Connect with us

Actualitate

Crima neasumată

Publicat

pe

Doar trei zile din istorie, 13, 14 și 15 iunie, au întors România înapoi cu decenii. Nu au fost mulți cei care au înțeles atunci că uriașa crimă săvârșită de sistem împotriva tinerilor din Piața Universității, cei care organizaseră și susținuseră o demostrație maraton pentru libertate și drepturi democratice, era de fapt îndreptată împotriva statului român. În ansamblul lui. Și nici astăzi nu a fost înțeles acest lucru. Ca dovadă, sistemul care a dus România înapoi nu numai că nu și-a cerut iertare, nu numai că nu s-a căit, nu numai că nu a răspuns, dar continuă să funcționeze la fel, într-un mod mai laminat. Și am să explic pe scurt cum au stat și cum stau lucrurile.

Răfuiala sistemului cu tinerii în cursul evenimentelor din 13-15 iunie 1990 a fost precedată de două momente cheie. Și care au mare legătură cu alegerea lui Ion Iliescu în funcția de președinte al României și, implicit, cu respingerea candidaților propuși de partidele istorice, PNȚCD și PNL. Primul și cel mai important dintre aceste momente cheie a fost crearea Serviciului Român de Informații.

Oficial, Serviciul Român de Informații există din 26 martie 1990. Să ne amintim că, în decembrie 1989, Securitatea fusese nu desființată, cum s-a spus, ci strămutată sub pălăria Armatei, condusă practic de un membru al complotului KGB-ist, generalul Militaru, complot care a confiscat revoluția, transformându-o în lovitură de stat, în scopul de a nu-i permite României un traseu euroatlantic. Erau omuleții verzi ai României, care au reapărut relativ recent în Ucraina, înainte de a fi fost anexată Peninsula Crimeea și de a fi fost create artificial două regiuni separatiste, Donețk și Lugansk. Serviciul Român de Informații fusese de fapt inițiat în baza unui fitru, a unui mecanism de selecție creat într-o formă mascată în interiorul Ministerului Turismului.

Începând din ianuarie 1990, în clădirea Ministerului Turismului din Bulevardul Magheru, a apărut așa-numita „Comisie Ecologică a Deltei Dunării”. Acolo, un grup restrâns de persoane, în frunte cu Virgil Măgureanu, făcea selecția celor care doreau să facă parte din noua Securitate. Era înghesuială mare. Cei mai mulți amatori erau securiști cu state vechi, dar existau și candidați care, oficial cel puțin, nu făcuseră parte din Securitatea comunistă.

Noua structură de Securitate promovată de Guvernul FSN, dar mai ales de președinția României condusă de Ion Iliescu, și-a făcut mâna organizând între 19 și 21 martie a aceluiași an evenimentele de la Târgu Mureș. Un grav conflict interetnic, care a zguduit România și lumea întreagă, subminând încrederea viitorilor aliați euroatlantici într-un parcurs democratic al acestei țări. În 1990, am documentat cum nu se poate mai corect și mai complet în ziarul România Liberă această primă făcătură a noii Securității.

A fost de fapt actul de naștere al Serviciului Român de Informații, care, după ce a arătat ce poate, a fost înființat oficial, în 26 martie 1990, cu argumentul că noul stat român avea nevoie nu numai de un braț înarmat, cel al MApN, ci și de un braț inteligent. Între timp, inteligența lucătorilor SRI a mai fost o dată pusă la încercare în teren, chiar în Piața Unversității. Care a fost puternic infiltrată de agenți provocatori.

Acești agenți provocatori ai SRI, care aveau rolul de a compromite demonstrația maraton și de a justifica ulterior acțiunea de reprimare, au lucrat într-o strânsă colaborare cu o altă structură, tot de poliție politică, creată de Gelu Voican Voiculescu în interiorul Ministerului de Interne. Faimosul servicul „Doi și-un sfert”.

