costul de credibilitate asupra statului funcțional din punctul de vedere al legalității sunt uriașe. Deprimante. Și generatoare de convulsii sociale și politice.
Așadar, din nou, o guvernare zisă de Dreapta forțează nota și violează sub ochii noștri Constituția. Nu așa trebuie să guverneze Dreapta. Dreapta înseamnă respect față de Legea Fundamentală, față de drepturile și libertățile fundamentale ale omului și față de tot ceea ce reprezintă valori naționale. Așa zisa guvernare de Dreapta, ca și cea de sub administrația lui Traian Băsescu, este de fapt o guvernare neomarxistă. Nu aș vrea ca, din spusele mele, să tragă cineva concluzia că aș fi mai degrabă adeptul socialiștilor. Nu sunt nici adeptul PSD. Și trăiesc cu convingerea, poate deșartă, că în România, într-o bună zi, va renaște Partidul Național Liberal. Dar până la speranță trebuie să percepem cu luciditate ceea ce se întâmplă în prezent.
Singura forță care se poate opune acestei asumări de răspundere pe legea bugetului este PSD. Dacă vrea. Dacă îi dă bine la calcule. PSD are posibilitatea să se adreseze Curții Constituționale a României. Și să aștepte un verdict de acolo. Iar în cazul în care acel verdict, dat cine știe când, poate anul viitor prn ianuarie, îi va da câștig de cauză lui Ludovic Orban – orice este posibil – PSD mai are posibilitatea introducerii unei moțiuni de cenzură. Dar dacă moțiunea trece, trebuie să vină din nou la guvernare. Sau, dacă Iohannis se opune, să intre în spirala anticipatelor. Iată cât de complicată este situația unui partid, care în acest an a suferit câteva lovituri năprasnice. Și, în aceste circumstanțe, mă întreb dacă PSD, cu o dronă în frunte, purtând numele lui Marcel Ciolacu, un personaj sinistru, instruit de SRI și dotat cu un certificat de revoluționar, în condițiile în care nu a participat la evenimentele din decembrie 1989 altfel decât în calitate de simplu spectator, este capabil să judece fondul problemei. Și dacă nu cumva tot calcului său ține exclusiv de o gheboasă strategie politică personală.
Sorin Rosca Stanescu
Actualitate
Achiziția Ucrainei de drone pentru securitate în contextul războiului
Actualitate
Ghid rapid pentru alegerea unui cadou-experiență de 1 și 8 Martie

Atunci când vine vorba de alegerea unui cadou pentru 1 și 8 Martie, experiențele sunt una dintre cele mai apreciate opțiuni. În locul unui obiect clasic, care poate fi uitat în timp, un cadou-experiență oferă emoții autentice și amintiri de neuitat. Fie că alegi o experiență de relaxare, o activitate creativă sau o aventură plină de adrenalină, există numeroase opțiuni potrivite pentru fiecare femeie specială din viața ta.
De ce să alegi un cadou-experiență?
Un cadou-experiență este mai mult decât un simplu obiect – este o oportunitate de a crea momente speciale și de a oferi destinatarei ocazia de a se bucura de ceva nou. Spre deosebire de cadourile tradiționale, experiențele sunt personalizate și adaptate pasiunilor și preferințelor fiecărei persoane.
Printre cele mai populare opțiuni se numără zilele de relaxare la spa, atelierele creative, experiențele culinare și activitățile de aventură. Acestea sunt alegeri ideale pentru a transforma o ocazie specială într-un moment de neuitat.
Experiențe de relaxare pentru 1 și 8 Martie
Pentru femeile care au nevoie de o pauză de la agitația zilnică, o zi de relaxare este cadoul perfect. O sesiune de masaj, o baie termală sau un tratament facial de lux pot oferi o stare de bine și de revitalizare.
Dacă vrei să oferi ceva cu adevărat special, un cadou experienta la un centru spa poate fi alegerea ideală. Aceste experiențe includ adesea pachete personalizate cu terapii de relaxare, acces la saună și alte tratamente de înfrumusețare. Este o modalitate perfectă de a-i arăta persoanei dragi că merită momente de răsfăț și liniște.