În aceste condiții, autoritățile statului român, la solicitarea sistemului, care se angajase să controleze evoluția evenimentelor, au inițat mai întâi o acțiune de reprimare a ultimilor greviști ai foamei rămași în Piața Universității și apoi, după ce lucrurile scăpaseră de sub control, pentru că o bună parte din populația Bucureștiului se revoltase, i-au adus pe mineri, i-au amestecat cu agenți ai noii Securități, îmbrăcați și ei în uniforme din Valea Jiului, au maltratat cu bestialitate mii de tineri, în special studenți, au distrus redacțiile câtorva ziare, firește cele care cenzurau noua putere, au devastat sediile partidelor istorice și ale unor sindicate. A urmat carnagiul de la Măgurele, un lagăr ad-hoc în care au fost „internați” și torturați studenții și alți protestatari și, firește, reacțiile externe. Reacții externe care, așa cum era de așteptat și așa cum doriseră de fapt autoriii operațiunii, puneau sub un uriaș semn de întrebare capacitatea României de a-și asuma traseul unui stat democratic și independent față de Moscova. Și astfel România a fost blocată pentru mulți ani din drumul ei către un regim cu adevărat democratic. Și blocată a rămas până în zilele noastre.

Una dintre cele mai simple și mai dramatice consecințe a acestei crime neasumate a fost începutul unui exod fără precedent în istoria lumii. Primii tineri, mai ales studenți, au părăsit această țară începând chiar din momentul represiunii sângeroase de la Mineriadă. Pentru că și-au pierdut speranța. Și tot pentru că și-au pierdut speranța și pentru că au înțeles că România este o simplă butaforie democratică, un stat prizonier al unui sistem securist ticălos, au urmat milioane de oameni plecați în bejenie. Niciodată nu s-a mai întâmplat în istoria lumii ca în timp de pace, fără vreo calamitate naturală, un număr atât de mare dintre cetățenii unei națiuni să-și părsească țara.

Nici până azi sistemul nu și-a cerut iertare. Nici până azi sistemul nu și-a asumat povara. Și permanent a încercat să paseze răspunderea pe umerii politicienilor. Îl invit pe domnul Eduard Hellvig și îl invit și pe domnul nu știu cum îl cheamă care conduce serviciul secret al Ministerului de Interne să iasă acum, când vom comemora carnagiul din Piața Universității, pe sticla televizoarelor și, în numele instituțiilor pe care le reprezintă, să-și asume răspunderea și să ceară iertare în fața unei națiuni atât de iertătoare. Și îi cer firește același lucru și lui Klaus Iohannis, care, în definitiv, este un succesor în funcție al lui Ion Iliescu. Măcar acum! Măcar atât!

Sorin Rosca Stanescu

 

Actualitate

Australia achiziționează torpile MK-48 pentru modernizarea flotei sale submarine

Publicat

pe

De

O investiție de 125 de milioane de dolari americani pentru a spori capacitățile defensive și ofensive ale submarinelor.

Australia a anunțat astăzi achiziționarea de torpile grele MK-48 în valoare de 200 de milioane de dolari australieni (125 de milioane de dolari americani). Ministrul pentru achiziții de apărare, Pat Conroy, a declarat că această achiziție va reprezenta o ”sporire semnificativă” a capacităților submarinelor clasei Collins.

Modernizarea flotei existente și viitoare

Armele, proiectate pentru misiuni anti-submarin și anti-suprafață, vor îmbunătăți capacitățile defensive și ofensive ale submarinelor clasei Collins și vor fi, de asemenea, integrate pe viitoarele submarine cu propulsie nucleară ale Australiei, parte a acordului AUKUS. Ministrul Conroy a subliniat importanța alianței cu Statele Unite în această achiziție.

Interoperabilitate cu marina SUA și Marea Britanie

Torpilele MK-48, fabricate în principal de Lockheed Martin și Science Applications International Corp (SAIC), sunt rezultatul unui program comun între marina australiană (RAN) și marina americană. Acestea pot fi utilizate și întreținute de ambele națiuni. Expertul în achiziții de apărare Marcus Hellyer a remarcat că submarinele americane de clasă Virginia – din care Australia plănuiește să achiziționeze trei – și flota viitoare SSN-AUKUS vor utiliza aceste torpile. Stocurile de torpile MK-48 vor permite Australiei să le furnizeze și submarinelor americane din cadrul Forței de Rotație a Submarinelor – Vest (SRF-W), parte a planului AUKUS.

Achiziția anticipată pentru compensarea întârzierilor în livrări

Hellyer sugerează că achiziția torpilelor are scopul de a compensa întârzierile în livrarea altor arme critice, cum ar fi LRASM și JASSM-ER. El subliniază importanța achiziției anticipate, având în vedere că unele arme sau componente nu au linii de producție continue.

Speculații politice și justificare strategică

Fostul șef al Centrului de Putere Maritimă al Marinei Regale Australiene, Elizabeth Buchanan, sugerează că anunțul achiziției are și o componentă politică, fiind făcut în vederea alegerilor federale iminente. Finanțarea provine din programul ambițios Guided Weapons and Explosive Ordnance Enterprise (GWEO). Hellyer, totuși, subliniază beneficiile tactice ale achiziției, argumentând că creșterea stocurilor de muniții este o măsură inteligentă într-un context strategic în continuă schimbare.

Citeste in continuare

Actualitate

Forțele Spațiale ale SUA: Priorități aliniate cu administrația Trump în fața unor reduceri bugetare

Publicat

pe

De

Saltzman afirmă alinierea cu prioritățile administrației:

Generalul Chance Saltzman, șeful operațiunilor spațiale, consideră că prioritățile Forțelor Spațiale sunt aliniate cu cele ale administrației Trump, în contextul unei potențiale realocări bugetare de 8% pentru anul fiscal 2026. Saltzman a subliniat concentrarea pe capacitățile de luptă și amenințările emergente, sugerând o compatibilitate cu planurile administrației.

Hegseth subliniază importanța domeniului spațial:

Secretarul Apărării, Pete Hegseth, a reiterat importanța crucială a domeniului spațial în viitoarele conflicte, anticipând investiții semnificative, atât ofensive, cât și defensive, pentru a menține avantajul SUA.

Reduceri bugetare și priorități strategice:

Saltzman a refuzat să detalieze reducerile bugetare propuse, menționând că Forțele Spațiale au identificat și propus pentru reducere prioritățile cu cea mai mică importanță. Prioritățile principale rămân conștientizarea domeniului spațial, reziliența și capacitățile de a neutraliza activele spațiale adverse pentru a proteja forțele comune.

Necesitatea unor operațiuni ofensive și defensive în spațiu:

Saltzman a subliniat recunoașterea din ce în ce mai mare a caracterului contestat al spațiului ca domeniu de luptă, ceea ce impune dezvoltarea de noi capacități ofensive și defensive. Această evoluție necesită o intensificare a eforturilor, nu o schimbare fundamentală a strategiei militare.

Investiții în sisteme de contra-spațiu:

Saltzman a detaliat necesitatea investițiilor în șase categorii de arme de contra-spațiu, inspirate de exemplele Chinei. Acestea includ sisteme terestre (blocare, energie direcționată și capacități cinetice) și sisteme spațiale (cu aceleași trei categorii). Investițiile trebuie distribuite în funcție de tipul țintelor (orbita joasă a Pământului, orbita geosincronă etc.), reflectând strategia Chinei în acest domeniu.

Citeste in continuare

Actualitate

UE exclude SUA din pachetul de finanțare SAFE de 150 de miliarde de euro: drumul spre autonomia strategică

Publicat

pe

De

Inițiativa SAFE, parte a programului Readiness 2030, marchează o schimbare semnificativă în politica de apărare europeană, prioritizând reînarmarea și reducerea dependenței de Washington.

Uniunea Europeană a exclus Statele Unite din accesul la noul pachet de finanțare de 150 de miliarde de euro (163 de miliarde de dolari) pentru acțiuni de securitate în Europa (SAFE), demonstrând angajamentul său față de autonomia strategică, reînarmarea accelerată și o mai mică dependență de Statele Unite pentru armament. Inițiativa SAFE face parte din programul mai amplu Readiness 2030, anunțat de Comisia Europeană. Finanțarea se va realiza prin intermediul piețelor de capital, iar fondurile vor fi redistribuite statelor membre sub formă de împrumuturi, în funcție de cerere și de planurile naționale de înarmare.