Cadouri-experiență pentru mame
Mamele sunt cele mai importante persoane din viața noastră, iar alegerea unui cadou pentru ele trebuie să reflecte dragostea și aprecierea pe care le avem. În locul unui dar obișnuit, o experiență personalizată poate aduce mai multă bucurie și satisfacție.
Dacă ești în căutarea unor cadouri mama originale, poți opta pentru o degustare de vinuri, un curs de gătit cu un chef renumit sau chiar o excursie-surpriză într-un loc deosebit. Astfel de experiențe nu doar că oferă o oportunitate de relaxare, dar și creează amintiri care vor rămâne pentru totdeauna.
Experiențe pentru femeile care iubesc aventura
Pentru cele care adoră senzațiile tari și vor să trăiască experiențe unice, cadourile bazate pe adrenalină sunt o alegere excelentă. Un zbor cu balonul cu aer cald, o plimbare cu elicopterul sau o sesiune de echitație sunt variante care oferă trăiri intense și memorabile.
Aventurile pot fi adaptate în funcție de preferințele destinatarei, astfel încât să ofere atât distracție, cât și o experiență complet nouă. Indiferent de activitatea aleasă, important este să oferi un cadou care să reflecte personalitatea și dorințele celei care îl primește.
Actualitate
Rolul Turciei în sectorului de apărare din Siria

Contextul politic actual
Pe măsură ce noua administrație din Siria își preia controlul, experții analizează rolul pe care Ankara ar putea să-l joace pentru a sprijini sectorul de apărare sirian, începând cu reconstrucția forțelor armate dezmembrate după căderea regimului Bashar al-Assad în decembrie. În cazul în care Turcia și Siria își întăresc cu adevărat legăturile, analiștii afirmă că Siria ar putea deveni o piață pentru armele și sistemele de securitate fabricate în Turcia.
Întâlnirea dintre lideri
Președintele de tranziție sirian, Ahmad Al-Sharaa, și președintele turc, Recep Tayyip Erdogan, s-au întâlnit pe 4 februarie, anunțând că relația dintre cele două națiuni va fi ridicată la un „nivel strategic”. Potrivit Reuters, cei doi lideri au discutat, de asemenea, despre crearea unui pact de apărare care ar putea include stabilirea de baze militare turcești în Siria.
Perspectivele unui pact de apărare
Deși nu a fost semnat încă nimic, patru analiști consultați de Breaking Defense consideră că acest pact de apărare reprezintă un semn major al îmbunătățirii relațiilor dintre cele două țări după căderea lui Assad. Murat Yesiltas, director al Studiilor de Securitate la fundația turcă SETA, a declarat că „Turcia este un actor cheie în Siria, cu capacități militare semnificative, esențiale în reconstruirea Armatei Siriene”.
Importanța reconstruirii armatelor
El a adăugat că un astfel de acord ar putea formaliza prezența militară a Turciei în Siria și ar îmbunătăți cooperarea în reconstrucția armatei siriene și în eforturile de combatere a terorismului. Ali Bakir, profesor la Universitatea din Qatar, a afirmat că un astfel de pact ar beneficia de pe urma creării, instruirii și dotării unei armate siriene profesionale conform standardelor NATO, având ca obiectiv principal accelerarea eforturilor de stabilizare în Siria.
Rolul armatei siriene în securitatea regională
O armată siriană puternică ar avea un rol esențial în combaterea infracțiunilor organizate transfrontaliere și în protecția securității granițelor siriene, menținând totodată unitatea și suveranitatea națională. Forțele armate siriene au fost devastate după aproape 14 ani de conflict, iar regimul lui Assad a supraviețuit cu ajutorul forțelor armate ruse și iraniene.
Provocările acordului
Serhat Süha Çubukçuoğlu, expert la Trends Research & Advisory din Abu Dhabi, susține că un acord nu se va semna în termen scurt, având în vedere prudența lui Al-Sharaa. Totuși, el recunoaște că, dacă Turcia obține drepturi de bazare în Siria, o bază lângă Homs ar oferi Turciei un avantaj strategic împotriva influenței crescânde a Israelului în regiune.
Parteneriat de „Nivel Strategic”
Chiar dacă pactul de apărare este partea mai importantă a întâlnirii din 4 februarie, experții subliniază importanța declarației referitoare la relația „strategică” dintre cele două națiuni. Bakir afirmă că ridicarea relațiilor la un „nivel strategic” semnifică o bună interoperabilitate și cooperare în domeniul securității naționale.