Autonomie strategică și achiziții comune

SAFE va permite statelor membre să își mărească semnificativ investițiile în apărare prin achiziții comune din industria europeană de apărare, concentrându-se pe capabilitățile prioritare. Acest lucru va contribui la interoperabilitate, predictibilitate și reducerea costurilor pentru o bază industrială europeană de apărare puternică. Achizițiile comune SAFE necesită implicarea a cel puțin două țări, una dintre acestea fiind membră UE. Pe lângă statele membre UE, sunt eligibile Ucraina, țările Asociației Europene a Liberului Schimb (EFTA) – Islanda, Liechtenstein, Norvegia și Elveția – și țările Spațiului Economic European (SEE). SUA și Regatul Unit sunt excluse.

Îndoieli privind dependența de sistemele de armament americane

Decizia de a exclude SUA reflectă îngrijorările legate de independența operațională a unor sisteme de armament americane, precum avioanele de luptă F-35. Vicepreședintele Comisiei Europene, Kaja Kallas, a subliniat necesitatea ca armata să aibă „mâini libere” în situații de criză, sugerând limitări impuse de utilizarea armelor străine.

Pachetul ReArm Europe și noul document alb de apărare

SAFE reprezintă o parte importantă din pachetul ReArm Europe de 800 de miliarde de euro, restul urmând să fie alocat în patru ani printr-o clauză de excepție pentru bugetele naționale de apărare, până la maximum 1,5% din PIB. Noul document alb de apărare al UE se concentrează pe închiderea decalajelor de capacitate, consolidarea bazei industriale de apărare, sprijinirea Ucrainei și creșterea rapidă a gradului de pregătire până la sfârșitul deceniului. Documentul evidențiază ritmul accelerat al retragerii aliaților tradiționali, inclusiv SUA, de pe scena europeană, subliniind decizia ca fiind mai rapidă decât anticipat. Acest lucru este corelat cu declarațiile pro-ruse ale președintelui Donald Trump, precum și cu suspendarea ajutorului militar și a schimbului de informații cu Ucraina.

Priorități și proiecte viitoare

Printre decalajele de capacitate vizate se numără sistemele de apărare aeriană și antirachetă, munițiile, sistemele anti-drone, dronele, echipamentele de război electronic și tehnologiile emergente precum inteligența artificială și calculul cuantic. Documentul propune o serie de proiecte comune de apărare, detaliile urmând a fi stabilite ulterior de statele membre. Comisarul european pentru apărare și spațiu, Andrius Kubilius, a menționat că Consiliul European își propune să prezinte opțiuni pentru proiecte comune de apărare statelor membre în jurul lunii iunie. Documentul subliniază importanța programelor collaborative pentru a accelera livrarea echipamentelor și pentru a spori capacitatea de producție a industriei europene de apărare. Kubilius a evitat să ofere ținte precise pentru cheltuielile de apărare ale statelor membre, sugerând totuși că o cotă de peste 2% din PIB este în concordanță cu un „nou nivel de ambiție”.

Citeste in continuare

Aveți un PONT?

Cel mai complet ziar de investigații dedicat cititorilor din România. Aveți un pont despre fapte de corupție la nivel local și/sau național? Garantăm confidențialitatea! Scrie-ne la Whatsapp: 0735.085.503 Sau la adresa: incisiv.anticoruptie@gmail.com Departament Investigații - Secția Anticorupție

Știri calde

Exclusiv3 ore ago

Vălenii de Munte: Caracatița și „Blondul” – Show-ul corupției în prime time

Joc de culise în Vălenii de Munte Stimați telespectatori/cititori, faceți-vă comozi și pregătiți popcornul, căci telenovela corupției din Vălenii de...

Exclusiv3 ore ago

Decizie crucială a ICCJ: Lipsa retroactivității majorărilor salariale pentru specialiști

Clarificări legale privind drepturile salariale Prin Decizia 105 din 09.12.2024, publicată în Monitorul Oficial al României pe 14.02.2025, Înalta Curte...