Sprijin turcesc pentru Siria
Turcia se află într-o poziție favorabilă pentru a juca un rol important în acest parteneriat, având experiență în construirea instituțiilor. Bakir sugerează că, având în vedere necesitatea reconstruirii structurilor instituționale și armatei siriene, Turcia poate oferi expertiză și resurse esențiale.
Siria ca client al apărării turcești
Scopul oricăror acorduri dintre Turcia și Siria este în principal geopolitic, dar ar oferi beneficii semnificative și pentru industria de apărare turcă. Se așteaptă ca Siria să devină un client pentru platformele de apărare turcești, fie pe termen scurt, fie pe termen lung, în procesul de reconstrucție a forțelor armate afectate de conflictul intern.
Murat Yesiltas a subliniat că infrastructura militară a Siriei a suferit daune severe din cauza atacurilor israeliene, astfel că noua armată siriană va trebui să fie construită de la zero. „Aceasta va necesita dezvoltarea capacităților terestre, navale și aeriene”, a menționat el.
Ali Bakir a adăugat că este foarte probabil ca noua administrație siriană să caute să importe echipamente și tehnologie de apărare turcească, aspirând chiar să adopte modelul turcesc pentru construirea unei industrii de apărare autohtone. Siria dispune de capital uman și resurse semnificative, iar cu o stabilizare adecvată, ar putea utiliza aceste active pentru a dezvolta sectorul său de apărare pe termen lung.
Prioritățile imediate ale Siriei
Pe termen scurt, se anticipează că Siria va fi concentrată pe achiziționarea sistemelor esențiale de apărare pentru a reconstrui infrastructura militară și de securitate internă. Domeniile cheie de cerere pot include vehicule blindate, sisteme de artilerie, tehnologie de drone (UAV-uri) și sisteme de apărare aeriană.
Bakir a subliniat că, deși adoptarea modelului turcesc reprezintă o cale promițătoare pentru dezvoltarea apărării siriene, construirea unei industrii complet independente și capabile va necesita investiții substanțiale, timp și angajament constant. Colaborarea cu Turcia poate oferi baza necesară pentru modernizarea apărării Siriei și pentru dezvoltarea unui parteneriat strategic pe termen lung între cele două națiuni.
Infrastructura de apărare și colaborarea
Çubukçuoğlu a convenit că prioritatea Siriei va fi să achiziționeze arme ușoare și să instruiască forțele sale armate. El a sugerat că Turcia poate oferi soluții de apărare aeriană, tehnologie de război electronic, precum și instruire pentru operarea acestor sisteme.
Concluzie
Totuși, Barin Kayaoglu nu se așteaptă ca Siria să procure produse turcești de înaltă calitate în viitorul apropiat. Pe măsură ce relațiile dintre Turcia și Siria continuă să se dezvolte, perspectivele pentru colaborare în domeniul apărării par promițătoare, având potențialul de a influența semnificativ stabilitatea și securitatea în regiune.
-
Exclusivacum 3 zile
Controversa carierei a lui Dan Halchin: O analiză critică
-
Exclusivacum 3 zile
Zona Văleni de Munte- raiul evaziunii fiscale si a disprețului față de lege
-
Exclusivacum 5 zile
Era infractorilor a revenit: PSEUDO-JURNALISTUL SPAGAR SI SANTAJIST Cătălin Stavri: Controversele unui pseudo-jurnalist în fața justiției! (I)
-
Exclusivacum 3 zile
Posibile incălcări ale legii și nerespectarea Hotărârilor Consiliului Local Ploiești: Incisiv de Prahova solicita clarificări
-
Exclusivacum 3 zile
UWS/Rosal, actual Bin Go Solutions: Măști și promisiuni neîmplinite în salubritatea din Ploiești
-
Exclusivacum 3 zile
Managementul AMEPIP: Între provocări administrative și tensiuni sociale
-
Ancheteacum o zi
Controversele comentariilor Procurorului General Alex Florenta
-
Exclusivacum o zi
Problemele de implementare a PNRR și impactul asupra bugetului național