Exclusivo zi ago

Scandal la IPJ Mehedinți: Șef amendat, subalterni hărțuiți

Un comisar-șef amendat pentru nerespectarea regulilor de circulație declanșează un val de intimidare și hărțuire în cadrul IPJ Mehedinți. Sindicatul...

Exclusivo zi ago

Guvernul vrea să evite procesele privind salariile personalului din sistemul public de apărare, ordine publică și securitate

Un proiect de ordonanță de urgență, înregistrat la Consiliul Economic și Social la 20.03.2025, urmărește plata diferențelor salariale restante pentru...

Exclusiv2 zile ago

Un milion de euro pentru plimbări în parc: Luxul de la ANP în contrast cu realitatea din penitenciare

Dezvăluirile privind cheltuielile exorbitante ale ANP încep să prindă contur. În timp ce angajații din penitenciare se confruntă zilnic cu...

Exclusiv2 zile ago

Castelul de cărți de joc in scandalul White Tower & City Gate-Rețeaua de corupție imobiliară: Milioane furate, acte fără număr

Escrocheria imobiliară de milioane: O rețea de corupție la nivel inalt dezvăluită de Incisiv de Prahova Un act notarial fără...

Exclusiv2 zile ago

Concurs ANP: suspiciuni de nereguli la selecția directorilor adjuncți economico-administrativi

Concursul pentru ocuparea funcțiilor de director adjunct economico-administrativ în cadrul Administrației Naționale a Penitenciarelor (ANP) este marcat de suspiciuni privind...

Exclusiv2 zile ago

Sinfonia corupției – Blondu’, primarul și lemnul putred: O comedie neagră prahoveană – PAMFLET

Balada Prahoveană: Un cântec de porci, lemn, și mașini BBC Sunetul fanfarei se estompează, înlocuit de grunțâitul porcilor și scârțâitul...

Exclusiv2 zile ago

Haos și bădărănie în Penitenciarul Botoșani: un ofițer ANP jignit de colegi

Un incident recent petrecut la Penitenciarul Botoșani scoate la iveală o problemă gravă de comportament și lipsă de disciplină în...

Exclusiv3 zile ago

Mandat eșuat al ANP în asigurarea siguranței penitenciarelor

Analiză critică a situației din sistemul penitenciar românesc Federația Sindicatelor din Administrația Națională a Penitenciarelor (FSANP) a publicat o analiză...

Exclusiv3 zile ago

Ministrul Justiției, Radu Marinescu, vizită inedită la Penitenciarul Deva: un semnal puternic pentru reforma sistemului penitenciar

Angajament pentru condiții îmbunătățite de detenție și muncă Ministrul Justiției, Radu Marinescu, a efectuat o vizită la Penitenciarul Deva, marcând...

Exclusiv3 zile ago

Sporuri salariale la MAI: SPR Diamantul acuză lipsă de transparență și interpretare abuzivă a legii

Vitalie Josanu denunță risipă de fonduri publice și responsabilitatea conducerii MAI Președintele SPR Diamantul, Vitalie Josanu, denunță nereguli grave în...

Exclusiv3 zile ago

Deficiențe grave în supravegherea privării de libertate în București

Probleme sistemice în penitenciare Un raport recent al Inspecției Judiciare scoate la lumină o serie de deficiențe alarmante în activitatea...

Exclusiv4 zile ago

Scandal electoral în penitenciar: Acuzații grave de manipulare și presiuni

Presiuni, dezinformare și implicarea deținuților într-un joc electoral murdar Un nou scandal zguduie sistemul penitenciar românesc. Informații obținute de la...

Exclusiv4 zile ago

Scenariul fraudelor imobiliare: Figuri si umbre în dosarul White Tower & City Gate

Scandalul imobiliar White Tower & City Gate nu este doar o poveste despre apartamente și datorii (aici),  etc. Este un...

Partener media exclusiv

stiri actualizate Raspandacul

Parteneri

Top Articole Incisiv